| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ

 Celkem 39 názorů.
 Majákova 


Téma: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(22.11.2016 23:42:50)
Dotaz na učitelky ČJ. Jak známkujete tento předmět, který se skládá ze tří různých částí? Je něco, na co kladete důraz a co je naopak pro vás podružné?

Já se snažím vytvořit známku z ČJ tak, aby všechny její součásti byly rovnocenné. Nejvíce mám známek z mluvnice, ale snažím se i hodně věnovat literatuře a slohu, žáky motivovat k různým známkovaným projektům, práci navíc, četbě, vedení sešitů, práci s jazykem ve slohu a mám tedy i hodně známek v těchto oblastech. Dávám šanci dětem, kterým mluvnice až tak nejde, aby se mohly "vyřádit" v jiných sférách tohoto předmětu.

Dost mě překvapilo, že dítě, které má sešity plné jedniček, dokonce spoustu jedniček s hvězdičkou, je výborné ve slohu, je nadšený čtenář, s radostí si vede čtenářský deník, má několik dvojek z diktátů (pravopis až tak nejde, i přes domácí procvičování). Z jiné mluvnice má rovněž jedničky. Navrhovaná známka z čj je 2. Z toho mi plyne, že diktátům musí být dávána nějaká nadměrná váženost. Nevím, zda se započítávají také známky z domácích úkolů, samostatné práce v hodinách, cvičení v pracovních sešitech, které jsou zapsány v sešitech, ale v žákovské ne apod.

Jaký máte na to názor? Předem děkuji.

 Lassiesevrací 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 8:51:25)
Majáková, jestli učíš češtinu na prvním stupni(?), tak bych se trochu OT taky na něco zeptala...

Chtěla bych vědět, jestli taky trváš na tom, aby děti znaly vyjmenovaná slova v přesném pořadí, případně k čemu je to dobré. Pro mě je překvapivé, že to takhle pořád ještě funguje. Syn vyplní vyplňovačky na y/i za pár vteřin bez problémů, ale když ho učitelka vyvolá, ať je odříká, tak se prostě zadrhne a zmatkuje. Doma je řekne, i když ne vždycky úplně bez chyby.Má nějaký smysl sypat ta slova z rukávu, případně jaký?
 D.. 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 10:38:51)
Lassie to je princip českého školství no. Drilovat nazpaměť. Já jinak než v přesném pořadí vyjmenovaná slova vyjmenovat nedokážu, pamatuju si to přes 30 let. Myslím si, že mi to bylo úplně k ničemu,v regionu, kde jsem vyrostla se mluví spisovně, takže pokud člověk dobře slyší,nemůže v I Y chybovat, to se prostě naposlouchá.
 Kaipa 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 18:07:01)
v regionu, kde jsem vyrostla se mluví spisovně, takže pokud člověk dobře slyší,nemůže v I Y chybovat, to se prostě naposlouchá.

Já tomu vůbec nerozumím. Mohla bys to nějak vysvětlit?
 Majákova 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 18:23:57)
Co myslíš? Ve spisovné výslovnosti se nemá dělat rozdím mezi výslovností I a Y, takže moc naposlouchat se to nedá.
 D.. 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 19:32:41)
Cože? Proboha a na tos přišla jak? Ty učíš češtinu jo?
 Majákova 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 20:06:35)
Ano, učím, už 17 let. Proč bych měla ve slohu hodnotit něco jiného než sloh? Tento systém u nás funguje už řadu let. Přebrala jsem to od své uvádějící učitelky. V mluvnici hodnotím mluvnici, v literatuře literaturu a ve slohu sloh. Co je na tom nelogického?
 D.. 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 20:08:39)
A gramatika není součástí slohu? To jsem tedy v šoku. Ale původně jsem reagovala na to, že v mluvené řeči není rozdíl mezi i a y.
 Majákova 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 20:10:17)
Můžu se zeptat...ty jsi učitelka?
 Majákova 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 20:11:25)
Moje otázka směřovala na Delli...
 D.. 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 20:15:15)
Ne nejsem učitelka.
 Kaipa 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 20:15:33)
To mi nepřijde optimální, myslím, že jazyk je komplexní a takhle bych to netrhala. I u maturity je součástí hodnocení slohu gramatika. Čím dříve se to žáci naučí, tím lépe.
 D.. 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 19:36:33)
Nevím co chceš vysvětlit, nikdy jsem neslyšela nikoho říct pícha, pitel, pisk, netopír, slepíš, pil.... vždycky je tam slyšet tvrdé y.

Ale měli jsme spolužačku, přistěhovala se nevim odkud, a ta teda byla schopná říct mi bichom a podobně ~o~
 Kaipa 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 20:09:53)
To slyším poprvé. Snad jen Romové mluví tvrdě - nosově. Ovšem se spisovnou výslovností to nemá co dělat. U obojetných souhlásek výslovností I/Y nepoznáš, proto se musíme učit všechna ta vyjmenovaná slova a vzory podstatných a přídavných jmen a shodu přísudku s podmětem.
 D.. 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 20:18:51)
Ja slyším poprvé to, co píšeš ty a jsem v naprostém šoku. Nikdy mě nenapadlo takto technicky přemýšlet nad něčím, co je naprosto přirozené.

