Linda | •
|
(14.1.2008 17:56:21) Ano, těch nevinných kluků je mi líto. Jenže: když jedu v tramvaji a nastoupí skupinka Romů, vždycky se ujistím, že mám svou kabelku bezpečně pod kontrolou. To je realita. Majitelka obchodu (nebo prodavačka) taky nedělá nic jiného, než že si chrání svůj majetek. No jo, ale kdo za to může, že máme všichni takové zkušenosti??? Ti malí kluci ne, ale ta prodavačka taky ne...
|
Adelka80 |
|
(14.1.2008 18:27:48) Představte si, jak těm lidem musí být, když nastoupí do tramvaje a někdo si rychle připlácne kabelku k sobě...opravdu bych vám to přála zažít, myslím, že je to jedno z největších ponížení, jaká může člověk zažít. A věřte, že to spousta Romů dnes a denně pociťuje: na úřadech, mezi lidmi v tramvaji-už od dětsvtví, viz. titulní případ. Kdybyste se Vy narodila jako Romka, dokázala byste prožít celý svůj život obklopená stejnými projevy nedůvěry, aniž by vás to poznamenalo - nebo spíš: aniž byste měla trauma na celý život? Spousta z nás si pamatuje i malá příkoří ze školky, lížeme si po letech i ty nejmenší ranky, a po "iných" chceme, aby žili stejně jako my (tzv.etnocentrismus, velice nadřazený postoj), aby splynuli co nejvíc s našimi kulturními vzorci, a zároveň zůstali psychicky a emocionálně zcela nedotčeni záští, s níž se potkávají na každém kroku. Romové jsou součástí naší společnosti od 14.století, písemné prameny potvrzují mnoho příkladů jejich pokojného, avšak neasimilovaného soužití s majoritním obyvatelstvem...zlom a kriminalita nastal vždy společně s režimy, které přinesly represivní opatření, vč. práva střílet Romy na potkání beztrestně. Doložené jsou i případy velkých mystifikací, monstrprocesů s Romy coby lidožrouty apod., které se po jejich odsouzení ukázaly být vykonstruované...jinakost vždycky děsila a Romové dostali nálepku černokněžníků a neznabohů nedlouho po příchodu do Evropy...měli jiný jazyk, vzezření i víru, což byl ve středověku dostatečný důvod k definitivnímu odsudku. Kolo, které se tehdy roztočilo, se nedalo zastavit, stigma trvá dodnes, a já se domnívám, že snad konečně přišla příležitost ten začarovaný kruh přetnout...aspoň podle spousty překvapivě rozumných a střízlivých názorů tady mezi vámi. Mám radost. :)
|
Jana | •
|
(14.1.2008 18:41:46) No, já si třeba kabelku připlácávám vždy...ať je za mnou kdokoli (včetně pánů v kvádru, těhotných paní....), ale je dost blízko, jeden nikdy neví. Takže to asi přidělávám příkoří každému...Ale to je na jiné téma.
Jen jsem ještě chtěla napsat, že problém je oboustranný....jakkoli spousta neromů nemůže pochopit kulturu Romů (či Cikánů...jak kdo chce je jmenovat), většina Romů nechápe a ani nechce pochopit kulturu země, ve které žijí.
|
|
lucie | •
|
(14.1.2008 18:47:37) Bohužel nemám čas pročítat si celou diskusi, ale počítám s tím, že mě tady asi hodně lidí "ukamenuje". Ten článek mě hodně dostal, když jsem ho dočítala, měla jsem slzy v očích. Je to velmi hezky napsaný. Ale... Žije někdo z vás, co tady diskutujete třeba v Přerově, v Ostravě, v Mostě, nebo podobných městech? Podobných myslím v tom směru, že je tam hooodně početná romská komunita. Lidi z těchto měst by vám asi dlouho vykládali o jejich zážitcích s nimi. Já jsem například několik let žila v Přerově a můžu říct, že přes místní Škodovu ulici se odváží jít málokdo. Stačí si občas najet na stránky přerovských novin a uvidíte, jak se tam s těmito lidmi žije. Já nepochybuju o tom, že jsou mezi nima i slušní lidi, ale zrovna v tom Přerově se to jaksi ztratí. Velice málo z nich tam pracuje, neustále vyřvávají před sociálkou, kradou v obchodech atd. Nepovažuju se za rasistu, je mi opravdu jedno, jak kdo vypadá, nevadí mi vietnamec, ani černoch, ani indián, jde hlavně o to, jak se ti lidé chovají. A bohužel romové z toho zrovna moc dobře nevycházejí. Konkrétně v tom Přerově se odmítají jakkoliv přizpůsobit, město aby od nich mělo klid, tak jim nabízí nejrůznější vymoženosti (například zdarma permanentky na koupaliště, kde nakonec v létě nechodil skoro nikdo jiný, než oni). A přiznávám, že mě nebaví neustále na ně platit, oni aby celý roky byly na sociálce, nikdy nic nedělali, nakonec si jezdili v nových passatech a A4 a když jim dítě skončí v nemocnici, aby si vařvali papír o hmotné nouzi. Tak a do mě ))
|
Lenka** |
|
(14.1.2008 19:00:30) No, já se nechci pustit do tebe, ale spíš do té úvahy, že je to na etnickém základě... Jestli někdo jezdí pro dávky v drahém autě, tak je problém, že ty dávky dostane, jestli si něco vyřve, tak v neschopnosti odolat řvaní atd.
