| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Co by měl zvládat středoškolský student aspirující na maturitní zkoušku?

 Celkem 97 názorů.
 Kmotra 


Téma: Co by měl zvládat středoškolský student aspirující na maturitní zkoušku?  

(10.5.2015 20:21:58)
Navazuji na vášnivou debatu o didaktickém testu.
Co by podle vás měl zvládat středoškolský student aspirující na maturitní zkoušku? Jsou podle vás nějaké ZNALOSTI povinné (seznam literatury, rovnic, fyzikálních a chemických vzorců, počet cizojazyčných témat atd.)? A jak by vůbec mohla vypadat závěrečná zkouška po střední škole? Jak po gymnáziu? Tahle diskuze ve společnosti chybí, jen trpně snášíme, co si vymyslí Cermat. Jsou-li tu nějaké úči, sem s názorem!
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 20:26:52)
Mně by se jako závěrečná zkouška z čj líbil písemný esej na vylosované téma (např. projevy romantismu u nás/ve světě) s velkou časovou dotací (klidně 5 hodin). Ústní (příčetné pojednání o vybraném literární díle) bych klidně ponechala.
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 20:29:52)
Kmotro,
ústní pojednání o díle by bylo fajn, kdyby si to dílo mohl student vybrat úplně sám. Ono to o člověku řekne víc, než to, že se dokáže navrčet informace, které mu předžvýkal někdo jiný (tím myslím právě ty digesty a výtahy z děl). ~;)
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 20:37:19)
Monty, studenti si vybírají sami. Problém spočívá právě v tom tzv. kánonu děl (teď se zrovna v Cermatu řeší, že vytvoří jeden jednotnej pro všechny - to by byl fakt průser). Nějaký výchozí seznam být ale podle mě nemusí - studenti svých 20 "maturitních knih" odevzdávají do konce března, je pořád dost času všechno připravit (pracovní listy, doplňující a návodné otázky).
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 20:46:43)
Kmotro,
vybírají si ze seznamu, ne? Nemůžou si vybrat nic, co v seznamu není.
Nebo chápu smysl těch seznamů špatně?
Dívala jsem se na seznam od Milady a přijde mi to celkem bídné. 120 knih na výběr ve třech kategoriích. Proč si v rámci těch kategorií nemůžou vybrat úplně sami? Vždyť není podstatné, aby tu danou knihu, kterou si student vybere, všichni z komise četli - jde o to, jak je schopný o ní mluvit...
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 20:53:32)
Monty, ono je fajn, když zkoušející má páru o tom, co zkouší. Ale psala jsem - dá se to řešit. Studenti si svých 20 děl v 4 kategoriích vyberou a odevzdají s předstihem, pak se i úča může kvalitně připravit (taky jsem psala - je dobrý mít připravený pomocný, návodný otázky, když se v tom ten nebožák ztratí: Oni jsou dost nervózní.)
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:03:46)
Kmotro,
tak to by bylo samozřejmě ideální, protože ten seznam, co tu mám, mi přijde jaksi... nedostatečný. ~;)
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:08:07)
Koukni na Budějárnu: http://www.gybu.cz/uploads/articles/82/files/kanon.pdf
Lepší?
 JaninaH 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:15:31)
Kmotro, a kolik si z toho kánonu musi vybrat kníźek? A musí si vybrat z různých období, české a cizi v nějakém poměru, jak to přesně je?
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:16:27)
Kopíruju:
Žák vybírá 20 literárních děl

