pet + A+D+G+J+M |
|
(8.12.2014 16:02:12) Vždyť děti školu nepotřebují. Děti, které mají naplněny primární potřeby (pocit bezpečí a přijetí, jídlo, teplo ...), se úžasně rozvíjejí i bez donucování - viz nedávný rozhovor s Naomi Aldort, či názory Petera Graye. Je to současná společnost a hodnotový systém, který nutně potřebuje změnu. Díky bohu, že existují školy jako Summerhill, Sudbury Valley a Solvik a čím dál více se o nich píše! Děti napodobují do puntíku své vzory - v první řadě rodiče. Čím lepším vzorem budeme a čím více svobody dáme dětem, tím snáze a rychleji se naše společnost uzdraví.
|
Hanina | •
|
(8.12.2014 16:47:54) Plácáš nesmysly. Dítě se může úžasně rozvíjet možná v předškolním věku. Já mám třeba VŠ, ale jsem schopna zajistit dítku zprostředkování znalostí maximálně tak z 1.stupně ZŠ, na znalosti 2.stupně nemám (už si třeba nepamatuju matematiku, fyziku nebo chemii). Pokud chci, aby moje dítě mělo kvalitní vzdělání a v životě se dobře uplatnilo, pak chci - když vidím, že na to má buňky - aby vystudovalo VŠ. Jenže maturitu mu nikdo nedá na základě mého jásání, jak je dítko šikovné, a VŠ titul už vůbec ne (možná tak na plzeňských právech). Takže moje děti třeba školu potřebují.
|
ninja | •
|
(8.12.2014 21:53:04) Existuje názor (a měl jsem dojem, že mezi homeschoolery je rozšířený, ale mohu se mýlit), že dítě se má vzdělávat doma do konce prvního stupně, a pak jít na osmileté gymnázium.
Snad není předmět (s výjimkou ovčanské nauky, ale to je jedině dobře), který bych nebyl schopen učit dítě v rozsahu základního školství. M, F, Ch, Z a snad nějaké ty jazyky i v rozsahu gymnaziálním, většinu chemie a rozsáhlé části fyziky pak i vyskokoškolském. A pak spoustu předmětů, které se v podstatě neučí: Logiku, psaný i mluvený projev, typografii, analýzu a zpracování dat. Praxeologii. Akorát se zpěvem by to bylo horší.
|
Hanina | •
|
(8.12.2014 22:02:32) Tak se podívej na dokument Třída 8.A a představ si, že by ty děti tam neučili učitelé, ale rodiče. Rodiče pologramotní na samé hranici gramotnosti, co by ty děti naučili? Možná čučet na telku a hrát hry na mobilu. Je tam 16-která dívka, těhotná. Proč je 16-letá dívka v 8.A? Pravděpodobně 2x propadla, protože víckrát jí to systém neumožňuje, i kdyby měla koule shora dolů, prostě postoupí, ale bohužel znalosti nemá. Má na to, aby svoje děti učila v homeschoolingu do 15 let? Cha, cha, chááá, sama sotva přečte čtyři řádky textu. Uvědom si, že i tito lidé žijí mezi námi. A jim by ta škola měla a mohla dát šanci. ne každý má totiž schopnosti na to, aby mohl svoje (natož pak třeba i cizí) děti učit a něco naučit.
|
ninja | •
|
(8.12.2014 22:11:48) No tak samozrejme, ze homeschooling ani unschooling není vhodný pro úplně všechny lidi. Bohužel tito jsou většinou tací, pro které není vhodná žádná forma vzdělávání. A současná forma státního dirigistického školství způsobuje, že takových lidí přibývá.
A dále -- kdo dal státním dirigistům právo, aby se -- snad! -- o něco málo možná trochu zlepšil osud sotva pěti procent populace, když si vinou tohoto opatření musí 80 procent lidí projít devítiletým peklem?!?
|
nordica |
|
(8.12.2014 22:59:34) Ninjo, Ty jsi fakt zažila nějaké "devítileté peklo" ? Jaké máš, prosím, vzdělání dnes? (fakt mne to zajímá). Nebo sázíš na "nevzdělávání" ? Právě názory takových pomatených Lesan mají za následek, že se tady vše v p... obrací.
|
ninja | •
|
(9.12.2014 2:16:54) Ano, základka byla peklo. Ano, základka nic nenaučila. Gympl byl z hlediska lidského nesrovnatelně lepší, ale nebýt intenzivní práce rodičů, na vysokou bych se nejspíš nedostal. Zpětně hodnotím polovinu přednášek na vysoké jako katastrofální (a ne, nebyla to plzeňská práva). Postgraduální studium bylo o něco málo lepší, ale to bylo už po listopadu, a tu úroveň zvedali i zahraniční přednášející. S dnešními odbornými školeními to nesnese srovnání (i když je pravda, že tato školení bývají poněkud dražší, ale takový je holt zákon nabídky a poptávky).
