| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Biologie 8. ročník/tercie

 Celkem 67 názorů.
 Kahlan+5 


Téma: Biologie 8. ročník/tercie 

(25.11.2015 12:29:51)
Jen tak pro zajimavost jsem se chtela zeptat, co delaji v biologii vasi osmaci/terciani? Vcera jsme celkem nahodou zahledla synovy vypisky, a zaujalo mne, do jakych detailu se uci napr. slozeni bunky houby. V zivote jsem se neucila, ze se sklada ze 13 casti, castecne latinske nazvy, a popis funkce jednotlivych casti. Je bezne, ze se deti uci takove detaily? Mne tedy prijde, ze pakticky vse, co se syn uci, je tezsi, nez co jsme delali kdysi my. On je samozrejme nadseny, cim tezsi, tim vic ho to bavi...
 margotka78 alias shit-roller 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 12:34:18)
Náš chodí do kvinty a teda takhle náročné to neměli. Jeho biologie nebaví vůbec, takže myslím, že by se to ani nenaučil. Čím víc biflování zpaměti, tím pro něj horší a je vzpruzelejší. On je spíš logickej typ ( i když jazyky mu taky třeba jdou).
 Monty 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 12:37:50)
My jsme to měli určitě, ale nejsem si jistá, jestli na základce nebo na střední.
Myslíš tím složení buňky ve smyslu vakuoly, Golgiho aparát, mitochondrie atd.?
To možná už na základce, ovšem jen obecně, ne konkrétně u hub.
 Kahlan+5 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 12:59:37)
Jojo, take endoplazmaticke reticulum, jaderko, karyoplazma, intermediarni filament, apod...
 Monty 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 13:01:54)
Kahlan,
jo, já to znám, ale mám pocit, že tohle jsme měli až na střední - u nás byla biologie sice volitelný, nicméně maturitní předmět. Na ZŠ opravdu jen základy ve smyslu "něco v té buňce je a měli byste zhruba vědět co".
V tercii na víceletém gymplu mne to nepřekvapuje, že to mají.
 Kahlan+5 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 13:09:55)
No ja myslim, ze jsme na zakladce (jeste jsem vychytala osmiletou) brali slozeni bunky, ale tak nejak obecne, a na gymplu jsme mozna sli vic do detail, ale tohle si teda nepamatuju vubec. Ale ja jsem mela humanitni gympl, takze duraz na bio nebyl. Stejne detem tise zavidim, jake zajimave veci se uci:-)
 Monty 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 13:15:38)
Kahlan,
vždyť se to můžeš učit s nimi. ~;)
Syn teda zatím nic extra zajímavýho ve škole nemá, biologii si řeší sám a ten zbytek ještě nedosáhl stupně, kdy bych to nevěděla. Z biologie mne zkouší od doby, kdy chodil do školky. ~t~
 Kahlan+5 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 13:20:59)
Monty, tolik casu zase nemam:-)) A uprimne uz bych to nedala, prece jen je toho hodne:-) Mne staci, ze si pamatuju vsechny activity vsech ctyr deti a jmena jejich ucitelu:-))
 margotka78 alias shit-roller 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 13:16:09)
no pro každého je zajímavé něco jiného.
Mě třeba biologie, somatologie velmi bavila a taktéž psychologie, syna nebaví nic z toho. Úplnej opak. Ale naštěstí mu jde po mně matika. Tak aspoň něco dobrého zdědil. :-)
 Kahlan+5 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 13:18:16)
Syna bavi uplne vsechno, je to fakt prirodni ukaz:-) Ja jsem se skolou procetla, takze si zni moc nepatuju:-) Ale jednicky jsem mela az do maturity:-)))
 Monty 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 13:18:45)
margotko,
tak já mám kliku, syna víceméně baví to samé co mne, jen nechápu, co ho baví na větným rozboru. Ten jsem ve škole nesnášela.
Dějepis taky tak nežere jako já, ale je fakt, že on není ve škole podávanej moc zajímavě, takže mu to doma doplňuji o věci, který by ho teoreticky zajímat mohly.
 Monty 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 13:32:52)
Val,
to taky, ale jen na souložení se neomezuju. ~;)
Je fakt, že v pátý třídě, kdy nenáviděl vlastivědu v něm vzbudila zájem historka o lesbické ženě Josefa II., která psala protimužské pamflety, ovšem dneska je ve stádiu, kdy mu jakékoli povídání o souložích přijde TRAPNÉ.
 margotka78 alias shit-roller 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 13:38:05)
děják nás baví oba. Ale tak nějak ho nežerem úplně dopodrobna.
Ale jinak syna vůbec neberou předměty, které bavily mě. No nic no.
On je teda vděčnej, že mě baví sport a můžeme spolu debatovat o extralize ( to prý nemůže skoro žádný kluk s mámou). Jemu tahle společná záliba stačí. I když je pravda, že v poslední době už na sledování každého přenosu čas nemáme.Ale pokecáme, občas podíváme. ~;)
Holka bude jiná, ta vyhrožuje veterinou, tak uvidíme. ~;)
 Eržika. 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 14:35:25)
Dítě bavil děják do loňska, kdy měli učitele, jehož byl koníčkem. Letos v devítce mají pana ředitele a prej je to nuda...
 La Pepa 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 21:51:04)
Tohle jsme měli 100% až na gymplu
 margotka78 alias shit-roller 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 13:05:55)
tak to asi měli, latinsky určitě ne.
 Líza 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 14:36:31)
To mely obě děti v primě.
 Leny+3 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 12:47:22)
Dcera je v 1.roč. 6-ti letého gym. (takže jako 8.třída) a berou teda minerály a všechno okolo, taky mi přijde, že to berou hodně podrobně, ale mají celkem sympatickýho mladýho učitele. Moc si už nepamatuju, co jsme přesně brali my na přírodovědný větvi, ale zkoušela jsem ji před testem a přišlo mi to o dost náročnější, holt musej bojovat :-)
 Beruška+J02A07T10 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 13:23:18)
mám taky terciána státní gymnázium a taky dost koukám jaké detaily se ve většině předmětů učí..
já chodila na normální ZŠ a do takových podrobností jsme nezacházeli
 Delete 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 14:47:33)
Kahlan,

