Adelinkaa 1 dítě. |
|
(30.11.2015 9:31:30) Problém našich dětí je, že neuznávají vůbec žádné autority, protože nezřídka i rodiče vnímají jako kamarády, pak přijdou do práce, kde je třeba autorita nadřízeného a oni těžce narazí. Takže autorita učitele určitě důležitá je.
|
Líza |
|
(30.11.2015 9:32:51) Kterých konkrétně "našich" dětí?
|
|
Puma |
|
(30.11.2015 9:55:20) Kamarád (rodič), ke kterému se chovají s respektem a stejně tak se chovají rodiče s respektem k dítěti? Klidně.
Nechci, aby moje děti někoho vnímaly jako autoritu, když jí není a třeba ani nesouhlasí s takovým vedením. Budu ráda, když se budou umět vyjádřit k tomu, co se jim nelíbí, případně se sebrat a pracovat tam, kde jim to dává smysl.
|
nordica |
|
(30.11.2015 10:14:16) Pumo, představuješ si to dost idealisticky. Nevím, jak malé máš děti, ale silně pochybuji o tom, že až si budou hledat práci, bude to fungovat podle Tvých, zde popisovaných představ. Tím nemyslím, že se člověk nemá ozvat a musí rezignovat na nějaké diskuze s autoritami, ale fakt si myslíš, že to bude tak jednoduché, pořád se jen sbírat a odcházet do další a další práce, aby člověk nemusel čelit autoritám, se kterými neumí vyjít, protože ho to nikdo nanučil? Nikdo není osamocený ostrov ve společnosti a at´se nám to líbí nebo ne, prostě musíme nějak uspokojivě fungovat. Každý nemá to štěstí být šéfem (a autoritousám sobě).
|
susu | •
|
(30.11.2015 10:24:28) A i když je šéfem sám sobě, pořád ještě musí vycházet se zákazníky.
|
|
Kafe |
|
(30.11.2015 10:32:31) Na nepříjemné šéfy/spolupracovníky či ty zákazníky se narazí v každém zaměstnání. Nedá se před nimi stále utíkat. Musí se jeden naučit s nimi vycházet. Je to důležitá dovednost do života a škola je první cvičiště.
|
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 11:11:36) Ano, to jsem si při čtení toho článku taky říkala.
Kdo z nás chodí do práce čistě kvůli uspokojení z té práce a nemusí dělat to, co ho nebaví/občas něco nesmyslného, případně něco, co on sám sice považuje za nesmyslné, ale jeho nadřízený, který má třeba rozsáhlé zkušenosti a navíc za celý projekt odpovídá, to považuje za užitečné?
Jinými slovy, ač částečně souhlasím s tím, co chce autorka říct (že pokud má člověk pocit, že se učí/něco dělá "pro sebe" a má to smysl, tak je to vždycky efektivnější než když to dělá jen pro "pamlsek" nebo čárku, a že by vždycky měl u toho zapojit i hlavu a neposlouchat autority slepě a ve všem, viz dozorci v koncentráku nebo ten pokus s těmi elektrošoky), tak na druhou stranu v tom vidím riziko, že když se to nechá ÚPLNĚ na uvážení toho člověka, tak ta jeho vnitřní motivace nemusí být tak silná, aby ho dokázala spolehlivě vést, a pak z něj bude buď budižkničemu, který nebude umět nic pořádně, nebo nebude schopen pracovat jako podřízený ani jako nadřízený, protože spousta povolání prostě je I o tom umět "držet hubu a krok", a to teď nemyslím nijak hanlivě, prostě že se to neobejde bez toho "nekecat a dělat".
|
nordica |
|
(30.11.2015 11:28:07) Kudlo, naprosto výstižný a přesný popis! Vzala jsi mi to z úst.
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 11:55:45) Nordico, děkuji.
Myslím, že hrozně těžké na tom je to, na co naráží Hrouda - kde je ta hranice, dokdy ještě poslouchat a podřizovat se, a kdy už je třeba jednat podle sebe a vlastního přesvědčení.
To je hodně těžké a musí to být těžší pro člověka bez zkušeností, rozlišit, který nadřízený je kripl, co si honí jen svoje ego, a který do něj chce třeba drsně nalít dobré řemeslo.
Představila jsem si třeba Pohlreicha v kuchyni - dost často tam ty lidi péruje a řekla bych, že ani s ním se jeho mistři nemazlili, ale jeví se mi to jako ku prospěchu věci - jestliže takto učí správné postupy při vaření plus součinnost těch různých profesí v tom, aby ta kuchyň "šlapala", tak bych byla ochotná "prominout" i trochu tvrdší přístup, zejména u lidí, kteří nemají vůbec žádné zkušenosti, ale chtěli by do toho "vnášet vlastní kreativitu".
Ale je fakt, že zrovna pod tímhle vedením bych asi měla pocit i sama od sebe, že to nějakej smysl má a že to není samoúčelná buzerace, a on jim i spoustu věcí vysvětluje, PROČ to tak chce.
Blbý asi musí být, když to ten "vyučující" sice dělá dobře, ale nedokáže to vysvětlit a ten "podřízený" si pak není jist, zda to dělá jen proto, že to šéfovi přeletělo přes nos, nebo jestli to má nějakej hlubší smysl.
|
nordica |
|
(30.11.2015 13:03:50) Kudlo, zcela konkrétně k Tvému příspěvku. U Pohlreicha už podruhé praktikuje slečna mého syna, je tam opět nadšená a oni si ji i vyžádali. Část Pohlreichova vystupování jde na margo televizní show - vlídný šéfkuchař by asi lid k obrazovce nepřitáhl. Přitom v kuchyni se k zaměstnancům chová normálně, jedná s nimi bez řevu a nadávek. Ovšem je tam šéf=autorita, a to musí jeho tým přijmout. Můj syn se stal v necelých 29 letech vedoucím týmu velmi chytrých mladých lidí, kteří mají tak nějak (obecně řečeno) zodpovědnost za fungování infrastruktury téhle země. Vybíral si je sám, jsou velmi kreativní, ale on je prostě vedoucí týmu a tedy i šéf=autorita. On se zase musí zodpovídat nejvyššímu vedení. Funguje to velmi dobře v obou zmíněných případech - za předpokladu, že je každý schopen existovat a pracovat v určité hierarchii a uznat, že něco jako vyšší autorita existuje. Jedinci, vzdělávaní podle paní psycholožky, by asi měli silné problémy na obou pracovištích. No jo, ale zase by byli děsně free a cool a dělali by jen to, co se jim chce. Obávám se ale, že to by jim neprošlo ani u těch výše zmińovaných popelářů>
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(30.11.2015 13:46:18) já proti zdravým autoritám nemám vůbec nic, právě naopak. problém klasického školství vidím v tom, že funguje často na mocenském přístupu ve stylu "já jsem učitel, tak jsem autorita a hotovo" - chybí snaha si respekt u dětí získat.
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 13:47:46) Ráchel,
ano, to s Tebou souhlasím, ale myslím si, že i nedokonalej systém je lepší než žádnej systém.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(30.11.2015 13:48:47) to je ale dobrá výmluva pro to, proč se systémem raději pohodlně nedělat NIC
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 13:55:22) Ráchel,
já v tom systému "nejedu", ale vidím v něm docela dost lidí, co se poctivě snažej a myslím, že těm dětem fakt něco smysluplnýho předaj. A i se ho snažej měnit, ale postupně a ne najednou, protože si myslím, že pořád je tam dost věcí, co fungujou a přišlo by mi kontraproduktivní všechno to zrušit včetně toho dobrýho a začít znova na zelené louce.
Navíc tohle je strašně o lidech, a jestliže TEĎ je v rámci toho systému vedle těch dobrejch i spousta těch průměrnejch i těch neumětelů, tak ti by se mávnutím nějakého kouzelného proutku asi těžko změnili, a když si vezmu kombinace neexistence systému plus učitele neumětela, tak výsledek by byl asi dost tristní.
|
|
|
|
nordica |
|
(30.11.2015 15:07:07) Ráchel, to máš sice pravdu, ale ještě to neznamená, že zrušíme celý systém, a pojedeme podle podivnýchh teorií téhle osoby.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(30.11.2015 15:29:25) podivných teorií? tady ti řada lidí z praxe říká, že vůbec podivné nejsou...
|
nordica |
|
(30.11.2015 17:14:58) Ráchel, tvrdí to hlavně matky ne zcela standardních dětí, kterým z těchto důvodů klasická škola nevyhovuje. To ale neznamerná, že je špatná a mainstreamové děti se budou muset vzdělávat podle nápadů p.psycholožky.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(30.11.2015 17:24:00) no já mám asi doma tedy tři nestandardní děti. všechny nadprůměrně inteligentní a ani jedno nezapadající. problém vidím v tom, že těch "mainstreamových" dětí je v reálu menšina.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(30.11.2015 17:25:08) a teda především tady se ozvaly UČITELKY z praxe, které se s Nováčkovou ztotožňují (a nadšeněji, nežli já). takže nevím, proč mluvíš o matkách
|
|
Žžena |
|
(30.11.2015 17:53:24) Ano, mainstreamových dětí je menšina, akorát mi pak není jasný, jak se určuje ten nadprůměr v inteligenci, který podle místních matek vykazuje 98% dětí.
