vlad. |
|
(26.12.2014 12:37:52) Mám dost přátel v gay komunitě a 1000x raději bych vyrůstala v "rodině" s nimi, než v ústavu.
V zemích, kde je převládající vliv katolické církve, je xenofobní prostředí, každý vliv, který mocichtivá církev vnímá jako ohrožující, je potlačován. A není to o vlivu náboženství ve společnosti jako takového, protestantské země jsou mnohem tolerantnější.
|
Z+2 |
|
(26.12.2014 12:49:01) Nemám žádné přátelé v gay komunitě a přesto bych byl moc rád, kdyby nikdo nevyrůstal v ústavech a za lepší považuji kohokoliv kdo má zájem se o nějaké dítě starat.
|
vlad. |
|
(26.12.2014 12:52:38) Z+2, je spousta lidí, kteří žádného gaye neznají osobně, ale mají jasný názor, že dítě do takové domácnosti nepatří
|
Tussi + 3 |
|
(26.12.2014 15:08:44) Dobrovolne priznavam, ze do takove ""skupiny"" patrim. Nemam nic proti homosexualite, registrovanym partnerstvim fandim (at uz kvuli dedictvi nebo nemoci), ale vychova deti mi k nim nesedi. Ne proto, ze by je nemeli radi ci neumeli vychovat. Ale proto, ze muzsky a zensky mozek funguji jinak. Dle me teda dite vyrustajici v homosexualnim svazku bude ze sveta jineho pohlavi (nez jsou ""rodice"") tezce zmateno. Bude mu chybet ten odmala vnimany rozdil zenskeho a muzskeho pohledu na svet. Bude na nej pro jeho vyjimecnost (ruku na srdce - kolik takovych deti bude? moc asi ne) soustredovana vetsi pozornost - unese to kazde dite?
|
Líza |
|
(26.12.2014 15:14:33) V čem je to jiné, než když dítě žije jen s matkou, resp. matkou a babičkou?
BTW jde především o děti, které už v homosexuálních rodinách vyrůstají, ale druhý z páru, který není jeho biologický rodič, ho nemůže adoptovat.
|
Uarda |
|
(26.12.2014 15:29:55) "BTW jde především o děti, které už v homosexuálních rodinách vyrůstají, ale druhý z páru, který není jeho biologický rodič, ho nemůže adoptovat".
Ano, o toto vždy v otázce adopce homosexuálními páry šlo. Nikoliv o to, že by si homosexuální/lesbický pár adoptoval sirotečka opuštěného z ústavu. V případě "adopce" jde o to, aby si lesbické páry mohly legálně pořídit dítě a vychovat je. Otázka nestojí, co je lepší, zda homo-pár či ústav. Otázka stojí, zda bude zákonným zástupcem jeden z nich či oba.
|
Uarda |
|
(26.12.2014 15:30:41) Pardon, obě.
|
Tussi + 3 |
|
(26.12.2014 16:07:32) Tak asi oba/obe, ne? Jeden si zlomi nohu a dite onemocni/je treba mu vyridit pas pro nahly vylet se skolou ci cojavimco, a je treba, aby i ten druhy mohl osefovat dite...
|
Uarda |
|
(26.12.2014 16:33:19) Tussi, to právě předpokládáš adopci dítěte dvěma muži.
|
|
|
|
|
|
Mr. Miçkey |
|
(26.12.2014 15:50:08) No ja vyrustal jen s matkou, takze mi chybel muzsky prvek tak jako tak. Moje deti maj sice dva otce, ale k tomu au pair, takze jsou na tom ve finale lip :)
|
|
Z+2 |
|
(26.12.2014 16:14:29) To si nemyslím. Děti potřebují někoho kdo se o ně postará a má je rád. Vzory normálního jednání si najde v společnosti, okolí a nakonec třeba ve filmech.
|
Kaja222 |
|
(26.12.2014 17:46:57) premyslim, kdy jsem naposled videla film nebo serial, ktery bych mohla povazovat za vzor. Omladina cuci akorat tak na nesmyslny teenagerovsky serialy, horory a podobny hovadiny.
|
|
Tussi + 3 |
|
(27.12.2014 1:30:12) No ja ti nevim, ale doma se rozhodne chovam jinak, nez ve spolecnosti. Uvolneneji, bez pretvarek. Kdybych se svym srdcem na dlani vybehla mezi lidi, dostala bych na budku jako uz kdysi kolikrat a to dekuji, ne.
A filmy? Jake mas na mysli?
|
|
|
Jarmilka. |
|
(27.12.2014 8:51:36) Tussi: "Ale proto, ze muzsky a zensky mozek funguji jinak. Dle me teda dite vyrustajici v homosexualnim svazku bude ze sveta jineho pohlavi (nez jsou ""rodice"") tezce zmateno. Bude mu chybet ten odmala vnimany rozdil zenskeho a muzskeho pohledu na svět."
Tussi, můj muž mnželství po 4 letech neustál, neustl postižené dítě, přestl chodit domů, máme předškolák a batole, raději chodí pařit na drum""n""bass vyhulený. Moje děti jsou z tohoto mužského pohledu na dvě lehce zmatené a na výchovu by nemeplo drtivý vliv, kdyby to nezažily.
|
Tussi + 3 |
|
(27.12.2014 10:25:05) Jarmilko, to me mrzi, ze to tvuj muz neustal. Nerikam ale, ze heterosvazky jsou bezchybne. Kdyby si tak kazdy uvedomil, ze dite neni hracka, neco, po cem kdyz touzim, tak to budu mit, ale ze je to dar a zodpovednost, stejne tak rodina ze neni jen neco, co zkusim a kdyz me to neba, jdu jinam... Mno, ale takhle to halt dnes chodi. (jsem zastancem, ze rodina je Rodina, mela jsem stesti na chlapa, ktery to vnima stejne, i kdyz bychom se obcas sezrali :) ).
V homos.svazcich mi proste ten element druheho sveta chybi, je vyloucen bez moznosti nahrady, prijde mi to, treba jako by ze slabikare byla dobrovolne umyslne vyloucena nauka pismen K,L,H,.. s tim, ze dite se to casem nekde samo nauci...
|
Kudla2 |
|
(27.12.2014 10:41:59) Tussi,
ale co je to "ženský" a "mužský" pohled na svět, proboha?
Copak jsou všechny ženy a všichni muži STEJNÍ?
Navíc co lidi, co vyrůstají třeba jen s matkou a babičkou?
Jistě že ideální je rodina s mámou a tátou, kteří se mají rádi a chovají se k sobě slušně, ale řečeno slovy klasika, "kdo z vás to má"?
A když už má z toho něco chybět, tak by mě víc mrzelo to slušný chování než to druhý pohlaví.
|
Faidra Lannister |
|
(27.12.2014 10:57:29) Mně kolikrát přijde pojem "tradiční rodina" jako něco podobného rytířství nebo kovbojům. Básní se o tom, ale v reálu byli rytíři často přečasto banda tupejch surovejch hrdlořezů a kovbojové chudý udřený kluci. Stejně tak rodinu držela pohromadě socioekonomická nutnost a na nějaký osobní štěstí a naplněnost ti každej nakašlal (pokud by vůbec tušil, o čem je řeč).
|
Tussi + 3 |
|
(27.12.2014 11:56:43) Pockej, to jakoze je ok, ze zalozim rodinu, ale protoze jsem nenasla pocit osobniho stesti a naplnenosti, tak me to opravnuje sobecky jit za svym a ostatni starejte se jak umite?
Basneni kolem rytiru a kovboju nechapu, kdo umi cist snad vi, jak tito zili... No, a neda se hledat ""vzor"" v legendach. Neda se hledat vzor ani ve vztahu sousedu, byt vypadaji navenek tak stastni a sehrani.. neb s nima clovek nezije, nevi, co se odehrava za zavrenyma dverma..
|
Faidra Lannister |
|
(27.12.2014 12:14:45) To jsem nikde nenapsala, samozrejme se cokoli da vylozit ruzne. K paleni mostu a "odchody za stestim" se tez nestavim s extra pochopenim, i kdyz moje zkusenost je takova, ze lidi se k rozvodu neodhodlaji jen tak pro nic za nic. Spis jsem to myslela tak, ze pojem tradicni rodina tak, jak je chapan, povazuju spis za konstrukt nez realitu.
|
|
|
Kudla2 |
|
(27.12.2014 20:29:37) Faidro,
s tou "tradiční rodinou" s Tebou vřele souhlasím.
Zajímavé je, že si ji velmi často berou do úst ti, kteří ji vnímají spíš jako formální stránku (tj. tradiční rodina je, když je muž a žena, přičemž někdy je to vylepšené tím, že ten muž je dominantní "hlava rodiny" a ta žena submisivka, která mu v ničem neodporuje, protože přece muži jsou ze samé podstaty dominantní a ženy submisivní), ale pokud jsou tyhle vnější znaky splněny (tj. muž a žena prožijou spolu celý život v manželství, muž poroučí a žena poslouchá), tak už neřeší to, jestli jsou v tom obě strany, potažmo případné děti spokojené, že v takovém uspořádání klidně může být peklo na zemi, i když forma je zachována.
Nemám ráda, když se klade větší důraz na slovo "tradiční" než na slovo "funkční", zajímá mne ten OBSAH, ta forma už méně. A tím obsahem je pro mě to, že se ti lidi mají navzájem rádi a vycházejí spolu. Což můžou klidně v výše uvedeném uspořádání, ale zdaleka ne jen v něm.
|
Binturongg |
|
(27.12.2014 20:52:46) Kudlo - jo, to je ono! Funkční je důležitější než tradiční, ale ideální je, když to jde ruku v ruce - jenže tomu se právě čím dál víc těch, kteří to nepoznali nebo nedokáží poskytnout svým dětem (je fuk, z jakého důvodu), vysmívá a snaží se to podupat s demagogickými myšlenkami typu že po rozvodu ještě žádnému dítěti noha neupadla atp.
|
Kudla2 |
|
(27.12.2014 20:57:24) "Funkční je důležitější než tradiční, ale ideální je, když to jde ruku v ruce "- tak s tím mohu jen vřele souhlasit.
Ale když to z nějakého důvodu nejde, tak vždycky budu preferovat funkční netradiční než tradiční nefunkční.
"jenže tomu se právě čím dál víc těch, kteří to nepoznali nebo nedokáží poskytnout svým dětem (je fuk, z jakého důvodu), vysmívá a snaží se to podupat s demagogickými myšlenkami typu že po rozvodu ještě žádnému dítěti noha neupadla atp."
Tak to si zas nemyslím, že by se tomu "vysmívali a snažili se to podupat" - to je totiž tak silný, že se to podupat nedá a výsměch tomu neublíží.
Nejsem příznivec rozvodů a rozchodů z malicherných důvodů, ale jsem velmi ráda,že tato instituce existuje, protože ač je na jednu stranu zneužívána, tak na druhou stranu je možné se díky ní zbavit psychopata a tyrana, což dřív tak jednoduché nebylo.
|
Binturongg |
|
(27.12.2014 21:02:37) Nejsem příznivec rozvodů a rozchodů z malicherných důvodů, ale jsem velmi ráda,že tato instituce existuje, protože ač je na jednu stranu zneužívána, tak na druhou stranu je možné se díky ní zbavit psychopata a tyrana, což dřív tak jednoduché nebylo.
Ano, s tím souhlasím
|
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(27.12.2014 10:46:26) Teď to znova čtu, a už koncept nějakého "druhého světa" mi přijde padlej na hlavu.
