| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Proč jsou známky špatně?

 Celkem 187 názorů.
 kachna_ 


Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 20:02:09)
v návaznosti na odpovědi "Tante Bante" by mě zajímalo
- jde udělat ze známek dobrou motivační pomůcku?
- co je na známkách to špatné? To, že tlačí na učení se pro známky?

(a jinak mě reakce Tante Bante moc potěšila, protože jsem se za svůj přístup "kašli na známky, důležitý jsou znalosti a schopnosti" docela styděla)
 Fren 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 20:20:59)
~t~~v~~t~
přístup jak přístup,že; jestli někdo absolvuje zš za 12 let a přitom vykládá něco o rozdílu mezí známkami a svými faktickými znalostmi a schopnostmi,tak potěš koště~t~
 Clary 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 20:44:26)
Když má dítě znalosti a schopnosti, tak snad nemůže mít špatný známky.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 20:54:06)
no to klidně mít blbý známky může. jsi mě pobavila.
 Clary 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 21:06:22)
Já tomu nerozumím. Proč by mělo mít špatný známky, když má schopnosti a znalosti.
 Clary 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 21:20:15)
No ale to potom nemá ty schopnosti, i když znalosti třeba má. A o tom byla řeč.
A mimochodem - učitel mu to slovní hodnocení stejně může osladit, když bude chtít.
 huhu 
  • 

Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 21:24:26)
jj, myslim, ze ucitele by celkem pritvrdili. ctyrkar by se dozvedel, ze je velmi slaby, neschopen samostatne prace a nejtrivialnejsich logickych uvah.

U nekterych rodicu je riziko, ze slovni hodnoceni spravne nevyhodnoti. Vyctou z nej pochvalu, ale ne problem.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 21:37:18)
pak jde ale o to, čemu říkáš schopnost.
zažila jsem situace, kdy dítě mělo schopnosti = dostatečnou inteligenci a mělo i znalosti, přesto byly špatné známky.
 Clary 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 21:58:19)
Schopnost- komunikační, sebeprezentace, umění sdělit druhým svoje znalosti.
Nevím, co je "dostatečná inteligence". Jestli se tím myslí oněch 70IQ bodů.
 Puma 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 11:20:17)
Ale může. Nebo aspoň známky pod svoje možnosti.
 Simeona+3 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 20:53:43)
Známky jsou špatně, protože neumožňují vytyčit individuální cíl (který bude pro keždé dítě jiný, podle toho, jak na tom je) a neměří to, co se dítě naučilo a jak od minulého hodnocení pokročilo, ale hledají to, co neumí. Trojku může dostat stejně ten, kdo nepochopil zadání, ten, kdo se na to vykašlal z nudy a udělal proto spoustu chyb z nepozornosti i ten, který prostě nezvládne udělat na víc.

Slovním hodnocením se to dá obsáhnout daleko víc. Myslím, že je daleko pochopitelnější i pro děti, měly by se neučit samy sebe hodnotit. Já se to neučila a mám s tím problém. Ony většinou vědí, v čem by měly přidat, ale kdyby se to řeklo nahlas (tím myslím mezi šesti očima dítě-rodič-učitel), bylo by to něco, nač by šlo navazovat.
 Eržika. 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 21:54:22)
A proč se musí dítě připravovat doma???
Já na rodičáku (v běžné škole) slyšela jen - připravovat se doma, připravovat se doma, naučit se, atd. Proč to, sakra, nemůžou dělat v instituci tomu určené?
Špatné známky jsou vizitkou učitele, nikoliv žáka.
 Clary 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:00:11)
Tak to je hustý ~e~
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:08:13)
Za trest si dnes nedám viržinko ~t~.
V mám prvním pedagogickém působišti, hororovém ústavu pekelných vizí, mi pan řídící při pedagogické radě pravil právě toto a jako cestu nápravy poradil - ale fakt- dát jim všem jedničky, protože je to stejně jedno. On měl v podstatě pravdu. Záleží, samozřejmě, co přesně chceš. Ale pokud chceš být "dobrý učitel", aby tě pochválili rodiče a taký šéfík, jako byl tenhle, stačí napsat všem jedničku. Zbytek je jedno. A je to POZITIVNÍ, rozumíš, všichni budou šťastní, kladné emoce, to je nejdůležitější.
Na tenhle "koncept" ti dneska kývne tak polovina rodičů. A chytří učitelé se tím řídí, můžeš pak jet na chalupu, mít čistou hlavu a na konci roku dostaneš spoustu kytek a dojatých přáníček.
 Dana 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 12:35:11)
Takové hodnocení, všem dát jedničku nebo dvojku, praktikuje ve třídě syna angličtinářka. Syn je také spokojený, protože se nemusí nic učit. Rodiče jsou spokojeni, protože nemusejí nic řešit. Učitelka je spokojená, protože nemusí řešit rodiče, kteří si stěžují na špatné známky svých dětiček a ředitel je zřejmě s učitelkou také spokojený. Jen já nejsem spokojená, protože vidím, že má znalosti tak na úrovni čtvrté třídy, je ale v sedmé.
 vokounek 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:03:01)
Eržiko, s prominutím, to je pěkná blbost. Že špatné známky jsou vizitkou učitele, nikoli žáka.
Co to předpokládá? Že správný učitel má ve třídě jen samé jedničkáře?
Podobné znám. U dětí i rodičů jsou oblíbení, protože děti u nich mají pěkné známky.Zpravidla se ukáže, že za excelentními výsledky jejich žáků se skrývá hodně posunutá laťka směrem dolů. Žáci se pak diví, že z premiant na základce na střední nestíhá a projeví se holá pravda.
 Eržika. 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:10:26)
Ano, a pobyt dítěte v zařízení mě to potvrdil.

Jak mě může učitel tvrdit, že některé děti se chytnou (a pak mají ty "hezké" známyk), a jiné se nechytnou a mají smůlu?
Jaktože to takto může říct, aniž by se dále zajímal o to, jak by jim mohl látku jinak vysvětlit nebo přiblížit?
(kromě obvyklého - je třeba se to doma naučit)
 vokounek 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:19:25)
Eržiko a co bys řekla na to, že špatné známky jsou vizitkou rodiče ? když už jsme u té demagogie..
 Delete 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 0:59:18)
Eržiko,

jsem tedy hodně špatná učitelka. Mám ve třídě dokonce dvě děti, které zaboha nedokážu naučit skoro nic. A můžu se na hlavu stavět, dokonce i na ty rodiče to házím, kromě toho s nimi pracuju individuálně sama, pracuje s nimi asistentka, pracují v individualizovaných skupinách, mají k dispozici všechny pomůcky...a prostě jsem tak strašně neschopná, že oni ne a ne, nezvládají ani to primitivní učivo začátku druhé třídy.

Asi tedy půjdu od válu, tohle bych přeci neměla dopustit a už vůbec bych tím neměla zatěžovat ty rodiče, že jo...

Víš, ono všechno vypadá krásně, než jsi postavená před realitu všedního dne a můžeš se rozkrájet, ale stejně ti to k ničemu není. Stačí i tak jednoduchý důvod, jako že to dítě prostě mělo mít odkald a nemá, ten mozek to prostě ještě nezvládá ~d~.

Plus fakt, že to, co s 20 funguje, už s 22 ztrácí na efektu a s 25 se nedá. A neřeknu ti proč, ale potvrdí ti to hodně učitelů, že každý nad 20 je znát a problémy se nenásobí, ale umocňují, a stejně tak efektivita práce jde dolů ne aritmetickou, ale geometrickou řadou ~7~.
 Anni&Annika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 9:25:28)
jentak...tady se jela 1. a 2. podle individuallnich planu. Kazdy tempem jake mu vyhovovalo. Problem byl v tom, ze na konci roku ale museli vsichhni splnit a tak jich hodne ty chybejici veci preskocilo. Problem se projevil ve 3. tride, kdy se zjistilo, ze jim chybi zaklady pro dalsi znalosti. Ty rozdily jsou tak propastne, ze ty deti behaji na doucovani a presto jsou rozdily ve znamkach....1 x 5 zcela bezne.
Jinak...pusob, jaky pouzivas k vypoctu /prave u te matiky/ je jen tvoje vec, ale musis ukazat, ze ovladas probirany zpusob....~d~
 Anni&Annika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 9:37:08)
jentak...ja nevim, my jsme teprve ve 4. Mala muze pocitat jak chce, ale musi ukazat, ze to co delaji ve skole, zvlada rovnez. Ona je v postupech vzdy jeden ci dva roky napred, ale porad jednoduche veci, kde se asi moc chyb nasekat neda, takze ve vysledku /znamky/ je porad jedna z nejlepsich.
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 17:04:32)
Delete, poradím ti trik: řekni rodičům těch dvou dětí, co ti nejdou, aby je daly do školy, jak tam má děti Eržika.
Bude po problému. Oni budou spokojeni, ty nebudeš škodit, třídě se uleví, tobě zbude víc sil pro děti, které tvoje vklady třeba zužitkují a místo individuální práce s těžce jdoucími dětmi a jejich rodinami můžeš brát hodiny u Eržiky. Zlepšíš se a už se ti takové trapasy nebudou stávat.
Pamatuj: DOBRÝ PRUVODCE ZAUJME KAŽDÉHO (protože pracovní list vítězí a Božena Němcová se spletla).
Jinak zdravím ~s~
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 19:28:56)
Aby je dali. Ó hrůzo. Pardon všem.
 Delete 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 20:22:17)
Tante,

víš co, ona ta škola, co o ní Eržika píše, je opravdu výjimečná, už jen pro to, kdo tam učí, že jo....