Rozhodně nevděčím vyjmenovaným slovům za to, že nepíšu sliším, pýšeš, přemíšlet. Fuj, toto nedokážu ani vyslovit. A nejsem Rom :-)))))
 Kaipa 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 20:23:21)
Chtěla bych tě slyšet mluvit, protože to musí být (ne)skutečný zážitek. ~:-D

Zřejmě žiješ v nějaké specifické oblasti, pokud tam všechna "íčka" po obojetných souhláskách vyslovujete tvrdě/měkce. To se tam u vás děti neučí ve škole vyjmenovaná slova, když to je zbytečné.
 D.. 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 20:26:15)
No já bych naopak chtěla slyšet tebe, protože nevím jak si představit zvuk písmene u kterého nedokážu rozlišit, jestli je to i nebo y. ~t~~t~~t~
 Majákova 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 20:27:09)
Tak já jsem prosila češtinářky názor na poměr známek. Jak co opravovat, to neřeším, to dělám dle nejnovějších didaktických pravidel. Potřebovala jsem zkušenosti z oboru.

Tak maturitní zkouška je něco jiného než dílčí testování na základní škole. U maturit už se nepíše diktát, jako dříve, pokud vím, takže je jasné, že pravopis je hodnocen zárověň se slohem.
 Majákova 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 20:29:53)
Už jsem jednou psala, že spisovná výslovnost nerozlišuje písmena I / Y. Obě se mají vyslovovat stejně.
 D.. 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 20:33:20)
Jak stejně? Tak, že bez kontextu nepoznáš jestli jde o včelí pyl a nebo že někdo pil? Nerozlišíš sluchem bydlo a bidlo? Já jsem opravdu v němém úžasu.
 Majákova 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 20:43:48)
Delli, to ti nikdo nebere, myslím ten úžas :-) Nechceš snad, abych ti tu kopírovala úryvky z odborné literatury, abys pochopila, že jsi dosud žila v bludu? Toto se učí už děti na základní škole o spisovné výslovnosti i/y.
 D.. 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 22:07:58)
Díky Bohu za takové bludy, myslím, že mi ušetřily spoustu času a přemýšlení.
 Kaipa 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 21:03:28)
S tím teda nesouhlasím, děti by se měly učit, že nedílnou součástí písemného projevu je i pravopis, byť zrovna píší sloh, a ne diktát. Čekat s tím až na maturitu mi přijde zcela zcestné.
 Majákova 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 21:13:08)
Kaipo, je třeba odlišit od sebe dvě věci - oprava a klasifikace. Jak jsem psala, pravopisné chyby normálně opravuji, pracujeme s nimi, žáci provádějí jejich opravu. V hodnocení práce ale hraje pravopis podružnou roli oproti slohu a slohovým chybám.
 D.. 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 10:38:59)
.
 Delete 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 21:31:09)
Lassiesevrací,

učení se vyjmenovaných slov v daném pořadí má svou logiku, protože jsou za sebou sestavená do "básniček" tak, aby se dobře pamatovala. A holt těch, co se je naučit nemusí, protože mají načteno a nakoukáno, je minimum. Takže když už si je člověk musí pamatovat, tak alespoň trochu je to učení se zpaměti usnadněné.

