| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Opravování chyb v psaném textu

 Celkem 25 názorů.
 Levandulka+3 


Téma: Opravování chyb v psaném textu 

(1.10.2016 10:22:50)
Chtěla bych se zeptat rodičů prvostupňových dětí nebo ještě lépe učitelů, jakým způsobem si vaše děti opravují chyby (v sešitech, diktátech, písankách, prac. listech...). Ve škole, kde učím, máme na 1. stupni zákaz používání gumovacích per a děti ani nesmějí nadepisovat správná písmena nad slovo. Zmizíkování je také zakázáno. Když teda napíší nějaké slovo chybně, musejí ho celé napsat znovu a to chybné dát do závorky nebo jej podtrhnout. Smysl je, že se tím mají učit pečlivosti a hezké úpravě. Popravdě - přijde mi to dost přísné a trochu se obávám toho, že děti se např. ve slohových pracech nebo čtenářských denících budou bát rozepsat..Nic s tím ale bohužel nenadělám, jsme malá škola a u spousty věcí máme centrálně nařízeno, jak postupovat. Zajímá mě nicméně, jak to funguje jinde. Ve školách, kam chodí mé děti, mají povolena gumovací pera a mohou i nadepisovat.
Já sama příznivcem gum. per nejsem, nadepisování chybných nebo vynechaných písmen bych ale klidně povolila.
Omlouvám se, nebudu celý den u PC, tak budu reagovat až večer nebo zítra. Díky!
 Martina, 3 synové 


Re: opravování chyb  

(1.10.2016 10:26:43)
a to chybné dát do závorky nebo jej podtrhnout.

To není dobrý zvyk: podtržení nebo závorka mají v textu jinou funkci než označení chyby. Jedině správně je chybné slovo škrtnout jednou čárou. :-)
 Levandulka+3 


Re: opravování chyb  

(1.10.2016 10:27:47)
Já si to myslím taky. Bohužel naše paní ředitelka škrtání absolutně nepřipouští~:(..
 sovyna 


Re: opravování chyb  

(1.10.2016 10:32:37)
U nás v 1. třídě také muselo být znovu napsané celé slovo, ale chybné mělo být jednou čarou škrtnuto. Od 2. třídy už mohou nadepisovat i gumovat.
 Tečka. 


Re: opravování chyb  

(1.10.2016 23:21:33)
Přesně tak, tohle jsme měli na základce, a mě to hrozně rozčilovalo, že závorka je úplně na něco jiného a i to vypadalo tak nějak rušivě ... Znám i autistu, který to prostě odmítal používat, vždy ho to hodně vykolejilo.
I gumování má svoje mouchy, zabere to víc času, než škrtnutí, a ponouká děti k perfekcionismu, ale to už záleží na konkrétním dítěti.
Jinak se mi teda ježí chlupy nad používáním tornád a pilotů v první třídě.
 Levandulka+3 


Re: opravování chyb  

(2.10.2016 10:49:01)
S těmi závorkami naprosto souhlasím, to mi přijde jako největší blbost. S tím autistou je dost zajímavé!
Kdyby bylo na mně, nechala bych děti chybné písmenko škrtnout a nadepsat správné (takto je to i doporučováno v metodikách). Bohužel o tomto sama rozhodovat nemohu, a tak jsem mezi závorkami a podtržením zvolila podtržení(chybného písmene).
Příznivcem gum. per ( a vlastně ani zmizíkování), přiznám se, nejsem, v podstatě souhlasím s tímto názorem: http://www.jak-spravne-psat.cz/ne-zmizikovani-aneb-proc-je-lepsi-kdyz-deti-skrtaji/. Podle testu psacích pomůcek (http://www.grafomotorika.eu/test-psacich-pomucek-2015/) ani není pro 1. a 2. třídu vhodné. Ale věřím, že některým dětem vyhovovat může.
Proč ti přijde nevhodné Tornádo nebo Pilot??
 magrata1 


Re: opravování chyb  

(1.10.2016 10:32:17)
Nevím, jak to dělají jiní učitelé. Na dcery vyšel stejný učitel. Zmizík je povolený, nemá rád začmrkané chyby. Když to nejde snadno opravit, slovo škrtneme a napíšeme znovu, ale nařízeno to nemáme. mohou používat i gumovací pero. Dcera má pero s klasickým kovovým hrotem, ale to je asi jediná ze třídy.
 MÍŠA&FÍK 


Re: opravování chyb  

(1.10.2016 11:03:42)
Jak tu tak čtu poznatky z různých škol, tak si říkám, že kdyby tam neřešili kraviny s věnovali se tomu, čemu mají, ohromně by to všem usnadnilo život.

