| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově

 Celkem 60 názorů.
 Firenza 


Téma: Prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově 

(29.10.2013 22:12:27)
máme doma prvňáčka - je mu již 7 let, na školu je zralý, chodí tam rád, soustředit se umí velice dobře, slovní zásoba dobrá. Ve škole se učí číst "genetickou metodou" a na začátku šk. roku nám bylo řečeno, že děti se naučí číst "jakoby sami" a že nemáme nic řešit a opravdu jsme žádné úkoly na písmenka a čtení nedostávali. Děti se do podzim. prázdnin naučily všechny samohlásky a asi 12-15 souhlásek. Syn tato písmenka ovládá. Krátce před prázdninami začaly číst jednoduchá slova, a na prázdniny dostaly úkol procvičovat čtení slov ( mísa, nese...ale např. i...list,kost ) a také číst jednoduché věty. Já včera zjistila, že syn nejenže nepřečte věty, nepřečte ani slova (např. ves,pes...) a dnes kdy jsme skoro tři hodiny spolu nad tím seděli jsem zjistila, že on prostě "neslyší" písmenka ze kterých se skládá slovo. VANA není V-A-N-A ale řekne jen VN. KÁVA není K-Á-V-A ale KV. Vypadávají mu úplně všechny samohlásky ! Složitější slova jsem raději ani nedělala. A naopak také : LES je pro něj pořád L-E-S. LES si z toho v hlavě nesloží. A když mu dám na magnetickou tabulku rozházená písmenka N,O,T,A a chci napsat NOTA, tak NT dá správně a samohlásky seřadí hezky na konec za ně. Vygooglila jsem si, že právě genetická metoda s tímto rozkládáním a skládáním slov počítá, ale co dělat,když to dítě prostě neslyší. Je tato schopnost všem daná, nebo se musí nějak naučit? Umějí vaše 5-7leté děti "hláskovat" ? Ve školce se tím pokud vím vůbec nezabývali, důraz byl na grafomotorice. Já jsem ted´úplně zmatená, co mám dělat. Syn je smutný, vidí, že mu to nejde i když se snaží a já mu neumím vysvětlit proč. Zajdu určitě z p.uč., ale dopředu si maluji čerty na zeď, jak ve čtvrtek budou všichni spolužáci slabikovat " Had nemá nohy " a moje dítě vůbec netuší, která bije.~7~
 astalavista 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:16:32)
syn 6 let pozná první a poslední hlásku ve slově, je v mš
 zerat 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:19:42)
Mám dceru 5,5 a od pěti let čte slova. Umí slabikovat a teď denně o své vůli píše tiskacími písmeny dopisy... chodí a ptá se, ujišťuje se... trénuje. Jinak starší holka se ve škole v 1. třídě neučili L-E-S ale četli "Lés" ... líp se jim to spojovalo ve slova ~;)
 zerat 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:21:40)
A nebo třeba a-u-t-o četli "áutó" nevím jak to napsat a jestli to vůbec píšu dobře, ale prostě nečetli to po písmenkách samostatných ale rovnou je vázaly do slov. Byli jsme překvapení, jak rychle dětem sepnulo tohle spojování ve slova. ~R^
 Delete 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:28:13)
zerat,
to je metoda splývavého čtení...je jiná, než genetická, ale taky mě napadlo, že by mohlo pomoci pomocí toho překonat to první spojení písmen.
 zerat 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:32:19)
Já srovnání nemám, ale tahle metoda mně osobně coby laikovi přijde jednodušší. ~:-D
 domenica 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:20:42)
nevim, ale nesouvisi to s fonematickym sluchem? Rozlisovani pismen v reci - skoro rok sjem to trenovali (kdyz byl predskolak) a strasne mu to pomohlo v jednak v logopedii a tedy i ve psani, ted napise i velice krkolomna slova (je v prvni treide, takze pise zatim tiskaci), ale uplne se mu tim otrevrely obzory ...
 Monika 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:22:13)
Syn se takhle po písmenkách naučil číst sám od sebe už před školou, právě touhle "genetickou metodou", ale někde jsem četla, že je to sice metoda "přirozená", ale právě dětem s některými poruchami (nepamatuju si bohužel, které to jsou) to takhle nejde a je pro ně lepší to "staré" čtení po slabikách, jako jsme se učili my. Víc bohužel nevím, ale můžeš ho teda zkusit nechat číst jednotlivé slabiky (tj. souhláska + samohláska), zatím se vykašlat na celá slova a uvidíš, jestli mu to půjde líp, alespoň pak budeš mít víc informací pro učitelku, až za ní půjdeš ...
 Delete 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:28:47)
Firenzo,
při nástupu do první třídy se očekává, že dítě sluchově pozná první písmeno ve slově, a je dobře, když pozná i poslední, přičemž pokud je poslední samohláska, bere se jako OK poslední souhláska...takže to, co popisuješ, vlastně odpovídá tomu, co by měl umět. Jsou to teprve dva měsíce.
Jistá nezralost se ukazuje v tom hláskování, že není z hlásek schopný složit slovo...to se dá trénovat. Vyzkoušej, jestli zvládne alespoň slabiku...M-Á, MÁ...to je to nejjednodušší...pokud ani to ne, nemá cenu ho tlačit dál...prostě musí nejdřív zvládnout dvě písmena, pak tři, čtyři....má to svá pravidla...
S učitelkou bych promluvila, ona bude nejlíp vědět, jak překonat tu první fázi, to spojení dvou písmen...jen je škoda, že si toho doteď nevšimla ~7~.
 Firenza 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:41:32)
já jsem právě hrozně zmatená a nemám v tom jasno -kluk má výbornou pamět´, takže když mu 2x přečtu větu v učebnici-zapamatuje si ji-a přeříká mi ji. Ale nečte ji!
Dnes jsme trénovali slabiky asi hodinu a půl MA,MO,BU,BI.... - trošku se začal chytat. Ale nezdá se mi to jako norma v první třídě, abych po škole v podstatě suplovala sama doma 2hodiny výuku ČJ. Zatím jsem na MD, čas mám, ale kdybych neměla čas anebo schopnosti, tak ho číst nenaučí ? Poctivě děláme všechnu přípravu do školy (výkresy,písanka ...) a ted´taková jobovka.
Měli bychom správně procvičovat sčítání a odčítání do 5ti z hlavy, ale asi budeme hláskovat slova~8~ Uvařila jsem si bylinkový čaj, ale jsem spíš na prášky a na ~v~
 fillantropus 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:43:27)
Počkej jako dva měsíce po začátku školy má začít číst ?
 splechtulka & M+J+R 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:44:19)
Lehko se to píše ale nestresuj se a hlavně jeho. Vždyť je teprve říjen ale s pí uč si promluv, uvidíš jak se to jeví jí. :-)
 Delete 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:52:19)
Firenzo,
podle mě odpovídá průměrnému žáčkovi. Při analyticko-syntetické metodě by byl zhruba na té úrovni spojování do slabik...
Jako jo, podle mě je špatně, že si toho učotelka nevšimla ~d~.
Jestli se chytá na ty slabiky o dvou písmenech, je to dobré, protože teď bude moci začít rozšiřovat záběr...takže třeba tel LES, PES, KUS....jak tu někdo psal s těmi rozstříhanými obrázky a písmenky...to by mohlo být fajn cvičení...
Používali živou abecedu? Skládali slova z rozstříhaných písmenek? S tím se normálně začíná, aby došlo k tomu spojení těch písmen do větších celků...
No a pak ta hra "na mimozemšťany", kdy se mluví po písmenkách, ale to je už poměrně pokročilá záležitost.
Klidně bych na zítřek zkusila nachystat si pár těch rozstříhaných obrázků s písmeny tří - čtyřpímenných slov. Synovi to dodá sebedůvěru.
A taky bych nešílela z toho, že je určitě jediný, kdo to nebude umět...podle mě není ~a~.
 Lubar 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:30:06)
Sluchová syntéza naskakuje dětem postupně... některým rychleji, některým pomaleji, musí to nicméně prostě naposlouchat. Mému nejstaršímu synovi naskočila skoro až po roce od okamžiku, kdy jsme s učením čtení začali (je v domácím vzdělávání). Hodně pomohlo, když jsem půlku baráku oblepila nálepkami s názvy věcí - police, dveře, myčka, židle, koš a tak. A on se tu syntézu učil tím, že si četl písmenka a věděl, co za slovo se z nich poskládá (protože nápis byl nalepený na té věci). Vypadá to tady u nás sice trochu děsivě a nemálo návštěv se opatrně ptá, kdo z nás má Alzheimera :)), ale osvědčilo se nám to.
Další, co doporučuju, je mluvit na něj tajnou řečí, ne říkat ahoj, ale a-h-o-j, a abys ho nestresovala, že to neví, tak hned dodat ahoj. Nechat ho přiřazovat slova k obrázkům (jednoduchá), hodně se používá, že třeba napíšeš slovo les, nad to les nakreslíš, a pak to rozstříháš na tři proužky (každé s jedním písmenem). Úkolem dítěte je složit slovo les, a ono si pomáhá i tím, že tam má ten obrázek, není tak stresované, že neví.
Stejně tak slovní fotbal je super.
Ale hlavně - trpělivost. Každému dítěti to jde jinak rychle. ~;((
 splechtulka & M+J+R 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:30:31)
Zajdi za učitelkou, synovy vystetli, že to dopilujete. Samohlasky jsou těžké, kdyby neporadila ucitelka tak pak PPP
 fillantropus 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:31:24)
dyslexie se na začátku první třídy nediagnostikuje. Ale můžeš si nechat v PPP udělat test sluchové diferenciace. To co píšeš je na první třídu normální. Mám dítě s odkladem, hodně to trénujeme- bude mít analytickou metodu čtení. A teprve začíná s rozkládáním slov a má s tím problémy a to si myslím, že je napřed. Nějak se mi hodně nezdá, že by to najednou prvńáčci uměli.
 Hanča 
  • 

Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:35:48)
Tohle jsem s dětmi trénovala ještě ve školce. Slabikovali jsme a počítali, kolik slabik slova mají, soutěžili, kdo řekne slovo s více slabikami, tak se rovnou trénovaly i počty.
 Firenza 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:51:52)
no, tak to jsem asi pos...ala. Syn je zdravý. Chodil do školky, docházíme stále na logopedii, hodně jsem se mu vždy věnovala, ale že bychom měli trénovat hláskování ~f~ - o tom jsem upřímně nikdy neslyšela- ve školce ani zmínka- stále jen uvolňovat ruku - u zápisu ani na logopedii ani zmínka. Sama jsem to brala automaticky, že to prostě každý umí, protože si nepamatuji, že by to někdy někdo se mnou cvičil. Takže te´d má syn problém a já ještě k tomu špatné svědomí. ~f~ Od paní učitelky má také pořád samá hezká razítka, ani náznak, že něco není v normě, přitom toto by asi odhalil jednoduchý test. Nikoho z nás to nenapadlo. Děkuji všem za typy na zlepšení.
 Firenza 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:52:39)
....tipy....samozřejmě -už jsem taky jak tatar.
 Delete 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:56:41)
Firenzo,
ale on je v normě ~d~. Je na začátku první třídy a to, co popisuješ, je běžný a očekávaný stav na začátku první třídy. To, že některé děti jsou dál a učitelka třeba získala dojem, že se to týká všech, není ani tvoje chyba, ani synova chyba. Teď je důležité to neuspěchat, nestresovat se...a buď to zkusit zvládnout sama (potenciál na to syn má) nebo opravdu zajít za učitelkou a postavit ji před hotovou věc, že syn je tam a tam a mělo by být na ní ho posunout dál...ty pak můžeš procvičovat, ale ten základ, ten způsob, jak na to, by mu měla dodat ona.
 Lubar 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:58:19)
Za prvé: ty za to nemůžeš :)
Za druhé: syn za to nemůže :)

