| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Škola, kterou si rodiče vytvořili sami

[<<Předchozích 10] Příspěvky 1120 z 57 [Dalších 37 >>]
Gordita
18.9.2012 17:01:19
Jsem v rozvojové zemi, kde je vzdělání na špatné úrovni, běžně se používají tělesné tresty a postižené děti jsou cíleně vyčleňované z kolektivu (zkušenost jedné známé z roku 2008). Tato známá tehdy s několika dalšími známými matkami založila školku, která funguje dodnes. Ze začátku měly kolem pěti dětí, které byly každý den v týdnu u jiné matky doma, najaly jednu místní studentku jako učitelku. Později jedna z matek poskytla trvalejší prostor ve svém vlastním domě. Tam se rozrostli na deset dětí a dvě učitelky a v roce 2011 jedna rodina poskytla vcelku prostorný dům v dobré čtvrti více méně zadarmo, ale pouze dočasně. Tam se školka rozrostla na více než dvacet dětí (od 18 měsíců do 5 let) a na čtyři učitelky rozdělené do dvou tříd. Jedna z těch původních matek tam od začátku zavedla montessori metody, nezavedly se samozřejmě uniformy (povinné všude jinde ve školkách). Letos byly vážné problémy s místem, na jaře ten dům ta rodina chtěla zpátky, rok trvalo hledání nových prostor, původní známou dokonce soudní cestou napadli obyvatelé čtvrti, kam se škola měla stěhovat, takže z toho na poslední chvíli sešlo, poté byla celá školka celé léto v obýváku jedné z matek (školní prázdniny jsou jenom dva týdny v srpnu) a až tento týden se školka konečně přestěhovala na trvalo. Bohužel se nepodařilo najít nic vhodného v hlavním městě, ale asi deset kilometrů za městem, autem asi 15 minut ve špičce. Platíme 125 USD měsíčně za jedno dítě a trochu míň za druhé, což je na evropské poměry výborná cena. Jsem ráda, že tuhle možnost máme, protože do místní školy bych tady děti dávala nerada a jediná americká škola tady má školné kolem 600 USD na měsíc.
Myslím si, že takovýhle projekt klidně může fungovat i na úrovni základní školy, nápad se mi rozhodně líbí. Bohužel je fakt, že pak všechno stojí a padá s osobností hlavní učitelky. Kdyby se mi nezdála dobrá, asi bych si to rozmýšlela. Každopádně přeju úspěch.
Nikola Křístek
18.9.2012 16:40:38
Prima, děkuji za odpověď.
Slovo "škola" má silné kulturní konotace, je velmi obtížné se o organizovaném vzdělávání dětí vyjádřit srozumitelně jiným slovem.
I o domácím vzdělávání se také hovoří jako o domácí škole, např. Asociace DV má webovky na doméně domaciskola.cz.
My jsme hledali co nejlepší termín, používali jsme "Komunitní individualizované vzdělávání", ale je to příliš složité vyjádření na zkratka "KIV-model" je nesrozumitelná.
Začali jsme na radu jednoho z rodičů používat název "Sdružená škola", jistě to není dokonalé označení... a budeme vděční za lepší návrh...
Gordita
18.9.2012 16:35:35
Jenže Tragika nenapsala, že děti zná a že mají výchovné problémy. O žádném přímém kontaktu s nimi se nezmínila, jenom že osobně zná lidi, kteří je znali ve školce. Tomu se říká pomluva. Psát někdo takhle o mně, tak sháním právníka, obzvlášť kdyby to mohlo mít dopad na úspěch mého podnikání, jako v tomhle případě.
JaninaH
18.9.2012 16:24:53
Pane Křístku,
prosím neberte si to tak, byla to jen taková legrácka. V podstatě to byla reakce na vyjádření neregistrované uživatelky Jáji, že můj dotaz, zda jde o individuální vzdělávání ve smyslu školského zákona nebo ne, napsala, ať "neslovíčkařím", že nejde o formu, ale o obsah, že se instituce, kterou provozujete, dá brát jako soukromá škola nebo malotřídka a že je to vlastně jedno.
S tím nesouhlasím a pokusila jsem se svůj názor vtipně (nebo spíš rádobyvtipně) vyjádřit.
Pointou mělo být to, že se Robinson nazývá školou, ale není to škola, že děti jsou registrovány v ZŠ jako individuálně vzdělávané svými rodiči, což ale nejsou. Toto konkrétně bych jako rodič, který pro své dítě hledá vhodnou formu vzdělání, vnímala hodně negativně.
Opravdu za tím nic jiného nehledejte, nechtěla jsem nikoho pomlouvat ani se nikoho dotknout.
Nikola Křístek
18.9.2012 16:04:27
Stejně jako při vzdělávání tří dětí, nemyslíte?
Nikola Křístek
18.9.2012 15:52:18
Alegorie je jistě mocný nástroj, ale nejsem si jistý, zda jí rozumím. Má takovou zvláštní moc, člověk se jí nechá unést, věří jí, i když jí třeba úplně nerozumí. Osobně preferuji spíše racionální než mýtická sdělení, a protože komentujete můj článek, rád bych vás poprosil o korekci interpretace následujících jinotajů:

Rajčata = vzdělávání nebo děti? "Nechutnají mi kupovaná rajčata" by mohlo reagovat na mou potřebu vytvořit alternativu vůči dostupné nabídce vzdělávacích institucí. Pak bych ale nerozuměl příměru s keříky rajčat... nějak tuším, že začínáte mluvit o dětech... jako vzdělávání pak používáte "pěstitelství, možná... prostě tomu nerozumím... pomůžete mi?