chodila jsem na základce do třídy s rozšířenou výukou matematiky a přírodovědných předmětů, měli jsme navíc tedy i něco do přírodopisu, ale tohle jsme tam určitě nedělali, učivo odpovídalo učebnici a tu mám doma, tak bych se klidně mohla podívat (až domů dojedu). Ale u hub jsme se ani o buňkách neučili, tam jen stavba těla, a jedovaté, nejedlé, jedlé....to byla ale pátá třída, v osmičce byla šutrologie. A i rostlinná buňka byla v té pětce, živočišná v šetce.

Na střední jsme pak měli podrobněji.

Moje děti na gymplech ani nevím, ale myslím, že to nebude o nic víc, než jsem měla v té páté třídě já. Rozhodně se ode mě nenechávají zkoušet z ničeho latinského.
 Tante Bante 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 15:08:15)
Terciáni to (na gymnáziích, kde mám děti) skutečně dělají.
Základka, kde učím já, skutečně stavbu buňky probírá, ale obvykle rozlišuje jen rostlinnou a živočišnou buňky, latinské názvy (u nás v práci) máme zakázáno používat.
V době, kdy jsem chodila na ZŠ a gymnázium, učili jsme se tuhle látku na ZŠ zhruba stejně a na gymnáziu podrobněji.

Jinak zrovna tahle látka je -podle mého názoru- didakticky velmi problematická, na základku nepatří vůbec nebo jen v hrubém náznaku.
Je to těžké, na základce to velký díl dětí vůbec není schopen nahlédnout alespoň přibližně, není vybavení pro vhodnou demonstraci ani ve vzdělávacích plánech většinou čas ji provést..a například právě to názvosloví je latinské, české ekvivalenty v době národního obrození byly vytvořeny, existují, ale neujaly se, typicky např. slovo "ústrojky"...nosočistoplena je rozšířenější. Vysvětlit pak žákům osmí třídy, co to je endoplazmatické retikulum, je skutečný oříšek. Většinou to přírodopisáři řeší tak, že část dětí donutí naučit se to bez pochopení zpaměti na písemku a pak na to zapomenout. Bezva. Kromě toho jsem teď náhodou zjistila, že přírodopisář řádně aprobovaný pedagogickou fakultou Praha, to sám neví. Ale to může být náhoda, že zrovna na ER chyběl.

Jsou děti, které jde na základce učit o kvantové mechanice. Ale není jich moc. A s buněčnou anatomií a fyziologií to je dost podobné.