Ale Eržika zatím odmítá uznat, že by byla samospasitelná.

Já bych třeba brala mnohem radši 3 ročníky po osmi dětech naráz, než jednu věkově homogenní, ale jinak naprosto nesourodou třídu o stejném počtu. Mimo jiné proto, že právě ty znalosti jsou to ne až tak důležité, a pokud fungují ty ostatní věci, tak se opravdu vstřebávají snáz. No a když se 8 nových dětí učí od 16, které už mají za sebou rok až dva fungování v nějakém tom vnitřním systému, je to o dost jednodušší práce, než když se snažíš nějaký nový systém sesynchronizovat s 26 nováčky, které teprve začínáš poznávat a nemáš tak vlastně jediný opěrný bod. Jsi jedna a ukazuješ všechno 26 různým dětem, takže leckdy musíš 26. Zatímco při 16 starších dětech, i kdyby to polovina z nich ještě neměla zažité, ale už by věděla, co se po nich chce, tak máš pořád ještě minimálně 1 na 1, kdo může ty malé učit. A jde o takové drobnosti, jako kam si sednout, co si kde vzít, jak s čím pracovat....ta práce je mnohem efektivnější a pak je mnohem víc prostoru na ty věci okolo, jako jsou individuální týdenní plány apod.
Jo, ta práce by mi seděla. Ale na rozdíl od JENY prostě nemám ty správné vlastnosti, které bych potřebovala na rozjetí vlastního projektu. A naskočit do něčeho podobného nemám kde.

A právě to, že ta jejich škola je tak ojedinělá, je důkazem toho, že takových lidí jako JENA taky moc není. Je spousta výjimečných lidí, ale aby se to sešlo, aby se někdo takový realizoval právě ve školství, to je sakra štěstí ~d~.
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 23:04:56)
Eržika má děti u JEny? Tak to se mi bez legrace ulevilo, protože místy blouzní tak, jako kdyby to nebylo u JEny, ale v nějakém z těch průvodcovských inferen.
Jinak souhlas se vším.
Vlastně ne úplně se vším, podle mě by škol, jako je ta Jenina, mohlo existovat víc, kdyby školství a hlavně příprava učitelů, fungovalo jinak.
A samospasitelné to není. Je to jedna dobrá, platná varianta, pro dosažení hypotetického optimálního stavu by musely žít i varianty jiné. Dobré i klientské. Podle mě.
 Delete 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(25.11.2015 0:07:26)
Tante,

určitě, já jsem pro co nejširší pestrost, protože to je šance, že většina si najde to svoje.

A ano, mohlo by být takových škol více, ale za stávajících podmínek to chce sakra schopnosti, aby člověk takovou školu dokázal vybudovat a prosadit. A proto je jich jak šafránu, protože kromě toho učitelského vkladu potřebuješ ještě něco navíc, co třeba já prostě nemám a přijde mi, že se to s učitelováním jen málokdy setkává v jedné osobě ~7~.
 Eržika. 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(25.11.2015 7:37:12)
Eržika má dítě u Jeny prvním rokem.
Předtím měla obě děti ve státní montessori. ~j~
 Delete 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(25.11.2015 14:38:59)
Eržiko,

ale to, o čem tak básníš, je právě JENy škola, ne?

Já měla dítě v Montessorce 2 roky a jo, bylo to fajn, ale úplně vše na to, co píšeš, rozhodně nesedí. Třeba ano, bylo tam skoro 30 dětí, 5 spojených ročníků, ale měly to rozdělené 2 učietlky a angličtinářka, takže žádná neměla najednou víc než 15 dětí, třeba na ty plány a slovní hodnocení, to znamená polovinu toho, co mám já a moje kolegyně v paralelce a obě kolegyně o ročník výš.

No a nejmladší dítě taky chodí na 1 týden v měsíci do Montessorky, soukromé, a to je superluxus, protože jich je tam asi jen 10.

A právě většina Montessorek, co znám, tak má na tu jednu učitelku do 20 dětí. Což je přesně to, co píšu, že je můj největší problém. S 18 dětmi bych taky zvládala minimálně o třetinu víc práce, než dělám teď ~d~.
 Eržika. 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(25.11.2015 14:51:41)
Mě se líbí obě. :-)
Loni jich bylo 26, z toho 1 s asistentem, a nějaký, včetně mého, "s papírem".
(u Jeny nevím, se optej)

(a na konferenci montessori po shlédnutí videa ze školy z publika znělo: ale vy tam máte méně dětí, ale vy tam máte vybrané děti... houby)
 Delete 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(25.11.2015 14:57:46)
Eržiko,

právě, že u Jeny věřím těch 26, ale taky s nimi rovnou nezačínala, že jo...

Já vím, že je to ráj, jak jsem psala, je to i můj šálek kafe, ale fakt si nejde představovat, že ti to umožní běžné podmínky. Tam je právě to, že ona má to něco navíc a ještě léta zkušeností, plus něco svého, co po ty roky sama buduje.

Ale fakt nemůžeš dávat tuhle školu jako měřítko všech Montessorek. Já měla na výběr ze čtyř (když šla nejstarší do první třídy, tak na Praze 4 byly čtyři Montessorky kousek od sebe, o rok později vznikla pátá rozdělením té jedné...jak je to teď, nevím) a ani v jedné nebylo víc jak 15 dětí na učitele.
 Eržika. 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(25.11.2015 15:01:01)
No, já mám osobní zkušenost se dvouma.

Jinak v mém okolí jsou další 3 školy, kam bych dítko s lehkým srdcem umístila. Jedna nádherná státní vesnická trojtřídka (90 dětí, prvky montessori a projektového vyučování), jedna vyhlášená velká státní škola a jedna církevní...

 Delete 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(25.11.2015 15:03:38)
Eržiko,

no a tady je to z bláta, do louže, z deště pod okap, jedna možnost horší než druhá...Jedné jsem součástí a pořád mám dojem, že té ještě asi nejlepší, a i tak se mi chce prchnout.
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(25.11.2015 14:55:28)
Eržiko, státní montessori? Fakt?
 Eržika. 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(25.11.2015 14:57:51)
JJ, ale jen první stupeň. Nyní už musím dát dokupy školný, i když je příznivý...
 Delete 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(25.11.2015 14:59:11)
Tante,

proč ne? Moje nejstarší také chodila do státní, ta jedna se rozdělila, část se přesunula do jiné školy, obě ještě fungují, jsou od sebe kousek.
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(25.11.2015 15:09:59)
Nevěděla jsem, že jsou státní montessori školy. Myslela jsem si, že to jsou takové ty "s prvky..".
 Delete 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(25.11.2015 15:23:20)
Tante,

Jsou Montessori třídy v rámci běžných základek. Já mám zkušenost se ZŠ Meteorologická a ZŠ Rakovského, v Rakovského jsme měli sdružení a platili roční příspěvek, aby bylo na pomůcky, protože základka sice umožnila otevřít Montessori třídu, ale nedala peníze na její vybavení. A z Meteorologické jsme odcházeli bez ničeho. Ale v obou školách to fakt byla klasika Montessori, ne jen prvky.

No a pak tam ještě v okolí byly dvě Montessorky, jen nevím, jestli ty nebyly soukromé.
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(25.11.2015 15:28:59)
Tak to je dobré!
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(25.11.2015 15:29:22)
Mizím, mějte se.
 Eržika. 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:19:04)
Jak děkuji za školu, kde nejsou domácí úkoly a domácí příprava.
Zvládnou vše ve škole. ~;)
 Simeona+3 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:31:55)
Jako matka dítěte, které taky dva roky studovalo v angličtině, a která se snažila o domácí školu (v rozsahu čeština - prvouka) musím říct, že to nebyla žádná sranda. Děcko jsem nebyla schopná motivovat a dali jsme to jen protože syn byl bilingvní, už když jsme odjížděli a číst anglicky jsem ho učila já před odjezdem (=relativně snadno se zařadil v nové škole). Nazpátek pomohlo to, že mu to prostě jde a zařadil se taky běhěm dvou měsíců.

