Zuzana + kluk04 + holka06 |
|
(24.9.2007 18:46:24) Loro,
promiň, asi jsem to v první reakci trochu přepískla.
Vidím, že mám na vzdělávání svých dětí diametrálně odlišný názor – a zdá se, že odlišný od většiny, jak tak koukám. Vysoká škola je fajn, ale štěstí si za ni nekoupíš :-) A někdy ani ty prachy ne. Mám trochu jinou filozofii. Nevím, zda se v naší rodině „sluší mít vysokou školu“ když půjdou správným směrem, bude mi dost jedno, jestli ji mají.
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(24.9.2007 19:55:02) Zuzano, možná ti to přijde divné, ale jak už tu psaly i ostatní, spoustu dětí tyhle vzdělávací aktivity prostě strašně baví. To bychom jim to měli tajit, když se ptají??? Mně před nástupem do školy nečetlo jen jedno dítě - později diagnostikované jako dyslektik.
|
Zuzana + kluk04 + holka06 |
|
(24.9.2007 21:45:32) Nevím – moje dítě je teprve tříleté. Písmenka ho nezajímají. Dost pěkně mluví. Používá i překvapivá synonyma, dneska jsem mu zrovna vysvětlovala význam slov "lest" a "klam". Kvůli tomu do něj ale nezačnu hustit nějaké abstraktní výrazy, aby „měl náskok“, nebo dokonce proto, že se „sluší, aby měl vysokou školu“. Nemůžu si pomoct, to mi připadá trochu legrační.
Udivuje mě, jak diskutující nepřímo kladou důraz na určité měřitelné výkony například z oblasti logicko-matematické inteligence (zvládnul to či ono, násobilku či rovnice) a domnívají se, že snad tlakem na tyto výkony zajistí svým dětem, když ne budoucnost, tak přinejmenším „vysokou školu“. Šokuje mě, že v první třídě existuje něco jako „ostré známkování podle toho, co si kdo zaslouží“. Začínám se bát.
Pokud by si chtěl někdo přečíst trochu jiné teorie o možnostech rozvoje inteligence dětí, doporučuji knihu Jak rozvíjet inteligenci dětí (možná to není úplně přesně) autorka se jmenuje Nessia Laniado, případně některé myšlenky Reuvena Feuersteina.
|
Lída,3 kluci a holka |
|
(24.9.2007 21:57:30) Zuzano, zrovna moje děti písmenka zajímala od raného věku (i toho dyslektika, dávno znal všechna písmenka, ale neuměl je spojovat). Podobně třetí syn se ve čtyřech letech sám naučit sčítat a odčítat dvojciferná čísla - nezačal tím, že by počítal s jednocifernými, ale rovnou se ptal na součty a rozdíly dvojciferných (dvojčíslí na poznávacích značkách aut). Tohle dítě taky začalo plynně číst v necelých třech letech, ptal se předtím na písmenka a na celá slova, pak si to sám nějak spojil. Neučili jsme ho to, jen jsme mu odpovídali na otázky. No co bys asi tak s takovým dítětem dělala?
|
Zuzana + kluk04 + holka06 |
|
(24.9.2007 22:27:53) Lído,
pokud by se jednalo o jednu z oblíbených her mého dítěte, tak bych ji s ním hrála.
Její význam bych ale určitě nepřeceňovala a snažila bych se mu nabízet i jiné zábavy.
