| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Rozdělení početných tříd

 Celkem 27 názorů.
 Delete 


Téma: Rozdělení početných tříd 

(28.4.2017 19:34:29)
Představte si situaci, že máte dítě v jedné ze dvou skoro třicetihlavých tříd - paralelek. Obě ty třídy mají svá specifika a své problémy, obě jsou náročné na vedení i na výuku, i když v té jedné to jde přeci jen díky vyššímu potenciálu dětí snáz. V obou třídách je současně velké procento dětí s SVP, přičemž většinou jde buď o zdravotní problémy, nebo o poruchy chování a pozornosti. V jedné ze tříd doposud pracoval asistent pedagoga.

Přijde pozvánka na mimořádné třídní schůzky (ty klasické proběhly nedávno) a na těchto třídních schůzkách bude předložen návrh na rozdělení těchto dvou tříd do tří, a to za následujících podmínek:

- třídám se bez ohledu na rozdělení nebo nerozdělení budou měnit třídní učitelé
- pravděpodobně nebude k dispozici asistent pedagoga (rodiče dítěte, kterému byl přiznán, už nemají zájem)
- bude přislíbeno a velká snaha, aby takto vzniklé třídy zůstaly až do konce školní docházky (takže žádné slučování zpět do dvou, i kdyby některé děti odešly po páté třídě na gymnázia)
- všechny nově vzniklé kolektivy budou namíchané z obou tříd s rovnoměrným rozložením dívek a chlapců při maximální snaze zachovat již vytvořené blízké kamarádské vazby, poměr dětí z obou tříd bude ve všech nových třídách stejný
- všechny nové třídy budou na jednom patře, výlety a další ročníkové akce probíhají společně pro všechny paralelky

Jak byste reagovali? Vadilo by vám rozdělení? Nebo byste tuto možnost uvítali? Čeho byste se obávali?
 Jana, 2/07+10/08+5/11 


Re: Rozdělení početných tříd 

(28.4.2017 19:50:33)
Věk těch dětí?
 Delete 


Re: Rozdělení početných tříd 

(28.4.2017 19:57:54)
Jano,

9 let.
 Jana, 2/07+10/08+5/11 


Re: Rozdělení početných tříd 

(28.4.2017 23:46:59)
To mají asi dost šanci si sednout a kamarády si najít. Asi bych byla pro všemi deseti, protože tenhle počet dětí ve třídě je na nic.
 Kafe 


Re: Rozdělení početných tříd 

(28.4.2017 19:53:25)
Já bych byla ráda, jen bych se obávala, jestli se podaří nezpřetrhat kamarádské skupiny.
 Slída 


Re: Rozdělení početných tříd 

(28.4.2017 19:54:28)
já bych byla jednoznačně pro rozdělení. 30 dětí ve třídě je peklo na zemi, i kdyby tam žádné děti s poruchami at chování nebo učení nebyly.
 Jana, 2/07+10/08+5/11 


Re: Rozdělení početných tříd 

(28.4.2017 19:57:13)
Souhlasím. Jinak my jsme se ve třetí třídě stěhovali do nové školy, rozdělovali nás na dvě školy + k nám přibyly děti ze sídliště, které zatím chodily do školy dál. Všechny moje kamarádky zůstaly v jiných třídách a s těmi novými mi dlouho trvalo než jsem se sžila, ale nakonec to bylo fajn.
 K_at 


Re: Rozdělení početných tříd 

(28.4.2017 20:04:18)
Uvítala bych. Třicet dětí ve třídě je prostě masakr, i kdby všechny byly zlatý a platinový.
 Monty 


Re: Rozdělení početných tříd 

(28.4.2017 20:07:56)
Obávala bych se toho, že bude dítě ve třídě s těmi nejvíce problémovými dětmi (pokud by bylo v té třídě, kde to jde líp).
Zvlášť při absenci asistenta.
 Delete 


Re: Rozdělení početných tříd 

(28.4.2017 20:13:43)
Monty,

v obou třídách je velké procento "ptoblémových" dětí, akorát v té jedno jsou ty děti v průměru chytřejší.
 Monty 


Re: Rozdělení početných tříd 

(28.4.2017 20:19:26)
Delete,
a o jak velkém procentu mluvíme?
Je 2 x 30 dětí, kolik z nich spadá do kategorie "problémové"?
A co přesně ta problémovost znamená v běžném chodu třídy?
Jako rodič dítěte v té konkrétní škole bych to asi věděla, ale jako člověk "zvenčí" bych tyhle informace při rozhodování potřebovala.
Obecně - 30 dětí je fakt hodně a pokud je část problémových, tak je to jako by jich bylo ještě víc.
Na straně druhé, pokud je nejvíc problematický žák (žáci) v "áčku" a já bych měla dítě v "béčku", asi bych se té možnosti "ocitne se ve třídě s tím a tím" trochu obávala.
 Delete 


Re: Rozdělení početných tříd 

(28.4.2017 20:36:57)
Monty,

v jedné ze tříd je parta, co terorizuje (především v družině, ale samozřejmě se to promítá i do třídy, i když tam to má učitelka pod větší kontrolou) jinou, méně početnou skupinu....plus tam jsou děti s poměrně vážnými nemocemi (náročnými především v případě problému, který může nastat kdykoliv bez varování, nejde o nic "viditelného").