Takže jsem si odseděl nějakých 9000 hodin v instituci, která mi přinesla velmi málo, ale vzala hodně. Její práci museli suplovat rodiče. Spoustu věcí mě naopak naučila blbě, takže jsem se později musel přeškolovat, případně je neumím dodnes. Trauma z matematiky mi vydrželo až do obhajoby disertační práce.
V životě jsem potkal hodně lidí, které školství semlelo, z některých se staly trosky, jiní žijí své ustarané a nespokojené životy na podpoře nebo malý kousek nad minimální mzdou, ještě další ztratili schopnost logického uvažování. Většině z nich by svobodné vzdělávání pomohlo, ti zbývající by aspoň byli schopni prožít své životy šťastni, a to není málo.
Technická (gramatická), nepodstatná: Sice jsem ninja, ale shinobi, nikoli kunoichi.
|
Hanina | •
|
(9.12.2014 8:10:10) Takže tebe učili rodiče i na střední? Máš nějaké postižení? U mně třeba rodiče už od základky ani nevěděli, že nějaká škola existuje. Měli svých problémů dost se zajištěním chodu rodiny. Škola byl MŮJ problém, učit se, psát domácí úkoly a tak. Styděla bych se svými problémy zatěžovat ještě rodiče.
|
|
nordica |
|
(9.12.2014 9:29:32) Ninjo, těžko z Tvých výkřiků tady poznat, jakého jsi pohlaví, takže to se Ti tedy omlouvám, Pokud jsi ale musel mít pomoc rodičů na střední, řekla bych, že jsi tam prostě nepatřil, dítě, kterému musí rodiče pomáhat se studiem na střední škole!! zjevně nemá studijní předpoklady a lépe by mu bylo někde na učńáku,. A jestli pro Tebe už základka byla peklo, tak je situace vcelku jasná. Aby Tě někdo táhl celým studiem, to si snad děláš legraci. Přehnané rodičovské ambice možná? Leccos v Tvých argumentech to ale vysvětluje.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.12.2014 11:26:29) nordico, myslím, že ninja může být klidně případ dítěte s dys, což se na některých školách za minulýho režimu opravdu nebralo v úvahu a dítě s dys není blbý!!! ale v tehdejší škole bylo z(a)tracený. Měla jsme spolužáka, který byl jasný dyslektik, končili jsme školu v roce 1990, takže na přelomu režimů, a tento kluk se absolutně nesetkával s pochopením učitelů na ZŠ, my, spolužáci, jsme měli víc pochopení než učitelé, bránili jsme ho, že nemá nahlas číst, že mu to nejde, ale učitelé ho schválně nechávali číst, za trest, pro pobavení - je to sprostý, ale je to tak Ten kluk pak šel na střední školu s maturitou, má ji, ale měl na víc. Jen by to znamenalo péči školy nebo rodiny, a to neměl.
můj syn je dys -všechno, ale je to matematik. Má tzv. dvojí výjimečnost - výborný matematik, ale dys k tomu. Nevěnovat se mu, nepomoct mu, skončil by jako neschopný někde na učňáku. Má ale podporu nás i školy a zvládá svoje potíže, dohání všechno, je premiant už i v češtině, ale umím si představit, jak by to bylo dřív. A kdybych já sama věděla, že má děcko na víc, ale škola ho sráží, taky bych mu pomáhala, kde se dá, aby využil to, v čem je dobrý.
jiný příklad - profesor Hejný, je to matematik, kterýmu nešla na základce matematika, jeho otec ale věděl, že má logický myšlení a přesvědčil ho, že matematiku umí a zvládne a učil ho doma svou metodou, kterou teĎ profesor Hejný předává dál
takže to, že někdo potřeboval pomoc zvlášť za dřívějších časů neznamená, že to byl hlupák, ani že by se měl stydět, za dyslexii kdyby se měli lidi stydět, stydělo by se jich opravdu hodně ale kdo se s tím nesetkal, ten to nepochopí
|
nordica |
|
(9.12.2014 14:20:04) Yuki, může být, ale tuto ninjovu argumentaci nechápu:
"A dále -- kdo dal státním dirigistům právo, aby se -- snad! -- o něco málo možná trochu zlepšil osud sotva pěti procent populace, když si vinou tohoto opatření musí 80 procent lidí projít devítiletým peklem?!?"
