Kamisi |
|
(6.10.2014 17:12:53) Souhlasím se Žluťáskem. A přiznám se, že jsem to dřív hodně posuzovala podle sebe - pravopis mi nedělal žádný velký problém a podle toho jsem hodnotila i ostatní. Vyléčil mě z toho syn - přesto, že velice inteligentní, některé věci, včetně pravopisu, mu dělají problém. Postupně zjišťuju, že to tak důležité není, nelze podle pravopisu posuzovat člověka a vůbec vlastně není dobré posuzovat, obzvlášť, když dotyčného vůbec neznáme, nevíme, jaké má problémy, čím vším se v životě musel prokousat, co musel zvládnout, aby byl tam, kde je. Nevíme nic, ale hodnotíme, že fyzikářka napsala hrubku. Tak jo, možná měla fyzikářka na základce čtyřky z češtiny, o to vstřícnější možná dokáže být k dětem a chápat, když jim něco nejde. Anetto, co je podle tebe kultivovanost? Zřejmě si ten pojem vykládám jinak.
|
Ropucha + 2 |
|
(6.10.2014 17:24:26) Kamisi, ale to je podle mě zase taková alibistická argumentace typu : no a co, tak chodí neumytý a roztrhaný a mluví jako dlaždič, ale je to dobrý člověk. Ono když to vezmeme úplně demagogicky, důležité není v životě skoro nic. Pokud nekrademe a nevraždíme, všechno ostatní je vlastně jedno (zjednodušeně řečeno). Ale aby se lidé ve společnosti lépe orientovali a usnadnili a zpříjemnili si vzájemný kontakt a vzájemnou komunikaci, vytvořili si nějaká pravidla. Samozřejmě, že ta pravidla se mohou vyvíjet a měnit a každý na ně může mít vlastní názor. Ale já holt nějak nejsem fanynkou úplné ignorance v tomto směru.
|
Ropucha + 2 |
|
(6.10.2014 17:45:46) Žluťásku, všechno má svou obsahovou stránku a svou formální stránku a já holt jsem tak náročná (nebo pro někoho možná malicherná), že mám ráda, když jsou na vysoké úrovni ty stránky obě . Nenadřazuji formu nad obsah, ale ani nepovažuji formu za nepodstatnou.
|
|
x x |
|
(6.10.2014 17:48:32) No jo, xenofobie a rasismus jsou hodně, hodně módní slova, to je fakt. Zvlášť poslední dobou. Ale není se čemu divit.
|
|
aky |
|
(6.10.2014 18:14:36) ... na čem stavět kultůru. Dost tazko ju postavis na prejave, kde je v jednej vete 5 nadavok plus spojky a predlozky.
|
aky |
|
(6.10.2014 19:37:07) ...Tu bych zakládala na toleranci a porozumění. To je sice pekne, ze by si ju zalozila na usmiatom analfabetovi, kultura ale priamo suvisi so vzdelanostou a ta zase suvisi s kulturou jazyka, komunikacie, pisma.
|
vokounek |
|
(6.10.2014 21:02:25) Aky, no tak existují i národy, které nemají svou kulturu založenou na jazyku - písmu. No spíš existovaly.
|
|
vokounek |
|
(6.10.2014 21:08:38) Žluťásku, ale ono se to nedá mo oddělovat. Mistři jazyka ovládali a ovládají svou mateřtinu dokonale. A to proto, že ovládají oni ji, ne naopak. Také pro svou sečtělost. Psalas, že teď píšeš mnohem víc p přesto víc chybuješ. Proč? Je to nabíledni- podívej se,jak kvalitní a promyšlené texty chrlíš dnes a v době, kdy jsi psala nanečisto dopis. Na každým slovem, formulací, stavbou vět jsi se zamýšlela - kultivovala jsi svůj psaný projev.Nyní máš tedy kvantitu na úkor kvality a říkáš, že to nevadí?
|
vokounek |
|
(6.10.2014 21:14:52) mateřštinu - pardon. I já sama tady píšu rychle, zbrkle, dělám chyby.A jsem přesvědčená, že je to na úkor právě tomu porozumění, které považuješ za důležité. Když nejsme schopni přesně vystihnout myšlenku, tak jaképak porozumění? Pravopis je velmi důležitý, nicméně není to jen o pravopise. Neméně důležitá je slovní zásoba, schopnost vyjadřovat složitější myšlenky - složitými souvětími,stavba věty....... Prostě to se nedá okecat, že bez znalosti jazyka, písma se snadno obejdeme. Jako jo, ale jak to bude vypadat?
|
vokounek |
|
(6.10.2014 21:32:55) Veškerý učení je nanic, když děti málo čtou, nerozumí psanému textu. A málo píšou. To s tím souvisí. Ve škole mají strach, aby je nepřetěžovali, tak jim většinu věcí kopírují,místo psaní souvislých vět děti doplňují jen správné odpovědi do doplňovaček, místo psaní zápisů se jim zápis namnoží. Pak jsou děti na švestku, když mají napsat souvětí a ještě víc vedle z toho, když mají pochopit smysl složitějších souvětí a textů majících víc jak deset řádků.
