| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Dys poruchy a známkování ve škole

 Celkem 34 názorů.
 25.12Ali.......14 


Téma: Dys poruchy a známkování ve škole 

(14.2.2010 20:57:34)
Syn kamarádky má několik dis poruch - chodí do 3. třídy - třídní učitelka mu nedává žádné úlevy - nosí domů čtyřky a pětky z diktátů - kamarádka je z toho zoufalá - myslí si, že by učitelka neměla dítě známkovat a že by mu měla předem dávat domů testy diktátů, aby se to mohl naučit - jak je to jinde? Mátě někdo zkušenosti jestli jinde učitelky takové dítě známkujou, popř. zda mu dopředu dávají domů látku k probrání či zda dávají domů diktát co bude psát ve škole?
 Mojička+Monča03/00+Kubík08/07 


Re: dis poruchy a známkování ve škole 

(14.2.2010 21:02:47)
Dcera psávala v diktátě každou druhou větu, aby měla víc času. Teď už jí paní učitelka úlevu nedává. Docela zvládá.
Děti, co na tom byly ještě hůř nebo měly třeba víc dis dostávaly diktát jen formou doplňování i/y.
Brát v potaz by to učitelka určitě měla, to dítko za to nemůže a zbytečně ho demotivuje. ~:(
 štěpánka 
  • 

Re: dis poruchy a známkování ve škole 

(14.2.2010 21:03:45)
Učitelka by mu měla dávat ani ne tak úlevy, ale JINÉ úkoly. Např. místo diktátu - doplňovačku jevů, na který je diktát. Nejse češtinářka, takže přesně nevím, ale rozhodně by kamarádce (a potažmo i učitelce) měla dát návody poradna, kde to diagnostikovali. Úlevy samy o sobě mohou být velmi špatnou cestou. Pracovat s dítětem se bude muset hlavně doma, ať se kámoška nechá v PPP zaučit.~x~
 Jordana 


Re: dis poruchy a známkování ve škole 

(14.2.2010 21:09:49)
Souhlas ~R^
Určitě nezačínat úlevami,ale jiným učením-jak bylo výše řečeno,doplňovací texty,více času atd.
 Ondra, 3 děti 
  • 

Re: dis poruchy a známkování ve škole 

(15.2.2010 9:44:05)
Naprostý souhlas. Ta učitelka dělá chybu v zadávání úloh, nikoli v tom, že dítě klasifikuje. V ideálním případě by to mělo být tak, že dítě klasifikováno naprosto stejně, jako všichni ostatní, pouze za poněkud upravené úkoly. Opakuji: to je ideální stav, vždycky to samozřejmě nejde...
 irlev 


Re: dis poruchy a známkování ve škole 

(14.2.2010 21:03:45)
Kamarádka by měla donést do školy papír z PPP o dysporuchách, na jejich základě s učitelkou, školním speciálním pedagogem a ostatními učiteli, pokud ho učí, individuální vzdělávací plán v předmětech, pro které jsou konkrétní dysporuchy zásadní.
Např. diktáty se nedávají, žáci procvičovaný jev jen doplňují do textu.
 Mojička+Monča03/00+Kubík08/07 


Re: dis poruchy a známkování ve škole 

(14.2.2010 21:04:14)
Dávat dikrát předem domů mi přijde nefér, ale jinak by určitě jeho poruchu zohlednit měla.
 Federika 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(14.2.2010 21:07:22)
myslím,že to zohlednit můžou, místo diktátů může doplňovat apod....Ale povinnost to není..Dávat domů diktáty předem určitě ne, to je nesmysl...
 Ráchel, 3 děti 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(14.2.2010 21:12:19)
je povinnost postupovat u dítěte podle individuálního plánu. Ten se zpracovává na základě doporučení a pokynů z PPP. Klasifikovat by se mělo s ohledem na danou poruchu. Takto můj syn některé chyby klasifikované nemá, jiné ano. Díky tomu (a především také díky rozumné paní učitelce) dostal na vysvědčení jedničku.
 Federika 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(14.2.2010 21:15:59)
Ráchel, já nevím, do jaké míry je to povinnst,jen vím,že v praxi to vypadá tak,že na některých školách to v potaz berou (přičemž občas až do té míry,že dítěti prokazujou medvědí službu, jelikož úlevy prokazujou v takovém rozsahu, že v dalších školách dítě téměř jistě narazí) a na některých skoro vůbec ne,papír nepapír...
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(14.2.2010 22:49:38)
Federiko, povinnost to je. To že někde kašlou i na svý povinnosti je bohužel taky fakt.