Takže proto, že ninja měl - možná - nějaké dys, tak tady tvrdí, že pro 80% lidí je základka devítileté peklo ??? Jako že když to nešlo mně, tak to nejde 80%?
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.12.2014 14:22:10) každý vidí svět podle sebe, navíc kdo je neúspěšný, má většinou i neúspěšný kamarády a nevidí průměr, ale jen ty kolem sebe a pak těch pár, kteří jsou úspěšní tak, až to těm neúspěšným vadí - trochu krkolomně, ale třeba to jde pochopit :)
|
ninja | •
|
(9.12.2014 22:20:52) No tak já si na neúspěch nemůžu stěžovat, to ale neznamená, že budu zavírat oči před tím, jak jiní po cestě padli. A taky před tím, jaké to stálo úsilí, v mnoha aspektech mnohem větší, než bylo nutné. A že (základní) školství k tomu nepřispělo zrovna hezky.
|
|
|
ninja | •
|
(9.12.2014 22:13:47) Tentokrát je chyba na straně vysílače. Podstatou sdělení bylo "osmdesáti procentům populace základka nevyhovuje, pro mnohé z nich je to peklo." Za nepřesné vyjádření se omlouvám.
Kolik je těch, kteří to opravdu těžce nesou, a na kolika z nich to nechá trvalé následky, těžko přesně určit, protože selektivní paměť bohužel u většiny lidí vymaže vzpomínky nevyhovující jejich aktuálnímu světonázoru, a upraví vnímání minulosti tak, aby tomu světonázoru odpovídalo. Můj soukromý odhad -- založený na pozorování okolí, nikoli na tom, co okolí o sobě tvrdí -- je kolem dvaceti procent, vzorek ale může být ovlivněný kvalitou základky, kterou jsem... hmm, absolvoval.
Že jsou lidé dnes v životě více nešťastni, než šťastni, se dnes tak nějak všeobecně připouští, hodně si na tom přihřívají polívčičku různí antikapitalisté. Že by na vině místo kapitalismu mohlo být (převážně) základní školství, to si je ochoten málokdo připustit, protože myšlenka je to hrozná, a proto ji vědomí vytěsní.
|
|
|
katka+synek2007 |
|
(9.12.2014 20:43:48) To je přesně ono. Taky jsem na základce procházela peklem, taky mi pomáhali rodiče. Dys tam tedy nebylo, zato porucha pozornosti. Nevěděla jsem co se děje ve škole, při čtení učebnice či sešitu jsem nevěděla, co je tam napsané i když jsem to četla desetkrát. Přitom jsem ve svém oboru zájmu studovala encyklopedie. Alternativní vzdělávání a pochopení okolí by pro mě tehdy bylo zlaté.
|
|
|
ninja | •
|
(9.12.2014 22:00:16) Možná nepatřil, možná neměl studijní předpoklady, kdo to rozhodne? Úředník s IQ polovičním, než mám já, který každému dítěti nalinkuje životní dráhu od kolébky do hrobu?
Nějaký problém ve mě nepopírám (konkrétně to nejspíš bude malá schopnost učit se nestrukturované informace, já musím věci chápat, aby se mi dobře pamatovaly), jen trvám na tom, že školství má problém taky a mnohem větší. Pokud nějaké téma není škola schopna naučit během mnoha hodin, a pak to doma pochopím během dvaceti minut, je se školou něco špatně.
(A chce-li někdo mocí mermo hodit kamenem, prosím -- já se chodil radit za otcem ještě na vysoké! Jenomže tam existuje důkazní materiál, že přednášející kupříkladu ty Maxwellovy rovnice vysvětlil blbě, protože příslušnou úlohu pak na písemce u zkoušky nikdo jiný nedopočítal.)
Jo a ta základka byla peklo především z lidského hlediska, to, že nenaučila, už byl minoritní problém. Vinou základky jsem se stal cynikem par excellence, a dalších dvacet let jsem to pak odbourával.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(9.12.2014 22:15:27) ne nadarmo se říká, že hloupýmu děcku škola může pomoct, ale chytrýmu většinou uškodí
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|