Defuckto |
|
(5.3.2015 18:59:14) Kdo ho platí? švagrová má tříletého syna, který má pravděpodobně vývojovou dysfázii, (ještě to není zcela došetřené), klučina nemluví. Psycholožka doporučila do školky asistenta. Kdo ho bude platit?
|
Černá kronika |
|
(5.3.2015 19:02:56) Asistenta pedagoga platí školka nebo škola, osobního asistenta si lidé platí sami.
|
Defuckto |
|
(5.3.2015 19:08:01) takže předpokládám, že se školce nevyplatí vzít tříleté dítě a ještě platit asistenta....
|
Zazi (1+1+1) |
|
(5.3.2015 19:14:02) Na asistenta by měli jít peníze z dotací, rozdělují kraje. Ale žádostí je mnoho, peněz málo, tak to obvykle dají až pˇredškolákům. Ale ÚPLNĚ dá i pro mladší... Není to moc systémové, ale reálně to docela funguje.
|
|
Zazi (1+1+1) |
|
(5.3.2015 19:14:03) Na asistenta by měli jít peníze z dotací, rozdělují kraje. Ale žádostí je mnoho, peněz málo, tak to obvykle dají až pˇredškolákům. Ale ÚPLNĚ dá i pro mladší... Není to moc systémové, ale reálně to docela funguje.
|
Zazi (1+1+1) |
|
(5.3.2015 19:15:16) Pardon, ne "úplně", ale ÚP jako úřad práce.
|
|
|
|
|
Zazi (1+1+1) |
|
(5.3.2015 19:07:41) Asistenta pedagoga lze zaplatit i přes úřad práce, kraje obvykle dají peníze až před školákům. Asistent pedagoga je zaměstnancem školky. Osobního asistenta platí rodič, může někdy sehnat peníze i přes nadace (Dětský mozek, dobrý skutek). Asistent osobní má smlouvu přímo s rodičem (zákonným zástupcem dítěte)
|
|
Ivka3 |
|
(5.3.2015 19:09:43) Tak to slyším poprvé, fakt k tříletému nemluvícímu dítku dají asistenta? Dcera ve třech taky vůbec nemluvila, do školky nastoupila ve čtyřech, kdy jí nikdo nerozuměl, tam se docela rozmluvila, ale rozhodně mi nikdo nedoporučoval asistenta. Máme taky VD
|
2.10xb-116 |
|
(5.3.2015 19:12:19) nekdy to jde, kdyz si to clovek vybeha. Ja jsem o te moznosti tehdy nevedela, kluk to musel zvladnout bez toho. Take ma VD.
|
Ivka3 |
|
(5.3.2015 19:16:58) Malá prý neměla problém, mluví stále velmi špatně, letos odklad, ale asi že jinak je velmi šikovná, ve školce s tím neměli problém. Proto jsem se po tom ani nepídila
|
|
|
|
Dari79 |
|
(5.3.2015 19:34:30) Hele, moje dítě taky ve 3 letech řeklo max. Mama hačí tam. Znakoval naopak skoro všechno, uměl počítat do 10, všechny barvy, všechna písmenka i číslice... Myslela jsem, že mu do školky budu muset dát slovníček jeho znaků, aby se domluvili. A co. Do školky nastoupil ve 3,5 letech a už se domluvil podstatně líp. Teď (v necelých 4 letech) už mluví celkem pěkně, až na tu gramatiku a výslovnost. Učitelky si s ním rozumí od začátku.
Máme kamarádku, která ve 3 letech ani neznakovala a řekla jen mama,tata,Vava (ségra), áto (auto)... Teď má 3 a 3 měsíce a slovní zásoba jí přibývá geometrickou řadou, do školky půjde v září, myslím, že do té doby se rozmluví taky velice pěkně.
Nemyslím, že je nutné řešit tříletému nemluvícímu dítěti asistenta, když školka začíná za půl roku + učitelky ve školkách jsou většinou na nemluvící děti zvyklé. Tříleté nemluvící děti nejsou žádnou výjimkou.
|
Suza007 |
|
(5.3.2015 19:46:33) Tříleté nemluvící dítě není normální situace a je potřeba to řešit. Aspoň podle naší dětské doktorky... Pokud dítě říká "máma hačí tam", tak rozhodně není nemluvící, neb dokáže složit tříslovnou větu.
|
|
Delete |
|
(5.3.2015 19:47:00) Problém VD není nemluvení, ale nerozumění. Takže při expresivní variantě VD asistent potřeba není, dítě rozumí a podle toho reaguje, problém vyjadřování se řeší snáz (třeba tím znakováním).
Pokud dítě řeči nerozumí (receptivní VD), pak je asistent nutný, protože dítě je totálně ztracené v čase a protoru, neví, co se po něm chce, co má dělat, kam má jít, v důsledku čehož se objevují i výrazné problémy s chováním. V důsledku nerozumění je pak i velmi obtížné dítě rozmluvit, pobyt mezi mluvícími nestačí, je potřeba dlouhodobá intenzivní logopedická péče.
Později jsou děti s receptivní nebo smíšenou VD schopné hodně kompenzovat, odhadnout, odpozorovat, ale v předškolním věku ještě potřebují hodně pomoct.
|
Delete |
|
(6.3.2015 0:17:22) Báro,
já ale nepsala nic o schvalování, to často vůbec nesouvisí se skutečností, jestli dítě asistenta potřebuje nebo ne. V tomhle ze všeho nejvíc rozhoduje, jak má kraj nastavený rozpočet a jací lidé o tom rozhodují.
Nic to nemění na tom, že tříleté dítě se smíšenou VD asistenta ve školce potřebuje, protože jinak je to pro něj strašně náročné.