Jak, druhého světa? Muži i ženy přeci žijou v JEDNOM společným světě, nějak jsem si nevšimla, že bych žila v jiným než můj muž nebo naši kamarádi.
Jestli by mě taky teda neměli vyměnit za nějakou jinou ženskou, která má "svůj ženskej svět" , aby naše děti nebyly ochuzený?
Osobně je pro mě daleko horší představa, že někdo žije s magorem kteréhokoli pohlaví, který ho soustavně deptá a chová se k němu jako kretén, než že ho vychovávají pouze příslušníci jednoho pohlaví (úplně jedno kterého).
|
Faidra Lannister |
|
(27.12.2014 10:52:19) Kudlo
|
|
Tussi + 3 |
|
(27.12.2014 11:36:40) Ale vzdyt o tom pisu, ze ne vsechny heterosvazky jsou ok.
A pohled dvou svetu.. Nezridka se tu objevuji temata ve stylu ""muj muz"" neco vyvedl (chapej - neudelal dle mych predstav). Z poslednich aktualnich jak neni na nakup darku, neresi/resi vanoce, nebo treba mam kartacky nad umyvadlem, a chlap si v nem cistil boty.. Staci zapatrat v tematech a procist diskuze.
Prijde ti tedy, ze muzi a zeny jsou stejni? Ze maji na vse stejny pohled? Ze oba ""druhy pohlavi"" vidi stejny problem stejne? Ano, kazdy clovek je jiny, takze 100lidi bude resit jeden problem jinou cestou, ale system reseni bude podobny u zen a podobny u muzu.
|
Grainne |
|
(27.12.2014 11:56:05) Nu, bude neco zavadneho na tom, kdyz to muz vyresi spise zenskym zpusobem, nebo zena spise muzskym zpusobem? Zensky a muzsky svet se velmi sblizil, ne li dokonce prolnul, nic neni tabu pro zeny, ale ani pro muze.
Vpodstate jde jen o to, spolecensky pokrok uvest do souladu s legislativou. Gayove i lesby jiz vychovavaji deti v legitimnich svazcich, ovsem ta vychova je tak trochu ...na cerno...Nac to? Je snad lepsi jiz existujici stav osetrit tak, aby byl legitimni, ne jen tise tolerovany. Navic, s pravy vzdy prichazeji i povinnosti, napriklad patricne vyzivne pro dite a podobne.
Takze za me...jaky ma smysl se tvarit, ze neco neni, kdyz to je, tech paru uz neni tak malo, aby se nedalo vyvozovat, ze peci o deti zvladnout nemohou, jsou tedy funkcni a deti z techto rodin nijak extremne netrpi dokonce ani spokecenskym odsudkem.
|
Tussi + 3 |
|
(27.12.2014 12:12:09) Grainne - to mas recht. Ja taky rezu motorovkou, mafl je vylozene muj, a muj muz ma napr. bunky na drby (pamatuje si, co mu kdo kde rekl, a nepouzije to v nevhodny okamzik).
Stejne ale ten pocit, ze muzi maji jiny operacni system nez zeny ve me zustane (a nevymlatite ho ze me a ne a ne :) ).
Pres tento muj pocit musim souhlasit s tim, ze na cerno je na nic, ze to zavani pruserem. Ze to muze zpusobit daleko vetsi paseku, nez to, za cim si celou dobu tvrdosijne stojim.
|
Grainne |
|
(27.12.2014 13:03:26) Tussi, byt zenou v dnesni dobe je krasne, protoze muzes klidne pouzit zensky i muzsky zpusob reseni tehoz, aniz by ses tim vystavila na pranyr. Nejaky ten nenavistny drb te driv, nebo pozdeji potka tak, jako tak, takze je docela dobry vklad do zivota umet se s tim vyporadat a naucit se to v case, kdy ti za zady stoji laskyplna ochranna hradba milujicich lidi.
Zijeme v jinem svete, nez nasi rodice a ty zmeny uz nastaly, ne ze o nich uvazujeme v rovine teorie. Staci je prijmout a predevsim, uz davno nezijeme v uzkem okruhu lidi, mame siroky rozsah moznosti se pohybovat tam, kde je nam dobre, kde nas prijmou i s jinakosti.
Dnes je naopak pro dite pocit jistoty a bezpeci s nekym, kdo mu ho umi a chce poskytnout, bez ohledu na nejake normy, nebo dokknce dogmata a tam, kde je to mozne.
|
Mr. Miçkey |
|
(27.12.2014 13:09:56) Jo, ten "muzsky a zensky svet"... s moji aupairkou jsme se mohli hodiny bavit o zbranich a vybusninach nebo se spolu prat (kdysi jsme chodili spolu na karate, ona pozdeji na policejni skolu), zatimco muj lover histericky pisti, kdykoli vidi pavouka a spis nez o bojovy sporty se zajima o makeup
|
aky |
|
(27.12.2014 13:26:11) .... aupairkou jsme se mohli hodiny bavit o zbranich a vybusninach A to dokazuje co? Ze aupair sa biologicky identifikuje s chlapom? Alebo iba potrebujes informovat o com sa bavite?
|
Mr. Miçkey |
|
(27.12.2014 13:46:13) Ne, akorat ze jsou zensky, ktery se dokazou chovat muzneji nez nekteri chlapi (predpokladam, ze tu ted ode me necekas jeji 10ti strankovou charakteristiku a rozbor osobnosti) a naopak. Clovek by rekl, ze tohle cernobily videni sveta uz je davno pase, ale koukam, ze nekteri jedinci lpi na zavedenych stereotypech s takrka autistickou urputnosti
|
aky |
|
(27.12.2014 14:08:48) ... dokazou chovat muzneji Nasledujuci text sice nema taku vypovednu hodnotu ako Tvoje diskusne temy s aupair, ale pokusim sa Ti priblizit, o com pisem. Když byl v roce 1966 kanadskému chlapci jménem Bruce Reimer, jednomu z jednovaječných dvojčat narozených 22. srpna 1965, při operativní nápravě fimózy obřízkou elektrickým přístrojem omylem spálen celý penis, navštívili s ním jeho rodiče Johna Moneyho, jehož názory znali z televizní diskuse, a ten přišel s řešením, v jehož rámci bylo pohlaví dítěte 3. července 1967 operativně a hormonálně změněno na ženské a dítě dostalo jméno Brenda. V roce 1975 byla kazuistika publikována jako úspěšné jako případ John/Joan.[9]
Přestože chlapci byla tato událost zatajena a byl považován za dívku, choval se jako chlapec a pokusy socializovat jej jako dívku selhaly, což bylo veřejně odhaleno až v roce 1997 v článku, který napsali Milton Diamond a Keith Sigmundson.[10] Od 7 let odmítal Reimer Moneyho navštěvovat a ve 14 letech vyhrožoval sebevraždou, bude-li nucen jej navštívit, což vedlo k tomu, že mu rodiče po dohodě s Moneym prozradili pravý důvod návštěv. Bezprostředně poté, když se dozvěděl o své minulosti, ukončil hormonální léčbu a přihlásil se k mužské pohlavní roli a v 15 letech podstoupil ve čtyřech krocích operativní změnu zpět k mužské identitě a zvolil si jméno David. Později si vzal ženu, která měla děti z předchozího manželstí. https://cs.wikipedia.org/wiki/John_Money
|
Mr. Miçkey |
|
(27.12.2014 14:18:27) Aky, ale ty tady placas dve veci dohromady. Neco jineho je pohlavni identita, a neco jineho "typicke vzorce chovani"... nekdo tu jako priklad uvadel cisteni bot nad umyvadlem v blizkosti kartacku na zuby, znam dost chlapu, ktery by pri tom pohledu dostali histerickej zachvat a dost zenskych, ktery by tak ty boty taky klidne cistily.
Mmch zrovna ty bys mohla vedet, ze v nemecku je uzakoneno 3. pohlavi a to se netyka zdaleka jen intersexualu, i jako muz/zena se muzes prohlasit za neco mezi a pohlavi nespecifikovat (coz se tyka i dokladu a spol.), do jaky skatulky hodlas cpat podobny unisex jedince...?
|
aky |
|
(27.12.2014 14:28:13) ...cisteni bot nad umyvadlem v blizkosti kartacku na zuby Prepac, ze som sa pokusila posunut diskusiu od hadky nad kartackom na zuby a Tvojej aupair inde. Preco si nezostala zenou, ked je to vlastne jedno a spravat sa mozes ako chlap kedykolvek? Unisex jedinocv budem davat do skatulky ""unisex jedinci"" ( s tym, ze odmietnem uznat, ze tvoria vacsinu populacie).
|
Mr. Miçkey |
|
(27.12.2014 15:06:54) Protoze se ti marne snazim vysvetlit, ze sexualni identita a genderovy stereotypy jsou dve naprosto rozdilny veci. Jak si sama v predminulym prispevku na prikladu Brandon krasne ukazala, ani vlastnictvi vaginy z nikoho zenskou neudela.
Covece, furt se divim, jak se nekomu s tak omezenym chapanim podarilo dostudovat medicinu. Jste meli zapocty z mavani, ne?
|
Ananta |
|
(27.12.2014 15:21:51) "Jste meli zapocty z mavani, ne?"
))))
pardon, nemůžu si pomoci
Ale na to byl nějaký výzkum, že nejrigidnější myšlení mají lidi se základním vzděláním a vysokoškoláci
|
|
aky |
|
(27.12.2014 15:42:18) ...Covece, furt se divim, jak se nekomu s tak omezenym chapanim podarilo dostudovat medicinu. Jste meli zapocty z mavani, ne?
Ked urobis na nejakej VS aspon jeden zapocet, tak to pochopis. A prestanes ako definicne delenie muzskeho a zenskeho sveta brat zaujem o rakety.
|
Mr. Miçkey |
|
(27.12.2014 16:54:38) Ja se ti marne snazim vysvetlit, ze to byl jen priklad, a te ti tady nebudu psat nekolikastrankovy rozbor jeji osoby. Pokud to nejsi schopna pobrat, je mi lito, pak ti muzu leda zamavat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tussi + 3 |
|
(27.12.2014 14:03:46) A vo tom to je. Muj tata se zajima o makeup a muj tata, tedy mama, nebo...? to zere. A pak navstivi skolniho kamarada (v ""bezne"" rodine) a nevi, jak reagovat.
Nehlede na to, ze to v cem vyrustame, si odnasime do dospelosti. Snazime se vyhnout vecem, ktere nam lezli na nervy, kdyz jsme byli mali (at uz treba lesteni picicandicek pred vanoci), a patologicky upadame do vztahu a koleji podobnych nasim rodicum ci vztahu, ktere ma za nasledek rodic.vychova.
Zajimal by me dopad homos.vychovy a prostredi na dite. Ted to nevidime. To se projevi v dobe, kdy vetsina z nas taktak udrzi moc a myslenku. Treba si takovy dospely mlady muz nebude schopen najit a udrzet vztah se zenou, protoze pres makeup je odbornik on, po tatovi, a ty zeny si na xicht patlaji hruzy? Anebo si najde zenu, ktera po mame umi bojova umeni, stipat drevo a nahodit barak a budou stastni az do smrti....
|
Z+2 |
|
(27.12.2014 15:33:06) No a protože nepůjde o homosexuální výchovu, ale o výchovu homosexuálního páru, tak předpokládám, že bude tak dobrá jak dobří budou ti dva. To znamená, že někdy lepší a někdy horší než u podobného heterosexuálního páru. Rozdílů bude minimum. Zvlášť ze začátku bude nepochybně spíš lepší, protože ti kdo tu šanci dostanou udělají vše aby uspěli a bude na ně větší vnější tlak.