Světová a česká literatura do konce 18. století minimálně 2 literární díla
Světová a česká literatura 19. století minimálně 3 literární díla
Světová literatura 20. a 21. století minimálně 4 literární díla
Česká literatura 20. a 21. století minimálně 5 literárních děl
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:19:08)
Kmotro,
tak je tam toho víc, ale stejně bych dala přednost tomu, aby si studenti vybírali sami.
Proč třeba ve světové literatuře není Kurt Vonnegut? To je přece přesně literatura, která by mohla maturanta bavit. Chybí tam William Burroughs, André Maurois, Stefan Zweig... Od Steinbecka si nemůžou vybrat "Pláň Tortilla" nebo "Na plechárně", což jsou pro osmnáctiletého daleko stravitelnější tituly než třeba Hrozny hněvu.
Ty seznamy mi přijdou děsně konzervativní, i když v nich vidím určitou snahu o inovaci. ~;)
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:24:18)
No vidíš, já bych od Steinbecka foukla Na východ od ráje (kvůli té hrozné postavě Katy - pro mě vážně nejodpornější literární postava, jakou znám).
Proto bych to dala (po konzultaci) bez omezení. Hele, se mnou se normálně studenti radili už od třeťáku, co si mají vybrat - byla jsem ráda.
 Suza007 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 7:43:59)
Na východ od ráje je úžasná kniha.
 Lada2 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 20:54:21)
Tak to měli velký výběr, dcera měla na výběr z asi 40 knih. Pokud chtěli něco jiného, muselo to být něco, co četla učitelka.
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 20:59:13)
Lado, syn taky. V jeho škole se to navíc dost zredukovalo na přecvrlikání obsahu (zkoušeli jste někdo převyprávět obsah Fidlovačky ~n~ ?) A to podle mě není ono. Syn byl na SŠ, ne na gymplu, 3hodinová dotace/týden - moc toho nestihli, ale z písemného projevu na vylosované téma bych je klidně proklepla - nejde o hluboké znalosti, ale o to neustále citované myšlení v souvislostech.
 Lonai 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 23:13:12)
Syn měl na výběr ze 120 knih. Doufá, že si vytáhne svého milovaného Pratchetta (Barvu kouzel).
 Filip Tesař 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 20:46:48)
To by se líbilo i mně, písemnej projev se vůbec u nás hodně podceňuje a zvlášť u maturity bych rád, kdyby se nepodceňoval. Na druhou stranu nějaký zkoušení z obsahu díla, natožpak formou testu, je podle mě zcela zbytečná formální věc, něco, co poslouží leda jako východisko z nouze - ve stylu: hlavně, ať je to měřitelný, je jedno, že to neměří nic podstatnýho.
 Ropucha + 2 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:27:36)
Esej by se mi líbil, za mých studií ostatně součástí maturity z ČJ byl.
Neomezený čas bych na něj nedávala, pět hodin také ne, v dalším studiu i životě člověk musí být schopen podat výkon v omezeném čase.
Zkouška pravopisu formou diktátu, jak tady padlo, by se mi také zamlouvala.
Ústní část mi přišla ideální tak, jak fungovala za nás - pohovořit na vylosované téma a rozebrat jedno dílo. Tam by ovšem hodně záleželo na úrovni zkoušejících, jaké by kladli dotazy a zda by se spokojili s naučenými frázemi, nebo by dokázali vést studenta k nějaké osobité výpovědi.
 Jája s čápátkem 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 20:51:03)
Kdo určí, co je to základní? Pro každého může být "základní znalost" v daném oboru něco jiného.
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 20:55:34)
No právě o tom je tohle téma: Jak a kde nalajnovat tu hranic? Pro všechny školy stejnou?
 Jahala. 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:02:19)
stejná může být pro základky a pro gymply ty mají u ČJ stejnou nebo téměř stejnou hodinovou dotaci, ale zdrácky, průmyslovky ajiné střední školy už výrazně jinou, takže já bych to vrátila na školy. Napsat slohovku a dané téma by měl asi umět každý tak tu proč ne.
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:06:09)
Jahal, asi bych se ale snažila ta témata slohovek korigovat směrem k literatuře, resp. dějinám.
Zažila jsem ještě maturity postaru: Pro některé studenty byl úplně svobodný a kreativní projev hotové utrpení (pro mě následně taky ~;) ). Ohraničit témata literkou se mi zdá přívětivé pro všechny.
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:08:04)
Kmotro,
když si vzpomínám na svoji maturitu, tak největší utrpení to bylo pro moji profesorku češtiny, která mne upřímně nenáviděla. Naštěstí mi mohla dát dvojku, protože jsem odmítla napsat osnovu. ~t~
 Lída+4 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:08:41)
Kmotro, pro mě by to bejvalo bylo ještě daleko větší mučení. ~;) Teoretický výklady o literatuře jsou něco, co hodně špatně snáším.
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:15:05)
Lído, teoretický výklady právě neee!
Hele, vysvětlím, jak to myslím: Téma: Klasicismus a osvícenství. Ty jako technokrat si LOGICKY odvodíš, že ten zásadní společenský zlom přináší nástup novýho výrobního způsobu (kapitalismus - manufaktury), s tím spojený pohyb obyvatelstva, nové technologie (pára) a už jedeš - literatura se přece musela nutně přizpůsobit jiným potřebám (racionalismus - Encyklopedie, Robinson Crusoe), reagovat na církevní dogmatismus - Jeptiška, Candide. A pěkně se o tom rozepíšeš, aby ti bylo rozumět. A přidáš i vlastní názor, třeba jestli bys v té době chtěla žít. A když ti hodná češtinářka ještě přidá pracovní listy s ukázkami textů, můžeš citovat a polemizovat a analyzovat a dedukovat, co se do tebe vejde.
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:21:36)
Kmotro,
no vidíš, ani Candide tam není, přitom je to sranda a studentům by se to mohlo líbit. Ta světová literatura do konce 18. století je vůbec taková chudičká... ~;)
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:26:13)
Candida jsme dělali v hodinách, je to neskutečná sranda (opice kousající nahá děvčata do pozadí ~:-D ), bavilo je to. A hezky by se o něm i mluvilo. Ale nejsem objektivní, líbí se mi skoro všechno, proto jsem vděčná za vaše názory.
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:29:47)
Kmotro,
vidíš, mně se zase nelíbí skoro nic. ~;)
Jak říkal kdysi majitel nakladatelství, kde jsem pracovala: Jakmile se ti něco nelíbí, bude z toho tutově bestseller.
I když... ve výjimečných případech jsem se dokázala s míněním veřejnosti shodnout.
 Martina 
  • 

Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:38:07)
Haha, tak to já bych maturitu komplet zrušila. Podle mě by celé studium na střední škole mělo být "maturitou" a dostudovat by měli jen ti, co na to mají. Trochu utopie, ale proč si na konci studia něco dokazovat maturitou? Pokud dostuduji se čtyřkami, je to známka, že mi to na té střední moc nešlo. Pokud mi to ve druháku nejde a propadám, pryč se mnou. Co má za smysl studovat 4/8/6 let s jedničkami, dvojkami ... a pak vyhořet na jednom nepovdeném dni?
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:41:20)
"Pokud dostuduji se čtyřkami, je to známka, že mi to na té střední moc nešlo."

Martino,
tak maturuje se z méně předmětů, než kolik se jich vyučuje, že.
To, že bude mít maturant čtyřku z matiky/češtiny/angličtiny neznamená, že je úplně blbej, ale třeba jen to, že zrovna tenhle předmět není úplně jeho šálek čaje. Z ostatních nematuritních předmětů může mít klidně samé jedničky. ~;)
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:42:13)
Taky dobrej nápad! Proč nedělat zkoušky po každém ročníku? Nebo jednou za dva roky? Projdeš vším - pohoda, nepovede se ti to - máš možnost zopáknout si třeba rok.
Podobně to mají ve Španělsku.
 Jahala. 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:45:57)
Já bych řekla, že těch co studují na jedničky a dvojky a pak vyhoří opravdu moc není. Vyhoří většinou ti kteří to ty 4 roky tak nějak pytlíkují.
 Alena 
  • 

Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 8:47:41)
To ja bych byla pro obraceny system,sirsi "maturitni" zkousku, kterou by ale uznavaly vysoke skoly (treba v nejakem procentu splneni, pr.FEL by chtel studenty s matematikou a fyzikou nad 90%, u cestiny teba70%) nebo mohli formovat pozadavky zamestnavatele, takovou zkousku by neporadaly jednotlive skoly, bylo by mozne se k ni treba 2 x v roce prihlasit - a co si kdo predtim studuje je na kazdem, pokud to nekomu bude trvat pet let, da si pauzu po skole nebo to nekdo dokaze ze druhaku gymplu nebo na ni nekdo pujde po ucnaku a douci se sam, nekdo pojede elearning pri praci - kazdeho vec. Travit cas ve skole je casto neefektivni.
 Tante Bante 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 9:22:20)
To by bylo hezké, ale mnoha lidem by to zrušilo úvazky a tedy výdělky, proto to nikdy nebude.
Jinak by to bylo celkem chytrácké, maturitu by mohl mít každý, že ji udělal na např. na slabou pětinu, to by se nikomu chlubit nemusel, a hned by tu byl pokrok jak bič.
 Alena 
  • 

Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 9:30:45)
U kazde zkousky se nejake minimum definuje aby byla "splnena".
 Tante Bante 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 9:45:30)
No, ale já mluvím o kurikulárních minimech. Ta když nejsou, tak je celkem jedno, co si nadefinuješ na zkoušku, kromě toho, pokud vím, CERMAT žádná maturitní minima nevydal.
 Slonisko 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 9:31:54)
Zase na druhou stranu, dost lidí by se mohlo živit různými přípravnými kurzy. A stanovit nějakou minimální hranici by asi taky šlo.
 Tante Bante 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 9:48:41)
SAmozřejmě, že by ta minima stanovit šla. Je to práce, ale žádná neproveditelná.
Lidé by se mohli živit přípravnými kursy, jenže to mohou dělat jen lidé, kteří sami něco umí a mohou to naučit ostatní, což nejsou titíž, kteří na státních maturitách a dalších masturbacích parazitují momentálně. Oni pracují pro sebe a ani je nenapadne, že zadání je jiné.
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 9:35:05)
Tante,
a tohle jsi četla? ~;)

