| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Kolik slov přečte váš druhák za minutu?

 Celkem 61 názorů.
 Janička1 


Téma: Kolik slov přečte váš druhák za minutu? 

(24.2.2015 18:08:01)
Dobrý den, kolik slov přečte váš druhák za minutu ? Syn přišel dneska s tím, že zítra čte na čas, po vysvětlení mi bylo řečeno, že má na to paní učitelka tabulky a jednou za čtvrt roku čtou na čas, který trvá minutu a podle počtu slov dostanou známku. Prý spolužák vedle sedící měl 70 slov a chválila paní učitelka jednoho co měl přes sto slov. Přijde mi, že syn čte krásně a rád, intonuje, četbu si užívá a je mu dobře rozumět. Tak mě jen zajímá jak to máte vy a vaši druháčci v tom druhém pololetí a nevíte podle jakých tabulek se to tedy počítá ? ... děkuji předem ~x~
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 18:26:12)
Báro, vím, že to u kluků na škole taky tak měli, ale bylo mi to jedno, kolik přečtou, četli dobře a rádi, a teď je mi zase jedno, kolik sov přečte, jen doufám, že ho školní četba neodradí od čtení knížek doma
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 18:34:48)
a v PPP je to součást vyšetření, nevím jestli všech, ale syn tam dostal diagnózu všech dys :))) přesto teda četl a čte extrémně

už proto si myslím, že to tempo čtení absolutně o ničem nevypovídá, možná o schopnpsti rychle hýbat očima nebo jazykem
 Len 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 18:37:59)
Ja dodnes neumim cist nahlas, je to jedina situace, kde se mi projevuje dyslexie. Kdyz ctu potichu, tak ctu hodne rychle. Takze rychlost cteni nahlas nemusi nic vypovidat.
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 18:42:50)
jj, syn zase nerad četl nahlas kvůli výslovnosti, vada řeči ho zpomalovala a rušila
 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 18:43:19)
Yuki,

je to jeden z nástrojů, ne jediný...neznamená to, že kdo pomalu čte, má nějakou diagnózu...ale může ukázat na podstatu problému s porozuměním nebo naopak vyloučit tento problém.

A diagnostiku samozřejmě nedělají jen v PPP, ale diagnostické zkoušky různého druhu provádí každý učitel. Ne aby dal diagnózu, ale aby věděl, jak na tom které dítě je, případně aby odhalil, kde by mohlo mít to které dítě problém. Teprve když učitelská diagnostika nestačí, nastupuje podrobnější diagnostika v PPP.

Takže tempo čtení samozřejmě vypovídá o mnohém, zejména pak v počátcích čtení.

Jo a ještě...."čtení na rychlost" je hloupost, ale sledovat rychlost čtení smysl má.
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 18:49:53)
Delete, vzhledem k tomu, že veškerou diagnostiku jsem si udělala u všech třech kluků sama doma, škola se neráčila angažovat, do PPP jsem je objednala sama a u všech třech se potvrdil můj odhad, tak na pedagogickou diagnostiku moc nevěřím, bohužel, sama jako pedagog moc dobře vím, že to učitelé neumí, nepoznají děcko s nadáním, nepoznají děcko s dys, co už víc by měli poznat?

takže co se týká čtení, snažila bych se jako prvostupňový učitel v dětech budit lásku ke čtení, porozumění textu brát jako zábavu a něco, co se každý naučí, když čte (samozřejmě nějaký limity to má)

podle mě totiž učitel, který je s děckem 4 hodiny denně, 5 dní v týdnu, musí poznat, co ve třídě má, i když je těch děcek 25, v pololetí musí mít jasno i bez počtu slov za minutu
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 18:53:10)
ještě k tomu počtu slov za minutu - pro mýho současnýho druháka by to byl solidní stres, strašně moc chce být stejně šikovný jako ostatní a toto by ukázalo, že čte pomalu a jeho sebevědomí by zbytečně kleslo ještě níž - to je totiž další z věcí, který si u tohoto testování učitelé neuvědomují, že ve třídě může být děcko s mizerným sebevědomím a tímto zbytečným testem ještě uškodí
 Monika 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 19:05:25)
U nás to "čtení na čas" tehdy kdysi dávno dělalo tak, že třída měla zadanou nějakou samostatnou práci a chodili jsme číst k učitelce ke katedře, a to jen "polohlasem" nebylo třeba se předvádět před celou třídou a ani se myslím "nezveřejňovaly výsledky" Jak rychle resp. plynule kdo čte, ale bylo evidentní z normálních hodin, přeci ...
 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 19:44:34)
Proto jsem samozřejmě psala, že normální člověk testuje bez vědomí dítěte....

Ale holt učitelé nikdy neudělají nic správně a pořádně.
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 19:48:06)
já jsem taky učitelka, ale zklamaná přístupem kolegyň a kolegů, tím myslím i těch kolegyň, který jsem nepotkala ve svým působišti, ale kteří měli nebo mají na starosti moje děti

opravdu dobrých si vážím, ale je jich žalostně málo
 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 20:28:44)
No nevím, asi jsem z jiného kraje. Všechny moje holky prošly rukama výborných učitelek...každá měla jinou....

No a moje kolegyně a kolegové....na prvním stupni je nás 10.

Je tam chlap, coby učitel totální mizérie, právě si kvůli němu "užíváme" inspekci (po opakovaném pokusu rodičů řešit situaci s ním prostě poslali podnět na ČŠI). Kdybych to brala jak ty, tak podle něj by se dal odsoudit každý učitel a chlap obzvlášť jako totální debil, co nemá ve škole co dělat, protože si tam jen hodní vlastní ego a dělá všechno možné, jen ne vlastní práci.

No a nás zbylých 9 je vlastně nepodstatných. Každá má ve třídě o 20 - 30 žácích alespoň jedno dítě integrované, přičemž diagnózy v různých třídách: AS, LMR, ADHD, VD, nadání, sluchové postižení, těžší formy SPU. K tomu samozřejmě dalších 4 - 6 dětí, které prošly, nebo v případě prvňáků v nejbližší době projdou, diagnostikou v PPP. Jen u mě ve třídě paní z PPP vytipovala asi 3 děti...a to tam ti 4 nejnáročnější chyběli ~l~. A kromě těch integrovaných dětí a u těch SPU i v případě těch integrovaných, šlo vždy o vyšetření na podnět učitelky.

