| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Jak naučit číst dysfatika jinak než slabikováním?

 Celkem 66 názorů.
 Evžíček 


Téma: Jak naučit číst dysfatika jinak než slabikováním? 

(21.9.2012 15:06:41)
ahoj,

syn - expresivní dysfatik -nastoupil do první třídy a je jasné, že bude dyslektik, navíc má velký problém s fonetickým sluchem- vůbec není schopen rozeznat písmena v tom, co slyší...takže čtení přes slabikování asi nepůjde, vůbec slabiky nechápe- že b+a je ba...co s tím? Můžu ho naučit sama číst jinou cestou? Je mi ho fakt líto.....
 Eržika. 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 15:09:13)
Ahoj, Evžíčku, mám dysfatika ve třetí - učil se tou genetickou metodou, schválili nám ji i všichni kam chodíme.
Teď moc nestíhám, ale písni mi na mail, můžu ti napsat víc...
 2.10xb-116 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 15:14:57)
erziko, napis prosim sem jestli budes mit chvilku. Budu rada za zkusenosti, at vim, co me ceka. Mame taky expresivniho dysfatika, je mu tedy 3,5. On ma ale pro zmenu problem tvorit ze slabik slova.
diky moc
 Eržika. 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 20:49:38)
Hu-hu, ve 3,5 letech vydával můj dysfatik cca 20 zvuků (nikoliv slov našem slova smyslu) s významem...~8~
 2.10xb-116 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 22:25:26)
jj, mladymu jsem to pocitala, na jare tesne pred 3tim rokem mel 50zvuku (neda se rict slov). Ted se zacal rozmlouvat, ale nikdo mu poradne nerozumi. A naucit nejake slovo spravne da silenou praci, treba mesic jsme ho ucili rikat AUTO misto AKO. Rekl AU, rekl KO, ale spojit to nedokazal. A to same ostatni slova. Ted ma nejakych 200 "slov" a zvuku, dokonce zacal i spojovat
 Martina 
  • 

Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(16.2.2013 21:00:09)
Nejlepší o čem vím je SFUMATO-splývavé čtení
 Eržika. 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 15:35:11)
Holky, tak já napíšu večer sem... jak bojujeme se čtením, gramatikou a paměťovým učením (násobilka bude moje noční můra ještě dlouho...)

a v pondělí jdeme do PPP na konzultaci ke speciálnímu pedagogovi k zařazení na dyslektické doučování.
 Delete 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 16:05:45)
Eržiko,
tak zrovna u násobilky jde paměťové učení celkem dobře obejít....pokud chápe princip (že 3 x 2 znamená 2 + 2 + 2), tak při dostatku času může počítat takto, v případě, že jde o řešení třeba slovních úloh nebo složitějších úloh, které nemají prověřit násobilku, ale spíš pochopení zadání (takové ty úlohy, že něčeho je pštkrát více nebo třikrát méně, kde je podstatnější, že ví, kdy násobit a kdy dělit, než samotný výpočet), tak by měl mít možnost použít třeba tabulku na násobení...
Ono jde ale asi i o to, co mu ve škole povolí, že?
 Eržika. 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 16:10:54)
Delete, zatím může mít i tabulku s násobilkou. Princip chápe.
Menší spočte, pomůže si prstama, ale 6x7 nebo 8x8 už počítá z hlavy blbě. ~:(
 Xantipa. 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 16:17:39)
To nejde jinak, než že se to prostě naučí bez počítání. Jde to, ale chce to opravdu trénovat pořád - s tabulkou. Ono mu pak automaticky naskočí, že 8x7 je 56 a úplně bez počítání a za nějakou dobu se na tabulku podívá jen občas a pak už ji nebude potřebovat.
 Delete 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 16:19:20)
Eržiko,
jestli je ve třetí, tak je to naprosto normální, s tímhle bojují i děti, které problémy jako tvůj syn nemají, a klidně i v páté třídě.....
Asi bych se spíš bála, jak třeba vyjmenovaná slova a za rok vzory podstatných jmen a shoda podmětu s přísudkem ~7~.
Můžu se zeptat, jak dysfatici zvládají rozlišování třeba měkkých a tvrdých slabik? A co skupiny dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě? Párové souhlásky? (učivo druhé třídy)
 Eržika. 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 16:24:54)
Delete písnu večer.~;)
 Eržika. 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 20:46:18)
Delete - tvrdý a měkký samohlásky se naučil zpaměti - umí dobře doplňovat ve cvičeních, při samostatném psaném projevu není schopen použít - je toho na něho na hlídání moc.