V druhé třídě jde především o vzájemné ovlivňování těch dětí s problémy s chováním a pzoorností. Každý sám o sobě je bez problémů, ale tím, že jsou všichni pohromadě, se jejich obtíže násobí (nesčítají, ale skutečně násobí), každý je vlastně jednou z příčin problémů toho druhého.

V obou třídách je velmi náročné udržet klid na práci a ani v jedné není možné věnovat se dětem individuálně, což vede k tomu, že ty opravdu chytré se přes veškeré doplňkové činnosti nudí a vymýšlejí lotroviny, a ty slabší na učení absolutně nestíhají, takže se také nudí a dělají lotroviny také.

Jinak v jedné třídě je potvrzených dětí s SVP 15 %, ale dalších 15 % už půl roku čeká na vyšetření v PPP. V druhé třídě jde o 10 % dětí s vážnými nemocemi a k nim stejné procento dětí s podpůrnými opatřeními.
 Monty 


Re: Rozdělení početných tříd 

(28.4.2017 22:16:48)
Delete,
díky za upřesnění.
Asi bych to viděla podobně jako Ivaxx.
 ivaxx 


Re: Rozdělení početných tříd 

(28.4.2017 21:59:44)
Delete - pakliže be se třídy dělily tak, že vždy zbydou 2/3 kolektivu a ta nová bude 1/3 + 1/3 a moje dítě by bylo v jedné z těch 2/3 a zároveň s těmi méně problémovými dětmi, tak bych to uvítala. Kdyby mělo spadnout do té 1/3 + 1/3 tak ne. Zkušenost se změnou třídních kolektivů u dětí při slučování nebo míchání dětí z paralelek nemáme moc dobrou. Hlavně kluci si v nových kolektivech budovali nové pozice a šikana byla ještě horší. Holky se více hádaly...
Kdybyste mohli vytvořit ne 3, ale 4 třídy, bylo by to super.
 Martina, 2 kluci 


Re: Rozdělení početných tříd 

(29.4.2017 8:56:28)
Taky bych to vnímala jako největší problém.
A bude hodně záležet na tom, jak budou s novými třídami pracovat noví třídní učitelé.
 Delete 


Re: Rozdělení početných tříd 

(29.4.2017 15:38:17)
ivaxx,,

hned v úvodu jsem psala, že všechny tři nové třídy by byly složené z 1/3 žáků z jedné třídy a z 1/3 žáků druhé třídy, tedy že by byly vytvořené tři nové kolektivy a to tak, že by ve všech třídách byl i stejný počet kluků a stejný počet holek z obou tříd, přičemž základním kritériem by bylo, kdo z dětí spolu nejvíc kamarádí, nejen kluci s klukama, holky s holkama, ale i kluci a holky mezi sebou....Sice ty třídy hodně dobře fungují i jako celek, ale přeci jen si některé děyi s někým sednou lépe, tak aby tyhle děti byly pohromadě.
 SendyWendy 


Re: Rozdělení početných tříd 

(29.4.2017 7:29:56)
Rozdělení tříd bych uvítala, to co popisuješ, musí být strašně náročné, téměř neutáhnutelné.

Žádná z uvedených podmínek by mi nevadila (i když samozřejmě neznám realitu).
 withep 


Re: Rozdělení početných tříd 

(29.4.2017 7:37:17)
Jak to myslíš, jak bychom reagovali? Copak rodiče mohou ovlivnit, jestli k dělení dojde? Budou o tom hlasovat?

Já bych to uvítala, ale zajímalo by mě, jak přesně chtějí zachovat ty kamarádské vazby. To rozdají dětem dotazníky, s kým by chtěly ve třídě zůstat? Nebo se toho ujme nějaký zkušený "kolektivní diagnostik"? Budou třeba taky cíleně rodělovat děti, mezi kterými dochází k častým konfliktům?

Povím ti, co jsem při přechodu na druhý stupeň zažila já. Po jeslích, školce, změně školky a obtížném začleňování do školního kolektivu jsem ve druhé třídě odmítla přejít na jazykovku, že už mám toho jako dost. A v páté třídě šok - přesklupili tři paralelky (čtvtou nechali, ta byla plavecká) podle abcedy. Z naší původní třídy jsm zůstali jen tři... hrozné. V jazykovce bych byla zůstala v jednom kolektivu až do maturity, většina šla na gympl do stejné třídy.

