withep |
|
(28.1.2016 14:20:42) Leni,
děkuji za tvá témata, jsou mi inspirací . Mám velmi podobný problém se svým synem, jen je o třídu níž. Zrovna jsem si říkala, že asi založím téma "Jak podporujete své mimoně ve zvládání sociálních vztahů ve škole? Kdy je to ještě snesitelné a potřebné otužování, a kdy už neúnosný stres s rizikem psychických poruch?"
Zajímalo by mě, jak přesně se podařilo utlumit tu šikanu. Mně připadá prakticky nemožné ovlivnit chování těch ostatních dětí, když vlastně nedokážu ovlivnit chování toho svého. On si vůbec neuvědomuje, že svých chováním ostatní obtěžuje a provokuje, a naopak je přecitlivělý na to, jak se ostatní chovají k němu, všechno si bere osobně, když zaslechne posměch, nepochybuje o tom, že se smějí jemu, když něčemu nerozumí, bude to určitě něco negativního a určitě na něj... Za dva týdny ho čeká komplexní psychologické vyšetření a pak se uvidí, co dál.
Zrovna dneska cestou ze školy filozofoval, že by mohl fingovat horší prospěch (má za to, že ostatním vadí především premianstvím), alespoň do doby, než se ve škole objeví nějaké srovnatelně chytré dítě, které se s ním bude kamarádit. Jen škoda, že takové děti nepadají z nebe .
I u nás se jedná o vesnickou školu, která má 1 třídu v ročníku. Ani já nejsem nadšená z dojíždění, ale hlavně tady v okolí není škola, u které by se dalo očekávat, že to tam bude dobré nebo alespoň výrazně lepší, vždyť jádro těch potíží si syn ponese všude s sebou. Trochu si už i dokážu představit domácí vzdělávání, alespoň dočasně, než se dá dohromady. Jsem zvědavá, k jakému závěru psycholožka dospěje, jaká konkrétní doporučení pro školu mu dají v PPP a jak si s tím škola poradí. Předpokládám, že potvrdí ADD + dyspraxii, kterou už máme odjinud, ale bojím se, jestli už nemá našlápnuto k nějaké úzkostné poruše či depresím, a taky doufám, že nějak zmapuje ten intelekt a PPP případně dokope školu k tomu, aby ho alespoň přestala týrat nudou.
Ty se synka zeptej. Jestli se dokáže na těch 5 měsíců zocelit, jestli to pojme jako výzvu, sociální trénink. Nebo jestli by rád změnil školu, jestli ho kromě učitelky trápí i ty děti, které s ním ve třídě zůstanou. Nebo - jestli je to varianta schůdná pro tebe - domácí škola, alespoň prozatím.
|
Lenka a zlatíčka |
|
(28.1.2016 14:40:05) Withep, možná máme doma podobné kousky Jen ten můj neřeší, jestli si zhoršit známky... Šikanu jsme řešili návštěvou Střediska výchovné péče...což mi bylo doporučeno víc, než PPP. Psycholožka pak s dítětem rozebírala, kde samo cítí problémy, domluvila si schůzku ve škole, kde pobyla cca 3 hodiny, ale nic nezdravého neshledala. Řešila jsem to průběžně s ředitelkou a třídní učitelkou, která zajistila s dopomocí trvalý dohled o přestávce a později zřídila "službu dětí", které měly nastarosti udržení pořádku ve třídě o přestávce (hlášení potíží) ve třídě...něco jako služba na tabuli. Kupodivu to docela fungovalo, protože najednou to byl úkol, které děti ve dvojici měly na rovinu s úkolem starat se o čistou tabuli, nebo o zalévání kytek. Nicméně teď asi po 3 měsícíh od "vyřešení" už tato "služba" dětí nemá účinek. Také proběhlo ve třídě občasně v rámci třeba pracovek rozebírání toho, co je šikana, co se nesmí a tak. Tedy byl cca 3 měsíce klid a řekla bych, že se začíná nanovo, jsou to drobnosti, ale už jsem na to citlivá a nevnímám to jen jako občasné lumpárny, protože původci jsou stále titíž jako minule a vždy se zaměřují jen na syna (objektivně zjištěno).
Teď čekám na termín PPP, kam jsem volala v prosinci, pravděpodobně na podobné vyšetření, jako u Vás, tak uvidím.
