| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Já piano, ty piano...

 Celkem 22 názorů.
 Maesta a zlatíčka 


To mne mrzí 

(6.10.2013 23:25:32)
Jako učitelku "hudby" mne celý článek zaujal a mrzí mne, že vlastně chuť do muzicírování holkám nezůstala - možná se časem samy k hudbě nějakou formou vrátí. Bohužel u druhé dcery cítím vinu zmeny kantora a školy - dání do našeho školského systému - sama právě výuku zakládám na improvizaci, čtyřruční hře atd. - taky nedokážu ovšem všechny děti, co u mne začaly, "dotáhnout" až do třeba absolvování 1. stupně studia, i když dávám "jen 1" - pokud dítě neumí - nedám známku žádnou a to je pro ně kolikrát horším, než dostat škaredou známku....tak abych docílila výkonu na 1 motivuji žáky třídními koncertíky a využívám všech možných veřejných vystoupení......Ale taky neustále narážím u svých kolegů na můj přístup a neustále bojuju s zažitými osnovami z 81 roku!! a ne jen s kolegy, co jsou staršího věku......Vím, že dnes není lehké na "hudební" vzdělání vyhradit nemalé finance, ale pokud je doma nástroj, tak bych alespoň tuto investici využila u mladších sourozenců holčiček a třeba i né v ZUŠ, určitě existuje sposta jiných alternativ - levnějších i než soukromý učitel - forma nějakého volnočasového centra pro mládež a podobně.Doba taky trošku postoupila a už i na všech ZUŠ se rozjíždí rámcové vzdělávací programy a pod. - výuka by měla být při nejměnším atraktivnější.
Přeji všem, aby se mohla u vás plně projevit radost z hudby a jejího aktivního provozování.
 Tuliša 


Re: To mne mrzí 

(7.10.2013 9:58:55)
Náš 10 letý hraje nyní čtvrtým rokem na bicí, má hudební talent a moc ho to baví, dokonce chce jít i na konzervato, což je samozřejmě daleko, ale uvidíme... Mladší holka jak viděla hraní u staršího, tak vůbec neuvažovala, že by na nic nehrála. Asi od tří let se ptala, na co bude hrát ona. Pak jsem se rozhodli pro klavír, byla nadšená, když začínala - v první třídě. Teď je ve druhé a do cvičení ji musím nutit. Pak má třeba radost, že něco umí zahrát, ale je to teda dost jiný než se synem, navíc není hudebně nadaná. Přemýšlím, kde je ta hranice, jak moc nutit-nenutit-ale zatím se mi to vzdávat nechce....
 Maesta a zlatíčka 


Re: To mne mrzí 

(9.10.2013 23:11:12)
Tuliša - hudebně nadaný je každý, kdo umí mluvit - jinak by to nešlo a jednalo by se o poruchu,,,hudební talent - talentovanost - je už diagnostikovaná v PPP...A jestli nutit - mne roduče nutili celých 7 let - na konci 7. tř. mi přeskočilo a chtěla jsem na konzervatoř, kdy mne čekal rok dřiny, aybch vše dohnala a dohnala....ale ty boje byly strašné a ropdiče vydrželi jen díky tomu, že mojí mamince rodiče ustoupili a jí pak celý život mrzelo, že na žádný hud. nástroj neumí. Ještě si pamatuju, jak mi říkávala, že on nejvíc odříkaného chleba největší kus krajíce - no opravdu
 Leona 
  • 

Re: To mne mrzí 

(9.10.2013 13:56:19)
Mě odradil taťka. Sám je samouk, nejdřív hrál na akordeon, pak přešel k varhanům. Hrával na plesech, svatbách k poslechu v lázních a tak. Koupil nám flétny ale hrát jsme na ně nemohli, dokud nenašprtáme noty, pauzy, délky tónů. Vysvětloval to tak složitě a obšírně, že noty do dneška neumím, na flétnu jsem vždycky jen odehrála to co přede mnou sestra. Nakonec jsme to zahodili obě. Zvládnu na to spoustu písniček, které ale hraju bez not jen podle sluchu. Obě moje děti se teď vrhly na piano, co mají ve škole. Učitelka je milá vstřícná, dává jim hezké písničky a učí je to všechno pomalu a postupně a tak je to zatím baví. Tuhle se chtěly předvést dědečkovi. Hned po nich chtěl aby mu četly noty a děsně se divil, že to je nebaví, chtějí mu ukázat jak hrají.
 Terka79 