|
|
|
Ema | •
|
(30.11.2015 18:21:12) Ja jsem matka 4 vysokoskolsky vzdelanych standartnich deti, a krome toho ucitelka se 40 letou praxi, ve ktere jsem 20 let pouzivala podobny styl. S vysledkem, ze deti, ktere zas tak standartni nebyly, dneska z velke casti studuji na vysoke nebo uz ji vystudovaly.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(30.11.2015 18:48:13) "S vysledkem, ze deti, ktere zas tak standartni nebyly, dneska z velke casti studuji na vysoke nebo uz ji vystudovaly."
tak ono se dá leccos inteligencí kompenzovat
|
Ema | •
|
(30.11.2015 19:07:05)
"S vysledkem, ze deti, ktere zas tak standartni nebyly, dneska z velke casti studuji na vysoke nebo uz ji vystudovaly."
tak ono se dá leccos inteligencí kompenzovat
Ja mela na mysli, ze to nejak nadprumerne inteligentni deti nebyly, bly to obycejne deti z rodin, kde prakticky nikdo ani nemel maturitu a nebyly doma nijak studijne motivovane. Jeden z mych zaku, ktery prakticky nemel vubec zadne predpoklady - pochazel z rodiny analfabetu, otec prevazne zavreny - dneska studuje architekturu.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.11.2015 19:15:15) Emo, moji rodiče ani jeden nemají vš, maturitu má jen maminka, ale není to proto, že by neměli hlavu na učení, neměli možnost, přece jen kdokoliv starší než narození v roce 1970 mohli na vš jen pokud strana dovolila, a že nezapřažený inteligent vymýšlí lumpárny je taky pravda, není nic horšího, co se dá udělat člověku s velkou inteligencí, než ho nechat nudit sea a vymýšlet záludný způsoby zlobení, podvodů a dalších ne zrovna dobrých činů
jinak náš školský systém se sice vyvíjí víc než sto let, ale ve 30. letech byla pedagogika v ČSR na takové úrovni a měli takový nápady, že to spělo ke školské reformě, kterou bohužel nestihli kvůli Hitlerovi, po válce se všechno vrátilo do původních kolejí, tam to zůstalo a zůstává
a vzhledem k tomu, že se mění společnost, musí se měnit i školství, není možný vychovávat novou generaci starým způlspbem, prootže svt, do kterýho ta mladá generace půjde, nebude takový, jaký býval dřív, a jestli má škola připravit pro život, což považřuju já za to nejpodstatnější, co má škola udělat, pak nemůže připravit na dobu, která už 30 let není
samozřejmě nidko neví, jak bude za dalších 20 let, ale jistý je, že bude jinak, než před 30 lety, takže když se ukazují nový trendy, je potřeba je i ve škole začít používat, a to nejen v použití techniky, aleh lavně jde o komunikaci, zopůsob získávání informací, spolupráci, otevřenost a možnost být individuality, ne šedý průměr, to naše školství zatím nepochopilo a nedělá to
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 19:18:23) a jakou možnost být individualitou máš jako dospělá?
prostě většina z nás JE šedej průměr, co s tím chceš dělat?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.11.2015 19:20:51) pokud naučíš děcko, že je šedá myška ,která se neozývá, pak jí bude i v dospělosti, pokud naučíš člověka ukázat se světu, umí to napořád
samozřejmě to každý nevyužije, ale kdokoliv chce prorazit, obstát v konkurenci třeba zahraničních kolegů, nemůže být šedou myší, která se bojí promluvit na veřejnosti
nebo máš pocit, že to je správně, naučit jlidi být průměrní?
|
Ema | •
|
(30.11.2015 19:26:09) pokud naučíš děcko, že je šedá myška ,která se neozývá, pak jí bude i v dospělosti, pokud naučíš člověka ukázat se světu, umí to napořád
Naprosty souhlas. A to autoritativni skola dela. Ucit deti, ze staci to, co je jim predlozeno, a nic jineho neni ani zadouci, je nauci se drzet vzadu a pak na na kolegy vedene jinak dosahne hodne tezko.
|
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 19:29:38) Yuki,
ale většina lidí JE už ze samý podstaty průměrná, na tom přece není se co učit/neučit.
To přece nemá to nic společnýho s tím, jestli se dokážou ozvat nebo prezentovat to, co uměj - pořád to bude víceméně průměrný a není na tom nic zlýho, akorát je teda legrační, když se s tím někdo nese jak mistr světa amoleta.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.11.2015 19:32:16) Kudlo, většina lidí není průměrná, většinu lidí zprůměruje naše škosltví, začne to školkou, kde se všechny dětí pt´řinutí dělat totéž, bez ohledu na jejich individuální schopnosti, potřeby, vývoj
uvědom si, jaký jsou děti ve 3 letech - někdo umí zavazovat boty, jiný umí malovat, zpívat, někdo je nadaný pohybově a někdo zná hlavní města států, jednoho baví hrát si s autem a jinýho se stavebnicí,
a opřijdou do školky a musí všichni stejně - tak jak je to s tou průměrností? byli průměrní, když šli do školky? nebyli, fakt ne
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 19:34:19) Yuki, a kde se tedy bere koncept "průměru", jestliže většina lidí není průměrná
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.11.2015 19:37:52) Kudlo, ty si nepamatuješ minulou dobu, před 30 lety? kde se asi bere průměrnost a šedost, snaha nebýt vidět? člověče, přemýšlej
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 19:41:46) Yuki,
ale já se nebavím o snaze nebýt vidět, ale o tom, že většina z nás ve svém počínání dosahuje jen průměrných výsledků bez ohledu na to, jak je schopná je "zviditelnit"
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.11.2015 19:43:41) nebudu se opakovat, to jsme právě psala :)
|
|
|
Ema | •
|
(30.11.2015 19:43:54) Yuki, ale ono krome skoly zalezi na rodicich a na diteti. Ja jsem treba mela stesti na oboje - ucitele, kteri mi dali sanci, maminku, ktera mne nepovazovala za sedou mys, a krome toho "zdrave sebevedomi" - mne nikdo radit mezi sede mysi nebude.
Ale to sebevedomi by mi zrejme nejaky snazivy ucitel nejspis brzo umrtvil
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.11.2015 19:45:58) no pochopitelně, ale stejně jako nepomůže mít sebeschopnější rodiče, když škola utluče veškerou sebedůvěru, stejně tak to dělají i mnozí rodiče, když už se škola náhodou snaží děcko vytáhnout, ale to bylo je a bude, jde o to, aby takových příapdů ubývalo, aby přestalo být normální, že se toto děje
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 19:49:40) ale utloukání sebedůvěry je přece zase o něčem úplně jiným...
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.11.2015 19:50:51) Kudlo, souvisí to, strašně moc to souvisí
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 19:58:36) Yuki,
ale podle mě Ty vycházíš jako z danýho faktu, že být v něčem průměrnej a být si toho vědom je špatný a toho člověka to poškozuje.
Já si myslím, že špatný je zadupat něčí vyslovenej talent, ale já jako dospělá třeba vím, že dobře mi jde A, B a C, zatímco X a Y mi jde průměrně nebo podprůměrně, tudíž se tím třeba nemůžu živit nebo to veřejně prezentovat (když neumím plést, tak těžko můžu prodávat svetry), a nepůsobí mi to žádný trauma, přece to patří k SEBEvědomí, vědět, že něco umím líp, něco hůř, jiní lidi to mají zase třeba naopak, ale že to nemá absolutně žádný vliv na mou hodnotu jako člověka.
TO je podle mě sebevědomí, ne že si budu pro to, abych se cítila dobře, muset namlouvat, že jsem dobrá v něčem, v čem nejsem.
|
Ema | •
|
(30.11.2015 20:08:37) Sebevedomi pojednava o tom, ze si clovek je vedom, co umi a co zvladne, a nenecha se zadupat nekym, kdo na nem hleda chyby. Ne o namlouvani si, ze umi neco, co skutecne neumi, ale odvaha vyzkouset, jestli by to nezvladl, kdyz uz zvladl plno jinych veci, i kdyz mu okoli rika, ze na to nema.
|
|
|
|
Ema | •
|
(30.11.2015 20:06:01) ale utloukání sebedůvěry je přece zase o něčem úplně jiným...
Ne, Kudlo, autoritativny vyuka je presne to utloukani sebeduvery. Kdyz neumis to, co je rozhodnuto, nejspis si pripadas hloupa a neveris, ze bys neco zvladla, kdyz to porad dokola potkavas behem skolni dochazky. Nikdo te neobdivuje za neco, co umis navis, protoze to neni od tebe zadano.
Muj vnuk napr. chodi do skoly v jine zemi, stejne autoritativni vyuka, jako v CR. Chodi na gymnaziu, v 10 letech umi krome 2 ruznych "materskych" jazyku na stejne urovni i anglicky, protoze anglictina je nase rodinna rec a krome toho moje dcera s rodinou hodne cestuji. Z anglictiny ma ale blbou znamku. Ve skole ho nebavi, slovicka a gramaticka pravidla se nebifluje, nebavi ho vyplnovani cviceni, kde chybi nejake slovicko, neb o prelozit par radek z jazyka do jazyka. Mluvi i pise plynne bez problemu, ale jeho pani ucitelka neni na te urovni, neni na to znamkovaci stupnice, tak smula.