Vyjmenovaných slov a pod. se bojím, protože neovládá např. slova příbuzná a odvozená - nepozná, která k sobě patří.

Nyní zvládá dobře přepis, ale diktát a volné psaní nedává.

Teď hodně děláme sešity na čtení z porozuměním. Většinou je tam tajenka, a není to tak dlouhé, to ho baví.
 Martina, 3 synové 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(22.9.2012 7:16:30)
To znám: náš nejstarší si taky myslel, že slovo slimák je odvozeno od slova hlemýžď a síto od sypat... ~n~
 Eržika. 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 20:38:49)
Ľuťásku, oni teď prostě násobilku berou... a cvičí. ~d~
Já nevim - moje starší dítě se vše naučilo samo a neznámo kdy. ~j~
 Dobra1 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 17:41:51)
Ahoj, zkus Sfumato,pokud to u vás v PPP neznají. Je to jediná metodika efektivního čtení, která nevyrábí dyslektiky, ev. je schopná je efektivně napravit (samozřejmě záleží, jak moc je už špatný návyk zafixován, ale obvykle se to dá)
 Pole levandulové 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 18:26:42)
Jo, se SFUMATEM mame jen tu nejlepsi zkusenost. U nas ve skole se timto uci cist vsechny deti a je pravda, ze i kdyz je nepravdepodobne, ze by ve tride nebylo ani jedno s poruchou cteni, tak ctou vsechny krasne /videli jsme pri ukazkove hodine/.
 Dobra1 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 18:36:58)
Oni dělali na dětech učených touhle metodou i neurofyziologický výzkum a zjistili, že je mezi nimi běžný (cca 4%) výskyt dětí, které by při jiné metodě byly dyslektiky.
Já jsem na to narazila před prázdninami, absolvovala jsem kurzy a teď to používám (učím dceru doma).
 Pole levandulové 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 18:48:56)
dobri, to rikala i nase ucitelka. Ona uci uz 20 let, ale tohle objevila a prvne realizovala minuly rok na nasich prvnakach, dve tridy tim ucila ona a jeji kolegyne a uspesnost fakt velka.
Ted jsou ve druhe a ctou opravdu plynule, zadne zadrhavani. Maji k tomu i pisanky, ktere na to navazuji, tam se mi libi, ze kazde pismeno rovnou poznavaji v ruznych vzorech pisma - psace, tiskace, kurzivou atd, maji prepisy. Se slabikovanim nemam srovnani a moc se nam to libilo, syn si diky tomu cte sam knizky, i kdyz to do prvni tridy sel bez odkladu i bez znalosti cteni.
 Pole levandulové 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 18:51:06)
Jo a nejaky vyzkum spojeny s tim ctenim syn taky delal, resp se ho zucastnil, na konci prvni tridy.
On je teda dysortografik, coz je prekerka, protoze prepis mu dela potize, narozdil od diktatu, kde je to uplne v pohode. Ale pracujem na tom a kdyz ma klid, uz se to lepsi.
 Martule, 2děti 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 17:18:51)
Evžíčku, dcera v s exp. dysf. v první třídě.Čtení, kterého jsem se bála asi problém nebude. Slabiky pochopila už o prázdninách, u nás to vypadá spíš na dyskalkulii, (možná dysgrafii). Nedokáže rozeznávat 2,3,4,5. Jen 1 a 0 jí nedělá problém. Podle čeho se syn učí číst? Dcera dostala "Živou abecedu", zatím je u ma, Ma, MA.
 Evžíček 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 17:39:07)
taky živá abeceda...syn s počítáním problém nemá, chápe počítání jak teoreticky, tak prakticky...písmena mu taky problém nedělají, jednotlivá pozná...ale nechápe to spojení do slabik a slov- pro něj je to jeden zvuk. Pokud má slovo napsané, tak jednotlivá písmena pozná a ukáže
 Delete 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 17:39:43)
Martule,
pokud dcera nerozeznává číslice a čísla (nevidí rozdíl mezi 15 a 51 např.), nejde o dyskalkulii, ale o dysnumerii. Je v tom dost rozdíl. Dysnumerik může velmi dobře počítat, jen ten vstup čísel musí být jiný....
 Martule, 2děti 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 17:48:11)
Delete, je v první třídě, teprve se uvidí, jak se bude vyvíjet. Jestli bude schopná počtů nebo bude problém v číslicích, to při počítání do pěti není možné zjistit. Je dysfatik a já už dopředu čekám, že nějakou dysporuchu jí k tomu během školní docházky přidají. Uvidíme.
 Dobra1 