Re: To mne mrzí 

(10.10.2013 12:51:59)
Přesně tak! Je to o výběru učitele, ne o docházení do ZUŠ. Taky co se financí týče, ZUŠ jsou dotované na dítě dost vysokou částkou, proto také mohou být v hodině po dvou či po jednom, a rozhodně se toho mnohem více naučí, než třeba v různých skupinových kroužcích, viz. Yamaha.
Chce to spíš hledat učitele, ptát se známých na zkušenosti atd. Já osobně taky učím na ZUŠ, a stejně tak nedávám v průběhu roku skoro žádné známky. Když se něco docvičí, a líbí se mi to, dám jedničku. Asi jen 2x se mi stalo, že dítě tak dlouho lenošilo, a nebylo schopné skladbu docvičit, že jsem přistoupila k trojce. A do příště to dítě umělo. :) Prostě jen účelově, u koho vím, že to může zabrat.
 Elzina 


Re: To mne mrzí 

(13.10.2013 14:47:48)
Dobrý den,
jako klíčové vidím opravdu to, komu se dítě dostane "pod ruku", a povahové rysy dítěte - jak to ustojí. Já jsem chodila do hudebky do 5.třídy, pak mě vyhodili... Chodit tam bylo pro mě velice stresující, na druhou stranu jsem ráda, že jsem se naučila základy - mám doma piáno a sama si hraju jen tak pro radost. Mrzí kmě ale, že neumím hrát pořádně, že mě vyhodili.
Můj syn začal asi v 10 letech sám hrát a projevoval veliký talent. Přihlásila jsem ho do neratovické ZUŠ. Bojovali jsme, aby měl jednoho pana učitele, ale bohužel před byrokracii zdejší školy jsme neprorazili. Byl u učitelky a začal chodit za školu, totálně ho to přestalo bavit, tak jsme to ukončili - s nadějí, že zase doma aspoň pro sebe začne... Ale trvalo několik let, než si na piáno znovu sáhl. Kdybych to byla věděla, nechala bych ho, ať si hraje sám... Teď už mi přijde, že to stagnuje, že ten pravý věk, kdy se zápalem hrál naspoň doma, je pryč...
Na druhou stranu, má teď jiné koníčky - focení, film - a chodí na kroužky, kde ho to baví. A to je důležité, že nějakou zálibu má.
Dcerka (7 let) chce teď chodit na bubny (už asi rok) a na piáno (čerstvě), tak to co nejdřív chci zařídit (i když nevím, kde na to vezmeme). Ale na piáno ji nechci dávat do hudebky, kde si ani nemůžeme vybrat vyučujícího. Navíc hudební nauka je v Neratovicích pro většinu dětí odpuzující, jak vím z vyprávění mnohých maminek. Je fajn, že dnes už má člověk mnohem víc možností na výběr než za našeho dětství... přesto i tak se to přes veškerou snahu nemusí podařit.
 Helena, tři dospělé děti 
  • 

proč? 

(7.10.2013 10:41:51)
Jaksi nechápu, proč dítě k něčemu takovému nutit. Moje děti prošly různými kroužky a aktivitami, ale nikdy jsem je k ničemu nenutila. Starší syn šel do hudebky, protože máme doma piano. Po dvou letech ho to přestalo bavit, tak jsme ho nenutili, aby pokračoval. Dobře jsme udělali, protože se ke hraní vrátil sám po deseti letech, v době, kdy sám chtěl. Děti by si měly samy vyzkoušet různé aktivity a zjistit, co je baví. My jsme vystřídali ledacos, od tancování, přes keramiku, po skauty. Vždycky jsem jim říkala, najdi si to, co tě bude bavit. Mne jako malou nutili chodit do hudebky, od té doby mám k pianu odpor. Raději jsem si časem koupila kytaru, na kterou hraju už přes 30 let.
 Tuliša 


Re: proč? 

(7.10.2013 10:47:48)
No ale mě třeba moje matka nikdy do ničeho nenutila a nic neumím, trochu ji to mám za zlé, nikdy mě v ničem nepodpořila, nemotivovala a fakt neumím vůbec nic, přitom potenciál by byl.... Ono zas ty děti neubyde, když se něco naučí :-) Ale samozřejmě nelámat přes koleno...
 Simča, dcery *1988 a 1997 


Re: proč? 