http://www.novinky.cz/komentare/369143-komentar-u-maturit-by-se-nemelo-zkouset-nic-vaclav-klaus-ml.html
 JaninaH 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 9:46:28)
Monty,
s tím se nedá než souhlasit. ~R^
 Tante Bante 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 9:46:31)
Nečetla, popravdě se mi do vývodů Klause - juniora moc nechce, ale třeba na to kouknu, až budou děti usínat, myslím, že si umím představit, co tam je.
 Tante Bante 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 22:10:39)
Tož jsem si přečetla páně Klausův sloupek, s ním je to těžké, je kousavý (jako já) a má téměř pravdu. Ale prostě jen téměř, no. Nejde vytvořit kratochvilnou školu na principu lunaparku, kde učitel jen promazává kolotoče, aby zároveň plnila svou funkci. Škola z principu je místem, kde se odehrává námaha. Na druhou stranu není prvorepublikové klasické gymnázium jediný model funkční školy. Což on ví, ale dělá, že jako ne, protože kdyby takové školy existovaly, nebylo by pak už vzdělání jen artiklem pro bohaté (minimálně v sociálním smyslu slova).
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:30:49)
Šuplíku,
njn, ale pak je otázka, jestli to takto koncipované je taky k něčemu dobré. ~d~
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:35:27)
Ono by to zas tak horký nebylo. Třeba Malého prince bych mohla používat furt dokola. Máj a Kytici nakonec taky (o Kytici především se hezky povídá). Je pravda, že to úča musí znát.
Nechali byste i neumělecký text?
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:38:30)
Kmotro,
a jaká je definice "neuměleckého textu"? ~;)
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:46:34)
Výmysl Cermatu - umět definovat zadaný text nejčastěji publicistický (koukni sama: http://www.novamaturita.cz/cjl-pracovni-listy-1404036719.html)
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:48:04)
Kmotro,
jo aha, oni myslí "odborný text".
Díky. ~;)
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:50:18)
On vždycky odborný není. Publicistický není odborný, zhusta použivaná hodnoceni na csfd. taky nejsou kritiky. Studenti to musí znát.
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:54:02)
Kmotro,
mnohá hodnocení na ČSFD mi přijdou jako umělecký text. ~;)
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:57:40)
Ach ano. Kupř. Verbal je poetik z Devětsilu!
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:20:48)
Lído, já naprosto chápu, že pro spoustu lidí je Skácel shluk písmen a slov. Jde mi o něco jiného, a to se asi týká i tebe/vás: Vy přece potřebujete, aby vaši studenti dokázali efektivně naložit s textem, porovnat ho, vřadit k jiným textům, argumentovat. No, a to bych právě chtěla, aby bylo obsahem maturitní zkoušky.
 Jahala. 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:14:31)
Kmotro, esej o romantismu mě děsí, ale zase když by se na to člověk připravoval tak by to asi i dal, Já psala téma si už přesně nepamatuji, ale zamontovala jsem tam od Čapkovo Dášenky, přes Krakatit, Matku po Frýdovu Krabici živých. Za to ústní s J. A. Komenským to bylo utrpení, to nebylo okno to byla výloha...
 Kamisi 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 10:34:35)
"Pro některé studenty byl úplně svobodný a kreativní projev hotové utrpení" - ale to je právě důsledek pochroumaného přístupu ve školách, kdy se za chyby trestá a ztrapňuje a svobodnému projevu se nedává prostor.
Já zrovna svobodný a kreativní projev považuju za jednu z důležitých věcí, ovšem vyžadovat jí u maturity, když po celou dobu školní docházky byla zadupávaná, je samozřejmě blbost.

Jinak Co by měli znát a co umět? - To záleží na oboru, jednotné maturity jsou nesmysl. V rámci oboru by měli znát to, na co je obor zaměřený. Měli by mít základy češtiny, především co se týče gramatiky, základy literatury jen zběžně a společensky prospěšné základy - finanční gramotnost, základy podnikání.
Co se týče písemného projevu, mohli by napsat práci na téma, které se týká studovaného oboru, ideálně na volné téma, třeba předem konzultované s učitelem.
 JaninaH 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 10:38:40)
Kamisi,
vypadly ti z toho cizí jazyky.
 Kamisi 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 11:13:18)
Janino, cizí jazyky jsem záměrně neuvedla. Třeba taková angličtina by měla být naprostou samozřejmostí, ale ne stylem, jakým se učí a zkouší ve školách.
Tady byl dotaz na maturitní zkoušku - jenže ta se odvíjí od celkového pojetí vzdělávání, takže je otázka, jestli teď hodnotit maturitní zkoušku za stávajícího stavu, nebo za ideálního stavu. Za stávajícího stavu bych povinnou zkoušku z cizího jazyka ani matematiky nedávala - kvůli vzdělávacím postupům.
Nejde totiž měnit systém tím, že se začnou hodnotit výsledky, jak se o to pokouší pan ministr.
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 11:46:41)
Kamisi,
s matematikou souhlasím, ta by neměla být povinná, ale cizí jazyk bych naopak jako povinný ponechala. Cizí jazyk je věc, která je v praxi užitečná mnohem víc, než středoškolská matematika. A je celkem jedno, na jakou VŠ pak ten student půjde nebo jestli vůbec na nějakou půjde.
 Kamisi 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 13:19:29)
Jak píšu - pokud cizí jazyk povinný, tak ale ne takovým způsobem výuky, jakým se učí na školách.