Pro dítě to bude lepší než bude s samotnou ženskou a o moc lepší než pokud bude s ženskou co střída chlapy po půl roce a ani těm ty děti nebereme a nepřidělujeme těm správným párům. Ikdýž Norsko se pomalu tímto směrem vydává. Ale ta představa je mi teda daleko nesympatičtější než dva gayové starající se o dvojčátka.
|
|
Filip Tesař |
|
(27.12.2014 15:55:58) "Treba si takovy dospely mlady muz nebude schopen najit a udrzet vztah se zenou, protoze pres makeup je odbornik on, po tatovi, a ty zeny si na xicht patlaji hruzy? Anebo si najde zenu, ktera po mame umi bojova umeni, stipat drevo a nahodit barak a budou stastni az do smrti...."
Sexuální orientace je vrozená a výchovou ji nepřemažeš. Najít si ženu by mohl mít teoreticky problém kluk vychovávanej homosexuálním párem, pokud půjde o gaye, který absolutně odmítaj kontakty se ženskýma: znám ovšem i otce ze silně patriarchálních heterosexuálních rodin, který se bavěj tak akorát s matkou a jinak mluvit se ženskýma je pod jejich úroveň. Kluk vychovanej v takovým prostředí si možná holku najde (to je víc technická otázka = četnost příležitostí), ale je otázka, zda si ji pod vlivem matčiny role v rodině udrží. Udržet si vztah je o něčem jiným než o sexuální orientaci, ta hraje spíš roli dosaditelný proměnný, a v tom může mít kluk vychovávanej homosexuálním i heterosexuálním párem může mít stejně dobrý i stejně špatný předpoklady: pokud bude jeden z rodičů, ať už heterosexuální nebo homosexuální, citovej manipulátor, je to do budoucích vztahů zátěž první třídy - totéž ostatně při výchově jedním rodičem... Nebo mamahotel, to je taky prvotřídní problém pro hledání a udržení vztahů.
Představa, že homosexuální chlap šišlá, oblíká se do růžovýho a je namatlanej make-upem je představa vytvořená heterosexuálníma chlapama, který nejspíš ve skutečnosti živýho homosexuála nepoznali (nebo nevěděli, že to je homosexuál). Je to prostě projekce zženštilosti - ale se skutečností má společnýho asi tolik, jako románová představa německýho profesora v Americe, kterej je roztomilej geniální pošuk, co míchá dohromady angličtinu a němčinu... Ale i takoví možná existujou. Pokud si něco dítě v rodině, co se vztahu týče, opravdu osvojí, pak jsou to představy o vyhraněných rolích rodičů, zejména pokud jde o role, ve kterých právo rozhodovat má ve větší nebo absolutní míře jeden z rodičů. A to je potom do budoucna zátěž. Takhle to může vypadat v jakýkoli rodině, kluk se může ztotožnit s tátou, kterej mámu nepustí ke slovu a má vždycky pravdu, podobně, jako se může ztotožnit s podobně se chovajícím homosexuálním rodičem.
|
|
|
|
|
|
|
|
Kaja222 |
|
(27.12.2014 12:36:26) kudlo, sice muzi i zeny zijou v jednom svete, ale jejich nahlizeni na svet je jine a tim padem i pristup ke svetu.
Absence jednoho pohlavi zpusobuje nevyvazenost - je to krasne videt na muzskych kolektivech (programatori, delnici) nebo na ciste zenskych kolektivech (ruzne uctarny, sborovny).
Ty svety jsou dva i kdyz se prolinaji a ziji dohromady. Pokud jeden aspekt chybi, je to sakra znat.
|
Alraune |
|
(27.12.2014 14:19:42) A co to má společného se svazky leseb a homosexuálů? Oni taky nežijí ve vzduchoprázdnu, mají rodiny, sourozence, rodiče... jejich děti nežijí v jednopohlavním svět
|
Filip Tesař |
|
(27.12.2014 15:06:12)
|
|
Kaja222 |
|
(27.12.2014 15:09:42) tak jestli ty babicky, dedeckove, bratranci a sourozenci ziji vsichni v jednom velkem dome, pak to jedno nejspis je.
Jinak to jedno samozrejme neni.
|
Z+2 |
|
(27.12.2014 15:25:06) Naprosto není potřeba, aby žili s nimi.
Pokud to myslíš vážně, musíš být i fanatickou zastánkyní střídavé péče a tvrdě protestovat proti situacím kdy dítě vychovává jen matka.
|
Tussi + 3 |
|
(27.12.2014 17:34:53) A co takhle udrzet rodinu pokupe? I pres pocatecni chemii mit zhruba jasno, s kym mam tu cest a rodinu zakladam? Pro zodpovednost k ni, k lidem v ni, nechlastat, negemblit... ,nesu..at na kazdem rohu? Nenechat se zlakat za travou u souseda zelenejsi? A nenechat ji padnout proto, ze halt v ni clovek nenasel dost osobniho naplneni???
|
Grainne |
|
(27.12.2014 17:41:12) Tussi, ovsem, proti tomu nic...ovsem jaksi...jakou to rodinu vlastne? Rodina, jako sezdany par, nebo se vsemi temi odchylkami, za ucelem zajisteni materialnich potreb, vychovy, jistoty a bezpeci pro deti?
|
|
Z+2 |
|
(27.12.2014 18:44:19) Jsem jasně pro. Udržet rodinu pohromadě je v naprosté většině situací nejlepší pro děti v té rodině vychovávané. O tom snad nikdo nepochybuje..
|
Binturongg |
|
(27.12.2014 18:47:58) Z+2 - o tom bohužel pochybuje 90% těch, kdo úplnou rodinu nikdy nepoznali nebo v neúplné rodině vychovávají své děti.
A protože jich je zatraceně mnoho, stávají se oni normou a úplné rodiny blbci, kteří se na ně vytahují
Je třeba svůj stav nějak vysvětlit, omluvit, sám pro sebe znormalizovat - a nejlepší cestou je poukázat na blbost nebo patologii někoho jiného...
|
|
|
|
Tussi + 3 |
|
(27.12.2014 17:47:55) A co takhle udrzet rodinu pokupe? I pres pocatecni chemii mit zhruba jasno, s kym mam tu cest a rodinu zakladam? Pro zodpovednost k ni, k lidem v ni, nechlastat, negemblit... ,nesu..at na kazdem rohu? Nenechat se zlakat za travou u souseda zelenejsi? A nenechat ji padnout proto, ze halt v ni clovek nenasel dost osobniho naplneni???
|
Binturongg |
|
(27.12.2014 18:04:53) Tussi -
Lidé jsou přesvědčeni, že norma je to, čeho je hodně. Každá druhá rodina je neúplná, v těch úplných to skřípe...
Jasněže si lidi musí namlouvat, že to nemělo vliv na ně a nebude mít ani na jejich děti - to by se museli zbláznit. Ale nechápu, proč pohrdat a zesměšňovat tradiční model máma, táta, děti, když to notabene klape...
|
Binturongg |
|
(27.12.2014 18:06:58) Jo a trend teorií, že dítě nepotřebuje matku, protože je nahraditelná, aniž by to na dítěti nechalo stopy, považuju za fašistický...
|
Z+2 |
|
(27.12.2014 18:51:10) Fašistický? Proč zrovna fašistický? Co tím myslíš? Máš pocit, že Musolími chtěl převést výchovu na otce a matky vytlačit? Zajímavá teorie.
|
Binturongg |
|
(27.12.2014 20:49:20) Z+2 - prosím, snaž se číst. Vím, že s tím máš potíže, ale já vůbec nemluvím o nějakém převádění, probůh! Viděl jsi Pramen života? (to za fašisty) Víš, že se dávají batolátka do ústavů v Číně, protože tam mají lepší a odbornější výchovu? (to za komunisty)
A ten trend se teď rozmáhá i v civilizaci.
Role matky je dehonestována a jakkoli si myslí kdejakej rozumbrada, že je lepší matka než skutečná matka, ačkoli je otec, role matky je nezastupitelná a její absence dítě doživotně poznamená - víc než absence otce
|
Kafe |
|
(27.12.2014 20:53:58) Pramen života? (to za fašisty) - nikoli fašisty, ale nacisty
|
|
Z+2 |
|
(27.12.2014 21:51:20) Nesmysl.
Film jako relevantní argument? Navíc tedy nevím čeho. Jak za komunismu, tak fašismu byla role matky spíš než cokoliv jiného glorifikována. Takže mi to přijde ujeté.
A ne nemyslím si, že by absence matky byla horší než absence otce. Absence jednoho z rodičů je vždy problém a vždy to nějak ovlivňuje jeho život. Z jediných relevantních a mně známých výzkumů z USA dost jasně vyplývá, že děti vychované jen matkou a tudíž bez otce mají nejmenší šanci na VŠ titul a největší na návštěvu vězení. U nás jsem o podobném dlouhodobém výzkumu nečetl. Zajímalo by mně to.
|
|
Z+2 |
|
(27.12.2014 21:51:20) Nesmysl.
Film jako relevantní argument? Navíc tedy nevím čeho. Jak za komunismu, tak fašismu byla role matky spíš než cokoliv jiného glorifikována. Takže mi to přijde ujeté.
A ne nemyslím si, že by absence matky byla horší než absence otce. Absence jednoho z rodičů je vždy problém a vždy to nějak ovlivňuje jeho život. Z jediných relevantních a mně známých výzkumů z USA dost jasně vyplývá, že děti vychované jen matkou a tudíž bez otce mají nejmenší šanci na VŠ titul a největší na návštěvu vězení. U nás jsem o podobném dlouhodobém výzkumu nečetl. Zajímalo by mně to.
|
Binturongg |
|
(27.12.2014 21:58:39) Z+2 - hele, s Tebou opravdu nemá smysl vést debaty. Všechnovím, Všechnoznám, Jsemnadvšechny doktory, Jsemnadvšechnypedagogy, Jsemprostěnejlepší... to je můj tchán a s tím už se taky dávno do debat nepouštím.
Pak máme ještě takového známého - je to traktorista se sedmi třídami základky, ale všechny vědátory samosebou strčí do kapsy a ví všechno nejlépe - je třeba mu přiznat jistý talent výmluvnosti
Máme pro to tu škatulku s názvem ROZUMBRADA a jedním z pravidel je - nedebatuj s rozumbradou, jeho potěšíš, sebe nas...š a skutečně rozumné debaty nebo výměny, byť protichůdných názorů, nedocílíš, protože rozumbrada se jen vysmívá a naprosto nepřipouští vlastní chybu, natož myšlenku, že by mohla existovat i jiná varianta než jeho názor
U Tebe je to asi ještě horší - slovíčkaříš. Nicméně nechápu, proč bych nemohla použít film jako přirovnání - neuváděla jsem vymyšlenou detektivku. Ale jestli ten film neznáš, tak si to vygoogli a pak debatuj k věci
|
Z+2 |
|
(27.12.2014 22:10:12) Není ujeté když ze slovíčkaření obviňuješ ty mně? Nakonec reakce na film, který sice ukazuje jednu z maginárních situací v Německu, byla jen podružná.
Reáguju logicky jen na témata která mně zajímají. Snažím se nesklouznout do osobní roviny, ale s Tebou je to neskutečně těžké.