|
|
Deni+František+Ella |
|
(14.1.2008 19:18:34) tak tak, je to strasne kdyz takove deti dostavaji tento druh "apek" od detstvi a nepravem.
Jsem puvodem z Usti nad labem, takze sve zkusenosti take mam .... vecne natazene ruce na socialni davky a kdyz nedostanou tak je bordel, niceni majetku (ovsem ne jejich) a vykrikovani o tom jaci jsme vsichni rasisti. Ze furt "my" musime neco delat pro cikany a my se o ne musime postarat.
Prdlacky ... co "oni" udelali pro nas???? Uz se o integraci pokousi hromadu let ruzne organiczace a zatim to nejak nefunguje.
Cunek treba pouziva ostrejsi slova, ale obecne je to pravda. Cigan kdyz potrebuje dosahnout sveho, tak udela co nejvetsi bordel a vi ze to dostane, udelat to ja, tak uz sedim a platim jak mourovata.
Ano, pak vyjimek je a jsem za to rada, jen aby uz to sami naucili ty ostatni, aby se o takovychto vecech vubec nemuselo diskutovat.
|
Deni+František+Ella |
|
(14.1.2008 19:22:39) no doprala bych lidem jet se podivat do Chánova a do Maticni ulice a treba tam nejaky cas bydlet a odnest si odsud nejaky peprny zazitek. Idealne tam jdete bydlet s detma, oni se vam o ne postaraji, to byste koukali .....
Take jsem byla jako dite zbita cikany, jako hromada dalsich deti ...... byl tam jeden panelak, kteremu se rikalo dum hruzy ... hadejte proc se mu kazdy obloukem vyhybal (a zejmena my deti)
|
bono |
|
(17.1.2008 9:01:50) no právě, problém je v tom začarovaném kruhu. Slušným romským klukům přeju hodně sil,aby se nedali zviklat a slušnost je neopustila. Na druhé straně je těžké vysvětlovat malému bílému děcku, kterého soustavně cestou ze školy terorizují bandy cikáňat, aby se nemělo příště předsudky vůči romům. I bílé děcko má dušičku zranitelnou a křivda a strach s ním bude kráčet životem dál.
|
|
|
MartinaNov (dva rošťáci |
|
(15.1.2008 10:22:34) on pan Čunek taky nemá moc co mluvit, jak se ukázalo. Tím, jak si od státu klidně bral příspěvek na bydlení a zároveň ukládal do banky našetřené statisíce se k nim jaksi přiřadil - to je úplně stejné zneužívání sociálního systému jako plánovananá nezaměstnanost.
|
|
|
Markéta, syn 6 l. | •
|
(14.1.2008 19:21:43) Lucie, nějak si nedovedu představit, že město nabízelo permice na koupaliště jen Romům. Jak to probíhalo?
|
lucie | •
|
(14.1.2008 19:43:39) Já se ale na jednu stranu těm ženským na sociálkách nedivím, že jim veškerý ty dávky, na který snad ani nemají nárok vydají, když jim začnou nadávat a vyhrožovat a v nejhorším případě použijí i "trochu" toho násilí. I to se nám tam stalo. Je naprosto běžné, že u podjezdu, kde většina z nich bydlí a vede zde hlavní cesta na další města, se sejde několik jejich děcek a začnou po autech, které tam stojí na červenou, nebo prostě jen projíždějí, házet kameny. Když po nich chtěli vysvětlení, tak řekli jejich matky, že je to vina nějakého centra, které se o ně má starat a že jim prostě nenašli program, který by je zabavil. A tím pádem si našli tuto zábavu a ony s tím prostě nic dělat nebudou. Tak nezlobte se na mě, ale to už je vrchol. A s těma autama jsem to nemyslela kam až to může zajít, ale opravdu tam tyto auta vlastní a není to rodina, která by někdy v životě pracovala, ale holt mají hodně děcek, tak se to potom nasčítá že. Ještě jednou říkám, vím, že jsou i slušní romové, (stejně tak, jako jsou parchanti bílí a není jich málo), ale tam jich zrovna moc není. Myslím si, že ti žijí většinou odděleně, od tady těch ostatních. Manžel navíc dělá ve státním, takže ten by taky mohl vyprávět, ale bohužel je na noční, takže z toho nic nebude, snad jindy .