Už jsem psala, že já mám asistentku pro dítě se smíšenou VD, klukovi je 8, většinou už si poradí, ale stačí nová situace, nový požadavek, někdy jen odchylka od běžného režimu, a je totálně zmatený. Když tam není asistentka, musím si vybrat, jestli na nějakou dobu "vypnu" 24 dalších dětí a budu se naplno věnovat klukovi, nebo jestli řeším 24 dětí a jeho v tom prostě nechám plácat. V mnoha případech si poradí, ale rozhodně to pro něj není snadné, jeho pohodě to nepřidává a rozhodně se nedá říct, že asistenta nepotřebuje.
Po půl roce školní docházky, kdy se dá spíše odhadovat podle některých náznaků (třeba vybarvování smajlíků každý měsíc v ŽK, kde má dítě vyjádřit, jak se mu ve škole líbí nebo z ojedinělých reakcí na nějaký pokyn či moji činnost), že se mu ve škole líbí, až teď začíná komunikovat, je schopný sám přijít a s velkou námahou vyjádřit svou prosbu....a když si s něčím neví rady, tak prostě jen čeká....a chce to hodně pozornosti z mé strany, abych ho nenechala tápat moc dlouho. Takže zdánlivě nemá asistentka skoro nic na práci, ale ve skutečnosti je pro něj (i pro mě) hrozně důležitá.
|
|
Delete |
|
(6.3.2015 0:35:20) Báro,
plus já třeba měla děti ve školce, kde je ped. asistent v každé třídě automaticky. Je to tedy školka soukromá, ale je skutečně integrační, jak se prezentuje. Školkovné 3x vyšší než ve školce státní (když chodily holky, takže místo 500 Kč za dítě to bylo 1500 Kč za dítě), ale stálo to za to. Logoped přímo v zařízení, stejně tak rehabilitace, SPC...
Proč by se mělo něco měnit, když lidi automaticky počítají s tím, že asistenti jsou jen na papíře? A zejména teď, po těch úpravách přijímat dopředu postoj "beztak asistenta nedostane" považuju za chybu.
|
Defuckto |
|
(6.3.2015 7:56:45) Chtěla bych upřesnit situaci - jedná se o chlapečka, který nemluví vůbec, krom jediného slova pá, když vidí jet vlak. Má tři a čtvrt roku. Diagnoza zatím není upřesněná, jen ta vývojová dysfázie. Chování chlapečka odpovídá tak roku a půl až dvou rokům. Občas to vypadá, že vůbec nerozumí - foniatricky je vyšetřen, sluch má v pořádku. V září bude mít tři a třičtvrtě. Maminka by už potřebovala do práce, proto to řeší.
|
Delete |
|
(6.3.2015 19:05:27)
|
|
Delete |
|
(6.3.2015 19:06:00) Defucto,
ten opožděný vývoj odpovídá tomu, že nerozumí....je pro něj mnohem obtížnější se rozvíjet, má mnohem méně pro něj vnímatelných podnětů než zdravé dítě. A řeč je v tomto směru zásadní, proto by měl co nejdřív získat nějaký komunikační nástroj, buď tedy znakování, nebo u dětí s narušenou komunikační schopností častější fotografie, piktogramy, komunikační tabulky....
Souběžně s tím by pak měla probíhat logopedická terapie.
Jestli ještě švagrová nezkusila, ať najde středisko rané péče o děti s vadami řeči někde v okolí....poradí, mohou doporučit vhodnou školku apod.
V Praze je to např.: http://www.tamtam-praha.cz/o-nas/vitame-vas.html
|
Defuckto |
|
(7.3.2015 9:51:26) delete, děkuji, no švagrová s ním zatím byla na neurologii, kde mu dělali emg, na foniatrii, nyní byli u psycholožky a snad jdou i k nějakému psychiatrovi....na logopedii s ním chodí jednou týdně do nějakého logocentra, zatím jedinou diagnozu, kdo jim co dal, je ta vývojová dysfazie, zvažoval se i autismus, nyní to psycholožka vyvrátila, že to nebude autismus. Zatím švagrové nikdo moc neřekl, co má přesně dělat. Mně osobně to příjde jako by prostě bylo dítě rok a půl staré v těle tříletého. Neposlechne a vběhne do silnice(protože to asi nechápe?), na povely kolikrát (no většinou) vůbec nereaguje, přitom slyší....Osobně si ho ve školce vůbec nedovedu představit, no ale švagrová ho chce dát do školky kvůli práci no a taky teda proto, aby to správné chování odkoukával od ostatních dětí.
|
Delete |
|
(7.3.2015 14:36:11) Defucto,
ano, těžší formy vývojové dysfázie mohou mít podobné projevy jako autismus, podstata je totiž stejná, tedy neporozumění řeči. Jenže u autistů jsou pak ještě další projevy, které se s nasazením komunikačního prostředku nemění, u dysfatiků se s vývojem řeči a schopnosti porozumění stav upravduje. Chápu švagrovou a její motiv, protože ano, to dítě ve školce má větší šanci odpozorovat, co se po něm chce. Ale ve třech nebp čtyřech letech nezvládne odpozorovat vše a se vším se poprat, proto ten asistent, aby ho tím provedl...bez asistenta by to bylo strašně náročné pro dítě, učitelku i ostatní děti, a s největší pravděpodobností by to skončilo konstatováním, že to to dítě nezvládá a integrace nemá smysl....
Ta raná péče by mohla pomoci, je jedno, jestli dítě má diagnózu nebo ne, jde o to, jaké má obtíže...oni dojdou, zjistí stav a doporučí, co dělat s čím pracovat, co vyzkoušet....a za několik týdnů znovu...a jede se opravdu podle potřeb dítěte....plus právě mají přehled o dalších zařízeních, školkách a tak....
|
|
|
|
|
|
|
|
|