Takže takhle ne. Dokonce bych to i provedla "nespravedlivě" (ale šetrněji) - že by 2/3 z původních tříd zůstaly a zbylá třetina z každé třídy vytvořila třídu novou.
 Delete 


Re: Rozdělení početných tříd 

(29.4.2017 15:55:32)
withep,

ředitel to chce udělt v zájmu dětí, tedy s předvědčením, že jim to všem pomůže. Ale pokud by se našlo moc rodičů, kteří budou přesvědčení, že to dětem nepůmůže a budou proti, nechá třídy tak, jak jsou. Je to možnost, ne nutnost. Takže ano, názor rodičů bude hrát velkou roli.

No a na posouzení vztahů v kolektivu není třeba diagnostik. Třídní učitelka je velmi slušný odborník a že to mám zmáknuté mám já osobně navíc potvrzené skutečnou sociometriií od odborníka, protože ty problémy ve třídě byly, jsou a budou....takže i když tomu možná nevěříš, tak já fakt vím, kdo s kým kamarádí a jak moc, kdo je ve třídě nepsaný kápo, koho mají všichni rádi pro jeho kamarádské chování atd....kolegyně je na tom stejně.

Cílem není jen zmenšení počtu dětí ve třídě, ale narušení třecích ploch a snížení počtu dětí s SVP na třídu.

Rozdělení tak, že by se odtrhla třetina z každé třídy a dvě třetiny by zůstaly, by nebylo nejvhodnější, a vyvolávalo by to pocit nespravedlnosti. Navíc by se tím nejpíš nepodařilo obsáhnout všechny důvody pro rozdělení.

My už tedy jistý návrh rozdělení máme, vypadá to na tři třídy, z nichž každá bude typově jiná, ale všechny budou bez problémů zvládnutelné. Obě známe i děti z druhé třídy, takže nebylo těžké si představit, jak spolu fungují děti ode mě a od ní. Už jsme jedno takové dělení dělaly na začátku roku kvůli angličtinám a dost se nám povedlo, vlastně jeden z návrhů byl i ten, že ty nové třídy budou podle těch skupin na angličtinu. Jenže tam jsme braly do úvahy i to, že jedna z angličtinářek bude mít k dispozici moji asistentku, takže jsme přeci jen ty skupiny udělaly nevyvážené z hlediska dětí s SVP.
 withep 


Re: Rozdělení početných tříd 

(30.4.2017 13:11:53)
Delete, já tomu věřím ~;). Nedávno na schůzkách mi povídala o vztazích v kolektivu učitelka naší prvňačky, ono je to na těch dětech asi dost vidět. Pokud je účelem i odstranění třecích ploch a dalších problémů, pak je asi nejlepší rovné dělení na třetiny.

Myslím si, že rodiče budou převážně souhlasit, ale bála bych se, že do toho dělení budou chtít kecat ~k~
 Delete 


Re: Rozdělení početných tříd 

(30.4.2017 20:09:29)
withep,

tak to už je na panu řediteli, aby rodičům vysvětlil, že do toho rozdělování kecat nebudou a proč ~;).

Ale je fakt, že já i kolegyně máme dost velkou důvěru rodičů, tak myslím, že když budou vědět, že je to na nás, že protestovat nebudou (na rozdíl od nějakéo dělení podle abecedy, atd.).

Já spíš pořád přemýšlím, co by rodičům kromě strachu z narušení kamarádských vztahů mohlo ještě na rozdělení vadit.

Mě napadlo to, že když pak odejdou děti na osmiletá gymnázia, že zase bude snaha je spojovat, ale to prý rozhodně ne. Pak to, že spolu ztratí konatkt (budou na různých patrech), tak to taky ne. Že některým zůstane "stará třída" a jiní budou muset odejít do "nové" (to oddělení třetiny z každého kolektivu)...taky ne.