Nebyt rozumnych rodicu sebeduvera by byla v cudu - co umi umi, ale co se znamkuje, za to posloucha ve skole "ty nic neumis".
|
Žžena |
|
(30.11.2015 20:22:55) Emo, a kde je podle Tebe tedy ten vhodný věk pro nastavení jednotných požadavků, když na škole to není? Protože jednou k tomu dojít musí. Vyzobávání zájmů nejde provozovat donekonečna. Doktor se nemůže v průběhu studia zaměřit jen na trávicí soustavu, která ho baví, musí mít určitý minjmální základ i z toho ostatního. Instalatér nemůže v učení pilovat výhradně sváření trubek, protože je v tom nej, a zanedbat všechny ostatní úkony. Někde přece je ten zlom, odkdy se nehraje na "specializaci výhradně základě zábavnosti".
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 20:26:54) Žženo, děkuji, přesně na toto jsem se chtěla zeptat.
|
|
Ema | •
|
(30.11.2015 20:35:20) Ja jsem tu v jednom prispevku psala, ze ty "jednotne pozadavky" se muzou aplikovat behem skolni dochazky, a to prakticky dle osnov.
Taky pisu o tom, ze ty "jednotne pozadavky" je nutne menit podle potreby do budoucnosti, ne jet porad podle stejnych jednotnych pozadavku, protoze to takhle bylo vzdycky. A hlavne ne tlacit vsechny do stejne formy, kdyz porad nekde neco vycuhuje, ale dat prilezitost umet i neco jineho a ocenit to, dodat k chuti se ucit navic. Dovest dite k tomu, ze pochopi, ze je dobre umet plno veci, ktere ho zajimaji, ale ze neco se proste umet musi, protoze jinak se nemuze delat to ci ono.
Neni nutne autoritativne vyzadovat, co ma dite umet ve 3 letech, a to jednotne, ale nechat je zvidave dojit k tomu, ze to chce umet taky, kdyz to umi kamarad. (=priklad).
Co se mne tyce, seznam, co se zaci meli dle osnov naucit behem roku, ale nechat je rozhodnout, kdy se tim chteji zabyvat a jak k tomu sami dojit na zaklade neceho, co se uz naucili, s pomoci ucitele i spoluzaku.
Ona by to byla hodne dlouha prednaska. Ja tu hlavne baziruju na tom, ze autoritativne nutit deti ucit se neco, co je nebavi, protoze je to v osnovach a ma se to kolektivne probirat zrovna tenhle tejden a pak to vyzkouset tejden potom, kdyz je to muze bavit za 2 mesice, je jednak zbytecna ztrata casu jak pro dite, tak pro ucitele. Podle mne je ucitel od toho, aby dite dovedl k tomu, aby se chtelo naucit a naucilo, a musi byt vynalezavy.
A je mi uplne jasne, ze to neni jednoduche, ze vedeni baziruje na tom, rodice na onom, osnovy na dalsim, prace nad hlavu, stres atd atd.
Pisu hlavne o tom, ze kdyz to porad pojede takhle, tak se nikdy nic nezmeni, protoze takhle se to delalo vzdycky, je to vyzkousene, prace mame stejne dost, furt si nekdo stezuje..... Tak se proste nezmeni nikdy nic.
|
Žžena |
|
(30.11.2015 20:40:30) Emo, takže celý ten "zázrak", o kterém hovoříš, spočívá v tom, že osnovy je třeba zvládnout tak jak tak, ale neautoritativní svobodná výuka spočívá v tom, že se dá hejbat s pořadím probraného?
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 20:43:38) Žženo,
vidím, že géniové uvažujou podobně
|
|
|
Ema | •
|
(30.11.2015 20:41:01) Co se tyce meho prikladu o anglictine - ja ucim reci. Bez ohledu na osnovy biflovani slovicek, pravopis (znamkovani za chyby) a gramatiky nevyzaduju a neaplikuju. Ke gramatice dovedu deti "zezadu" - deti ctou a pisou a mluvi a pak diskutuji ruzne chyby, ktere "nekdo" najde, jak to ma byt spravne, a vyvodi si nejake pravidlo. A lip si pamatujou, jak to ma byt, maji odvahu to pouzivat a sebeduveru, ze to zvladnou. Takhle jsem ucila prakticky i dospele na kurzech. Zajimave diskuze s ucastniky, kteri se oponovali, ze to neni zadna vyuka, protoze ve skole se maj ucit slovicka a gramatika....
|
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 20:42:41) Emo,
ale i tenhle Tvůj koncept obsahuje to, že se děti mají naučit A, B a C v určitým časovým období, akorát třeba v pořadí, v jakým si to zvolí samy.
V čem je to tak revoluční, když stejně to minimální penzum do tý hlavy nalít musej (i když zábavnější formou)?
|
Ema | •
|
(30.11.2015 20:53:35) ale i tenhle Tvůj koncept obsahuje to, že se děti mají naučit A, B a C v určitým časovým období, akorát třeba v pořadí, v jakým si to zvolí samy.
V čem je to tak revoluční, když stejně to minimální penzum do tý hlavy nalít musej (i když zábavnější formou)?
Ale ja nepisu, ze to je revolucni - pisu o autoritativni vyuce kontra "jine". Takove, kde se dite samo rozhoduje, samo dojde k... (ze neco potrebuje), samo je schopne posoudit, co, kolik umi a co potrebuje navic, samo si uvedomi, jak na to, a td atd, a pritom se uci uvazovat o tom JAK se uci, diskutovat, premyslet, porovnavat.
Cili: Cil stejny, cesta jina, vysledek lepsi. Potvrzene a opakovane.
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(30.11.2015 20:57:32) "Ona by to byla hodne dlouha prednaska. Ja tu hlavne baziruju na tom, ze autoritativne nutit deti ucit se neco, co je nebavi, protoze je to v osnovach a ma se to kolektivne probirat zrovna tenhle tejden a pak to vyzkouset tejden potom, kdyz je to muze bavit za 2 mesice, je jednak zbytecna ztrata casu jak pro dite, tak pro ucitele. Podle mne je ucitel od toho, aby dite dovedl k tomu, aby se chtelo naucit a naucilo, a musi byt vynalezavy."
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 20:39:12) Emo,
ale to jsou přece dvě různé věci, které mohou, ale určitě nemusejí jít ruku v ruce.
Vlastně mě až dosud vůbec nenapadlo spojovat tradiční výuku s utloukáním talentů, protože jsem se ani já, ani manžel, ani naše děti ani u té tradiční výuky s žádným vyloženým utloukáním nesetkali. Spíš si to spojuju s tím, že do člověka "nalejou" i ty vědomosti, které by on sám o své vůli nebyl ochoten se učit.
Pár kantorů ve mně mě naopak ten talent "vyhmátlo" a aniž by to udělali přímo, nasměrovali mě na to, co dělám teď a co mi umožňuje ten život, o kterém byla řeč na začátku.
|
Žžena |
|
(30.11.2015 20:42:20) Kudlo, vidím to obdobně, rozvoj talentu a základní vzdělání mám za dvě na sobě do značné míry nezávislé věci.
|
|
Ema | •
|
(30.11.2015 20:49:07) "Vlastně mě až dosud vůbec nenapadlo spojovat tradiční výuku s utloukáním talentů, protože jsem se ani já, ani manžel, ani naše děti ani u té tradiční výuky s žádným vyloženým utloukáním nesetkali. Spíš si to spojuju s tím, že do člověka "nalejou" i ty vědomosti, které by on sám o své vůli nebyl ochoten se učit. "
No tak ja prave to "nalejvani" povazuju za utloukani - kdyz "mne" nekdo nuti si pamatovat neco, co nepovazuju za nutne, tak si to proste pamatuju par tejdnu. Ale kdyz si to vyberu sama, najdu si k tomu dalsi veci, naucim se vic, a nikdo mi neda blbou znamku proto, ze to "vyteklo".
Ja treba jeste ve svem veku nechapu, proc jsem se musela ucit plno veci ve fyzice a chemii (nebudu popisovat, co, to, co jsem chtela vedet pozdeji nebo byla nucena se naucit, to jsem si nasla stejne). Navic to, co se deti uci v tech predmetech dneska, se nekdy dost lisi (ruzna fakta a nove "objevy" a tak). Co se mne tyce, ja bych si zvolila misto tech predmetu jine rozsirene. Tohle jsem videla i na svych detech - nektere predmety je silene nebavily a zacaly je bavit nebo ne az pozdeji, a dohnaly to, co se nenaucily driv, bez problemu, kdyz to potrebovaly. Jedna z mych dcer si dodelavala fyziku a chemii na vecernim gymnaziu, kdyz chodila na Univerzitu, protoze ji nemela na svem oboru - a dneska je PhDr. mikroneurobiologie - proste ji to zacalo zajimat a chtela studovat tenhle obor.
Tak nejak.
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 20:54:54) Emo,
já jsem přesvědčená, že aby člověk nebyl "fachidiot", tak by prostě měl mít znalosti i z jiných oborů než z toho svého, myslím, že aby byl vzdělanej, tak není žádoucí, aby byl dobrej ve fyzice, ale neměl ani páru třeba o literatuře.
Přece od toho je základní a do určitý míry i střední škola, aby dala tomu dotyčnýmu aspoň kousek VŠEOBECNÝHO rozhledu i o věcech, který "v životě nebude potřebovat" - třeba bude.
