Lea | •
|
(3.3.2010 18:25:53) Jako vystudovaná učitelka 1. stupně se specializací AJ (státní zk.), mometálně pracující na Ministerstvu školství musím přiznat, že tahle problematika mě taky dost vytáčí. Situace je bohužel dost komplikovaná na to, aby mohlo v nejbližší době dojít k nějaké zásadní změně. Školy jsou financovány ze státního rozpočtu, což jak všichni víme, vychází taktak na provoz a mzdy zaměstnanců (bohužel dost mizerné). Jednou ze šancí škol na další finance jsou pak např. zdroje financí z EU ve formě strukturálních fondů, které jsou ale zase dosažitelné jen pro žadatele, kteří jsou schopni napsat kvalitní projekt, tedy kteří dokáží své vize a požadavky jasně obhájit a přinést něco nového do systému výuky na "své" škole. Jinak určitě není pravda, že neexistují žádní dobří učitelé Aj na ZŠ, ale je jich samozřejmě pomálu, neboť učitel, který je opravdu odborníkem ve svém oboru a zároveň uplatňuje lidský přístup k žákům, neboli je zkrátka šikovný a flexibilní, se velmi dobře může uplatnit také v jiné sféře pracovního trhu a za mnohem vyšší mzdu. A v době, kdy se již vytratila jakákoli úcta k pedagogům, kdy děti často přemýšlejí, jak nejlépe svého učitele "vytočit" nebo ponížit, případně ho přizabít, se ani člověk nemůže divit, že se většina schopných absolventů učitelských oborů do školství nehrne...
|
Jíťa | •
|
(3.3.2010 19:22:40) Strukturální fondy EU: Mělo by být jednou z priorit ministerstva školství, aby naučilo učitele a hlavně ředitele škol, jakým způsobem je čerpat. Ostatní ministerstva pořádají bezplatná školení a do jejich resortů ty dotace plynou (zemědělství, rozvoj venkova...)
"v době, kdy se již vytratila jakákoli úcta k pedagogům, kdy děti často přemýšlejí, jak nejlépe svého učitele "vytočit" nebo ponížit, případně ho přizabít,..." A tomu se divíš? Jak se má chovat dítě, které už od druhé třídy minimálně 1x za týden nachází nějaké učitelce v nějakém zadání nebo úkolu chybu? Jak si pak může vážit učitelů? Jak si mám vážit učitele, který mě nutí opakovat (nejlépe doslovně) nesmylsné bláboly nadiktované do sešitu, protože absolutně nechápe souvislosti toho, co vyučuje? To jsem před lety ve škole zažila! A soudě podle článku se toho zas až tak moc nezměnilo.
|
|
Margot+1 |
|
(3.3.2010 19:30:04) "Jsou schopni napsat kvalitní projekt"... Nemyslím si, že by učitelé nebyli schopni napsat kvalitní projekt, problém bude spíš v tom, že mají už tak naloženo moc, a proto nejsou ani OCHOTNI mořit se s nějakým projektem. Pro šťouraly: Učitelé mají kromě učení a přípravy na ně na starosti hory administrativy, všelijaké výchovné funkce a úkoly včetně nedůstojných dozorů na chodbách a jídelnách, atd. Spousta rodičů bere jako samozřejmost několikadenní výlety a kurzy zahrnující i víkendy, apod. A aby toho nebylo málo, museli v posledních letech ještě smolit Školní vzdělávací programy, což dle mého názoru představovalo desítky, ba stovky hodin práce, pokud měly být napsány kvalitně - A TO VŠE ZDARMA.
|
*Šárka* |
|
(3.3.2010 20:23:25) Projekty, na jejichž základě lze získat peníze z fondů EU, píší i lidé jiných profesí. A bez školení; zadarmo, ve volném čase. Prostě proto, že jim (a nebo i jejich zaměstancům) přinese na další období práci (v přeneseném slova smyslu).
|
Winky | •
|
(3.3.2010 20:42:21) ba ba, v práci jsme museli "zdarma" (tj. jako bonus ke své dosavadní práci) tvořit třeba konkrétní metodiky a postupy k dosažení předepsaných standardů kvality.... to bylo hodin a tun papíru.... no ale "muší to bét" řekl říďa - a bylo... Je kvanta profesí kde se k vlastní práci přidruží hromada papírování, obzvlášťe pokud jde o instituci co spadá pod stát potažmo kraj. "nahoře" se něco vymyslí a "dole" se to musí udělat, pokud možno včera. A když se změní zákon, šupky dupky znova tráva na zeleno a patníky na bílo. Nic nového pod sluncem.