Z naší školy se po 5. třídě stejně přestupuje jinam, uvažovala jsem o sportovním gymplu. Syn má hodně energie, kterou potřebuje vybít a chytrý je, i když ne nijak výjimečně. Tam by možná mohl potkat víc souputníků, ale jsou to ještě 2,5 roku a to já bych třeba v pracovním prostřední nevydržela, pochybuju, že bych vydržela do konce školního roku, tak asi budu řešit, pokud se na tom shodneme s manželem a taky syn bude mít slovo. Nejspíš se ale prvně zeptám u psychologa, protože zatím vůbec nevím, odkud začít.
|
Líza |
|
(28.1.2016 14:50:20) Služba dětí, aby dohlížely na kázeň? No nazdar.
|
Lenka a zlatíčka |
|
(28.1.2016 14:55:05) Lízo, ono to kupodivu chvíli fungovalo, nebyla to žádná hlídka. Mluvíme tu ještě o relativně malých 8-9ti letých dětech. Prostě jen měly nastarosti, aby se nedělaly vyloženě hovadiny. U starších dědí by mi to také přišlo nepatřičné. Na druhou stranu jak jinak řešit situaci, když učitelka musí alespoň na záchod a na tu chvíli čeká provokatér...
|
Líza |
|
(28.1.2016 14:59:51) No ono je to principiálně špatně, hlavně ve třídě, kde už se nějaký šikanování a kápovství objevuje. Chvíli to může na pohled fungovat ve smyslu, že se blbý projevy chování stáhnou, ale ve skutečnosti ten dohlížející je ve funkci bonzáka - takže tam znovu začnou fungovat stejný mechanismy. Řeknu, neřeknu? Budu žalovat, budu dělat, že nevidím? A co nebudu vidět, to co dělá HOnza nebo to co dělá Franta? Když napráskám Frantu, dostanu příště na záchodě přes držku? Tohle fakt není dobrej způsob, jak pracovat se šikanou v kolektivu.
|
Lenka a zlatíčka |
|
(28.1.2016 15:25:56) Lízo, je to "služba", která se střídá. Klasicky dohlížení koluje po lavicích, jako služba na tabuli. Asi máš pravdu, že dočasně to působilo navenek jako funkční, což se potvrzuje. Nicméně jak jinak zajistit dohled nad třídou? Začíná to drobnostmi jako penál sražený na zem a skončí to jako minule (dva syna drželi a vedoucí holka - ano holka - ho kopala do zadku). Dohled ve třídě prostě je třeba a není ve fyzických silách učitelky ho trvale zajistit. Kéž bych jim mohla nějak poradit, ale nevím jak. Syn je ve třídě nejmladší je skoro 8,5...hlavní provokatérce je 10 a kousíček, v kolektivu velmi oblíbená, vůdčí typ, vtipná, hezká, v učení blbá (když to tak musím říct), rodiče na ni nedbají, stará se o ni v podstatě babička, která ví, ale nic nenadělá. Můj syn s jeho sociálním mimoňstvím a také díky věkovému rozdílu, je její ideální kandidát. Začalo to nenápadně již v první třídě, zhoršení nastalo ale až letos. Chodíme do SVP, psycholožka ve třídě během 3 vyučovacích hodin a 2 přestávek neshledala nic nezdravého (byla tam v době, kdy se už situace řešila), školní výchovná poradkyně s dětmi několikrát mluvila, uklidnění situace bylo dočasné, ale jak dál?
|
irlev |
|
(28.1.2016 17:12:50) Vidím, že je do řešení již zapojeno i okolí (ve smyslu poradenských orgánů). Požádala bych paní učitelku, aby byla v co největší míře ve třídě přítomna i o přestávce. Když nemá dozor na chodbě apod. Ono stačí, když si bude opravovat sešity nebo psát na tabuli na další hodinu, ta fyzická přítomnost zklidní děti a navíc jí poskytne lepší sondu do sociálních vztahů ve třídě, které bývají občas skryté, pokud v hodinách není příležitost k větší interakci.
|
Lenka a zlatíčka |
|
(28.1.2016 18:30:46) Majo, učitelka ve třídě část přestávky bývá, ale musí jít třeba na záchod, udělat si kafe, pití atd. takže vždy je minimálně půl přestávky pryč a to stačí. Myslím, že za daných okolností se s dohledem už moc udělat nedá. Navíc učitelka není zrovna ideální, mírně řečeno. Její slova "on si za to částečně může sám"...jako za šikanu. Protože je sociálně trochu mimo a tak si asi může za to, že nějaká téměř o 2 roky starší trubka spolužačka mu může dělat naschvály, protože se ji líbí, jak syn reaguje...
|
irlev |
|
(28.1.2016 19:38:48) Lenko, to je opravdu neradostná situace. Takovýhle řeči typu "on si za to může trochu i sám" - to se bohužel vidí často.
|
|
|
|
|
|
|
|
withep |
|
(28.1.2016 14:58:45) Díky.
Já jsem na základě tvé diskuse taky hledala SVP, tak kdyžtak zkusím, zatím si nejsem úplně jistá, jestli tomu říkat šikana, některé výroky o tom svědčí, ale když to "přefiltruju" synovým selektivním vnímáním, tak prostě nevím. Dovedu si představit, že někdo by mohl označit za agresora jeho...