SFUMATO 

(21.9.2012 17:37:27)
Tohle je metodika, která nevyrábí dyslektiky, na rozdíl od slabikovacích nebo písmenkových metod.

Podívej se na jejich stránky a na kontakty, paní, která to vymyslela, Mária Novákova, ti určitě poradí, jak dál, ev. je-li ve vašem okolí škola s učiteli, kteří to praktikují a kam bys mohla hocha přehlásit.
Dělat to sama spíš ne, bude v tom mít guláš, když ve škole bere něco jiného.
Paní Nováková dělá i nápravy a má skvělé výsledky, ale samozřejmě je lepší to řešit od začátku, než napravovat.

 Evžíček 


Re: SFUMATO 

(21.9.2012 17:41:52)
obávám se , že to není reálné- maloměsto....navíc se synovi ve škole líbí,škola má rozumný postoj, obstarali pedagogického asistenta- snaží se vyjít vstříc...
 Delete 


Re: SFUMATO 

(21.9.2012 17:44:41)
Evžíčku,
neměl by být problém, aby se syn učil číst jinou metodou, zejména pokud má asistenta....ten by se mu mohl právě při čtení věnovat individuálně.....
 Dobra1 


Re: SFUMATO 

(21.9.2012 17:44:51)
Aspoň se na ni obrať s radou, jak sama postupovat, může dost pomoct.
 Evžíček 


Re: SFUMATO 

(21.9.2012 17:48:08)
mohu poprosit o kontakt?
 Dobra1 


Re: SFUMATO 

(21.9.2012 17:50:53)
http://www.sfumato.cz/abcmusic.html
 Dobra1 


Re: SFUMATO 

(21.9.2012 18:03:14)
jen si ted nejsem jistá, jestli to půjde plně na vás aplikovat, přehlédla jsem tu sluchovou dysfazii. Jestli rozezná sluchem jednotlivou hlásku, třeba A, S, O,.. tak to asi půjde, jinak nevím, ale paní Nováková ti poradí.
 Evžíček 


Re: SFUMATO 

(21.9.2012 18:12:41)
hlásku rozezná ve smyslu-že mu řeknu řekni k- řekne k...když já řeknu kost a zeptám se, jestli je v tom slově k- tak to neví, neslyší to
 Dobra1 


Re: SFUMATO 

(21.9.2012 18:23:46)
tak to by mělo jít. Tahle metoda počítá s pomalým postupným učením - pomalým ve smyslu od nízké rychlosti k normální, tak, jak se člověk přirozeně učí všechno. Nikdo nepředpokládá, že se batole postaví, pustí a bude normálně běhat. Ale číst se děti učí v plné, tedy finální rychlosti, tak, jak se běžně vyslovuje, jen rozsekané na slabiky nebo písmenka, které navíc dítě čte vlastně dvakrát, poprvé, když písmenka pozná a podruhé, když je má spojit a vytvořit slabiku, ev. násl. ze slabiky slovo.
To tahle metoda nedělá.
 Dobra1 


Re: SFUMATO 

(21.9.2012 18:30:39)
Tady se písmenka učí na začátku dlouze, aby dítě mělo dost času je analyzovat, teprve po dostatečné fixaci několika prvních se jde na 2-písmenková atd. a postupně se výslovnost zkracuje, až se to dítě naučí.
Na Slovensku se touhle metodou hodně učí ve zvláštních školách a mají tam u "nevzdělatelných" dětí plnou gramotnost.U nás se to vymyslelo a v zahraničí praktikuje mnohem víc než u nás.
 Eržika. 