(7.10.2013 13:27:01)
U nás platilo "Začneš - vytrváš". Prostě mně nikdo nenutil se na nějaký kroužek hlásit, ale pokud jsem se přihlásila, musela jsem zůstat do konce školního roku. Stejnou praktiku jsem používala i na své děti.
Prostě neuznávám to, že se dítě v září přihlásí na kytaru, po pár hodinách nadšení povadne, protože "... ono to nejde, já myslela, že budu umět hrát k nějaký písničce u táboráku a teď musím furt cvičit nějaký blbý akordy...." a přihlásí se do tanečního kroužku. A v prosinci už nebaví taneční a jde se do akvaristického, protože "... tam chodí ten senza David" a v březnu se začne zpívat, ale "..nebaví mně to, oni umí moc písniček a já je neumím...." No pochopitelně, oni totiž ty písničky nacvičují od září.....

Takže u nás je a bylo pravidlo - přihlaš se na co chceš, odhlášovat se nebudeme.
Já chodila na klavír 11 let, do pěv. sboru jako dítě 12 let a jako dospělá dalších 25, kynologii jsem se věnovala 8 let a v dopělosti dalších 15, na balet 6 let, na keramiku 2 roky... Prostě v první třídě jsem se hlásila do kde čeho a pak postupně - jak se tříbily moje zájmy - tak kroužky odpadaly.....
 Líza 


Re: proč? 

(7.10.2013 13:32:14)
Simčo, naprostý souhlas.
Plus teda, pokud jde o hudbu, platí pravidlo - nikdy tě nebude bavit všechno, co hraješ. Ale etudy jsou nutný, abys zvládla těžší a krásnější skladby.
Takže jo, já dceři připomínám, ať cvičí. A pokud odfidlá co nejrychleji, vrací se zpět a odcvičí pořádně. V globálu ji to ale baví - jednotlivosti ji bavit nemusejí.
Nechat nástroje JEN proto, že musím dítěti připomínat cvičení a že ho otravujou stupnice, mi přijde zbytečné.
Sama jsem hrála v LŠU cca 13 let. Starší dcera chodila na klavír, pak ho nechala, pak znovu ještě rok chodila a teď už se definitivně rozhodla, že jí stačí, co umí - hraje už jen doma, co chce ona.
Mladší chodí na housle a i když ji ty etudy otravujou, tak housle jako takový ji baví a má je ráda.
 Simča, dcery *1988 a 1997 


Re: proč? 

(7.10.2013 15:10:34)
Jo, já hrála na klavír, když ale věk postoupil, pochopila jsem, že piano se blbě tahá k táboráku :-), takže jsem začala sama bez LŠU hrát na kytaru (dostala jsem ji k 12. narozkám od dědečka - vééééliké přání....). No a ta mi vydržela do dospělosti, ještě děti jsem uspávala ukolébavkama, při kterých jsem se sama doprovázela. ~;)
Starší holce doporučili v 1. třídě flétnu (v rámci projektu veselé pískání - zdravé dýchání) a jelikož ji dostala v řínu ke svátku od OBOU babiček, učila jsem se s ní hrát doma i já. Docela ji to bavilo a to nemá nějaký axtra hudební sluch. Hrály jsme spolu tak 5 let.
Mladší je hudebně velice nadaná a ta hrála od 4 let sama a furt.... Vydrželo ji to asi 10 let. Dodnes občas vezme flétnu a "duje" :-)
Je důležité mít na výuku na nástroj empatického učitele. Moje učitelka v LŠU brzy pochopila, že jsou mi blížší třeba rytmy a melodické postupy Arama Chačaturjana, než jiných autorů a já pak i cvičila s chutí. Ale ty etudy, nojo, no... Těm jsem moc nedala :-)
 ALL 


Re: proč? 

(7.10.2013 18:53:38)
Tulišo, přestaň se "vymlouvat" na maminku - pokud Tě mrzí, že "nic neumíš", můžeš se to kdykoliv začít učit - výhodou je, že je to jen a jen Tvoje rozhodnutí :-)
 Pavla 
  • 

Re: proč? 

(7.10.2013 19:46:05)
Al, ono to není tak jednoduché. Začít. Protože co se v mládí naučíš..... Mě též mrzí, že mě nikdo nevedl k hudbě. Cestu jsem si našla sama (ale mrzí mě, že jsem nechodila do hudební školy), v dospělosti na to již není čas a ani finance. Jsem samouk. Děti jsem všechny přihlásila do hudební školy. Uvidíme jestli je to chytne. U nás doma byl na prvním místě sport, mám z toho trochu pupínky do dneška.~;)
 Líza 


Re: proč? 

(7.10.2013 21:13:32)
Pavlo, tak to máš jasný. Děti ti v dospělosti vyčtou, že jsi je otravovala s hudbou, z které mají pupínky až do té dospělosti, zatímco ony by bývaly potřebovaly ten sport ;)
 Tuliša 


Re: proč? 