 Delete 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 15:19:49)
Tante,

tak endoplazmatické retikulum jsme téměř jistě měli i na té základce a tuším, že jsem i věděla, na co je, jak funguje atd. No a jestli ne, tak v těch 14 na gymplu už zcela jistě.

Ale teď to nedám, ani pod pohrůžkou smrtí ~f~. Přeci jen jsem to právě od toho gymlu neviděla, ani na VŠ to po mně nikdo nechtěl, a že bych tedy měla být ten přírodopisář ~f~.

Moje paměť je fakt jedno velké zoufalství. Ale zase kdybych to měla někde potřebovat, asi nebudu moc potřebovat a dučím se...
 Tante Bante 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 15:28:03)
Podle mě není jediný důvod, proč bys měla vědět, co je endoplazmatické retikulum. Kdyby vznikla akutní potřeba, lehce si to najdeš.
Umím si představit důvody, proč to chtít po gymnaziálním maturantovi z biologie.
Na ZŠ to průměrné dítě nepochopí, není ani schopné si zapamatovat a říct slova "endoplazmatický" a "retikulum". A to ani když uděláš etymologické okénko.
V lepším případě se to budou snažit doma našprtat, ukážou to rodičům, a ti jim řeknou, že to je hovadina a učitelka je blbá.
 Tante Bante 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 23:01:36)
Tak hlavně když máš jasno, jak se k nim chovám. Jinak díky za originelní radu, to mě ještě nikdy nenapadlo, jako všechna ty ostatní banality, co mi tu imrvére píšeš.
Ty jsi taková banalitní studnice, akorát nechápu, proč s tím furt oblažuješ mě.
 Tante Bante 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 23:10:41)
Tak mě neotravuj, když nestojíš o odpověď, jo? Protože jinak je to fakt jen pruda.
Že jsou děti na základce idioti, to jsi napsala jen a pouze ty, já bych dítě za idiota neoznačila a hlavně žádné dítě za idiota nepovažuju. Tvoje abreakce.
 Kahlan+5 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 23:23:26)
Jentakj, Tante, co blbnete? Vy se nějak nesnasite nebo co? Vždyť jen tak diskutujeme, ne? Nějak to nechápu...
 Tante Bante 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 23:29:09)
Kahlan, hele, jentakj mě tu neprudí poprvé, kromě toho já nepovažuju děti za idioty.
 Tante Bante 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 23:26:27)
Co bych na tom nepochopila, pouze tě žádám, abys mě neprudila a nevkládala do úst, co jsem neřekla, dtto mě nezásobovala banálními ponaučeními, stejně ti to neuleví a mě to akorát otravuje.
Většinou bych to brala tak, že pokud mluvím s někým, koho beru v zásadě jako partnera pro rozhovor, odpovím. Ale klidně tě přeskočím, jako mystika a apod, pokud to má být tak, že sis zrovna mě vybrala jako terč pro na abreagování frustrace. Posluž si, od toho tu ty internety máme.
 Yuki 00,03,07 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 23:01:40)
jj, učila jsem to asi před měsícem šesťáky, vyslovit nebo napsat to umí, když udělají chybu, tak nevadí