|
|
|
|
Uja | •
|
(14.1.2008 20:02:51) Adelko,
já bych Ti chtěla oponovat v tom etnocentrismu. Píšeš "po jiných chceme, aby žili stejně jako my (tzv.etnocentrismus, velice nadřazený postoj), aby splynuli co nejvíc s našimi kulturními vzorci". Zjednodušuješ. Myslím, že naše, tj. česká společnost, je dost tolerantní vůči jiným kulturním projevům. Tendence k homogenizaci společnosti nejsou nijak drastické (nejsou o nic větší než globalizační trend jinde ve světě a podle mne to není nikterak násilné), tolerance k jiným zvyklostem je tu myslím značná. Je ale otázkou, co považuješ za "ulturní projevy vyžadující toleranci". Pokud vím, tak ještě nikdy nikdo Romy nepeskoval za to, jak zpívají, jakým jazykem mluví, jak tančí, jak si organizují věci uvnitř svých komunit, jakou mají tradici třeba v lidové slovesnosti. To, co tu lidem vadí, je KRIMINALITA. A ta se myslím tolerovat nemá. U žádného člověka - jednotlivce. Tady lidi nechtějí po jiném etniku, aby odhodilo svoji kulturu a tradici. Cizí KULTURA nikoho neomezuje a nepohoršuje.
Taky nesouhlasím s tím, že by zdrojem nevraživosti byl nějaký pocit nadřazenosti někoho nad někým.
Vysvětli mi, čím to je, že těm samým lidem, kteří mají výhrady vůči Romům (plynoucí z nějaké vlastní životní zkušenosti s jejich kriminalitou), nijak nevadí ostatní etnika, která v Čechách žijí. Proč jim nevadí Číňani, Vietnamci, Korejci, černoši atd? Jsou ostatní přistěhovalci nutně asimilovaní? Museli přijmout tu samou kulturu jako mají Češi? Zapomenout vlastní jazyk, tradice, historii? Ne. Tady je všem totiž srdečně jedno, jak si žijou a jak to mají zařízený doma, pro zbytek populace je spíš určující to, jestli se řídí zákony této země a společnosti, tedy jestli neomezují osobní svobodu ostatních občanů, majetek atd. Tak to prostě je.
Ještě jedna věc mne k tomu napadla, viděla jsem nedávno interview s romským hudebníkem, myslím GipsyCZ... a ten konstatoval, že Čechy nepovažuje za rasisty. Naopak, že když zná někoho, kdo je skutečně rasistou, tak je to Rom.
|
Líza |
|
(14.1.2008 20:07:29) nikdy nikdo Romy nepeskoval za to, jakým jazykem mluví Tady lidi nechtějí po jiném etniku, aby odhodilo svoji kulturu a tradici.
No to právě není tak docela pravda. Vykořeňování romštiny, jejich slovesnosti, jejich kultury a tradic tu bylo systematicky prováděno mnoho desetiletí. Dosáhli jsme toho, že spousta z nich dávno ztratila vlastní kulturu, ale žádnou novou nepřijala - a z nich se rekrutují ti grázlíci. Babo raď, co teď s tím, a zaplatit zlatem za všechny z nich, kdo chtějí na těch původních tradicích znovu stavět a vyjít z nich v rámci normálního soužití s většinovou komunitou.
|
|
lucie | •
|
(14.1.2008 20:11:46) Ujo, přesně, k tomu není co dodat. Já si Gypsi klidně ráda poslechnu , je to takový chytlavý. Když si tak vzpomínám, tak když běžela druhá řada Výměny manželek, tak tam byla taky jedna romská rodina a přišla mi úplně v pohodě. Hned bych se s nimi seznámila
|
|
Líza |
|
(14.1.2008 20:12:48) Ještě jedna poznámka. Už to tu zaznělo několikrát, že když nám nevadí Vietnamci, tak nejsme přece rasisti. No já nevím, ale kdekdo má ve zvyku mluvit o tom, že něco koupil u ťongů, nikoli u Vietnamců nebo Číňanů, a když se podíváš do tržnic, jak čeští zákazníci s tamními prodavači mluví, zjistíš, že jim tykají (spousta z nich se slabomyslným odůvodněním, že oni přece tykaj taky - no jasně, čeština je těžká a vykání není moc logické, nicméně ti tolerantní a naprosto nerasističtí Češi se cítí oprávněni tykat někomu, kdo je dvakrát tak starý jako oni a přešel půl světa za lepší existencí, což by oni sami neudělali ani za zlatý prase). Tak jak je to s tou tolerancí vůči ostatním? A fakt si nepamatujete toho zabitého černošského studenta? To taky nebyla oběť rasismu?