(7.10.2013 21:17:12)
AL, to sice jo, ale teď holt mají přednost moje 3 děti - výmluvy nevýmluvy, už to holt nedoženu :-)
 Terka79 


Re: proč? 

(10.10.2013 13:15:49)
To je věrná pravda! Sama nechápu takové rodiče, co nechají dítě jen vyzkoušet, a když se jim přestane chtít cvičit, tak jim dovolí toho nechat. Až budou jednou chodit do práce, taky nebudou moct přestat jenom proto, že je to nebaví. Souvisí to s určitou mírou výchovy ke stálosti, trpělivosti a cílevědomosti.
Neznám snad ani jedno dítě, které by bylo nadšené z toho, že musí cvičit. Hra na hudební nástroj mimo to rozvíjí i matematické představy, logické myšlení, jemnou motoriku, zušlechťuje osobnost dítěte atd. To je dost důvodů pro, aby mé dítě na nástroj hrálo. Vysoká míra talentu pro mě není až tak důležitá, nepotřebuji, aby mé dítě šlo v mých šlépějích na konzervatoř, pokud ho bude bavit něco úplně jiného, příležitost mu k tomu poskytnu. Ale zdravá míra nucení do cvičení, ještě nikdy nikomu neuškodila. Naopak sama znám dost takových, kteří jako dospělí litují toho, že je rodiče u nástroje nepodrželi.
 IlonaK2+Verunka+Ondrášek 


Re: proč? 

(12.10.2013 19:09:51)
Nepoznám, jestli děti mají hudební sluch, nepoznám, jestli jsou talentované. Ale dceru jsem musela rok a půl do klavíru nutit a teprve po roce a půl začala hrát lépe, lepší skladby a začalo jí to bavit.
Dnes se vždy chvilku hroutí, když dostane novou skladbu, hodně pomáhá, když jí skladbu přehraju. Skladbu si rozebereme (podívej, první čtyři takty a poslední 4 takty jsou stejné a to už umíš, tak se doučíme jen prostřední řádek).
Zkoušela hrát na housle (to jí taky začalo nějak jít až po roce a půl), ale houslím nerozumím a nemohla jsem jí pomoci. Na klavír jsem hrála, takže jí můžu poradit, zatím cvičím s ní (mě to baví, to provázení) a přijde mi to lepší, když vím, jak na to.

Tedy proč nutit? Možná kdyby mi učitelka řekla, že nemá dítě talent, tak ji nutit nebudu, ale pokud jí to jde a jen se jí nechce (flákat se jí chce), tak nutit budu.
 Julinka 
  • 

ZUŠ mne odradila 

(7.10.2013 15:07:13)
Mne ZUŠ od učení se na nějaký nástroj odradila. Bylo možno hrát jen na piano, to jsme ale doma neměli, bylo drahé. Mohla jsem sice nějaký čas cvičit ve škole, ale to pak padlo. Bavila by mne kytara, ale na tu nebyli učitelé a sama bych se nenaučila, neumím kytaru naladit. ZUŠka bazírovala na stupnicích. Co mi bylo platné, že jsem se naučila stupnice obouruč ... když se to nedalo poslouchat, byly to prostě jen stupnice. Učila bych se ráda, ale jen stupnice a etudy pořád dokola? Bavily mne písničky, uměla jsem jich hrát nakonec stovky, ale k čemu to? Doma piáno nebylo, ani jako dospělá jsem na něj neměla, ven k táboráku se to odnést nedalo a pak už jsem ani neměla kde hrát. Přešla bych na tahací harmoniku, ale pracovní doba ZUŠky mi v dospělosti kolidovala s prací a nejsem zas takový borec, abych se naučila hrát sama. Nějaký čas jsem foukala aspoň do flétny. Dneska už neumím na nic, děti taky ne (bohužel chtěly hrát piáno, ale na to jsem jako samoživitelka neměla zdroje) a navíc je odradilo totéž, co mne: drilování stupnic. Tak třeba jednou vnoučata... A třeba budou mít víc štěstí, protože ke hraní písniček pro radost podle mne stupnic jaxi netřeba...
 Betina 


