| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Hodnocení diktátů II.

 Celkem 15 názorů.
 Majákova 


Hodnocení diktátů II. 

(18.1.2018 15:37:01)
Rozsah diktátů v jednotlivých ročnících(počet slov):

6. ročník 85 slov 8. ročník 120 slov
7. ročník 100 slov 9. ročník 140 slov
Přiměřenosti věku žáků se týká také množství pravopisných jevů v diktátu. Je
samozřejmostí, že se v něm mají objevit pouze pravopisné jevy žákům známé. Pro 6.
a 7. ročník se doporučuje přibližně 10 – 15 těchto jevů, pro 8. a 9. ročník je
doporučený počet 15 – 20 jevů. Cílem pravopisného výcviku není přetížit
diktát nadměrnou frekvencí pravopisných jevů, takový text navíc působí
vykonstruovaně a nepřirozeně.

Hodnocení chyb v diktátech:
Přeceňování pravopisu v minulosti souviselo nejenom s důrazem na psanou
podobu jazyka, ale také s hodnocením pravopisu v diktátech a ostatních psaných
projevech žáků. Ještě v 60. letech minulého století bylo běžnou praxí, že za každou hrubou chybu v kontrolním diktátě byla snižována výsledná známka o
stupeň. Pokud tedy žák udělal v diktátě čtyři chyby, byl hodnocen nedostatečnou
stejně jako jeho spolužák s deseti i více chybami.
Rovněž pojetí pravopisné chyby a jejího hodnocení se vyvíjelo současně s
názory na význam pravopisu. Z hlediska školské praxe se jevilo jako nejvhodnější rozlišovat pravopisné chyby na „hrubé“ a „malé“. Je ovšem nutné zdůraznit, že pojem hrubá chyba je proměnlivý nejen v postupu jednotlivých ročníků, ale i v jednom ročníku.“ (Hauser a kol., 1994,s. 22). Jinými slovy nemůžeme považovat za hrubou chybu to, co ještě žákovi nebylo vysvětleno. Hrubá chyba je tedy pojem značně relativní.

Stupnice pro klasifikaci kontrolních diktátů podle J. Kostečky
(hrubé a malé chyby)
1 velká chyba + 1 malá chyba - výborně
2 velké chyby + 1 malá chyba - chvalitebně
3 velké chyby + 1 malá chyba - dobře
4 velké chyby + 1 malá chyba - dostatečně
5 velkých chyb nedostatečně

Jako alternativu k této možnosti nabízíme stupnici, jež hrubé a malé chyby
nerozlišuje. Vyšli jsme při tom ze zkušeností učitelů Olomouckého regionu.

Stupnice pro klasifikaci kontrolních diktátů (bez rozlišení hrubých a malých chyb):
počet chyb-klasifikace
0 – 1 výborně
2 – 4 chvalitebně
5 - 8 dobře
9 – 12 dostatečně
více chyb nedostatečně

Je třeba zdůraznit, že záleží především na učiteli, jaká kritéria při
hodnocení pravopisu zvolí, může si je totiž například upravovat vzhledem
ke konkrétní situaci ve třídě.

/Didaktika čj - Milan Polák/ Třeba se někomu bude hodit...
 Stará Misule 


Re: Hodnocení diktátů II. 

(18.1.2018 15:54:19)
Mam tu před sebou dcery diktat ,pata trida, napocitano 105 slov,z toho 30 slov,kde urcuji vyjmenovana slova, mala a velka písmena,predpony,me a mne,s a z,proste ucivo do petky. Ma tri chyby vetsi,a chybi jedna carka ve vete,dostala za 3.Malokdy ma za jedna, pri diktatu na stranku snad pokazde něco zhnoji, ale uz jsme se také naucili to neresit,jen si vysvetlime chyby.
 Stará Misule 


Re: Hodnocení diktátů II. 

(18.1.2018 16:10:33)
To jo, ja si ani nestezuji,jsme zvykli,ze je p.uc. drti od první tridy, min. rok mela z cestiny 170 znamek, same peti-deseti minutovky,diktaty,pisemky,kazdy den něco.Kdyz to videla kamarádka, ktera ma holku ve vedlejsi tride,jen v acku,koukala jak blazen,oni měli za rok asi 30 znamek.
 Sofio 


Re: Hodnocení diktátů II. 