|
Uja | •
|
(14.1.2008 20:27:38) Lízo, ono tykání Vietnamcům a jiným považuju za obyčejné hulvátství. S rasismem to podle mne vůbec nutně nesouvisí. Jinak mám pocit, že tendence k zobecňování a zjednodušování problému tu mají obě diskutující strany. Jedna tvrdí všichni Romové=grázlové, druhá všichni Češi=rasisti. Je vidět, že je to nějaká archetypální potřeba :o)
|
Uja | •
|
(14.1.2008 20:42:20) No jo, Madelaine... jenže po pravdě, místní nerasisté tvrzení o zvýšené kriminalitě za rasismus automaticky považují... tak co s tím? Prostě je zde za rasistu stejně člověk, který si oholí lebku a zkope Roma, jako člověk, který se chová ke všem lidem stejně, a to slušně, i ke všem Romům se kterými se za standartních podmínek setká - ale napíše zde něco o té kriminalitě.
|
|
|
|
Deni+František+Ella |
|
(14.1.2008 20:30:10) Lizo - to je jasny ze se vzy najde nejaky pitomec s vylepanou lebkou ktery ma problem a neumi se lecit .... ona to spis myslela tak ze zadnemu jinemu etniku se tu nemusi tolik pomahat, zadne jine etnikum nedela (obecne) takovy bordel. O vietnamcich se tu obecne mluvi jako rozsirene pracujici komunite..... A to tykani, to uz je fakt detail .... nevim ceho ses tady chtela chytnout, vzdyt vietnamci sami tykaji .... ..... Tam to o zadnem rasizmu neni, to uz hledas problem kde ani neni...
|
Líza |
|
(15.1.2008 5:24:08) Deni, ale teď ses mezi ty slabomyslné,o kterých píšu, zařadila sama. Vietnamci neumí dost dobře česky, aby byli schopni vykat. Zatímco Češi ano. Proto tykání od Vietnamců je projevem jazykové bariéry, zatímco když tyká Čech jim, je to projevem skutečného hulvátství a omezenosti.
|
|
|
|
Adelka80 |
|
(14.1.2008 21:08:54) No, já si zase dovolím zaoponovat zpět. To, jestli Češi jsou nebo nejsou tolerantní vůči jiným minoritám se asi žádnými statistickými daty podpořit nedá...Ty máš třeba pocit, že tolerantní jsou, já zase úplně opačný. Otázka je, co člověk nazývá "tolerancí" - možná je tu méně rasově motivovaného násilí než v jiných zemích, zato takový ten každodenní shovívavý despekt vůči cizincům je tu podle mého názoru opravdu zcela běžný: a týká se to skutečně všech těch, které jmenuješ: "Rákosníci", "zboží od Čongů", "Arabáci", samozřejmě Ukrajinci, ale dokonce i zdánlivě "neproblematické" skupiny jsou pro nás tak trochu méněcenné: Maďaři se svou hatmatilkou, Slováci - chudáci, co na to bez nás nemají, neomalení Italové, Angličani-alkoholici, slabomyslní a nabubřelí Amíci, snobští Francouzi, zkostnatělí a puntíčkářští Němci a mraky dalších. To všechno jsem slyšela (mnohokrát) od české majority. A to je přesně podstata etnocentrismu - aby se nám někdo vyrovnal, měl by být stejný jako my: třeba i s našimi miloučkými a omluvitelnými nedostatky...pokud vybočuje, je minimálně směšný...anebo taky "nepřizpůsobivý" apod. Argumentovat tím, že "žijou tady, ať se přizpůsobí" je přesně v intencích etnocentrismu. Samozřejmě po nikom nechci aby tolerovat "zločiny proti lidskosti", ale praxe je taková, že se dodnes například hojně odebírají děti romským rodičům, kteří jsou podle majoritních hledisek "nevyhovující"...dětí je třeba v bytě víc než je zvyklý gádžo, mají jiný režim apod. A co se týče kriminality: stále jsem tu nezaznamenala jediný statistický údaj, který by dokazoval, že tomu tak skutečně je. Nezlobte se, ale "moje zkušenost" není pro mě argumentnem. Je to samozřejmě komplikovanější problém, obecně vzato se domnívám, že vznikl syntézou několika různých problémů: systému sociálních dávek, což je dědictví komunismu, kteří se na Romech podepsali nepředstavitelným způsobem a málo se o tom ví, podstatně obtížnějším uplatněním pro Romy na trhu práce, které je důsledkem toho bludného kruhu, o kterém píšu výše...a spousta dalších věcí...dalo by se o tom diskutovat hodně dlouho...