Trvání na přeříkání v daném pořadí při zkoušení už tu logiku postrádá. Jediný důvod vidím v tom, že i učitelka má slova zafixovaná v tom pořadí, a zpřeházená slova v té rychlosti nestíhá kontrolovat. Já si tedy pamatuju, kolik kterých je, takže bych to třeba mohla kontrolovat jejich počítáním (že se na nic nezapomnělo), ale kdybych zjistila nesrovnalost v počtu, asi si taky těžko vybavím, které slovo chybělo. Jenže já tu řadu ani nezkouším, to má smysl snad jen u dětí, kde je to jedna z mála možností, jak jim ukázat, že taky něco umí....ale obecně se prostě ta řada zkouší jako první level učiva o vyjmenovaných slovech.
 D.. 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 10:34:20)
Jak může mít dítě, které má problém s pravopisem, výborný sloh? Naše češtinářka opravovala slohovky snad ještě přísněji než diktát...
 Monty 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 10:42:03)
Úplně jednoduše - diktát se musí psát psace, slohovky mohou být tiskace.
Znám to velmi dobře. Dítě, které vyniká ve slohu, v literatuře, v teoretické gramatice, s nadprůměrnými verbálními schopnostmi a velmi vysokým hodnocením ve SCIO testech z češtiny dostane na vysvědčení trojku, protože má diktáty za 3 - 4. Někdy i za pět, protože diktát se hodnotí "co chyba, to stupeň dolů" a je jedno, jaká chyba to je. Chybějící čárka v souvětí nebo špatně napsané velké písmeno má stejnou váhu jako hrubka v i/y.
Také nechápu, k čemu jsou diktáty a proč se na nich ve školách tak bazíruje. Ale nenadělám nic. ~d~
 D.. 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 10:47:46)
Jako vážně? Diktát tiskacím? To ale stejně eliminuje snad pouze chyby ve velkých písmenech, to není žádná výhra.
 Monty 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 10:50:20)
Delli,
ne, diktát naopak musí být psace, slohovky (projekty, referáty) mohou být tiskace.
Vzhledem k tomu, že syn preferuje tiskací i azbuku, což je docela opruz, asi to psací písmo opravdu nemá rád. ~;)
 D.. 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 10:51:10)
Monty ale pořád nechápu jak může mít někdo kdo dělá chyby výbornou ze slohu? To píše ve wordu s opravami? Jak říkám, u nás se ve slohovkách trestala každá chyba, takže jediný rozdíl oproti diktátu spočíval v tom, že na sloh bylo více času. Samozřejmě, že roli hraje výběr slov, ale jak říkáš, chybějící nebo špatně použitá interpunkce je taky chyba...
 Monty 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 10:55:14)
Delli,
na tom není nic nepochopitelného - slohovka je tvůj vlastní text, diktát je něco, co je ti diktováno. Pokud si nejsi ve slohovce jistá, jestli nějaká formulace je nebo není gramaticky správně, použiješ jinou, kde si jistá jsi. Díktát tuto možnost nenabízí. Např. v tebou psaném textu můžeš snadno nahradit slovo "vikýř" opisem "střešní okénko", pokud si nebudeš jistá, s jakým "i/y" se ten vikýř píše.
Ale hlavně, diktát je na čas, obvykle o hodně kratší než čas na slohovku.
 sovice 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 10:58:25)
Když píše žák ZŠ slohovku, tak staví např. vedlejší věty "lidským" způsobem a navíc má na ně čas. Nevznikají útvary, které se vyskytují v diktátech, občas IMHO jen proto, aby nachytaly, protože normální smrtelník včetně spisovatele by podobnou větnou konstrukci nikdy nevypustil z pera/klávesnice.
 Monty 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 10:59:59)
sovice,
~R^
Aneb - sveřepí šakali zavile vyli... ~;)
 D.. 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 11:13:52)
Aha, chápu. :-)
 Lassiesevrací 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 11:17:32)
~:-D
Monty, kde se syn naučil tiskací azbuku? To píše jako tištěný text? Mě to zajímá, protože ruštinu bych ráda oprášila.Azbuku přečtu, ale nenapíšu. Učila jsem se rusky v době, kdy jsem ještě psala psace, pamatuji si dost, ale nenapíšu už nic. Učit se azbuku psát psace se nechci....
 Monty 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 11:30:45)
Lassie,
oni se to učí ve škole, má od sedmičky ruštinu.
Nevím, jestli to je jen jeho iniciativa nebo to mají "povinné", každopádně dostali takovou tabulku se všemi písmeny, psace i tiskace. Nejspíš se ty tiskací znaky naučil podle ní. On psace prostě vůbec nepíše, odjakživa mu to dělá problémy, ani neumí při psaní držet správně propisku a píše jako prase. Takže kromě diktátů, kde musí, psací písmo vůbec nepoužívá.
Tu tabulku ti můžu nascanovat, jestli chceš (a jestli ji najdu).
 Lassiesevrací 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 13:48:40)
Děkuju, tabulky nějaké mám. Jde mi spíš o nějakou formu tiskacího písma, které by odpovídalo třeba comeniu scriptu. Ještě na základce jsem si asi 2x napsala s nějakou slečnou z Kyjeva(tuším) a ta psala tiskace, ale tak trochu vázaně....vypadalo to pěkně a bylo to dobře čitelné. Hodil by se mi nějaký takový text, podle kterého bych to okoukala....
 Majákova 


Re: Poměr známek z mluvnice, literatury a slohu v ČJ 

(23.11.2016 14:50:55)
Ad. vyjmenovaná slova - mám vystudovaný 2. a 3.stupeň, takže didaktiku a metodiku prvního stupně neovládám, ale co vím, všude se učí děti vyjmenovaná slova nazpaměť. Na druhém stupni vyžaduji jen aplikaci mluvnického pravidla, tudíž správné použití. Já sama vyjmenovaná slova nazpaměť (na rozdíl od mého manžela technika) vůbec neovládám...snad jen po Z.

Ad. sloh a pravopis - ve slohovkách školních nebo domácích hodnotím výhradně jen slohovou stránku práce. Pravopis opravím, ale nezahrnuji ho do hodnocení práce. Pravopis ověřuji a klasifikuji jiným způsobem. Doby, kdy se známkovaly slohy 1/1, jsou dávno pryč. Je dostatek možností klasifikovat mluvnici jinou formou. Pokud bych měla ve slohu hodnotit pravopis, žáci by psali jen holé věty, aby neudělali chybu v čárce, nepoužívali by slova, která chtějí, protože si nejsou jistí pravopisem. A i když hodnotím pouze slohovou stránku, mívám známky ze slohů v celé hodnotící škále 1-5.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.