|
|
Kamisi |
|
(7.10.2014 8:31:26) Vokounku, tohle vidím trochu jinak. Ve školách se právě bazíruje na tom pravopise, hodnotí se a trestá se za chyby, děti jsou nucené se soustředit na pravopis a uniká jim smysl toho, co a proč píší, rozvíjení myšlení a tvořivé psaní pak jde do kopru. Pak děti ta souvětí radši ani nevytvoří, aby náhodou neudělaly chybu, zrovna včera jsem to se synem řešila. Já netvrdím, že by se na pravopis mělo úplně kašlat, to ne, ale myslím si, že jsou důležitější věci. A taky jsem tolerantní k chybám jakéhokoliv druhu, i k těm pravopisným.
Mimochodem, zajímalo by mě, jak si vysvětluješ (vysvětlujete), že spousta lidí nepíše pravopisně správně, přestože to do nich ve školách téměř hustili pod tlakem? Podle mě na úkor jiných věcí, přesto se výsledky nedostavují.
|
vokounek |
|
(7.10.2014 21:58:42) Kamisi, pod tlakem se do lidí ve škole hustilo leccos, co dávno vypustili a neumí používat.A myslím, že pravopis většiny čechů na tom není špatně.Psát dokonalou češtinou, ať po osbahové nebo formální stránce,umí jen hrstka vyvolených, nadaných lidí. Myslím, že průměr píše docela dobře na to, jak je náš jazyk těžký a mnohovrstevnatý.To že lidem ulítne i/y, nějaký tvar slova a čárky na tom nic nemění.Možná jsou na tom jiné západní státy s obecnou gramotností i hůř. A ještě k tvé otázce. Spousta lidí nepíše vždy gram.správně proto, že že na to nemají mentálně.Vzdělaný člověk, si minimálně umí poradit, když je potřeba. Přece jen studenti se léta potkávají se správnou češtinou, v ajkémkoli oboru a většinou to na každém zanechá stopy.
|
|
|
|
aky |
|
(6.10.2014 21:45:53) ...probral jazyk český a usoudil, který věci mají v jazyku smysl a který už ho dávno nemaj- ty bych zrušila. Presne, vsetko zjednodusime, ulahcime, budeme menej pisat ( pisane pismo je strata casu), menej citat, menej rozmyslat, zmensime si slovnu zasobu a bude to cool. Tebou omielana kultura je totiz to, co Ti zostane, ked vsetko ostatne zabudnes. Nepocula som o nikom, kto by zabudol pisat a citat. Ale ked to budeme zjednodusovat, zjednodusime bohatost a kosatost jazyka a aj tu kulturu budeme mat taku jednoduchu. Ja som totiz konzervativna, ziadne alternatyvy typu Nev Iork neocenim.
|
vokounek |
|
(6.10.2014 22:12:50) Žluťásku, jak zjednodušit i/y? Nenapadá mne žádná možnost.Leda zrušit úplně.Stejně je to blbost, protože i/y je tak provázané se stavbou věty, že by se zrušila celá větná skladba, vzniklo by spousta nedorozumění. A s tím psaním. Nechápu, proč by mělo děti stresovat něco tak přirozeného jako je psaní. |Ledaže jsou dys.nebo mají jiný hendikep. Když něco vidím, tak si to líp zapamatuju, když si to i napíšu. Proto vlastnoruční zápisy jsou nepostradatelné. Izolované, bez souvislosti kontextu ověřování pravidel pravopisu formou doplňovaček má být jen malá část zkoušení, protože se vpodstatě tím schopnost používat pravidla v praxi nenaučí. Doplňovačky by měly být jen doplněním ne na nich postavený jádro výuky. Ptorože znalosti a dovednosti tříštíš místo abys je syntetyzovala a hlavně uměla použít v životě.
|
vokounek |
|
(6.10.2014 22:34:05) mne mě zrušit- snad,byste taky snad.Věta třeba : Žluťáskovi knihy zapomněli doma už je zmatečná, pokud jsem myslela, že zapomněli doma knihy, které patří Žluťáskovi a ne, že knihy doma zapomněla rodina Žluťáskova.
|
vokounek |
|
(6.10.2014 22:36:45) Zrovna to byste - odpovídá výslovnosti. Většina lidí řekne byste, by jste používají v písmu lidi ze snahy po korektnosti vlastně úplně zbytečně.
|
|
|
|
|
|
.Katka |
|
(7.10.2014 8:57:24) Žluťásku, jen technická, píšeš: "Klidně i to by jste bych povolila, evidentně lidem byste připadá nepřirozený, když nejsou schopný to psát."
Právě naopak, lidem "byste" připadá přirozený, ale tak obyčejný, že se bojí, že je to špatně, a snaží se to napsat "správněji", říká se tomu hyperkorektnost.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Hyperkorektnost
|
|
|
|
|
|