A víš co? Dítě je diagnostikované, má ve škole možnost chodit na nápravy, učitelka je ochotná a schopná pro dítě udělat první poslední...a rodiče dítě na nápravy neposílají a i do té poradny pro ten pitomej papír je jim zatěžko dojít...Takže podle svých zkušeností bych vlastně mohla začít tvrdit, že najít rozumného rodiče dítěte s SPU je zázrak....však jsem taky rodič, tak to přeci můžu posoudit, jak jsou ti ostatní rodiče hrozní, no ne?
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 20:50:24)
Delete, já si nemyslím nic dobrýho ani o učitelích, ani o rodičích :)) a nebo jinak - každý dělá co umí, ale nezapomínej, že ty máš školu za sebou nedávno, takže máš čerstvý poznatky, který se k dřív narozeným učitelkám fakt nedostanou, a když, tak je nezajímají

jako rodič jsme byla maximálně spokojená s tím, když se mě škola netýkala :)))
bylo to blaho, děti mi občas daly k podpisu nějaký sešit, žákovskou, a ono to proplouvalo kolem mě... a teĎ s s malým učím učit a musím říct, že to neumím, nejde mi to, kolikrát nevím, jak ho odpoledne ještě po hudebce přimět k práci, ale ono to nakonec jde - jenže to mám dost praxe v oboru a je mi fakt líto rodičů, kteří tuto praxi nemají a učí se s dětma, který už toho mají plný zuby,
a sama vidím a zažívám, jak je to neseskládatelný dohromady dělat cokoliv navíc, starší jsou samostatní a mám učení jen s malým, k když k tomu přidáme cvičení s jedním, nástroj s malým, logopedii, představa ještě nějakých pracovních listů na grafomotoriku mě dohnala k tomu, že jsme si pro ně ani nebyli, nejde to, nemá smysl dělat to v noci

maximum toho, co děcko udělá by mělo dělat ve škole, doma jen práce do půl hodiny, dohromady, jinak je to nemožný, a i tak, když jsou děcka blízko po sobě a potřebuješ se věnovat víc než dvěma, tak půl hodiny s každým... nějaký ty mezery k tomu a ani nevíš, jak ti den utekl

ale to už jsme daleko od počtu slov za minutu

mně už snad jeden spí a s druhým mám konečně čas zacvičit, musíme denně

rodiče nejsou neschopní, jen toho mají oni i děti víc než dost
 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 21:19:08)
Yuki,

nezapomínej, že ty máš školu za sebou nedávno, takže máš čerstvý poznatky, který se k dřív narozeným učitelkám fakt nedostanou, a když, tak je nezajímají

Houbeles. Já jsem skoro nejmladší (když nepočítám toho kolegu, co se honosí školama včetně té, co právě studuje, ale co nic nedělá, ten je mladší než já) a učím se od těch padesátnic. Učili mě stejní pedagogové, co moje kolegyně (jedna prošla úplně stejnou školou před více než 30 lety a opravdu ji učili ti samí, co mě teď). Nápravy i logopedii mají další dvě starší kolegyně...a protože já jsem na těch nápravách taky, tak fakt vím, že se mám ještě hodně co učit.

maximum toho, co děcko udělá by mělo dělat ve škole, doma jen práce do půl hodiny, dohromady, jinak je to nemožný, a i tak, když jsou děcka blízko po sobě a potřebuješ se věnovat víc než dvěma, tak půl hodiny s každým... nějaký ty mezery k tomu a ani nevíš, jak ti den utekl

A tohle je fakt vtipné...jednak mám 4 děti během 4 let, takže fakt vím, co to obnáší....

Ale věř mi, že když máš na 25 stejně starých dětí, ale s naprosto odlišnými schopnostmi, zájmy a výchozími podmínkami 35 minut matematiky na den, 80 minut češtiny (čtení, psaní, český jazyk) na den a 18 minut prvouky na den, tak je to nesrovnatelně náročnější.

Samozřejmě, že výkladem nebo jak to nazvat, protože zejména v prvních a druhých třídách je to metoda naprosto neúčinná, můžeš nějaký čas ušetřit, ale abys o každém dítěti zjistila, jak na tom je, co mu jde a nejde, pomohla mu překonat jeho potíže, natož se mu pak věnovala vysloveně individuálně (speciální práce a úkoly, přizpůsobené učivo, ověření porozumění zadání a dopomoc prvního kroku) máš v matematice 1 minutu a v češtině 3 minuty denně.

A to v tom nejsou žádny ty hry, rozcvičky a další trapné aktivizační metody, rozvoj dalších dovedností potřebných pro zvládání čtení, psaní a počítání (zraková percepse, sluchová percepce, analýza a syntéza, paměť, pozornost, slovní zásoba, jemná motorika, grafomotorika, početní představy, logika, prostorová představivost, orientace v ploše a v prostoru) a pak těch dalších, jako je schopnost spolupracovat ve dvojicích, ve skupinách, sebepoznávání, sebehodnocení....
 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 21:29:50)
Když jsem ve třídě sama, většina věcí mi uniká, zvládám ohlídat jen to nejvíc viditělné. S asistentkou je to o 100 % lepší, ale ani ve dvou nezvládáme uhlídat vše. A protože to znám i z pozice asistentky, tak moc dobře vím, jak je pohled z této pozice zkreslený. Asistent má totiž mnohem víc času a prostoru na sledování jednotlivých dětí....horší už je to s možností s nimi pracovat, protože v jedné místnosti musíš ty činnosti koordinovat tak, aby se vzájemně nevylučovaly, aby jedna skupina nerušila druhou....a to je zase práce učitele, kterou většinou nikdo nevidí...ani ten asistent.
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 21:48:46)
k asistentce - je ideální, zvlášť u malých dětí, když spolupráce učitelky a asistentky funguje, když má asistentka čas sledovat děti a učitelka učit, když si pak vzájemně řeknou poznatky a když je z toho užitel pro děti, to je super, to jsem zažila u pár dětí

ale taky jsme zažila učitelku s názorem "já si to zvládnu sama" a ta nebyla ochotná ke spolupráci vůbec a to pak děckám ani učitelce k ničemu není
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 21:37:40)
Delete, znám to taky, z pozice učitelky, první stupeň víc než druhý, z pozice asistentky i z pozice rodiče, přesto jsem prostě měla smůlu na učitelky, který nebyly schopný poznat nic a co jim někdo naservíroval, to stejně neuměly zpracovat, to je asi fakt, se kterým se těžko něco změní

momentálně chci po škole péči o dítě, kterou potřebuje a škola mi vytrvale tvrdí, že to nejde a že to dělat nebude a já vím, že to jinde funguje, že to jde a že to prosadím, i kdybych tam měla čši poslat

na jiné škole v současné době přesvědčuju, že dítě má problém, který se vyřeší jedině způsobem, který jim radím, jinak to opravdu nejde, není to můj nápad ani výmysl, je to prostě fakt, ale škola ještě takový děcko nepotkala, tak napřed zkouší svoje metody - ta nepružnost tady je strašná, opravdu mám zatím smůlu na učitele svých dětí, a je to daný halvně tím, že mám děti absolutně nestandardní, a školy jsou zděšený tím, že jim ty moje děti nepasují do tabulek, ale než to připustí a jsou ochotní spolupracovat, tak je konec února a u nás ještě nefunguje ani IVP, který samozřejmě měli vypracovat v září,

