Někdo potřebuje být jazykově vybavený pro svou práci, jiný chce cestovat a dalšího člověka láká možnost číst si knihy a sledovat filmy v originálu.
Motivace, proč se učit cizím jazykům, je u každého jiná. Někdo potřebuje být jazykově vybavený pro svou práci, jiný chce cestovat a dalšího člověka láká možnost číst si knihy a sledovat filmy v originálu.
Podle Williama Lee Adamse může učení se více cizím jazykům vést ke strukturálním změnám v našem mozku. Ve svém článku na psychologytoday.com Adams zmiňuje dvaaosmdesátiletého Carlose Amarala Freireho a ptá se, zda jde o génia, nebo o přírodní hříčku. Zdá se ovšem, že Freire se moc neliší od bilingvních osob, až na to, že ovládá více než 30 jazyků. Jedná se o hyperpolyglota, který se jazykům učil nepřetržitě po 40 let. Podle lingvistky Evy Fernandez z newyorské City University jsme všichni potenciálními hyperpolygloty. Záleží pouze na našem úsilí a zdrojích.
Adams ve svém článku uvádí další šokující informaci. Zdá se, že nadprůměrná inteligence není hlavním faktorem, který vede k ovládnutí více jazyků. Zdá se, že polygloti nedostali do vínku žádné zvláštní nadání a ani nevyrostli v prostředí, které by nějak významně podporovalo učení se jazykům. Podle všeho je jejich hnacím motorem prostě zájem o cizí jazyky a ochota se tu a tam ztrapnit, což je něco, co s sebou osvojování cizího jazyka a jeho použití prostě nese. Kdo nikdy nepoužil špatnou výslovnost nebo výraz?
Touto otázkou se zabývá psycholingvista François Grosjean. Říká, že zapomínání k učení se cizím jazykům prostě patří a že podle všeho zapomínáme pod vlivem nových poznatků. Pokud v jazyce pokračujeme, zdá se, jako by nové věci vytlačovaly ty staré, což by nás ovšem nemělo vést k rezignaci. Tvrdí ale také, že nic není ztraceno navěky.
Malé děti, které se s jazykem seznamují v různých batolecích a předškolních kurzech, se mohou v pozdějších letech zdát jazykem naprosto nepoznamenány. Grosjean ale říká, že se to, co se naučily, může snadno aktivovat, a to i v mnohem pozdějším věku, třeba až v dospělosti. Ačkoli se nám tedy může zdát, že naše lekce portugalštiny jsou k ničemu, protože se naše znalosti vytrácejí, je dobré vytrvat, protože to, na co jsme „zapomněli“, se v budoucnu opět vynoří, aniž bychom to čekali.
Podle studie, která vznikla na washingtonské univerzitě, se malé děti ve věku 7–33 měsíců dokážou naučit cizí jazyk za 18 týdnů a stačí jim k tomu jedna lekce týdně. Je při tom třeba využívat hravých metod, zapojit sociální interakci a mluvit na děti podobně, jako na ně v tomto věku mluví jejich rodiče, tedy používat jednoduchou gramatiku, mluvit nahlas a při řeči lehce přehrávat.
Experiment srovnával tyto lekce s lekcemi pro děti stejného věku ve školách v Madridu ve Španělsku, které se účastní běžných dvojjazyčných programů. Nahrávací zařízení zaznamenávalo, kolik slov a frází každé dítě za den řeklo. U dětí, které absolvovaly novou metodu výuky, se projevil rychlý nárůst porozumění a produkce nového jazyka a ve srovnání s ostatními se výrazně zlepšily. Na konci 18 týdnů děti zařazené do výzkumu vyprodukovaly v průměru 74 slov nebo frází v angličtině za hodinu, zatímco ostatní pouze 13 slov. Zdá se proto, že pokud pozměníme způsob jazykové výuky ve školách a dalších institucích, můžeme dosáhnout lepších výsledků než tradičními školními metodami.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.