Domácí škola fakt drhla, děcko dělalo scény, nechtělo, bylo to utrpení pro všechny. Jsem fakt ráda, že to nemusím dělat dál.
 Simeona+3 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:38:53)
Musí to být mazec, pokud dítě v tom jazyce nežilo předtím. Ono psaní foneticky ještě projde v češtině, v jiných jazycích moc ne.
 Simeona+3 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:47:52)
Jasně, narážela jsem na jiný způsob učení se psaní a čtení v češtině a angličtině. V češtině jde učit se číst po hláskách, slabikovat. V angličtině se učí skupiny slov, která se podobně vyslouvují číst a zároveň psát. Po hláskách je to jaksi na houby.
 Chloé 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:40:38)
Nechci, tak nebudu.....to asi bude chyba jinde nez v domaci skole, ne ? Myslim to tak, ze decko bude jaksi zpovykane celkove.
 Simeona+3 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:49:22)
No ono nechci a nebudu může být pro to děcko útěk, protože prostě neví jak. A nebo taky ne a má to na háku.
 Eržika. 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 8:20:01)
Jistě tím mi vyhrožovali/vyhrožují všichni, včetně poradny. ~2~

Jenže se to jaksi nepotvrdilo (velká část dětí odešla na gympl, moje na výběrovou matematickou).
Zásadní problém je, že na těchto typech škol (a to jsme neřekla já, ale naše učitelka z toho prvního stupně, co se nic nennaučí), že tam jaksi po nich chtějí méně - tedy více věcí nazpamět, ale méně práce s vlastními závěry, prezentací, zpracováváním informací...

 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:29:34)
Kamarádky dcera byla na takový prima škole, akorát, že když chtěla dělat přijímačky na víceletej gympl, museli jí zaplatit doučování, protože tam neprobrali ani půlku toho, co se k nim vyžadovalo.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:43:12)
no, proto jsem nakonec volila u nejmladšího domácí školu. mě nebaví sledovat, jak dítě chodí do školy, kde se nic nenaučí a stejně se jaksi očekává ode mne, že ho to naučím doma. akorát ztráta času a nervů.
 Eržika. 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 9:20:22)
jentak - v naší škole se neučí děti najednou stejnou věc ve stejném rozsahu - tedy na jednom problému žáci stráví různě dlouhou dobu, vypracují různé množství úloh, a ty ještě mohou být odlišné. Tedy každý má čas, který potřebuje.

(Navíc mají i věkově smíšené třídy.)
 Eržika. 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 9:42:07)
Já taky neučím, ale loni jich bylo 26 dětí ve dvou ročnících najednou na učku+asistentku k dítěti.
Letos tuším 22 ve třech ročnících najednou.
~d~
 Simeona+3 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:15:07)
Víš, mě se fakt stýská po slovním hodnocení syna. Pod každým slohem měl od učitelky poznámku ve stylu: "Líbí se mi, jak jsi zvládl přímou řeč, zapracuj na zakončení příběhu" (třeba). To byla pochvala, tip, co vylepšit, konkrétní. Když dostane za 2, nebude vědět, proč.

Podobně v matice - známkovalo se zlepšení, ve srovnáním s tím, co uměl minule. Známkování svádí ke srovnávání navzájem, učitel nemůže za 5 chyb dát jednomu žáku jedničku (protože ve srovnání s minulem to bylo velké zlepšení), zatímco jinému dá za těch 5 chyb za 3, protože je to jedničkář a chyby udělal z nepozornosti.

 Chloé 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:17:59)
Minimalne na 1. stupni je znamkovani kontraproduktivni, za sebe myslim i ve vyssich rocnicich.
 Simeona+3 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:23:42)
Asi jak který učitel,bohužel nikoli synova vyhořelá učitelka. U té se snaží být co nejnenápadnější (je dost cholerická). Říká, že co dělá ve škole nejčastěji je, že sní s otevřenýma učima (má hotovo).
 Simeona+3 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:26:36)
Ha, koukám na ten překlep :-). Očima samozřejmě, ušima asi taky.
 Simeona+3 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:34:13)
Poslední půlrok vydržíme a hledáme...
 Monty 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:26:33)
Divá Báro,
tak já známky nevyžaduji, ale chci být informována o tom, co dítěti jde a co ne.
Učitelé to dětem obvykle říkají. Ne vždycky to identifikuji sama, jako např. příšerný přízvuk v ruštině. Ten poznám i bez upozornění.
 vokounek 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:24:57)
Simeono, tak to je divný, že děti nevěděly za co známky mají. myslím, že je běžné, že k té dvojce ze slohu učitel přidá patřičný komentář a děti ví moc dobře co jim jde a co ne.
A mám teda zkušenost, že maličký školák spíš ocení piktogram ( jedničku, razítko...), který je mu hned jasný než na první pohled nesrozumitelnou změť písmenek, kterou mu musí stejně někdo nejdřív přečíst.Nebo si to přelouská sám.
 Simeona+3 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:37:07)
Vokounku, u prvňáčků asi jo, to je fakt, dcerka má fakt radost, když dostane jedničku :-). Jen já bych byla radši, kdyby měla radost z toho, jak zvládne sčítat a odečítat nebo že si už přečte pár slov.
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:09:26)
Trojka je, že to zvládnul napůl, je celkem jedno proč. Když udělám půlku svojí práce, je taky každýmu jedno proč.
 Simeona+3 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 21:12:08)
Jo, taky podepisuju. Známky zrušit.
 huhu 
  • 

Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 21:21:57)
ja jsem si pri poslednim studiu vsimla, ze pokud chci dostavat jednicky, tak musim o vecech vedet, co nejvic. Nestaci se nasprtat na test, protoze to hned z hlavy zmizi.
 Clary 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 21:24:46)
Taky tak. Asi jsem měla osvícené učitele jak na gymplu tak na vejšce. Když se člověk našprtal jen na test, tak se to poznalo a bylo to tak na chvalitebnou. Většina učitelů chtěla slyšet něco navíc.
 Simeona+3 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:43:06)
Jeden můj spolužák na gymplu miloval Kanta a jeho dílo četl a moc se těšil, jak o něm bude debatovat s vyučujícím. Vyučující od něj ale při zkoušení neslyšel to, co nám nadiktoval do sešitu, takže dostal asi za 3. To je ve zkratce to, co mám proti českému školství. Učí se pro známky, neučí se myslet.
 Simeona+3 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:58:41)
Ber to jako příklad nešvaru.

Jsem samozřejmě ráda, že existují i učitelé, které baví, když studenti projeví zájem (aspoň v to teda doufám, že existují). Jsem zvědavá, kam bude chodit syn příští rok, budu mít další školu ke srovnání.
 Monty 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:01:56)
Simeono,
existují... syn chodí na úplně normální základku a většina učitelů jeho zájem oceňuje. Zvlášť když v sedmičce už puboši ten zájem nemívají a na školu dlabou. ~;)
 Simeona+3 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:06:50)
Jsem zvědavá, zatím mám v merku jedno osmileté gymnázium (nepohodlně daleko) a tři základky, půjdem je omrknout, ale myslím, že vše se stejně ukáže až v ostrém provozu.
 Ema 
  • 

Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 0:07:20)
Ber to jako příklad nešvaru.

Jsem samozřejmě ráda, že existují i učitelé, které baví, když studenti projeví zájem (aspoň v to teda doufám, že existují).

Simeono, na znamkovani je blby to, ze kdyz dite fakt ma zajem a umi, tak na to neni stupnice znamkovani - nejake diskuze se nedaji tak jednoduse oznamkovat, kdyz diskutuje to, co nebylo za ukol. A to napr. mne na znamkach stve - v diteti to spis ten zajem o predmet utluce, protoze nekdo rozhodl, ze znamky se davaji za "tohle" a kdyz v "tom" neco chybi, tak to navic je jaksi k nicemu. To znamkovani je omezeny pravidly, ktere nejakou snahu navic nijak moc nepodporujou, a ucitel je omezeny osnovami - "tohle" mas mit nauceno a kdyz umis neco jineho, mas smulu.

 Ema 
  • 

Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 0:12:36)
Ja jsem kdysi ve skole nenavidela rucni prace - moje sikovna maminka mne od 4 - 5 let ucila sit, plest a hackovat, ve druhe tride jsem si upletla kostkovane podkolenky se skotskym vzorem, a my se ucili vysivat rovne radky 4 druhu stehu na znamku. Vysivani od te doby desne nesnasim - povazovala jsem za zbytecnou ztratu casu vysivat radky, kdyz jsem umela vysit obrazek. Ale za to se znamka nedavala a radky byly odbyte.
 Clary 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:51:15)
Dnes je to snad už jinak, ne?
 Monty 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:55:17)
"To je ve zkratce to, co mám proti českému školství. Učí se pro známky, neučí se myslet."

Simeono,
to není problém školství, ale jednotlivců.
Mám doma diskutující dítě a učitelé to zvládají velmi dobře. Je fakt, že je jedinej, kdyby bylo podobných diskutérů ve třídě víc, tak to asi bude poněkud zdržovat. A taky se postupem času naučil, že jsou okamžiky, kdy se diskutovat prostě nehodí.
 Simeona+3 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:03:23)
Fakt doufám, že máte pravdu. Vléváte mi naději do žil ~;)
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:06:53)
Učí se pro známky, neučí se myslet.