Re: ZUŠ mne odradila 

(8.10.2013 14:01:46)
Mě odradila tehdy ještě LŠU - Lidová škola umění. Hrála jsem skoro pět let na klavír a děsně jsem to nesnášela. Učitelka na mě řvala, dávala mi pětky do žákovský, neustále stupnice, akordy, cvičení. Navíc se tam ještě učila hudební nauka, kde byl starý nerudný učitel, opruz. Vyvinula jsem pak techniku odchodu na klavír, vstoupila do budovy LŠU, deset minut počkala na záchodě a pak jsem pěkně budovu opustila a courala se domů přes celé město, a přišla jsem akorát tak z klavíru domů. Za čas se to samozřejmě provalilo a já klavíru po dohodě s rodiči nechala. Dnes nezahraju skoro nic kromě ovčáků čtveráků.... Po čase jsem se naučila sama na kytaru, zpívala jsem s kapelou a dodnes chodím zpívat do sboru, škoda klavíru, docela by se hodilo občas něco zahrát. Jenže ten dril a teorie prostě děti nebaví, málokteré je tak nadané a cílevědomé, aby u toho vytrvalo. ~d~ Umět učit děti hudbě je umění. Syna jsme do ničeho nenutili, hezky zpívá a sám se taky uči na kytaru. My doma pořád zpíváme, baví nás to. Tuhle mi kamarádka říkala - hele víš o tom, že pořád zpíváš ? Jsi normální? My se smáli jako blázni, nám to nepřijde, my jsme na to zvyklí a baví nás to.
 Líza 


Re: ZUŠ mne odradila 

(8.10.2013 15:42:47)
Betino, to ti tedy zhnusili ti učitelé, ne?
Já jsem na základě zkušenosti s tehdejší LŠU (ale já u toho vydržela a vždycky jsem byla ráda; taky jsem ale měla výbornou učitelku, nicméně systém byl neúprosnej) poslala nejdřív starší dceru k soukromé učitelce na klavír - od začátku sluch, improvizace, písničky, naučila ji perfektně intonovat, což do té doby neuměla, a navíc v ní dcera získala výbornou starší (o hodně) kamarádku.
Druhou dceru jsem takhle poslala k soukromé učitelce houslí - a výsledek byl, že ji naučila milion zlozvyků a každou chvíli "nemohla". Potom jsme přišli do ZUŠky a já zůstala zírat, jak jsou ty školy jinde než za nás - nebo aspoň tahle.
Učitelku má skvělou, hrát ji baví, ona taky na rozdíl ode mě miluje veřejná vystoupení. Nauku mají povinnou, ale na tu má individuál, takže to vždycky proberem spolu doma a dojde si do zušky jen napsat test.
Tím chci jen říct, že jednak systém už není tak kostnatej, jak býval za nás, a jednak nakonec je to vždycky o konkrétním člověku.
 ivaxx 


Re: ZUŠ mne odradila 

(8.10.2013 16:17:56)
U nás byl postup přesně opačný - jako dítě jsem chodila na soukromé hodiny klavíru a výsledek - prakticky nic neumím a naši to platili 8 let.

Děti jsem vzala rovnou do ZUŠ, ale takové, která se mi zdála svým přístupem lidská a nenutí děti hrát celý rok jedinou skladbu až k dokonalosti pro soutěže. Rozhodně nelituji. Oba hrají na housle, ve školním souboru a hlavně je to jako celek baví. Obvykle stačí oznámení, že příští rok housle nezaplatím, když se cvičit nebude a cvičí. Fakt je, že je to také hodně o učitelích - jejich učitelka je naprosto skvělá (jednak jako hudebnice, jednak jako člověk).
 Klenoflejn+4 


Re: ZUŠ mne odradila 

(12.10.2013 21:43:13)
Já považuji za důležité aby
- dítě mělo od začátku nástroj, který dobře hraje, jinak je to trápení dítěte i učitele. Nemusí být nejdražší, značkový, nový...ale musí prostě hrát. Nepopírám, že to něco stojí, pro malý odlehčený saxofon jsme letěli do Anglie, protože se u nás zatím neprodává...ale stojí to za to. Violoncello z překližky, které má zdarma k dispozici hudebka je prostě trest pro všechny zúčastněné...
- dítě mělo fajn učitele, který sedne jeho tempu, povaze, bude je to spolu bavit. Chce to pátrat, klidně změnit učitele. My jsme se loni s jedním netrefili a byl z toho brek a ztracený rok. Nebyl špatný, byl to umělec bohém, ve škole oblíbený, ale pro nás zkrátka ne. Teď víme co máme cvičit, na hodiny se těšíme a je to jak má být.
- podporovat, chválit, poslouchat, hledat skladby po internetu, hrát s dětma - pokud jste hudebníci. My spolupořádáme vánoční koncerty a půjčujeme děti po okolí na koncerty po kostelích...

Nakonec musím napsat, že máme prostě štěstí na skvělou ZUŠku v Berouně.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.