| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ

 Celkem 42 názorů.
 Lexi. 


Téma: Poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 12:17:20)
Syn navštěvuje 5.tř. ZŠ. Má diagnostikovanou dyslexii a dysortografii, i když potíže již nemá výrazné.
Od příštího roku by se měl ve škole povinně učit 2. cizí jazyk. Nyní se učí Aj, nijak v ní nevyniká a já se bojím, že když se začne učit další cizí jazyk (Nj), že se mu ty dva jazyky pomotají (jako se to kdysi stalo mě) a nenaučí se použitelně ani jeden, o výsledcích ve škole ani nemluvě. Kdysi jsem slyšela, že děti s poruchami učení mohou dostat výjimku, aby se druhý jazyk učit nemuseli.
Nevíte o tom někdo něco více? A nebude mu případná absence 2. jazyka vadit na SŠ, popř. na VŠ?
 dajmab 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 12:30:47)
Neřeknu ti o možnosti omluvení z výuky, ale chci ti napsat pár zkušeností. Sem tam takové děti jako je tvůj syn doučuji aj nebo nj nebo oboje. S přibývajícím věkem se děti většinou výrazně zlepší.Pokud se budeš synovi trochu věnovat, zvládne to. Dva jazyky místo jednoho už nejsou takový problém, ve škole je taky nemají během jednoho dne, tak má čas na přepnutí. Je nutná důslednost při učení slovíček a pokud to pomůže, vést si třeba slovník navíc v podobě kartiček, které si syn losuje a opakuje. Nebo slovíčka opisovat vícekrát,...je prostě pár metod pro dys děti, které jsou jednoduché a pomohou. Někdy stačí poukázat na to, že všechna gram.pravidla jsou jistým matematickým vyjádřením souvislostí a dodat jim důvěru v to, že i když slovíčka vypadnou, při znalosti struktury dokážou text v písemce (například) stejně správně napsat. Vím např.o studentovi gymnázia, který sice plaval v němčině víc než dost, a přesto díky logickému uvažování při maturitě celkem zabodoval. (no, při konverzaci asi dost mhouřili oči, ale prostě uspěl)Co se pak týká středích škol, většinou začínají zase od píky, i když vyšším tempem, a na vysokých už to je kus od kusu.
 Mína 
  • 

Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 12:41:55)
Tak jak kde je nemají v jeden den. Dcera má jazyky dokonce ihned po sobě. :( Zcela nesouhlasím, aby děti na základní škole měly dva jazyky. Nenaučí se žádný pořádně a o češtině to platí taky. Na základní škole by se měly věnovat češtině a jednomu cizímu jazyku. Další jazyk jen jako volitelný.
 Lexi. 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 12:47:16)
Přesně to si myslím taky.
 Lexi. 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 12:46:29)
Děkuji za tvou zkušenost. Věnovat bych se mu v tomto bohužel moc nemohla, ne že bych nechtěla, ale na jazyky jsem naprosto neuvěřitelné kopyto.
V životě jsem se učila 3 světové jazyky a nedomluvím se ani jedním. A co je nejhorší, konkrétně Aj a Nj se mi hrozně pletou, hlavně slovíčka. Stane se mi, že se snažím vyplodit nějakou větu v Aj, nemůžu si vzpomenout na nějaké slovíčko, ale vytane mi na mysli jak se to slovo řekne v Nj - a už to z té hlavy nemůžu dostat a na anglickou variantu si prostě nevzpomenu, i když ji v podstatě znám, ale nemohu si na ni vzpomenout (jedná se o nějaké chronicky známé slovíčko, např. NÁDRAŽÍ).
Na škole jsem takto slova přehazovala i v písemkách (v anglické větě německé slovíčko).
A mám právě strach, aby se jemu nedělo to samé.
 dajmab 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 13:00:00)
Lexi, to, že se slovíčka pletou, je celkem normální, v hlavě nemáme šuplíky, abychom z nich tahali jen ty správné věci. Důležitá je ta schopnost vybavit si dané slovo, ke které patří i schopnost rozlišit, jestli si člověk vybavil ze správného jazyka. To se dá právě podpořit třeba tím, že se učíš ne jednotlivá slovíčka, ale takové "cucky"řeči, které se ti pak vybavují spolu automaticky. Takže třeba ne "dopis", ale hned "poslat dopis, dostat dopis". Ale k synovi: co by mohlo být v tvých silách: vyšetření u ppp, kde ti doporučí postupy k usnadnění výuky, informovat se u ředitele školy, zda dodržuje systém rozvrhů jeden jazyk-jeden den a ev. to zkusit domluvit, zvážit doučování pro syna v objemu 1 až 2 hodiny týdně, je-li to v tvých fin.možnostech. Rozhodně si nemyslím, že bude trpět, zvládne to. Ale jiná věc je, že si ty jazyky nejspíš neoblíbí. Možná ale, že časem sám najde motivaci. Teď konkrétně učím už pár let chlapce, docházejícího do školy s upraveným režimem, býval opravdu pomalý a těžko chápající, nyní je z něj horlivý až urputný student angličtiny, který zvládá více, než vrstevníci. To jen abys věděla, že není nutno házet flintu do žita.
 Lexi. 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 13:14:42)
"To jen abys věděla, že není nutno házet flintu do žita. "
- snad máš pravdu, díky
 Jaatri 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 13:21:22)
Bez ohledu na hodiny doučování, zhlédnuté anglické filmy s titulky, množství "zábavných" cvičení není můj syn ve čtvrté třídě napsat jediné slovo anglicky dobře. Izolované věty pozná, někdy i přeloží, ale rozhodně neinterpretuje. Má nejtěžší formu dysgrafie (dodnes neumí prakticky psát tak aby to někdo přečetl), středně těžkou dysortografii. Nemá jazykový cit, ani v češtině, natož v cizích jazycích. Ať se radši naučí jakž takž jeden jazyk než dva blbě.
 wer 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 16:31:30)
~R^ mám stejný názor i podobnou zkušenost, se dvěma dětmi.
Raději jeden jazyk pořádně, i tak to dá spoustu práce.
Určitě se poraďte v PPP.
 Julie 
  • 

Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 12:50:52)
Lexi, jazyk bych mu nechala, stejně by pravděpodobně do něj "spadnul" na střední. Takhle nebude dohánět a bude aspoň vědět vocogo.
 jentak 
  • 

Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 13:25:09)
Musí si vybrat školu, kde je jen jeden jazyk.
 Federika 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 12:52:46)
Možná to vidíš zbytečně černě. Druhý jazyk využije v životě pravděpodobně mnohem víc než znalost dat Punských válek, holt jsme malá země s jazykem nemezinárodním a jeden cizí jazyk nestačí.
Na střední škole by měl s největší pravděpodobností taky další jazyk, kromě angličtiny a bud v nevýhodě, když nebude mít ani základy.
Větší problém vidím v úrovni výuky těch jazyků, ne ve faktu dvou cizích jazyků na ZŠ primárně.
 Lexi. 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 12:56:03)
Obecně vzato s tebou souhlasím, souhlasím s rčením "kolik jazyků znáš, tolikrát jsi člověkem", ale bohužel, má životní zkušenost je taková, jak už jsem psala někde výše. Učila jsem se 3 světové jazyky, věnovala jsem tomu spoustu času, energie i peněz a nedomluvím se ani jedním... ~n~ a ještě se mi pletou navzájem. Jsem na jazyky bohužel hrozné kopyto a on je myslím po mě.
 Federika 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 12:59:10)
Lexi a možná to na něj taky přenášíš, ten svůj postoj. Zkus ho naopak navnadit. Teď je na trhu tolik knížek, brožur, obrázkových pomůcek,na u internetu procvičování, náslechy, pohádky,filmy, že oproti dřívějším dobám je mnohem snazší se učit cizí jazyk, už vůbec nejde o klasický slovníček a memorování slovíček, to nebaví nikoho.
 magrata1 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 13:55:35)
no, já jsem byla od začátku motivovaná a stejně po 12 letech poctivého učení AJ jsem stále pan Kaplan. A to mám jen lehkou dyslexii
 Líza 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 12:54:12)
Jako že by dostal omluvenku z povinného předmětu? Netýkalo se tohle dob, kdy byl druhý jazyk na ZŠ jen volitelný?
 Lexi. 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 12:59:33)
Někde jsem četla, že by mohl chodit jen na jeden jazyk, ale více hodin. Takže spolužáci by měli např. týdně 2 hodiny Aj a 2 hodiny Nj, on by měl 4 hodiny Aj (2hodiny normálně se spolužáky, 2 hodiny konverzace).
Ale nevím, jestli si to nepamatuji překrouceně, právě proto se zde ptám, jestli někdo není informovanější.
 happy 
  • 

Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 13:14:07)
U mé sestry ve třídě jeden spolužák v 7 třídě s asistentem má jen jeden jazyk,co mu je nevím,ale dle toho jak se projevuje asi AS.Dcera má asperg.syndrom a v SPC jsem nadhodila zda by pak šlo že bude mít jen jeden jazyk.Tak že ano a že to budeme řešit až to bude aktuální(mají druhý jazyk v 7 třídě),dcera loni v 4 třídě se zlepšila z 3 na 2 v AJ teď v páté třídě už je to na 3-4. Už jen básničku na třídní recitační soutěž co ji teď 3 vybrala ,aby se nějakou naučila je nadlidský úkol. Jo kdy byl upálený Jan Hus a o králích a historii to ví hodně,ale co ji moc ve škole nezajímá to ji nejde.
 Yenn 
  • 

Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 14:27:42)
V naší ZŠ to tak je. Kdo má papír na nějakou poruchu učení, má místo druhého povinného jazyka konverzaci v AJ.
(Vzhledem k tomu, že výběr druhého povinného jazyka byl nastavený tak, že kdo rok předtím chodil na nepovinnou NJ, pokračuje v ní, ostatní budou mít všichni ruštinu, protože víc učitelů není :-), tak papír na poruchy učení má u nás značné množství žáků ... )
 Lída+4 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 14:32:53)
Yenn, a může si takovej žák u vás přece jen zvolit, že by radši měl ten druhej cizí jazyk?
 Yenn 
  • 

Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 14:39:16)
Nevím, myslím, že ne, já jsem to naštěstí nemusela řešit a vím jen o těch případech, co si pro klid údajně obstarali papír na poruchu :-). Oni s němčinou začínali v šesté třídě nepovinně a když se od sedmičky stal nějaký druhý jazyk povinný, tak v ní pokračovali dál. A prý už nebyla na jiný druhý jazyk nebo další němčinu kapacita učitelů. Ono stejně kdo na druhý jazyk nezačal chodit nepovinně o ten rok dřív, nechtěl prostě začínat s žádným druhým jazykem (natož pak s ruštinou s jinou abecedou).
 Lída+4 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 15:05:15)
Já právě mám dvě děti s dys, a ani jedno nemělo potíže s dalším cizím jazykem, jeden z nich je vysloveně jazykově nadanej, takže umí výborně anglicky, velmi dobře německy a základy ruštiny. ~d~ Plus k tomu takový drobnosti, jako církevní latinu, částečně polštinu, trochu hebrejštinu... Druhej výborně anglicky, slušně německy, učí se japonsky. ~;)
 Yenn 
  • 

Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 15:24:08)
Aha, tak to jsem původní dotaz nepochopila. Ono to nebylo postavené, že dys-žáci mít jiný cizí jazyk nemůžou. Můžou, jen prostě v té sedmičce už u nás byla na výběr jenom a pouze ruština - pro ty, co na žádný druhý jazyk (který už měli někteří v šestce nepovinně) ještě nechodí. A jediná jiná možnost - když někdo nechtěl druhý jazyk nebo nechtěl ruštinu - byla se odvolat na poruchu učení a vzít konverzace z AJ.
 ivaxx 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 16:37:15)
Lído - moc záleží, jakou DYS poruchu dítě má a jak se projevuje. U dyspraxie či dyskalkulie nebo i některých dysgrafiků to roli nehraje. Náš kluk je ale naprosto "čistý" dyslektik se vším všudy a jazyky prostě musí dřít. Ústně to ještě jde, psaní je katastrofa. I v češtině musel přejít z psacího písma na tiskací, takže dát mu například azbuku, která se také jinak píše tiskacím a jinak psacím, jdu si rovnou hodit laso...
Proto věřím, že když s druhým jazykem začne později, bude to pro něj lepší.
 jentak 
  • 

Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 16:41:00)
U syna to je podobné - angličtina mu jde, protože mu sedí systém výuky - jako dys se u něj tolerují chybné zápisy. Ale mám obavu za dalšího jazyka - to bude katastrofa.
 Lída+4 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 19:41:26)
Ivaxx, právě ten starší, kterej je na jazyky vysloveně nadanej, je dyslektik a úlevy na to měl až do maturity. ~;) Druhej je dysgrafik.
 ivaxx 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 14:40:07)
Lexi - řešili jsme to vloni se synem také. Rozhodně jsem nechtěla já ani psycholožka, aby v 6. třídě přibíral druhý jazyk. Bohužel osvobození od 2. jazyka dostat dítě nemůže. My jsme to nakonec vyřešili tak, že syn udělal zkoušky osmileté gymnázium, které s druhým jazykem začíná až v tercii, t.j. 8. třídě. V té době bude mít už angličtinu doufám upevněnou tak, že se mu do toho druhý jazyk plést nebude.

Ještě k výběru jazyku - ruština, francouzština jsou pro dyslektiky hodně těžké. Ideální je italština nebo španělština, ale ty se učí málo. Takže syn bude mít němčinu, která se mu plést bude, ale alespoň jsme schopni mu s ní pomoci.

Obecně mi druhý jazyk od 6. třídy na obyčejné ZŠ přijde k ničemu - výsledek je, že děti ze ZŠ neumí pořádně ani jeden.
 magrata1 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 15:00:42)
No právě. Já mám nejstarší dceru jazykově nadanou, má anglinu týdně 3 normální hodiny, 1 hod. konverzaci, 1 hod s rodilým mluvčím (to mají všichni) a 2 hod seminář s rodilým mluvčím, další jazyk si mohli vybrat v 6. tř. mezi němčinou, franinou, španělštinou a ruštinou, nebo seminář přírodních věd (posílená matika, fyzika, chemie), seminář byl nahrazen povinným druhým jazykem. Dcera má fráninu, 2 hod. normální, 1 hod. s rodilou mluvčí.
Při takové dotaci něco utkví i blbovi. Když je navíc dítě nadané, má v těch jazycích opravdu velké + oproti běžným základkám. Tam mít na 2 jazyky stejně hodin celkem, co mají u nás na AJ, neumí většina děcek ani základ. Chtělo by to hlavně změnit systém výuky tak, aby se děcka naučily aspoň jeden a pak až přidávat další jazyk.
 ivaxx 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 16:33:25)
Magrato - naprostý souhlas. Děti u nás mají ve 3. a 4. třídě 4 hodiny Aj, v 5. již jen 3. Od šestky výše mají jen 3 hod Aj a k tomu 2 hod Nj nebo ruštiny. Je to k ničemu. Kdyby měly 5 hodin Aj, tak umí alespoň jeden jazyk dobře.
Proto jsme ze školy kluka dali pryč.
 jentak 
  • 

Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 16:46:37)
Dysortografik nerad čte - a v cizím jazyce už vůbec ne. Pro dítě je tato rada mimo.
 jentak 
  • 

Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 16:54:14)
Nevím- synovi se na AJ líbí, že neřeší -i-y - ale i tak tam má občas nějakou chybu. Ale čtení - to je děs a je jedno, v jakém jazyce. Přemýšlela jsem, že rád čteš komiksy, ty čte, tak že bych pořídila nějaký v angličtině. Až se dostanu do Phy, tak uvidím, co je.
 ivaxx 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 17:06:56)
LoraX - to máš samozřejmě pravdu, co se týče učení a užívání jazyka.
Oba s manželem máme státnice z Aj, používáme ji denně v práci... Za svůj život jsem se ve škole učila 4 jazyky, z nichž jsem část vytěsnila, protože jsem je už později nevyužívala.
Nicméně k tomu člověk musí dojít a těžko to chtít po dítěti, které má s procesem učení jisté potíže a ještě mu "nedocvaklo", že bez angličtiny to nepůjde.
 jentak 
  • 

Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 21:02:56)
No jo - ten minecraft či co to je hrají taky - ale když jsem se syna zeptala, jak ví, co má dělat, když si to nepřečte - tak že prý to odpozoruje. Teď hraje něco jinýho - prostě pozoruje, komunikuje a pak jede. Návody nečte, žádné, jede přes intuici a formou pokus omyl a nakoukáním.
Jinak konverzaci v AJ zvládá excelentně, to jo, ve škole na to dávají velký důraz, takže mu to nepřijde divný - tohle umí skvěle. Ale jak čte blbě česky, tak prostě anglicky taky. Prý to je normální.
 Delete 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 20:55:21)
Divá Báro,
určitě je povinný až od osmé, ale hodně často se zavádí dříve.
Mně vyhovuje, že naše holky ho mají na gymplech povuinný až od tercie.
 Lada2 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 16:12:12)
Tak moje dcera se na základce učila jako druhý jazyk němčinu, učitelé katastrofa. Na střední si potom stejně vybrala ruštinu, takže ty 2 roky byly úplně zbytečné. Raději kdyby posílili konverzaci v angličtině.
 Gábina, Barča 7/92,Týnka 6/01 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 16:20:09)
Skola, kam chodi nase Tyna, umoznuje dys detem misto druheho jazyka posileni prvniho. Proste ma anglictinu 1 a 2. Ptala bych se po tehle moznosti ve vasi skole.
 jentak 
  • 

Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 16:34:31)
Říkali, že je povinný druhý jazyk, pokud je to ve škole možné. Takže se obávám, že když to bude možné, tak je smůla. Taky se děsím druhého jazyka, starší syn ho měl až v devítce a byl silně znechucen.
 Gábina, Barča 7/92,Týnka 6/01 


Re: poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 20:35:38)
Ministerstvo nabídlo základním školám výjimku, aby pro některé žáky s horší jazykovou vybaveností zajistily místo druhého cizího jazyka stejný počet hodin výuky prvního. Například žáků s poruchami učení je čím dál více a přibrání druhého jazyka nemusí být vždy vhodné. "Takovým lidem je třeba nabídnout ten jeden jazyk drilovat, aby ho zvládli alespoň na základní úrovni," dodává Kuhn.
 sylvaina 


Re: Poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 17:44:01)
O prominutí jednoho jazyka bohužel nevím nic. Ale trochu tě uklidním, mám dceru rovněž s dys diagnózou. Má angličtinu a němčinu najednou. No nezáří zrovna, ale v obou je ve třídě průměrný student. Chodí tedy v obou na doučování, ale to u nich ve třídě nejméně 3\4 dětí. Takže nestahuj kalhoty, brod je ještě daleko. Nemusí to být průšvih.
 Babsi+2 


Re: Poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(20.1.2015 21:47:18)
Na podkladě vyšetření z ppp lze žádat o uvolnění z druhého jazyka,ivp a dítě bude navštěvovat aj o rok níž,nebo jiný předmět,podle toho,jak to umožní rozvrh.
 Lída+2 


Re: Poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(21.1.2015 7:07:54)
Syn má doučování, jednou týdně hodinku po Skypu a k tomu cca 3-4 úkoly e-mailem během týdne.
A i s poruchama(těma co píšeš) po této péči, má zlepšení výrazné.

Taky si myslím, že to nemusí být nutně rodič kdo se s tím dítětem tohle učí.....naopak vidím, že naše paní jim dala víc jak celá škola za ty roky.

Starší syn si začal číst v AJ.....a to bylo něco co jsem si říkala, že nemůže NIKDY dát.
 Lexi. 


Re: Poruchy učení a druhý jazyk na ZŠ 

(21.1.2015 13:15:08)
mohla by jsi mi prosím dát kontakt na to doučováni po Skypu, které se vám osvědčilo?

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.