Kantor neschopa dokáže svůj předmět spolehlivě "zavraždit", ale nevidím způsob, jak to eliminovat u toho Tvýho systému a nenapáchat přitom větší škody než páše ten dnešní nedokonalej.
|
Ema | •
|
(30.11.2015 21:03:06) Přece od toho je základní a do určitý míry i střední škola, aby dala tomu dotyčnýmu aspoň kousek VŠEOBECNÝHO rozhledu i o věcech, který "v životě nebude potřebovat" - třeba bude.
Kudlo, ja pisu o AUTORITATIVNI vyuce. Jak dulezite je naucit zaky MYSLET, najit si, co potrebujóu k tomu vseobecnemu vzdelani, ktere pochopitelne se hodne lisi od toho ci onoho, kdo co za vseobecne vzdelani povazuje , coz by zas bylo na jinou diskuzi. Nikomu svuj zpusob nevnucuju, protoze to neni zpusob jednoduchy, narocny jak na ucitele, tak na dite - ale ty vysledky jak pro zaka, tak pro mne jako ucitele (=co ja se s temi detmi vsecko naucim, kdyz je necham mne "ucit", a jak se oni uci vysvetlovat, diskutovat atd atd).
A samozrejme, kantor neschopa nezvladne to ani ono, kdyz nepochopi, ze to neni ulejvarna, ale promysleny zpusob, zalozeny na tom, ze deti se CHTEJI ucit, a nechat je, aby to delaly. A "chytre" je vest k tomu, aby e naucily to, co umet maji, protoze posleze prejdou na jinou skolu, k jinemu uciteli, ktery s nimi takhle nejedna, a tim padem bych jim znicila moznosti, ze jo.
Takze ten MUJ SYSTEM provozovany MOU OSOBOU tem detem da daleko vic - moji zaci pri prechodu na gymnaziu meli plno veci k dobru - a hlavne umeli myslet a vyjadrit sve myslkenky, protoze na to byli zvykli 3 roky u mne.
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 21:09:50) No jo, ale postavit celej systém na jednom výjimečným učiteli?
(ze své školní kariéry si jich pamatuji hrstku, kteří byli schopni takto zapůsobit i ve "starém" systému a zapůsobili by tak pravděpodobně v jakémkoli systému včetně vězení, ale co s těmi ostatními, kteří toho schopni nejsou?
|
|
|
|
X__X |
|
(1.12.2015 0:36:27) No tak ja prave to "nalejvani" povazuju za utloukani - kdyz "mne" nekdo nuti si pamatovat neco, co nepovazuju za nutne, tak si to proste pamatuju par tejdnu. Ale kdyz si to vyberu sama, najdu si k tomu dalsi veci, naucim se vic, a nikdo mi neda blbou znamku proto, ze to "vyteklo".
tak nejsem si jista, že to úplně tak přesně funguje. třeba zrovna příhoda z dneška - holka si má na zítra do fyziky připravit dva pokusy, tak si je doma zkoušela. ptala jsem se jí, jestli ví, co a proč zkouší a prý, že neví, že se jí jenom líbily ty pokusy, ale že si přečte k tomu i to vysvětlení, proč to tak je. jako já bych to jen tak nevěděla, protože fyziku jsem upřímně nenáviděla a učila se jí jenom proto, že jsem musela, byla v osnovách, potřebovala jsem z ní dobrou známku. nu, a co se nestalo - jak holka pokusy předváděla, tak mi v tu chvíli zcela zřetelně došlo, co a proč se děje, byla jsem schopná to holce i vysvětlit, takže sama nic dohledávat nemusela. měla jsem to v mozku někde vzadu zašantročené, i když ještě před pokusem bych byla ochotná přísahat, že nemám páru, k čemu ten pokus má jako sloužit však taky na základce po nás nechtěli nic složitého, ale opravdu jenom ty základy, které alespoň zhruba v mozku zůstaly, byť si je běžně neuvědomuju.
a to, že když si téma vyberu sama, budu si ho pamatovat víc - to taky není tak úplně pravda, přijde mi to spíš naopak. seminárka na pro mne nezajímavé téma mi vždycky dá víc, než na téma oblíbené, prostě a jednoduše proto, že mě přinutí vyhledat si věci, o které jsem se do té doby nezajímala, mezitím co v tom druhém případě čerpám z něčeho, co víceméně znám. i když uznávám, že ta na oblíbené téma se píše rychleji a téměř sama
|
Ema | •
|
(1.12.2015 12:03:42) Ja bych treba presne tohle povazovala za potvrzeni toho, co jsem napsala o tom utloukani: Myslim, ze jsi nejspis nesledovala, co jsem psala v ruznych prispevcich, tak bych to chtela zopakovat: Psala jsem v kostce, ze nemam na mysli, ze dite sedi ve skole, ucitelka stoji u tabule a ceka, az nekoho neco napadne a bude mit zajem. Nepsala jsem nikde, ze predmety, ktere je nebavi, dame pryc a nechame je jen delat, co chteji – ale jenom to, ze nikomu nic nebudu vtloukat, protoze je to zrovna nekym naplanovano na tuhle hodinu. V podstate jsem mela na mysli, (viz prispevek o osnovach a co se za rok probere, ale muj nazor je, ze je uplne jedno, KDY a JAK), ze deti maji jakesi ”bufe znalosti” predlozeno a z toho si vybiraji, co je zajima (viz tva dcera – vybrala si laborky, ktere ji bavily). A to postupne vzbuzuje dalsi zajem (=viz ty, ze sis vzpomnela a uplatnila). Jednak vyhoda, ze jine dite to vidi (viz ty, jak sis vzpomnela a dostala zajem) a zaujme (a to tak obvykle byva). Ze se uci jeden od druheho, inspiruje, ”zdokonaluje”, jde dal, i k tomu, co puvodne vubec nechtely. (=viz tva seminark ana pro tebe nezajimave tema).
To jen tak v kostce. Myslim, ze ten clanek psycholozky si kazdy vyklada ze sveho pohledu jinak a v praxi se to vidi taky jinak.
|
|
|
Kudla2 |
|
(1.12.2015 8:05:05) "No tak ja prave to "nalejvani" povazuju za utloukani - kdyz "mne" nekdo nuti si pamatovat neco, co nepovazuju za nutne, tak si to proste pamatuju par tejdnu. Ale kdyz si to vyberu sama, najdu si k tomu dalsi veci, naucim se vic, a nikdo mi neda blbou znamku proto, ze to "vyteklo"."
Neber si to prosím osobně, ale přesně tenhle přístup považuju za naprosto absurdní.
Fakt si myslíš, že je možné nechat na žákovi, aby posoudil, co "považuje za nutné", že ten žák má na to kapacitu a že všichni žáci budou uvědomělí a sami od sebe se naučí se všechno, co patří do nějakýho ucelenýho základu?
Co když žák usoudí, že nepovažuje za nutný třeba dělení (nejde mu to, nebaví ho to a řekne si, že to stejně v životě nebude k ničemu potřebovat)? Je to od učitele opravdu "utloukání", že trvá na tom, aby to takový žák uměl a když neumí, tak holt dostane tu "blbou známku", protože to je jedinej chabej jakžtakž prostředek, jak ho k tomu přimět? Protože ten učitel ví, co ten žák díky svý nezkušenosti má dejme tomu nárok nevědět - že to dělení bude potřebovat celej život. Mělo by se vyhovět někomu, kdo o věci ví prd a řídí se jen svojí momentální (ne)chutí?
"Ja treba jeste ve svem veku nechapu, proc jsem se musela ucit plno veci ve fyzice a chemii (nebudu popisovat, co, to, co jsem chtela vedet pozdeji nebo byla nucena se naucit, to jsem si nasla stejne). "
Všeobecné vzdělání třeba? Jistě se dá žít tak, že nepotřebuješ spoustu věcí, tj. obejdeš se bez nich, ale jejich znalost Ti může výrazně ulehčit život a jejich neznalost naopak zkomplikovat. Spoustu věcí, ať už je to fyzika, jazyky, chemie, matika, bohužel "zabije" neschopnej a línej kantor, mně se to takhle stalo s fyzikou, chemií a jazykama, ano, žiju i bez toho, samozřejmě když něco potřebuju, tak si to můžu "najít" , ale často na to koukám jak husa do flašky, protože mi chybí ten ZÁKLAD, takže si najdu třeba co znamená nějaký slovíčko, ale už je problematický správný pochopení celý věty.
Musím přiznat, že vidím určitou korelaci mezi stížnostmi učitelů na to, že se učí čím dál hůř a tím, že děti považujou snahu je naučit něco, co jim nevoní, za "utloukání"
|
Ema | •
|
(1.12.2015 12:23:47) "No tak ja prave to "nalejvani" povazuju za utloukani - kdyz "mne" nekdo nuti si pamatovat neco, co nepovazuju za nutne, tak si to proste pamatuju par tejdnu. Ale kdyz si to vyberu sama, najdu si k tomu dalsi veci, naucim se vic, a nikdo mi neda blbou znamku proto, ze to "vyteklo"."
Neber si to prosím osobně, ale přesně tenhle přístup považuju za naprosto absurdní.
Fakt si myslíš, že je možné nechat na žákovi, aby posoudil, co "považuje za nutné", že ten žák má na to kapacitu a že všichni žáci budou uvědomělí a sami od sebe se naučí se všechno, co patří do nějakýho ucelenýho základu?