Kde tvrdím, že všechno znám a vím. Řekl bych, že jistota vlastní pravdy vyzařuje z tvých příspěvků daleko víc než z mích.
|
Binturongg |
|
(27.12.2014 22:17:38) Z+2 - dobře tak jinak - s Tebou mě rozhovory nebaví - vlastně už od dob debat o kůrovci. A nikoli proto, že máš jiné názory. Jako rozumbradu Tě mám zařazeného také od těch dob.
Považuji takové debaty za zbytečnou ztrátu času. S mnoha lidmi si tu vyměňuji velmi protichůdné názory, ale najdou se tací, s nimiž debaty opravdu nikam nevedou a nedávají mi smysl.
Možná je to jen můj subjektivní pocit, ale sorry
|
Z+2 |
|
(27.12.2014 22:20:18) Tak proč proboha na mně reáguješ? To nechápu?
|
Binturongg |
|
(27.12.2014 22:22:06) Nějak mi to ujelo - už to neudělám
|
|
|
|
|
|
|
Z+2 |
|
(27.12.2014 21:51:41) Nesmysl.
Film jako relevantní argument? Navíc tedy nevím čeho. Jak za komunismu, tak fašismu byla role matky spíš než cokoliv jiného glorifikována. Takže mi to přijde ujeté.
A ne nemyslím si, že by absence matky byla horší než absence otce. Absence jednoho z rodičů je vždy problém a vždy to nějak ovlivňuje jeho život. Z jediných relevantních a mně známých výzkumů z USA dost jasně vyplývá, že děti vychované jen matkou a tudíž bez otce mají nejmenší šanci na VŠ titul a největší na návštěvu vězení. U nás jsem o podobném dlouhodobém výzkumu nečetl. Zajímalo by mně to.
|
|
Z+2 |
|
(27.12.2014 21:51:42) Nesmysl.
Film jako relevantní argument? Navíc tedy nevím čeho. Jak za komunismu, tak fašismu byla role matky spíš než cokoliv jiného glorifikována. Takže mi to přijde ujeté.
A ne nemyslím si, že by absence matky byla horší než absence otce. Absence jednoho z rodičů je vždy problém a vždy to nějak ovlivňuje jeho život. Z jediných relevantních a mně známých výzkumů z USA dost jasně vyplývá, že děti vychované jen matkou a tudíž bez otce mají nejmenší šanci na VŠ titul a největší na návštěvu vězení. U nás jsem o podobném dlouhodobém výzkumu nečetl. Zajímalo by mně to.
|
|
|
|
|
Ananta |
|
(27.12.2014 18:28:13) Normy v sociologii jsou společně sdílené ideje určitou skupinou a ty se můžou měnit a mění.
|
Kaja222 |
|
(27.12.2014 18:38:24) sociologie normy ale nestanovuje. K tomu je nejaky hodnotovy/eticky system.
|
Ananta |
|
(27.12.2014 18:58:05) Huhu, sociologie je nestanovuje, ale sociologie se jimi zabývá.
|
|
|
Binturongg |
|
(27.12.2014 18:44:33) Ananto - to by muselo jít pouze o sociologii a ne také o biologii, psychologii a další...
Ale dík za vysvětlení - pokud má dítě celoživotní problém ze ztráty či absence matky (a že ho má KAŽDÉ dítě, ať si tu už připustíme nebo ne), dnešní trend to patrně vysvětluje pouze sociologicky a jako případný sociální problém (sociopatologie je taky dost fajn obor - i kdyby šlo jen o toto)
A na závěr - to, že se něco děje často nebo se dělo v historii (typu odtrhávání dětí od matek v raném věku), neznamená, že je to tak správně, že jo?
To bychom se mohly začít bavit o tom, proč se dnes nebojuje muž proti muži v brnění, nebo proč se nedělají veřejné popravy, když se to tak x krát v historii dělalo...
|
Ananta |
|
(27.12.2014 19:02:20) Bin, jasně, můžeš se na to podívat z pohledu biologie, psychologie..., sociologie nepopisuje co je a není správné, ale jak se společnost chová a jak si hodnoty vytváří, udržuje (socializace, společenská kontrola...), mění... z pohledu biologie a psychologie se snad ještě nikdo neodvážil zpochybnit roli matky.
|
Binturongg |
|
(27.12.2014 20:43:41) Ananto - to bych nesouhlasila. Bohužel se nahraditelnost matky čím dál víc prezentuje ze všech hledisek. Ti prostší tomu uvěří, jako věří třeba prosté čínské matky tomu, že jejich dětem bude nejlépe v ústavech, kam je dávají díky propagandě dobrovolně ve dvou, třech letech.
A jsou za tím jen a pouze prachy, prachy, prachy - důraz na rychlost, výkonnost...
Máš s tím problém? Najdi si psychouše, každý ho má, počítá se s tím. Máš s tím problém a nemáš na psychouše? Každý obvoďák dnes oplývá bohatými zkušenostmi s antidepresivy, nač tedy utrácet za odborníka, když se lze stát pokusnou krysou? Máš s tím problém a protestuješ? Vybočuješ z řady? OK, máme svobodu, ale ti, kdo jdou proti proudu, stejně ničeho nedocílí...
|
Ananta |
|
(27.12.2014 21:29:52) "Bohužel se nahraditelnost matky čím dál víc prezentuje ze všech hledisek."
Kde se prezentuje, bavme se o odborných kruzích, liga otců a podobné hámotiny to mě nezajímá.
|
Kudla2 |
|
(27.12.2014 21:35:12) Liga otců ti hysteričtí frustráti udělali dobré věci tak medvědí službu, jak se hned tak nevidí.
|
|
Binturongg |
|
(27.12.2014 21:49:28) Ananto - v poslední době - tedy v řádu let, mě děsí nejvíc francouzští psychologové, kteří ruku v ruce s ekonomy doporučují matkám odkládat děti ještě jako kojence - odtamtud se šíří tento trend, který v kombinaci s celosvětovými genderovými výkřiky, z nichž plyne, že by chlapi měli rodit a kojit a ženské zvedat činky a rukovat do armády, a když ne, budou po zásluze potrestáni, jde o další velkou ránu do už tak průserového stavu instituce rodiny.
Přeháním - záměrně. I když...
Myslím - a to se obloukem dostáváme zpět k tématu - že lidi ani tak neděsí, že by homosexuálové vychovávali děti, jako to, že se prostě nic nedělá pro to, aby byla instituce rodiny obnovena, jen se stále vymýšlí, jak zmírnit těžkou patologii ve vztazích i v matrimoniologii. Nikoho nenapadne kázat něco o tom, že se po první krizi nemají lidé rozcházet, že se rozbité věci ještě někdy dají opravit, ne hned zahodit. Dnes se mluví o tzv. PRÁVU NA ŠTĚSTÍ, kterým je omluveno vše, včetně největších sviňáren.
Další a další alternativy, jak zajistit dětem funkční rodinu, nejsou od věci, je to v pořádku, ovšem to, že to působí, jako by už se počítalo s definitivním rozpadem tradiční, FUNKČNÍ rodiny a nebylo východiska, vede, dle mého názoru, lidi ke vzdoru a vzpurnosti
|
Kudla2 |
|
(27.12.2014 21:52:30) Tak vzdor a vzpurnost by v tomto případě snad znamenal příklon k tradiční funkční rodině, a to by bylo pozitivní, ne?
A o PRÁVU NA ŠTĚSTÍ se snad mluví v červené knihovně, ale že by oficiálně...?
|
Binturongg |
|
(27.12.2014 22:02:50) Kudlo - jak dlouho chodíš na Rodinu? Já se o právu na štěstí dozvěděla tady.
Opouštím rodinu i s dětmi. Zamilovala jsem se. Ale přece mám právo na štěstí - nezakopu se někde v Horní Dolní jen kvůli dětem...
Manžel spí s jinou - prý ho to se mnou nebaví. Říká, že má také právo na štěstí - je to pravda?
Kamarádku opustil přítel poté, co zjistil, že jejich dítě je postižené. Se slovy, že má právo na štěstí odešel jinam, kde so pořídil dvě zdravé děti...
To jen tak namátkou, co mi utkvělo za těch asi 6 let, co sem lezu...
Slýchám to i v reálném životě. A do výuky na VŠ se to už dostalo taky
Červená knihovna? Tam ještě v dávných dobách právo na štěstí jednoho končilo tam, kde začínalo neštěstí jiných, ale ta hranice se dnes také stírá...
|
Z+2 |
|
(27.12.2014 22:19:18) Ano s tím souhlasím právo na vlastní štěstí bez ohledu na cokoliv jiného je z mého pohledu nejděsivějším právem současné doby. Nebo lépe řečeno víra, že to právo existuje a omlouvá cokoliv.
|
|
|
|
Ananta |
|
(27.12.2014 23:18:57) Bin, vím jak to myslíš, ale podle mě se s tím nedá nic dělat, za rozpad rodiny může především osamostatnění žen (emancipace, finanční nezávislost) a jejich neochota celoživotně trpět. Rodiny "fungují" v tvrdě nastaveném patriarchálním zřízení za cenu urpení žen, k tomu já se nejsem ochotna vracet.
|
Ananta |
|
(27.12.2014 23:25:41) Když to klapne, tak to utrpení není, to je jasné.
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(27.12.2014 23:24:33) Moje rodina funguje bez utrpení kohokoliv.
|
|
Z+2 |
|
(27.12.2014 23:32:03) Tak to samozřejmě též je. Ale rozhodně to není to jediné. Je to ztráta role muže. Rozbití tradičních pozic v rámci rodiny a hledání nových a pak ta víra v právo na štěstí, které spousta lidí hledá v střídání partnerů.
|
Ananta |
|
(27.12.2014 23:34:30) Ta "role muže" bohužel vypadala v mnoha rodinách dost děsivě a úniku z toho nebylo.
|
Kudla2 |
|
(27.12.2014 23:39:46) Přesně tak.
Co je to "role muže", proboha?
Já mám mnohem raděi roli konkrétní Kudly, než aby se mě snažil někdo nacpat do nějaké podivné "role ženy", která by mi neseděla.
|
Monty |
|
(27.12.2014 23:42:31) "Já mám mnohem raděi roli konkrétní Kudly, než aby se mě snažil někdo nacpat do nějaké podivné "role ženy", která by mi neseděla."
Bláboly o rolích mužů a rolích žen mne po všech těch letech pořád ještě dovedou pobavit. I když to vlastně k smíchu moc není.
|
Z+2 |
|
(28.12.2014 11:52:17) Přestože na roli muže, nebo ženy nevěříš, tak samozřejmě v společnosti byla zažitá a formovala jednání jednotlivců. Jsou to společenská očekávání co nás do velké míry formuje a rozhoduje o tom jak se zachováme. Jsou to společenské povinnosti, které nutí národ ateistů slavit narození krysta a soutěžit s sousedy v velikosti hromady dárků. A stejné společenské povinnosti drželi rodiny pohromadě. Protože rozvod byl potrestán. Teď se stává normou a je spíš odměněn solidaritou okolí. A tradiční role, živitele a pečovatelky se naprosto rozostřili a většina hledá svoji konkrétní roli. A očekávání z obou stran vztahů jsou tak daleko častěji a daleko snadněji nenaplněná. Samozřejmě, že tomu napomáhá i ekonomická nezávislost jednotlivců. Jestli je to dobře nebo špatně je otázka, ale je to neovlivnitelné. Nakonec i konkrétní Kudla se většinově chová, tak aby získala ocenění společnosti a chovala by se jinak v Rusku a jinak v Africe a jinak se chová tady. Pořád se snaží plnit roli ženy, matky, tak jak to od ní čeká její okolí. A je úplně jedno jestli je schopná si to uvědomit nebo ne.
|
Monty |
|
(28.12.2014 11:58:14) Z+2, omyl. Vím, že byla zažitá. Jenže já nežiju v roce 1814, abych se tím řídila a pokládala to za neměnnou normu.
|
Z+2 |
|
(28.12.2014 12:07:03) Já myslel, že zrovna ty jsi schopná chápat psaný text. Nikde nepíšu, že je neměná a už vůbec, že je stejná jako v roce 1814, jak vlastně netuším jaká v tom roce byla. Píšu právě o její změně a historicky největší nejistotě o tom jaká vlastně je. Ale pořád to neznamená, že to jednotlivce neovlivňuje. Ovlivňuje a hodně.
|
Monty |
|
(28.12.2014 12:12:56) Z+2, někdo se nechá ovlivnit hodně, někdo málo, a především, někoho ovlivní mainstream, někoho vymezení se vůči němu... těch modelů je velmi mnoho. Ve srovnání s rokem (např.) 1814.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(29.12.2014 18:28:47) Jako že se snažím plnit roli ženy a matky, jak ode mě očekává třeba paní Vonásková odvedle?
