Levandulka+3 |
|
(1.10.2016 10:22:50) Chtěla bych se zeptat rodičů prvostupňových dětí nebo ještě lépe učitelů, jakým způsobem si vaše děti opravují chyby (v sešitech, diktátech, písankách, prac. listech...). Ve škole, kde učím, máme na 1. stupni zákaz používání gumovacích per a děti ani nesmějí nadepisovat správná písmena nad slovo. Zmizíkování je také zakázáno. Když teda napíší nějaké slovo chybně, musejí ho celé napsat znovu a to chybné dát do závorky nebo jej podtrhnout. Smysl je, že se tím mají učit pečlivosti a hezké úpravě. Popravdě - přijde mi to dost přísné a trochu se obávám toho, že děti se např. ve slohových pracech nebo čtenářských denících budou bát rozepsat..Nic s tím ale bohužel nenadělám, jsme malá škola a u spousty věcí máme centrálně nařízeno, jak postupovat. Zajímá mě nicméně, jak to funguje jinde. Ve školách, kam chodí mé děti, mají povolena gumovací pera a mohou i nadepisovat. Já sama příznivcem gum. per nejsem, nadepisování chybných nebo vynechaných písmen bych ale klidně povolila. Omlouvám se, nebudu celý den u PC, tak budu reagovat až večer nebo zítra. Díky!
|
Martina, 3 synové |
|
(1.10.2016 10:26:43) a to chybné dát do závorky nebo jej podtrhnout.
To není dobrý zvyk: podtržení nebo závorka mají v textu jinou funkci než označení chyby. Jedině správně je chybné slovo škrtnout jednou čárou.
|
Levandulka+3 |
|
(1.10.2016 10:27:47) Já si to myslím taky. Bohužel naše paní ředitelka škrtání absolutně nepřipouští..
|
sovyna |
|
(1.10.2016 10:32:37) U nás v 1. třídě také muselo být znovu napsané celé slovo, ale chybné mělo být jednou čarou škrtnuto. Od 2. třídy už mohou nadepisovat i gumovat.
|
|
|
Tečka. |
|
(1.10.2016 23:21:33) Přesně tak, tohle jsme měli na základce, a mě to hrozně rozčilovalo, že závorka je úplně na něco jiného a i to vypadalo tak nějak rušivě ... Znám i autistu, který to prostě odmítal používat, vždy ho to hodně vykolejilo. I gumování má svoje mouchy, zabere to víc času, než škrtnutí, a ponouká děti k perfekcionismu, ale to už záleží na konkrétním dítěti. Jinak se mi teda ježí chlupy nad používáním tornád a pilotů v první třídě.
|
Levandulka+3 |
|
(2.10.2016 10:49:01) S těmi závorkami naprosto souhlasím, to mi přijde jako největší blbost. S tím autistou je dost zajímavé! Kdyby bylo na mně, nechala bych děti chybné písmenko škrtnout a nadepsat správné (takto je to i doporučováno v metodikách). Bohužel o tomto sama rozhodovat nemohu, a tak jsem mezi závorkami a podtržením zvolila podtržení(chybného písmene). Příznivcem gum. per ( a vlastně ani zmizíkování), přiznám se, nejsem, v podstatě souhlasím s tímto názorem: http://www.jak-spravne-psat.cz/ne-zmizikovani-aneb-proc-je-lepsi-kdyz-deti-skrtaji/. Podle testu psacích pomůcek (http://www.grafomotorika.eu/test-psacich-pomucek-2015/) ani není pro 1. a 2. třídu vhodné. Ale věřím, že některým dětem vyhovovat může. Proč ti přijde nevhodné Tornádo nebo Pilot??
|
|
|
|
magrata1 |
|
(1.10.2016 10:32:17) Nevím, jak to dělají jiní učitelé. Na dcery vyšel stejný učitel. Zmizík je povolený, nemá rád začmrkané chyby. Když to nejde snadno opravit, slovo škrtneme a napíšeme znovu, ale nařízeno to nemáme. mohou používat i gumovací pero. Dcera má pero s klasickým kovovým hrotem, ale to je asi jediná ze třídy.
|
|
MÍŠA&FÍK |
|
(1.10.2016 11:03:42) Jak tu tak čtu poznatky z různých škol, tak si říkám, že kdyby tam neřešili kraviny s věnovali se tomu, čemu mají, ohromně by to všem usnadnilo život.