dokud jsou děti aspoň trochu tabulkový, tak to není tak zlý, člověk si zanadává, jak se něco nedaří, ale pak to nějak jde, děcko se přizpůsobí, škola se trochu srovná, ale tady se nějaký přizpůsobení od děcka čekat nedá a tím pádem je vidět, jak moc to ta škola neumí
 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 18:59:15)
Yuki,
no upřímně....vím o svých dětech ve třídě hodně, ale zrovna u čtení je to mizérie, protože i když věnuješ hodinu jen na čtení, tak v té první třídě to znamená, že každý přečte tak jednu větu. A to dost nanic. Ono se to nezdá, ale musí se toho během hodiny udělat hodně a hlavně....ty děti prostě tak dlouho nevydrží poslouchat, jak druzí čtou. Takže máš denně tak 10 minut na nějaké souvislejší čtení.
Já samozřejmě už teď dokážu odhadnout, kdo asi bude mít nějaký problém...ale kde je příčina a jak s ním pracovat, to chce mnohem víc...ale zase u většiny z nich na to fakt nepotřebuju PPP....tam posílám děti, u kterých potřebuju především papír na to, že s nimi mohu pracovat jinak, což dělám i tak, ale co a jak smím nebo nesmím není jen o mé vůli....
Jo, ne každý učitel tohle umí, dělá, chce....ale šmahem zavrhovat pedagogickou diagnostiku a udělat ze všech elementaristů debily jen proto, že zrovna ti vaši v tomhle stáli za prd, promiň, to bys nemusela.
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 19:06:41)
já jsem jich zažila hodně, i v práci, kolegyně, a fakt od té doby beru dobrýho elementaristu jako zázrak přírody, věřím, že jsi takovým zázrakem, ale znám jich málo - ale jasně, znám i osobně, ale těch dobrých je pár a těch špatných většina

co se týká čtení - třeba moje neteř je v 1. třídě a učitelka ani neví, že ona čte, s rodiči se o tom nebaví, na nic se rodičů neptá, malá se nehlásí, je to totiž jednodušší
a co tomu stačí - zajímat se o děti, ptát se rodičů, zažila jsem takový přístup a vím, že to jde a že to má smysl

švagrová je nadšená, jak mají super učitelku - přitom už toto se mi zdá jako průšvih, elementarista se musí o děti zajímat i nad rámec vyučování, jinak o nich nic neví a těžko se mu s nima pracuje, nebo aspoň ne tak dobře, jak by děti potřebovaly
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 19:11:24)
jinak čtení s porozuměním v 1.-2. třídě - na to stačí v matice přečíst zadání příkladu, v prvouce něco, kdykoliv, v pracovkách přečíst návod, recept... nemusí se přece číst jen ve čtení, to mi pak připomíná, když chce po děckách člověk něco spočítat v přírodovědě a ony mají námitky, že se počítá v matice - s tím jsem se setkávala (s páťákama jsem počítala čas, za jaký dosvítí sluníčko na Zem) a ony pak zjistí, že se ta matika dá použít i jinde než v matice a jsou z toho překvapení :))

 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 20:07:29)
Samozřejmě se nečte jen ve čtení....jenže když se dítě učí číst postupně, nejde do školy už čtoucí, tak vymyslet text s použitím jen těch písmen a shluků písmen, které dítě umí, je docela zabíračka. A když to má být ještě navíc zadání nějaké početní úlohy, tak ještě víc....a samozřejmě, že do prvouky ještě ani teď nemáš šanci, aby si něco přečetli...i jen části těla obsahují písmena, která neznají...takže ano, takové úkoly zařadíš, ale nemůžeš na nich stavět čtení s porozuměním.
Každý se vysmívá tomu "Ema má mísu. Máma mele maso."....ale ač to lidem přijde divné, tak těch slov z těch pár písmen skutečně není moc, poskládat z nich větu, aby dávala smysl, dá zabrat. Více souvisejících vět je už umění.

Lepší je v tomhle genetická metoda, protože tam se mnohem dříve dostaneš k technice čtení a dítě může čtení dřív používat v praxi. Ale stejně musíš počkat, až dítě do toho chápání vět dozraje.

Takže o využívání čtení a rozvíjení čtení s porozuměním tak, jak ho popisuješ, má smysl ve větší míře usilovat až od konce první třídy, spíš až v té druhé.

A třeba zakládat to na úlohách z matiky...zadání úloh v tomto věku musí být ještě hodně jednoduché...takže spousta dětí dokáže řešit slovní úlohy, aniž si zadání přečte. Ostatně, slovní úlohy umí počítat i moji nečtoucí prvňáci...bych si tedy mohla myslet, že mi celá třída čte s porozuměním ~d~. To, že vlastně neví, co čte a co má počítat, pak zjistíš až zhruba ve čtvrté třídě, kdy už selhávají ty mechanismy, které si nečtoucí dítě vytvoří a které mu umožňují odhadnout, co se asi má počítat. A v tomhle věku už je docela pozdě na nápravu, ty nejlepší roky pro to už má jaksi za sebou.

Takže využívání čtení v jiných předmětech na čtení s porozuměním v první a často ani ve druhé třídě fakt nestačí....to je tak na ukázání toho, kde všude se dá čtení využít...ale na naučení a rozvíjení potřebuješ mnohem víc...
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 20:40:59)
ono ale to čtení na čas nebo i s porozuměním nemá smysl zkoušet u běžných dětí dřív než v tom pololetí druhé třídy, k čemu by to bylo dřív? většina dětí jde do školy nečtoucích a nějaký čas potřebují, aby to zpracovaly, nepotřebují víc než přelouskat text a až potom ho začnou chápat, samozřejmě že se najdou takoví ,kteří chápou smysl už u "Máma má mísu" a těch je mi upřímně líto, ale většina v této fázi čtení ještě ten smysl nehledá
můj druhák teď čte den ode dne líp, kdyby ho někdo otestoval před měsícem, dopadl by asi bídně, teď by to bylo lepší, začalo ho to bavit, začal vidět smysl čtení, a jiný to pochopil už v září a další to pochopí v dubnu, já celkově nechápu srovnávání, v tomto věku je to k ničemu, strašně rychle se v tomto věku děcko vyvíjí a mění a každý jinak, rozdíly mezi děckama jsou velký a některý se zvětšují a jiný zase zmenšují, co platí v lednu je v březnu jinak
 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 20:55:32)
Yuki,

jenže učitel to nezjišťuje, aby srovnával, ale proto, aby věděl, jak s kterým dítětem pracovat ~d~.

A samozřejmě, že má smysl zkoušet čtení s porozuměním už v první třídě a hned od začátku, jen se to dělá jinak....nejen zkoušet, ale právě rozvíjet....aby to v té druhé třídě už mohly aktivně využívat.
Čtení s porozuměním začíná přiřazováním slov a obrázků, což se i u A-S metody čtení děje už někdy v říjnu, později spojováním rozpůlených vět a slovních spojení (před koncem pololetí první třídy), v tuhle chvíli už děti zvládají podle krátkého textu nakreslit obrázek (dům má 4 okna, vysoký komín, za domem jsou stromy), odpovídat na kontrolní otázky (Kdo má čepici? Kdo lyžuje?), pochopit zadání slovní úlohy (ale ne každý to právě v tomto případě využívá, takže to podle toho nejde posuzovat).