Vidíš a já si celou dobu myslela, že jestli už se o něco snažím, tak abych byla v té roli spokojená já (a samozřejmě i moje okolí), není nad to, když přijde nějaký moudrý člověk a otevře mi oči, abych věděla, o co se to teda vlastně snažím
Spousta ateistů vánoce sice slaví, ale ne jako narození KrIsta, ale jako svátky, kdy se můžou přežrat a válet u televize.
A můžeš mi říct, co by se stalo, kdybychom si s manželem za bezdětna (protože s dětma už máme nějakou tradici zavedenou a oni se na to těší, tam dejme tomu, že je to společensky podmíněný) řekli, že žádný vánoce slavit nebudem (tj. nebudeme strojit stromeček, dělat štědrovečerní večeři, dávat si dárky)?
Jakou "společenskou povinnost" a vůči komu bychom tím porušili, když tyhle věci se slaví v úzkém kruhu rodinném a kdybychom o tom nikomu nevykládali, tak by to ani nikdo nevěděl?
|
Grainne |
|
(29.12.2014 18:44:24) Kudlo a to jsi jeste navrch zapomnela, ze vedle Vonaskove bydli Vocaskova, ktera to vidi jinak a o dva domy vedle, pripadne o patro vys pan Novak, takze tech moznych vlivu, kterym by se tedy clovek teoreticky prizousoboval, je tolik, ze by oravdepodobne skoncil v psychiatricke lecebne.
Kdyz uz jsme u tech Vanoc, cela leta se stavalo, ze nekdo chybel z duvodu vyssich spikecenskych zajmu a pak je nutne prizousobit si Vanoce a ne se prizpusobovat Vanocum.
Taktez jsme dle potreby stridali role zivitele a pecovatele, rovnez tak model dvou vytizenych zivitelu, takze si nedovedu predstavit, jeste je vsem tem objektivnim skutecnostem se prizpusobovat verejnemu mineni.
K tomu tradicnimu modelu totiz velmi casto chybi tradicni moznosti, takze naplnit jakykoliv jednotny model, byt by byl vyhlasen za nejlepsi mozny, je nerealne. Naopak potreba zajistit i materialni stranku pece o deti casto cloveka nuti menit modely dle momentalni potreby, aby solidne prezil a dalsi generaci vykopl pripravenou na ten chaos.
|
Kudla2 |
|
(29.12.2014 19:23:57) Mě by fakt zajímalo, vůči komu mám tedy tu slavící povinnost, jestli vůči Vonáskové nebo Vocáskové, a jak si to stojí třeba vůči Vopičkovi, který je jehovista a neslaví vůbec, nebo vůči Vošlejškovi, který přímo nesnáší církev a všechno, co s ní souvisí, Vocmrndálkovi, který slaví Vánoce horou dárků a dobrot u televize, Vopršálkovům, kteří zdobí stromeček slaměnými ozdobami, rozkrajují jablíčko a lijou olovo... a jestli to tedy musím všechno dělat taky nebo stačí jenom něco, a co je to tedy to NĚCO, ta podstata, kterou jsem někomu povinná?
Povinně musím strpět akorát to, že všichni slaví a jsou tudíž zavřený krámy.
|
|
|
|
|
|
Binturongg |
|
(27.12.2014 23:44:30) Kudlo - jo Já taky nejsem chlap ani ženská, ale Binturong. Taktéž můj partner. Ale máme tak lehýnce matriarchát
|
|
|
Binturongg |
|
(27.12.2014 23:42:36) Ananto - nevím, jestli to máš z vlastní rodiny nebo jen z četby, nechci do Tebe nijak rýpat, ale smutné zkušenosti neznamenají, že je rodina něco špatného.
Jistěže je v pořádku, že můžeme nakopat do pr... blba, kterého jsme si omylem zvolily za partnera, ale jam jistě víš, ty největší hrůzy zůstaly v podstatě při starém a nepostupuje to moc rychle kupředu, nemá to podporu - mám na mysli týrání a stalking. Z toho se nelze dostat ani dnes...
|
Kudla2 |
|
(27.12.2014 23:48:39) Ale Ananta přeci neříká, že rodina je něco špatného, říká v podstatě totéž, co já - že rodina, Z KTERÉ NENÍ ÚNIKU (společenská nebo ekonomická závislost), je potenciální plemeniště různých hrůz, i když "formálně" je v pořádku.
To, že se dřív lidi nerozváděli, vůbec nemusí znamenat, že žili spořádaněji a spokojeněji než my, naopak mohli si navzájem nebo jen jeden druhému dělat ze života soukromé peklo.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(27.12.2014 23:44:34) Prosím tě, co jsou to ty "tradiční pozice"?
Vždyť je to k smíchu. CHtěl bys mít "tradiční pozici", a jakou? Jako muž v 14. století? Nebo v 19.? Nebo v 11.? Nebo co je to vlastně "tradiční pozice"?
Tady je Rhodos, tady skákej. Je jen dobře, že je možnost z nevyhovujícího vztahu odejít, kdo má své jisté, ten může mít tendenci si moc vyskakovat.
|
libik |
|
(27.12.2014 23:51:05) Kudla, tradiční pozice je pozice odpovědnosti a ne toho, že se z jiné pozice z čehokoliv vykecáš
|
Alraune |
|
(27.12.2014 23:54:43) Vykecat nebo utéct se dalo vždycky, a nebo na to prostě kašlat.
|
|
|
|
|
|
Binturongg |
|
(27.12.2014 23:40:03) Ananto - vás neučili, že rodiny nefungují jako patriarchát, ale také jako matriarchát? Prakticky neexistuje rodiny, kde by byly síly absolutně vyrovnané, záleží jen na povaze a toleranci obou partnerů a samosebou to neznamená, že jeden velí a druhý trpí Pokud si jako tradiční rodinu představuješ tyranskou hlavu rodiny a submisivní okolí, pak je to poněkud jednostranné a naivní.
Věř nevěř, rodina - ta tradiční - může být zároveň i funkční a netrpí tam nikdo
Nicméně fráze, že žena se s dětmi doma nudí, krní, trpí a tak podobně, je také ještě přežitek z dob komunismu. Znám mnoho matek, žen v domácnosti, "vydržovaných" manželek, které se o děti vzorně starají, zároveň mají mnoho zájmů, studují, mají dostatek sociálních a kulturních kontaktů... Upřímně řečeno - ani já sama nechápu matky, které se doma nudí nebo krní. Za ta léta v domácnosti jsem se nenudila ani vteřinu (naopak bych trochu té nudy přivítala) a rozhodně jsem nezakrněla a mateřství nechápu jako trpění, ač na druhou stranu nejsem matka visící na dětech 24h denně (na pár hodin týdně se jich zbavuju s radostí ) Být matka neznamená se zakopat a zblbnout a zároveň je to největší dar, který můžeš v životě dostat. Navíc to není na dlouho. Děti vychováváme jen zlomek svého života a zahodit tu dobu jen kvůli kariéře nebo povrchním zájmům, nebo proto, že mi to doporučí psychoekonom, abych byla užitečná státní ekonomice...no tak ty doby snad máme už za sebou, ne? Když nemusím, nešoupnu dítě do jeslí ani do školky od 3 let jen proto, že si to přejí politici, aby měli z čeho rozkrádat, to sorry.
(samozřejmě nepočítám mámy, kterým nic jiného nezbývá, protože musí to dítě živit a samosebou chápu, že v některých případech je lépe šoupnout dítě do jeslí, než aby vyrůstalo s otcem tyranem, žárlivcem, alkáčem, psychopatem nebo obyčejným debilem , ale ideální stav to rozhodně není)
|
Monty |
|
(27.12.2014 23:43:45) Bin, a co když to někoho prostě nebaví? Zastřelit? Nebo bude stačit zbavit rodičovských práv?
|
Binturongg |
|
(27.12.2014 23:46:35) Monty - nemít děti?
Nebo má každý právo na štěstí, tak si experimentálně pořídí haranty a pak se jich snaží zbavovat, jak to jde?
Ale jo, máš recht - než netečná matka, kterou dítě neba, to ho lépe zabaví v kolektivním zařízení. Taky už jsem viděla pár takových, kteří se do zařízení tešili...
|
Monty |
|
(27.12.2014 23:47:31) Bin, děti ale nejsou malý celej život.
|
|
Monty |
|
(27.12.2014 23:47:31) Bin, děti ale nejsou malý celej život.
|
|
Alraune |
|
(27.12.2014 23:49:41) Co by se netěšili... normální dítě se do školky a školy těší, co pořád doma. Rodič není zážitková cestovka.
|
Monty |
|
(27.12.2014 23:53:53) Alraune,
|
|
Binturongg |
|
(27.12.2014 23:55:42) Měla jsem na mysli dětí matek, které péče o ně nebavila. Nebo děti matek, které se o ně ani nestaraly po stránce hygienické a výživové.
|
Alraune |
|
(28.12.2014 0:04:53) Mě péče o malé dítě nebavila... nenávidím pískoviště, bábovky, kopání do míče,popojíždění na kolobce, nevidím nic, co bych si na tom užívala. Jediné, co mě trochu bralo, bylo kojení, to je takový animální a má to smysl, to ostatní mi přišlo jako ubíjení času a nedalo se u toho pracovat... na druhé straně, dneska mi nevadí jít s dcerou kamkoli,vezmu ji klidně na premiéru, nebo na raut, na výstavu, ráda si s ní povídám, ráda jí něco vysvětluju... když chodí do školy. Teď je tejden doma a už mám chuť prchnout v širou dál, protože věčně drnčí.
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(27.12.2014 23:50:16) Bin, ty jsi ale dogmatik.