Agronomem je asi myšlena paní učitelka. Píšete, že všechna rajčata uschla... v kontextu dalších komentářů zřejmě narážíte na popisovanou nekvalitní práci s dětmi. V podobenství se ten výrok může zanořit... a pak nečekaně vyplout. Pokud máte nezprostředkované informace o tom, že námi vybraná paní učitelka není kompetentní, prosím, předejte mi je, není v zájmu naší školy mít nesprávného učitele. Jinak bych se musel domnívat, že prostřednictvím příměru šíříte nepodloženou informaci. Případně mi vysvětlete, zdali se v interpretaci vzoru osobnosti agronoma pletu.

"koncept intuitivního pěstitelství "Vstávej semínko holala"" - podle kterých kritérií soudíte kvalitu programu a metod, které se v Robinsonovi používají, prosím? Mám dojem, že dětskou říkankou jen chcete zesměšnit... pletu se?

"Všechno se daří, sluníčko svítí, odborníci pracují, rajčata se červenají." - to zní jako pozitivní popis... a protože ve škole často pobývám, v tomto bodě mohu souhlasit.

"Známý, který provozuje farmu" - ředitel soukromé základní školy?
Jaké má pak být vyznění podobenství? Že soukromé školy mají více formální agendy než sdružené? To jistě není objev, který je třeba halit do alegorického hávu. Je to vyváženo tím, že soukromé školy pobírají dotace na plat učitele dle normativu, zatímco my neseme všechny náklady na vzdělávání našich dětí (vyjma učebnic) z našich rodinných rozpočtů.

Za podobenstvím se skrývá poučení nebo obtížně sdělitelná pravda. Můžete prosím explicitně napsat, o jaké poučení či pravdu jde? Nebo to opravdu nelze sdělit? Tehdy bych zavzpomínal na nejslavnější Wittgensteinův citát "O čem se nedá mluvit....". Pro diskuse na veřejných fórech mi připadá velmi inspirativní. Souhlasíte?
Nikola Křístek
18.9.2012 14:27:52
Je mi líto, že diskuse pod tímto článkem není strukturovaná a míchají se tady mezi vlákny názory na organizační formu a lidské kvality jednotlivých aktérů jmenovaných v článku.

Paní "Tragiko", domnívám se, že diskuse s vámi nebude přinášet nic dobrého, protože vy pravdu nehledáte, vy ji prostě jednou provždy máte a je jen otázka vytrvalosti bušení do klávesnice, dokud to všichni neuznají.

Z vašeho vyjádření "Diskuzní příspěvek Hany Viansové je rovněž pravdivý. Pan Křístek jej ignoruje..." je mi jasné, že než byste ztrácela čas něčím takovým jako je ověření tvrzení, které zde veřejně vystavujete (kontakty na mne jsou na webu Robinsona), budete setrvávat ve své "pravdě". S paní Viansovou jsem v kontaktu, nehodlám však takto diskrétní děje sdělovat lidem, jako jste vy... protože stejně všechno už dávno víte.

Netuším, co vás k takovému nadřazenému postoji opravňuje, chci vás informovat, že vaše chování může poškozovat práci a dobrou vůli mnoha lidí, nejen těch, které tady bez úcty a snahy o ověření informací jmenujete.

Pokud máte výhrady vůči mé osobě, chci vám říct, že jsem smířený s tím, že nedosáhnu popularity Michala Davida či jiných hrdinů naší doby, a že bych o svých nedostatcích asi mohl napsat poměrně výživnou studii. Nebráním se výtkám... ve vašem případě se ale chci ohradit vůči formě. Jako člověk, který se zajímá o výchovu, jistě znáte techniku, kdy nesoudíme děti za to, jaké jsou, ale upozorňujeme je na to, jak se chovají. Prosím o stejně laskavý přístup, který, předpokládám, uplatňujete na své děti.

Ostatní diskutující, kteří se pročetli až sem, prosím o vyšší míru korektnosti. Článek, který zde byl umístěn bez mého vědomí a souhlasu, měl prezentovat organizační formu vzdělávání, která mně a několika blízkým lidem připadá inspirativní pro ostatní.

V této diskusi bych proto rád obrátil pozornost na původní téma, kterým jsou Sdružené školy... nejlépe v novém vláknu, tohle už je takové pomuchlané.
Hana Viansová
  • 
18.9.2012 13:23:07
Chci jen dodat, že všechny moje komentáře se týkaly této konkrétní učitelky, ne nově vytvářené školy. O té toho moc nevím a nemám zatím ani jasný názor na její principy a fungování.
kosatka2
18.9.2012 13:16:09
taková škola, to je přesně můj sen. ať se vám daří! kéž bychom za pár let vydělali dost peněz, abychom si mohli něco podobného dovolit...
[<<Předchozích 10] Příspěvky 1120 z 57 [Dalších 37 >>]

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2025 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.