Ale koukám, že ono je fakt jedno, co napíšu. Prostě když učitel něco dělá, je to špatně, když nedělá, je to taky špatně.
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 21:13:19)
Delete, jasně, to porozumění jedné větě je pochopitelný, akorát z praxe, kdy jsme asistovala v první třídě, jediný význam toho, co učitelka zjistila byl ten ,že děcko dostalo třeba dvojku, o práci s ním navíc ani náhodou
u syna totéž, já jsme vědla, že mu to nejde, že má rozjezd pomalý, a na rodičáku všechno v pořádku

tím chci znovu dokola říct, že pokud učitel umí využít to, co zjistí, je to super, ale já mám bohužel zkušensot takovou, že učitel něco zkouší, sám ani neví proč, prostě se to dělá, a neumí pak pracovat s tím, co zjistil

a je jedno, jestli je to učitelka před dchodem nebo je jí 40, i když možný je, že ta 40 to láme, že ty mladší jsou trochu jiný, že už se učily na pajdáku něco novýho a učí trochu jinak

je mi ale divný, že z tolika učitelek 1. stupně, který jsem poznala, považuju za fakt výbornou jednu, která učila 2 roky jednoho ze synů a dalších 10 let jsme vlastně prošly s učitelkama, který až tak úžasný rozhodně nebyly, z práce té jedné čerpám i já, ty ostatní byly něco jako nutný zlo, k tomu jsem já sama zažila celou první třídu, k tomu dva roky v prvostupňové sborovně a musím říct, že ten poměr dobrých a špatných je tristní

srovnávám to, jak o děckách mluví, jak si všímají někdy až do očí bijících znaků neprůměrnosti dětí a jak s tím pak naloží, až jim to ppp potvrdí
 Janička1 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 21:34:07)
Musím dodat, že syn má výbornou paní učitelku. Přísnou, ale důslednou a spravedlivou a pečlivou. Jestli jsem to dobře pochopila, tak čtvrtletně to čtení na čas je skutečně jen jako jeden s ukazatelů, jak na tom děti jsou. Syn má od první třídy čtenářský deník, 4 knihy mají přečtené s popudu paní učitelky, pak zapíší název, autora obsah a vlastními slovy popíší o čem kniha byla a co je nejvíce zaujalo a dokreslí obrázek. Syn má již přečtenou třináctou knihu a takto zapsanou. Vždy se těší jak na výběr knihy, tak na čtení a i na zapsání do čtenářského deníku. Takto tam popsal i prázdniny. Myslím, že je paní učitelka hodnotí spravedlivě a věřím i že i takto se dá hodnotit čtení ... na čas .. syn je flegmatik a zatím netrpí nijak trémou (ze zítřku jsem spíše nervózní já ~f~ , ale věřím, že jestli o tom takto ví i citlivější dítko, mohou být poznatky z toho zkreslené. Jen mě zajímalo, jestli na to jsou nějaké tabulky a kolik by tedy měl přečíst ? Stopovat mu to nebudu, dle mého čte dobře, s porozuměním a rád a to je pro mě i pro něj to nejdůležitější ~s~ všeobecně by se dítka neměla nijak stresovat zkoušením a soutěžením a porovnáváním ... ale syn i v matematice vypráví, jak soutěží v rychlosti zodpovězení výsledku vždy s tím s kým sedí. Postupně vypadávají až zůstane jeden a ten je ,, král ,, . Zmínil se o tom až tehdy, když mu bylo líto, že dvakrát za sebou byl pomalejší ... Ovšem si myslím, že na paní učitelku máme štěstí a pokud by syna stresovalo, zašla bych za ní pokusila bych se ji to vysvětlit a požádat, aby ho takto a tímto stylem nestresovala. Syn se na zítřejší zkoušení těší, má zdravé střední sebevědomí a podporu nás rodičů, takže v tom problém nevidím a nechtěla jsem strhnout takovou debatu na téma dobrý versus špatný učitelé. Každý máme volbu i za cenu změny školy i když je to mnohdy komplikované. Jen mě zajímal technický stav této zkoušky čtení na rychlost. Jestli jsou nějaké tabulky a tedy jaké, jen ze zvědavosti ~j~
 Janička1 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 21:39:44)
omlouvám se za chyby, píši v rychlosti hned a ten vypláznutý jazyk tam být neměl, ale tento ~f~ to jsem se jen uklikla pardon
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 21:51:53)
když to syn bere takto, je to v pohodě

co se týká krále v matematice - syn nikdy nebyl král, je pomalý, zato v matematice je o přibližně dva roky před ostatníma, stejně jako rychlost čtení ani rychlost počítání o ničem nevypovídá, jen o rychlosti a je spousta dětí s pomalým tempem a přitom inteligenci mají normální

ale jsou děti, tkerý jsou rychlý ty to baví ~d~
 Janička1 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 22:06:09)
Každá metoda učení může jedno dítko povzbudit, inspirovat, motivovat a druhé zase demotivovat, odradit a stresovat. Proto si myslím, že je na rodičích, kteří své dítko znají nejlépe, aby dokázali zjistit a odhadnout, jestli mu to tak vyhovuje. Pakliže ne a paní učitelkou se dohodnout nedá, chtělo by to asi zřejmě nějakou razantnější změnu. Buď přeřadit do jiné třídy nebo školy. My naštěstí měli tu možnost paní učitelku poznat ještě před nástupem do školy, kde nám řekla, jak si učení představuje a jaké metody považuje za přínosné (čtení metodou sfumato, druh učebnic matematiky, právě takové soutěže mezi žáky). O prázdninách před nástupem do první třídy jsme u syna toto vyzkoušeli, nenásilně a hrou, abychom měli představu, jestli mu to vyhovuje. Za tento přístup jsem vděčná i když vše má své klady i zápory. Ale takový už život je .... ~;((
 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 22:09:29)
Janičko,
tu tabulku jsem ti sem dávala....
 Janička1 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 22:21:55)
Delete, děkuji ...všimla jsem si ji až teď ~f~
 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 22:38:58)
Janičko,

nemáš zač.

No a já jdu chystat další idioťárny, které jsou beztak k ničemu....stejně jako všichni ti šašci elementaristi, co nic neumí a proto učí.
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 18:25:02)
aktuální druhák nevím, asi moc ne, čte zatím pomalu a přemýšlí nad slovama, učí se intonovat, občas se zeptá na význam slova, ale hlavně čte rád cokoliv jinýho než čítanku.

včera měl "naučit se číst" stránku a půl z čítanky. Za prvé nechápu, jak se může naučit přečíst stránku a půl, prostě buď číst umí nebo neumí, pokud umí, není co řešit, pokud neumí, nemá smysl číst text jednou ve škole, podruhé doma, potřetí doma, aby to uměl zpaměti, a počtvrté zase ve škole na známky, pokud se nevystřídají všichni, tak možná i popáté a pošesté.
K tomu obraty jako "Oči dvě čárky zlé" z včerejšího textu nepovažuju pro začínajícího čtenáře za vhodný, celý ten článek četl jen proto, že musel, ale nebavilo ho to, pořád dokola se tam opakovaly ty "oči dvě čárky zlé" a on přemýšlel o tom, proč je to napsaný zrovna takto hloupě

pak si v posteli četl asi půl hodiny nějakou knížku, smál se u toho, takže asi ví, co četl, textu rozuměl

Jak rychle četl nejstarší nevím, ale v PPP dostal prostřední taky ten text na čas a psycholožka byla u vytržení, protože chtěla zjistit, kolik přečte z určtenýho textu na minutu a on to celý přečetl za 40 vteřin

zrovna dnes jsme mluvili o čtení, protože to kluci zkoušeli - nejstarší čte v současné době asi 100 stran za hodinu, z té stejné knížky jeho spolužák 20 stran za minutu. Oba jsou v tercii na gymplu a oba mají vyznamenání. O čem vypovídá rychlost čtení?

mladší má rychlost 120 za minutu, z té stejné knížky

všichni tři ví, o čem to bylo, dokážou se o obsahu spolu bavit
 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 18:33:34)
Yuki,

rychlost čtení do určitého věku funguje jako diagnostický nástroj. Ona totiž když je ta rychlost moc nízká, zhoršuje se porozumění, protože dítě nemá šanci zachytit děj a pamatovat si, o čem četlo.