Re: SFUMATO 

(21.9.2012 20:41:16)
Evžíčku, my právě rozpoznávání prvního a posledního písmena, poznávání písmen va slově (jsou/nejsou) tvrdě cvičili už rok před školou - logopedka nám dávala spoustu her a cvičení na toto.
 2.10xb-116 


Re: SFUMATO 

(21.9.2012 19:05:57)
ja na to koukam, ale neni mi jasne oc jde v praxi.
 Dobra1 


Re: SFUMATO 

(21.9.2012 21:50:14)
V podstatě jsou důležitá tři základní pravidla:

Hlásky dítě zkoumá a prožívá a fixuje všemi smysly, učí se poznat základní tvary písmena pevně je zafixovat ve spojení zrak - sluch - hlas, a to i různě otočené.

Na začátku se probírají ty hlásky, které jsou podle tohoto v největším kontrastu (tedy tvar, zvuk, způsob tvoření hlasem).

Začínají se vyslovovat pomalu a dlouze, s postupem na 2-, 3-,4- písmenková slova se zkracují (jako když se na jeden nádech hraje nota celá, 2 půlové, 4 čtvrťové), se správnou intonací ve slově. Dítě se učí vyslovit (a následně napsat) hlásku a očima už přecházet na další, identifikovat ji a teprve pak vyslovit a už přejít očima na další,...Slova se vyslovují celá, nesekají se na slabiky, takže dítě se nemusí ani v myšlenkách vracet k předchozímu písmenku nebo slabice, aby dalo dohromady celé slovo, kterému by rozumělo, rozumí rovnou.

 2.10xb-116 


Re: SFUMATO 

(22.9.2012 8:14:34)
takze to je jako to splyvave cteni jak psaly holky? takoveto mmmmmmaaaaaaammmmmmaaaaa? aby mel cas vstrebat jedno pismeno a prejit na dalsi?

predem dik za vysvetleni


te rytmizace se dost bojim, kluk mi zacpava pusu pri jakemkoliv pokusu o pisnicku, basnicku, proste cokoliv rytmickyho ~d~
 Pole levandulové 