Když bylo Filipovi 1,5 roku, přišla na návštěvu sousedka a tvrdila mi, že jejího podobně starého Lukáška baví učit se písmenka. Už si nepamatuji, jak se dozvěděl o jejich existenci. Nejspíš se sám dopídil.
|
Líza |
|
(25.9.2007 17:10:32) Zuzano, ale to tak fakt je... připadá mi to stejný, jako když jsem kdysi dávno tady na Rodině diskutovala s holkou která mi tvrdila, že 4letá Verča nemůže umět číst jinak, než že jsem ji to nadrtila já. Když bylo Verunce 18 měsíců, začala si v říkánkových knížkách všímat takových těch velkých prvních písmen na začátku říkanek (myslím ty velký barevný, který jsou v některých knihách pro děti na začátku kapitoly nebo básničky). A ptala se, co to je. A pak to ukazovala, když to někde viděla. Takže jsem stála s 18měsíčním batoletem v metru a ono mi tam ukazovalo na názvu stanice písmenka, který znalo (tehdy jich bylo jen pár). A přesně si pamatuju zhnusený pohledy okolostojících chytrých lidí, kterým bylo jasný, že já dělám z dítěte cvičenou opici. Že by to mohlo to dítě zajímat samo od sebe, je nenapadlo. No a samozřejmě že tenhle vývoj se nezastaví u písmenek - když šla do první třídy, měla přečteno několik desítek knih pro věkovou kategorii o 3-5 let starší než je ona. Cvičená opice fakt není, je to normální holka a je sice chytrá, ale hádala bych se s každým, kdo by mi chtěl cpát, že je abnormálně nadaná. Prostě tohle ji bavilo.
|
Líza |
|
(25.9.2007 17:13:08) Ještě doplním - ta holka, kterou zmiňuju v minulém příspěvku, mi pak asi o rok a půl později napsala, že bere svoje názory zpět, protože se mezitím z jejího mladšího dítěte stal přesně ten předčasný čtenář z vlastního zájmu...
|
Zuzana + kluk04 + holka06 |
|
(26.9.2007 9:30:33) Lízo,
o několik příspěvků výše jsem napsala, že může dítě číst dříve, když k tomu přirozeně inklinuje. To byl zřejmě váš případ.
Ale v roce a půl? Víš, já tu svou sousedku trochu znám. Je to velmi ambiciózní právnička. Narodil se jí chlapeček (přesně o měsíc později než Filip) a mám dojem, že nějak úplně nesplňoval její představy (mimo jiné se narodil předčasně). Filip začal brzy chodit, brzy mluvit, a Lukášek nic. Tak ho vláčela za ruce, hustila do něj všechno možný…
Rodičovské ambice v kombinaci s určitou omezeností, a tudíž orientací na „výkon“, to je prostě něco.
|
perdita |
|
(26.9.2007 10:21:09) Zuzano, možná máš pravdu, ale nemusí tomu tak být. Schválně jsem nechtěla takhle psát, ale ... zažila jsem šok, když byly synovi přesně dva roky, byla oslava narozenin babičky. Nudil se a začal mi hláskovat ta pidipidipísmenka M-A-T-T-O-N-I, ma-to-ni, co je to Ma-to-ni? Málem to se mnou švihlo. Pokud má chlapeček oba rodiče VŠ, případně tatínek chemik/fyzik/matematik/programátor, když maminka ani jednu kategorii nesplňuje:-)), může se stát, že se to kluk naučil sám. Já tenkrát myslela, že půjde dál, ale on se na písmenka vykašlal a pustil se do matiky, o tři roky později s ní švihl a začal zase číst. V mezičase tuny jiných zájmů. Prostě vývoj. Kdybych se stavěla na hlavu, Amálku písmenka do tří let prostě nezajímala, tak jsem se na hlavu nestavěla:-) Nevím, nevím, jestli je skutečně možné dítko "nahustit".
|
|
|
|
Lída+2 |
|
(26.9.2007 10:46:48) Zuzano mě to připomíná ten Tvůj nazor mojí dětskou DR...... Luk se otáčel z břicha na záda už v porodnici k pobavení sestřiček:-D Takže okolo 6 týdnů sem tam na konci druhýho perfektně.. to zvládal i opačně...na 4měsících(na konci) lezl an konci 6..chodil kolem věcí.....a na začátku 10 sám běhal... a jediný co jsme si poslechla...to ještě nemá dělat!!!! proč ho to učíte!!!(nic jsem ho neučila.....stejně mi to nevěřila...) KAždej ten bude jednou šikovný na sporty...už sestřičky v porodnici! Blbost....většího nešiku na TV jsem neviděla!!!!! Prostě je dřívko naše, který zase krásně maluje!!!!!