Známkovat za rychlost ve čtení považuju za hloupost.
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 18:36:16)
Delete, rychlost, nebo plynulost a pochopení smyslu?

proč se místo čtení na počet slov za minutu nečte třeba text s nějakým obsahem a neptá se učitel na ten obsah? to je přece pro zjištění porozumění daleko jistější, ne?
 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 18:52:30)
Yuki,

to se samozřejmě dělá. Ale právě ve chvíli, kdy zjistíš, že dítěti smysl čteného uniká, potřebuješ zjistit, proč to tak je....a pomalé čtení toto porozumění zhoršuje, já náročnější na pozornost a na paměť.

A příčin pomalého čtení může být spousta, takže v druhé fázi pak zjišťuješ, proč dítě čte pomalu. U někoho je to proto, že pořád slabikuje (a pak tedy zjišťuješ, jestli jen proto, že nemá nacvičeno, nebo právě proto, že tam je nějaká porucha)...u někoho dochází k dvojímu čtení, což má zase řadu příčin....někdo jen odhaduje slova místo čtení a když mu to přestane dávat smysl, ve čtení se vrací, což taky hodně zpomaluje...někdo je prostě jen celkově pomalý v tempu a nízká rychlost čtení koresponduje s celkovým nastavením a vlastně mu vyhovuje.

Taky nemá smysl si představovat, že se rychlost čtení sleduje pořád...opravdu je to tak jednou za čtvrt roku...a normální učitel to udělá, aniž si toho dítě všimne....prostě se jen jednou při hlasitém čtení zaměřuje víc na tu rychlost, počítá slova (i na to jsou metody), zaznamenává chyby....během půlhodinky máš zachycenou celou třídu, odpoledne si to pak vyhodnotíš...a příště sleduješ třeba už jen ty, kde ti vyšel nějaký problém a zaměřuješ se zase na něco jiného...

To, co popisuje zakladatelka, je o ničem a smysl to nedává ~d~.
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 18:56:13)
já si vzpomínám právě na to, že mi nejstarší tenkrát říkal, že budou číst na čas nebo že četli na čas a učitelka na rodičáku to popisovala jako něco, na co se děcka těší, mně to bylo jedno, syn četl dobře,rychle, nesrovnával se s ostatníma, možná nebyl nejrychlejší, ale ani nebyl v pomalé polovině

takže proto píšu, že to učitelé neumějí, neumějí to dělat tak, aby to jim vůbec k něčemu bylo, protože jakmile děcka začnou soutěžit, ztrácí to celý smysl, děcko, pokud to učiteli k něčemu má být a děcku neuškodit, tak děcko nesmí vědět, že čte na čas
 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 22:26:21)
qweeerty,

sama rychlost nevypovídá o ničem...psala jsem už na začátku....ale může napovědět, jestli nemá dítě v něčem problém, případně i pomáhá v rozpoznání podstaty problému. Opět ne sama o sobě, ale jako jeden z ukazatalů.
Neříká to nic o IQ.
V první a druhé třídě děti ještě nebývají na poruchy učení diagnostikované a k odeslání do poradny dochází většinou právě na základě zjištění problémů ve více oblastech. A ať chceš nebo ne, bez otestování většinu obtíží neodhalíš.
Jde spíš o to, jak to otestování provádíš...jako zkoušet děti z rychlosti čtení a ještě je za to známkovat je opravdu k ničemu (ale to taky píšu od začátku)...

Ale bez ukazatele rychlosti čtení jaksi ani nezjistíš, jestli to dítě třeba tu dyslexii má...prostě proto, že rychlost čtení je standardizovaný ukazatel a jako podklad pro diagnózu je nezbytný...

Ale jo, speciální pedagog je idiot, protože vodí smysl v řadu let využívaném diagnostickém nástroji, zatímco rodič má jásno, že je to všechno k ničemu a o ničem to nevypovídá ~d~.
 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 22:44:38)
qweeerty,
samozřejmě...a to jsem tu psala opakovaně též....musíš testovat, aniž dítě ví, že je testováno....a pokud prošlo tvé dítě PPP, tak věř, že na rychlost čtení testováno bylo.
Průběh testování jsem tu popisovala dost podrobně...to víš, debil speciální pedagog, co si dal spešl praxi v PPP, aby věděl, jak na to....ale ty to víš všechno samozřejmě lépe.
 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 23:11:07)
qweeerty,

ale žádné stopky nemačkáš...spec. pedagog má při diagnostice prostě na stole hodinky, dítě začne číst, pedagog sleduje chyby, dělá si značky, poznámky, označí si, kam dítě dočetlo po určitém časovém úseku (dítě čte normálně dál, aniž zvedne hlavu), potom spočítá slova (na to jsou standardizované texty, takže je to otázka několika vteřin v době, kdy si dítě chystá tužku před psaním), podle tabulky vyhodností míru závažnosti tohoto ukazatele...a jede se dál....

To, co Janička píše, tu už od prvního příspěvku popisuju jako naprosto nevhodné, jenže úplně zbytečně. Ale jak Yuki, tak ty, tvrdíte, že je měření rychlesti čtení k ničemu a já se snažím vysvětlit, že není a proč se používá, jak se má dělat (i v té škole), a proč ho dělá víceméně každý učitel v první a především v druhé třídě (ovšem, že ne každý správně, což opakovaně zdůrazňuju).

Nejsem si vědoma, že bych tě urazila...ten debil jsem tu já, protože všechno, co napíšu, dělám a popisuju, že se dělá, okamžitě s Yuki shazujete, jako naprosto k ničemu a nicneříkající....jenže já ten speciální pedagog, co z toho ty zkoušky má, v té poradně při tom vyšetřování opakovaně seděl a s těmi dětmi, včetně těch s SPU na speciálních hodnách, pracuje, jsem.

A jestliže mě rodiče, jejichž jedinou kvalifikací ve spec. ped. je dítě s SPU, shazují a tvrdí, že to, co píšu, není pravda, tak jak se asi cítím já, co myslíš?

