Klauri |
|
(20.4.2018 7:56:02) V Bělounovi je spousta slovních úloh, které jsou podobné.
Např. a) Kolo těžní věže má průměr 1,5 m. O kolik metrů se spustí klec, když se kolo výtahu otočí 25krát?
b) Poloměr kola je 50 cm. Kolikrát se otočí za 5 minut, jestliže ujede 12 km za hodinu?
c) Pás plechu 40 cm široký je stočen do tvaru roury a svařen. Jaký je průměr roury, je-li tloušťka plechu zanedbatelná ?
d) Kolo lokomotivy má vnější průměr 1,13 m. Kolik otáček vykoná na trati dlouhé 10 km?
e) Hnací kotouč pásové pily s průměrem 36 cm vykoná za minutu 940 otáček. Jakou řeznou rychlostí se pila pohybuje ?
ještě tam jsou podobné příklady
|
Klauri |
|
(20.4.2018 8:08:02) Máte pravdu, ale je stále triviální. Problém je, že další rok traktor nebude a bude jiná slovní úloha a bude to stejný průser.
|
Supermanka |
|
(20.4.2018 8:09:42) No právě že všude se vytahuje ten triviální traktor, takže každý si řekne - co na tom bylo těžkého? Ale tohle nebylo to těžké
|
JaninaH |
|
(20.4.2018 8:38:44) Supermanko, omlouvám se za zkomolení jména, nebylo to schválně. :) Proti maminkam nic nemám, mám to jako Lucka, překvapilo mě, že jsou tyhle testy pokládány za výjimečně těžké. Zajímá mě příčina.
|
Supermanka |
|
(20.4.2018 8:47:28) Jani, to je v pohodě, ono mi to tady napsalo víc lidí a nejen dnes, nebylo to konkrétně na nikoho myšlené. Do supermanky mám stejně daleko jako do supermatky, jen jsem chtěla nick, který nezapadne a skoro všechno už bylo obsazené, až z toho vzniklo tohle
|
|
|
|
Žžena |
|
(20.4.2018 8:09:46) Lucko, a v čem je traktor konkrétně průser?
|
Klauri |
|
(20.4.2018 8:13:01) V tom, že dětičky po PZ byly z toho na větvi. Uváděly, že to byl těžký příklad.
|
Alena |
|
(20.4.2018 8:16:24) no jo, ale to neni vec tech prijimacek. TO je tristni obraz vyuky matematiky.
|
|
Klauri |
|
(20.4.2018 8:16:35) Jen ukázka jak těžké(lehké) byly PZ v roce 1991 do primy.
http://www.gvid.cz/rocenka-1990-1991/ (strana 25)
a v roce 1987 do prvního ročníku http://www.gvid.cz/rocenka-1986-1987/
ta prima mi přijde těžká
|
|
Žžena |
|
(20.4.2018 8:20:28) Lucko, to je snad v pořádku. Na přijímačky patří i těžší příklady, se kterými si neporadí všichni. To je účel.
|
Monty |
|
(20.4.2018 8:32:47) Žženo, otázka je, jestli těmi příklady testovat děti, u kterých se dá předem odhadnout, že to nedaj. To je podstata problému. Včera to tu velmi přesně popsala Libik. Já třeba vím o dítěti, co rok chodilo poctivě na doučování, hlásí se na odbornou školu, stihlo asi 4 příklady. Naprosto zbytečné trápení.
|
Kudla2 |
|
(20.4.2018 8:38:47) no a stačej mu ty čtyři příklady na tu odbornou školu?
|
Monty |
|
(20.4.2018 8:50:57) Kudlo, to já nevím, jestli to stačí, ale v každém případě se takové dítě cítí docela blbě, když mu celoroční příprava stačila na vypočítání čtyř příkladů. A nejsem si jistá, jestli by někdo chtěl být v jeho kůži.
|
Kudla2 |
|
(20.4.2018 8:58:44) Monty,
ale přece pokud je někdo soukromě frustrovanej z toho, že nestih všechno/stih toho málo, a myslí si, že je kvůli tomu "blbej" tak to je asi problém, kterej mu žádný zkoušky na světě nevyřešej (stejně tak by moh úkorně vnímat, že je "blbej", když má "jen" na odbornou školu a ne na gympl, pokud to bude mít tak v hlavě nastavený, ať budou přijímačky jakýkoliv).