Ono je dost tezke diskutovat takhle pisemne, co ma kdo vlastne namysli – nemuze se porad opakovat neco, co se uz napsalo a jak se to myslelo: Ja treba ten clanek psycholozky cetla ”jinyma ocima”, protoze jsem to v praxi celkem aplikovala dlouha leta. A to jak pro dospele, tak pro deti. Chapu, ze se ti to zda absurdni. Jenze tady nejde o tom, jak jsem napsala X_X, ze dite prijde do skoly jako cisty list a ocekava se od nej, ze SAMO prijde na to, ze by bylo dobry bejt na neco zvedavy a neco se naucit. Asi tak jako mimino nechat v postylce a predpokladat, ze se bez stimulace nauci mluvit a chodit a pod. JEDEN ze zpusobu je predlozit diteti moznosti, a kazde dite se na neco upne. Kdyz teda ne, coz je neobvykle, tak vysvetlit neco o par vecech… Proste vychazet z toho, co dite zaujme, a nechat ho v tom pokracovat – ono to upouta obvykle I par deti kolem, Napsala jsem, ze na zacatku roku ja osobne predkladam seznam toho, co deti dle osnov za ten rok maji umet (proste na nejvyssim stadium mam povinnost je pripravit na dalsi stadium, takze nemuzu posilat deti bez potrebnych vedomosti k dalsimu uciteli, ktery pracuje jinak, ze jo). Podklady bud dostanou, nebo si je hledaji (no a predstav si, nepouzivam ani zadne ucebnice…). Funguje to tak, ze pracuji ve skupinkach – sami si je daji dohromady, diskutuji, pomahaji si, vysvetluji si navzajem atd atd atd – a ja chodim kolem a doplnuju, odpovidam, predkladam… A koncem roku ten seznam a jeste dalsi veci mame odpracovany. Ale ne tak, ze ja stojim u tabule, prednasim, davam za ukol, zkousim a znamkuju. (=nalejvani a autoritativni vyuka). Cili ze deti umeji to, co umet maji, ALE UCI SE TO JINYM ZPUSOBEM.
|
Kudla2 |
|
(1.12.2015 12:50:56) Emo,
ale takto podáno to zní úplně jinak, než předtím, předtím to vypadalo jako "cochcárna", takto to skutečně dává smysl.
Jestli to správně chápu, tak na konci Tvého školního roku by všichni žáci měli mít určité znalosti, které jim umožní postoupit do dalšího ročníku. Dospěješ k tomu jinými metodami (které jsou bezesporu opravdu sympatičtější než frontální výuka), ti žáci mají dojem větších souvislostí a smysluplnosti a tudíž jim to líp leze do hlavy a budou si to déle pamatovat, ale to, že dejme tomu na konci čtvrté třídy budou všichni umět sčítat, odčítat, násobit a dělit do sta (jen příklad) zůstává (byť se oproti "klasické" výuce Pepíček naučí sčítat v lednu a násobit v květnu, zatímco Anička to bude mít obráceně, ale na konci roku to budou umět oba.
|
Ema | •
|
(1.12.2015 13:07:29) Presne tak, a jak ja chapu ten clanek, tak TO mela ta psycholozka na mysli.
|
|
|
X__X |
|
(1.12.2015 15:13:33) Emo, tak ale to je potom o něčem jiném, než o čem šla diskuze, ne? pokud tvoji žáci mají daný určitý obsah studia, který za určitou dobu musí zvládnout, bez ohledu na to, zda k tomu jsou nebo nejsou vnitřně motivováni, tak je to přece něco jiného, než kdyby se učili jenom to, k čemu tu vnitřní motivaci mají a zbytek mohli klidně vypustit (a nebyli k naučení se tlačeni zvenčí).
|
Ema | •
|
(1.12.2015 15:37:09) "Emo, tak ale to je potom o něčem jiném, než o čem šla diskuze, ne? pokud tvoji žáci mají daný určitý obsah studia, který za určitou dobu musí zvládnout, bez ohledu na to, zda k tomu jsou nebo nejsou vnitřně motivováni, tak je to přece něco jiného, než kdyby se učili jenom to, k čemu tu vnitřní motivaci mají a zbytek mohli klidně vypustit (a nebyli k naučení se tlačeni zvenčí)."
Podle mne to vubec neni o necem jinem - reagovala jsem na clanek o autoritativnim uceni/jina metoda, tak, jak jsem ho pochopila podle sve zkusenosti. Ja v tom nikde nevidim vubec nic o tom, ze by si dite mohlo delat, co chce kdy chce jak chce/ vubec nic. Ja v tom vidim uplne jasne potrebu dite motivovat a rozvijet jeho vnitrni motivaci, nabidnout mu/na rozdil od tlaceni a vnucovani. Nepsala jsem vubec nic o nejakem vypousteni neceho, co koho nebavi, ale dopracovani se k tomu, ze to vlastne bavi.
Zasadni rozdil je v tom, jak je diteti predkladano neco k nauceni, kdyz je schopne pochopit (=samo na to prijde) versus tlaceni, ze se MUSI naucit, a to zrovna v tu dobu, kdy je rozhodnuto, ze se naucit musi. Krome toho, ze k te motivaci temer vzdycky dojdou sami - diky spolupraci jeden s druhym, inspiraci jeden od druheho, moznosti alternativ =jak k tomu cili dojdou (=svym zpusobem, ne ucitelem predepsanym - napr. misto predlozenych gramatickych pravidel k nauceni + testovani si ta pravidla odvozuji z textu, diskutuji a chapou POUZITI tehdy, kdy na to narazi, a sami umi pravidlo vylozit dalsimu - to je jen jako maly priklad rozdilu)
|
X__X |
|
(2.12.2015 0:39:31) emo, to je možný. já nečetla článek, já vycházela z toho, co tu bylo o motivaci psáno v diskuzi. z toho hlediska mi ten tvůj přístup přijde tu vnitřní motivaci stejně nerespektující. jinak pokud se shodneme na tom, že motivace z vnějšku je důležitá a že dítě by na základce mělo získat i ty znalosti, které ho nebaví a necítí potřebu se je učit, tak s tím nemám vůbec žádný problém. konečně, moje děti se na běžné základce učí matiku podle Hejného učebnic a ta je o tom, že si řešení hledají samy, vzájemně přitom spolupracují, učí se jeden od druhého a když teď něco nepochopí, tak se po čase k látce znova vrátí, protože se učí ve spirálách. konečně, podobný princip se pokud vím často uplatňuje i v jazycích, zejména u mladších dětí, které ještě ani českou gramatiku neznají, natož aby do nich někdo hustil tu anglickou. ale to je něco jiného, než se to to dítě nebude učit, protože necítí vnitřní motivaci se to učit a až ji bude cítit, tak se to třeba někdy doučí.
|
|
|
|
|
Ema | •
|
(1.12.2015 12:38:35) chybí ten ZÁKLAD, takže si najdu třeba co znamená nějaký slovíčko, ale už je problematický správný pochopení celý věty.
Tady je taky jedna vec: jelikoz teda ucim jazyky. MY slovicka nehledame. my hledame smysl cele vety. Slovicko si najdes a jak jsi sama napsala, mas problem s pochopenim cele vety - zaklad neni jen slovicko a gramatika, ale ze se neco nejak rekne (a hodne casto to nejak s tou gramatikou a ani s vyznamem slovicka nema nic spolecneho, protoze zrovna treba v te vete slovicko znamena neco jineho, gramaticka vyjimka, nebo proste "takhle se to rekne"9. atd atd atd,
Napsala jsem, ze ucim skupiny ruzneho veku, ruzneho stadia (znalosti) jazyka, ruzne konstelace skupin a pod. - tam proste nemuzes stat u tabule a recnit, protoze kazdy je nekde jinde, krome toho nekdo prijde v tu hodinu, nekdo jinej den, kdyz uz by to jako bylo odrecnene a co ted, znova to vykladat vsem, kdyz nekteri jsou uz zas jinde? Probirat stejnou latku a stejny postu s detmi v sedme a devate tride, kdyz je tam mas dohromady?
Tak to proste chtelo uplne jiny pristup - a hlavne dat detem moznost na nej mit vliv a PRESTO je zaujmout natolik, ze se ucit chteji.
Pred par lety jsem dostala zakyni zacatecnici do skupiny deti narozenych v zemi. Ona se musela ucit zaklady, ty deti musely pracovat podle osnov a dostat znamky, aby mohly dal na gymnazium.
Holka byla inteligentni a za par hodin inspirovala ty druhe natolik, ze nejen ze ji vysvetlovali a pomahali, ale prijimali od ni napady a prizpusobovali je tomu, s cim pracovali oni. Ta holka po roce a pul mela lepsi vysvedceni z vetsiny predmetu, nez zaci (co ke mne nechodili, ale s mistnim puvodem), a nejen to - diky ni se zvedla uroven i v me skupine, protoze ti druzi ji jednak pomahali s jazykem a vysvetlovali (=upevnovali sve vlastni znalosti a hledali dalsi moznosti, co a jak je s tou gramatikou a pochopili to jinak), a diky tomu, ze ona zas mela plno napadu, co a jak napsat, coz inspirovalo ty ostatni k tomu, ze delali jine a nove veci. Mohla jsem si stoupnout u tabule a prohlasit "takhle ne, vy ted mate pracovat s timhle". To je to, co nazyvam "nechat dite, aby si vybralo samo" oproti "autoritativni vyuka" a nalejvani.