 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 23:42:26)
qweeerty,

tak ještě jednou....opakovaně píšu, že soutěže a čtení na rychlost na známku je blbost, přesto si učitel rychlost čtení potřebuje otestovat mimo jiné proto, že mu to dokresluje obrázek o problémech dítěte. Nejde o to, že čte pomalu, ale pokud čte pomalu, začne zkoumat, kde je příčina a podle toho dále směřovat pedagogickou diagnostiku, což je jedna z povinností učitele nezbytnost pro výuku, protože musíš vědět, kde má dítě problém, abys s ním mohla problém...a ne každý problém je důvodem k vyšetření v PPP. Takže i učitel testuje rychlost a znovu to napíšu....pokud to dělá správně, dělá to tak, aby o tom dítě nevědělo nebo ho to alespoň nestresovalo (nikdy neznámkovat).

Takže prostě sledování rychlosti čtení není k ničemu, ale je součástí základní diagnostiky (je nutné vyplnit i do papírů, které učitel musí vyplnit pro poradnu...ne třeba počet slov, ale tempo na základě té tabulky...pomalé, průměrné, rychlé).

A Delete ver mi, ze muj syn si pri testovani vsimne vsech znacek, hodinek a podobnejch "nenapadnejch" znameni.

Věřit ti můžu, ale ty mi věř, že se rychlost čtení testuje a bez tohoto zjištění se diagnóza dyslexie alespoň v ČR prostě nedává, protože na základě té rychlosti se pak další diagnostika zaměřuje určitým směrem....je to důležitý podklad pro to, na co se zaměřit.
Nevím, jak byl testován tvůj syn, ale tady děti sedí u jiného stolu než testující pedagog, na jeho stůl moc nevidí, navíc když se soustředí na čtení, tak nedokážou sledovat, co dělá člověk, který k nim sedí bokem. Pedagog si dělá poznámky do svého textu, hodinky má prostě na stole, nic na nich nemačká, nijak se jich nedotýká....

Viděla jsem způsob testování u několika různých testujících, na rozdíl od rodičů jsem byla přítomna celému průběhu spec. ped. diagnostiky (druhá část je psychologická, tam jsem přístup neměla protože jsem byla student spec. ped. a ne psychologie). Diagnóza se pak stanovuje na základě vyhodnocení obou částí vyšetření. Takže já nemůžu dát diagnózu, ale znám průběh té spec. ped. části a vím, co se zkoumá a jak se to vyhodnocuje (měla jsem k nahlédnutí)...a i když jsem u toho nečetla, fakt jsem nestihla sledovat vše, co si tam spec. pedagožka psala a dělala.
 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(25.2.2015 0:30:46)
qweeerty,

jenže to já píšu od prvního svého příspěvku, že se to dělat nemá (a nemám ráda ani Krále počtářů, nedělám ho ~d~).

I kdyby si syn při vyšetření měření času všiml, tak zase při jeho inteligneci by mu v tu chvíli došlo, že nejde o nějakou soutěž. Navíc tam dojde většinou ke zjištění mnohem závažnějších nedostatků, které to dítě vnímá....často hlásková analýza a syntéza, to dělá dětem problém....ale vždy se zdůrazňuje, že to nevadí, že to nejde, prostě vyzkoušeli jsme a jedeme dál....ona už samotná absence známek většinou ty děti uklidní.

Ostatně, na začátku se dítěti říká, co se bude dělat, a taky proč, aby vědělo, že to dělá pro sebe a podle toho k tomu přistupovalo...i to k tomu patří...

Ve třídě tohle samozřejmě není třeba řešit, když nechceš. Děti nemusí vůbec zjistit, že něco konkrétního sleduješ.

Nebo jim to i řekneš, že teď sleduješ tohle konkrétně....já třeba skoro neřeším, kolik dítě stihne udělat práce v matice...jako minimum beru to, co děláme společně (většinou se na tom něco učíme, ať už to řešené čtení s porozuměním, nebo naslouchání, nebo nový typ úloh, kde nedokážou odhadnout, co mají dělat, případně chtějí mít jistotu, jak na to). Pak zadávám další práci v rozsahu, který doufám, že nestihnou ani ti nejrychlejší.
No a přesto jsem jim dneska dala počítání na rychlost a ještě jsem jim to řekla, že budu rychlost sledovat. A zdůraznila, že spočítané to musí být hlavně správně. Já samozřejmě vím, které děti jsou rychlé, ale potřebovala jsem mimo jiné zjistit, jak moc rychlé jsou a plus děti, které jsou většinou hodně dobré, jestli zvládají ten tlak toho času....
A zjištění jsou to fakt zajímavá a pro mě důležitá. Třeba to, že ty všeobecně bezproblémové, šikovné a pilné děti počítají jeden příklad 10 s. Zdá se to hodně, ale není, přečíst čísla, rozpoznat znaménko, spočítat a zapsat výsledek není otázka vteřiny, zejména když dítě ještě nemá zautomatizované některé spoje a opravdu to poctivě počítá. Děti, které většinou handicapuje jejich problém s pozorností, byly jen lehce pod těmito obecně šikovnými dětmi, protože šlo o 2 minuty a to tu pozornost většinou dokážou udržet. Naopak dítě, které i v klidu má problémy, na tom bylo ještě o něco hůř, i když se strašně snažilo. No a pak tam jsou tři děti, které jsou 2x tak rychlé, než ty obecně výborné děti. A právě to jsem chtěla zjistit. kdyby byli jen o málo rychlejší, dá se to řešit větším objemem práce, ale pokud už jsou na úrovni zautomatizovaného počítání, musím jim dávat úplně jinou práci.
A samozřejmě vše bez stresu ze známek.

Od září jsem dala zatím jen dvě známky...obě teď v únoru. To, co známkuju, má neomezený čas, jsem přesvědčená (díky každodennímu opravování veškeré práce, co děti udělají), že už to opravdu ovládají, a je to vždy typ zadání, který už důvěrně znají a vědí si s ním rady, aniž musím zdlouhavě vysvětlovat, co a jak dělat.

Psaní a čtení neznámkuju vůbec a hodlám se toho držet i nadále. Přesto pořád něco testuju a zjišťuju, ať už o tom ty děti vědí nebo ne ~d~.
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(25.2.2015 9:42:31)
ale potřebovala jsem mimo jiné zjistit, jak moc rychlé jsou a plus děti, které jsou většinou hodně dobré, jestli zvládají ten tlak toho času....
A zjištění jsou to fakt zajímavá a pro mě důležitá. Třeba to, že ty všeobecně bezproblémové, šikovné a pilné děti počítají jeden příklad 10 s. Zdá se to hodně, ale není, přečíst čísla, rozpoznat znaménko, spočítat a zapsat výsledek není otázka vteřiny, zejména když dítě ještě nemá zautomatizované některé spoje a opravdu to poctivě počítá. Děti, které většinou handicapuje jejich problém s pozorností, byly jen lehce pod těmito obecně šikovnými dětmi, protože šlo o 2 minuty a to tu pozornost většinou dokážou udržet. Naopak dítě, které i v klidu má problémy, na tom bylo ještě o něco hůř, i když se strašně snažilo. No a pak tam jsou tři děti, které jsou 2x tak rychlé, než ty obecně výborné děti. A právě to jsem chtěla zjistit. kdyby byli jen o málo rychlejší, dá se to řešit větším objemem práce, ale pokud už jsou na úrovni zautomatizovaného počítání, musím jim dávat úplně jinou práci.