Re: SFUMATO 

(22.9.2012 9:56:41)
Huhu, ano, metoda splyvaveho cteni a Sfumato je totez. Stejne jeste se tomu rika Osbua - podle pismenek, ktere se deti uci nejdrive. Kdyz vloni prisli nasi prvnaci do tridy, tak hned prvni den se naucili O. Oooooo jako ostrov, ktery si ve tride vystaveli, pak si ho namalovali, povidali si o nem napasali si ho ve vsech podobach, rekli si na nej basnicku atd....
To cteni je zpocatku takove teatralni, aby si deti uvedomily kazdou hlasku,hodne u toho pracuji s hlasem a ruzne krouti pusu i oblicej, p a b jsou takove jakoby vystrelene z pusy, a,e i, o, u rikaji dloooouhee, pri cteni vlastne vyslovuji vzdy pismeno, dokud si neuvedomi, ktere to pismeno je zatim, takze nevznikaji zadne pauzy. Na hodine bylo videt, jak to bavi ty deti i tu ucitelku.
 Eržika. 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 20:36:23)
Žluťásku, tak syn se učil číst podobně - říkali jsme tomu splývavé čtení, a ještě k tomu měl takové vystřižené okénko z papíru, aby neviděl dopředu písmenka, a posouval si okénko, jak přečetl písmeno. To okénko mu i přikrylo řádky pod, takže ho nic u čtení nerozptylovalo.
Teď už čte bez pravítka, právě "splývavě", neseká slabiky, ale protahuje písmena a spojuje je. Momentálně naměřeno 18 slov za minutu.
 ..maya.. 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 19:16:09)
ahoj, syn má taky dysfázii v expresi (plus teda adhd a AS) a ted je ve 2třídě, číst se učil slabikováním, myslím že tam bude spíš problém s tím že se mu k VD navázala i dyslexie..
 jamall 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 19:27:58)
Děkuji za dobré téma, bude se později hodit pro všechny matky školáků a budoucích školáků. Je to moc dobré vědět každičkou informaci co se může hodit. ~R^
 Eržika. 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 20:37:03)
Lendulinko, mě říkala dr. že dyslexie jsou často nediagnostikovaný dysfázie.
 ..maya.. 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 20:54:06)
no to je celkem možné...syn měl tedy první dg dysfázii, až ted v druhé třídě se ukazuje že má zřejmě i dysgrafii protože má celkem neuhledné písmo ale může jít o to že krom Vd má taky adhd a aspergerův syndrom který se taky vyznačuje špatnou motorikou-je jako slon v porcelánu takový tvrdoch..když se soustředí píše písmenka úhledně, dodržuje velikost, snaží se..ale je to pro něj moc těžké, jakmile má psát něco víc tak už píše písmenka jak se mu líbí a jak mu ruka jede..tak já jsem to vyřešila tak že mu lajnuju sešity..trošku problém s tím měl i nejstarší syn, on psal z kopečka, začal normálně a poslední písmenko bylo nejmenší, a on právě měl problém s opisem-zapomínal písmena, háčky, čárky-to je dysortografie..taky měl logo vadu ale jen dyslalii..je to vše propojené a většinou když už se nějaký problém ukáže tak to s dalším souvisí~d~...
zakladatelce bych poradila spc pro vady řeči a IVP, kde bude jasně doporučeno jak by se měl syn vždělávat a jakou metodou se naučit číst, určitě tam i poradí, nebo zkusit i PPP, tam zase jsou přes ty dys poruchy učení..hodně toho najdeš i na netu nebo na stránkách PPP u vás, existuje i cvičení..
sama za sebe a moje kluky ti můžu říct že nejstarší se opisovat naučil a píše vše stejně, akorát už teda jako šesták škrábe..~t~ a prostřední se snaží ale do něj tolik nehučím protože vím že by to mělo opačný efekt, chce to mít pevné nervy a čas~x~
 Eržika. 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 20:53:31)
Holky, jestli jsem vám někomu neodpověděla, hlašte se!~;) Snad jsem prošla vše...

Ještě dodám, že syn je ve třetí třídě montessori, nemá individuál ani asistenta, ale úlevy dle zprávy od dr. Krejčířové, a nyní dostane v pondělí (snad konečně) razítko na doučování pro dyslektiky. Má týdenní plán učiva, co nestihne, doděláváme přes víkend (ale už toho není tolik...)
 Zuzana 
  • 

Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 21:38:56)
Holky, matky dětí s vývojovou dysfázií, mám velký dotaz. Logopedka nám doporučila, protože mám předškoláka, kvůli žádosti o odklad SPC v sousedním městě, nikoliv místní PPP, údajně proto, že paní z SPC velmi dobře zná, je dobrá a pokud skutečně odklad chceme kvůli vývojové dysfázii a celkové nezralosti - menší vzrůst, dětská hravost, abychom se obrátili tam.
Vyjela jsem si SPC v našem kraji na internetu, měla jsem za to, že SPC jsou obecná zařízení, ale každé z nich bylo pojmenované jinak - některé SPC pro děti s vadami řeči, jiné SPC pro mentálně postižené a autistické děti.
Přičemž tam, kam nás poslala je to SPC pro mentálně postižené a autistické děti, náš předškolák ale žádnou takovou diagnózu nemá, ani mi jí nesdělila, inteligence normální, paměť ok, jen ta řeč a opožděný vývoj.
Na webových stránkách toho SPC mě to vyděsilo ještě víc, protože nabízí pomoc rodině, pomoc i ve školce, je to tak formulované, že z toho mám pocit, přes ujištění logopedky, že tam pojedem jen za účelem papíru na odklad, že jednak budou vnucovat další péči, mohli by kontaktovat školku, případně by syn byl zaškatulkován jako diagnostikovaný případ a uškodilo by mu to při nástupu do normální základky.
Což je v téhle fázi zbytečné, v normální školce se zaběhl bez asistenta, chodí tam dlouhodobě, dokonce se tam rozjel řečově, i když pořád ta řeč není ok, ve školce ho berou jako normální inteligentní dítě, které prostě špatně mluví.
Nelíbilo by se mi, kdyby dostal nálepku, SPC nějak kontaktovalo školku...a hlavně chápu, že paní psycholožku naše paní logopedka zná, takže má důvěru, že z SPC byl syn dostal odklad spíš než z místní PPP, jenže TEN PAPÍRU BUDE Z SPC PRO DĚTI S AUTISMEM A MENTÁLNÍMI POSTIŽENÍMI, NIKOLIV Z SPC S VADAMI ŘEČI /které existuje zase v jiném nedalekém městě a je tak speciálně nazvané/.
Vážně bych nerada, při normálním intelektu dítěte předkládá papír ze speciálky pro autisty a mentálně postižené, bojím se, aby se to v konečném efektu neobrátilo proti němu.

Takže -jak to je? Skutečně jsou SPC specializovaná a měla bych vyhledat jen to pro vadu řeči, nikoliv pro mentálně postižené, i když nám byla doporučená ta konkrétní paní? Místní PPP nám byl nedoporučen, protože údajně by synovi nemuseli odklad uznat, prý ho neradi dávají a to by bylo k jeho škodě, nenechat mu prostor a čas se ještě řečově zdokonalit.
 ..maya.. 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 21:41:38)
sory ale i autisti jsou inteligentní~5~

s dysfázií spadáte pod SPC pro vady řeči, tak se objednejte tam..
 ..maya.. 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 21:47:37)
ještě bych dodala že i opožděný vývoj může být dg jako retardace..retardace je opoždění~;)..záleží na tom jak dalece opožděný je a v čem..
spc je tady hlavně pro školu ale taky pro rodinu, dojíždí do rodin a řeší problémy ale rozhodně svoje služby nenutí, je jen na rodičích jestli mají zájem~;)..
s dysfázií by vám mohli doporučit i speciální školu třeba logopedickou atp protože syn bude potřebovat mnohem větší pozornost učitele..
 Eržika. 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 21:49:24)
Zuzano, já bych byla ráda, že by mi nabídli péči - v rodině, půjčování pomůcek, případně ve škole, ve školce. Já si musela všechno zjistit a oběhat sama...~a~
A co se nažene před školou, to pak ve škole moc ulehčí tobě i potomkovi.
 Zuzana 
  • 

Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 21:57:41)
Vy jste mě asi nepochopily, ale dítě, které je dva roky v normální školce - u něj by jistě mentální retardaci nebo autismus za tu dobu poznaly i učitelky, pokud budeme mít pochybnosti, že já jako matka už v tomhle věku rozpoznám, jestli se dítě jeví autisticky - naopak je velmi sociální kontaktní i přes řečový handicap a nevykazuje ani jiné známky autismu.
Syn, který si pamatuje kdeco, je schopen se naučit během tří týdnů většinu abecedy asi těžko bude mít nižší IQ.