Je fakt že určité "služby" a "dozory" mi taky přijdou dost irelevantní pro práci učitele, ale v dnešní době kdy se neustále "vyhodnocují a eliminují rizika" aby náhodou někdo někoho nežaloval že si došel újmy ve veřejném prostranství ... :-( spíš se to bude stupňovat než ubývat, chjo.
A k těm jazykům resp. jejich výuce obecně - trend "všechno všem" mě prostě přijde zvrácený, rvát angličtinu horem dolem do dětí které nemají evidentně zájem, chuť, motivaci nebo prostě jen nedostatečný drteček talentu na jazyky mi vadí. Respektive vadí mi to, že musí všichni dosáhnout na nějakou pofiderní úroveň jenže výsledkem je akorát znechucení něčeho, co je skutečně užitečné a to na jakékoliv úrovni. Když doučuju děti ca 14-16 let, které zajímá akorát "co jim ta úča dá za známku když udělají tolik a tolik chyb" a ne to co skutečně dovedou a co se svými znalostmi dokážou..... je mi to nesmírně líto jakým směrem se výuka ubírá.
|
*Šárka* |
|
(3.3.2010 20:55:57) Winky, k některým těm profesím, u kterých se předpokládá práce přes čas, hromada papírování atd. patří i takové, u kterých - pokud chceš držet trend a nebo se rychle přizpůsobit probíhajícím změnám - vzděláváš se ve svém volném čase (večery, víkendy, dovolená) - a dokonce za své peníze!
|
Vlasta 3 děti | •
|
(4.3.2010 8:38:59) Jsem učitelka na prvním stupni, učím Aj i na druhém. Nic nejde zevšeobecňovat. Já se také stále v Aj zdokonaluji, o dovolené jsem byla za své peníze na intenzivním kurzu Aj. Záleží na jednotlivci, zda se chce dál vzdělávat. S dětmi je to obdobné. V některých třídách se učí dobře, ale hlavně na 2. st. mnoho dětí zajímá vše jiné než učení. Stačí pár jednotlivců, kteří nabourají výuku a kdo se chce opravdu něčemu naučit je šprt. A učit se slovíčka? Vždyť se nemá pamětně učit!
|
Jíťa | •
|
(4.3.2010 9:08:14) Myslím, že biflovat slovíčka skutečně není potřeba (možná až na vyjímky). Na střední jsme měli němčinářku a z naší skupiny se nikdo slovíčka doma neučil. Naučili jsme se je během normální hodiny ve škole při procvičování gramatiky, četbě různých mimoučebnicových článků, poslechem textů apod. Z těch 15-ti studentů měli jen asi dva nebo tři troju na vysvědčení, ostatní jedničky a dvojky. A co je podstatné po dvou letech jsme byli schopní se domluvit.
Podobnou zkušenost jsem udělala i s jednou učitelkou AJ na jazykovce.
|
|
|
Margot+1 |
|
(4.3.2010 17:43:02) pro Šárku a Winky: Ačkoli nejsem učitelka, mohla jsem si učitelovaní vyzkoušet dostatečně dlouhou dobu na to, abych pojala HLUBOKOU ÚCTU k lidem, kteří jsou schopni toto povolání vykonávat dlouhodobě. Srovnávat administrativu, vedlejší úkoly a přesčasy v jiných povoláních podle mě nelze, už proto, že ve školství je toho nad únosnou míru, minimálně jakýsi další půlúvazek, jaksi mimo hlavní proud činnosti. Navíc po nějakých pěti, šesti hodinách výuky stojí člověk na pokraji psychického i fyzického vyčerpání (fyzického také, protože neustále mluvil, nesedl si, něco nosil, nevyčural se, když potřeboval, nenapil se, když potřeboval, nenajedl se...) V takovém stavu se k nějakému projektu zvesela sedat prostě nedá, a když to přejde, je na čase chystat se na druhý den. A pak - nevím jaká zaměstnání jste vykovávaly vy, ale pokud se podle mých zkušeností přesčasy rozuměly samo sebou, pak to bylo zakotveno ve smlouvě spolu s patřičnou finanční odměnou, nebo bylo třeba se na takové práci zvlášť dohodnout
|
Jíťa | •
|
(4.3.2010 19:06:35) Nevím, co si představit pod tvým výrokem "... nejsem učitelka, ale mohla jsem si to vyzkoušet dostatečně dlouhou dobu..." Ja to vlastně myslíš?