Za třetí: to že i v první třídě chodíte na logopedii je signál toho, že tam nějaký mírný opoždění být může... jasně, jsou děti, který na logo chodí ještě v deseti, a problém žádný nemají, ale u těch většinou je problém v motorice jazyka, slyší, že mluví blbě, ale pak jsou děti, který to, že mluví blbě, prostě neslyší... takže se sice jsou schopné hlásku naučit, ale trvá jim hodně dlouho, než si jí začlení do běžné řeči. A jestli je tvůj syn spíš ten druhý případ, tak s tím souvisí i ta schopnost hláskování a spojování hlásek do čtení. A já už třeba dneska věřím tomu, že cvičením sice možná trošku pomůžeš, ale to hlavní je stejně to, aby dítě dozrálo. A věřím i tomu, že průměrně chytré dítě prostě jednou dozraje, jen není jasné, kdy :) a dokud nedozraje, tak holt má nějaké ty dys :)))
 2.10xb-116 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 10:43:04)
hele, to je ti celkem na nic, ze neci jiny dite to umelo ve skolce, pac to s nim jeho matka trenovala. Je nanejvys pravdepodobne, ze kdyz s tim ma dite problem ted, tak tuplem by to nedalo pred rokem. To si rozhodne nevycitej, ze jsi neco prosvihla. Nektere deti jsou zdatnejsi, jine mene. To samo o sobe neni fatal, do konce prvni tridy se srovnaji vsechny.

pokud mas podezreni na nejake dys, objednej se do PPP na vysetreni psychologem, oni poradi fundovaneji nez maminky chytrych deti, ktere zadne prekazky neprekonavaly a tim padem fakt neporadi, spis naopak...
 X_X 


Re: prvňáček "neslyší" jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 6:23:39)
Tohle jsem s dětmi trénovala ještě ve školce. Slabikovali jsme a počítali, kolik slabik slova mají, soutěžili, kdo řekne slovo s více slabikami, tak se rovnou trénovaly i počty.

dobrý, ale slabikování je úplně něco jiného, než na co se zakladatelka ptá ~d~ naopak, u genetické metody je prý slabikování na závadu.

ale jinak moje děti taky se taky učily číst geneticky. dvě se naučily ještě před nástupem do školy (jedno díky písmenkům z časopisu "Pojď si hrát", či jak se jmenoval, druhé díky logopedii, kde vlastně slova na jednoltivá písmenka rozkádali), jedno se učilo až ve škole. trvalo jí poměrně dlouho, než se rozeznávat písmenka naučila, zvládla to až někdy za polovinou října. dyslektik není, je dysgrafik.