Zakladatelko - normálně jinej postup může nárokovat u učitelky a kdyby to nepomáhalo, tak požádat o pomoc poradnu - aby učitelku zkontaktovali. A nebo ředitele...

Rozhodně dítě s dysgrafií nemůže psát na rychlost, dítě s dysortografií by mělo jen doplňovat, dítě s dyslexií je nejlepší zkoušet ústně atd.

Já osobně u dětí s více dys znalost učiva testuju ústně - normálně na dotaz, jaký i je ve slově kytara, dítě se všemy dys dohromady musí umět odpovědět správně, pokud se naučilo měký a tvrdý souhlásky. U písemnýho testování nepoznám, jestli nerozlišuje souhlásky, nebo prostě nezvládalo psát, nebo číst nebo tempo...
 Ondra, 3 děti 
  • 

Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(15.2.2010 9:41:32)
Povinnost to není. Zaprvé by musel být individuální plán doporučen OPPP, což ve většině případů není, za druhé by o něj museli rodiče žáka školu požádat, za třetí ředitel školy potom MŮŽE (ale nemusí) individuální plán povolit.

Nechci se dohadovat, jestli je to tak správně, nebo není, jen konstatuji stav z hlediska předpisů. :-)
 Ondra, 3 děti 
  • 

Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(15.2.2010 13:03:43)
Ale jistě, to je všechno pravda. Kde jsem napsal, že ředitel nemusí své rozhodnutí zdůvodnit? Atd., útočný tón tvých příspěvků jsem nějak nepochopil :-)

Snažil jsem se pouze vyvrátit omyl, že škola MUSÍ individuální plán vypracovat. Automaticky nemusí, i když ve většině případů to udělá, a to i proto, že to nese jisté výhody i pro ni. Připadalo mi, že se tato informace může účastníkům diskuse hodit...

Ze své praxe ovšem znám případ, kdy to škola skutečně neudělala - ve spolupráci s rodiči žáka vyhodnotila, že by individuální plán poškodil dítě a že se poradna prostě mýlí. Čas ukázal, že rozhodnutí bylo správné.

Chtělo by to pozorněji číst příspěvky druhých, než na ně začnu poštěkávat něco o omylech. :-) :-) :-)
 Mišyčka a Minimišyčka 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(14.2.2010 21:17:31)
Já ve škole dětem diktát předem nedávala, ale místo diktátu psali doplňovačku, stejný diktát, dostali předepsaný na počítači, jen do podtržítek doplňovali, to co chybělo, když nechyběla jen ýíčka, tak jsem je na to musela upozorňovat, protože byli schopni tam našvihat místo v třeba y. Jinak v jiných předmětech, třeba vlastivěda, přírodověda, dostávali výpisky napsané také na počítači, protože z toho, co by si napsali, by se učit nemohli, než my jsme to napsali do sešitů, tak oni si to ostříhali a nalepili. Matiku nevím, tu mi učila ve třídě kolegyně.
 Mišyčka a Minimišyčka 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(14.2.2010 21:22:17)
Přesně tak, pokud má dítě papír z PPP s potvrzenými vadami a návrh na integraci, učitelka vypracuje individuální vzdělávací plán, kde je celkový plán na školní rok, úlevy, které bude poskytovat, pomůcky, které bude používat (třeba notýsek chyb, kam dítě píše slova v kterých chybovalo atd...), posílá se do PPP ke schválení a rodiče ho taky dostanou domů.
 Korytnačka :)2 dcerky a 1 kluk 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(14.2.2010 21:31:51)
máme individuální studijní plán potvrzený s PPP, má ulevy v čj - mmj se jí nehodnotí např. v diktátu čárky a/á a vynechaná písmenka zatím jen opravuje, známku jí snižuje chyba z učiva - nyní ve třetí hlavně tvrdá /mekké slabiky a vyjmenovaná slova.
ve čtení čte kratší useky, hlavně aby se stále snažila číst nahlas, v diktátek začínala na záčátku roku 2 větami, pak dostala list z doplnovačkou, nyní už diktát o cca 10-ti větách zvládá, má nárok na cca o 5 min delší čas (píse ješte když ostatní sbírají sešity).
čtvrtletní píše s ostatními třetáčky s individuálním plánem zvlášt a má o 15 min delší čas.
mají povinnnou angličtinu , tak tam má asistentku a povoleno psát foneticky, ted už celkem zvládá čtení tak začínáme i se psaním.

bohužel pevná pravidla pro výuku dys neexistují, je to o dohodě zaštítené individuálním plánemvyvolaný potvrzením s PPP - podepisujeme ho my, učitelka i ředitelka.