|
Uja | •
|
(14.1.2008 21:20:10) No, Adelko, ale vždyť se podívej na to co jsi napsala, podle chování pár opic soudíš celou zoologickou, stejně tak jako to podsouváš místním domnělým rasistům. Pořád mám pocit a zejména z toho co jsi tu napsala teď o přístupu k jiným etnikům/národům/skupinám, že to pořád vztahuješ na nějaká negativa. Že když člověk připustí u jiného etnika jakoukoli odlišnost, automaticky to znamená, že to je negativum a že je to rasismus. Tady jsou totiž dva extrémy... jeden rasistický, druhý (podle mne stejně úchylný) "lobalistický" ve směru "všichni jsou úplně stejní"... Ale proboha!!! To, že připustím (jako ta šedá masa co je mezi těmito extrémy), že rozdíly mezi etniky jsou, a není to žádná trága (!!!), to je zde bráno málem jako zločin proti lidskosti!
|
Adelka80 |
|
(14.1.2008 21:46:40) Ujo, promiň, ale jsi mimo. Já jsem o rasismu vůbec nepsala a nesoudím "podle opic celou ZOO" - vždyť přece právě proto jsem zdůraznila, že pocit ohledně přístupu Čechů k cizincům je statisticky neprokazatelný a tudíž záležitostí zcela osobního dojmu, který tudíž nemusí být (a není) absolutní. Stejně tak, má-li někdo pocit, že jsou Romové větší zloději apod., nikdo mu to nebere, ale měl by si být vědom, že je to jenom POCIT a neusuzovat z toho charakter celé skupiny...nejlépe se tím zabývat více...poznávat nové Romy...přistoupit k nim tak, že se od nich můžeme i něco učit, nejen poučovat my je. O globálním trendu nic nevím, v celém světě se se bouří přistěhovalci a bojují spolu různé etnické skupiny...trend je to možná v projevech v EU...mezi lidmi dost neznámý fenomén.
|
Plachá | •
|
(15.1.2008 8:06:25) Musím se přiznat, že mnohdy soudím právě podle skupiny. Jsem plachý člověk a bojím se skupiny hlasitých "bílých" teenagerů, bojím se skupiny skinheadů bojovně kráčejících městem, bojím se hloučku romů/cikánů pořvávajících sprostá slova v noční tmě, bojím se mladých Němců rozkopávajících odpadkové koše....a takhle bych mohla pokračovat. Je to strach z konkrétní skupiny, kterou sama potkávám, ovšem není to strach v pravém slova smyslu - jen se prostě začnu chovat obezřetněji. Ani vedle jedné z těchto skupin bych nechtěla žít, jsem asi nesnášenlivá ke skupinám, které se nechovají podle mých vlastních morálních zásad.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(15.1.2008 17:10:02) Plachá, skupinu skinheadů bych hodnotila zcela podle jiných měřítek. Já např. se se skinheady nebavím, protože mám nepřekonatelný výhrady k jejich názorům na lidi jiný barvy a klidně můžu říct, že nesouhlasim se všemi skinheady, protože i když ve spoustě jiných věcí se jednotlivci můžou lišit, tohle je opravdu pro všechny společný (kdo má jinej názor, nestane se skinheadem).