Škola by měla poskytovat daleko, daleko víc, než pouze učit myslet.
 Monty 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:18:42)
Tante,
njn, asi jsem jiný typ rodiče (budu-li to brát čistě ze svého sobeckého hlediska). Nepotřebuju, aby škola učila dítě myslet, ale aby do něj nalila něco, co není v mých možnostech a fungovat samostatně v různorodém kolektivu. Byť je část nalévaných znalostí zcela zbytná a nedělám si iluze o jejich trvanlivosti. Protože s myšlením moje dítě problém nemá, s přístupem k povinnostem je to slabší. ~;)
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:29:43)
Tvoje dítě lehce a bez problému myslí, tréning potřebuje v důslednosti při plnění otravných povinností a v socializaci. Jiné děti jsou třeba velmi sociabilní a zase jim to moc nemyslí, ale mohlo by lépe, protože třeba jen nejsou na myšlení zvyklé. Jiné děti zase něco jiného, třeba jejich rodiče jsou si jistí tím, že přírodopis je blbost, která nikoho nezajímá, a děti by se měly učit vítězit. Jsou i rodiče, kteří jsou názoru, že hlavně by se děti měly učit prohrávat. A všichni se cítí jako zadavatelé.
 Monty 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:33:21)
Tante,
není na světě systém ten, aby se zavděčil rodičům/dětem všem.
Navíc, pokud jsou rodiče přesvědčeni, že je např. přírodopis blbost, škola to nevytrhne. ~d~
Já si na rozdíl od některých zdejších přispěvatelů nemyslím, že všechny děti jdou do školy dychtivé po vědění a nadšené, co se dozví nového. Dítě je něco jako materiál a učitel je, řekněme, sochař; pracovat s materiálem může jen tak, kolik mu ten materiál sám dovolí.
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:37:47)
všechny děti jdou do školy dychtivé po vědění a nadšené, co se dozví nového. Dítě je něco jako materiál a učitel je, řekněme, sochař; pracovat s materiálem může jen tak, kolik mu ten materiál sám dovolí.

Přesně tak.
Ale uvědom si, že u nás je učitel v obecné povědomí něco mezi policajtem, ouřadou a Škrholou.
 Chloé 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:44:01)
Tak my jsme socialistickou ekonomiku v dilnach neprobirali. Byli jsme hodnoceni vyhradne z toho, jak se nam povedla vystrihat z plechu skrabka na kapry.
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:47:40)
Z dílen jsme měla vždycky čtyřku a na vysvědčení dvojku ~t~. Teda až do osmičky, kdy jsme začali probírat elektriku a zapojovat dráty, to jsem pak už měla jedničku na obou frontách a zruční vyřezávači stojánků, kteří nepronikli do světa vodičů, zase ostrouhali ~t~.
 Chloé 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:51:01)
Se mi zda, ze my devcata jsme mela v osmicce siti. Nevim, jestli to bylo misto dilen nebo soubezne. Elektriku vyhradne ve fyzice, paralelni a seriove zapojeni ~t~
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:54:21)
My to fakt měli v dílnách a byly to takové cviční kity pro elektrikářské učedníky. Zapojovali jsme i zásuvky, prodlužovačky všelijaké, žárovičky a zvonky a spoustu jiných kratochvilných věcí. Bylo to po těch stojáncích a rašplování novoduru jak nebe.
Šití bylo taky, bylo to ob týden.
 Chloé 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:57:39)
Jak to ted popisujes s tema sadama na elektriku, tak se muj alzheimrovej mozek zacina rozvzpominat. Mas recht.
 Monty 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:51:12)
Tante,
my jednou v dílnách dělali něco s umělou hmotou, tuším, že jsme měli vyrobit takové ošklivé kleštičky na cukr. Soudruh učitel nás samozřejmě varoval, že plast hoří, tak ať s ním nemanipulujeme v bezprostřední blízkosti té plotýnky, nad kterou se to mělo ohýbat.
Samozřejmě mne nejvíc zajímalo, jak přesně ten plast bude hořet a vyřezaný kousek kleštiček jsem na plotýnku umístila. Dostala jsem pak pěknou poznámku "Úmyslně porušuje bezpečnostní předpisy při práci s el. vařičem". ~;)
 Chloé 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 0:00:17)
Milado,
Tak sesity jsme fakt nemeli, jsme neco vyrezali a vystrihali, pripadne nalakovali. Ale myslim, ze davali vseobecne jednicky, mala venkovska zakladka, ujmu neutrpel pri dilnach nikdo.
 Delete 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 1:25:29)
My jsme taky měli sešity, ale nepsali jsme žádnou teorii, rýsovali jsme nákresy toho, co jsme pak vyráběli.

Z dřevodílen si pamatuju špalíček na šmirglování, z kovodílen krabičku, , v šití jsme látali ponožku a šili vak (kulaté dno) na věci, ve vaření pomazánky, protože kuchyňka nebyla.

Měli jsme i elektrodílny, ale yo byla nuda, nenaučila jsem se tam nic, i když matně si pamatuju, že se nás někdo pokoušel naučit barvy drátů. Ale já tehdy elektřině rozuměla jen jako vzorečku pro ohmův zákon, ta praktická stránka mi naprosto unikala.

Jo a ještě jsme měli pěstitelky, tam jsme si i psali poznámky k probírané látce, vytvářeli jsme vzorníky semen, a venku jsme hlavně pleli. Nesnášela jse to, dobrovolně jsem si brala rýč a ryla políčko. Naštěstí to učitelka brala a nechala mě.
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:45:08)
Nevím, jak to myslí Monty, ale já jsem měla na mysli, a hádám, že nebudu od Monty daleko, že ho pak můžeš učit horem spodem, ale efektivita bude - mírně řečeno- velmi malá.
Můžeš výjimečně dosáhnout určitého průlomu, ovšem za cenu, že dítě postavíš do opozice vůči rodičům a to není moc dobré. Minimálně je to z hlediska pedagogické etiky problematické.
 Monty 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:46:37)
"Nevím, jak to myslí Monty, ale já jsem měla na mysli, a hádám, že nebudu od Monty daleko, že ho pak můžeš učit horem spodem, ale efektivita bude - mírně řečeno- velmi malá."

Milado,
myslím to tak, jak to popsala Tante. ~;)
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:57:43)
Protože děti jsou velmi různé. Nebojím se říct, že téměř skoro tak různé jako dospělí :-D.
A školu mají jednu. Učky z toho pak mají buďto ukrutnou hoňku a popotahovačky, nebo se naučí to vyignorovat, aby nikdo nic nemohl. Nebo mají neurotické potíže.
 Žžena 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 8:22:22)
Proč? Protože máš tu obrovskou kliku, že ten mladej člověk ještě má radost z vědění a není semletej k přístupu "hlavně nehnout prstem ani o píď navíc".
 Elwing 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 8:26:55)
Já myslím ale, že každé dítě se musí trochu držet za ucho u vědění, rptože vždycky bude dělat, co je mu v tu chvíli příjemnější, např. se prát s bráchou, nebo koukat na televizi, než počítat příklady..nicméně když už se u toho za to ucho podrží, je možno to dítě namotivovat i jinak, než že se učíme jen pro známky, nabudit v něm určitou zvědavost atd.
 Žžena 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 8:20:29)
Milado,
kdyby můj potomek dělal něco dobrovolně navíc, byla bych ráda a nestírala ho.
Sama jsem taky maturovala dobrovolně z 5 předmětů. Asi bych se dost divila, kdyby mi tehdá do toho máti nějak vrtala.
 Žžena 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 8:37:10)
Milado,
maturita z pěti předmětů znamenala v roce 2003 to samé co dnes, tj. 4 povinně a jeden dobrovolně navíc.
Že student nemá potřebu pilovat primárně povinné předměty k dokonalosti a místo toho získává větší rozhled i u těch nepovinných, mi přijde v pořádku. Až odmaturuje, nikdo se ho na známky na SŠ už nikdy stejně nezeptá.
 Žžena 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 8:43:35)
šuplíku,
obě s Miladou ale evidentně mluvíme o školách, na kterých jsou povinné 4 předměty. Nebo ne?
 Žžena 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 8:47:32)
Milado,
já si hlavně myslím, že váš potomek je dost velkej na to, aby si toto už rozhodoval sám. Studuje on, ne Ty. I ta vejška je jeho vlastní zodpovědnost, ne Tvoje.
 Žžena 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 8:52:51)
Milado,
já se právě bavím o tom, co mu vy říkáte. Podle toho, jak to popisuješ, mi připadá, že ho tak trochu zbytečně srážíte.
 Tragika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:58:35)
Milado, neprovokuj! ~;)
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 0:00:09)
Milada?
 Tragika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 0:01:04)
My máme ve škole stupnici hodnocení od A po F . Je A+, A-....atd. Zdá se mi to přehlednější , než klasické známkovámí.
 Monty 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:21:32)
Jo, je to sice trochu mimo téma, ale zaujalo mne to...
Píšou/psaly někdy vaše děti písemky z pracovního vyučování?
 vokounek 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:25:49)
Monty, zaznamenala jsem. Zpravidla se jedná o staádium nejvyššího zoufalství učitele, co absolvuje martyrium pracovních činností s " motivovanými " deváťáky.
Podobně jako písemky z Vv, Hv..
 Monty 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:28:26)
vokounku,
mne to překvapilo. Za mých školních časů písemky z pracovního vyučování nebyly.
Z hudebky jo, tam to celkem chápu.
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:35:55)
Ano, my píšeme, Člověk a svět práce, náplň je taková, že se písemky dělají lehce a lehce opravují, děti jsou, chudáci, na to tak naučené, že jim to bez nich ani nedává smysl.
Nějaké blabla se našprtat, vybl.t to do písemky a hurá na nové blabla.
Cokoliv jiného v nich vyvolá nával paniky a kopou jak vytočené zebry.
Já se s nimi nadřu, do dubna je to odvyknu za cenu mnohých tělesných i duševních útrap (a toho, že doma si budu přát vlastní děti leda tak vypnout), v dubnu a květnu si to trochu užijeme a pak na vždy čau, v devítce už ČSP není.
 Eržika. 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 8:31:15)
Jo, Tante - to mi vyprávěla dcera.
Někdy v osmičce jim dal učitel vybrat práci a způsob její provedení a nikoliv na známky - prý to dopadlo tak, že většina děcek dělalal akorát bordel, jen to mé a pár dalších zajásalo...
 Elwing 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 8:46:23)
Tak dělat takovéto pokusy na puberťákách je celkem zbytečné. Tady se mluví hlavně o malých dětech naprvním stupni, které ještě vedou vesměs rodiče.
 Eržika. 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 8:57:22)
Tak já mám dítě na takovém druhém stupni, kde to tak funguje... ale nikdy nebylo v v "klasickém" systému.
 Anni&Annika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 9:07:33)
Erziko, me obe deti byly v obou systemech...rekla bych, ze jim znamky vyhovovaly /vyhovuji vic~d~
 Eržika. 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 9:10:15)
Známky - to už se učí pro hodnocení. Hodnocení rovná se porovnávání. Už se neučí z vnitřní motivace...
 Anni&Annika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 9:15:04)
Erziko, ale to vubec neni pravda. Me dite se netouzi s nikym porovnavat. Me dite chce byt nejlepsi samo od sebe. V tom slovnim hodnoceni se hledala a nedovedla si to tak nejak sesumirovat, tad vi presne jak ukol splnila. Ac je fakt, ze je nekdy nespokojena i s jednickou. Ale s tim nic nenadelam.~d~