Naší výhodou je ,že jsme na škole ,kde je speciální pedagožka a jak nadané tak deti s dys mývají v příslušných předmětech individuální(v malých skupinkách) výuku. Velikou výhodou , ta kterou jsme přestoupili je práve to, že 2x týdne 1h čtení(mají ten den 2h) má individuální čtení i psaní se spec. pedagožkou.

Doma to znamená víc vše kontrolovat, společně hodně čteme, píšeme diktátkty a příběhy, ted nám to zabírá cca 2h týdně mimo běžné ukoly a asi 1-2h o víkendu + manžel s ní cestou do školy cvičí AJ slovíčka ( vozí je autem).

má vysoký stupen dyslekxie a tím vyvolanou dysgrafii - musím říct že "náš" systém má fakt výrazné výsledky, ale je to jako z rehabilitací težké zlomeniny, fakt se musí stále pracovat, vynechat max. výjmečne ( třeba o vánocích mela 3-4dny volno kdy mic nemusela ani číst když se jí nechtelo), ale výsledky jsou viditelné z úrovne čtení +-3/4 1.třídy se dostala na uroven konec 2. za jedno pololetí a začíná se výrazně osamostatnovat.

Za sebe musím říct, že hraje roli i jak dítě dozraje, dřív jí písmenka proste nebavila, ted už vidí,co za výhody jí to skýtá, u kluka to muže trvat i dele ......

me stále všichni "naši" odborníci utvrzují, že důležité je povzbuzovat, netrestat "nevynucené"chyby, výrazněji klasifikovat snahu a pokroky než klasické známkování chyb ... jinak je možné požádat o slovní hodnocení, ale to u naší dcerky bylo vyhodnoceno všemi jako krok zpět, ale jsou ve škole i tací kteří ho mají, dokonce i u syna v první třídě byly nekteré deti známkované a nekteré slovně hodnocené i když nemaj individuální studijní plán.

naše škola je véélmi vstřícná, ale stejně jsme do vánoc min obden chodili postupy a rozsah látky konzultovat s učitelkou, fakt se to musí vyladit podle dítětě a ulevy nastavit jen tam kde jsou fakt nutné, my třeba v prvním pololetí dostávali dopředu texty písniček, protože už zpívají "zlistu" a to fakt si nezazpívala, ted už zvládá.
 Troya 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(14.2.2010 21:23:10)
neni to tak jednoduche. Znamkovat samozrejme muze a musi, ale hodnoti jen nespecificke chyby, tzn. ty, ktere nejsou soucasti diagnozy, a to by prave mela p. ucitelce sdelit poradna... Jestli je to starsi uc., tak to bohuzel nepozna, mladsi uz by vedet mela. Na IVP ma dite narok, pokud ma papir z poradny o diagnoze a rodic musi zadat u reditele skoly a pak take IVP schvalit (i treba probrat s poradnou) a podepsat. Je to jakasi "smlouva" mezi skolou a rodici, jak se bude k diteti pristupovat, jake metody se budou pouzivat, jak se bude pripadne hodnotit. Co se tyce "ulev", tak to je prezitek - dnes je to o jinych vyukovych metodach a nejsou treba ulevy.
 štěpánka 
  • 

Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(14.2.2010 21:25:59)
Troyo,
patřím k těm starším učitelkám. Zajímalo by mě, kdy se na ped. VŠ - oborových nebo pro 1.stupeň začalo učit o poruchách učení. Já za celé studium neslyšela o ničem podobném ani slovo....~q~
 Troya 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(14.2.2010 21:37:17)
Myslím, že asi 15 let zpět. Ale školení probíhají, tak záleží na řediteli, zda učitele vyšle, nebo na iniciativě samotných učitelů. Vím, že toho je hodně a ještě chodit na školení, ale ty děti za to stojí. Já mám ve třídě kluka, který se bez chyby ani nepodepíše a přečte si velmi málo a přesto mel samé... Je pravda, že rodina se mu nadstandardně věnuje, ale přesto musí mít správný přístup učitelů. Podotýkám, je to sedmák.
 Korytnačka :)2 dcerky a 1 kluk 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(14.2.2010 21:47:52)
Milá Štěpánko, tohle je pro me trochu výmluva - že jsi se o dys neučila ve škole, moje práce je vázána,I KDYŽ nepřímo na stále se měnící právní řády a to co jsem se učila ve škole, už neplatilo půl roku po státnicích,