Na svých dětech pozoruju, že se angličtinu učí doma samy mnohem účinněji, než ve škole a jen díky tomu, že mají nějaké své zájmy a ještě nejsou odrazené, naprosto přirozeně si vyhledávají informace k jejich koníčkům v angličtině. Umí poměrně dobře anglicky, ale bohužel ne díky škole, ale spíš navzdory škole, protože způsob školní výuky je šílenost. Teda abych byla objektivní, na současné škole staršího syna to ještě jde, mají jiný přístup, než měli na základce a na školách, kterými prošel mladší syn, ale je to spíš výjimka. Mám poměrně pestrou zkušenost s různými školami, je jich dost, kterými naše děti prošly, taky doučuju různé děti z jiných škol a mám i nich informace, nesoudím podle jedné zkušenosti.

Já sama jsem se teď vrhla do učení AJ, kdy po školních letech jsem měla spíš averzi a spoustu bloků k cizím jazykům. Konečně mám tu správnou motivaci a našla jsem způsob učení takový, který je nenásilný a nestaví na memorování a chybách, ale na přirozeném fungování mozku.
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 10:40:27)
"... kdy se za chyby trestá a ztrapňuje a svobodnému projevu se nedává prostor."

Kamisi,
to není tak docela pravda. Tohle není problém školy, ale konkrétních učitelů. Už jsem tu mnohokrát psala, že moje dítě na úplně běžné základce nemá se "svobodným projevem" nejmenší problém. Jediný problém je, že kromě diskuse o jeho svobodném projevu se od něj (oprávněně) taky chce, aby uměl příklad vypočítat, ne jen v něm svobodně vidět logické chyby nebo nad ním spřádat nějaké konstrukce. ~;)
 Kamisi 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 11:06:43)
Monty, jistě, je to o přístupu jednotlivých učitelů, ale taky o konceptech celých škol. Netvrdím, že je to všeobecný jev.
 Černá kronika 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:00:13)
Třeba takový diktát. Možná bysme se divili, kolik studentů by neprošlo.