Už se neučí z vnitřní motivace
 margotka78 alias shit-roller 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 9:22:26)
mezi kým chce být nejlepší? Tak se asi porovnává ne?
Nebo jako že chce obstát sama před sebou?
 Anni&Annika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 9:29:12)
ne margotko...ona to dela pro sebe...dokazat si, ze latku umi dobre. Ji je uplne sumak, co kdo ma za za znamky /jestli ma nekdo lepsi znamku nez ona/. Pro ni jeji znamka znamena...splnila jsem ukol dobre. Jsem dobra.


 Žžena 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 9:25:48)
Nesouhlasím s tím, že známky=porovnávání. Já vnímám známky jako informaci o tom, nakolik jsem já zvládla požadovaný úkol. A jde mi tedy jen o to, abych já to zvládla co nejlíp. Neporovnávám se s tím, jakou známku dostal soused. Jeho známky mne nezajímají.
 Eržika. 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 9:39:35)
Jde mi ale o to, abych měla co nejlepší známku?

Nikoliv o to, že mě zajímá daná problematika, chci ji zvládnout a prozkoumat.
Míru zvládnutí určuje požadavek učitele, a snaha být dobře hodnocena.
 Anni&Annika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 9:45:00)
to neni pravda Erziko....jde mi o to zpracovat danne tema tak, abych ho umela co nejlepe. A to ze jsem ho zpracovala nejlepe jak jsem mohla, mi ukaze danna znamka.
Takze se rozvijim, hledam, ucim a to, jestli to bylo spravne mi ukaze ta znamka. Potvrdi mi, ze tenhle postup byl spravny....~d~

Kdyz mala prinesla domu slovni hodnoceni, nevycetla z nej to, co vi hned ze znamky.
Ji slovni hodnoceni primo demotivovalo.~d~
 Líza 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 9:54:26)
No, já si nemyslím, že známka nutně musí věrně odrážet to, jestli mám nějaké vědomosti a schopnosti. Jistě ideální by bylo, kdyby to takhle fungovalo...
 Anni&Annika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 9:59:48)
Lizo, ale my se bavime o nejakem ucebnim planu, takze ty vedomosti a schopnosti, ktere se hodnoti tou znamkou, jsou danne. Pokud udelas nad ramec, tak te to jeste obohati o dalsi a dalsi vedomosti.
Pokud mluvis o dalich a dalsich vedomostech a schopnostech, tak nejak nevim o jakych...teda...aby se nedaly pouzit prave v tom ucebnim planu~d~


že známka nutně musí věrně odrážet to, jestli mám nějaké vědomosti a schopnosti
 Eržika. 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:03:28)
Nemusí - viz má poznámka o technickém lyceu.

Navíc některému žáku nemusí vyhovovat způsob učení a zkoušení (paměťové učení a písemný test) - ale v jiném režimu danou problematiku zvládne dobře (pracovní list s pomůckou).
 Líza 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:12:55)
Anni, ne, ty známky přidělují lidi. Nejsou dané (tam se píše jedno N mimochodem).
 Anni&Annika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:14:59)
Lizo, deti jsou taky lide....
 Líza 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:23:57)
No, a?
Snažím se ti říct, že nic takového jako objektivní známkování z principu neexistuje. Je to ideál, kterému se lze snažit přiblížit, ale drhne to v mnoha ohledech, počínaje stanovením toho, co konkrétně budu známkovat (často věci, které se známkují, mají jen volnou souvislost s tím, co bylo cílem studenta naučit), jakou zvolím metodu pro zjištění toho, co chci známkovat (každýmu dítěti sedne jiná metoda testování i při stejných znalostech), to, zda je dítě schopno podat při testování výkon (přitom může mít vědomosti naprosto výborné, jen se třeba bojí rázné učitelky, nebo třeba ho zablokuje strach z reakce rodiny na známku, pokud to zkazí) přes různé aktuální vnější vlivy (které ovlivňují soustředění různých dětí různým způsobem) až po to, že já jako učitel jsem člověk a absolutní objektivity nejsem z principu schopen.


 margotka78 alias shit-roller 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:28:17)
objektivní to není ani náhodou - nejlepší známky z písemek mají ti, co používají taháky nebo googlí pod lavicí.
Syn je posera a bojí se trestu ( což se nedivím), takže holt jede jen na vědomosti a tak se smířím třeba i s tou čtyřkou.
Podvádějící budou mít na výzo lepší no..
 Anni&Annika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:39:09)
margotko...ale zas si jednou en tvuj tu diplomku napise sam a nebude se muset desit, ze nekdo prijde na to, ze byla opsana~t~
 margotka78 alias shit-roller 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:40:19)
v to doufám ~:-D
 2.10xb-116 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:59:38)
podvadejici dojedou na maturite, na prijimackach...
 Žžena 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:28:57)
O absolutní objektivitě jsem nic nepsala, už vůbec ne to, že její schopen učitel. Nebo žák nebo rodič nebo kdokoli.
Tak jak píšeš o známkách, že je to systém, který se (pouze) více či méně úspěšně snaží blížit ideálu, to platí i pro jakýkoli jiný systém, kde pracujou lidé s lidmi. Ani slovní hodnocení samo o sobě není tím objektivně správným a automaticky funkčním systémem, ale pouze ideálem, ke kterému se neobjektivní jedinci více či méně úspěšně snaží přiblížit.
 susu 
  • 

Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:33:03)
Žženo, souhlas.
 Žžena 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:16:59)
Lízo,
všechno ve školství dělají lidi. Desetitisíce jednotlivých učitelů různé kvality, to je náš vzdělávací systém. Jak to celý funguje u toho kterýho dítěte je vždy souhra x faktorů.
 Eržika. 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:01:08)
No, a já si myslím, že ač má dítko za 3 z matiky, tak pro něj bude ideální technické lyceum. ~;)

 Žžena 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:02:13)
Tak pokud jsi přesvědčená, že na technické lyceum má motivaci... proč ne?
 Žžena 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 9:45:15)
Já si nemyslím, že dítě nad tím až takto filozoficky dumá. Ani si nemyslím, že u všech předmětů a všech témat musí hýřit vnitřní touhou po prozkoumání.
Ano, míru zvládnutí určuje požadavek učitele, který si tu míru ale necucá sám z prstu, ta míra je daná např. vzdělávacím programem, potřebností zvládnutí učiva A pro postoupení k složitějšímu tématu B, které na A staví.
Pokud chceme dosáhnout nějakého relevantního všeobecného rozhledu, tak pouhá touha po vědění stačit nemusí, protože může být (a často je) dost jednostranně zaměřená.
 Anni&Annika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 9:47:12)
Jde mi ale o to, abych měla co nejlepší známku?


Nikoliv...jde o to vedet, ze jsem dannou latku zvladla jak nejlip jsem umela.
 Žžena 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 9:48:22)
Tak nějak. Známka nemusí být modla, může být ukazatel.
 margotka78 alias shit-roller 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 9:56:12)
"jak nejlíp jsem uměla/mohla " pro někoho ale může být i trojka :-)
 Eržika. 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 9:58:46)
No, a co potom?
Budou trojky motivací do dalšího učení? I když to jinak nezvládne? Nebude se porovnávat s ostatními?
 Anni&Annika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:03:33)
erziko, rekla bych ze trojka motivuje jeste po vetsim poznavani a prozkoumani veci. /teda aspon tak to pozoruju u kamaradky nasi male, kdyz z prvouky dostala z predesleho testu za 3/. Co ja tu zazila kolem tema KACHNA, bych opravdu necekala. Hodiny a hodiny nad kachnou ze vsech stran-i kreativni ztvarneni a behani po parku a pozorovani kachen /nakonec dotycna dostala z kachny za 1/....