jen teda musím sebekriticky uznat, že nevidím důvod, aby to znali, učím to proto, že to je v učebnici a někteří koumáci se ptají na všechno, tak to učím, ale nevyžaduju, endoplazmatické retikulum v písemce nebylo :))
 Tante Bante 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 23:06:49)
A i je dost zvláštní, že víš, co umí nebo neumí říct VŠECHNY děti, na vaší místní základce.
Ony to prostě velmi často neumí. Dělá jim to potíže. Zapamatovat a pak i říct. Některé děti to zvládnou a problém nemají, což tu už zaznělo opakovně.
Abych ti přihrála taky jednu pěknou banalitku: děti nejsou všechny stejné. Těch věcí, co ve škole umí VŠECHNY, těch ve skutečnosti není moc.
 Tante Bante 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 23:11:43)
No, tak to počítáš blbě. Protože to nejde celé z té učky.
 Tante Bante 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 23:20:32)
Kromě toho víš houby i o tom, co umí nebo neumí říct všechny děti ze třídy tvého syna, i když je klidně možné, že všechny řeknou "endoplazmatické retikulum", když jim řekneš: "Řekni endoplazmatické retikulum". O to totiž vůbec nejde.
 Líza 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(26.11.2015 9:03:26)
Tante, jentakj není opravdu, ale opravdu třeba brát vážně. Zbytečně si masíruješ nadledviny.
 Tante Bante 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(26.11.2015 15:51:49)
Dík. Včera jsem si dala před spaním takovou pecku kortizolu, že mě to snad už poučilo, nebo aspoň na dva dny :-).
 Tante Bante 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(26.11.2015 16:09:05)
Dnes jsem si nemohla nevzpomenout, protože jsme došli ke slovu synkopa/synkopický. Tady navíc obrozenci zaváhali, nebo vlastně nezaváhali ~t~.
 Ropucha + 2 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 17:44:05)
Tante, proč nepatří buňka na ZŠ ? Mě to rovna hrozně bavilo, přestože jsem humanitní typ, některé pasáže z přírodopisu jsem měla ráda. I na gymplu.
 Tante Bante 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 21:26:47)
Buňka jo, buněčná fyziologie a anatomie ne. Může být, kdyby se to udělalo didakticky dobře, v přírodopise pro chytré a zvídavé děti, třeba v rámci PVK. Pro klasického frekventanta druhého stupně ZŠ je to ztráta času, je to mentálně nad jeho obzorem.
Děti na ZŠ by měly mít k dispozici kvalitní mikroskopy a v nich pozorovat velké buňky, hlavně v nativních preparátech. Měly by se učit spíš o pasivním/aktivním pohybu třeba na příkladu krásnoočko-Scenedesmus, měly by poznávat morfologii, na to má naše příroda k dispozici obrovský materiál. Měly by pozorovat na živém materiálu přechod o jednobuněčnosti k mnohobuněčnosti. Zase např. Scenedesmus, ale zdaleka nejen on.
Dá se toho hodně a děti to zajímá, ale musí to být vždycky spojeno s pozorováním a kvalitním výkladem, nebo třeba ani výklad být nemusí, dá se to udělat klidně i aktivizačními metodami, už jsem to dělala sama takhle víckrát. Dává to dobré výsledky, ale musíš mít to vybavení a je to značná dřina, za kterou ti nikdo nedá ani pětník, resp. dá ti stejný pětník, jako když jim pustíš Powerpoint s obrázky z Kvasničkové a ještě s tím budeš za hvězdu.
 Ropucha + 2 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(26.11.2015 9:41:01)
Tante, moc děkuji za vysvětlení.
Jsem tedy asi trochu úchylný frekventant, že mě zaujala buněčná anatomie a fyziologie už na ZŠ :-)
Kvalitu naší ýuky neumím odborně posoudit, ale pod mikroskopy jsme pozorovali od šesté třídy, to si pamatuji velmi dobře.
Moje děti myslím probíraly buňku méně podrobně, než my kdysi, alespoň nákres, co jsem zahédla v učebnici, mi připadal dost strohý.
 Tante Bante 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(26.11.2015 16:05:33)
Proč úchylný?
Jsi pravděpodobně nadprůměrně inteligentní, zvídavá a ráda přicházíš věcem na kloub, zajímají tě věci, které jsou skryté. Jsi hudebnice, ne?
Na zájmu o buněčnou biologii není nic úchylného, jen není tak častý, jak by se možná mohlo zdát. A na ZŠ je obtížné to kvalitně učit, hlavně kvůli vybavení, ale nejen.
 Ropucha + 2 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(27.11.2015 16:45:54)
Tante, jejda, to vůbec ne, to mě velmi přeceňuješ.
Jsem celkem mdlého rozumu, ale občas mě ve škole něco zaujalo a zrovna buňka je jedna z těch věcí. Diskuze mi připomněla mou tehdejší fascinaci ~:-D
Jinak jsem naprosto nedovzdělaná a celkově omezená, aby bylo jasno.
 Tante Bante 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(27.11.2015 23:37:01)
No tak, jestli máš potřebu se tak prezentovat....:-).
Učitel ze základky musí umět promluvit o buněčné biologii i s natvrdlým žákem, pokud si to bude přát. Problém je opravdu hlavně v pomůckách a vykazování. Didakticky se dá leccos vymyslet.
 Delete 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 19:27:08)
Šuplíku,

můj sešit z 1. ročníku gymplu, je to hned na začátku sešitu, takže tak září...

 Delete 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 19:32:11)
Šuplíku,

psala jsi, že i na gymplu se spokojují s označením ER.