No, a nikoho jsem nemusela ani trestat za neco, co nestihli/neudelali/nechteli, ani vychvalovat, jak je kdo lepsi.
|
*Hany |
|
(1.12.2015 13:08:39) Emo, ale těch 28-35 dětí ve skupině se mi zdá moc, zvlášť když jde o jazyk. No nicméně to vypadá, že u nás to též bude muset jít
|
Ema | •
|
(1.12.2015 13:24:07) To je fakt, ze je jich moc, ale takhle to je jen nekterou hodinu. Proste predmet, ktery se musi prizpusobit hodinam deti z ruznych trid z cele skoly. Vetsi problem je, ze skupiny jsou po kazde v jine konstelaci a zaci na ruzne urovni. Musi byt uplne jiny pristup k celemu vyucovani, aby se deti vubec neco naucily. Cili ze deti musi na sebe vzit hodne odpovednosti samy - ten jazyk potrebuji, aby vubec zvladly skolu = VYSOKOU uroven, druha materstina.
Takhle to vypada jednoduche, ale ucitel musi byt enormne flexibilni, aby z toho neco bylo, a funguje to prave proto, ze ty skupiny jsou michane a ty deti prebiraji jedno od druheho styl daleko rychleji, nez kdyz se pred ne postavim poprve a vsecko je nove. Tezke neco presne naplanovat na dalsi hodinu, proto ten "rocni plan", a detem to tak vyhovuje a nauci se vic, protoze maji moznost sve uceni ovlivnovat a prijit s napady - prakticky pracuji vic, nez spoluzaci v jinych skupinach.
|
Kudla2 |
|
(1.12.2015 13:45:22) "ucitel musi byt enormne flexibilni, aby z toho neco bylo"
a máme dost takových? jsme schopni si je vytvořit/zaplatit?
a co se stane, když takový styl výuky začneš vyžadovat i po těch učitelích, kteří enormně flexibilní nejsou, zkrátka na to NEMAJ?
|
Tante Bante |
|
(1.12.2015 13:50:25) To není těžké si domyslet. A učitel může být i jiný, než enormě flexibilní a stejně ještě může být dobrý. Dokonce ta enormní flexibilita je i svého druhu rizikový faktor. Což nijak nefavorizuje rigidní pedagogické fosílie.
|
Kudla2 |
|
(1.12.2015 15:03:00) Tante,
to není těžké si domyslet = bude to totální průs.r, kdy se ty děti nenaučí ani to málo, co by se naučili s rigidní fosílií za "tradičního" přístupu?
|
|
Ema | •
|
(1.12.2015 15:44:29) To není těžké si domyslet. A učitel může být i jiný, než enormě flexibilní a stejně ještě může být dobrý. Dokonce ta enormní flexibilita je i svého druhu rizikový faktor. Což nijak nefavorizuje rigidní pedagogické fosílie
Samozrejme, Tante. Ja jsem psala o "sve metode" - kdy proste nemas zadny pevny bod, teda jako skupinu, vek, zaklady.... A stejne musis naucit =vypustit vsechny s necim, aby mohli nekde pokracovat..
|
|
|
Ema | •
|
(1.12.2015 14:13:30) Kudlo, na to odpoved neumim=nemuzu.
Ja jsem byla postavena pred skupinu (dospelych), ktera fungovat musela a musela jsem odevzdat vysledek. Zalezelo na tom dost dalsich veci (napr. fungovani instituce, kde jsem byla zamestnana, aneb by pri negativnim vysledku nedostala dalsi finance na pokracovani).
Po nekolika letech jsem stejne aplikovala v normalni zakladni skole - a to jsem se to ucila od zaku porad dal - jak co funguje a kdy a ne ze to funguje vzdycky a ze se kazdy nehodi tak pracovat.
Ale taky to chce celkem odvahu se "postavit vedeni" (ta sebeduvera a odvaha se vystavit neprijemnostem a vypovedi a tak).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(30.11.2015 20:56:05) Emo, ano škola opravdu sebedůvěru umí likvidovat velice kvalitně. můj nejmladší byl ve škole dva roky. a dva roky domácí školy trvalo, než se přestal hroutit z každé chyby, lámat ze samého pocitu selhání tužky apod. stáhla jsem ho za pět minut 12
|
Žžena |
|
(30.11.2015 20:57:51) Ráchel, promiň, ale byla to ŠKOLA nebo UČITEL(é)?
|
Ráchel, 3 děti |
|
(30.11.2015 21:00:15) myslím tím školu ve smyslu toho systému. a toho je daná učitelka součástí.
|
Žžena |
|
(30.11.2015 21:02:58) Ráchel, současný systém uvádějí do praxe lepší a horší (a suproví a tragičtí) učitelé. Jak si s individuálními rozdíly mezi učiteli poradí systém jiný? Myslíš že jim stačí dát "jinej manuál" a i svině budou najednou bez chyb?
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 21:05:24) "součástí současného systému jsou lepší a horší (a suproví a tragičtí) učitelé. Jak si s individuálními rozdíly mezi učiteli poradí systém jiný?"
Ano, tuhle otázku si kladu taky.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Žžena |
|
(30.11.2015 19:38:23) Yuki, zaměňuješ pojem "průměrný" (tj. v ničem dramaticky nevynikající oproti okolí) za pojem "stejný". Tříleté děti nejsou stejné, ale jistý průměr, tj. limit obvyklých schopností, se tam vysledovat dá.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.11.2015 19:40:01) Žženo, jo, dá se tam vysledovat pdobnost, ale pokud v tomto věku, kolem 3 let, přinutíme všechny být stejná, tak oni opravdu stejní jsou, jako jsme byli my, pokud ale má děcko možnsot se rozvíjet v tom, co ho baví a co mu jde, tak z toho průměru a šedi vytáhneme na světlo třeba vynikajícího hudebníka, ale on by jinak zapadl, takto to myslím
|
Žžena |
|
(30.11.2015 19:46:06) Yuki, já si, narozdíl od Tebe, nemyslím, že např. školka a priori nutí všechny děti být stejné. Jde tam spíš o srovnání na obdobnou "startovní čáru" v různých parametrech (sebeobsluha, základní rozhled), na individualitu je místa stále dost, nota bene těžiště jejího rozvíjení je spíš v rodině. Podle mne nelze od školky očekávat, že bude kompetentní vychovávat klavírního virtuosa, budoucí baletku nebo geniálního matematika.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.11.2015 19:47:31) ale děcka nemjaí stejnou startovní čáru při vstupu do školky, takže je blbost, když do té školky nastoupí je najednou na tu stejnou startovní čáru postavit
školka nevychová geniálního nikoho, ale může toho génia v človíčkovi zabít
|
Žžena |
|
(30.11.2015 19:53:58) Yuki, školka je má pomoct na tu stejnou startovní čáru dostat. Z tříleťáků, kde jeden si neumí obout boty, druhej držet správně tužku a třetí rozlišovat pravou a levpu stranu, má POMOCT vychovat předškoláky, kteří mají spektrum základních kompetencí, které jsou potřeba v dalším životě, což nesouvisí s tím, jestli je to dítě navíc klavírní virtuos nebo matematický génnius - to, že budou geniální děti umět jíst příborem, oblíct si prstové rukavice a tančit na Pásla ovečky, stejně jako dvacet jiných dětí, je v rozletu nezastaví.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(30.11.2015 20:53:50) nerozumím. toho všeho lze dosáhnout i bez školky.
|
Žžena |
|
(30.11.2015 20:54:54) Jistě že toho jde dosáhnout i bez školky. To nikdo nepopírá.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(30.11.2015 21:01:38) tak to jooo :)
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.11.2015 19:50:29) co se týká stejných podmínek - školka nemůže srovnat všechny na stejnou úroveň znalostí, někdo má při nástupu do školky znalostí víc neřžř jiný když školku opouští, někdo se obleče ve 2 letech, jiný ještě v 10 válčí s tkaničkama školka má rozvíjet všechno a neudupat ´v nikom nic tím, že je srovnává
a stejně tak škola, je to těžký, zdá se to být snad i nemožný, ale jde to a mělo by to tak být a dokud to tak nebude, tak je to špatně
znáš čísla, počty patentů v čr a ve světě? proč je u nás i žádostí minimální množství, patentů minimum, a přitom to číslo neodpovídá počtu obyvatel, poměru počtů obyvatel s jinými státy, ta chyba je tu systémová
|
Žžena |
|
(30.11.2015 19:57:11) Yuki, počet patentů u nás a v cizině se nedá slepě korelovat s "ušlapaností obyvatelstva", souvisí to s dalšími podstatnými faktory typu právní prostředí, zvyklosti (jsou státy, kde se patentuje každej prd preventivně), podmínky a finanční a administrativní náročnost patentového řízení (tj. jestli je to realizovatelné i pro někoho jiného než pro korporát s příslušnými právníky a specialisty a kapitálem...)