Závorka, podtržítko, kdo to kdy viděl ???
Odjakživa se špatně napsané jednou škrtlo a psalo se dál.

Zpb za naši školu.
Tam mohou psát čím chtějí a jak chtějí, způsob škrtání jsme neřešili
 HelenaPa 


Re: opravování chyb  

(1.10.2016 11:09:03)
Uff, to máte drsný. Učím až od trojky a tam mohou psát čímkoliv. Pokud je text čitelný a je poznat, jestli je I nebo Y, S nebo Y a pod., tak to nikdo neřeší. Stresovat je podtržítkem nebo závorkou mi přijde jako kravina. Silně mi to připomíná moje doby v 6. třídě, kdy jsme závěrečných 5 minut hodiny matematiky museli věnovat úpravě - zlomkové čáry a podtrhávání výsledku dvojitou čárou podle pravítka. V testech jsem pravidelně zapomínala podtrhnout výsledek 2x, na čemž jsem přicházela o body... Fuj, neradfa bych, aby se podobné praktiky rozmáhaly i dnes. Jako rodič bych se ve škole asi dost bránila něčemu takovému.
 Levandulka+3 


Re: opravování chyb  

(2.10.2016 11:08:05)
Já jako rodič asi taky. Bohužel jako učitel vím, že s tím nic nezmůžu a jen si udělám zle s vedením 100% přesvědčeném o vlastní pravdě.
 Eudo 


Re: opravování chyb  

(1.10.2016 11:27:18)
Teda nechapu - ucit predmet je prece hlavne o tom, aby se dite naucilo vyjadrovat a nevzala se mu chut se vubec snazit.

Upravu a krasopis v dnesni dobe je mozne ucit jinym zpusobem. Obzvlast, kdyz prakticky nikdo z dnesnich zaku "rucne" psat v budoucnosti nebude.

Nemate to osetrene v Osnovach? Preci si nemuze kazda skola vymyslet jiny system?
 Levandulka+3 


Re: opravování chyb  

(2.10.2016 10:59:12)
Osnovy už dávno nejsou~;). Místo nich má každá škola svůj ŠVP (školní vzděl. program). A svůj systém si může vymyslet na velkou spoustu věcí~a~...
 Yanull & 2 


Re: opravování chyb  

(1.10.2016 11:28:32)
U nás sa používajú gumovacie perá (sama učiteľka ich navrhla), pokiaľ dieťa píše negumavacím, dá do zátvorky a napíše znovu. Môžu aj zmizíkovať, ale to každý rýchlo zistí, že na vyzmizíkované miesto sa už nedá písať ani z druhej strany.
Ja osobne som za gumovanie - tak nejak mám pocit, že chybné slovo by malo čo najrýchlejšie "zmiznúť", nech sa ani mimovoľne nefixuje zrakom. Napokon spústa ľudí pokiaľ ide o ortografiu vychádza práve zo zrakovej pamäti (chybne napísané slovo vyzerá "divne"), aj keď si už pravidlá pravopisu dávno nepamätá (nikto by zo mňa nevydoloval vybrané slová, ale hrubky napriek tomu nerobím).
 Pam-pela 


Re: opravování chyb  

(1.10.2016 12:12:44)
No a co udělá dítě, když chybu najde po přečtení věty u slova uprostřed? Nebo po napsání několika vět? Kam dá opravené slovo nebo písmeno potom?

Zajímavý bazírování na podružnostech, asi je paní ředitelka hooodně stará škola. Tohle by měla nechat na samotných učitelkách.
Ve škole děti dávaly do závorky, když si všimly, ale jinak škrtly a nadepsaly.
Doma jsem pomáhala zmizíkovat ~:-D a přepisovat....
 Levandulka+3 


Re: opravování chyb  

(2.10.2016 11:02:32)
Když si všimne později, napíše slovo znovu až za celý text.....Když není kam (písanka, prac. sešit..), udělá si tužkou linku....Přijde mi to taky "na pytel", ale nic s tím bohužel nezmůžu~:(.
Jinak paní ředitelka je paradoxně v mnoha věcech docela pokroková. Nicméně některé její názory jsou dosti, ehm, zvláštní a trvá si u nich na svém. Diskusi vůbec nepřipouští~Rv .
 Federika 


Re: opravování chyb  

(1.10.2016 12:54:02)
naprostá většina dětí má od první třídy gumovací piloty...A ty děti,co je nemají, je kradou těm, co je mají~:-D
taky jsem koupila krásná anatomická pera, nejrůznější..A je mi to houby platný, chce jen piloty, gumovací a já se nedivím. Zkazím, spletu, vygumuju,jedu dál.Úprava nejhezčí, jelikož tam nejsou žádný škrtance, žádný blbý závorky a ani přepsaná vyzmizíkovaná místa...
 kreditka 