Píše se tu o dětech v osmé třídě, tercii, tedy 13 - 14 letých. Mně bylo 14 let, když jsme se to učili. Moc velký rozdíl v tom nevidím ~d~.
 Delete 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 19:43:24)
Šuplíku,

já vím, že Kahlan nepíše o ČR, já se s ní znám ~;). Než odjížděli, bydlely jsme ve vchodech proti sobě, dokonce jsme se i párkrát s těmi prvními dětmi venku potkaly ~t~.
 Kahlan+5 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 22:51:05)
Supliku, no hlavne ta Praha je takova vesnice:-) Jinak deti tu maji vyuku v CJ, ale v te tercii nemaji biologii jako samostatny predmet, ale je dohromady s chemii a fyzikou. Takze nepouzivaji ucebnice, ale ucitelka jim dava ofocene materialy (asi z 15 knizek). Nicmene celkove maji splnit ceske osnovy, je to takovy hybrid. Treba dejepis maji dohromady se zemepisem, to maji v AJ, a cely tenhle rok se venuji Stredozemi, tedy antice, Recku, Rimu, a k tomu ty zemepisne souvislosti, jako je klima, obchodni cesty, apod (a to uz samozrejme ty ceske osnovy nesplnuje). My ted malinko resime, jak se deti budou ucit cesky dejepis, protoze ho maji jen do sekundy, pak je prave v tercii Stredozemi, a v dalsich rocnicich je budou ucit Anglicane, takze ten dejepis budou mit vlastne z anglickeho hlediska. Jsme zvedava, co se budou ucit:-)
Jinak syn je opravdu velmi chytrej, navic ma vyhodu, ze ho vsechno bavi, u vseho se chce dozvedet vic, takze si dela vse tak nejak nad ramec toho, co je potreba. A ucitele jsou radi, ze je tam jedinec, ktery s nimi komunikuje a je aktivni (no spis az moc). Ale chytre jsou tam ty deti vsechny:-) KLdyz jsem se bavila s ucitelkou dcery (prijela z CR a dostala je na 4. tridu, tak rikala, ze je to narocne ty deti ucit, ale zase ze maji takovy zajem, ze to jeste nezazila.
 Delete 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 19:40:43)
Šuplíku,

no mně právě přijde, že dnešní terciáni, kvartáni mají větší zkušenosti, než my, čerství prváci tehdy....mají za sebou už minimálně dva roky úplně jiného přístupu, než je běžný na základce, jsou už zvyklí na studium...

Mně prostě přijde v pohodě, aby se čtrnáctileté dítě na gymnáziu dozvědělo zhruba tuto úroveň o stavbě buňky...
 Delete 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 19:48:06)
Šuplíku,

však jo...Já jsem už v prvním příspěvku psala, že na základce možná ne, ale v tom prváku na gymplu jsme to brali určitě. A já nemůžu vyloučit ani tu základku, protože jsme měli tu rozšířenou výuku a mikroskopovali jsme už od páté třídy. Ale sešit ze základky mám jen ten poslední, šutrologický, protože šutry se na gymplu nebraly, a já chtěla mít zachovaný komplet přehled. Ty sešity z nižších ročníků jsem určitě vyhodila, když se mi povedlo získat učebnice z té doby. Beztak ten sešit byla skoro jen překreslená ta učebnice, co vím ~l~. Tak prostě nevím, jestli nám to přírodopisářka říkala nebo ne. V učebnici u rostliné buňky to není a u živočišné jsem našla ty ústrojky, tedy přesněji ústroječky ~t~.

My jsme třeba už v šesté třídě měli probranou pravděpodobnost a kombinatoriku, vyvozený Pascalův trojúhelník, počítali jsme pravděpodobnost výhry ve Sportce a v 5 ze 40 apod...Takže ve druháku na gymplu jsem dost dlouho měla free, nový pojem byl pro mě jen faktoriál, ale jen to slovo....Takže právě i v tom přírodopise jsme toho mohli mít víc...jen mi to už mnohem víc splývá, než ta matika...
 Líza 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 19:40:46)
Šuplíku, u mých dcer u obou v primě buňka zhruba v tom rozsahu, jak vkladala dole Delete.
 Delete 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 22:57:55)
jentakj,

ne, opakovaně jsem psala, že jde o první ročník mého gymnázia, kdy mi bylo 14 let. Takže se z toho dá vyvodit, že o osmileté asi nepůjde...nehledě na to, že tehdy ještě osmileté gymply nebyly, začínaly víceleté (šesti a sedmileté) v době, kdy já byla už na 2. stupni ZŠ v třídě s rozšířenou výukou matematiky a přírodovědných předmětů (také psáno v diskuzi).