|
Monty |
|
(20.4.2018 9:02:21) Kudlo, tak znova. Když dáš deváťákovi testy určené pro VŠ, tak si jich bude blbých připadat většina. Jednotný test, který je obtížný i pro část uchazečů o gympl je pro dítě, co se hlásí na čtyřletý učňák s maturitou něco hodně podobného. Frustrovat část žactva tím, že nejsou schopný spočítat "ani pitomý přijímačky" je naprosto zbytečné a nepřináší to nikomu nic.
|
Kudla2 |
|
(20.4.2018 9:11:21) Monnty,
a já si myslím, že je to nesmysl.
Pokud dáš deváťákovi testy určené pro VŠ A ŘEKNEŠ MU, ŽE JSOU URČENÉ PRO VŠ (a tudíž se neočekává, že to splní všecko, naopak pokud se mu toho povede víc, bude to příjemné překvapení), tak se vsadím, že ta konstrukce, kterou uvádíš, prakticky nikoho krom chorobných ctižádostivců vůbec ani nenapadne. Naopak bude mít radost, pokud zvládne něco, co bylo "nad jeho laťkou".
Jakej by byl teda problém říct "Pepo, já vím, že matika a čeština nejsou zrovna tvoje parketa, ale jsi ohromně šikovnej na ruce a na tom učňáku je to pro tebe jak dělaný, ty zkoušky jsou postavený tak, že jsou stejný i pro ty, co se pak budou hlásit na vejšku, takže si vůbec nedělej hlavu s tím, že to nestihneš celý, stačí ti jen dejme tomu 10 procent a to dáš"?
Navíc teda nevím jak teď, ale na některý střední školy se před pár lety přijímačky nedělaly vůbec.
|
Monty |
|
(20.4.2018 9:15:31) Kudlo, ale těm dětem nikdo neřekne, že je to o úroveň výš. Dokonce to ani o úroveň výš být nemá. Je to prostě učivo základní školy a jeho aplikace. Když končíš devítku a z učiva základní školy stihneš dejme tomu ty čtyři příklady, a to i přesto, že se fakt rok snažíš a matematice se věnuješ, nevím kolik je mezi patnáctiletými ranařů, kteří by to nesli tak uvědoměle jako ty.
|
|
Monty |
|
(20.4.2018 9:26:03) Šuplíku, třeba nepatří, ale za mizerně fungující školství s upadající prestiží učňovských oborů ten Pepík nemůže, ten jen nese následky. Psala jsem to včera Libikovi v diskuzi o učňácích. Když bydlíš v díře, kde je nejbližší město se slušnou nabídkou učilišť 80 kilometrů a v dojezdové vzdálenosti jsou jen odborné školy, které mají málo zájemců, tak to prostě zkusíš. Dokud se tohle nevyřeší a školství tou zásadní reformou neprojde, budou z Pepíků pořád jen boxovací pytle. A nejen z těch, co se hlásí na odborné školy.
|
Monty |
|
(20.4.2018 9:37:59) jentak, ale ty pořád operuješ nějakým dlabáním. Všichni Pepíci na to nedlabou. Psala jsem tu, že můj syn v tom prvním termínu nestihl 1/3 přijímaček, protože s takovou časovou náročností prostě nepočítal, předešlé testy na čas tak náročné nebyly. Teprve když věděl, s čím může počítat pro druhý termín a připravit se na to minimálně psychicky, tak to časově dal až na poslední příklad. On sice není geniální matematik, ale počítá něco pořád, nejen v matice, ale i ve fyzice a v chemii, takže úplně blbej na matiku asi nebude. A na geometrii je vysloveně nadanej, v testu prostorový představivosti byl snad na 99 percentilu. A myslím, že nejsem jediná, kdo tu psal, že to ve čtvrtek děti nestíhaly, přestože s předešlými testy tento problém neměly.
|
|
Supermanka |
|
(20.4.2018 9:54:34) jentakj, nejsem Monty, ale to je přesně jasné, že víc v klidu to bere ten, kdo je v tom předmětu slabší + kdo tomu věnoval míň času a energie.