samozdřejmě jsem o dceřiných problémech uitelku seznámila nazačátku roku, stejne jako ředitelku a
já se třeba snažím naší pí.uč připravovat dceři víc sešity, zjištuju si dopředu, co se bude učit a snažím se individuálné konzultací nastavit úlevy pro dceru ,tak aby to co nejméne obtěžovalo učitelčin styl výuky ( mmj ted dostali novou učitelku, tak se "pravidla" malinko změnila se stylem nové učitelky), ale cilem je nastavit hodnocení, tak aby dcera nebyla trestána, za to, za co nemuže ---- ad absurdum řečeno, propadne snad díte po urazu z tělocviku a bude opakovat třídu než dorehabilituje,aby splnilo limity osnov? tohle je podobné
od učitele požaduji profesionalitu ,jako každý v práci po mě ,a ignorace stavu dítětě s jakoukoliv poruchou, urazem považuji za vážný nedostatek pedagogické práce, což je třeba v popisovaném případě přísné známkování a " nepřijetí" doporučení PPP.

učitel je pro me človek,kterému svěřuji to nejdražší co mám a je to pro me partner a očekávám "rovný" vztah, mmj se snažíme píuč individuální přístup kompenzovat pomocí jak pro mé dítě tak pro všechny deti - např. podklady pro výuku - maj třeba interaktivní tabuli, tak vyhledáváme vhodné materiály pro promítání a podob.

 25.12Ali.......14 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(14.2.2010 23:02:25)
Děkuji za příspěvky - určitě to kamarádce přetlumočím. Její syn má potvrzené poruchy snad s návrhem neklasifikovat - kamarádka to dávala učitelce a ona mu přesto dává koule. Je to pro všechny hrozně stresující když se s klukem učí denně doma po škole několik hodin a on přesto nosí koule - kdo nezažil tak nepochopí ten pocit zklamání a bezmocnosti....
 Troya 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(14.2.2010 23:11:41)
V tom pripade doporucuji obratit se na reditele, nebo zmenit skolu...
 Ondra, 3 děti 
  • 

Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(15.2.2010 13:32:57)
Domnívám se, že návrh "neklasifikovat" tam být tak úplně nemůže, leda by to byl skutečně návrh na individuální plán. Ten papír musí mít kamarádka doma, ať jej dobře prozkoumá.

Jinak - ve třetí třídě by měl být ještě čas na pokus o nápravu poruch (čím později, tím víc už půjde spíš o kompenzaci). Což neznamená hodiny učení, ale speciální nácvik, který by se kamarádka měla naučit v poradně.

Na učitelce pak je, aby tuto snahu nepodrážela zbytečným stresováním dítěte, což zatím zjevně úspěšně činí. Jednoznačně promluvit s vedením.
 Líza 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(16.2.2010 9:37:14)
Milado, většinou se tohle ale právě už ve školním věku neprovádí. I proto spěchají na to, aby to bylo ve školce - aby bylo reálně možné kromě nácviku nevzít tužku vůbec do ruky.
 lipoo 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(16.2.2010 10:39:30)
Naše známá měla tenhel kurz /teda její synek/ v první třídě...taky nesměl ve škole vůbec psát-to potom ale nechápu,jak se může naučit ty písmenka~a~..ale prý mu to dost pomohlo.
 Líza 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(16.2.2010 11:25:30)
Na tohle ti odpovědět neumím.
Když jsem podobnou situaci řešila v PPP, tak původně se psycholožka hodlala spokojit s tím, že prostě napíše zprávu, že je dítě dysgrafický, ať na něj nejsou zlí, a nadzar bazar. Musela jsem si vydržkovat, že chci vědět, co s tím dělat. Ale do kursů vašeho typu nás neodeslali, pouze jsme dostaly sadu různých cvičení a doporučení od doktorky, která v té PPP vede nácviky. Nevím, jak by to bylo u dítěte s těžším problémem, ale dceři tohle pomohlo a nebylo třeba přestávat psát a kreslit.
 lipoo 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(16.2.2010 13:23:28)
Milado-určitě se to poznat dá-teda u našeho určitě..a taky to vidí učitelky ve školce,a taky to vidím já...když jsem to chtěla řešit s učitelkou ve školce/byla u toho i učitelka první třídy/-to už měl malej odklad a nebyl schopen namalovat kolečko...tak mi učitelky řekli-no,budete bojovat holt se psaním..a hotovo~:(~:(
 Jahala. 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(16.2.2010 15:27:39)
milado něco je prostě špatně, mám doma dysgrafičku a za sebou kurz asistenta pedagoga, ale o kursu grafomotoriky, tu dnes čtu prvně ~e~. Jinak podle toho co čtu mělo by to být podle mě součástí plánu každé školky pro předškoláky a o přípravných třídách tam 100%. Ono by se podle mě v každé školce našel stoleček dětí co by to potřeboval.
 štěpánka 
  • 

Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(15.2.2010 10:55:27)
Korytnačko,
myslím si, že jestli jsi četla moje příspěvky v této i jiných diskusích, tak víš, že se o tuto problematiku zajímám, takže tvé nařčení je skutečně mimo.

Setkám li se se studentem s dys-poruchou, snažím se po poradě s naší vých.poradkyní a rodiči udělat co je třeba pro další zdárné studium.

Troyi jsem se jen ptala, odkdy to bylo zavedeno do výuky.~y~~y~~y~
 ToJsemJaaa 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(15.2.2010 0:31:43)
Ahoj, dcera (11 let) je dysgrafik a dyslektik, místo diktátů ve škole jí paní učitelka dává doplňovačky, nepíše časově omezené písemky - tzv. pětiminutovky. Většinou je zkoušená ústně a pokud to nejde, dostane písemný test, kde pouze zaškrtává správné odpovědi. Jinak jezdíme 2x ročně do pedagogicko-psychologické poradny na testy, vždycky dostaneme metodické pokyny jak s dcerou doma pracovat a zároveň zprávu pro paní učitelku. Co se týče známkování - prosadila jsem si, aby dcera byla hodnocená stejně jako ostatní děti, protože jí to více motivuje. Je to ale boj, denně strávíme nad úkoly průměrně 3,5 - 4 hodiny, protože dcera má k tomu všemu ještě tzv. pomalé psaní (momentálně je na úrovni 1. pololetí 2. třídy). Jsem moc ráda, že s naší paní učitelkou je výborná spolupráce, bez toho by se dceři určitě ve škole nedařilo tak jako dosud, na učiteli v takové situaci hrozně moc záleží.
 ..maya.. 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(15.2.2010 8:02:44)
ahojky, taky mám syna ve třetí třídě, má dysortodoxii a je dysgrafik, celkově je pomalejší ale vysoce inteligentní. Na výzo měl teda bez úlev dvě dvojky...

V prvé řadě by měla kamarádka objednat syna v ppp, bez doporučení od nich učitelka nemá podklad k tomu aby mu práci ulehčila, ale i když ho donese ona nemusí k tomu vůbec přihlížet..My jsme dostali lejstro z ppp až ted, min.týden to syn učitelce předal, v pondělí příští týden jdu do školy se teda zeptat v čem úlevu bude mít a v čem ne.
Doporučili nám aby měl čas si zkontrolovat diktát, měl by psát v klidu a nebýt rušen(minule seděl s holkou co pořád kecala), má být zkoušen ústně ne písemně protože ten písemný projev je trošku horší, napíše dvě věty krasopisně a zbytek škrábe, neměl by být přetěžován atd atd, je toho celkem dost. Co jsem doma na nemocenské tak se učím s ním, když jsem chodila do práce tak jsme se spolu učili jen když jsem byla doma, muž ho nechal dělat většinou úkoly samotného-měl je i tak dobře- a pozatím nosí samé jedničky.

Být kamarádkou zajdu do školy a informuju se u učitelky a zažádám si u ni o poslání žádosti na ppp,tam projde psychologickým a pedagogickým vyšetřením. Je to škoda, takhle by mohl mít lepší známky a trápí se on i maminka.
 lipoo 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(15.2.2010 16:41:10)
Lendulinko-co je to dysortodoxie?
 Lída+2 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(15.2.2010 8:51:45)
Syn má ve třídě...kluky 2 a oba místo diktátů jen doplňují...a je v 5. třídě...

A jinak kamarádka měla i tohle řešit, když vybírala školu. Já se na to ptala..hrozilo, že to budou mít kluci po mě.... a nakonec Luk to nemá...a DAn se ještě uvidí..a pokud jo..tak málo...
 Lída+2 


Re: Dys poruchy a známkování ve škole 

(15.2.2010 8:53:50)
Jo a když jsme byli na dni otevřených dveří na gymlu. TAk nám ředitel asi 2x zopakoval, že děti co mají jakou koliv DYs poruchu. NApsat do přihlášky! A upraví jim test..podle poruchy.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.