Naše děti se do zařízení, jak ty říkáš, taky těšily, měli jsme moc fajn školku. Nemyslím si, že by to bylo proto, že bychom je doma týrali nebo k nim byli citově chladní nebo tak něco.
|
|
|
|
|
Alraune |
|
(27.12.2014 23:47:31) Některá trpí, některá netrpí, s ideologií to nemá moc společného, spíš s povahou a ambicemi jednotlivce. A péče o děti rozhodně není "mžik", dceři je deset a pořád vyžaduje péči, pokud bych měla čekat, až mě nebude vůbec potřebovat, pročekala bych většinu produktivního věku.
|
Binturongg |
|
(27.12.2014 23:54:41) Alraune - ale proč čekat? Proč si to prostě neužít?
|
|
Monty |
|
(27.12.2014 23:57:05) Bin, a dovedeš si aspoň teoreticky představit, že malý dítě nemusí bavit každýho? Mně malý děti nebaví. Žádný, ani vlastní. Což se vůbec nevylučuje s tím, že děti na výjimky mám ráda, ony mají rády mne a myslím, že od určitýho věku pro ně ta zážitková cestovka jsem a dokonce mne to i baví.
|
Lída+4 |
|
(27.12.2014 23:59:00) Asi tak - mě děti bavěj až tak od čtyř let v průměru.
|
Monty |
|
(27.12.2014 23:59:55) Lído, nápodobně.
|
|
|
Binturongg |
|
(28.12.2014 0:05:17) Monty - upřímně - ne, to si představit nedovedu. Myslím, že žádná z nás nikdy neprahla po poblinkaných a pokakaných plínkách a probdělých nocích a ne vždy máme náladu stavět komíny z lega, ale nikdo po matkách přece nechce - ani to dítě - aby se mu 100% věnovaly 24h denně. To by lezla po zdi každá.
Já se taky dětem nevěnuju nepřetržitě a možná díky tomu se doma fakt nenudím a děti mě baví.
Co mě nezajímá a nebaví, jsou děti cizí. Nikdy jsem se nevrhala do kočárků a s hanbou přiznávám, že zatímco mí sousedé a známí ví o mých dětech vše a zajímají se, já o těch jejich nevím nic, někdy ani jména ne - nezajímají mě.
Cizí děti mě zajímají pouze v případě, že je učím, ale to už je jiný vztah a považuju je do jisté míry za "svoje" a věnuju se jim na 100% - ráda
|
Monty |
|
(28.12.2014 0:08:41) Šuplíku, tak u sousedů to ještě chápu, u přátel a známých mi to taky přijde poněkud zvláštní.
|
|
|
|
|
Alraune |
|
(27.12.2014 23:59:22) No, protože třeba já si takovou věc neužiju.Rodina je zázemí, ale moje zájmy prostě leží jinde. Nelituju toho, že jsem se dceři věnovala málo, naopak, lituju, že jsem ji nedala ve dvou letech do jeslí.
|
Binturongg |
|
(28.12.2014 0:06:04) Alraune - to je smutné, na to Ti nemohu nic jiného říct.
|
Kudla2 |
|
(28.12.2014 0:06:46) Co je na tom smutného?
|
|
Alraune |
|
(28.12.2014 0:14:00) Proč? Mě to připadá normální. Ani ostatní členové rodiny neskákali nadšením, že musí trčet na pískovišti. Láska přece neznamená, že na sobě musíme být nalepení 24 hodin denně. Těším se na dceru, když jdu z práce, ale musím mít dobu, kdy dělám a dítě mě v tom neruší.Když mám svůj prostor, jsem obětavý rodič :)
Na druhé straně, mám ráda i ostatní děti, ráda pro ně píšu, ráda dětem přednáším, dětský svět mě zajímá.
|
Binturongg |
|
(28.12.2014 0:19:57)
Proč? Mě to připadá normální. Ani ostatní členové rodiny neskákali nadšením, že musí trčet na pískovišti. Láska přece neznamená, že na sobě musíme být nalepení 24 hodin denně. Těším se na dceru, když jdu z práce, ale musím mít dobu, kdy dělám a dítě mě v tom neruší.Když mám svůj prostor, jsem obětavý rodič :)
Na druhé straně, mám ráda i ostatní děti, ráda pro ně píšu, ráda dětem přednáším, dětský svět mě zajímá.
Alraune - z pískoviště nikdo neřve nadšením a nikde jsem nepsala, že je třeba o děti pečovat 24h denně. Dětský svět mě zajímá taky. Ty o něm píšeš, já se v něm pohybuji téměř 20 let, v rámci výuky asi 12, a to od školky až po 9. třídu. Ráda učím, dětem pomáhám, mám na kontě pár úžasných úspěchů a jsem za to vděčná.
Jen jsem psala, že mě (možná díky mému povolání) opravdu nezajímají cizí děti, které jen tak potkám. V podstatě se musím nutit, abych se sousedky zeptala, kolik už mimino váží, a jestli ten starší už chodí nebo tak něco - čistě ze slušnosti. Po těch informacích netoužím (proto nechápu, proč tak strašně zajímají mé děti ty ostatní )
Ale shodnout se nemusíme - já jen nechápu, že se někdo nevěnuje dítěti proto, že píše pro cizí děti
|
|
Alraune |
|
(28.12.2014 0:26:12) Ale já se dítěti věnuju, jen se u toho potřebuju věnovat i věcem, které zajímají mě. A navíc desetileté dítě už samozřejmě nepotřebuje matku, která se věnuje jen jemu. K čemu? Dcera se vrací domů ve čtyři, má skoro stejnou "pracovní dobu" jako já a halvně, pro mě je prioritou ji uživit, ne kolem ní prdelkovat.
Myslím,že si, sice pochopitelně, ale neaplikovatelně na jiné, ideologicky racionalizuješ vlastní situaci.
|
Binturongg |
|
(28.12.2014 0:29:52) Alraune - nikoli vlastní situaci - rodin, jako je ta naše, znám hodně. Spíš možná učebnicové situace, kde se zevšeobecňuje, ale mně šlo pouze o to naznačit, že to, že je něčeho hodně a běžně se to dělá nebo děje, neznamená, že je to tak v pořádku...
|
|
|
|
|
Alraune |
|
(28.12.2014 0:14:23) Proč? Mě to připadá normální. Ani ostatní členové rodiny neskákali nadšením, že musí trčet na pískovišti. Láska přece neznamená, že na sobě musíme být nalepení 24 hodin denně. Těším se na dceru, když jdu z práce, ale musím mít dobu, kdy dělám a dítě mě v tom neruší.Když mám svůj prostor, jsem obětavý rodič :)
Na druhé straně, mám ráda i ostatní děti, ráda pro ně píšu, ráda dětem přednáším, dětský svět mě zajímá.
|
|
|
|
|
|
Ananta |
|
(27.12.2014 23:49:36) Matriarchát jsem nezminovala protože matriarchální kultury byly spíš výjimkou.
Bud ráda, že jsi doma spokojená, já lezu po zdi a počítám každý den, to není žádná zásluha, prostě to tak máš a pokud jsi spokojená je to fajn.
|
Binturongg |
|
(28.12.2014 0:00:26) Ananta - ale to, že Ty lezeš po zdi, není norma a kvůli tomu není třeba zastávat se rozpadu rodiny a volat, že v rodině většina žen trpěla.
A o jakých kulturách to mluvíš?
Vy jste neměli matrimoniologii nebo matrimoniopatologii v rámci psychoušských věd?
Nevíš, že v každé úplné rodině má vždy jeden z rodičů jistou převahu, ale neznamená to, že druhého týrá?
Jedna z prvních otázek v manželské poradně bývá, zda pochází partneři z matriarchátu nebo patriarchátu, protože pokud každý odjinud, zákonitě nastane větší či menší rozkol. (učí se to asi rok, je to složitější, ale jen tak v kostce)
A pokud se někdo hystericky snaží, aby byly síly vyrovnané a genderově vše ok, nastane rozkol taky, a pokud ne mezi rodiči, pak je to matoucí právě pro děti.
|
Kudla2 |
|
(28.12.2014 0:03:33) ježiš, to se fakt učej takový hovadiny?
Já teda nevím, jestli pocházím z matriarchátu nebo patriarchátu, rodiče i pěstouni to měli dost vyrovnaný, a i já to chci vyrovnaný, nestojím o převahu ani svoji, ani partnerovu. Nepřipadá mi to křečovitý a fakt nemám pocit, že by z toho děti měly jakejkoli zmatek, a doufám, že se nám podaří jim to předat do dalšího života.
|
|
Monty |
|
(28.12.2014 0:05:01) To je nějaký vánoční kouzlo, že se shodnu s Kudlou i se Šuplíkem?
|
|
|
Kudla2 |
|
(28.12.2014 0:05:38) "A pokud se někdo hystericky snaží, aby byly síly vyrovnané a genderově vše ok, nastane rozkol taky, a pokud ne mezi rodiči, pak je to matoucí právě pro děti."
Myslela jsem, že titul "hovadiny roku" získá výrok Z+2 o společenské povinnosti slavení Vánoc, ale v tomto výroku má žhavého konkurenta.
|
|
Binturongg |
|
(28.12.2014 0:08:24) Kudlo - to není můj výrok - jen jsem tam přidala to "hystericky" - to je definice ze skript. Z té části, kde se mluví o matriarchátu, patriarchátu a...viz níže.
A nic nablblého na tom není. Děti opravdu mate, pokud nevidí něco jasně daného, a to proto, že vyváženosti matri a patri NELZE DOCÍLIT!
|
Monty |
|
(28.12.2014 0:09:47) A ono nestačí, že je JASNĚ DANÉ, že je každý člověk individualita? Myslíš, že jsou děti debilové?
|
Binturongg |
|
(28.12.2014 0:14:25) Monty - jak bych Ti to vysvětlila - je to jako když dětem nedáš od malička hranice co se třeba chování týče - kam až smí zajít, a přes co už vlak nejede. Jsou nejisté a plyne z toho spousta problémů.
Pokud jsou rodiče ze stejného rodinného uspořádání, tedy m. nebo p. a navíc mají tu kliku, že jsou pohodáři, žijí spokojeně.
Pak jsou ovšem případy, kdy ne že SOUPEŘÍ o to, kdo bude mít hlavní slovo, ale naopak se zoufale snaží, aby byli ROVNOCENNÍ... A z jednoho takového svazku znám jednoho prima psychopata...
|
Monty |
|
(28.12.2014 0:17:24) Bin, sorry, nepřesvědčíš mne. Dítě nepotřebuje, aby měl jeden z rodičů navrch. Tohle nejsou žádné hranice, natož "přirozené hranice".
|
|
Binturongg |
|
(28.12.2014 0:23:12) Monty - nepřesvědčím, ani s tím nepočítám. Jenže mezi námi děvčaty - Ty nejsi úplně příklad člověka, který by chápal tradiční fungující rodinu
Jen technická - to slovo "navrch" je nesmírně zavádějící a nepoužila bych ho, kdybych tušila, že se bavím fakt s laiky - myslela jsem, že o tom někdo něco víte
|
|
Monty |
|
(28.12.2014 0:30:32) Bin, mýlíš se, tradičně fungující rodinu chápu, ovšem v kontextu doby, kdy měla své opodstatnění. V roce 2014 to, co - alespoň se z tvého textu domnívám - míníš "tradiční rodinou" smysl nemá a v podstatě to už ani neexistuje. Ovšem já to neberu z hlediska nějaké experimentální psychologie nebo gender studies, ale z hlediska historického.
|
Binturongg |
|
(28.12.2014 0:33:35) Monty - existuje a existovat by mělo i nadále. To je to, o čem mluvím - že se rozpadá většina rodin není dobře, jak naznačuješ, protože je to jednotka k ničemu. Ale Tvůj názor, byť dost hrůzný, Ti neberu, máš na něj nárok a těžko budeš básnit o mamince, tatínkovi, dětičkách a hodných prarodičích. Ale pokud to tak mají jiní - tedy tu funkční rodinu, nezesměšňuj a neshazuj to - oni nejsou ti, kdo to mají špatně a k ničemu...
|
Monty |
|
(28.12.2014 0:39:10) Bin, obávám se, že to vůbec nechápeš. Konec tradiční rodiny začal už před několika stoletími a velmi úzce souvisí s rozpadem "tradičního" způsobu obživy (zemědělství, řemesla). Ty pleteš dohromady vztahy ve společenství (rodině) a danou strukturu společenství. "Tradiční rodina" existuje pouze ve společnosti, která dosud žije oním "tradičním" způsobem - třeba Amišové v USA.