Kdežto najít něco, co je společný pro všechny Romy nelze - jsou to různý lidi různých názorů, postojů, chování...
|
Líza |
|
(15.1.2008 17:18:31) Jeno, a co SHARP - skinheads against race prejudice? Nevím, zda ještě existují, ještě tak před deseti lety ano - a lebky měli holý. Mezi skiny to ovšem byla menšina.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(15.1.2008 17:41:06) Lízo, nikdy jsem neslyšela, že by u nás (v Chrudimi) někdo takovej byl a když jsem si to teď chtěla dohledat, tak jsem zjistila, že mi nefungje žádnej vyhledávač :-o Takže nevim. U nás byli skinheadi k vidění spíš dřív, teď už nějak nejsou aktivní a někoho typicky oblečenýho a dohola jsem neviděla možná několik let. Je fakt, že do hospody, kde se scházeli jsem přestala chodit, ale vzhledem k tomu, že v tý hospě bylo před pár měsíci promítání A bude hůř a zdejší skinheadi nesnášeli máničky, tak tipuju, že už to asi není " jejich" hospoda...
|
TERINEK |
|
(15.1.2008 17:43:54) Hm, tak v tom se asi Terinek liší... a možná dělá chybu, že názor píše pod svým nickem, jinak mu to ale nejde...
|
|
|
|
Plachá | •
|
(16.1.2008 7:43:59) Jeno, použila jsem záměrně naprostých rozdílů...a nemluvila jsem o jednotlivcích...jen jsem na takovém případu chtěla vysvětlit ten svůj "strach" a to, proč se chovám trochu jinak, pokud potkám skupinu romů - ne kvůli jejich tradicím, kultuře a postojům. Je to proto, že jsou většinou dost hluční, sprostí a nevíš co můžeš očekávat - ale stejně tomu tak je i u pokud potkáš jakoukoli skupinu, protože v množství je síla ( proto jsem také uvedla i teenegery, i tady by někdo mohl namítnout, že ne všichni jsou stejní....ovšem když je jich víc spolu, dělají větší bordel). Jinak ano, se skinheady mě neváže ani jedna společná myšlenka a vím i to, že srovnávat je se skupinkou teenegerů (jednoho mírného odbojníka mám doma, zatím naštěstí zvládáme) není nijak fajn....prostě jsem svým názorem chtěla jen vyjádřit ten pocit, že ať je někdo zelenej, modrej nebo rudej a vyznává to nebo ono, ale dělá bordel a je neslušný, agresivní a obtěžuje, člověk zpozorní a začne se chovat jinak i kdyby nechtěl - je to totiž přirozenost (a nejen lidská). Romové/cikáni mi nevadí, pokud se chovají slušně (nevadí je v tomto případě divné slovo, prostě jsou to normální lidé, žijí, chodí, mluví...jako my všichni), i teenegery mám ráda, když jsou slušní. Snažím se nikoho neodsuzovat, když o něm nic nevím - někdy to jde, někdy ne (také se mi někdy stane, že je mi člověk od pohledu nesympatický, i když on za to nemůže). Proto v tom článku také nechápu tu paní prodavačku (pokud tedy opravdu nemá nějaké velmi špatné zkušenosti). Musím ještě dodat, že žijeme v domě, kde žije jedna romská rodina a jedna "bílá" rodina. Romská rodina je skvělá, slušná, milá...ta druhá je děs a běs, dělají bordel, hlučí, pouští hlasitou hudbu do noci....brala bych místo nich ještě jednu takovou romskou rodinu.
|
|
Plachá | •
|
(16.1.2008 7:45:55) Jeno, použila jsem záměrně naprostých rozdílů...a nemluvila jsem o jednotlivcích...jen jsem na takovém případu chtěla vysvětlit ten svůj "strach" a to, proč se chovám trochu jinak, pokud potkám skupinu romů - ne kvůli jejich tradicím, kultuře a postojům. Je to proto, že jsou většinou dost hluční, sprostí a nevíš co můžeš očekávat - ale stejně tomu tak je i u pokud potkáš jakoukoli skupinu, protože v množství je síla ( proto jsem také uvedla i teenegery, i tady by někdo mohl namítnout, že ne všichni jsou stejní....ovšem když je jich víc spolu, dělají větší bordel). Jinak ano, se skinheady mě neváže ani jedna společná myšlenka a vím i to, že srovnávat je se skupinkou teenegerů (jednoho mírného odbojníka mám doma, zatím naštěstí zvládáme) není nijak fajn....prostě jsem svým názorem chtěla jen vyjádřit ten pocit, že ať je někdo zelenej, modrej nebo rudej a vyznává to nebo ono, ale dělá bordel a je neslušný, agresivní a obtěžuje, člověk zpozorní a začne se chovat jinak i kdyby nechtěl - je to totiž přirozenost (a nejen lidská). Romové/cikáni mi nevadí, pokud se chovají slušně (nevadí je v tomto případě divné slovo, prostě jsou to normální lidé, žijí, chodí, mluví...jako my všichni), i teenegery mám ráda, když jsou slušní. Snažím se nikoho neodsuzovat, když o něm nic nevím - někdy to jde, někdy ne (také se mi někdy stane, že je mi člověk od pohledu nesympatický, i když on za to nemůže). Proto v tom článku také nechápu tu paní prodavačku (pokud tedy opravdu nemá nějaké velmi špatné zkušenosti). Musím ještě dodat, že žijeme v domě, kde žije jedna romská rodina a jedna "bílá" rodina. Romská rodina je skvělá, slušná, milá...ta druhá je děs a běs, dělají bordel, hlučí, pouští hlasitou hudbu do noci....brala bych místo nich ještě jednu takovou romskou rodinu.
