| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Škola, kterou si rodiče vytvořili sami

 Celkem 57 názorů.
 Jája 
  • 

Zajímavá myšlenka 

(17.9.2012 8:02:17)
Zajímavá myšlenka. Zajímala by mne jedna praktická věc: ta miniškola učitele uživí? Kolik v podobné škole stojí školné? Ptám se proto, že i učitel platí nájem, elektřinu, musí jíst. Pokud to tedy není důchodce s už "státním zabezpečením".
 Koloběžka 1. 


Re: Zajímavá myšlenka 

(17.9.2012 9:48:20)
Koukni se na jejich stránky. Je tam uvedeno členství na měsíc Kč 5000,-.
 susu 
  • 

nelíbí se mi to 

(17.9.2012 9:55:07)
Přiznám se, že takovým experimentům ve vzdělávání dětí nejsem vůbec nakloněná.
Nedávno jsem četla, jak se vrátil Imanuel Parsifal, a jak si pochvaloval, že je vlastně průkopníkem domácího vzdělávání. Jakákoli sekta a úchylák si bude moci vzdělávat děti doma a nikdo nic nezjistí.
 Dobra1 


Re: nelíbí se mi to 

(17.9.2012 15:45:25)
A každý hlupák může šikanovat tvoje dítě ve škole a nikdo nic nezjistí.
Tolik ke generalizaci.

Jinak vše je o kontrolních mechanismech. Mimochodem nabízený model podle mě nabízí asi největší možnost kontroly z obou stran.
 Dana, dvě děti 
  • 

Re: nelíbí se mi to 

(17.9.2012 16:36:44)
Každý hlupák ve škole? :-(
 Pišťucha 


Re: nelíbí se mi to 

(17.9.2012 16:56:52)
Vy jste se nikdy nesetkala ve škole se šikanou, se kterou nikdo nic nedělal?
Já ano za dob svého studia (ze stran spolužáků i učitelů) i za dnešních dob, kdy kamarádčina hocha terorizoval chlapec ze sociálně vyloučené rodiny (otec byl alkoholik), učitelky s tím nic dělat nemohly (nechtěly?) protože chudák chlapec už několik škol vystřídal, byl to problémový kluk. Chápu, že s takovými dětmi se špatnou rodinou se špatně pracuje, ale proč tím mají trpět slušné děti? Škola to neřešila, vyřešila to kamarádka - naučila svého syna sebeobraně. Opravdu je toto řešení? Další kamarádky mají velmi chytré děti, bohužel mají starší sourozence a bohužel se od nich naučili dřív číst a psát a počítat a ve škole se nudí a zlobí. Jak se to řeší? No tyto chytré děti jsou ponižovány ze strany učitelek, protože jsou napřed, protože se v hodinách nudí a vyrušují, nebo se nudí a dělají něco jiného a nedávají pozor...

Chápu pohnutky proč chtěli rodiče poskytnout dětem individuální výuku.
 Helga 
  • 

Re: nelíbí se mi to 

(17.9.2012 17:39:59)
Šikanu chytrých ze strany učitelů jsem nezažila, spíš bezmoc, jak pracovat se třídou, kde bylo několik dětí nadprůměrných a zbytek normální, občas se vyskytl někdo podprůměrný. Pokud podprůměrný hodně zlobil, bylo jediným řešením přeřadit ho do zvláštní školy, pokud ne, třeba skončil už v osmičce. Ti chytří měli smůlu, pro ně vhodné školy nebyly, pokud byly, byly daleko a dojíždění bylo pro rodinu nákladné, takže to častokrát vzdaly.
I toto řešení není pro všechny. Měsíční poplatek je pro řadu rodin dost vysoký, nehledě na to, že ve státní škole mají děti ještě dotovanou stravu. Takže řešení je jen pro ty, co na to "mají".
 susu 
  • 

Re: nelíbí se mi to 

(18.9.2012 7:20:04)
Když někdo bude šikanovat tvé dítě ve státní škole, můžeš ho ty ,jako rodič, převést jinam. Když rodiče nechají vymýt dětem mozky v domácím vzdělávání, tak nikdo neudělá nic.
Tím samozřejmě neříkám, že dětem všichni rodiče v DŠ mozky vymývají. Jen že je to prima pro lidi typu Imanuela Parsifala.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: nelíbí se mi to 

(19.9.2012 18:10:13)
Susu, nevim, jací rodiče vzdělávají svoje děti jinde, ale já mám na starost domškoláky pod naší školou, kterých je cca 30, a zatím musím říct, že všichni ti rodiče jsou velmi schopní a zodpovědní. Není jedinej důvod ty děti litovat - naopak je jim co závidět.