|
Binturongg |
|
(28.12.2014 0:44:19) Mnty - to je samozřejmě věc názoru, jak si kdo představuje tradiční FUNKČNÍ rodinu. Nejsme ve Státech, že?
|
Monty |
|
(28.12.2014 0:47:10) Bin, tradiční rodina v rámci Evropy byla funkční, ale rozhodně v ní nepanovaly idylické vztahy. Musela být funkční, protože funkčnost byla podmínkou přežití, ovšem na nějaké názory, pocity apod. se tě v ní nikdo neptal. Ovšem, pokud ti to vyhovuje... mně by to třeba nevyhovovalo.
|
Alraune |
|
(28.12.2014 1:20:13) Vzhledem k tomu, že žádná nežijeme v lesbickém svazku, máme v zásadě tradiční rodiny :) Netradiční by byly buď nějaké polyamory svazky, nebo svazky homosexuální. To, jestli matka chodí do práce a odkdy s tím celkem nemá co dělat, z hlediska tradice jsou nepracující ženy anomálie :)
|
Binturongg |
|
(28.12.2014 1:32:27) Alraune - ale jo, tak s tím víceméně souhlasím - a otázka pracujících matek je na jiné téma
|
|
|
|
Binturongg |
|
(28.12.2014 0:53:25) Bin, tradiční rodina v rámci Evropy byla funkční, ale rozhodně v ní nepanovaly idylické vztahy. Musela být funkční, protože funkčnost byla podmínkou přežití, ovšem na nějaké názory, pocity apod. se tě v ní nikdo neptal. Ovšem, pokud ti to vyhovuje... mně by to třeba nevyhovovalo
Mišo vtipkár je Tvůj, Monty. Nic mezi totálně rozpadlou famílií a rodinou nejakých nešťastníků neexistuje
|
Monty |
|
(28.12.2014 10:52:07) bin, až si přestaneš představovat "tradiční rodinu" podle limonád z třicátých let s Antonií Nedošínskou, tak dej vědět. Do té doby nemá smysl pokračovat v diskusi. Tvoje představy o tradiční rodině jsou úplně mimo. Stejně jako tvé prapodivné přesvědčení, že dnešní rodina je totálně rozpadlá a plodící jednoho deprivanta za druhým.
|
Monty |
|
(28.12.2014 10:58:19) Šuplíku, přesně tak. Ale to zjevně nevysvětlíš.
|
Monty |
|
(28.12.2014 11:15:47) Šuplíku, tak ono se stačí pro začátek podívat do Wikipedie.
Tradiční rodina
Pro období před průmyslovou revolucí se sice hovoří o rodině, ale do značné míry se jedná o umělý a nepříliš vhodný pojem. V písemných pramenech je mnohem častější a důležitější výraz domácnost (dům, hospodářství), který zahrnuje jak pokrevně příbuzné členy rodiny, tak i podruhy, čeleď a další jedince v domě. Důležitá pro definici této jednotky není pokrevní příbuznost, ale společné hospodaření a stolování (jídlo u jednoho stolu). Vztah hospodáře k čeledi a podruhům je do značné míry stejný, jakým je vázán ke svým pokrevním příbuzným. O problémech spojených s tradiční rodinou nejlépe z písemných pramenů informují urbáře, pozemkové knihy, berní ruly, soupisy obyvatelstva podle víry, seznamy podruhů, matriky. V historickém bádání se hovoří do období průmyslové revoluce o tzv. tradiční či předindustriální nebo také stavovské rodině. Z hlediska historické demografie se za hlavní rozdíly mezi rodinou tradiční a moderní považuje míra porodnosti a mortality, dále existence tzv. demografických krizí v předindustriální společnosti a konečně a asi nejpodstatněji existence masově rozšířené regulace porodnosti v moderní společnosti. Tento rozdíl bývá považován za kardinální, protože jako jediný dokáže vypovídat i o morálních normách, náboženských představách (respektive jejich absenci), postoji k životu a představách o určitém životním standardu. Pro tradiční rodinu je také typické, že mnohem více než moderní rodina sloužila jako ekonomická jednotka.
Dva modely rodiny
J. Hajnal (1965) rozlišil dva základní historické modely rodiny – severozápadní a jihovýchodní, které se podle něj stabilizovaly někdy počátkem 16. století. Dělící hranici přitom vymezil mezi Terst a St. Petersburg, což znamená, že tzv. „Hajnalova linie“ probíhala někde na pomezí dnešní Moravy a Slovenska.[36] Pro severozápadní model, kam tedy patřily i Čechy a větší část Moravy, byly typické tyto znaky: malý počet členů rodiny (v průměru 4 – 5 osob) nižší míra pokrevního příbuzenství v rodině relativně vysoký věk vstupu do manželství (25-26 let) 10% - 25% celoživotně neprovdaných žen a neženatých mužů. protože k uzavření sňatku museli mít potenciální snoubenci půdu, na které by se mohli usadit a která by jim zajistila obživu. dědické právo: majetek dědil prvorozený syn, ale musel vyplatit matku a sourozence (kteří museli odejít z domu) a to tak, že se stanovila odhadní cena celého majetku a buď jim nový vlastník dal jednorázovou sumu (to ale znamenalo prodat statek), ale mnohem častěji jim musel vyplácet závdavky, tj. na sv. Havla a sv. Jiří jim vyplácel vejrunky
Mnohočlenná rodina Jihovýchodní model byl naopak charakteristický těmito znaky: mnohočlenné rodiny vysoká sňatečnost sňatkový věk 20 - 21 let dědické právo: přesně se neví, kdo co dědil, ale sourozenci (jen sestry se vyvdávaly jinam) zůstávali na statku, fungovala tedy velkorodina; matky často přešly do pozice podruhyň výlučnost patrilineárního principu tvoření rodiny neolokalismus: v severozápadním modelu pod jednou střechou nikdy dlouhodobě nežily dva manželské páry, v jihovýchodním modelu běžné Hajnalova teorie dvojího modelu byla mezi odbornou veřejností vesměs přijata, nově ale byl model regionálně zjemněn a ukazuje se, že ne všechny znaky byly tak přísně dodržovány jak na jihovýchdě, tak na severozápadě Evropy.
Vývoj rodiny
Paul Albert Besnard: The Artist""s Family, 1890 Předmoderními formami rodiny se zabýval i L. Stone (1977), jenž v období od 16. do 19. století vymezil tyto stěžejní fáze vývoje rodiny:[37] 1. Relativně malé, nukleární rodiny (tj. rodiče a děti, neboť krátká střední délka života zpravidla zabraňovala vzniku trojgenerační rodiny), udržující četné a intenzivní kontakty s celou komunitou, přičemž rodina svým členům neposkytovala větší citovou blízkost než síť širších příbuzenských a sousedských svazků. Rodina plnila především ekonomickou funkci a byla spíše zárukou přežití. Sňatky byly proto uzavírány především z majetkových důvodů (romantická láska byla dokonce považována za nemoc). Častěji se hovoří o „domácnosti“ nebo o „celém domě“ než přímo o „rodině“ - domácnost je definována lokálně a nikoliv na základě pokrevního příbuzenského svazku, neboť do domácnosti patřilo i služebnictvo. 2. Druhá, „přechodná“ forma existovala spíše jen ve vyšších vrstvách a vyskytovala se přibližně na přelomu 17. a 18. století. Zde se nukleární rodina vymezovala oproti celé společnosti, přičemž hlavní důraz začal být kladen na mateřskou lásku a na přirozenou, racionálně podloženou autoritu otce. 3. Třetí fáze, která se začíná objevovat v průběhu 19. století a která v mnoha aspektech přetrvává prakticky dodnes, je těsně spjatá s citovým individualismem, svobodnou volbou partnera na základě lásky, pevnými citovými vazbami a uzavřeností vůči okolí a důrazem na své soukromí. Během 20. století se totiž zásadně zvýšil počet domácností (ale i domů v obcích - např.[38]), aniž by se příliš změnil počet obyvatel, a tak průměrný počet osob v domácnosti klesl téměř na pouhé 2 členy[39], což umožnilo postupné zmenšování rodiny.
|
Monty |
|
(28.12.2014 11:17:10) Bohužel mám moc práce na to, abych vypisovala z knih, zatím musí stačit Wiki.
|
|
Monty |
|
(28.12.2014 15:23:53) Šuplíku, však to taky nebylo na tebe, vkládala jsem to tu speciálně pro Bin. Navíc tu podobné téma bylo x krát, a já jak trouba x krát psala, že tradiční model "ala Rodina.cz" nemá s realitou nic společného.
|
|
Binturongg |
|
(29.12.2014 9:11:29) Monty - díky za vkládání, ale já už tuto debatu uzavřela. Vzájemně se nepřesvědčíme ani omylem a nikamvedoucí debaty mě baví jen chvíli, když mám čas se poflakovat a čistit si hlavu tupým surfováním na netu místo nějakou intelektuální činností. Několik dní po sobě mě to za a) neba a za b) to už nepokládám za relax, ale za ztrátu času
A ta Tvoje ideální fungující rodina - no, sama jsi nedávno někde psala, že často upravuješ skutečnost, takže těžko odhadnout, ale pamatuju, cos tu psala o svém ex, o matce i o tchýni...
|
Binturongg |
|
(29.12.2014 18:18:53) Šuplíku - čím víc na Tebe nereaguju, tím víc reaguješ ty na mě a bereš si mě do huby. Buď tak laskavá, prosím, a vynech ty invektivy - já vím, ZÁSADNĚ NIKDY nereaguješ na nicky, ale na obsah příspěvku, jak jsi mnohokrát zdůraznila, takže když píšeš o Bin, nebo mě tak oslovuješ, ani nevíš, co děláš, ale pokud se mě tedy snažíš (samosebou nechtěně a úplně nevinně) vyprovokovat k debatám s Tebou, oslovuj mě kreaturo, jako vždy, ať je mi jasné, odkud vítr vane. A já se vynasnažím na Tebe nereagovat i nadále.
Nereagovala bych ani teď, jen jsem měla pocit, že už bys mohla brzdit a přestat se věšet na VŠECHNA vlákna, kam přispívám, a když už, aby ses zvládla bavit pouze s těmi, kdo na Tebe reagují. Protože ať napíšu kamkoli a komukoli cokoli, hned se tam pověsí Šuplík a já abych se tím prokousávala a dohledávala, co mi píší ti, s nimiž tu debatu vedu
|
Kudla2 |
|
(29.12.2014 18:30:32) Bin,
copak, copak, došly argumenty?
|
Binturongg |
|
(29.12.2014 18:43:12) Kudlo - nikoli. Nálada a čas - všechny relevantní argumenty jsem už vyplácala a teď už by to bylo jen da capo al fine
(polopaticky - od začátku až do konce a furt dokola )
|
|
|
|
Binturongg |
|
(29.12.2014 21:05:53) Šuplík - tak se do mě, prosím, osobně nenavážej, když se s Tebou nebavím a nic Ti nedělám. Jo, chápu, že se Ti fajn kope, pokud se nebráním, ale opravdu nemám zapotřebí nechat si hnusně nadávat (kreatura) ani se nechat urážet. Myslela jsem, že když nebudu reagovat vůbec a nikdy, ta agrese a napadání Tě přejdou, ale už x týdnů (od dob kreatury) se na mě neustále věšíš, jak nějaký stalker, pronásleduješ, provokuješ, nadáváš a urážíš, nebo se mě alespoň snažíš nenápadně vtáhnout do debaty. Sorry, pokud si nemáš s kým povídat, ale ode mě to opravdu už nečekej
Tvá vysvětlení, že si můžeš reagovat, nač chceš, už jsou celkem omletá. Je milión dalších příspěvků, jimiž se můžeš bavit a milión nicků, které můžeš zatahovat do nekonečného pindání o ničem. Za sebe bych to shrnula jako "Jmenuju se Vtěrka a budu u vás bydlet."
|
Kudla2 |
|
(29.12.2014 21:13:08) zatímco když tady ty, Binturong, tapetuješ svými fanatickými příspěvky, kde píšeš i neškoleným okem rozeznatelné totální nesmysly a vztekle prskáš, když tě někdo požádá o doložení takových mírně řečeno odvážných tvrzení, tak je zřejmě všechno v pořádku?