Tak snad to bude OK.
 Slonisko 


Re: Rozdělení početných tříd 

(30.4.2017 20:27:03)
Delete, mně by vadilo, kdyby po rozdělení vznikly třídy "chytřejších" a "hloupějších" a mé dítě bylo v té méně chytré třídě. (Tím vůbec nemyslím, že se to tak chystáte dělit, jen jsem přemýšlela co by mi opravdu vadilo)
 Lída+4 


Re: Rozdělení početných tříd 

(30.4.2017 20:33:49)
Vidíš, já bych to spíš uvítala. Ať už by moje dítě skončilo v kterýkoli z těch tříd.
 Slonisko 


Re: Rozdělení početných tříd 

(30.4.2017 20:36:37)
Lído, já původně chtěla napsat moje chytré dítě~;) A pak mi to přišlo blbý.
 Delete 


Re: Rozdělení početných tříd 

(30.4.2017 21:21:07)
Lído,

nejsem si jistá u starších, ale u těchto malých dětí se nám dělení podle úrovně vysloveně neosvědčilo. Měli to tak na angličtinu. Jedna třetina dětí na tom vysloveně vydělala, jedna byla celkem v pohodě, ale tu poslední třetinu to odrovnalo. Možná kdyby se sešly děti sice ne moc nadané, ale hodné, ale bohužel moje třída je plná takových, co mají problémy i v učení, i v chování. Dostali se tak do jedné skupiny a k nim ještě pár těch hodných slabých a tyhle to odnesly nejvíc, protože neměly šanci naučit se ani to málo, na co měly. Tahle skupina, i když v ní bylo nejméně dětí, byla neučitelná. A to byli druháci, poměrně malé a teoreticky zvládnutelné děti. Ale těžko se popisuje, co takových 10 problémových dětí (těch 5 bylo těch slabých hodných) dokáže se sebelépe připravenou hodinou udělat, když tam není nikdo, s kým se dá pracovat...
A vlastně to odnesly i ty děti zlobivé, protože když s nimi člověk pracuje v prostředí, kde pracují ostatní, tak se většinou dají utáhnout. Takhle nebylo jak a na čem.

Letos jsme si dali tu práci a namíchali je a i když je jich víc a ještě přibyly děti ze speciální třídy (tedy potenciálně další problém), tak se ve všech těch skupinách pracuje velmi dobře. Vím to, protože v jedné jsem byla na hospitaci, v jedné mám asistentku a v jedné jsem suplovala, navíc v době angličtiny mám většinou Lokno" a sedím v kabinetě na stejné chodbě, takže stačí otevřít dveře ma chodbu a mám celkem přehled.

U větších dětí to už může fungovat jinak, ale já bych po loňské a letošní zkušenosti do dělení podle výkonu rozhodně nešla. Ještě tak kdyby se to tak dělilo na každý předmět, podle zájmu a výkonu (podobný systém byl naznačen v Zoufalých manželkách na nějaké soukromé škole, že tam děti stejných ročníků dělili na třetiny podle úrovně a podle toho se snimi pracovalo, přičemž se přísně tajilo, kdo je v jaké úrovni, rodiče ani děti nevěděli, jak jsou na tom ostatní skupiny). Ale to je hezké na představu, s realizací si nejsem moc jistá ~l~.
 Delete 


Re: Rozdělení početných tříd 

(30.4.2017 21:07:04)
Slonisko,

k tomu taky nedojde, to máme teď ~;). Jedna třída má opravdu významně vyšší potenciál a obrovské procento těch opravdu chytrých dětí. Ta druhá je namíchaná, je tam obrovský rozptyl a celkový průměr je spíš nižší. Ve výsledku to vychází tak, že ve všech třech nových třídách bude velké procento dětí nadaných a k nim se pak trochu naředí ty děti s problémy s učením (bez ohledu na příčinu), které jsou nakumulované spíš v té jedné třídě.

Dokážu si představit, že právě tohle by rodičům té rychlejší třídy mohlo vadit. I když i tam jsou děti slabší a tím, jak je jich míň, tak je to pro ně vlastně horší, protože musí chytat to rychlejší tempo, a to, že jsou slabší, je tam víc znát.

Na druhou stranu s dvaceti dětmi se dá úplně jinak pracovat, líp se jim věnovat individuálně a ve všech třídách bude těch hodně chytrých alespoň 10, takže tempo se spíš srovná ve všech, než aby se někde zbrzdilo.
 Winky 


Re: Rozdělení početných tříd 

(29.4.2017 7:56:07)
Ja bych byla pro rozdeleni. Vycházím ze svých zkušenosti u obou mých deti. Nevím, proc je takova uporna snaha ne hýbat kolektivem, i kdyz ty kolektivy bývají narušené a deti se v nich stejně preskupuji a své "ka" a "neka" dost meni. Ani ze svého dětství ani od svých deti neznám nikoho, kdo by měl stálého kamaráda od první do deváté třídy. Naopak odpadnutí některých rušivých jedinců jsme vždy vítali (a ti co přišli noví, tak jim zas chvíli trvalo než se projevili, za me úleva.
Ano, bude to chtít trosku diplomacie pro sdělení rodičům, asi bude třeba uspokojit určité preference (a taky záleží, kdo budou noví učitele a jak moc je rodiče znají). Ale celkově bych to podala jako pozitivni krok směrem ke kvalitě výuky a odlehčení zátěže v napjatych vztazích.

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.