|
|
|
|
|
|
Adelka80 |
|
(14.1.2008 21:40:24) Jo, a Ujo, já za rasismus nepovažuji tvrzení, že kriminalita Romů je vyšší než kriminalita gádžů. Takové tvrzení považuji, jak jsem psala výše, především za velmi vágní. Normálně si na statistikách a údajích nezakládám, ale pokud jde o takhle závažné tvrzení, mělo by být podložené alespoň něčím. Další důležitou otázkou je, proč dotyčný/á tvrdí, že kriminalita je u Romů vyšší, případně, co z toho vyvozuje. Rasismus potom podle mě začíná v momentě, kdy na základě takového nepodloženého tvrzení někdo vyvodí, že Romové jsou "problematičtí", apod. - prostě jim přisoudí nějakou horší kvalitu než své vlastní rase - tj.považuje je v nějakém ohledu za méněcenné. Tolik k rasismu a co se týče Gipsy.CZ: pokud vím, je to především výborný muzikant, o žádných jeho zásluhách na poli antropologie nebo etnologie a sociologie nevím...To, že o Romech něco prohlásí Rom, ještě neznamená, že je to pravda. :) Někdo tu taky psal, že Romové jsou rasisti, protože jsme por ně gádžové...to jsem moc nepochopila. Gádžo nemá žádný pejorativní přídech (na rozdíl od slova "cikán", či "cigán" a pokud i my je vydělujeme jiným označením, je logické, že i oni mají označení pro nás. Rozdíl je ten, že ti Romové, kteří cítí zášť vůči "bílým", ji nepociťují na základě odlišné rasy (fenotypických znaků apod.- být "bílý", bývalo pro Romy synonymem "rásný" , ale čistě na základě ohrožení¨a opovržení, které od gádžů přichází...o rasismu tedy nemůže být řeč.
|
Uja | •
|
(14.1.2008 21:57:59) Adelko, vpodstatě jediná věc, na které se neshodneme, je v tom, že Ty postoj gádžů k Romům vidíš víc jako otázku méněcennosti versus nadřazenosti. Rasismus je o méněcennosti versus nadřazenosti... v tom máš pravdu... ale já prostě v dnešní době tenhle rozkol kolem sebe nevidím... skutečně si myslím, že tento extrémní proud náhledu na jiná etnika, tedy ten skutečně rasistický, je dnes menšinový. Tu nejpočetnější, šedou masu, tvoří lidi, kteří mají třeba nějaké výhrady, zkušenosti, ale ne pocity nadřazenosti. Všimni si, že ani zde to prakticky nepadlo, že Romové jsou méně cenní než bílí. Řešily se tu rozdíly, kriminalita, ale není prozhodně pravidlem, že by to automaticky přecházelo do názorů o nadřazenosti bílých.
Já si tedy myslím, že gádžo dnes zřetelný pejorativní nádech má. A když budu chtít ještě upřesnit, tak ne každý považuje za pejorativní slovo cikán/cigán. Tedy ne každý Rom, abych tak řekla (když už se budu třeba brát jako nekompetentní v tomto mluvit)... což bys mohla vědět... některé skupiny Romů označení Rom odmítají.
Příklad s Gipsy.CZ nebyl myšlen jako automaticky vypovídající vzorek... ALE měřme tedy všem stejně, pak nemůžu za vypovídající vzorek považovat ani to, když jakýkoli Rom "bez zásluh na poli antropologie a sociologie" řekne opak :o)
|
Deni+František+Ella |
|
(14.1.2008 22:08:31) souhlasim .... jen to neumim tak dobre popsat...