ale překvapuje mě, že zakladatelky děti doma nic netrénovaly. moje děti "chodící diktáty", tedy rozkládání slov na písmenka dělaly ve škole a mívaly to i za domácí úkol. prostě chodit a každý krok za jedno písmenko ve slově. později dělaly dlouhé kroky (dlouhé samohlásky) a krátké kroky (souhlásky a krátké samohlásky)... nebo tak nějak. hrozně se jim to líbilo ~:-D
 Ivi + M + P 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:46:36)
Mám děti ( nyní 15 a 9 ) a u obou jsme museli trénovat jak rozkládání tak skládání. Učí se oba velmi dobře, menší má samé jedničky, větší v 9té třídě 4 dvojky ) , ale tohle nám měsíc trvalo, než to uměly. Na klasické co je L-A mi dopovídaly L-A a obráceně .... co slyší, když řeknu LA a oni LA ... kvetla jsem u toho, ale my měli slabikovou metodu, takže jsme se nakonec dopracovali kam měli.
 Ivi + M + P 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 22:50:11)
.. a chtěla jsem, aby u toho měly zavřené oči, aby se soustředily na uši.
Nemám ty extra nadané děti, co umí číst již ve školce, protože to samy chtějí, ale jedna dobrá pančelka mi řekla, že když samy po učení nepátrají, tak je nemám nutit, od toho budou chodit do školy, aby se naučily ... a ono nám to funguje :-):-)
 Firenza 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 23:06:00)
Dámy-děkuji moc-Roina prostě nezklame:-)
takže abych si to shrnula pro sebe - při tomto problému, který má můj syn platí:
- vhodnější než genetická je tedy "slabiková" metoda.
- trénovat "sluchové rozlišování " (psaly jste to tu odborný termín)
- trénovat "puzzle" písmenka+obrázek ( to se asi dá i koupit hotové -kreslím příšerně )
- trpělivost a dát mu čas.
Držte nám palce !
 Delete 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 23:11:42)
Firenzo,
až na jednu věc.
Slabikování není lepší...ale slabika o dvou písmenech je nejsnažší na to pochopení spojení písmen ve chvíli, kdy už je tlačen do čtení slov.
Jinak je genetická přirozenější.
A to splývavé čtení má taky cosi do sebe, já osobně k němu mám výhradu jen co se týče zmatení v délce hlásek, ale u většiny dětí s tím nejspíš problém není.
Pokud tedy syn dokáže spojit dvě písmena, zkušej to se třemi...sama ho neuč slabikovat, pokud ve škole čtou genetickou metodou, to by mu nadělalo v hlavě obrovský guláš.
 Veveru 
  • 

Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 9:49:51)
Důležité pro analyticko-syntetickou metodu je zafixovat slabiky, ale nerozkládat je. Neučit B É BE, ale rovnou BE (dítě se nesmí vracet zpátky k tomu, co už přečetlo, zdržuje to, demotivuje a mate, dítě zapomíná, co už přečetlo a vrací se k tomu furt dokola, načež ho pár slov úplně vyřídí).
A ještě je dobré to podporovat postřehováním - používat lístečky se slabikami, rychle ukázat a schovat (aby na to dítě donekonečna necivělo).
Problém s genetickou metodou je v tom, že s ní má opravdu hodně dětí potíže - to jsou ty různé odhalené a neodhalené poruchy učení v různých stupních závažnosti. No a ty děti s potížemi zase můžou zdržovat děti bez potíží.
Jak jsem pochopila, nejlépe vychází analyticko-syntetická metoda s prvky sfumata...

K problémům s písmeny ve slově - možná by stálo za to se podívat, jak to ta logopedka učí. Některé to umějí podat dětem tak názorně, že to pochopí hned, i když s tím dlouho bojovaly. Taky by mohlo pomoci zajít na konzultaci k nějaké speciální pedagožce, třeba do PPP (v tom případě nečekat, zanedlouho budou dlouhé objednací lhůty kvůli odkladům). Ono je spousta triků, jak dětem pomoci, ale nikdo nezná všechny. A dítě třeba jako na potvoru potřebuje zrovna ten, který ta "jeho" logo-psycho nezná...
 Kreaty 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 13:50:17)
Veveru, to tady učí v místní škole, slabika "mi", ale vůebc děti netuší, že jsou dvě písmenka M a I a výborně to funguje
 Arien+2 
  • 

Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 23:05:36)
Firenzo nejsem teda odborník ny ty metody, a taky ještě nemám prvňáka,ale předškoláka.
Ale možná bych měla typ - máme na tabletu takové vzdělávací hry od Googlu a je tam podobné skládání "hláskování" písmenek v kombinaci obrázky. Všimla jsem si že se syn jak si to pouští docela začal "chytat" a spojovat si posloupnost písmenek s obrázky. Je tam víc takových her a děcka to navíc baví. Třeba by něco takového pomohlo.
 Firenza 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(29.10.2013 23:23:47)
Děkuji všem. MM, když jsem to na něj vychrlila večer, řekl : " No a co , hlavně, že je zdravej-budeme ho mít rádi i jako dyslektika, ty máš hned diagnozy na všechno, já jsem se naučil číst až ve třetí tříde ( dnes je VŠ )- máš nějakou večeři? " Nemám večeři - učím celé odpoledne MA,ME,MU .... " ( vzteky jsem mu natřela topinky česnekem tak, že ani nešly držet v ruce, jak pálily - jasně, že ted´vidím, že má pravdu.