Za nás se toto běžně v páté třídě, kdy se poprvé učila stavba buňky, rozhodně neučilo.
 Delete 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 23:08:36)
jentakj,

jenže v téhle diskuzi jsem opakovaně psala, v kolika letech jsem se tuto látku učila. A ta diskuze zas až tak dlouhá není ~d~.
 Yuki 00,03,07 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 23:03:48)
plastidy rozlišuju v sedmičce, šesťáci mají co pobrat chloroplasty, sedmáci už pochopí i další, obecnější věci
 Yuki 00,03,07 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 23:42:38)
Milado, no a i když se děti učí nebo dělají něco do školy o víkendu, na tom je něco špatnýho?
u nás se strávilo mnoho víkendů nad projekty, nad přípravou na PZ, nad olympiádama všeho druhu, korespondenční soutěže - to všechno se dělá o víkendech, prootže jinak je to jako dnes - sedí u toho ještě teď, prootže to chtějí dělat a já jim rozhodně nebráním, je to jeho koníček, oni se totiž najdou i takoví šílenci, co je to prostě baví :))
jen kdo je má ráno budit :(
ve škole na rozumnou práci čas nemají, tak musí po večerech a víkendech :))

 Yuki 00,03,07 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 23:47:59)
jo, už je pozdě, já to nemyslela jako zlou reakci na tebe, spíš jako že nevidím vůbec nic špatnýho na tom, když děcka dělají cokoliv o víkendu, že není proč co vysvětlovat, blbě to vyznělo, pardon

 Kahlan+5 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 23:48:58)
Yuki, jo to je přesný, tu rozumnou práci musí dělat večer a o víkendech:-))

Tady mají školu fakt dlouhou, tak je toho času málo.
 Líza 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(26.11.2015 15:09:20)
Krebsův cyklus se za nás určitě na gymplu učil, ale pouze ve smyslu název a o co se jedná. Krebsův cyklus se všema reakcema a vzorečkama jsme měli až na VŠ.
Starší na vyšším gymplu podle mě taky s Krebsoým cyklem před časem operovala, ale určitě ho neuměla dopodrobna.
 Ropucha + 2 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 20:31:44)
Ústrojky, ústrojné látky a ústrojence jsme se učili :-)