|
|
|
Cindule 37 (1 ještěrka, 14 m) | •
|
(17.1.2008 23:04:26) a víš třeba to, že do roku 1989 se nikdy nepoužívalo slovo Rom. Používala se slova jako romská národnost (k níž se mnoho Romů nehlásí - jsou to přece Slováci, Maďaři atd.), používala se slova romština, romská kultura - ale nepoužívalo se slovo Rom, ale cikán (cigán je slovenská obdoba našeho cikán). Dokonce jsem se někde dočetla, že slovo cikán znamená člověk - nevím tedy, kde se toto vzalo, to jen tak mimochodem. Chci ale upozornit na jednu věc. Před možná 2 lety byl ve Snídani s novou jeden "cikánský baron" (schválně používám slovo cikánský, neboť to o sobě tvrdil). A tento pán neustále používal slovo cikán/cikáni, až se ho moderátor zeptal, zda je to v pořádku, že my se občas bojíme používat staré výrazivo etnika. Onen "baron" na to odvětil: Podívejte, vždy jsme byli cikáni, tak proč z toho dnes dělat vědu. My si tak říkáme taky..... Tož tak...
|
Líza |
|
(18.1.2008 5:04:28) Cindule, abych tě trochu poopravila, nikoli "cikán" ale "rom" znamená člověk. Osobně mám taky radši slovo cikán, na druhou stranu asi je hodně takových Romů, kteří fakt to slovo nemusej a identifikujou se se slovem Rom. A samozřejmě, jako u různých "politicky korektních" názvů pro americké černochy v USA, i u tohoto označení už dávno neplatí, že nemá žádný pejorativní nádech - už ho má v ústech gádžů taky. Přesto bych především respektovala, jak chtějí ti lidé, aby se jim říkalo.
|
|
|
|
|
|
bagetka |
|
(14.1.2008 22:31:14) Adelko, tos mne fakt pobavila. Smutníš nad Cikány, jak jim musí být, když si před nimi někdo přidrží v tramvaji kabelku. No, já jsem začala varovně křičet, když se 2 tlusté, po Praze profláknuté Cikánky rvaly do kabelky nic netušící Angličance. Mělas vidět, jak se na mne vrhly. Byla jsem ráda, že mne v tramvaji nezmlátily. Docela by mne zajímalo, ve kterém místě žiješ.
|
|
Kudla2 |
|
(15.1.2008 0:12:58) Adélko, když potkám v tramvaji skupinku cikánů, tak si tu kabelku prostě připlácnu a bude mi úplně jedno, jestli je to urazí nebo ne. Neudělám to nijak okázale, ale udělám to. Kolegyni u nás jedna taková partička okradla na jednom profláknutém místě, obíhala policajty, kteří si ji posílali z jedné služebny na druhou a stejně nic nevyšetřili, i když jim říkala, ať tam jdou s ní, že by je poznala. No a další dny tam tu samou partičku potkávala zas.
Kdybych potkala cikána jako jednotlivce nebo s ním jednala, tak pokud se on bude chovat normálně, nebudu se ani já k němu chovat jinak než ke komukoli jinému normálnímu - bílému nebo třeba zelenému. Chování prodavačky ke klukům z článku považuji za sprosté. Ovšem taky se mi nelíbí přehnaně "nerasistický" a politicky korektní přístup ve stylu - my jsme jim uřezali kola u vozů, celá staletí jsme je pronásledovali, takže jejich případnou kriminalitou jsme si sami vinni a abychom to odčinili, musíme jim na věky věků poskytovat nějaké extrabuřty, abychom náhodou nebyli za rasisty.
Pokud chceme přistupovat ke všem rovně, musíme to dělat důsledně - nemůžeme přece jedním dechem říkat, že jsme si všichni rovni, a zároveň jednu skupinu neustále omlouvat, upřednostňovat a zvýhodňovat a odpouštět jí něco, co bychom druhé neodpustili ani náhodou. Stejná práva by měla znamenat i stejné povinnosti, a pokud od někoho ty povinnosti nebudeme vyžadovat, ale budeme mu přiznávat jen ta práva, bude to rozdmýchávat v lidech rasismus velmi spolehlivě, přes veškeré politicky korektní řeči, jak je rasismus špatný a jak jsme všichni stejní. Když někdo, kdo chodí do práce a nikdo mu nic zadarmo nedá, vidí, jak pro někoho jiného platí úplně jiná pravidla, a navíc do něho ještě hustí, že málo chápe a měl by se víc snažit, zatímco na druhé straně žádná snaha vidět není, tak se z něho ten rasista stane poměrně spolehlivě.
|
|
Dana | •
|
(15.1.2008 14:09:40) Tu kabelku si klidně připlácnu. Nevidím na tom nic špatného. Všichni nebudou, tak poctivý asi jako ty. Ty z toho můžeš mít trauma, ale někteří určitě ne. Zkus jet v Brně z Malinovského nám. na hlavní nádraží. Operují tam celé skupiny cikánů co dokážou okrást celou tramvaj a věci vyhazují okýnkem těm cigánům co stojí podél této "jedné zastávky".
|
|
|