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(30.11.2015 20:49:54) Žženo, kdybych vzala průměr podle Gausovy křivky, tak např. ten průměr je velice široký - od 85 do 115 bodů. rozdíl mezi IQ 85 a 115 je opravdu dost velký. A tedy i potřeby vzdělávací jsou velmi odlišné. Přesný průměr, tzn. 100 bodů, má vlastně dost málo lidí.
|
Žžena |
|
(30.11.2015 20:53:00) Sama píšeš o "širokém průměru", proč bych podle Tebe já měla myslet ten "přesný"? Každopádně nejde primárně o průměr, mluvila jsem o NADprůměru, který se s oblibou používá jako absolutní argument ;)
|
|
|
|
|
Žžena |
|
(30.11.2015 19:34:18) Já myslím, že ač není žádoucí dítěti "přistřihovat křídla preventivně", je dobrý mu předat i informaci, že být šedý průměr není životní selhání. Že člověk, co není světová elita, není bezcenný, že spokojený a naplněný život může spočívat i v něčem jiném, než v tom, že člověk vynikne mezi všemi.
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 19:35:59) "ač není žádoucí dítěti "přistřihovat křídla preventivně", je dobrý mu předat i informaci, že být šedý průměr není životní selhání. Že člověk, co není světová elita, není bezcenný, že spokojený a naplněný život může spočívat i v něčem jiném, než v tom, že člověk vynikne mezi všemi."
Žženo, přesně to si myslím taky.
Tím spíš, že většina z nás - přiznejme si to - ve světovém měřítku NIJAK NEVYNIKNE
|
Ema | •
|
(30.11.2015 19:40:01) spíš, že většina z nás - přiznejme si to - ve světovém měřítku NIJAK NEVYNIKNE
Ale proc tu informaci diteti predavat hned na zacatku jeho cesty? Ono na to prijde postupne samo, nebo taky ne, muze mit duveru v to, ze umi, ze je dulezite - a co kdo vi - treba umi a je dulezite, tak co mu davat informaci, ze je na omylu? Aby vsecko vzdalo jeste driv, nez je pred neco postaveno?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.11.2015 19:43:12) anol, nevynikne většina ,ale to neznamená, že utlučeme všechny, přece je spousta těch ,kdo vyniknout můžou, mají v čem, jsou orpavdu jiní a mají na to být výjimeční, a je jedno, jestli to bude výjimečný matematik, cukrář nebo kadeřnice, každý potřebuje mít zdravý sebevědomí, opravdu zdravý sebevědomí, ne to, kde se maskuje slabost, což má spousta lidí ,kteří nic nedokázali, nic neumí a jen chtějí být lepší
|
Ema | •
|
(30.11.2015 19:44:46) Presne tak, Yuki.
|
|
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 19:47:35) Emo,
a není špatně už celej koncept toho, že abys za něco stála, tak musíš být světová špička, jinak to nemá cenu, buďto Ritz nebo nic?
Já jsem přesvědčená, že dělat svou práci DOBŘE vůbec není málo a že ač je k tomu člověk systémem malinko tlačen, není nutný se předhánět v tom, že ji musí dělat úplně NEJLÍP ze všech, tohle přece není žádnej závod ani soutěž...
|
Ema | •
|
(30.11.2015 19:52:58) a není špatně už celej koncept toho, že abys za něco stála, tak musíš být světová špička, jinak to nemá cenu, buďto Ritz nebo nic
Kudlo, ale o tom neni nikde rec, ne? Tady je rec o tom, ze se deti formuji do stejne formy nejakym systemem, kde nemaji sanci delat neco, co je bavi a zajem o to, aby se NAUCILY a DOZVEDELY. Ne o to, ze tim padem budou za neco stat, ale ze budou samy ZNAT a hledat cestu k uplatneni. Ne jim vtloukat do hlavy stejne znalosti podle sablony, ktere vlastne ani nejsou nikde zapotrebi, a posleze budou zaostavat v moznostech za svymi vrstevniky - ne proto, ze jsou min inteligentni, ale ze nebyly trenovany v necem, co je zapotrebi dneska vedet.
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(30.11.2015 20:52:51) no a co, tak nevynikne ve světovém měřítku. Ale přesto může být dobrý v oboru. viz můj muž. jako mohl by z něho být nedoceněný ambiciózní výtvarník. místo toho dělá dobře svoje řemeslo - je slušnej grafik a na jeho obálky knih se dá koukat. ovšem kdyby se jeho výtvarné střevo nějak od dětství nepodporovalo, říkalo se mu "stejně nebudeš nejlepší", tak by místo toho dělal nějakýho úředníka třeba.
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 21:00:14) Ráchel,
tomu nerozumím - jako by za tím pořád stála ta premisa, že "když nemáš šanci být nejlepší, tak nemá cenu to dělat vůbec" a to nechápu, přece stát se "slušným grafikem, na jehož obálky knih se dá koukat" je dobrej cíl sám po sobě, proč by tam mělo vůbec zaznít, jestli bude nebo nebude nejlepší?
|
Ráchel, 3 děti |
|
(30.11.2015 21:01:18) tak zrovna to "být nejlepší" soutěživé školní prostředí dost často podporuje.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.11.2015 19:23:23) jinak "být individualitou" pro mě znamená třeba to, že je mi srdečně jedno, co by čemu řekli lidi, je mi jedno, že mají všichni něco, já to chi mít jinak, dělat jinak a můžu třeba můžu zvolit doktora svobodně, pokud je možnost objektivně daná tím, že je doktorů víc než jeden, ale můžu, zato třeba starší generace řekne "co by tomu řekli lidi, vždycky to tak bylo... " a dál se nemění nic, doktoři nemají důvod být lepší, proč, všichn ijsou přece stejní, nidko si nedovolí nic odporovat
a není to jen doktor, je to i škola, jsou to služby, třeba i to, co kupujeme, jetli se ozveme nebo ne, ta šeď a průměrnost je přesně to, co dělá z lidí dav ovcí
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.11.2015 19:27:40) pro zájemce zajímavá literatura, už teda trochu výcuc, ale stačí
http://theses.cz/id/mw8fuf/downloadPraceContent_adipIdno_15835
http://kpg.zcu.cz/zkousky_literatura/dpg.pdf
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.11.2015 19:29:57) a nám nezbývá než přiznat, že po stoletým úsilí jsme zpátky tam, kde jsme byli před sto lety - víme, že je to špatně, hádáme se o to, jestli je to špatně nebo není , máme strach něco změnit, protože ta změna bude velká a bude to jako lavijna, když se to spustí, už to nidko nezastqví a možná to neprojde úplně hladce
ale čím dýl bdue tento systém "fungovat", tím hůř se to bude měnit, tím víc škod se napáchá při změně, a ta změna přijde, musí přijít, když jsme to věděli před sto lety, tak teď je to víc než nutný
|
|
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 19:33:01) yuki, ale to je něco diametrálně odlišnýho - mít nějaký znalosti a umět se v pravý čas ozvat.
Řada lidí si stěžuje, že se setkává s mladými moderními, kteří se sice ozývají v pravý i nepravý čas, ale pokud jde o vědomosti, mají hlavu, jak říká Monty, vytřenou žemlí.
Umět se ozvat je bezesporu fajn věc, ale to lze bez ohledu na to, jestli ten člověk má nebo nemá nějaký znalosti.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.11.2015 19:36:47) kdepak Kudlo, pokud se děcko nenaučí ozvat ve škole, neumí to, těžce se to prosazuje, čím později to člověk zkusí
a umět ukázat co umí - to není jen tak, když škola hází klacky pod nohy, jak může ukázat co umí děcko ,který je výbornž matematik a učitel mu řekne "napřed se nauč hezky psát, zrychli, nauč se pravopis, bu(ď stejný jako průmr, teprve pak můžeš ukázat svý schopnosti v matematice " - tak nějak se to stalo i synovi, dalo mi hodně práce prosadit ho,, ano, mně, proorže v 8 s s tímto přístupem školy by to děcko samo nemělo nejmenší šanci
teď je hoděn úspěšný, teď už ukazuje sám, co v něm je, ale samo to nedokáže
a průměrný není, a nebude, toho už se nebojím :) už ví, jak na to
|
|
Ema | •
|
(30.11.2015 19:37:03) "Řada lidí si stěžuje, že se setkává s mladými moderními, kteří se sice ozývají v pravý i nepravý čas, ale pokud jde o vědomosti, mají hlavu, jak říká Monty, vytřenou žemlí.
Umět se ozvat je bezesporu fajn věc, ale to lze bez ohledu na to, jestli ten člověk má nebo nemá nějaký znalosti."
Kudlo, ale totez rika kazda starsi generace o tech mladych..... Ti mladi umeji JINE veci a maji vic odvahy se ozvat. Ty jine veci jsou treba daleko dulezitejsi nez vyplivnout letopocty nebo nabiflovana slovicka a hlavni mesta....
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(30.11.2015 20:43:01) Kudlo, to je ale věc přístupu k životu. já si tedy jako šedá myš nepřipadám a vlastně ani většina lidí kolem mne mi tak nepřipadá. šedá myš je ten, kdo se za ni považuje. protože k tomu, aby člověk nebyl šedá myš, nemusí být génius nebo tak něco.
|
Žžena |
|
(30.11.2015 20:45:02) Ráchel, uťápnutá šedá myš je asi něco trochu jinýho než spokojenej průměr.
|
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 20:49:01) já nevím, co přesně myslíš "šedou myší" a už se v tom ztrácím, jasně že jsme každej individualita, jedinečnej, nenahraditelnej a nemá cenu se srovnávat s kýmkoli jiným... co jsme tím vlastně chtěly říct?
