| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Lze dyslexii předcházet a je možné ji léčit?

 Příspěvky 17 z 7 
11.5.2014 14:16:15
Řešila bych příčinu a tou jsou u velkého množství případů těžké kovy (v zahraničí se tímto tématem zabývají odborníci už dlouho a to nejen v případě různých dys..., ale i u jiných zdravotních potíží). Pokud se těžké kovy z těla postupně zcela vyloučí, dochází k obrovským zlepšením a často i k úplnému vymizení potíží.
jana franska
  • 
3.11.2007 14:03:55
u dítěte byla diagnostikovana /třetí třída / v PPP těžka forma dysortografie , jaké jsou znaky této těžké formy , zatím jsem nic nezpozorovala ani výsledky školních práci mého dítěte a jeho hodnocení dovedností- v jazyku českem, angl. - jou na vybornou. děkuji alena
jana franska
  • 
3.11.2007 14:01:12
u dítěte byla diagnostikovana /třetí třída / v PPP těžka forma dysortografie , jaké jsou znaky této těžké formy , zatím jsem nic nezpozorovala ani výsledky školních práci mého dítěte a jeho hodnocení dovedností- v jazyku českem, angl. - jou na vybornou. děkuji alena
Lulu
  • 
9.11.2005 10:32:39
Moc vas vsechny zdravim.
Tato diskuze me zaujala, protoze ja sama jsem dyslekticka a dyskalkulicka.
Na zakladniskole jsem mela velke problemy s psanim ctenim a pocitanim, vlastne krome rucnich praci a kresleni jsem mela problemy se vsim. Tezkosi vubec neco zapamatovat. Take jsem chodila do specialni dyslekticke tridy.
Dostala jsem se na Umeleckou Prumyslovku na Ziskove v Praze a tam mely docela velke ohledy. Diktaty jsem sice psat musela ale neznamkovaly me, a mamtematiku jsem diky shovyvavosti kantorky take nejak prolezla.

Myslim si ze hodne zalezi na ucitelich co o dyslexii vedi a berou to na zretel a jsou schopni z zakem pracovat trochu jinak nez z ostatnimy.
Preji vam vsem moc hezky den.

Sylva2
  • 
10.3.2004 17:34:11
Já bohužel nevím, jak je to teď, snad se najde někdo, kdo má čerstvější informace. Protože za mého dětství se o různých dis ještě moc nemluvilo/nevědělo prošla jsem celým školním systémem včetně VŠ s tiskacím písmem a jednoduchým vysvětlením, že jinak píšu velmi nečitelně. Na gymnáziu se občas někdo zeptal, jen pro zajímavost. Na základce to učitelé brali jako holý fakt, i pro ně to bylo o hodně lepší.
  • 
10.3.2004 17:18:55
Dekuji panu Mertinovi za článek i pokračování, na které se těším.
Mé prostřední dítě syn má diagnostikovanou dyslexii (před rokem těžkou, letos již jen mírnou). Je ve třetí třídě v experimentu domácí vzdělávání. Díky individuálnímu (pro mne dost vyčerpávajícímu) přístupu je jeho nejoblíbenější činností čtení (sic!), slabikovat se ovšem učil 18 měsíců. Nyní pracujeme na psaní - již se velice zlepšil - jen vyjímečně vynechá písmenko, čárku nebo háček. Zatím vzhledem k tomu, že si tvar psacích písmen nebyl za nic schopen zapamatovat, píše tiskacím (psací umí přečíst, opsat, ale ne zpaměti napsat). Je nutné ho psací písmo doučit před jeho přechodem na státní školu? Jsou nějaké úlevy pro děti s dys při přijímacích zkouškách, případně při studiu? Na jakých školách?(Jeho intelekt je výrazně nadprůměrný a chtěl by na gymnázium a i na VŠ).
Děkuji K.Jančaříková
  • 
19.1.2000 1:54:57
Velmi vítám zamyšlení kolegy Mertina nad citlivou otázkou, hlavně jeho odkaz na poznatky neurověd.

Po Dekádě mozku máme jasné důkazy, že DYSLEXIE VE ŠKOLE JE ZBYTEČNÁ.

1. NEUROGENETIKA
V roce 1997 byl identifikován gen, který přenáší dyslexii. Je také statistická asociace mezi poškozením při porodu a dyslexií.
Závěr: dyslexie je založena dávno předtím, než se dítě učí číst.