Pokud ale dite shleda, ze tam mezery budou navzdy, tak si to holt nevybere jako budouci povolani, ale pujde cestou, co mu jde lip a co ho bavi.
 margotka78 alias shit-roller 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:05:56)
cesta nejmenšího odporu taky nemusí být někdy špatná ~;)
 Anni&Annika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:13:28)
margotko, nevim jak to ted myslis...
ale celkove bych rekla, ze je to dane ditetem. Nase byla bez znamek demotivovana. Ona potrebuje videt, jak zvlada....
 margotka78 alias shit-roller 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:19:19)
jj, jenže se bavíme o dětech věku tvé dcery na 1. stupni. Trojka z kachny je asi nic moc. Ale třeba dvojka mínus z chemie u mého gympláka, kde třičtvrtě třídy chemii nerozumí, třetina propadá, je skvělá známka. A zde to může být právě tím - za a) špatný výklad učitele ( což potvrdili i jiní učitelé, které právě ten kantor učil, když tam kdysi studovali)
b) přísné známkování/divný přístup k věci celkově.
Syn i kdyby se rozkrájel, tak to na 1 nedá.
 Anni&Annika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:33:30)
margotko, tak pokud vis, ze syn zvlada jak nejlip umi a jednicku dostava jen buh, tak bych diteti vysvetlila, ze ma byt se svym vykonem spokojeny. Tady v Nemecku taky kazdy nedostane za jedna. Me i ten prvni stupen prijde v mnohem demotivujici. Z blbeho kresleni nedostanes za jedna, ac se snazis jak se snazis. Za jedna ma jen me dite, neb je opravdu talent a navic, jelikoz kazdy den kresli a tvori a chodi za mnou a musim vysvetlovat proc a jak /mala vi je to proporce, perspektiva a pri kresleni i pouziva/, je podstatne dal nez cela trida. Tam by snad bylo ujete, kdyby na jednicku nedosahla. Ale pravidla pro ziskani nejlepsiho hodnoceni jsou tu nastavena tak vysoko, ze musis delat opravdu hodne pro to, abys ho ziskal. Az nadlidske vykony...fakt. Nejvic nasi malou vytocilo loni nabozenstvi. Takze na dalsi test se pripravila i nad ramec danne latky a test udelala na 150% se znamkou 1**....
me to teda prijde az ujete....nejdriv se jede na slovni hodnoceni a individualni plan a pak najednou chteji po vsech vykon.
A pokud neni dite dostatecne ctizadostive, muze ho to dost rychle odradit a rezignuje.
 Anni&Annika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:45:14)
jentak...ale zase...je to dane ditetem.
Nasi malou, kdyz presla do nemecke skoly a ke slovnimu hodnoceni, tak ji to demotivovalo tak, ze zacala mit boleni bricha, kdyz mela jit do skoly a vypadala dosti nestastne. FAkt se trapila. Tak jsme se pidili proc a zjistili, ze ji to hopsani, skakani, tancovani a nenarocne ukoly nebavi. Ze je nestastna ze slovniho hodnoceni. Touzila po znamkach.
Takze manzel musel do skoly a tam se dohodli, ze nemusi bezet s davem, ale muze delat nad ramec. Kdyz dite zjistilo, ze muze vic, udelalo behem tydne celou prvni tridu, behem druheho tydne dohnala celou druhou a bylo stastne. Sice ji zabrzdila matikarka a nedovolila ji jit dal, ale to nakonec skousla a tesila se do treti tridy, kde to melo byt podobne temu ceskemu skolstvi.
 margotka78 alias shit-roller 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:47:25)
tak to už byl ale zvyk na ten náš systém, ne? Kdyby chodila od samého začátku tam, tak by třeba byla v pohodě..
I když samozřejmě uznávám, některé děti jsou cílevědomé. Ale to se pozná až na střední ~:-D
 Anni&Annika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:54:43)
margotko...ale ona je takova uz od skolky. Uz tam se takhle chovala ac nemusela....ona je proste ten typ...sedet vzorne v lavici, sledovat vyuku a hlasit se k dannemu tematu.
Sice dokaze pracovat /a to na 100%/ i ve tride, kde ti spoluzak skace po hlave, ale nejradsi dela v klidu a sama. Ac i v kolektivnim a socialnim hodnoceni ma vyborne hodnoceni.
Ale neplet si ji se sprtem. Ona ma proste takovou povahu. Vsechno ji jde, ale tak nejak prirozene. Jen to nei zadne hura dite. Ona je stranou kde sleduje situaci, kterou si pak vyhodnoti a pracuje.
 Anni&Annika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:56:05)
ad...mela na vyber mezi skolkou montessori a tou beznou.
 radka 
  • 

Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 11:14:49)
to se pozná mnohem dřív
mám takového syna a někdy jsem z něj nešťastná, protože je navíc i perfekcionista, takže do budoucna nevím nevím
 Delete 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 19:04:11)
Anni,

ale tak ty směšuješ slovní hodnocení a úkoly, které neodpovídají úrovni schopností dítěte. To je totiž úplně fuk, jestli má dítě známky nebo slovní hodnocení, pokud dělá něco pod nebo nad rámec svých schopností, bude demotivované.

A naopak, pokud dáváš dítěti úkoly přiměřené jeho schopnostem a zájmu, pak žádné známky nepotřebuje, protože děti nejsou hloupé a samy vidí, jestli jim to jde nebo ne. I sedmileté děti dokáží naprosto realisticky odhadnout, jak na tom jsou. Nepotřebují se s nikým srovnávat, nepotřebují čísla.

Číslo je jen zkratka. A často vede ke zkratkovitému myšlení. A čím menší dítě, tím je ta zkratka zkratkovitější a tím víc hrozí, že napáchá vážné až nevratné škody.

A přirovnávat proces učení k výkonu povolání je stejně zcestné a většinou to dělají ti, co nikdy nemuseli na učení sáhnout, protože to, co se po nich chtělo, jim šlo samo. No a to je nuda. Takže pro překonání toho potřebují něco lákavějšího. Nějaký bakšiš. A kvůli těmto jedincům (a je jich dost málo ve srovnání s těmi ostatními) pak trpí ti, kteří dřou mnohonásobně více, ale toho bakšiše nemají nikdy šanci dosáhnout. Jenže zatímco z práce, která neodpovídá tvým schopnostem můžeš odejít, tak v tom procesu učení musíš setrvat a několik let snášet opakování dalších a dalších neúspěchů. Jak dlouho může takové dítě vydržet dřít?
No a lemply to stejně nepředělá, jen je to udržuje a posiluje ve vědomí, že nehnou prstem, dokud za to něco nedostanou.

A on je dost rozdíl, když si každý může přečíst, že sice umí vyjmenovat to nebo ono, ale svou práci odbývají a nedaří se jim spolupracovat s ostatními, nebo naopak, že sice neumí vyjmenovat to nebo ono, ale je za ním vidět spousta práce a jeho přítomnost je vždy pro skupinu přínosem, protože umí ostatní dobře zorganizovat např. Jo, ten první by měl z testu nejspíš jedničku, zatímco ten druhý tak 3 - 4. Jenže jak už tu padlo, známka může být fajn jako jeden z mnoha ukazatelů, ale pokud je tím jediným, kvůli čemu někdo něco dělá, je ukazatelem naprosto k ničemu a zkresluje skutečnost naprosto diametrálně.

A pochopit to mají problém především rodiče bezproblémových chytrých dětí, takových, kterých je ve třídě tak 5 %, zatímco těch zbylých 95 % na to nějakým způsobem spíš dojíždí. A nejvíc v těch prvních třídách základky...

Něco jiného jsou pak starší děti a dospělí, tam už je psychika natolik vyzrálá, že k pokřivování nedochází tak snadno, člověk se snáz vyrovnává s neúspěchem a jeho morálně volní vlastnosti mu umožňují nerezignovat.
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 19:33:56)
Něco jiného jsou pak starší děti a dospělí, tam už je psychika natolik vyzrálá, že k pokřivování nedochází tak snadno, člověk se snáz vyrovnává s neúspěchem a jeho morálně volní vlastnosti mu umožňují nerezignovat.

