Filip Tesař |
|
(23.8.2016 14:39:49) 1. Problém není podle mě ani tak v islámu, jako v kritický sebereflexi islámu. K tý prakticky nedošlo. Jedním z projevů sebereflexe je právě tohle - tím neříkám, že to musí bejt pravda, jsou i nepřeberný možnosti chybnejch interpretací v sebereflexi. Dá se to smáznout s tím, že jí není schopnej, ale křesťanství skutečný sebereflexe (ne jen vzájemný reflexe různech křesťanskejch směrů) nebylo relativně donedávna taky schopný. Islámskej svět byl prakticky do počátku 20. století, vyjma okrajovejch, hlavně pobřežních oblastí v Alžírsku, Senegalu apod. do sebe uzavřenej, samostatně fungující svět, kterej se s výzvama, se kterejma se Evropa a Amerika popasovávaj už porůznu už 17.-19. století teprve od tý doby, ztěžka a za vnitřních podmínek, který v tý Evropě byly dost odlišný (často slabý nebo neexistující instituce, převaha rodinnejch vztahů nad institucionálníma, formálního kolektivismu nad individuálním přistupem v důsledku toho).
2. V praxi neexistuje "islám". Dotyčnej mluví o svý osobní zkušenosti, do který se promítaj lokální podmínky. Islám je v praxi jinej v Bosně, Albánii, Turecku, Maroku, Egyptě, Saúdský Arábii, Jemenu, Íránu, Kurdistánu, jižním Pákistánu, Balúčistánu, Indii, na Jávě, v Acehu, v Číně, Kazachstánu, Tatarstánu, USA atd. (a i tohle je ještě hodně generalizující). U nás se v různejch debatách často ztotožňuje islám a arabskej svět a taky se jako ilustrativní příklad islámu prezentuje Saúdská Arábie. Jo, je vlivná, ale to je jako vyjít z toho, že evropský státy vycházej ze společnýho dědictví sociálního a socialistickýho hnutí, pročež existuje sociální stát, a za ilustrativní příklad vydávat SSSR. Daleko víc muslimů než v arabskejch zemích žije v Indii, Bangladéši a Indonésii...
|
Girili |
|
(23.8.2016 21:09:50) ad 1) Ano, islam musi k te sebereflexi dozrat. A potrebuje k tomu jeste hodne casu. Bohuzel problem s integraci migrantu resime tady a ted a tak se k tomu tento clovek postavil. Do jake miry je jeho reflexe islamu chybna ci ne, to at si v teto diskuzi posoudi kazdy sam.
ad 2) Neexistuje jeden islam. Pravda. Fakt ale je, ze riziko radikalizace se netyka nekterych jednotlivych z tebou vyjmenovanych oblasti, ale bohuzel se tyka neintegrovanych muslimu v Evrope. Zejmena z druhe generace. A to celkem bez ohledu na to, z jak umirnenych nebo naopak ortodoxnich krajin puvodni migranti prisli.
|
iiiiiiiiii |
|
(24.8.2016 10:58:04) http://www.rozhlas.cz/plus/interviewplus/_zprava/islamsky-duchovni-samer-shehadeh-cesi-proste-nechapou-co-je-to-islam--1641950
Zde odkaz na přehrávač rozhovoru: http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3687411
"Otázky Michaela Rozsypala v Interview Plus: Jak se žije muslimům u nás? Jak vypadá tuzemská muslimská komunita? Rozumí Češi i muslimové islámu? A má v sobě islám skutečně zakořeněnou nenávist vůči těm, kdo v něj nevěří?"
Zajímavý rozhovor v délce 25 minut s islámským duchovním panem Samerem Shehadehem: Češi prostě nechápou, co je to islám.
|
Girili |
|
(24.8.2016 19:41:01) Nevim, jestli se mi vubec chce poslouchat rozhovor s nekym, kdo prohlasil "Češi prostě nechápou, co je to islám". K tomu se stejne neda nijak postavit, ten pan ma jasno. O vsech Cesich a pravdepodobne o celem vesmiru. Ano, jsem predpojata. Ne vic nez on. ;-)
|
|
|
Ostia |
|
(24.8.2016 13:31:08) Dojit k sebereflexi je ale dost slozite. Mnoho lidi a i zen muslimek to udelalo. A v demokracii rozhodne zit umi. Ale vseobecne s s tim nikdo nechce moc zahravat, jelikoz Koran se nesmi nijak menit. A zadny muslimsky papez neexsituje, ktery by byl snad schopen nejakou reformu provest. Zde vidim problem. Koran je bohuzel zkazka a pohadka ze stredoveku, jeste k tomu chybne prepisovana a zmatena kniha. Ovsem jednoduchym se hodi.
|
|
|
|