(Dcera to taky okomentovala s tím, že je ráda, že se na tu matematiku nepřipravovala víc než to dělala, protože by jí to bylo stejně na nic.)
|
X__X |
|
(20.4.2018 10:07:07) jentakj, samozřejmě, že si ředitelé některých gymplů stěžovali, že jsou přijímačky moc lehké a na jejich základě se tudíž nedají vybrat kvalitní uchazeči. na druhou stranu - ty přijímačky se nedělají jenom na gymply, ale i na odborné školy. proč tedy upřednostňovat zájmy jedné skupiny škol nad zájmy jiných skupin škol? ideální rozřazovací test pro studium na gymplu z logiky věci nemůže být stejně ideální pro rozřazování zájemců pro studium na různé odborné školy.
|
Supermanka |
|
(20.4.2018 10:16:12) No nevím, na odbornou školu, kterou si vybrala dcera, byl doporučovaný průměr do 1,3 a mají totální převis (5-6 dětí na každé místo)
|
|
X__X |
|
(20.4.2018 10:19:07) no tak asi kolik půjde nadaných matematiků na odbornou školu s maturitou?
no, vždyť ale přesně kolem toho se to všechno motá. proč tedy ten řebříček uchazečů o odbornou školu sestavovat zrovna podle úspěchů v matematice? když už tedy stát trvá na jednotných přijímačkách, neměl by je uzpůsobit tak, aby odrážely nejenom potřeby gymnázií, ale i těch odborných škol? jenže jasně, různé odborné školy učí různé obory, tedy od uchazečů požadují různé znalosti, asi těžko to vtěsnat do univerzálních zkoušek. třeba některé školy s oborem, kam chce holka, dřív dělaly zkoušky ve smyslu třeba poznávaček zvířat nebo vůbec znalostí ze zoologie a biologie. ale proč by takovou zkoušku měl mít třeba zájemce o potravinářskou průmyslovku, že jo
klidně se může říct - tak ať si odborné školy přidají vlastní přijímačky, k těm státním, to mohou. ale zase - na gymply se hlásí děti spíše studijně nadané, budoucí studenti vysokých škol, a těm by k přijetí měla stačit jedna těžká státní zkouška. a ti méně studijně nadaní by kromě té jedné těžké státní zkoušky měly dělat ještě další zkoušky navíc na škole? není to trochu divné? neměly by ty zkoušky navíc být spíš na ty prestižní obory, kde se očekávají vyšší studijní předpoklady?
|
|
|
|
Supermanka |
|
(20.4.2018 10:11:16) jentakj, já to taky tak beru. Dcera ze sebe vyždímala, co mohla, a pevně věřím, že to bylo víc než ze sebe vyždímali ti ostatní Jinak že by si nějaký ředitel gymnázia prosadil, že potřebuje těžké přijímačky z matiky a lehoučké z češtiny, to se mi moc nezdá.
|
Supermanka |
|
(20.4.2018 10:19:34) No tak to je přesný, jentakj! Naprosto souhlasím.
|
|
Klauri |
|
(20.4.2018 10:50:59) LoraX ve všech velkých městech jsou ty výsledky PZ lepší. Ani v Brně, Olomouci, Ostravě není lehké se dostat.
|
Klauri |
|
(20.4.2018 10:57:51) Našla jsem například Rýmařov, ke brali každého.
http://www.matematickaberuska.cz/vysledky/2017/Moravskoslezsk%C3%BD%20kraj/R%C3%BDma%C5%99ov/www.gymsosrym.cz/vysledky_8G_2017.pdf
brali i toho co měl 14 bodů z M+Čj ze 100
ač tady je jasné, že děti žádnou přípravu ani nemají
|
|
|
|
|
|
|
Žžena |
|
(20.4.2018 11:04:50) LoraX, a jak bys od těch dat odfiltrovala vliv Prahy coby aglomerace lidí, místa s vyšší koncentrací ambiciozních rodičů, konkurenčním tlakem atd? Tohle bude data hrozně zkreslovat. Já jsem třeby vystudovala gympl 200km od Prahy. Nikdo ho nezná, zájemců nemá desetinásobný přetlak, protože je celkem v Prdelákově a tedy ne v dosahu pohodlného dojíždění velkého množství lidí, ale třeba v celostátních srovnáních (namátkou v žebříčku státní maturity) byl v první desítce, tj. PŘED většinou těch pražských suprškol, kam se tlačej desítky studentů na každý vypsaný místečko.