Teoreticky by to mělo platit.
Prakticky teď učím osmáky, kteří jsou na tom morálně-volně asi tak stejně jako prvňáci. Při tom na to samé škole páťáky, kteří nemají problém.
Nedávno jsem byla na třídních schůzkách prvního ročníku čtyřletého gymnázia (pražská špička), kde tatínkové a maminky v oblecích s kravatami a nóbl kostýmcích ječeli a mávali opětkovanými písemkami, že tak by to nešlo, to že není profesionální práce, ale právě ta "vizitka učitele" a že mají svoje kontakty... a pak si vyber.
 Delete 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 20:07:39)
Tante,

tak ano, tohle už pak hodně záleží i na tom vedení doma a ve škole, že jo. Já to beru tak, že pokud dítě nezdrtíš právě v těch pvních létech, je o dost větší šance, že je na tom tak, jak jsem se snažila popsat. Jsou povahy, které se hroutí v každém věku, ale i tam bych řekla, že víc zabere postupné zvyšování odolnosti, než hození do vody v první třídě....
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 20:11:09)
Jasně, o tom žádná.
Co jsem já měla na mysli, že někdy sebelepší vedení ve škole nic nezmůže. A není to vina vadného průvodce, který nezaujal.
Konkrétně ale třeba ti naši osmáci, to bych klidně vsadila sandál, že jsou oběti přesně toho, co jsi popsala, a já jsem se pokoušela taky. Formální práce bez skutečné motivace.
 Anni&Annika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 22:07:20)
Delete, mam pocit, ze mluvis o necem uplne jinem nez ja...
ale tak ty směšuješ slovní hodnocení a úkoly, které neodpovídají úrovni schopností dítěte

a teda pokracujes v tom ze..
I sedmileté děti dokáží naprosto realisticky odhadnout, jak na tom jsou. Nepotřebují se s nikým srovnávat, nepotřebují čísla.

ja prece nikde nepisu, ze se deti s nekym srovnavaji. Prave pisu, ze se nesrovnavaji~d~....takzet pisu, ze je to o danem diteti atd...atd....

Ja fakt nerozumim celemu tvemu prispevku na me...
 Annie01 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 12:56:49)
Anni, moje děti byly taky v obou systémech a dají přednost známkám. A to bez ohledu na to, že jedno je premiant se samými jedničkami a druhé má na vysvědčení i trojky. Prostě mi řeknou, že se známkou vědí obratem, jak na tom jsou.
Za první stupeň bez známek jsem ráda, i když jedno moje dítě by ty známky minimálně z rodného jazyka potřebovalo i dřív, protože má bohužel dodnes mezery a jistou míru viny cítím i já, protože jsem s ním měla víc procvičovat. Nejsem totiž toho názoru, že škola se má (dá) zvládnout ve škole. Minimálně v průběhu druhého stupně je taky důležité, aby se děti naučily učit, protože všechno se v životě bez "učení doma" zvládnout nedá. Minimálně na maturitu se prostě student ve škole fakt nepřipraví. A když se neumí učit (což prostě považuji za dovednost hodnou procvičování), je to průšvih.
 2.10xb-116 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 7:16:02)
jasne. On byl ucitel telepat a tusil, ze zak cetl cele dilo a ze ho chce prezentovat a diskutovat na toto tema.
 Lefff 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 21:29:15)
Buchli, měla jsem to naprosto stejně jako ty. Učila jsem se na jedničky, dneska si pamatuju hrozně málo.

Přesto jsem pro svého syna chtěla zařazení do třídy, kde se hned od začátku známkuje (mohli jsme si vybrat, jestli slovní hodnocení, nebo klasické známkování), a dcera si ve 4. třídě oddechla, že po třech letech už nebude mít slovní hodnocení, ale klasické známky (u ní jsme si vybrat nemohli). Od první třídy ji mrzelo, že má jen emotikony a slovní hodnocení. Chyběly jí "biče" v žákovské a na vysvědčení. K učení přistupuje úplně stejně jako předtím, učí se proto, aby věděla, znala, uměla, protože ji látka zajímá a aby udělala radost paní učitelce i rodičům.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 21:39:32)
jedničky jí chyběly, protože jaksi někde existují. kdyby se plošně neznámkovalo, tak nikomu známky "chybět" nebudou.
 huhu 
  • 

Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 21:15:45)
dite, ktere ma znalosti a schopnosti a ma spatne znamky, ma patrne skolu na haku.

Urcite je na miste, aby rodic pak dite podporoval v jeho unikatnosti a hlavne by se nemelo prizpusobovat nebo nedej boze zacit nosit znamky dobre a zvladnout treba nejake prijimacky.
 Eržika. 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 21:50:31)
Moje velký dítě se poté, co se začalo učit na známky, zjistilo, že je důležitá ta známka v žákajdě. Nic jiného.
Ovšem to, že má za 1 z matematiky a ze 5 z chemie nechápu. Ani to, že jeden rok vyhrálo matematickýho klokana a mělo za 3 z matiky. ~d~

Moje malý dítě (integrovaný) v bezznámkovém systému dnes přišlo a řeklo: dělalo jsme objemy - to je docela težký, porovnávání čísel - to bylo lehký, pak jsme udělali hru z ájiny a dva pracovní listy - to se mi fakt povedlo. A pak už jsme si jen četlo, a dělalo z toho zápis.
Pro mě to má fakt větší smysl - postupovalo dle svých plánů učiva, naplánovalo si spolu s učitelem konkrétní práci, provedlo a zhodnotilo si ji.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:50:24)
moje dcera měla v pololetí devítky pětku(!) z matiky. během 2. pololetí dělali hromadně SCIO testy a ona byla druhá ze třídy, hned za třídním premiantem. matikář šel do mdlob, nechápal, jak je to možný. dcera mi říkala: "no, mami, ono to nebyla moc matika, to bylo spíš na logiku" ~8~
 Ráchel, 3 děti 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:56:35)
Šuplíku, pleteš moje dvě děti dohromady, navíc ani u syna to nebylo tak, že by se "odmítl" něco naučit :) a ano, byl to ten samý učitel.
mně připadá dost příznačné pro výuku matematiky, že pro děti matematika a logika jaksi nepasuje dohromady.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:03:13)
Šuplíku, v tom právě vidím ten problém ve výuce matematiky - když je předávána jen jako soubor pravidel, které je potřeba se naučit a použít.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:26:08)
tak syn letos vyfasoval matikáře, který se přinejmenším zajímá, nakolik děti učivo pochopily a individuálně dovysvětluje...

a domnívám se, že když dítě, kterému nechybí schopnost analyticky a logicky myslet a netrpí dyskalkulií, má s matematikou na ZŠ zásadní problém, tak je problém v tom, jak je matematika vyučovaná ~d~
 Monty 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:29:41)
"...domnívám se, že když dítě, kterému nechybí schopnost analyticky a logicky myslet a netrpí dyskalkulií, má s matematikou na ZŠ zásadní problém, tak je problém v tom, jak je matematika vyučovaná"

Ráchel,
nechci, aby se debata strhla tímto směrem, ale ono stačí, když dítě nebaví počítat. ~;)
 Ráchel, 3 děti 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:52:08)
Monty, zažila jsem své nejmladší dítě, které "nebavilo počítat", jak rychle se změnil jeho vztah k matematice, když se s ním najelo na jinou metodiku.
 2.10xb-116 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 7:58:14)
rachel, celkem chybne vychazis z toho, jake informace donesou domu deti. To nemusi nutne a nezbytne odrazet realitu vyuky. I kdyz celkem chapu, ze rodic stoji za svym ditetem i za cenu toho, ze se bije za uplne blbosti.

To, ze ucitel doucuje deti je dost nad ramec jeho povinosti, ale zda se, ze to beres jako samozrejmost.

Jestli ma dcera z matiky trojku a jinak ma logiku v poradku, pak ji evidentne logika nestacila na to, aby pochopila a zvladla postupy v matematice. Plus ji to mozna nebavilo, tak to zapykala, nedava pozor...

Nebyla by prvni, kteri vyhoreli na tom, ze ciste logika nestaci. Musi znat i pojmy, vztahy mezi pojmy a objekty, umet odvozovat vzorce, postupy (a idealne chapat proc jsou takove - napr pravidla pro pouzivani zlomky, lomene vyrazy), znat figle pouzivane v planimetrii a podobne.

Ale jednodussi je samozrejme rici, ze ucitel je debil (s cele skolstvi je debilni) a dcera je nepochopeny genius.
 CisloPi 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 21:32:38)
Huhu ~g~
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 21:57:37)
de udělat ze známek dobrou motivační pomůcku?
Nejde. Pouze negativně motivační.
Známky účinně likvidují jedinou možnou motivaci, na které může stát moderní škola, totiž touhu po poznávání a radost z něj, umění učit se z chyb, vylepšovat to, co vylepšení potřebuje, strukturovaně hodnotit výkon, nekastovat děti, nevytvářet konkurenční (a stresující) prostředí, ale naopak podporovat spolupráci a bezpečnou tvůrčí atmosféru.

- co je na známkách to špatné? To, že tlačí na učení se pro známky?
Vlastně jsem to už napsala, kromě toho je ještě dobré si uvědomit, že celý ten známkovací systém je z principu korupční. Kazí charakter od úplného malinka.
Zároveň ale učitelům dneska slouží jako poslední nástroj k udržení kázně. Když se v současném systému, tak jak je, jen zruší známky, bude to katastrofa. Muselo by se to předělat celé a o to v podstatě nikdo nestojí.

Zrušení známkování na prvním stupni nebo alespoň v prvních třídách prvního stupně bylo v devadesátých letech už za podpory pedagogů rozjeté. Stopli ho rodiče, kteří neznámkovací školu nechtěli.

