Majákova |
|
(18.1.2018 15:37:01) Rozsah diktátů v jednotlivých ročnících(počet slov):
6. ročník 85 slov 8. ročník 120 slov 7. ročník 100 slov 9. ročník 140 slov Přiměřenosti věku žáků se týká také množství pravopisných jevů v diktátu. Je samozřejmostí, že se v něm mají objevit pouze pravopisné jevy žákům známé. Pro 6. a 7. ročník se doporučuje přibližně 10 – 15 těchto jevů, pro 8. a 9. ročník je doporučený počet 15 – 20 jevů. Cílem pravopisného výcviku není přetížit diktát nadměrnou frekvencí pravopisných jevů, takový text navíc působí vykonstruovaně a nepřirozeně.
Hodnocení chyb v diktátech: Přeceňování pravopisu v minulosti souviselo nejenom s důrazem na psanou podobu jazyka, ale také s hodnocením pravopisu v diktátech a ostatních psaných projevech žáků. Ještě v 60. letech minulého století bylo běžnou praxí, že za každou hrubou chybu v kontrolním diktátě byla snižována výsledná známka o stupeň. Pokud tedy žák udělal v diktátě čtyři chyby, byl hodnocen nedostatečnou stejně jako jeho spolužák s deseti i více chybami. Rovněž pojetí pravopisné chyby a jejího hodnocení se vyvíjelo současně s názory na význam pravopisu. Z hlediska školské praxe se jevilo jako nejvhodnější rozlišovat pravopisné chyby na „hrubé“ a „malé“. Je ovšem nutné zdůraznit, že pojem hrubá chyba je proměnlivý nejen v postupu jednotlivých ročníků, ale i v jednom ročníku.“ (Hauser a kol., 1994,s. 22). Jinými slovy nemůžeme považovat za hrubou chybu to, co ještě žákovi nebylo vysvětleno. Hrubá chyba je tedy pojem značně relativní.
Stupnice pro klasifikaci kontrolních diktátů podle J. Kostečky (hrubé a malé chyby) 1 velká chyba + 1 malá chyba - výborně 2 velké chyby + 1 malá chyba - chvalitebně 3 velké chyby + 1 malá chyba - dobře 4 velké chyby + 1 malá chyba - dostatečně 5 velkých chyb nedostatečně
Jako alternativu k této možnosti nabízíme stupnici, jež hrubé a malé chyby nerozlišuje. Vyšli jsme při tom ze zkušeností učitelů Olomouckého regionu.
Stupnice pro klasifikaci kontrolních diktátů (bez rozlišení hrubých a malých chyb): počet chyb-klasifikace 0 – 1 výborně 2 – 4 chvalitebně 5 - 8 dobře 9 – 12 dostatečně více chyb nedostatečně
Je třeba zdůraznit, že záleží především na učiteli, jaká kritéria při hodnocení pravopisu zvolí, může si je totiž například upravovat vzhledem ke konkrétní situaci ve třídě.
/Didaktika čj - Milan Polák/ Třeba se někomu bude hodit...
|
Stará Misule |
|
(18.1.2018 15:54:19) Mam tu před sebou dcery diktat ,pata trida, napocitano 105 slov,z toho 30 slov,kde urcuji vyjmenovana slova, mala a velka písmena,predpony,me a mne,s a z,proste ucivo do petky. Ma tri chyby vetsi,a chybi jedna carka ve vete,dostala za 3.Malokdy ma za jedna, pri diktatu na stranku snad pokazde něco zhnoji, ale uz jsme se také naucili to neresit,jen si vysvetlime chyby.
|
Stará Misule |
|
(18.1.2018 16:10:33) To jo, ja si ani nestezuji,jsme zvykli,ze je p.uc. drti od první tridy, min. rok mela z cestiny 170 znamek, same peti-deseti minutovky,diktaty,pisemky,kazdy den něco.Kdyz to videla kamarádka, ktera ma holku ve vedlejsi tride,jen v acku,koukala jak blazen,oni měli za rok asi 30 znamek.
|
|
|
|