A druhá věc: Nedělej z ostatních blbce! Projekt sepisují odborníci. Když si stavíš dům, taky si neděláš projekt sama! Na řediteli a učitelích je jen vymyslet čeho se ten projekt má týkat, aby byl pro posuzovatele žádostí dostatečně zajímavý.
|
Margot+1 |
|
(4.3.2010 19:56:10) Výrok si vysvětli tak, že jsem v dosavadním profesním životě měla učitelskou etapu, ačkoli jsem se na to původně nechystala, už to nedělám a v blízké budoucnosti dělat nehodlám (byť to mělo leccos do sebe).
Proč ta agrese? Blbce z nikoho nedělám, jen jsem reagovala na návrhy, že si mají učitelé shánět peníze prostřednictvím grantů a projektů z fondů EU. A napsala jsem svůj názor, že to jsou takové knížecí rady.
|
Jíťa | •
|
(4.3.2010 20:42:12) To není žádná agrese. Píšeš nesmysly, protože o těch dotacích vůbec nic nevíš. A navíc takovým ukřivděným tónem, jací jsou ti učitelé chudáci. Jako by v jiných profesích problémy nebyly.
|
Margot+1 |
|
(4.3.2010 20:57:27) Na tenhle výpad už bych neměla vůbec odpovídat, ale už kvůli svým přátelům učitelům to udělám:
Neznám žádného UČÍCÍHO učitele, který by měl dost sil na získávání grantů. To dělají např. různé ops-ky, které produkují všelijaké projekty pro školství (kolísavé kvality), učitelé z toho sice mají jakýsi prospěch, nikoli však PENÍZE, o nichž tu byla řeč. Vím o tom dost, to mi věř.
Ano, problémy jsou i v jiných oborech, ale měla jsem dojem, že tato diskuse je o školství.
Ach jo, někdy mám dojem, že zastat se učitelů chce větší odvahu, než obhajovat Rudolfa Hesse.
|
Jíťa)) | •
|
(4.3.2010 21:35:39) promiň, ale uvodní příspěvek v této části diskuze byl o dotacích ze STRUKTURÁLNÍCH FONDŮ EU. O těch toho zase vím dost já. Z nich mohou jít peníze na konkrétní projekty konkrétním školám. Projekt nejčastěji zpracovává firma, která jej bude následně i realizovat. Konečné podání žádosti je věc vedení školy. Řadový učitel s tím nemá nic společného a nijak významně to nezasáhne do jeho běžných pracovních povinností.(to je jako bys chtěla aby si projekt a žádost o dotaci na modernizaci dojírny psaly samy dojičky).
|
|
|
|
|
|
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(5.3.2010 13:43:24) Šárko, OK, jsem úča, ve svym volnym (myšleno neplacenym čase) jezdim na vejlety či školy přírodě, vyrábim pomůcky, píšu granty a školní vzdělávací program, vzdělávám se za svý (pokud mě ředitel vůbec uvolní z výuky!) atd. Můj muž v jinym oboru dělá totéž, takže to opravdu nepovažuju za něco divnýho. Ale já mám oproti němu poloviční plat!
|
|
|
lucyová (kluci 07/2006 + 05/2008) | •
|
(3.3.2010 23:42:14) Ten poslední odstavec - to je přesně to, co jsem psala výše. Hlavně aby se dobře napsal diktát a doplňovačka na nepravidelná slovesa. Co na tom, že pak člověk nedokáže cizinci vysvětlit cestu jinak než rukama nohama.
Taky mě mrzí, že se to od našich časů zjevně moc nezměnilo. V létě jsem mimoděk vyslechla konverzaci děvčat na sousední zahradě - starší sestra zkoušela tu mladší z angličtiny. A nevěřila jsem svým uším: "Ty seš úplně blbá, přece je: zájmeno, modální sloveso v základním tvaru, infinitiv, ..." a dál už to ani nedokážu reporodukovat. Prostě šprtaly stavbu anglické věty. A ta starší dusila mladší tak dlouho, až ta jí to odpapouškovala. Zjevně se to po nich ve škole takhle chce. Slečny tak 12 - 14 roků. Jímala mě hrůza z toho, že se takhle pořád učí.
|
|
|
|
|
|