Faktem je, že syn asi nějaký problém mít bude. Umí se velice dobře a dlouho soustředit, výborná pamět, vždy vydržel dlouho sledovat děj předčítané knížky, má představivost,mluvit začal brzo a má dobrou slovní zásobu ale:
- na logopedii chodíme stále -hlásku vysloví, ale nepoužívá v řeči
-chodit začal až v 18ti měsících
-běhat až téměř ve 4letech (zdravotní hendikep žádný )
-grafomotorika se hodně zlepšila, ale strávil kreslením v podstatě rok v kuse (v MŠ )
-jezdit na kole bez koleček jsme zvládly letos po 3 letech (mého) snažení.
-kotrmelec mu nejde doted´
Prostě nějaká nezralost nebo překážka v koordinaci tam asi je. Vše co se naučí ( fyzického ) máme vydřené.
Pomohla by kineziologie?

 Eva + Klárka2/07 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 7:18:23)
Firenzo:
- na logopedii chodíme stále -hlásku vysloví, ale nepoužívá v řeči - S DCEROU CHODÍM TAKY, TEĎ CVIČÍME R. L SE UČILA ASI 1,5 ROKU
-chodit začal až v 18ti měsících - TAKY TAK
-běhat až téměř ve 4letech (zdravotní hendikep žádný ) - BĚHÁ STRAŠNĚ DOTEĎ (POKUD SE TOMU DÁ ŘÍKAT BĚH)
-grafomotorika se hodně zlepšila, ale strávil kreslením v podstatě rok v kuse (v MŠ ) - KRESLÍ KRÁSNĚ, TO JEDINÉ JE JINÉ
-jezdit na kole bez koleček jsme zvládly letos po 3 letech (mého) snažení - NEUMÍ BEZ KOLEČEK
-kotrmelec mu nejde doted´ - NEUMÍ.

A od 6ti let čte sama, počítá příklady do 100, ale na tělocvik je dřevo!
Neboj, on se to naučí, trénovala bych co slyší za písmenka, tak jak ti tady psali.
 Benedeta 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 1:19:45)
Díky za tuhle diskuzi, je pro mě poučující. Mám syna také v první třídě (6 let), učí se slabikovou metodou (ani nevím, jaké metody jsou, až tady se s tím seznamuji).
Problémy má syn podobné, rostla jsem, když jsem při procvičování doma zjistila, že písmeno na konci slova občas vůbec nerozpozná. A teď se mi krásně rozsvítilo ~R^ to je přesně ono, když slovo končilo na samohlásku, např. LA, tak slyšel L, nebo LA dohromady ~5~ Snažila jsem se ho nestresovat, ale asi to na mě poznal ~f~ Také jsem ho trochu drtila, další a další slovo, ke konci už se trochu chytal, ale sem tam už řekl i písmeno, které ve slově VŮBEC nebylo...
- chodí na logopedii, hodně hodně hlásek se musel učit, začínali jsme s L (ještě jsme ani nezačali s R...)
- grafomotorika - to bylo učení ve školce, tušku držel ještě nedávno špatně, doma si nekreslil, až ve školce z donucení, stříhání? sci-fi
- mluvení nic moc, básničky a písničky také až ve školce, doma odmítal
- chodit začal v 16 měsících
- kotoul začal až teď jakžtakž dělat, ale hodně nakřivo a neumí se pořádně schoulit
- chytrý mi připadá dost ~k~
- logopedka říká, že vše souvisí, měl i cvičit jako mimino vojtovku (nemá prý pořádně "uzrálé" nervové spojení, proto při cvičení logopedie i masíruji různá místa kolem úst)
 Kreaty 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 2:24:29)
gramotnost a negramotnost není záležitost dvou měsíců, kdyby to bylo tak lehké, tak umí číst všichni lidi na světě /According to the most recent "CIA World Factbook" projections, approximately 785 million people over age fifteen do not possess the ability to read and write./
Ale dala bych si pozor na prohlášení, že se dítě naučí číst samo. Taky jsem tomu věřila, ale moje dcera by se to sama nenaučila /jako že se sama naučila bez plen a další věci/, dokonce jsem ji to nenaučila ani já sama, po první třídě v Čechách četla velmi zvláštně-text si zapamatovala a přeříkavala ho, něco jako u vás, naučila se číst až po 6 nedělích v německé škole, kde se učí číst jinak než v Čechách, neučí se písmenka, ale hned slabiky, najednou mně přečetla celou stránku z české knížky, je to asi týden, koukala jsem jako blázen, ale prostě tohle ji sedlo nebo se jí najednou rozsvítilo, těžko říci, ale z písmen a jejich přeříkávání měla osypky, furt jsem to do ní hučela, ale ona písmena přeříkala, ale nedala z nich dohromady slovo, ale ze slabik jí to teď došlo, v podstatě než přepísmenkovala slovo, tak nevěděla jaké písmenko bylo na začátku a dát z toho dohromady slovo bylo nemožné, po slabikách to má rychleji a hlavně chápe význam toho přečteného slova, jinak na logopodii by měla taky chodit, neumí "ř" a "r", ale to tady v Německu nejde, takže to čekám, že se skutečně sama naučí
 Leny+3 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 7:41:46)
no, musíte trénovat fonematický sluch, tohle by měl teda umět dávno, my tohle trénovali na logopedii od 4 let a neměli jsme s tím problém, jinak úplně stejně psaly obě moje starší děti ze začátku, když se naučily samy číst (oba v 5 letech), nejdříve psaly taky jen souhlásky přesně jako tvůj, samohlásky jim trvaly nějakej ten měsíc, než pochopily. Stejně to měly i jiné děti kamarádek, musíte to trénovat, ale to jste měli hned loni, nechápu, že to vaší učitelce nevadilo, že to neumí, v naší škole se taky učí genetickou metodou a rozkládání slov na písmenka se trénuje hned od počátku třídy, máme za úkol to trénovat každý den (mám zrovna prvňáka). Podle mě tohle nemá s dyslexií nic společného, jen to prostě musí pochopit a naučit se to.
 yettynka 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 8:11:02)
Firenzo, klid....
Můj syn, dnes jedenáct let, ve čtvrté třídě samé jedničky - v první třídě zcela nezvládal, nešlo mu přesně to, co tvému, do školy šel skoro v sedmi letech. Začali jsme chodit do pedagogicko-psychologické poradny, dostal papír na to, že má mít individuální přístup(on nezvládal množství úkolů, co ve škole dostávali, byl pomalý, takže mu úkoly trvaly tři hodiny a dle pracovníků ppp je tohle nemyslitelné, takže mu učitelka úkoly zkracovala - ostatní děti měly dělat pět řádků, on jen tři a pod.)
První pololetí byl totálně pozadu, nejhorší ze třídy, měl stejné problémy jako váš syn, a pak náhle DOZRÁL - je to dozrávání sluchově-analytického rozlišování či jak se to přesně jmenuje - a dál už to s ním bylo relativně bez problémů. Třetí a čtvrtou třídu už se s ním takřka nikdo neučí a má samé jedničky. Některé dítě má sluchovou analýzu zralou v pěti, jiné v osmi.
 Termix 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 8:11:05)
Sice napíšu něco, na co se neptáš, ale já naopak šílím z naší učitelky v první třídě, která moji dceru nutí slabikovat. Dcera uměla číst už ve školce a opravdu si i četla vlastní dětské knížky První čtení ... Dcera je tím slabikováním zmatená. Paní učitelka je však přesvědčená, že slabikovat MUSÍ. A to rozloží slova na hlásky, spojí vše bez problémů, bez zaškobrtnutí čte slova jako klouzačka, houpačka .. prostě dlouhá slova. Sama denně píše tiskacím písmem vzkazy pro celou rodinu, nikde neudělá chybu .... no už budeme mít konzultace, tak se moc těším a poprosím paní učitelku, aby dceři dovolila číst si knížky. Synovi to v první třídě taky dovolili, ten uměl číst ale ještě výrazně dříve.
 ..maya.. 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 8:27:56)
nechejte se objednat do PPP, tam mu nejen že udělají přesné vyšetření ale taky dají rady jak se synem procvičovat, bude mít doporučení do školy co posilovat...doma vytleskávejte, po hláskách, po slabikách...naučí se to, neboj
co se týče potrav.doplnků můžu doporučit eye q, je na trhu jedno z nejkvalitnějších přípravků rybího tuku....a nebo se poradit třeba na neurologii.