a podle mě to tak je i s tím čtením...to, že to dítě čte ještě neznamená, že mu půjde všechno učení samo!!!! Tak si dalo náskok se čtením, protože ten čas využije asi na něco jinýho....co třeba s tou školou až tak nesouvisí.....
|
Zuzana + kluk04 + holka06 |
|
(26.9.2007 13:46:26) Lído,
zkusím to ještě jednou. Nevadí mi, když děti čtou. Vadí mi, když je matky předčasně podněcují k tomu, aby četly. Nebo počítaly. Nebo recitovaly strašně dlouhou báseň. Aby prostě podávaly výkony.
Chápu, že každý rodič chce, aby jeho dítě v dnešním světě nějak obstálo. Já taky. Jsem přesvědčená o tom, že skutečná inteligence ale s těmito výkony tak moc nesouvisí. Když budu na dítě tlačit, může to být vyloženě kontraproduktivní. A proto je mi šumák, jestli moje dítě umí písmenka nebo čísla nebo básničky. Přála bych si, aby umělo přemýšlet. Aby se dobře orientovalo v těch nejběžnějších situacích. Aby se dobře rozhodovalo. Aby bylo tvořivé (což jde skoro v protisměru vůči memorování – záměrně se s dítětem neučím nic nazpaměť, podporuju ho v jakékoli tvorbě a fabulacích, ať jsou jakkoli absurdní). Aby umělo obecné věci, které se jednou hodí truhláři i jadernému fyzikovi. Koukám, že na webu je i něco z té literatury, kterou jsem dřív uváděla. Aby uměli třeba i toto: http://www.portal.cz/scripts/detail.php?id=4363
|
Lída+2 |
|
(26.9.2007 13:58:54) Zuzano já to celkem chápu.:-) No jasně.... já taky Dana neučím nic nazpaměť..takže u zápisu letos neuměl ani písničku...ani básničku..nakonec spolu s účou splácali napůl skákal pes.....strašně se divila... jeho to nebaví a já ho nenutím. Stejně jako mě nutili,aby vyprávěl,ale jeho to nebavilo a já ho nenutila...nakonec jsem zjistila, že vyprávět umí.:-) A skvěle...,ale zatím jen to co chce on......
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lída+2 |
|
(25.9.2007 6:39:19) Zuzano já mám taky druhý dítě co se neumí v 6letech asi jako jedno z mála ani podepsat...protože si nepamatuje pořádí 3 písmen.... a neřeším to....prostě je šikovný..umí leccos opravit..sportovně je na tom líp jak " šprt" Luk..., který neudělá rovně ani kotrmelec,ale jeho zase nebaví učit se tohle...
Luk krásně maluje..od 5let na popud úči v mš chodí do lidušky..nyní kreslí s dětma 11letýma....taky se mu musela úča přizpůsobit a přendat ho od vrstevníků,aby se jí nenudil.... Dan vezme pastelku jen když musí... a je to nezbytně nutný......
Jasně pokud máš 3 letý dítko teprve se rozkoukáváš...co bude a můžu Ti říci, že když byli Lukovi 2 a já koukala na kamarádku co v 12 vyzvedla dítkon ze školy a šla se sním do 15 učit...tak se mi dělalo zle při představě školy.... 2 roky jsem chodila po dnech otevřených dveří v základkách co tu máme a asi jsem vybrala dobře...zatím to tak po 3letech vidím.....Lukovi se úča dokáže přizpůsobit...a nebere ho jako stádo a to stádo musí být tento den na takové úrovni do posledního žáčka.....a když není...bude postih....
|
|
|