|
Žžena |
|
(20.4.2018 11:14:32) Šuplíku, to jo. Ale v krajích/okresech je ta dynamika výrazně jiná, než v té Praze, protože to, zda dítě o škole bude uvažovat, určuje velmi výrazně otázka dostupnosti. To velmi limituje výběr škol rodinám, i příliv uchazečů školám, dost to formuje konkurenčnost prostředí. Ten rádius uchazečů je spíš geografický, nezápasej o místo na škole "všude všichni se všema", tj. ty přijímací zkoušky mimo Prahy celý třeba nejsou tolik vyhrocený, není takovej důraz na urputnej nácvik a přípravu, abych obstál "proti všem", z toho jsou pak i jiný průměrný výsledky. Není to nutně líp/hůř, je to prostě úplně jinak.
|
|
|
|
|
Z+2 |
|
(20.4.2018 11:07:37) lorax a navíc vzdělanější rodiče jsou i chytřejší a mají chytřejší děti. Tak to je. Přestože se to může jevit jako nekorektní tvrzení. Genetika funguje.
|
|
|
|
|
Renka + 3 |
|
(20.4.2018 11:09:11) LoroX, ale to je tím drilem. Co mám známé v Praze, tak je to až hysterie. Kdo nejde na 8G, jako by byl podřadný. Tam, kde děti musejí složitě dojíždět se na gymnázium tolik dětí nehlásí, od nás ze školy vždy jen 1 dítě v ročníku. Nějaké zkoušky nanečisto neexistují a jezdit kvůli nim kdovíkam? Maximálně děti absolvují nějakou tu přípravu, náš gympl pořádá od ledna 6 lekcí po 45 minutách a to je vše.
Ono se dá důkladnou přípravou výsledek hodně vylepšit. Ty testy jsou si podobné, dítě si zvykne, na co si dát pozor. Ale tady to nikdo nehrotí, často jdou děti ke zkouškám jen tak, bez přípravy a pak to nějak dopadne. Pak jsou ty výsledky bodově samozřejmě nižší než v Praze, kde příprava ke zkouškám je výborný byznys.
|
Supermanka |
|
(20.4.2018 11:13:11) My z Prahy jsme a můžu to potvrdit - některé děti nechodily v dubnu do školy, protože se připravovaly na přijímačky. To je už teda nad moje chápání.
|
|
Žžena |
|
(20.4.2018 11:22:21) Renko, ano, v Praze prakticky na každé škole uchazeč soutěží "proti dětem z celé Prahy". V Šumperku jen proti dětem ze Šumperka. To je úplně jinej konkurenční boj.
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(20.4.2018 10:22:32) "pokud to fakt bylo těžký, objektivně těžký, no tak přece pro všechny, tudíž asi bude minimum těch, kteří to mají všechno a správně a víc bude těch, kteří ty body ztratili. Nevím, ale možná proto někdo ty přijímačky vymyslel těžké. Protože třeba - na nějaký ten tzv. prestižní gympl se hlásí 300 děti, oni chtějí přijmout 60 děti, jenže když byly přijímačky lehčí, tak třeba 80 dětí mělo přijímačky na plný počet a pak rozhodovaly takový ty věci jako vysvědčení a víme, že na některé škole mít samý jedničky prostě možný není."
Přesně tak.
A mám pocit, že právě Monty tady hodně intenzivně brojila proti situaci, kdy se při přijímačkách klade moc velkej důraz na průměr známek na té "původní" škole (protože to zvýhodňuje jedničkáře, ale že ty školy maj různou úroveň a jednička z jedný může být na úrovni trojky z jiný).
Ty těžký zkoušky by toto umožnily do dost velké míry kompenzovat - a zase je to špatně?
|
|
|