Re: opravování chyb  

(1.10.2016 15:18:17)
Zlatě za naší pokrokovou školu, kde jsou gumopvací pera dokonce doporučována - děti nemusí mít strach, že něco napíší špatně a nebojí se psát
 Delete 


Re: opravování chyb  

(1.10.2016 15:56:57)
Na škole, kam chodily holky, učily prvostupňové učitelky přeškrtnout jednou čarou a napsat za nebo nad, podle toho, kdy byla chyba objevena. Gumovací pera byla povolena. Na druhém stupni pak jedna dotyčná jakoukoliv chybu nepřipouštěla, v úkolu nesmělo být škrtnuto, gumováno ani jinak opravováno. Jiné to asi nedotahovaly do podobných extrémů, ale vymýšlely různě.

Na škole, kde učím, je to čistě naše věc, jen gumovací pera jsou zakázaná jako prevence podvodů. Ono to stejně nepomáhá, děti jsou vynalézavé, ale holt někdo má pocit, že se alespoň něco dělá. Takže gumovací pera bohužel ne. Já bych je jinak povolila kromě psaní tam, kde se to bude archivovat (dokumenty, ŽK, velké písemky), aby tedy ta archivace měla smysl, když už musí být.
Já nechávám děti zmizíkovat nebo ěkrtat jednou čarou, zapomenutá a opravená písmena píšeme nad....
 Koulička M 


Re: opravování chyb  

(1.10.2016 15:57:16)
U nás naopak na 1. stupni (teda v "naší" třídě) nesměli škrtat, měli povinně gumovací pera a děti musely vše gumovat, prý aby měly hezky upravené sešity ~e~~8~~8~ podle mne je nejlepší škrtnout jednou čarou a vedle nebo nad to napsat znova. Je pak hezky vidět chybné i správné vedle sebe.
 Levandulka+3 


Re: opravování chyb  

(2.10.2016 11:04:30)
Souhlas~R^! Až si to někdy budu moct svobodně rozhodnout, zavedu to takto.
 Žžena 


Re: opravování chyb  

(1.10.2016 20:00:25)
U nás se škrtá konkrétní chybné písmenko a nadepisuje.
 TaJ 


Re: opravování chyb  

(1.10.2016 23:56:05)
U nás prý gumovací pero mít můžou, jinak můžou psát i jen tužkou a syn říkal, že když prý někdo píše něčím, co nejde vygumovat, tak že to prý mají škrtnout a vedle napsat znovu...syn doteď měl Stabilo, ale jelikož nejde gumovat a jemu se nelíbilo, že to měl přeškrtané, tak psal raději tužkou...takže jsme teď pořídili gumovací pero a uvidíme, jestli se osvědčí...
 Levandulka+3 


Re: opravování chyb  

(2.10.2016 11:05:32)
A do jaké třídy mohou psát jen tužkou? To mi přijde přecejen trochu zvláštní...Perem by se naučit psát děti měly...
 Učitelka Libuška 


Re: Opravování chyb v psaném textu 

(31.1.2017 21:15:17)
Dobrý den,

reaguji na Váš dotaz. Opravování chyb si stanový každý učitel sám, podle pravidel, které ve třídě nastaví. Není nikde psáno a nařízeno ani jednotné hodnocení výsledků žáků. Mně se velmi osvědčuje po napsání diktátu s dětmi, tento diktát okamžitě společně opravovat ústně. Děti si zelenou pastelkou podrthnou své případné chyby a dané slovo s chybou si pak zapíší zezadu našeho zavedeného "Chytrého sešitu" na vyjmenovaná slova. (letos učím 3. třídu).
Pak diktáty vyberu a sama zkontroluji, opravím přehlédnuté chyby (já červeně) a oznámkuji.
Doma pak maminky s dětmi mohou v ,,Chytrém sešitě zaměřit trénování na problémová slova.
Mé děti jsou velmi šikovné, diktát píšeme krátký téměř denně, někdy slovní spojení, jindy krátký text. Ditáty vymýšlím tématicky zaměřené a občas nechám děti pod diktát 2-3 minutky namalovat obrázek. Mé děti píší diktáty strašně rády. Když některý den chci třeba vynechat, samy si o něj prosí :-) Mám z nich radost! Při učení je vždy nejdůležitější motivace a vysvětlit dětem, že známky jsou jen jakási "upozornítka", že jim něco jde nebo kde přidat.
Zkuste motivovat doma nějakou hrou, sbírejte bodíky a odměňujte malými drobnými dárky. :-) Úspěch se určitě dostaví.:-)~:-D
 Učitelka Libuška 


Re: Opravování chyb v psaném textu 

(31.1.2017 21:15:53)
opr...stanovíííí :-)

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.