 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:01:16)
No to teda!
Jasně, proč ne? To by se mi taky líbilo.
 Lada2 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 21:47:34)
Teď si nejsem jistá, jestli jsme ho nepsali jako součást maturity. Rok 1988.
 Slonisko 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 22:06:23)
Já bych naopak oddělila jazyk a jeho použití (povinná část, pokud tedy vůbec musí být maturita z ČJ povinná) od literatury (volitelné). Ta první část by měla obsahovat porozumění psaného textu, nějakou základní gramatiku a písemný projev tj. schopnost napsat srozumitelný a konzistentní text na zadané téma, což je věc která se (alespoň podle mých zkušeností) moc resp. vůbec neučí.
 Slonisko 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 22:23:08)
A opravdu se to UČÍ? Nebo je to stylem zadat téma, napsat, oznámkovat, konec?
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 22:43:46)
Slonisko, styly a postupy se učí. A kupodivu je to i přes tu závěj terminologie celkem jednoduché a někoho to i dost baví.
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 22:13:37)
To je taky zajímavá myšlenka. Je mi jasný, že spoustě studentů technických oborů by to vysloveně sedlo. Vlastně, proč ne? Pravopis a gramatiku by proklepnul řečený diktát, text - jaky bys to vymezila?
 Slonisko 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 22:50:33)
Kmotro, pokud jde o text, tak trochu tápu. Asi bych byla pro něco jako esej na zadané téma, s tím že by k tomu bylo dost času i nějaká literatura. Já sama mám s (písemným) vyjadřováním dost problémy a vlastně jsem se to ani nikdy neučila. Vím že v angličtině existuje spousta manuálů na téma jak psát (tj, psát krátké, srozumitelné věty, první věta odstavce je vlastně nadpis, poslední věta shrnutí atp.) Existuje něco takového i v češtině? Nebo něco ještě jednoduššího pro děti na ZŠ?
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(10.5.2015 23:02:38)
Hele, víš, že ani nevím ~f~
Já si to připravuju sama k jednotlivým stylům: Návod k použití a ukázky.
 Tante Bante 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 9:19:46)
Samozřejmě. že takové znalosti existují. Ale není tak úplně lehké je identifikovat, hlavně proto, že sice máme státní maturitu, ale nemáme jasno, CO vlastně ta maturita je.
Něco jiného to bude, pokud to bude ekvivalent závěrečné zkoušky na gymnáziu a něco jiného, pokud budeme kontrolovat řekněme minimální kurikulum osmnáctiletých.
Přičemž minimální kurikula neexistují.
Neexistuje fakticky nic objektivního, podle čeho by libovolná maturita šla sestavit. CERMAT používá jen kombinace instinktu, veřejného mínění a jak to dopadlo minule.
Proto je to takový čurbes.
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 10:09:04)
Tante,
a to je podle mne ten největší problém - stanovit, co maturita je.
Buď to může být zkouška z toho, co se měli studenti naučit po dobu studia, tzn. hodnotit jejich schopnost učení se a dejme tomu porozumění učivu v rozsahu daném tou kterou školou, nebo zkouška z "všeobecného rozhledu", "všeobecné připravenosti na další život".
Problém je v tom, že odborné školy s nějakým zaměřením mohou vycházet z toho, že student se bude danému oboru věnovat i nadále, byť samozřejmě nemusí, ale co na gymnáziu? OK, dnes se předpokládá, že gymnazista půjde na VŠ, jenže ten rozptyl je tak velký, že z výsledků maturitní zkoušky těžko poznáš, zda na studium VŠ student má nebo nemá. Ten, kdo se chystá na matfyz bude excelovat v matematice a s češtinou bude bojovat - ten, kdo chce studovat jazyky, bude zase válčit s matematikou.
Asi bych viděla jako ideální nějakou "zlatou střední cestu". Zkoušet z nabiflované látky není k ničemu, protože něco se nabiflovat neznamená tomu rozumět. Třeba v té matematice by mohly být zkoušky udělané tak, aby nediskvalifikovaly studenty, kteří matiku opravdu dál studovat nebudou a nevyužijí v praxi ani většinu středoškolských znalostí - tzn. kromě příkladů "na matiku" používat i příklady "na logiku", součást matematiky to je a rozhodně je pro mnoho studentů praktičtější, než kvadratické rovnice. ~;)
 Tante Bante 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 10:31:24)
Je to složité a na dlouho. Jediné, co k tomu mohu ze zkušenost říct, že "zlatá střední cesta" je úplně nahouby, to je přesně to, o co se teď pokouší CERMAT a výsledek vidíš.
Obvyklé fráze o biflování jsou pravdivé jen částečně.
Nejde to zjednodušit na nic úderně lákavého a vždycky bude někdo nespokojený.
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 10:37:34)
Tante,
a k čemu ti tedy je nabiflovaná vědomost, kterou si neumíš s ničím propojit a ani ji nijak v praxi použít?
Konkrétně u té matematiky je na klasické škole výuka tak odtržená od praxe, že se vůbec nedivím studentům, co matiku nenávidí. Včetně vlastního dítěte, a to není student, ale žák. Osobně mám k matematice celkem ambivalentní postoj, ale dovedu pochopit, proč s ní má tolik dětí problém. ~;)
 Tante Bante 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 10:46:41)
U matematiky je to problém didaktiky. A to velký problém.
Jinak inteligentní člověk ty strašné "nabiflované, ale nepropojené" znalosti nemá, to je normální kec bez opory v realitě, to "propojování" je jedna za základních charakteristik myšlení. I když to - jako všechno ostatní- je i otázka míry.
Samotné šprtání je neefektivní, učení a růst bez faktického základu taky.
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 10:49:33)
Tante,
no, ale v případě matematiky si opravdu myslím, že těch "s praxí nepropojených znalostí" bude docela dost. A s myšlením to až tak úplně nesouvisí. ~;)
 stará Marie 


Re: obrana matematiky 

(11.5.2015 13:41:47)
Monty, "Tante,
no, ale v případě matematiky si opravdu myslím, že těch "s praxí nepropojených znalostí" bude docela dost. A s myšlením to až tak úplně nesouvisí."

Ohledně matematiky zde souhlasím s Tante. Je to problém didaktiky a myšlení. Matematika střední natož základní školy rozhodně není "mimo život", spíše naopak -je škoda, jak málo lidi o věcech praktického života přemýšlí "matematicky". Spoustu věcí si fakt člověk může "spočítat" předem, a lépe se rozhodovat, orientovat v situaci. Od jednoduchých věcí typu nákupy, pojištění, časový harmonogram... až k záležitostem vztahů (zde opatrně) (vynechala jsem široký a pestrý prostor mezi...). Právě většinový pocit, že matematika obsahuje dost "s praxí nepropojených znalostí" sama o sobě, že je to její vlastnost, stojí za její obvyklou neoblíbeností, ovšem to plyne ze špatné didaktiky stejně jako se z ní odvíjí i zdánlivá obtížnost předmětu. Jen opravdu bystré mozky (inteligence typově cca testy Mensy) dokáží vidět matematiku v její pochopitelné a užitečné přirozenosti školnímu podání navzdory.
 Monty 


Re: obrana matematiky 

(11.5.2015 14:10:58)
"Právě většinový pocit, že matematika obsahuje dost "s praxí nepropojených znalostí" sama o sobě, že je to její vlastnost, stojí za její obvyklou neoblíbeností, ovšem to plyne ze špatné didaktiky stejně jako se z ní odvíjí i zdánlivá obtížnost předmětu."