Jo, a ještě, to jsem taky neřekla úplně explicitně: "učení se pro známky": Samozřejmě! To je systém, který učí pracovat ne pro práci samu, ale jen pro dosažení odměny, což obvykle pak vede k práci vykonávané bez obsahu, jen formálně. Velká číst učitelů už tak dneska pracuje a ani nad tím nepřemýšlí. Pracují tak i lidé v jiných profesích, rodiče dětí, které chodí do školy, také. Bere se to jako normální věc a současně se všichni diví, pro nic nefunguje..
 vokounek 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:09:29)
Tante, jaktože nic nefunguje? Co nefunguje? Je to sice krásná idea, pracovat jen pro radost ze samotné práce, ale to bychom museli změnit podstatu většiny. Připomíná mi to nějaké komunistické proklamace.
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:11:15)
Ale houby.
Prostě formální práce nefunguje. Když se nad tím zamyslíš, zjistíš, že to tak je.
Komunistické školství jsme zažili, myslím i ty, tam se známkovalo pěkně svižně.
 Eržika. 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:16:25)
Nefunguje to.

A přesně pro takovéto komenty jako jsou zde, jsme se rozhodla nedat své mladší dítko "klasickému" systému.

(přečtěte si ještě jedou můj příspěvek o tom, jaký JE rozdíl ve výuce mých dětí).
 Monty 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:08:20)
Nečtu celou diskusi, jen si dovolím poznamenat, že známky - čísla vyjadřují slovní hodnocení. Výborně, chvalitebně, dobře, dostatečně a nedostatečně.
Nezajímají mne známky, ale to, co dítě umí/neumí. Ze známek si udělám určitou představu.
Mmch., špatné známky fakt nejsou vizitkou učitele. ~;)
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:13:08)
Monty, já to to napíšu vždycky znovu, protože ty máš na to to nakonec vstřebat, platilo by to, kdyby bylo současně dané, CO se hodnotí. Jenže to dané není. Ne u nás.
 Monty 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 22:18:06)
Tante,
předpokládám, že se hodnotí znalosti, které dítě předvede při zkoušení/v testu.
Pokud tím tedy míříš směrem, že učitel hodnotí osobnost žáka a kdo mu není sympatický, ten vyjde z hodnocení hůř.
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:03:17)
Ale kde... jen znalosti se už dávno nehodnotí. Vynechám všechno ostatní, protože bych se vypsala z podoby zase a chci jít spát, zítra mě čeká perný den s osmými třídami...leč, např. o tzv. "klíčových kompetencích" jsi slyšela? Vynechme debatu o smyslu té věci, v rámci toho, že je ve škole musíme oznámkovat, je zbytečná. Představ si, jak známkuješ něčí kompetenci občanskou. Něčí, komu je 12. Podle čeho? Není dáno. Jak by také mohlo. Atd.
Kromě toho známkovat jen znalosti není spravedlivé, opravdu není a vytváří to z velké skupiny dětí, stejně hodnotných, jako jsou ty, co skórují na znalostech, žáky druhé kategorie.
Kromě toho jsme ve věku, kdy znalosti samotné už dávno nerozhodují o ničem.
Kromě toho jde ještě o spoustu dalších věcí, které si snadno domyslíš.

To, co ty máš zřejmě na mysli, se dá snadno vyhodnotit - daleko přesněji než známkou- procentuální úspěšností v testu a u větších dětí, to podle mého názoru je relevantní JEDNA položka v hodnocení.

Návazně na to: pedagogika rozlišuje tzv. "otevřené" a "uzavřené otázky". Uzavřená otázka např. je: "Kolik nohou má kočka?" (I když teda po včerejším prohlášení Kudly, že je ode mě "dost zpupné" tvrdit, že poselství písničky Už mě koně vyvádějí je, že je smutné jít umřít do války a že muž má "dvě ženy" si vlastně ani u téhle otázky nejsem zcela jistá její uzavřeností) Prostě ta, která má jednu možnou správnou odpověď. Snadno vyhodnotit.
Otevřená otázka je: "Co byste dělali, kdyby .." Mnoho možností, mnoho kombinací, málokdy můžeš říct "špatně". Je to ale didakticky neporovnatelně cennější postup. Mnohem víc se jím naučí, mnohem víc toho v dětech rozvine, je zábavnější pro děti i učitele, přirozenější, bližší životu. A nejde spravedlivě oznámkovat.
 Chloé 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:09:00)
Ha, neco mi uniklo, debatu o pisnicce Uz mikone vyvadeji ( mami, co je to mikon ?) jsem nezaznamenala. Skoda.
 vokounek 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:16:09)
U nás zas nebylo léta jasné, co nebo kdo je ten měkoň ~:-D
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:18:12)
Vždyť jo :-).
Ale ta písnička samotná je úžasná. Já jsem do ní už léta blázen, přičemž jsem ji objevila právě díky tomu vtipu, doma jsme ji nějak neměli v repertoáru a minula mě i na hudebce :-)
 vokounek 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:21:32)
No jo, jenže "měkoň, co ho vyvádějí" jaksi překryl všechny ostatní významy té písničky. Už to prostě není doják.
 Chloé 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:22:36)
Ja mam tyhle utahany taky rada. Ujizdim na Na tu svatu Katerinu :)
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:41:57)
Měkoň je dokonalé smíření ve smutku. Zřejmě to chudí lidé za starých časů tak měli, dá se na to usuzovat z víc různých pramenů. Pro naší dobu je to něco neznámého. Řekla bych.
NA tu svatů Katerinu je jiné téma. To je o tom, jak si poradit a že dobře použitá sexuální vějička nezklame :-).
 Simeona+3 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:11:15)
Tante, hele, a kdepak učíš ty ? Že bychom změnili lokalitu :-)
 Tante Bante 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:14:55)
Na ZŠ sídlištní v Praze.
Ale mám jen půl úvazku na "odpočinkové předměty", to nestojí za to, ale díky :-).
 Monty 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:19:20)
"Na ZŠ sídlištní v Praze."

Tante,
škoda, že ne na té synově. ~;)
 Simeona+3 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(23.11.2015 23:19:49)
No ve skutečnostu přesun do Práglu fakt neplánujem. Ale bylo by prima, kdyby syna učil pro změnu někdo, koho to baví.
 Elwing 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 8:24:26)
Taky mi to známkování přijde kontraproduktivní a více by mi sedělo slovní hodnocení. Hlavně na prvním stupni. Ono je to ale pro učitelku s třiceti dětma náročnější, každému něco psát a vysvětlovat, než podtrhat chyby a napsat do sešitu JSI TROJKA! Zase si uvědomuji, že mnoho rodičů by samo netušilo, co s nějakým slovním hodnocením dělat. Potřebují prostě vědět, jestli je jejich dítě trojka, nebo jednička.:-)
 Anni&Annika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 8:53:49)
no me ty znamky smysluplne prijdou. Slovni hodnoceni jsme meli ve 2 tride /tady je to do 2 tridy/, a aby se v tom pes vyznal. Kdyz ve 3. tride presly deti na znamky, byl to pro mnohe pekny mazec. Navic...znamek maji v kazdem predmetu asi 2-3 za cele pololeti /nekde jen jednu, nekde 4/, slovni hodnoceni, dosti dulezite, nikdo neznamkuje /teda aspon za ne oficialne zadne znamky nedostavaji/, a tak se do vysvedceni vlastne nevi, jake znamky budou na vysvedceni. A pokud jsou znamky podstatne pro dalsi prijeti na skolu, tak je sice pekne mit znalosti /fakt ted nevim jake a k cemu dobre, kdyz se nedaji pouzit ve skole/, ale na znamkach presto zalezi.
Ja ty znamky porovnavam tak nejak v k vyplate. Odvadis dobrou praci, dostanes dobre zaplaceno. Delas nad ramec, prijdou premie. Nedelas, nedostanes. Nejak jinak si hodneceni ve skole predstavit neumim. Tohle je jakesi meritko znalosti, co urcuje, jestli vis na danou tematiku dost na to, aby jsi mohl cosi vykonavat.
 Žžena 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 8:57:49)
Anni,
to přirovnání k výplatě je asi u většiny lidí tak trochu z říše pohádek. Kdepak prémie :)
 Anni&Annika 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 9:02:21)
Zzeno...no to bylo obrazne. Uz kdyz jsem to psala me to napadlo, ze to st tema premiema nebude vsude asi tak horke~:-D
 radka 
  • 

Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 11:16:55)
jsem si při čtení Anni říkala - jo, kéž by to tak chodilo:-)
 2.10xb-116 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 11:12:22)
vetsi problem je fakt s rodicema. Kouknou na slovni hodnoceni a nepochopi, ze dite je treba na trojku. Zato kdyz vidi trojku v notysku, tak je jim jasne, ze je problem.
 susu 
  • 

Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 10:26:13)
Protože si to někdo vymyslel.~:-D Abychom se nenudili a měli se o čem dohadovat.
 3.3Dáša, syn 199816 


Re: Proč jsou známky špatně? 

(24.11.2015 11:42:27)

"kašli na známky, důležitý jsou znalosti a schopnosti" to mi mluví z duše.

A jsou známky špatně? Jak kdy a jak kde. Jsem proti v známkování v prvních třídách ZŠ. Známkovat natvrdo tak malé děti mi nepřijde dobré a dávat všem jedničky je taky k ničemu.

Ve vyšších třídách - určitě druhý stupeň už známky nemusejí být špatně, ale je na dlouhou debatu JAK známkovat.

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.