(18.1.2018 17:20:28)
tak u nás v 8.třídě 60léta min. stol. ~n~
 Majákova 


Re: Hodnocení diktátů II. 

(18.1.2018 17:40:30)
Sofio, to je to lpění na pravopise z minulého století. Dnes se preferují slohové a komunikační dovednosti, ale málokdo z učitelů se s tím babrá, protože je to velmi těžce a pracně hodnotitelné. Kdežto pravopis a mluvnice se opravuje dobře, takže komunikace a sloh, či čtenářská gramotnost je na ústrku a tyto známky jasně převažují, což by nemělo být.
 Ropucha + 2 


Re: Hodnocení diktátů II. 

(18.1.2018 18:14:32)
Majáková, za mých školních let se tedy dbalo na pravopis stejně jako na stylistiku, ve slohu jsme byli cepovaní stejně jako v gramatice.
Dnes, ať mi oči padnou na jakýkoliv psaný text kdekoliv, nabývám dojmu, že veškerá výuka čaského jazyka končí zhruba v páté třídě ZŠ.
 Kaipa 


Re: Hodnocení diktátů II. 

(18.1.2018 18:22:11)
Souhlas. Za mých školních let kdo uměl češtinu, uměl pravopis, psát slohy a rozuměl textu.
 Majákova 


Re: Hodnocení diktátů II. 

(18.1.2018 19:10:00)
Tak já chodila do školy v 80.letech a už tehdy jsem vnímla, že sloh a literatura je na chvostu předmětu ČJ. Stěžejní byla mluvnice.
 Ropucha + 2 


Re: Hodnocení diktátů II. 

(18.1.2018 19:14:30)
Majáková, možná záleželo i na konkrétním učiteli, ale já tedy dodnes čerpám z drilu, kterého se nám dostávalo ohledně stylistiky a tahá mě za oči každá neobratnost.
 Majákova 


Re: Hodnocení diktátů II. 

(18.1.2018 19:22:30)
Ropucho, to rozhodně záleží na učiteli. My jsme měli česštinářku metr, stará komunistka, ale bazírovala jen na mluvnici...sloh tak nějak vyšuměl. Ale v té době mi přišlo, že na slohu nění nic těžkého, že ho ovládá každý a nikomu nedělá problém, takové lehárko. Dnes některé děti sedí 3 hodiny nad papírem a napíší 3-4 řádky zcela nesmyslného textu, kdy věty nemají ani podobu vět.
 77kraska 


Re: Hodnocení diktátů II. 

(18.1.2018 19:28:54)
ja si na zadnou stylistiku nevzpominam....pamatuju si jen nekonecne drilovani mluvnice....ze slohu si pamatuju jen jen to, ze ma osnovu a ma se skladat z uvodu, obsahu a zaveru
 77kraska 


Re: Hodnocení diktátů II. 

(18.1.2018 19:30:02)
ja ZS koncila v roce 1981....sama mluvnice...na gymplu myslim taky, ale tam uz bylo strasne moc literatury
 Markéta 


Re: Hodnocení diktátů II. 

(18.1.2018 21:24:09)
Ja taky v osmdesatych letech a sloh na chvostu rozhodne nebyl. A dnes znam relativne hodne teenageru, kteri pisou moc dobre.
 Ropucha + 2 


Re: Hodnocení diktátů II. 

(18.1.2018 19:11:14)
Kaipo, ano, a zdůraznila bych, že to běžně uměli žáci, kteří opouštěli s dobrými známkami ZŠ. O maturantech ani nemluvím.
Dneska se mi zdá, že neumějí česky ani absolventi žurnalistiky.
 Rosalie 


Re: Hodnocení diktátů II. 

(18.1.2018 23:13:28)
Tak u nás prima píše dvě slohovky za pololetí, minimum je 220 slov. To jsou dvě jediné známky za pololetí.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.