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(30.11.2015 20:45:02) a jinak už z principu statistiky většina z nás prostě NEMŮŽE být průměr. znáš to - když mám já jedno kuře a ty nic, tak statisticky máme obě půlku kuřete
|
Žžena |
|
(30.11.2015 20:46:27) Ráchel, gaussovu křivku přece znáš. Směrem k extrémům frekvence klesá. Ten průměr je u inteligence formován spíš hodnotami nejčastěji se vyskytujícími.
|
|
|
|
Ema | •
|
(30.11.2015 19:23:11) Souhlasim s tebou.
Ja mela na mysli rodiny, kde zadna predchozi generace nestudovala ne proto, ze nemeli predpoklady "politicke", ale jednak pochazeli z prostredi, kde nebylo zapotrebi znat neco teoreticky (ani cist a psat), a deti nebyly zadnym zpusobem motivovany - stacilo "umet" to, co rodice.
"samozřejmě nidko neví, jak bude za dalších 20 let, ale jistý je, že bude jinak, než před 30 lety, takže když se ukazují nový trendy, je potřeba je i ve škole začít používat, a to nejen v použití techniky, aleh lavně jde o komunikaci, zopůsob získávání informací, spolupráci, otevřenost a možnost být individuality, ne šedý průměr, to naše školství zatím nepochopilo a nedělá to"
ano, a to je prave ten problem. Zacit neco menit par let pred tim, nez ti ujede vlak uplne, je dost pozde. Ten svet je jiny uz ted a kdo zavaha, ten stoji na peronu a uz nikdy nenaskoci. Takze Ceske zlate rucicky nebudou nikde zadany a deti budou hodne tezko dohanet takove ty nove "vseobecne znalosti", ktere uz druha generace jinde ma celkem zabudovane.
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(30.11.2015 18:41:06) nordico, kdo je to "standardní dítě" ? Já to vidím tak, že jsou děti, které se školnímu systému přizpůsobí a nezpůsobí jim to žádnou újmu, ale to neznamená, že by je to třeba více nebavilo v jiné škole a že by jim jiná škola také více nedala do života.
|
|
|
|
|
|
|
|
Kamisi |
|
(30.11.2015 11:48:08) Kudlo, ale to, jestli z člověka bude "budižkničemu", je pak čistě na jeho zodpovědnosti, je to jeho volba. Kolik "budižkničemů" vychovává stávající systém? Nebo lidí, kteří "jen" jedou v zajetých kolejích a nepřemýšlejí nad tím, co svým jednáním způsobují? Tím nechci říct, že by za to všechno mohl "systém", i tak je to na zodpovědnosti jedinců, jenže když ke svobodě a zodpovědnosti člověk není veden od malička, je těžší si uvědomit, co je správně a co ne, je těžší najít sílu vyjet z těch kolejí a začít přemýšlet a dělat něco, co člověku dává smysl.
|
|
withep |
|
(30.11.2015 11:56:42) Podle mě je k takovému budižničemství více náchylný současný atoritativně-nastavený vzdělávací systém. Dokud chodíš do školy, musíš, ale pak vyjdeš školu a je to na tobě. Větší šanci na spokojenost a uplatnění mají lidi s vnitřní motivací než ti, jejichž pohon (onen cukr a bič) zůstane ve škole.
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 11:59:28) withep,
ale kdyby na ně nebyl v určitém okamžiku (když třeba ještě nejsou schopni plně dohlédnout důsledky svého chování) uplatněn ten cukr a bič, tak by tu školu třeba vůbec nedodělali.
Co jsou třeba závěrečné zkoušky - maturita, státnice - nebo i přijímačky jiného než takový cukr a bič?
|
Alena | •
|
(30.11.2015 12:07:11) Ano, maturita je bic. A na jejim konci stoji maturant, co prozil 13 (!) let ve vzdelavacim systemu, ale vysledky vubec neodpovidaji te delce doby, co v nem stravil.CO po tech 13 letech umi a bude mu to k necemu? V soucasne dobe temer nic. Tristni.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(30.11.2015 13:47:37) Aleno, v poslední době docházím k názoru, že z velké části je střední škola prostě VOPRUZ, čekárna na to, aby se dítě mohlo pak konečně začít snad učit něco, co ho baví a co chce dělat
|
|
|
|
Alena | •
|
(30.11.2015 12:02:39) Ano, mas pravdu a ted dokonce to "Dokud chodíš do školy, musíš," povoluje, protoze deti uz se ucitelu nejak prestavaji bat - a vysledek je tristni, otravenost a nenavist k vzdelavani.
|
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 12:12:08) "Větší šanci na spokojenost a uplatnění mají lidi s vnitřní motivací než ti, jejichž pohon (onen cukr a bič) zůstane ve škole."
To je bezesporu pravda a bylo by to ideální, ale je to opravdu tak, že tu vnitřní motivaci v sobě najde každý nebo skoro každý i bez určité (nikoli přehnané) autoritativnosti?
Jak dosáhneš vnitřní motivace pro to, aby se ten člověk učil něco, co mu v danou chvíli nedává smysl (vyjmenovaná slova, anglická slovíčka), když ten cíl (umět správně psát/naučit se jazyk) je strašně vzdálený a u toho správného psaní navíc hodně abstraktní (když mi bude 10, tak jaká pro mě bude motivace, že někdy v dospělosti budu vypadat jak negramot, když si budu plést i/y)?
"Dokud chodíš do školy, musíš, ale pak vyjdeš školu a je to na tobě." - no jo, ale kdyby tedy "nemusel" ani v té škole, tak na čem by měl pak stavět v té fázi "je to na tobě"?
|
withep |
|
(30.11.2015 13:53:23) "Jak dosáhneš vnitřní motivace pro to, aby se ten člověk učil něco, co mu v danou chvíli nedává smysl (vyjmenovaná slova, anglická slovíčka), když ten cíl (umět správně psát/naučit se jazyk) je strašně vzdálený...?"
To je krásný nesmysl, vnitřní motivace je vždy věcí toho kterého člověka a není způsob a důvod, jak a proč by jí měl dosahovat někdo jiný . No a ten cíl právě nemá být vzdálený ani abstraktní. Dítě se naučí, co potřebuje a co mu dává smysl v danou chvíli.
" ...ale kdyby tedy "nemusel" ani v té škole..."
Nedělal by, co musí, dělal by, co by chtěl. A na tom by stavěl, ve škole i po ní.
|
adelaide k. |
|
(30.11.2015 13:56:36) No, v soucasné chvíli deti musí a jediná motivace a užitek je uspět, až je z toho někdo bude zkoušet. Není to trochu málo?
|
|
Kudla2 |
|
(30.11.2015 13:57:31) "Nedělal by, co musí, dělal by, co by chtěl. A na tom by stavěl, ve škole i po ní."
No, mám trochu obavy, aby měl na čem stavět.
|
adelaide k. |
|
(30.11.2015 13:58:53) Kudlo, jen si to neumíš predstavit.
|
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(30.11.2015 12:14:10) nordico, je otázka, zda první stupeň ZŠ je místo, kde by se měl člověk trénovat na budoucí fungování v pracovním procesu. Já si to tak úplně nemyslím. Zkušenosti s kvalitní domácí školou jsou takové, že děti se do procesu zapojí bez problémů, aniž by to v útlém věku musely trénovat v třicetihlavém kolektivu. On člověk dozrává postupně a k úspěšnému fungování v hierarchii se více hodí člověk vyrovnaný a zdravě sebevědomý, než frustrovaný a nejistý. Píšeš o svém extrovertním synovi, ale existují i děti introvertní a děti všelijak jinak osobnostně vybavené, pro něž polovojenský režim v mladším školním věku nemusí být prospěšný.
|
Ráchel, 3 děti |
|
(30.11.2015 13:48:21) Anett, s tím polovojenským přístupem jsi to dost vystihla.
|
|
Ema | •
|
(30.11.2015 15:23:01) "On člověk dozrává postupně a k úspěšnému fungování v hierarchii se více hodí člověk vyrovnaný a zdravě sebevědomý, než frustrovaný a nejistý. Píšeš o svém extrovertním synovi, ale existují i děti introvertní a děti všelijak jinak osobnostně vybavené, pro něž polovojenský režim v mladším školním věku nemusí být prospěšný"
Vystihlas to presne.
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(30.11.2015 13:43:50) koukám, že podle tebe každý, kdo nesdílí tvé názory, má ještě určitě malé děti nevím, jak tvůj syn, ale ty ses respektu k ostatním v té klasické škole zrovna nenaučila
|
nordica |
|
(30.11.2015 15:12:33) Ráchel, prosím Tě, tak moje příspěvky přeskakuj, jestli neumíš nic jiného, než napadat. Nevím, proč Ti tak ležím v žaludku, psala jsem příspěvky už od včerejší noci a nikdo takhle hrubě nevyjížděl. Argumety ad hominem sem nepatří a jestli se nedokážeš obracet na člověka s jiným názorem sice nesouhlasně, ale slušně, je to Tvoje vizitka, at´tam dáš tolik ksichtíků, kolik chceš. Jsi fakt trapná.
|
|
|
|
Adelinkaa 1 dítě. |
|
(30.11.2015 12:21:12) Tak, aby nezůstali Pumo celý život nezaměstnaní, když jejich šéfové se jim stále nebudou zdát.
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(30.11.2015 13:42:28) jakých "našich"? to jako tvých? protože moje děti umí respektovat autoritu
|
|
|