Taky jsem si říkala, že kdybych při komunikaci se školou použila slovo šikana, spustila by se mašinérie, jak je popsaná ve vnitřních předpisech, nastoupil by metodik prevence atd... a minimálně by mohli zajistit o přestávkách neustálý dohled (ke konfliktům dochází prakticky jen v nepřítomnosti učitele). Divím se, že to u vás fungovalo takhle "svépomocí"; syn si stěžoval, že když není v hodině učitelka ve třídě, je pověřena jedna holka, aby dohlížela na klid, a když někdo klid poruší, bouchne ho po hlavě (asi ne úplně bouchne, ale mu je asi už dotyk nepříjemný). Asi bych tou holkou nechtěla být :). Jestli se při tom děti střídají, je to možná něco jiného, ale stejně asi předpokladem fungování je, že to od šikany odradí, protože pokud ne, akorát vcucne další děti jako pověřené svědky, a ty nemusejí být s to být nestranné.
Jak jsem pročítala vnitřní předpisy, uvědomila jsem si, že je vlastně prevence šikany hlavně v prvních dvou třech ročnících velice bídná. Jen letmo se toho tématu dotknou v prvouce, jinak nic. Ptala jsem se syna, jestli to slovo zná, a neznal. Na prvním stupni ani nebývají třídnické hodiny, které jsou na druhém vyhrazené pro podobné věci. Mám pocit, že naše učitelka jede po učivu, přitom při malém počtu dětí je hodně napřed a klidně by mohla více času a energie věnovat budování a zlepšování vztahů ve třídě. Je to jedna z věcí, kterou se s ní chystám probrat. Ale syn si stěžuje i na starší děti - Tv mají společně se čtvrťákama, o velké přestávce jsou dohromady všechny třídy, potkávají se na chodbách, na WC... Snažila jsem se mu vysvětlit, že prostě kluci (čím jsou starší), se takto hloupě chovají, machrují, pokřikují po sobě, pošťuchují se. Chápu, že je mu to nepříjemné, je prostě přecitlivělým mimoňem. Někdy mám pocit, že máme doma Sheldona.
|
Lenka a zlatíčka |
|
(28.1.2016 15:17:05) Minimálně vám v SVP pomohou rozebrat i synův přístup. Určitě bude záležet také na osobě psychologa. Psycholožka, která měla nastarosti mého syna částečně pomohla, ale spíš řešila jeho sklon k závislosti na tabletu/počítači. Což jsem dokázali bez větších potíží řešit i sami, ale měla i tak pár trefných poznámek. Nicméně s koncem roku skončila a my přešli k jinému psychologovi (k tomu teď půjdeme prvně) a musím říct, že jsem i ráda a doufám, že budeme mít k dispozici další pohled na věc, budu se snažit směřovat obsah schůzek víc na školu...
|
|
|
|
Juldafulda |
|
(28.1.2016 15:29:28) Whitep resim podobnou vec. Z fyzickeho ublizovani to preslo v psychicke. Ted od zac 3 tridy. Osobne nevim co by s tim ta ucitelka mohla delat. Maximalne ty agresory roztrhnout jeste do jedne tridy. Rict jim bububu je nesmysl. Fascinuje me, ze sikana buji uz tak brzy. Prejit na jinou skolu, aby to nebylo z blata do louze.
|
|
withep |
|
(28.1.2016 23:00:56) Juldo, na to existují mechanismy a postupy. Učitelka to nemusí a ani by neměla řešit sama, od toho má škola metodika prevence rizikového chování, který posoudí, jestli si s tím poradí škola sama nebo přizve na pomoc někoho z PPP nebo SVP, aby udělali diagnostiku kolektivu a pracovali s ním.
Já osobně se na to nedivám tak, že dítě X je oběť a dítě Y agresor, podle mě potřebují pomoc obě/všechny děti, i ty ostatní, které jsou tomu vystaveny jako svědci, vždyť v pozdějších fázích se musejí rozhodnout, na čí se přikloní stranu.
|
withep |
|
(28.1.2016 23:20:14) To si taky myslím. Nevím, jestli technicky vzato se tomu dá říkat šikana, pokud je agresorem chvíli jeden, chvíli druhý (spíš záleží, jestli jsou síly vyrovnané). Ale podstatné je, že ty děti si s tím samy neporadí a potřebují pomoc.
|
withep |
|
(29.1.2016 6:11:57) jentakj, v příslušných vnitřních předpisech na úřední desce naší ZŠ je v popisu šikany výslovně uvedeno, že první stupeň či předstupeň šikany se vyskytuje alespoň v zárodku vlastně v každém školním apod. kolektivu. Kéž by si to učitelé uvědomili, neměli tendenci brát ji jako vlastní selhání a přehlížet či tutlat (nebo i byli více všímaví, zas nelze vinit jen učitele, ona opravdu může být velmi dobře skrytá). Já teda netuším, jestli se to, že škola v tom a tom roce řešila tolikrát a tolikrát šikanu, uvádí třeba do výroční zprávy, ale jestli jo, tak to, že se škola žádným případem šikany nezabývala, znamená, že šikanu ignoruje (nebo nevidí), ne že tam není.
|
|
|
|
|