Tím se skutečně nechci nijak dotknout nikoho, kdo má třeba autistické dítě, ale na druhé straně pokud je dítě intelektem ok a není autista, nerada bych se dočkala u zápisu do klasické školy toho, že uvidí papír z SPC pro autisty a mentálně postižené a automaticky zaujmou postoj, že by bylo lepší ho nepřijmout, případně že s ním budou potíže, nebo bude potřebovat asistenta.
Což u vývojové dysfázie absolutně nemusí nastat, ani ten asistent, většina dětí s dysfázií se dokáže do školní docházky dostatečně kompenzovat, aby šla do normální školy bez asistenta.
To vím, už mám dost nastudováno.
Skutečně, kdyby to centrum byla speciálka na vady řeči, neřeknu popel, chápu, že paní logopedka to třeba doporučila kvůli kvalitám té paní konkrétní psycholožky, ale pokud nedá razítko klinická psycholožka xy doporučuje odklad, ale SPC pro autisty a mentálně postižené doporučuje odklad...mám strach, že na syna bude automaticky pohlíženo jako na problémové dítě, přestože za dva roky se třeba srovná prakticky na normál a bude mít asi takové řečové problémy jako řada běžných dětí, které s nimi půjdou do školy.
 Eržika. 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 22:07:35)
Zuzano, ale záleží přece na obsahu zprávy - bývá cca stránková, jsou tam všechny oblasti, včetně intelektu, a na konci obsahuje závěr, co se jako dopručuje.

Takže bude-li tam třeba - doporučuji docházku do běžné třídy základní školy s odkladem, z důvodu logopedické vady té a té, tak by si snad neměli dedukovat něco jiného?
 ..maya.. 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 22:17:39)
Zuzano, můj syn je taky velice kontaktní a autista je~;)..

Objednej se normálně do spc pro vady řeči, stejně ho musí vyšetřit logoped z spc, proto tam jdete..
 Martule, 2děti 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(22.9.2012 12:13:49)
Tuten, nám od tlačení na tužku hrozně moc pomohl kurs grafomotoriky v předškolním roce. Úroveň jejího kresleného projevu byla hrozně nízká, ale i když má stále drobné nedostatky, skok dopředu byl obrovský ve všech směrech související s kreslením-psaním.
 Hani-R 
  • 

Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(22.9.2012 0:15:02)
Zuzano promiň, ale mám z tebe divný pocit. Vždyť k odkladu stačí zpráva i od pediatra s větou - doporučuji odklad z důvodu školní nezralosti či z důvodu nerovnoměrného vývoje. Z čeho máš tedy obavy? Vždyť je jedno, jaké razítko budeš mít pod zprávou, důležitý je obsah. Testy a metody ke zjišťování jsou standardní a je jedno v jakém zařízení je provedou. V obojím pracují stejně vyškolení speciální pedagogové a psychologové. A ve škole už takových zpráv četli. Pokud se jim něco nebude zdát v pořádku, tak si stejně vyžádají vyšetření v PPP či SPC. A jestli tvoje dítě pomoc potřebuje, pak další názor odborníka vůbec není na škodu (víc hlav víc ví). Spíš si myslím, že máš strach z toho, co by tomu řekli lidé. Ale s tím se musíš vypořádat nejdřív ty sama.
 Hani-R 
  • 

Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(22.9.2012 0:31:22)
Pleteš se, klienti tohoto SPC nemají snížené IQ ani se tak na ně nepohlíží. Vždyť do autistického spektra patří např. i Aspergerův syndrom, kde nemocní mohou být až extrémně inteligentní (jmenovitě např. sám A. Einstein).
 ..maya.. 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(22.9.2012 9:33:26)
~R^ jj, i VFA mají vysoké iq...
 ..maya.. 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 22:18:50)
~R^ přesně, já taky...my začali na druhé straně a na spc jsme se dostali až na konci
 2.10xb-116 


Re: jak naučit číst dysfatika- pocitace a pomucky 

(21.9.2012 22:31:37)
holky, jake mate zkusenosti s pocitacem a vyukovymi hry?

nas kluk mi na hlavu haze pracovni listy, ale jakmile to ma na kompu tak ho to bavi. Nemate nejaky tip na vyukovou hru? Neco, co vam pomohlo? diky

pak jsem nasla nejake pomucky http://www.tichysvet.blogspot.cz/search/label/Pom%C5%AFcky . Mate nekdo zkusenosti nebo tipy? diky

kdyz ctu jak jste na tom o par let dal, tak se obavam, ze nas nejvetsi hukot jeste ceka. Ted jsem celkem v euforii, protoze kluk neni stopro autista, ale "jen" dysfatik, ale ono me to zase prejde, az narazim na dalsi levly o kterejch tu pisete...
 Eržika. 