2. NEUROFYZIOLOGIE
Studie činnosti mozku dyslektiků potvrzují specifickou mozkovou dysfunkci. Kvantitativní EEG (QEEG)a pozitronová emisní tomografie nalezly dysfunkci v postranní oblasti levé hemisféry (gyrus angularis). Dyslexie je vlastně DYSCHRONIE ve spolupráci center řeči a zpracování informací.

3. PSYCHOFYZIOLOGIE
V precizní prospektivní studii prokázal profesor psychologie Univerzity Illinois Molfese, že dyslexii lze diagnostikovat ihned po narození metodou evokovaných potenciálů (EP).

Ze 186 plně donošených a nepoškozených dětí, kterým zjistil EP 36 hodin po narození, mělo v 8 letech:
specifickou poruchu čtení (čtenářský kvocient významně nižší než inteligenční) 9%
poruchu učení nespecifickou (podprůměrný čtenářský i inteligenční kvocient) 4%.

Z těchto 24 dětí mělo po narození specifické odchylky na EP 22. Tj. 92% těchto mohlo dostat potřebnou nápravu jště před nástupem do školy!!

Studie také ukazuje, že
1. dyslexie jako neuropsychická porucha je mnohem častější, než uvádějí dosavadní učebnice.
2. získaných dyslexií je proti vrozeným malý podíl (9%) - aspoň v USA.

ZÁVĚR 1: POUČENÍ DIAGNOSTICKÉ

JAKMILE TYTO POZNATKY MÁME, PAK DÍTĚ S DYSLEXIÍ NEMÁ VE ŠKOLE CO DĚLAT.
Je velká chyba sociálního systému - především zdravotnictví a předškolního poradenství - že disponované děti donutí jít do školy, aby tam ne vlastní vinou selhaly. Je to hrubě neetické chování dospělých k dětem.
Dokud jsme nevěděli... ale teď víme!

ZÁVĚR 2: POUČENÍ TERAPEUTICKÉ
Psychofyziologická a neurofyziologická determinace poruchy ukazuje, kde se má začít: u zdroje.
Proto je v nápravě dyslexií efektivní EEG biofeedback - protože specifický trénink posiluje nedostatečnou spolupráci mozkových center.

INTERVENCE DLE HIERARCHIE DYSFUNKCE

Od základu nahoru:

1. Neurofyziologie:
Zde, jako u jiných mozkových dysfunkcí, je na místě správná výživa CNS: vitaminy (zvl. B6),
minerály (zvl. hořčík), nootropika
(zvl. Piracetam).

2. Psychofyziologie:
Dyslexie je porucha specifické dovednosti, čtení. A to proto, že je dysfunkcí obecných neuropsychických funkcí, zejména sluchových, zpracování informací, a synchronie sluchových, zrakových a řečových center.
Zde je metodou volby EEG biofeedback, protože jeho specifita je právě v nápravě obecných funkcí.

3. Psychologie:
Na úrovni manifestace jde o poruchu specifické dovednosti. Zde má svoje místo edukativní terapie, jakou provádějí PPP.

Vzhledem k tomu, že dysfunkce je komplexní, projevuje se na různých úrovních, mám za to, že optimální terapie má být také komplexní.

Z naší klinické praxe máme ověřeno, že na "mediační úrovni" je EEG biofeedback schopen napravit dyslexii samostatně - právě proto, že obecné mentální funkce jsou vztaženy jak k nervové konstituci, tak ke specifickým dovednostem.

Z výzkumů profesora Fabera víme, že edukativní terapie odstraní příznaky, ale nervová dysfunkce zůstává.

Zároveň jsou případy, kdy EEG biofeedback zlepší obecné funkce, ale ke zvládnutí specifické dovednosti je třeba i zároveň specifická náprava.

Proto vidím edukativní intervenci PPP a psychofyziologickou intervenci jako vzájemně se doplňující a pomáhající, plus nezapomínat na potřebnou specifickou výživu nervových buněk.

Znovu však: náprava by měla proběhnout v předškolním věku (nejlépe v 5 letech).
PREVENCE ŠETŘÍ DÍTĚ, RODIČE I UČITELE.

PhDr. Jiří Tyl

FEEDBACK INSTITUT s.r.o.
Zdravotnické zařízení v oboru klinické psychologie a neurologie
Vzdělávací pracoviště IDV PZ Brno
Střední 7
162 00 Praha 6

Tel/Fax: (02) 2061 2125
E-mail: eegbiofeedback@highland.cz
Internet: www.eeg-bfb-i.cz
 Příspěvky 17 z 7 

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.