co se týče očkování jak tady někdo psal..tak myslím že dítě v tomto věku čeká jen přeočkování proti tbc a to není povinné..
 AliskaB - Andrea 01/07 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 8:32:21)
Uplně v klidu to se poddá, učíme se stejnou metodou a taky to tak dcera měla, ale jdou nějak rychlke ted už čte jak druhák. Ale někomu to trvá déle.
 ..maya.. 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 8:32:56)
omluva...k těm doplnkům jsem popletla téma, to mělo patřit vedle ale pokud je takový nemotorný jak jsi psala (promin za ten výraz) tak bych asi zašla na neurologii..
 Hr.ouda 


nepanikařila bych  

(30.10.2013 8:28:58)
Nevím, co píšou ostatní, ale podle mne to, co dělá vaše škola, rozhodně nesedně každému

taky si myslím, že se těch písměnek naučili zbytečně moc , že to na ně moc hrnou

hele -

- můj starší syn se naučil sám číst, v pěti letech četl celé knížky
- prostřední šel do první třídy a neuměl jediné písmenko, moc ani nechápal, k čemu písmenka jsou, a absolutně mu nešlo pochopit, to co Tvému synovi, jaká je funkce samohlásek. Touhle dobou v první třídě uměl pát souhlásek a tak dvě samohlásky a vůbec nechápal, jaký je rozdíl mezi MA a ME ....ted je čtvrťák a čte beletrii, ABC, encyklopedie, návody, cokoliv - čte bezvadně a s porozumněním. Ale trvalo dost dlouho, než překlopítal přes základy čtení, prostě to neslyšel. Dyslektik nešní ani omylem.

Dcerka je na výběrové škole a i když vím, že pak se tempo výrazně zrychlí, tak teda tak jak u vás to ted nehrnou.
A jedou po slybikách
 Hr.ouda 


Re: nepanikařila bych  

(30.10.2013 8:37:59)
hele, o prázdninách mezi první a druhou třídou zapomněl půlku abecedy, a nebyl s to ani slabikovat

ted čte bezvadně, a hlavně moc rád, neodradí ho, že má kniha 800 stran, zlomilo se to tak v půlce třetí třídy.