MMCH někteří z těch rodičů i měli snahu posílat děti do školy a rozhodli se pro domácí vzdělávání až poté, co na ně dolehla realita českýho školství. MMCH důvodem pro dom. vzděl. můžou bejt i následky šikany, když už jsi ji tedy jmenovala.
 Nikola Křístek 


Re: nelíbí se mi to 

(18.9.2012 1:45:41)
Dobrý den,
nedomnívám se, že experimentujeme ve výuce, spíše ve formě organizace. Po akcích Plošné testování či Maturita mám pocit, že neřízené experimenty se v oblasti vzdělávání dějí poměrně často ... a jako rodič mám pocit, že při experimentu Sdružená škola nad tím mám aspoň trochu kontrolu :)
 Lampion911 


Nelíbí se mi webovky 

(17.9.2012 11:13:26)
Nelíbí se mi webovky školy Robinson (působí na mne, že jsou "šité horkou jehlou"):

1) v jediném článku, který jsem si namátkou přečetla - "Druhý týden v Robinsonovi" - jsem letmým pohledem zjistila 3 chyby a překlepy; předložky na konci řádků napříč webem
2) úprava a grafika je pro čtenáře velmi nepřátelská - např. v dolní části stránky mini fialová písmenka na tmavě zeleném podkladu - nelze přečíst
3) zprávy pro rodiče jsou zde naposledy z ledna? Tam to tedy žije...

Nápad zařídit si svoji školu se mi líbí, ale stránky mají školu prezentovat v dobrém světle - tyto mě naprosto nepřesvědčily o profesionalitě provozovatelů.
 bobina,1 dcera 
  • 

Re: Nelíbí se mi webovky 

(23.9.2012 7:50:34)
Víte, já osobně jsem webovky ještě neviděla, ale nápad je to skvělý.Zato jsem viděla vzorné třídní knihy i "přípravyů učitelů..měla jsem tu čest mezi nimi pár let pobývat..a školy většinou nestály za nic...tedy..učitelé....pokud mohu odhadem konstatovat, takpouhých 25 procent učitelů se k dětem chová tzv. "slušně" a s citem..ostatní jsou často vyhořelí, autoritativní a kupodivu se málo píše o tom, že právě učitelé mohou být těmi, kteří spouštějí šikanu a děti učí šikanovat..však co je to jiného, než když např. ukáže přede všemi dětem žákův sešit se slovy"Vidíte, děti, takhle píše prase"....
 Pišťucha 


Super - jde to :-D 

(17.9.2012 16:51:29)
Díky za článek i odkazy.
Nedávno jsem si s touto myšlenkou také pohrávala a jsem ráda, že to jde :-D

Musím ale souhlasit s tím, že webovky jsou dost špatné ~a~
 Hana Viansová 
  • 

Re: Super - jde to :-D 

(17.9.2012 20:55:01)
Ráda bych se podělila o svou zkušenost s paní Strnadovou, která bude v Robinsonu dělat hlavní učitelku.

Můj syn k ní chodil přes tři roky na ZŠ Dědina, kde byla v každém ročníku jedna Waldorfská třída. První měsíce nebo možná rok byl celkem v pořádku, nicméně v okamžiku, kdy jsme chtěli mít jako rodiče víc informací, přehled o dění ve třídě a větší kompetence, nastal problém. Sofie na všechny námitky a návrhy reagovala sdělením, že "to je Waldorf a vy tomu nerozumíte". Nějakou dobu jsme tomu i částečně věřili, protože kromě jednoho člověka nikdo z nás žádné Waldorfské vzdělání neměl, ale na začátku čtvrté třídy došla situace do stadia neudržitelnosti. Nechci popsat pět stránek, tak jen několik citátů z poslední třídní schůzky, po níž pět dětí odešlo hned, dalších pět do konce roku a další (počet nevím) v dalším školním roce.

- (v odpovědi na dotaz rodiče) "Neuspokojím - moje myšlení je rozevláté, ale to jsem prostě já, prostě to tak mám."
- "Násobilku děti zvládají. A.? To je výjimka, ta neumí nic. M.? To je další výjimka, ten tu tři roky nic nedělá." Rodiče A. ani M. nebyli nikdy předtím pí učitelkou informováni o tom, že by byl někde problém.
- (o něco později) "Mně nevadí, že neumí násobilku. Prostě to tak asi má." "Mně nevadí, že neumí násobilku nebo neumí číst. Jsem úplně klidná, že v 9.té třídě se pak na školy dostanou, v 8.a 9. se pak vše dohání."
- (na žádost, aby rodiče dostávali informace co nejdříve, pokud dítě začne ve výuce zaostávat, nemá dlouhodobě pomůcky apod.) "Nemohu. Jsem příliš pohlcena výukou. Nemohu na tyto věci myslet."
- (z dřívější třídní schůzky): "Doplňovat si látku za období nemoci je zbytečné, protože výuka je momentální zážitek, a pokud to dítě nezažije se třídou, pak už vlastně látka není živá, je to mrtvá hmota."

V posledních několika týdnech až měsících se ve třídě hlavně meditovalo a Sofie například tvrdila dětem, že průpovědi mají strašlivou sílu a že pokud se na ně nebudou dostatečně soustředit, mohou je i zabít. Nutila děti, aby se za ni a za jejího přítele modlily a pak jim říkala, že jejich modlitba byla vyslyšena (když její přítel získal práci) nebo že se zřejmě nemodlily dost intenzivně (když ji sehnat nemohl). Citlivější děti somatizovaly, trpěly bolestmi břicha a nespavostí, prožívaly stavy úzkosti.