Delete, ale toto třeba je něco, co snad není potřeba ani zjišťovat, to je prostě fakt, že člověk (bez ohledu na věk) v časovým stresu dělá víc chyb nebo dokonce zpomalí, že děcko ,který má práci hotovou téměř vždycky jako první a správně, potřebuje práci jinou, nejen víc, ale úplně jinou a světe div se, děcko, který za běžných okolností udělá dvojnásobek práce bez chyb, tak při tomto typu zkoušení třeba úplně vybouchne, protože se najednou zaměří na čas a ne na tu práci samotnou

jeden z mých synů má diagnózu pomalýho tempa a k tomu nadprůměrný matematický schopnosti, teda oni to tak mají oba dva starší, ale jeden má tempo ještě pomalejší a druhý má zase ty schopnosti matematiky ještě větší, takže výsledek je ten, že ten pomalejší umí, umí doma, umí v lavici, ale v písemkách neumí. Znám to ze školy, když rodiče řeknou "ale on to doma umí" a učitelka na to pak v kabinetě "jo, kdyby uměl, tak by to v písemce napsal", jenže tak to nefunguje, ten časový stres a nejen časový udělá v hlavách některých lidí takovou paseku, že neumí nic, mají temno a neví málem ani jak se jmenují
Jasně že je potřeba učit se odolávat stresu, bohužel to jinak nejde, ale ty děcka ,který nemají osvícenou učitelku, která by od září první třídy neznámkovala, jsou naopak vystresovaný ještě víc, to není otužování, ale likvidace jejich sebevědomí a má to přesně opačný účinek

já jsme to se synem vyřešila tak, že má z ppp doporučení (ona to teda vymyslela jedna osvícená učitelka a já jsme to v ppp prosadila do doporučení), že bude mít syn v písemkách o příklad míň. To bys měla vidět, jak na to učitelky zírají,
jenže výsledek - písemka bez úlev na 4-5, písemka s touto úlevou za 1

z toho je vidět, že jde jen o ten stres, nic víc v tom není

já jsem pro zrušení známek minimálně do 4. třídy, ale rodiče je chtějí, učitelé jsou zvyklí známkovat, a pak je jasný, že každý další test, ať je zaměřený na co chce, vyvolá další stres u těch dětí ,který mají jakýkoliv problém

ty máš Delete možná pocit, že když ty sama něco děláš správně a ve svým okolí máš štěstí na správně pracující kolegyně, že jsou takový všechny, ale přečti si jen tady diskuse. Já vím, že o tom, co kde funguje, se moc nemluví, ale i tak je strašně moc těch, kde to funguje špatně.
 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 23:51:50)
A ano, ty to zažíváš, Yuki to zažívá, proto jsou všechny elementaristky blbky, včetně mě. To uráží zase mě.

Nikde nepíšu, že jsou všechny skvělé, ale že moje holky měly skvělé a já mám 8 skvělých kolegyň.

A promiň, ale já jaksi nemám bezproblémové holčičky a už vůbec ne pilné, poslušné, milé, rychlé a pořádné. To autisti nebývají....Ale ani ty bez PAS nejsou zrovna z těch, co by se daly popsat jako "vzorné školačky".
 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 23:53:44)
qweeery,
promiň, ale podsouváš mi něco, co jsem nikde nenapsala, naopak jsem zdůrazňovala, že rychlost čtení (a obecně kvalita čtení) nic nevypovídá o IQ. A mně budeš psát, že tě urážím? Vždyť není jediný příspěvek, kde bys mě neshazovala.....~d~.
 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(25.2.2015 1:00:48)
qweerty,

tak jak jsem to vysvětlovala v předchozích výsledcích....tvůj muž je dospělý...tento ukazatel je důležitý v prvopočátcích čtení, což jsem psala.....plus jsem zmiňovala i to, že u někoho pomalé čtení koresponduje s celkovým nastavením člověka a tak vyhovuje, takže i některým dětem žádné problémy nedělá...ale u většiny dětí, které se čtením začínají (první dva až tři roky) to na porozumění vliv má, protože ještě nemají rozvinuté ty další oblasti (schopnost syntézy, paměť).

I proto se musí to porozumění rozvíjet postupně na základě schopností. U dítěte, které pomalu slabikuje, nemá smysl zkoušet porozumění na větě nebo dokonce delším textu, protože nemá šanci při tom všem soustředění na slabiky ještě poskládat slova a zapamatovat si, co četlo před minutou....tím, jak se zlepšuje plynulost, zkracuje se ta doba a zlepšuje se porozumění....pro tenhle vývoj platí ta tabulka, co jsem sem vkládala...jsou to orientační čísla jen průměrné výkony, takže je samozřejmě hloupost dělat nějaké závěry, pokud se ta rychlost liší třeba o 5 slov od toho průměru. Pokud je ten rozdíl ale nějaký výrazný, může (i když nemusí a to jsem už také několikrát psala) to znamenat, že dítě má s něčím problém...a pak zjišťuješ, jestli tam ten problém je a kde ten problém je...třeba u dětí s poruchou pozornosti je zjištěno, že se opakovaně vrací v textu zpět, což tu dobu čtení prodlužuje...dyslektik může číst pomalu zase z jiných důvodů (nerozpoznání písmen, slabik)...a taky nemusí číst pomalu vůbec, ale většinou pak dělá dost specifické chyby....

Takže u dospělého už není ta rychlost čtení pro porozumění až tak důležitá, protože paměť, pozornost a syntéza už jsou rozvinuté na takové úrovni, že porozumění nebrání....případně už bývají, pokud se člověk od dětství i přes potíže, čtení nebrání, vyvinuté kompenzační mechanismy. Navíc dospělý člověk už málokdy používá čtení k naučení nového (ještě tak vysokoškoláci, ale u nich právě vyšší intelignce umožňuje ty funkční kompenzační mechanismy), zatímco dítě se bez čtení při učení prakticky neobejde...proto vadí, že má problém se čtením, má pak v důsledku toho problémy i tam, kde by je mít nemusel. V matematice se pro dyslektika asi nejsnáz kompenzuje, ale i tam, třeba v důsledku třeba záměny číslic, problémy bývají. Proto jsou to poruchy učení...protože tomu učení brání.
V dospělosti se potom porozumění ještě zlepšuje díky životním zkušenostem a tím pádem vyšší schopnosti odhadovat kontext.
 Jahala. 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(5.3.2015 20:53:40)
Qwerty, ja ctu hodne pomalu chystam se s tim neco delat. Opravdu me to omezuje. Ve studiu. Je treba nacist dpousza textu a kdyz mi to trva trikrat dele nez je bezne tak to uz fakt .pri uceni omezuje. To tak, ze velmi
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(25.2.2015 9:08:43)
Delete, já neshazuje tebe, ale jsem toho názoru, že pokud má učitel ve třídě děcko, který slabikuje v pololetí první třídy, tak pozná problém a měl by děcko poslat do ppp, nepotřebuje k tomu vědět, jestli přečte za minutu 20 nebo 100 slov
naopak jestli tam má děcko ,který čte 100 slov za minutu, neznamená to, že to děcko problém nemá, můj dyslektik je toho příkladem,
jasně, je to jeden z ukazatelů, ale obecně jsme toho názoru, že když chce učitel rychlost čtení otestovat, ať to pak využije jakkoliv, děcko a ostatní ve třídě o tom nemá vědět, což se ve školách neděje, protože zakladatelky syn ví, že bude číst na čas, můj syn věděl, že četl na čas a věděla celá třída, kolik slov za minutu kdo přečte - to je chyba, už tady je vidět, že je to diagnostický nástroj, který sice může v rukách zkušenýho a znalýho speciálního i obyčejnýho (jen znalýho) pedagoga k něčemu být, ale ve školách bývá používaný nesprávným způsobem