Jinak endoplazmatické retikulum v plném znění, i jeho funkci.
Pětadvacet let jsem to neviděla, neslyšela, přesto si to pořád pamatuji :-) Buňka mě fakt zaujala :-)
 Tante Bante 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 21:18:44)
V Ekologickém přírodopise od Kvasničkové jedou ústrojky jak na drátě. A Ekologický přírodopis je stále ještě velkou částí pedagogů považován za pokrokovou, inovativní učebnici... Jako fakt. Dokonce i ty odoktorátované didaktické nandy z katedry didaktiky si myslí, že to je "zajímavý pokus", že jako to je "nová cesta".
 Tante Bante 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 22:06:50)
Šuplík, tak trochu to připomíná komunismus...to je taky vlastně docela hezká myšlenka, jen to provedení.....
No..samozřejmě to není tak zlé. Učení o přírodě jaxi v paradigmatu ekosystémů nebo jak to nazvat, je moc dobrá myšlenka a zasloužila by si kvalitní realizaci.
Problém je ten, že než se začneš učit o ekosystémech, abys měl vůbec šanci nahlédnout, co to tak nějaký ten ekosystém může být (že to není třeba svoz odpadků), musíš už toho poměrně dost vědět. Dost všelijakých silně popisných věcí, které jsou momentálně didakticky slině de mode.
Nemá smysl se pokoušet vykládat o potravním řetězci, když nemáš potuchy o aerobní/anaerobní degradaci, když nechápeš, co to je fotosyntéza a myslíš si, že to je vdechování CO2 a vydechování kyslíku (znám UČITELE, přírodopisáře, kteří si tohle myslí).
Jako jo, můžeš to udělat infantilní formou pro mladší školní věk. Jenže to potom zase nesplníš RVP... a tak by šlo pokračovat do nekonečna.
Kvasničková udělala kočkopsa k ničemu, navíc se spoustou věcných chyb. Autorka jejích zkušeností a odborné pověsti by neměla takový zmetek vůbec pustit do světa, protože je škodlivý.
 Tante Bante 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 22:38:13)
No, a představ si to na ZŠ... v sedmé třídě, nebo snad dokonce v šesté, teď si nejsem jistá, kdy to mají.
Udělala jsem si na to takovou pomůcku zhruba na principu tom, že jim říkám, že fotosyntéza je způsob výživy. Jiný, než u všech jiných organismů, které tak nebo jinak získávají organické látky přímo. Rostlina si je před tím, než je sní, musí vyrobit. Trochu jako když si my musíme uvařit. Není to přesné, ale ta kuchyňská metafora se dá pak docela dobře rozpracovat na celou tu základní reakci. Chloroplast je hrnec.. atd..
 Tante Bante 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 21:34:10)
Jo, ještě: Neučit endoplazmatické retikulum a spokojit se s názvem ER je podle mě značná zhovadilost.
Ten název má logiku, je v něm vlastně obsaženo to, o co jde.
Proteosyntéza...jako jo, jde si s tím polámat hlavu a vymyslet něco, co je vhodné pro ZŠ. Jde to. Kupodivu to neudělal žádný z autorů učebnic, se kterými jsem měla tu čest. Neviděla jsem úplně všechno.
Bystré dítě to pochopí, když se mu trochu pomůže, jenže zdaleka ne všechny děti jsou bystré, část je jich i nerušeně tupých a ty při tom také mají vzdělávací potřeby, svým způsobem naléhavější než bystré děti z podnětného prostředí. Většinou to nikoho moc nezajímá, protože na tom nejsou dostatečně blbě, aby byly hendikepované, tam pak už zase je poptávka.
 Tante Bante 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 22:14:18)
Když vědí, co je endoplazmatické retikulum, a použijí zkratku ER, tak to je přece no problem.
Problém je, když jim učitel ukáže nějaký pokud možno ultradebilní nákres z pera kvasničko-epigonů, a řekne jim, že to je ústrojka s názvem ER. To je v mých očích zhovadilost.
Jinak mně se to stabilně daří i v té osmičce vysvětlit tak třem - čtyřem dětem, že to fakt pochopí, nejen co to je, ale i etymologii názvu.
Gympláky jsem nikdy neučila, ale předjímala bych, že to bude úrodnější půda? Komu už jinému vysvětlovat původ latinských názvů? Než zvídavým dorostencům bystrých hlav?
 Tante Bante 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 22:41:27)
Já jsem ještě na gymplu chodila na latinu. Sice jsme měli děsnou učitelku a byla to otrava kvadrátní, ale stejně mě pořád ty latinské názvy baví. Děti se na to některé někdy dají nalákat, takové ty jazykově disponované.
Můj nejstarší se dostal bez přijímaček na matiku-latinu a k mé lítosti tam nešel a dal se na studia dálného východu.
 vlad. 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 21:38:36)
musím s povděkem konstatovat, že mě během vzdělávacího procesu ústrojky a ústrojenci minuli ~e~ ~t~
 sylvaina 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 15:30:31)
Jj, dcera to loni v tercii měla stejně. Sousedovic kluk je letos v osmičce na základce. Učebnici mají stejnou, ale tak dopodrobna to rozhodně umět nemusí.
 Chloé 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 15:42:06)
Ja si pamatuju ze zakladky jen trepku velkou, jako jednu velku bunku ~t~
Na gymplu to bylo o dost podrobnejsi, ale jelikoz biologie jde mimo me, tak uz si nepamatuju vubec nic.
 Monty 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(25.11.2015 19:26:28)
Buchli,
my ho měli v sedmičce, protože jsme měli osmiletou základku.
Dneska je devítiletá, takže ho berou později.
Syn je v sedmičce a lidské tělo letos nemaj. ~;)
 Lída+2 


Re: Biologie 8. rocnik/tercie 

(26.11.2015 7:30:34)
myslela jsem, že buňky brali v primě a pak znovu na přestup na velký gympl....jak to u nás nazývají....nebo to byli řasy z čeho jsem ho zkoušela......to chudák vůbec prvního 1/4 roku starší loni nedával....

Letos vůbec netuším co se oba učí~f~, z toho jsem je nezkoušela.

....jinak v primě bylo v sešitě to co se tu psalo.....

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.