Závorka, podtržítko, kdo to kdy viděl ??? Odjakživa se špatně napsané jednou škrtlo a psalo se dál.
Zpb za naši školu. Tam mohou psát čím chtějí a jak chtějí, způsob škrtání jsme neřešili
|
|
HelenaPa |
|
(1.10.2016 11:09:03) Uff, to máte drsný. Učím až od trojky a tam mohou psát čímkoliv. Pokud je text čitelný a je poznat, jestli je I nebo Y, S nebo Y a pod., tak to nikdo neřeší. Stresovat je podtržítkem nebo závorkou mi přijde jako kravina. Silně mi to připomíná moje doby v 6. třídě, kdy jsme závěrečných 5 minut hodiny matematiky museli věnovat úpravě - zlomkové čáry a podtrhávání výsledku dvojitou čárou podle pravítka. V testech jsem pravidelně zapomínala podtrhnout výsledek 2x, na čemž jsem přicházela o body... Fuj, neradfa bych, aby se podobné praktiky rozmáhaly i dnes. Jako rodič bych se ve škole asi dost bránila něčemu takovému.
|
Levandulka+3 |
|
(2.10.2016 11:08:05) Já jako rodič asi taky. Bohužel jako učitel vím, že s tím nic nezmůžu a jen si udělám zle s vedením 100% přesvědčeném o vlastní pravdě.
|
|
|
Eudo |
|
(1.10.2016 11:27:18) Teda nechapu - ucit predmet je prece hlavne o tom, aby se dite naucilo vyjadrovat a nevzala se mu chut se vubec snazit.
Upravu a krasopis v dnesni dobe je mozne ucit jinym zpusobem. Obzvlast, kdyz prakticky nikdo z dnesnich zaku "rucne" psat v budoucnosti nebude.
Nemate to osetrene v Osnovach? Preci si nemuze kazda skola vymyslet jiny system?
|
Levandulka+3 |
|
(2.10.2016 10:59:12) Osnovy už dávno nejsou. Místo nich má každá škola svůj ŠVP (školní vzděl. program). A svůj systém si může vymyslet na velkou spoustu věcí...
|
|
|
Yanull & 2 |
|
(1.10.2016 11:28:32) U nás sa používajú gumovacie perá (sama učiteľka ich navrhla), pokiaľ dieťa píše negumavacím, dá do zátvorky a napíše znovu. Môžu aj zmizíkovať, ale to každý rýchlo zistí, že na vyzmizíkované miesto sa už nedá písať ani z druhej strany. Ja osobne som za gumovanie - tak nejak mám pocit, že chybné slovo by malo čo najrýchlejšie "zmiznúť", nech sa ani mimovoľne nefixuje zrakom. Napokon spústa ľudí pokiaľ ide o ortografiu vychádza práve zo zrakovej pamäti (chybne napísané slovo vyzerá "divne"), aj keď si už pravidlá pravopisu dávno nepamätá (nikto by zo mňa nevydoloval vybrané slová, ale hrubky napriek tomu nerobím).
|
|
Pam-pela |
|
(1.10.2016 12:12:44) No a co udělá dítě, když chybu najde po přečtení věty u slova uprostřed? Nebo po napsání několika vět? Kam dá opravené slovo nebo písmeno potom?
Zajímavý bazírování na podružnostech, asi je paní ředitelka hooodně stará škola. Tohle by měla nechat na samotných učitelkách. Ve škole děti dávaly do závorky, když si všimly, ale jinak škrtly a nadepsaly. Doma jsem pomáhala zmizíkovat a přepisovat....
|
Levandulka+3 |
|
(2.10.2016 11:02:32) Když si všimne později, napíše slovo znovu až za celý text.....Když není kam (písanka, prac. sešit..), udělá si tužkou linku....Přijde mi to taky "na pytel", ale nic s tím bohužel nezmůžu. Jinak paní ředitelka je paradoxně v mnoha věcech docela pokroková. Nicméně některé její názory jsou dosti, ehm, zvláštní a trvá si u nich na svém. Diskusi vůbec nepřipouští .
|
|
|
|