Re: jak naučit číst dysfatika- pocitace a pomucky 

(21.9.2012 22:36:51)
Huhu, a nemáte v okolí Ranou péči nebo tak něco? Tam pomůcky půjčují - bývají nechutně drahé.

My v tomto věku dělali různé přiřazování co k čemu patří, skládačky a pod. - jemná motorika souvisí i s vývojem řeči. A rytmizovali tleskáním slova. Jo a cvičili jazyk - to bylo oblíbené - rozlomit jazykem sušenku BeBe, anebo vpravit do pusy lentilku umístěnou na špičce vyplazenýho jazyka.

Víc si nepamatuju a jdu spát - zítra mažu do pracprocesu.~:(
 2.10xb-116 


Re: jak naučit číst dysfatika- pocitace a pomucky 

(22.9.2012 8:17:03)
ale ranna pece je pro zrakove postizene, ne? tam me s dysfatikem vyzenou.
 Martina, 3 synové 


Re: jak naučit číst dysfatika- pocitace a pomucky 

(22.9.2012 8:28:24)
Raná péče je pro všechny - pokud nepomohou, doporučí... Jsou hodní. ~s~
 ..maya.. 


Re: jak naučit číst dysfatika- pocitace a pomucky 

(22.9.2012 9:34:49)
ranná péče je pro všechny s handikepem..VD by se měla řadit pod pervazivní vývojové poruchy kam spadá i autismus..zkus je kontaktovat, při nejhorším ti doporučí někoho jiného kdo se vd zabývá, třeba spc pro vady řeči..
 ..maya.. 


Re: jak naučit číst dysfatika- pocitace a pomucky 

(21.9.2012 22:39:42)
Huhu, neboj, ono to jen hrozně vypadá ale dá se to zvládnout~6~
 Hani-R 
  • 

Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(21.9.2012 23:17:20)
Ahoj, jsem na tom podobně.
Syn dysfatik je nyní v druhé třídě.
Číst se naučil slabikováním, ale byl to běh na dlouhé tratě. Jednotlivé slabiky jsme fixovali kartičkami se slabikou a obrázkem, které měl stále před sebou. Např. ME + obr. melounu, LI + obr.lišky apod. Podle potřeby se pak jednotlivé kartičky přidávaly nebo ubíraly. Kartičky se samohláskou A a U jsme téměř vůbec nepotřebovali, zrovna tak kartičky se souhláskou M, ale třeba kartičku s LI měl k dispozici několik týdnů.
Celé první pololetí jsme trénovali sluchové vnímání bez použití písmen, kdy např. nejprve obloučkem zapisoval počet slabik ve slově (máma - 2 obloučky), pak se nad oblouček přidávala čárka značící dlouhou slabiku, potom pomocí prvních hlásek u obrázků skládal výsledné slovo( Raketa - Aktovka - Kolo = RAK), dále porovnával sluchem 2 slova a barevně zaznamenával(pes - ves) atd... Vyžadovalo to každodenní práci, stálo nás to hodně slz a nervů, ale opravdu se do konce 1. pololetí rozposlouchal. Pak už jsme mohli hrát i slovní fotbal (ale stále ho moc nebaví):)
Kdybys cokoliv potřebovala - radu nebo podporu, tak se klidně ozvi. Já ji taky potřebovala, ačkoliv jsem sama profesionál.
 perko 


Re: jak naučit číst dysfatika- jinak než slabikováním 

(22.9.2012 8:33:41)
Na naší škole se učí genetickou metodou,tudíž bez slabikování,ale čtení po písmencích.V 1.třídě v listopadu uměly děti číst.
Držím palce.
 Eržika. 


Re: Jak naučit číst dysfatika jinak než slabikováním? 

(25.9.2012 8:47:47)
Zdravím,
tak včera jsem byla se synem v PPP a dg. je - těžká dysortografie, lehčí dyslexie....

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.