hotovo, tečka.
 sarmi 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(25.2.2015 17:55:34)
slabikování v pololetí 1.třídy je naprosto normalni, v zadnem pripade to není jev, kvůli kteremu byl mělo byt dite vysetreno v ppp...
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(25.2.2015 18:15:44)
jasně, mělo tam být pololetí 2. třídy, v 1. je to normální, ve 2. už ne, překlep
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(25.2.2015 9:01:38)
qweerty, ten přístup jako k atletickým závodům vnímám stejně
 Janička1 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 22:43:38)
Delete i já si myslím, že to má smysl, jako jeden z ukazatelů. Do teď jsem o tom, že takto paní učitelka zkouší ani nevěděla, takže forma byla v pořádku. Minulý týden byl nemocný a tak on a ještě další marůdci, byli upozorněni, že budou ve středu zkoušeni ze čtení. Normálně by se ke mě ta informace ani nedostala, kdybych se tak důkladně neptala. V čem je rozdíl normálním čtením na známku a tímto čtením na rychlost. Tak mi to bylo vysvětleno, ale sedmileťákem, takže nevim, jestli ti tu známku je sám nedosadil. Když to tu tak čtu, tak bych to spíš viděla,že to má paní učitelka jen jako orientační bod, jak píše Delete. A to soudím tedy i podle dosavadních zkušeností s ní. Jako další informaci jsem dostala, že jeden spolužák přečte 140 slov za minutu, druhý jen 29 a vím, že má diagnostikovanou poruchu učení a na vysvědčení měl teď v pololetí dvojku právě z češtiny. Takže asi tak ... nevim kolik slov přečte syn. Jak jsem psala, čte krásně a hlavně rád a doufám, že kdyby byl problém shodli bychom se na tom s paní učitelkou tak nějak současně, protože bych to poznala já i ona a věřím, že by mě včas informovala .. stejně tak bych já zjišťovala, kde je možný problém. Diagnostika poruch učení má dle mého velký smysl a nějak musí být nějak zjištěna ... vše je dohodě a o lidech... hlavně, aby to pomohlo dítěti. Mám tedy dobrou zkušenosti ... zatím ... ale také špatnou s přístupem například vychovatelek ve školce či v družině .. ale to je zase jiné téma a na jinou diskuzi ... a na metody, kterýma jsem byla učena já, raději ani vzpomínat nebudu!
 Janička1 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 22:47:49)
shodly
 Monika 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 19:00:01)
U syna tato aktivita zatím neproběhla. Ale moc dobře si pamatuju, že nám to měřili, když jsem chodila do 2. třídy já, tj. před 33 lety. Byla jsem v tom přeborník, protože mě se pusa hýbe opravdu dobře :-) Ale myslím, že tam tehdy vůbec nešlo o známky, spíš snad nějakou statistiku nebo výzkum ...
 Velšice 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 19:00:34)
U nas to delali taky. Totalni kravina. Vyhral hosik, jehoz maminka mluvi tak rychle, ze ji nikdo nerozumi. Myslim, ze moje deti dostaly jednicku, ale hadaly se u toho jako kone a drmolily, jen aby byly lepsi.
 Zd a tři 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 19:54:53)
Já si to pamatuju. V první třídě, četli jsme na čas. Děsí mě to ještě teď.
 Zd a tři 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 19:55:23)
Jo, a známkovala to...
 Delete 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 20:39:10)
Janičko,

nám ve škole poskytla vyučující toto, včteně toho upozornění, na co měření rychlosti není vhodné, což je bohužel přesně to, co se děje u (nejen) vás:

Měření rychlosti čtení nepovažujeme za vhodný prostředek zjišťování úrovně dovednosti číst, ani za podklad klasifikace. (Wildová, 2002)

Standardní hodnoty rychlosti ve čtení pro jednotlivé věkové skupiny:
1. třída průměrně 30 slov/min.
2. třída průměrně 56 slov/min.
3. třída průměrně 72 slov/min.

Konec 2. třídy a zač. 3. třídy : NORMÁLNÍ JE PŘEČÍST 60 – 70 slov za minutu!

 Evista 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(24.2.2015 23:08:58)
Bylo to kolem 80 - 90 slov, přesně již nevím. Byl to jeden z nejlepších výsledků třídy. Ve třetí třídě - letos, to bylo cca 133 slov a taky jeden z nejlepších výkonů ve třídě.
Čte se minutu, překlep se neopravuje, ale na konci se odečte.
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(25.2.2015 9:03:46)
Evisto, jak vysvětlíš druhákovi, že se nemá opravit, když udělá chybu, aby toho stihl víc přečíst? když syn udělá chybu, většinou si ji uvědomí a opraví, když mu do toho budu říkat, aby se neopravoval, tak ho zpomalím ještě víc, navíc občas přemýšlí nad nějakým slovem nebo slovním spojením, což ho zarazí, ve škole asi ne, ale doma se hned zeptá, a i když bych ho odbyla, že to počká, tak mu to zaměstná hlavu a zpomalí
 Monika 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(25.2.2015 22:30:24)
A proč bys tohle druhákovi nemohla vysvětlit? Prostě normální "pravidla hry", nechápu, proč by je nepochopil (samozřejmě se mu pak nemusí dařit je "dodržet", ale že by mu to nešlo vysvětlit?)Tím nehodnotím, jestli má čtení na rychlost nějaký smysl, to je jiná věc, ale normální druhák určitě pochopí, že při fotbale se nesahá na míč rukou, stejně jako další pravidla ...
 Yuki 00,03,07 


Re: Kolik slov přečte váš druhák za minutu ?  

(25.2.2015 22:44:32)
protože funguje automaticky, když po něm chci čtení bez chyb, chybu že má opravit, aby mu při čtení neunikal smysl textu, tak najednou z ničeho nic nedokáže číst bez oprav, zkus si to sama, dej si třeba nějaký špatný rozlišení nebo něco, malou velikost písma, prostě něco, kdy budeš dělat chyby, důvod ať je jakýkoliv a uvidíš, že tě špatně přečtený slovo zarazí. zpomalí, budeš sice vědět, že se nemáš opravit, protože ti není 8, tak to asi i zvládneš, ale není to tak snadný

dnes jsme se synem před spaním četli knížku, střídali jsem se a on se několikrát opravoval právě proto, že mu složitější slovo nevyšlo na první pokus, tak si ho rozložil, třeba i víckrát to zkusil, a když ani to nepomohlo, tak se zeptal na smysl, on o tom textu totož přemýšlel, a to považuju za nejdůležitější

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.