Soutěž o vtěrku roku bys myslím vyhrála ty, Šuplík by neměla šanci ani na zadní příčky.
|
|
Binturongg |
|
(30.12.2014 2:04:05) Kudlo - o doložení mě žádala pouze Šuplík, na kterou již mnoho týdnů nereaguju a až na dvě poznámky tak hodlám činit i nadále, nebyl tedy důvod.
Ale když se ptáš, tak mile a slušně Ty...
Přednášky (2 semestry + součást státních zkoušek na PedF) Jiří Kučírek, Ivo Plaňava (fakt už nevím, která z knih - http://www.databazeknih.cz/autori/ivo-planava-21097 ), Markéta Kavale (přednášky ještě v době, kdy byla Pazlarová) a pochopitelně Voplzák, jelikož bylo v té době skutečně velmi málo literatury pro toto téma, proto jsme s jeho texty pracovali i na přednáškách, abychom ho nehltali doslova...
|
Binturongg |
|
(30.12.2014 2:07:31) Vtěrku roku nechápu - tedy vůbec, ale do hlavy Ti nevidím, ani to nehodlám zkoumat
|
Kudla2 |
|
(30.12.2014 9:43:16) Vidíš, já jsem zas absolutně nechápala, proč tím názvem označuješ Šuplíka.
|
|
|
Monty |
|
(30.12.2014 9:42:53) Šuplíku, to nemá cenu. Bin nikdy nepřizná, že v tom jejím obdivovaném tradičním modelu by na tom byla zatraceně špatně, jako neprovdaná s dětmi, a její představy o "matriarchátu" jsou fakt střižené podle té Nedošínské; ona uvažuje optikou dnešního člověka o něčem, co pravděpodobně ani není schopná pochopit, protože studiem uvedených zdrojů se to zkrátka pochopit nedá.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Binturongg |
|
(28.12.2014 11:39:07) Monty - dobrý pokus odvést téma pomocí slovíčkaření. Proč to děláš? Tradiční rodina má víc významů - Amiši a třebacojávím neandrtálci počínaje, středoevropským modelem táta, máma, děti konče.
Tak dejme tomu, co třeba termín ÚPLNÁ rodina? Táta, máma, děti (event. prarodiče a širší příbuzenstvo, kde všechno klape a všichni se mají rádi). Je to dle Tvého názoru také zbytečný přežitek?
Je, je mi to jasné - ale my dvě se v názorech na rodinu prostě shodnout nemůžeme. Prostě proto, z jakých rodin která z nás pochází, a jaké má v době současné. A je logické, že každý hájí (event. omlouvá) to své. Věřím Ti totiž, že máš pravděpodobně odborně dost načteno ohledně psychologie rodiny a rodinných vztahů, ale bohužel si vybíráš jen to, co je dobré pro Tvůj alibismus a pro Tvé názory. To opravdu podstatné a širší souvislosti se Ti ztrácí ve vlastní osobě
|
Monty |
|
(28.12.2014 11:56:50) Bin, tobě naprosto uniká možnost, že se lidé můžou mít rádi, i když spolu třeba ten táta s mámou nebydlí. Máš zkrátka v hlavě nastavené škatulky, a co se do nich nevejde, to je čirá hrůza. Představ si, že většina rodin v mém okolí funguje nezávisle na nějakých rozvodech. Včetně mé vlastní. Nikdo se s nikým nepere, nenasazuje si psí hlavy, nelítá po soudech. Nikdo nepláče po nocích a neteskní po nějakém tvém prapodivném ideálu, ze kterého není úniku. To, co tu tak sugestivně popisuješ, vůbec neznám. Tím nevylučuji, že to může někde okrajově existovat, ale že by to byl nějaký "převažující model", to je podle mne naprostý nesmysl.
|
|
Monty |
|
(28.12.2014 12:20:33) Když jsme u toho - můžeš mi tu ÚPLNOU RODINU nějak definovat? Ona v tom tvém "tradičním modelu" sice manželství nekončila rozvodem, ale zas docela často smrtí jednoho z manželů. Ty stavíš na JEDNÉ marginálii - otec/matka nežije trvale s dítětem a vztahuješ to na celou rodinu. Možná bereš jako rodinu jen rodiče a děti, pak dejme tomu, ale já si pod pojmem "rodina" představuji něco trochu jiného. Patří do ní babičky, dědové, strejdové, tety, sestřenice, bratranci... možná jsem nějak málo trendy nebo co.
|
Filip Tesař |
|
(28.12.2014 13:53:13) K tradiční nukleární rodině patří taky omáčka. Stát a církev se od 17./18. století usilovně snažily tradiční venkovskou obec (města pro jednoduchost pomíjím, nežila v nich ani desetina obyvatel), aby mezi státem a církví a jednotlivcem už nic nestálo. A to vcelku úspěšně, výjimkou byly zapadlý končiny na Vysočině, v Beskydech atd.
Záměrně píšu jednotlivcem, neboť ženský se nepočítaly a neplnoletý děti (do 21 let věku, tuším), přesněji kluci - viz ženský, taky ne, takže mezi "rodinu", "domácnost" a "otce" se s přimhouřením očí dalo vsunout rovnítko. Vzniklou mezeru vyplnil později "národ", ale to je teď vedlejší.
Podstatný je, že člověk byl nejspíš v době dřívější přirozenou součástí přediva širších vztahů - který byly v různý míře příbuzenský, někde skoro úplně, někde skoro vůbec - což pomáhalo i vyvažovat tření v nukleární rodině - mezi manželama, mezi rodičema a dětma atd.
Se vstupem pravidla "rodina je základ státu" na scénu nastupuje individualizace nukleární rodiny a to je ta rodina, jejíž přežitky v podobě rozdělení rolí v domácnosti, a o dominanci mužů jak uvnitř domácnosti, tak navenek, se nám zachovaly v různý míře hluboko do 20. století. Tahle podoba rodiny už víc připomínala plavbu po širým moři se striktně drženým kursem, vlny nevlny, zatímco ta před ní byla spíš pobřežní plavba. A tahle tzv. tradiční rodina, právě tou vstupní individuálizací a tím striktním vnitřním kódem, v sobě měla zakódovaný konflikty a taky další individualizaci: nejdřív individualizaci žen v rámci rodiny, a pak i dětí.
|
Alraune |
|
(28.12.2014 14:09:23) Ano, tenhle model rodiny má v poměrně malou odolnost vůči konflitům, členů je málo, pokud se nukleární pár dostane do krize, děti nemají moc šancí situaci vyřešit a nikdo jiný k dispozici není. Navíc sevprávě tady na rodině často přetřásá vytěsnění všech ostatních příbuzných, sourozenců, rodičů... ti přitom můžou fungovat jako záchranná síť nejen pro pár, ale i pro jejich potomstvo.
|
Monty |
|
(28.12.2014 14:17:07) No právě - vždyť tu pořád dokola čtu o nemožných tchyních, nemožných tchánech, nesympatických švagrových... a to je jako OK, hlavně že dítě má doma mámu a tátu? Někdy si připadám jak exot, protože jsem rozvedená cca šest let, se synovým otcem nežiju víc jak osm let, a širší rodina funguje úplně přirozeně, k bývalé tchyni chodím normálně domů, pozve mne na oběd, přiveze z chalupy třeba brambory, my jí zase dáme ze zahrady jablka, dojde se synem k doktorovi, když já nemůžu, léta ho vodila na kroužky, teta a strýc nebo bratranec se ženou ho berou na výlety, voláme si, nemusíme být bůhvíjací kamarádi, ale je to rodina mého dítěte a je to funkční rodina, ve který se mým rozvodem se synovým otcem nic nezměnilo. Taky nevím, proč by mělo. To ví asi jen Bin.
|
Líza |
|
(28.12.2014 14:27:56) Však jsi taky na tchyni, co ti vodila dítě na kroužky a k doktorům a vyzvedavala že školy, nenechala tady na rodině suchej chlup. Nějak to s tou stylizací poslední dobou čím dál víc prehanis.
|
Monty |
|
(28.12.2014 14:30:36) Lízo, ale nepovídej. Copak jsem o ní psala tak hrozného, podle tebe?
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(28.12.2014 14:35:23) Ale představ si, že bys toho chlapa šíleně milovala, všechno Ti na něm přišlo skvělý. A on by Ti jednoho krásnýho dne oznámil, že miluje jinou s čeká s ní dítě a odpochodoval. Ona by povila krásný miminko a za rok druhý, tchyni by ty roztomilý děti a milá blonďatá snacha moc potřebovali, takže na tvého syna by jeho táta ani babička ani další příbuzný z otcovy strany neměli nikdy čas (ani peníze). To by se Ti ta široká rodina těžko udržovala. Taky znám lidi, co se rozešli v klidu, holku mají ve střídavce, každý rok společně jezdí k moři a v zimě na hory, ale pokaždý to tak není.
|
Monty |
|
(28.12.2014 14:40:27) Inko, netvrdím, že se to nikdy a nikde neděje, ale kolem sebe to nevidím. Zřejmě po zkušenostech s mým biologickým otcem a jeho rodinou mám na tento typ pitomců radar a zdaleka se jim vyhýbám.
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(28.12.2014 14:43:05) To já taky říkám, že základ je si nepořizovat dítě s idiotem, ale ne vždy se zadaří, aspoň co tady čtu.
|
Monty |
|
(28.12.2014 14:51:04) Inko, jasně, nikdo není neomylnej, lidi se taky umí často dobře a dlouho přetvařovat. Takže se stane. Což nic nemění na tom, že tebou popisovaný model je minimálně v mém okolí menšinový. Je celkem pochopitelný, že někdo, kdo ho zažil, si může myslet, že je to tak všude - na Rodině speciálně platí "podle sebe soudím tebe".
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(28.12.2014 0:42:18) Mmch., docela by mne zajímalo, co je hrůzného na partnerství, kde si nikdo na žádnou dominanci nehraje. Dominanci uznávám leda tak v genetice.
|
|
|
Alraune |
|
(28.12.2014 0:38:29) No, ona hlavně tradiční rodina, tak, je se obvykle pojímá, nemá s Bininým matriarchátem nic společného, rozhodně ne tradiční křesťanská rodina.
|
Binturongg |
|
(28.12.2014 0:45:54) No, ona hlavně tradiční rodina, tak, je se obvykle pojímá, nemá s Bininým matriarchátem nic společného, rozhodně ne tradiční křesťanská rodina.
Jak to, že ne?
Jakože v křesťanských rodinách existuje pouze dominantní muž?
|
Alraune |
|
(28.12.2014 1:14:01) V rodinách ne, v ideologii ano.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|