24.9.2018 13:30:02 Konzerva
Re: Vybarvovani- kresleni
Monty,
každý konkrétní úkol, např. "Vybarvi na obrázku dvě jablíčka červeně a tři žlutě." má tři funkce.
První funkce je grafomotorická. Ta se dá nahradit něčím, co je podobné, splní to svůj účel a bude to dítě víc bavit. Třeba že do jablíček udělá puntík, nebo je zakroužkuje nebo přeškrtne nebo nakreslí vlastní. Čili ano, pouhé vybarvování samo o sobě není jediný možný způsob rozvíjení grafomotoriky.
Druhá funkce je zábavná. Některé děti to baví. Některé ne. Těm, které to nebaví, lze nabídnout jiné varianty, které by mohly být zajímavější, viz nahoře. Ale jistě budou děti, které nebude bavit nic z toho. Pokud tedy budu tento úkol dávat jen proto, abych dítě pobavila, tak u některého dítěte to tuto funkci nesplní, takže to příště po něm chtít nebudu.
Třetí funkce je socializační. Ta spočívá v tom, že dítě se učí, že teď děláme všichni společně určitou konkrétní činnost. Můžeme ji do určité míry přizpůsobit konkrétním dětem, takže někdo může kreslit pastelkou, někdo fixou, někdo voskovkou, někdo bude vybarvovat, někdo kroužkovat. Ale podstatu zadání splníme všichni. Pokud dítěti řeknu, že ne, že úkol nemusí plnit ani v modifikované podobě a může si místo toho hrát s autíčkem, tak ten úkol nesplnil svoji socializační funkci.
A opět. Když dítě výjimečně z nějakého společného úkolu uvolním, nestane se jistě nic, nebude z něj masový vrah. Ale jestliže mu prominu třeba polovinu úkolů, už pro něj následně může být ve škole problém se školnímu tempu přizpůsobit.
Odpovědět