 ..maya.. 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 8:34:04)
jj našemu autíkovi dysfatikovi v druhé třídě k dysfázii přibyla ještě dysgrafie a dyslexie, dysortografie...
 Firenza 


Re:prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 9:02:43)
děkuji ještě jednou všem za rady a názory-moc mi to pomohlo.
Nejvíc překvapující je pro mne fakt, že ačkoliv chodil syn do kvalitní školky, chodí na logopedii už 4 roky, já sama sebe považuji za "informovanou matku" - tak DŮLEŽITOST HLÁSKOVÁNÍ nikdy nikdo nikde nezmínil - ani v testech školní zralosti, při zápisu,( hlavně aby uměl svojí adresu ~q~ ) času na to bylo dost, mohli jsme mít dnes již natrénováno. Tak aspoň vím, co ohlídat u mladšího dítěte.
Každopádně syn se učí rád pokud to je formou hry. Má výbornou pamět´, takže tím si bude tu sluchově-rozlišující nedostatečnost kompenzovat. Ještě jednou díky.
 Sharien 


Re: Re:prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 9:13:12)
On to zvladne :-) Postupuje normalne, slysi souhlasky, pak naskoci samohlásky. Jako první se trenuje první hlaska, poslední naskakuje az pak. Taky se trenuje, zda v tom slove urcuta hlaska je. Trenuju s detma třeba: hlavicky dolu, spinkat a probudite se jen, když uslyšíte hlasku K ... a rikam slova a pokud tam je K (zdůrazňuju ho), tak zvednou hlavy a udelaj na mne xichtik :-) Delam grafomotoriku, uvolnovani, ale zrovna tohle teda dost hlidam a pokud to predskolaci neumi, rikam rodicum, zda o tom vi a jak se to da rozvijet.
 ..maya.. 


Re: Re:prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 11:26:16)
můj devítileták má teda krom Aspergerova syndromu a adhd právě i logo vady a to dysfázii, on vůbec písmenka nevnímal, měl s tím velký problém, ted je ve třetí třídě a čte hezky, slabikuje i hláskuje perfektně akorát s porozuměním textu má i přes vysoký intelekt problém ale tohle už je souvislost s autismem..on si spoustu věcí vysvětlí podle sebe a jeho logiky a pak máme co vysvětlovat~t~

neboj, zvládnete to~;((
 ..maya.. 


Re: Re:prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 11:27:02)
na logo chodí od tří let...navíc je v soukromé logo škole..slabikování měl taky až v první tříde
 Eržika. 


Re: Re:prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 13:36:51)
lendul, nápodobně.

Můj syn (vývojová dysfázie, dyslexie, dysortografie) začal číst ve třetí třídě (naštěstí z toho škola nedělala trágu). Od té doby čte lépe a lépe, a zaťukám, i to porozumění jde.

Učil se genetickou metodou a splývavým čtením.
 Venavella 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 8:59:00)
koukám jak jedete rychle, u nás děti umí samohlásky a M,T, J. Nic víc.
 ivaxx 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 9:03:39)
Neboj se, myslím (dle svých dětí a synovců), že je v normě.
Hodně dětem dělá problémy spojit souhlásku se samohláskou.
Hlavně nemá cenu sedět a číst 3 hodiny. To odpadne každé dítě. Zkuste k tomu trošku přidat metodu splývavého čtení (sfumato) - prostě souhlásku vyslovovat tak dlouho, dokud si očima (a hlavou) nepřečte následující samohlásku -
MO by takto četl mmmmmmmmmoooooooo. A čti s ním současně nahlas, tak aby slyšel a viděl současně.
Sestřenka učí na prvním stupni a říkává - já kolem vánoc propadám panice, že tyto prvňáčky prostě číst nenaučím a najednou, mávnutím proutku, v lednu, v únoru čtou VŠICHNI.
 Kreaty 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 9:29:29)
no ono to těm dětem jakoby naskočí, je to jako když dítě leze, leze a najednou se postaví a pak najednou udělá tři kroky a chodí, prostě v tom mozku něco dozraje a hle :-)
 Ces 
  • 

Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 10:36:22)
Radu mám jednoduchou - my jsme od doby předškolní hodně hráli slovní fotbal. Jak jsme sedli do auta, už to začalo ~t~. Pro mě to byla nuda, pro dítě opruz, ale syn si tak procvičil první a poslední písmeno ve slově, zlepšil slovní zásobu....
 margotka78 alias shit-roller 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 10:58:06)
někomu nemusí vyhovovat genetická metoda.
Můj syn měl velké problémy s řečí, které se teda podařilo úplně odstranit před nástupem do ZŠ. Ale z té logopedie uměl logicky slabikovat - rozkládal si tak hodně těžká slova.
Zašla jsem za učitelkou a říkala jí to, ona úplně koukala, prý by nepoznala, že to bylo dítě s tak těžkou vadou řeči ( neuměl 15 hlásek, když jsme na logo začínali..~8~ ) a řekla mi, ať se to teda učí po svém a když mu to jde pomocí slabik, opravovat ho při čtení nebude. Četl krásně
 Mlada 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 13:24:17)
Můj syn na tom byl podobně. Pro něj naštěstí se učil číst analyticko-synteticku metodou, tedy slabikováním.
Genetická metoda je jen metoda, stejně jako "slabikování". Není vhodná pro všechny. Jsou děti, které prostě slovo z hlásek nesestaví. Neslyší to. (Z vlastní zkušenosti až takto: z-e-ď .... letadlo?)
Pokusila bych se o velkou konzultaci s učitelkou a případně o domluvu, zda by nebylo vhodnější přejít u syna k analyticko-syntetické metodě.
Předností genetické metody je především velká motivovanost dětí ke čtení, protože si poměrně rychle osvojí všechna písmena a mohou číst vše. Ale pokud dítě nesestaví slovo a takto se trápí, ta motivovanost jaksi mizí.
 Eiwa 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 15:00:57)
Syn na tom byl na začátku roku stejně. Denně trénujeme a teď je to mnohem lepší. Patří k nejhorším ve třídě, ale učitelka říkala, že to zvládne, jen mu to trvá. Nesmíme prý ale polevit v tréninku. Vy jste od začátku roku fakt nic nedělali ~a~? Já tenhle problém zjistila hned na začátku září.
 luthienka 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 16:57:03)
přijde mi, že by mu vyhovovala více slabiková metoda. Mám dvě děti a každému vyhovovala jiná metoda. Zkus s ním dělat jen analýzu a syntézu slabik: V-Á je něco jinéh než V -É.
Až pak to kuste se slovy typu pes, les, kos. tam,...
 cyann 


Re: prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově-dyslexie ? 

(30.10.2013 21:01:24)
Syn na tom byl loni dost podobně. Genetická metoda, v září poznal akorát tak první písmenko ve slově, poslední jen pokud šlo o souhlásku. Taky jsem netušila, že je to třeba trénovat. Koncem září mě paní učitelka upozornila na problém, takže jsme začali trénovat. Hlavně "mimozemštana", nejdřív jen jednoslabičná slova. Bylo to pekelný,dalo nám to dost zabrat, ale pak mu to najednou nějak docvaklo a v prosinci přečet první knížku. Ted"" čte celkem dobře a hlavně rád...
 Janina&2 


Re: Prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově 

(30.10.2013 22:17:17)
nam zacala skola 12.9., jeden den vylet, takze presne 6 tydnu mi dite chodi do skoly. ted ma tyden prazdnin a hned po nich mame rodicovskou schuzku na tema cteni a psani. na prvni schuzce, ktera byla hned na zacatku sk.roku nam, p.uc. rekla, ze cist a psat se budou ucit jinak, kratce vysvetlila a rekla, ze na to bude delat jeste extra schuzku.
pismenek se naucili tusim 5, ale umi jich pasivne podstatne vic. k pismenku si pamatuje obrazek a spoji si to napr. N jako NOS a vi jak se N pise.
uci se prvne poslouchat, pak se nauci psat (pry je normalni, ze deti pri tom psani vynechavaji samohlasky) a pri psani se uci cist.
takze syn kdyz by mi mel hlaskovat slovo VANA, tak by mi rekl VN ... ucitelka nam to ukazovala na jednom slovu, jak se postupne vyvyji - prvne deti pisou jen samohlasky, pak pridavaji nektere souhlasky, spravne psat budou umet nekdy na konci druhe tridy a cist prave bez slabikovani a to budou umet jeste pred velikonoci.
taky jsem zvedava, ale dodrzuju to co u starsiho syna. do delani ukolu se nemicham, kontroluju jejich uplnost a pouze na pozadani jejich spravnost. V prvni tride diteti, ktery ukoly dela intenzivne (a neodbihava od nich) to nema trvat dyl jak 30minut. pokud by potreboval dele, tak mame s ukoly klidne zkoncit a napsat to do notysku. deti to ma bavit a nemaji se pretezovat (to rekla p.uc. na schuzce).
 Myška, syn10 a syn 7 let 


Re: Prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově 

(19.11.2014 10:11:04)
Dobrý den, my máme něco podobného. Všechny písmenka co se učili umí rozpoznat. Jakmile jde skládat slovo, připraví si nejprve souhlásky naprosto přesně a má problém doplnit samohlásky, není schopen určit zda tam patří e nebo a atd...vůbec neslyší dané samohlásky ve slově i když mu je zdůrazňuji a napovídám. Samozřejmně každou chvíli mám v notýsku poznámky od paní učitelky že mu nejde skládání a já už nevím co s tím, mám strach z nějaké poruchy.
 Kate 
  • 

Re: Prvňáček neslyší jednotlivá písmena ve slově 

(17.2.2016 16:58:04)
Dobrý den, máme v současnosti stejný problém, zatím jsme předškoláci, tak se snažím zjistit, co s tím, můžu se zeptat, jak se to u vás dál vyvíjelo, nebo co vám pomohlo? Děkuji

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.