6.5.2017 10:09:08 Eudo
Re: Hejného matematika a přijímačky na 8G
Ted jsem tu mela da dny ochorelou skoro petiletou vnucku. Chtela si hrat na skolu. Umi vsechna pismena a vsechny cislice, pozna je a celkem je i usmoli na papir.
Na pocitaci je nasla a dobala prstikem. Pak si je ctla. Najednou zacala cist 2 pismena dohromady - a prisla na to, ze ji nektera spojeni daji neco, co "rozumi" - slovo. Tak si zkousela pismena davat do slabik a "ctla" je.
Dosly jsme postupne az k tomu, ze jsem ji Rikala kratka slova a ona je na pocitaci psala =spravne - a pak mi je na preskacku cetla, taky spravne. Za par hodin z kratkych slov sama psala vety a pak mi je ctla.
Dala jsem ji sesit, Rikala slova, i nova, ktera pred tim nenapsala, a psala je rukou tiskacimi pismeny spravne. I cele vety, poskladane jinak z kratkych slov, ktere sama psala i novych.
Proste prisla na "system". (=tohle neni zadny system, jak se uci cist u nas, u nas je systemu vic a na stejne skole v ruznych prvnich tridach muze ucitel vyucovat cteni podle te "sve" metody, ne vsichni stejne.) Holcicka pochopila, ze pismena v abecede se vyslovuji jinak, nez kdyz je da dohromady s jinymi, a ze z toho je zvuk, ktery neco znamena.
(ja jsem cteni ucila jen jako v druhem jazyce starsi deti a dospele, kteri uz cist umeli a system chapali ve svem jazyce, ovsem to se lisi v ruznych jazycich. Vnucka zatim nevi, ze ruzna slova se pisou tak, ze urcity zvuk se sklada z nekolika pismen).
Odpovědět