Stará Marie,
no, něco takového jsem se snažila říct. ~;)
 stará Marie 


Re: obrana matematiky 

(11.5.2015 14:13:21)
Monty, snažila, ale neřekla ~;)
 Monty 


Re: obrana matematiky 

(11.5.2015 14:14:51)
"Konkrétně u té matematiky je na klasické škole výuka tak odtržená od praxe, že se vůbec nedivím studentům, co matiku nenávidí. Včetně vlastního dítěte, a to není student, ale žák. Osobně mám k matematice celkem ambivalentní postoj, ale dovedu pochopit, proč s ní má tolik dětí problém."

Stará Marie,
tady píšu, že nejde o matematiku, ale styl výuky. Je to opravdu tak nepochopitelné? ~;)
 stará Marie 


Re: obrana matematiky 

(11.5.2015 14:27:48)

"U matematiky je to problém didaktiky. A to velký problém.
Jinak inteligentní člověk ty strašné "nabiflované, ale nepropojené" znalosti nemá, to je normální kec bez opory v realitě, to "propojování" je jedna za základních charakteristik myšlení."
ano

 Kmotra 


Re: obrana matematiky 

(11.5.2015 16:31:50)
Umění použít "vzorec s konstantou" a dosadit si do něj neznámou běžně používám - vo je xakru jiného používání vzorů podstatných a přídavných jmen? Nebo aplikace algoritmu na konkrétní situaci (shoda podmětu s přísudkem, určení životnosti). Matika je fajn.
 Tante Bante 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 14:07:43)
Ale běž. Matika že nesouvisí s myšlením? Opak je pravdou.
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 14:09:57)
Tante,
tak způsobem, kterým se běžně vyučuje, fakt moc ne. S myšlením souvisí ta matematika, kterou propaguje prof. Hejný. ~;)
 Tante Bante 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 14:22:11)
Nu, proto jsem psala, že je to didaktický problém, mikoliv problém matematiky jako takové.
Hejný je možnost, jsou i jiné.
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 14:29:52)
Tante,
jistě, já s tebou souhlasím.
Pokud dáš dětem příklad: "Máte polici o rozměrech x krát y a 100 knih o rozměrech a krát b. Kolik knih se vejde do police?", tak je to opruz.
Člověk, když skládá knihy do police, nic si předtím nevypočítává, prostě je skládá, dokud se vejdou (nehledě na to, že si je někdy řadí podle nějakého systému); pokud ale celou situaci obrátíš a necháš ty děti počítat objem police podle počtu knih, které se do ní vejdou, už je to daleko zajímavější. Dá se přitom pracovat s dalšími možnostmi, co by se do té police ještě vešlo a co už ne.
Já mám bohužel zrovna typ dítěte, které primárně řeší nelogičnost příkladu, což je nevýhoda, i když za to není nijak trestán, ale pak už nedokáže vidět v tom příkladu smysl a nemá zájem ho počítat. I kdyby ho zpočátku měl, tou myšlenkou na "nedává to smysl", je veškerá chuť do počítání pryč. V matematice bohužel moc "škola hrou" nefunguje a proto ji tolik dětí pokládá za obtížnou a nemá ji rádo.
 stará Marie 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 14:47:06)
Monty, "Člověk, když skládá knihy do police, nic si předtím nevypočítává, prostě je skládá, dokud se vejdou " ...no, jak kterej člověk, právě - pro mě je třeba přirozenější předem odhadnout (defacto spočítat), kolik která police pojme jakých knih (v tebou uvedeném příkladu je pro mě legrační spíš představa, že knihy jsou stejně velké), a podle toho skládat do kratší police ten druh knih ("druh" myšleno v mém systému), kterých je méně (na šířku, řekněme), a do delší ty... ne že skládám, a až ke konci police vidím, že tudy cesta nevede ~d~
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 15:03:37)
No jasně, knihy nebývají stejné, ale pokud to budou knihy z jedné edice, tak stejné budou.
To je další věc. Ale jde o ten princip, který si myslím, že je pro děti srozumitelnější a příjemnější. ~;)
 Filip Tesař 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 15:57:56)
Monty, já teda, poučenej životem, si už vyrábím police na míru. Dýlka poličky je něčím daná, ale vejška, to je, oč tu běží... Ale teď beze srandy, myslím, že zhruba chápu, o co ti jde. Matematika se u nás učí tak, že si ji většinou lidi zafixujou jako něco, co je spojený se sešitem (ti starší z nás ještě s linkováním okrajů), tabulí a učebnicí. A kvůli tomu neviděj matematiku kolem sebe. Přitom celej svět je svým způsobem matematika.
 Monty 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 15:59:09)
Filipe,
jj, chápeš to úplně správně. Přesně tak jsem to myslela. ~;)
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 16:35:41)
A fyzika, Filipe, fyzika! Že já husa nedávala na gymplu pozor! Už se těším na univerzitu třetího věku...
 Ráchel, 3 děti 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 16:43:06)
matematika je jen jedna. jsou různé metody, jak ji učit (didaktika). Metoda Hejného je jedna z metod - podle mne mnohem smysluplnější, než dosavadní "klasika".
 xyz 
  • 

Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 12:58:16)
Dle mého by se měli studenti umět především učit a pracovat systematicky. Měli by mít vědomosti z probíraných předmětů za 4 roky, přesněji umět si vybrat podstatné informace a z těchto předmětů volit 5 maturitních, ze kterých by skládali zkoušku.
Starší koncept maturit s maturitními okruhy vycházející z výuky mi přišel v pořádku. Dle mého, kdyby se od něj neustoupilo a naopak se řešila kvalita výuky na školách včetně vnořených problémů, mohl být stav lepší, než je nyní. Porevoluční změny v maturitách jako přínos nevidím. Jenže pozornost se pořád obrací ke zkouškám a to je špatně.
Jediná slabina starého systému byla, že faktické vzdělávací výsledky byly uzavřeny ve školách, ale srovnání kvality výuky se dalo řešit i jinak než přes maturitní zkoušku. Průměrování výstupů stejně moc neřekne.

Pokud jde o všeobecný rozhled, nejsem zastáncem, aby jej maturita nějak zvýšeně prověřovala. Pokládám za logické, že by měl být přirozeným vyústěním toho, jak jsou žáci vedeni. Což souvisí také s oborem střední školy. Všeobecný rozhled je spíš dán tématy a zkušenostmi, se kterými se setkávají. Navíc všeobecný rozhled člověka dnes a před například 70 lety byl nejspíš také jiný, mění se to plíživě, ale změny nastávají.
 Julie 
  • 

Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 13:34:31)
Maturita by měla být především odrazem 4 leté práce a nejen hloupým testem, který sestavil někdo, kdo vůbec neví, co se kde učí. Starý koncept maturit také vidím jako lepší než ten současný. Stačily drobné úpravy a mohly se ušetřit miliardy.
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 16:43:08)
Děkuju moc za dost dobrou diskuzi. Nečekala jsem, že se to tak rozběhne, o něčem to vypovídá: Současná situace ve škole dost možná směřuje do pekel (mně se článek Klause jr. líbí). Na diskuzi pod jeho textem (na Novinkách ~o~, pořád si říkám: Nelez tam, zbytečně se vytočíš, ale to já né, to já se neposlechnu ~q~) jsem mj. četla názor, že současný stav školství je i vina učitelů - mlčíme, děláme, co nám kdejaký nedouk z Cermatu nebo šílenec z ministerstva řekne, místo abychom třeba protestovali (psalo se tam i o stávce). Něco na tom je ~f~
 Tante Bante 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 22:12:27)
Tak jistě že je, kdyby učitelé nevyli vesměs srabi a nesoudržní k tomu, bylo by lépe alespoň o trochu.
 Tante Bante 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(11.5.2015 22:12:59)
Nebyli. Ale výt by taky nemuseli ~t~.
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(12.5.2015 21:14:15)
Jo, to jsme. Ve sborovně mám fůru dobrejch ženskejch, ale nenapadá mě jediná, kterou bych oslovila, aby nesla kůži na trh. Tak jsem si našla toto: http://www.ascestinaru.cz/vznika-ucitelske-profesni-sdruzeni/
 Kmotra 


Re: Co by měli znát a co umět? 

(12.5.2015 22:24:24)
My u nás odbory vůbec nemáme, ale to je mi fuk, já bych spíš brala profesní sdružení - češtináři základkoví i středoškolští by se mohli konečně domluvit a vymezit si "pole působnosti". Podle mě je fakt blbý rvát do hlavy dětem na ZŠ literaturu v takovém rozsahu, jak to požaduje Literární výchova, na SŠ se zas "jede" hlavně v literce. A tak dál...

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.