Trvalo cca rok, než byla zbavena třídnictví, a další měsíce, než odešla ze školy úplně. Toto považuji za katastrofální selhání dědinské školy - jak Waldorfského kolegia, tak ředitele celé ZŠ.

Největší ironii spatřuji v jejím výroku o tom, že "nerada setrvává u systému, který je příliš uzavřený". Sofie rozhodně udělala všechno pro to, aby v tomto systému mohla zůstat. Že se jí to nakonec nepovedlo, považuji za výhru pro všechny dědinské děti. Když teď čtu o tom, v jaké pozici se má od letošního roku nacházet, mám vážné obavy o blaho dětí, které se jí dostanou do rukou.

Když Sofie na Dědinu přišla, vyprávěla nám, jak ji z předchozí školy vyštípalo neosvícené, tmářské vedení. Až zpětně jsme se dozvěděli, že tam proběhlo něco podobného jako u nás. Dodnes mám poměrně za zlé těm, kdo s ní tuto zkušenost udělali, že se nepokusili žádné informace zveřejnit, i když připouštím, že bych je tenkrát asi nebrala tak vážně jako dnes. Pokud můj příspěvek lidi z Robinsonu neodradí od spolupráce se Sofií, velmi je prosím, aby měli oči otevřené a nepřehlíželi podezřelé signály tak dlouho, jako jsme to bohužel dělali my.
 Alena 
  • 

Re: Super - jde to :-D 

(17.9.2012 22:14:35)
Mam pocit, podle popisu, ze dite me zname bylo spoluzakem vaseho ditete. Tenkrat to na me pusobilo hrozive. Asi bych si tuto zkusenost nenechavala jen pro "rodinu" a poslala ji primo Robinsonum.
 Hana Viansová 
  • 

Re: Super - jde to :-D 

(17.9.2012 22:17:38)
Já předpokládám, že když tento článek zakladatel Robinsona napsal, tak bude sledovat reakce? Ale možná mu odkaz pošlu, pro jistotu.
 Hana Viansová 
  • 

Re: Super - jde to :-D 

(17.9.2012 22:20:34)
Ještě přikládám vyjádření psychiatra, který byl s kauzou detailně obeznámen:


"Otázka nadměrného používání technik měnících stav vědomí a jejich vlivu na duševní zdraví je v psychiatrii pojímána poměrně jednoznačně.
I u dospělých osob se tyto techniky, pokud jsou užívány mimo psychoterapeutický kontext a u osob s jistou dispozicí ke vzniku psychických potíží, mohou stát spouštěči duševních poruch, a to nejen ve smyslu relativně neškodných reaktivních potíží, ale i ve smyslu spuštění latentní psychózy. Vytipování osob, u nichž je psychická odolnost v tomto smyslu snížena, je velmi obtížné, ne-li nemožné - závisí to na mnoha faktorech od dědičnosti přes vlivy v těhotenství a raném dětství až po působení výchovného prostředí. Ještě ve větší míře totéž platí u jedinců dosud nedozrálých, u nichž se většina osobnostních struktur ještě vytváří a není upevněna. Riziko provokace vážného psychického onemocnění (počínaje psychosomatickými potížemi a úzkostnými stavy a konče schizofrenním onemocněním) u neřízeného, laického a mimo léčebný kontext probíhajícího využívání těchto technik u dětí nelze rozhodně bagatelizovat."
 Alena 
  • 

Re: Super - jde to :-D 

(17.9.2012 22:57:23)
Pošlete, tim nic nezkazite. Maximalne vam nebudou verit.
 Nikola Křístek 


Re: Super - jde to :-D 

(18.9.2012 0:39:05)
Dobrý den,

určitě jste svůj příspěvek v diskusi publikovala s dobrým úmyslem,
výběr učitele, jak jsem psal, byl poměrně dlouhý a náročný proces.

Domnívám se, že Sofie nabízí mnohé kvality, se kterými se u učitelů setkávám zřídka, a s respektem k vašemu názoru má Sofie nadále naši důvěru.
Třída v Robinsonu je poměrně otevřený systém, vstupují do ní rodiče v roli lektorů či asistentů, po většinu času není učitel ve třídě jediným dospělým. Mimoto nás Sofie pravidelně informuje o jednotlivých dětech a pravidla chování a režim dne/týdne ve třídě i vzdělávací plán prošel vstupní diskusí se všemi rodiči, ve které budeme pravidelně pokračovat.

Byl jsem dnes svědkem toho, jak Sofie při relaxační chvilce důsledně vysvětlovala dětem rozdíl mezi relaxací a meditací. Nedošlo při tom k žádnému pokusu o meditaci a věřte mi, že při respektu k síle některých duchovních technik žádné psychologické experimenty u nás probíhat nebudou.

Je jasné, že lidé mívají mnoho vrstev, které se mohou časem odhalit a může jít i o nemilé překvapení. Máme s tím zkušenost i ze státní školy, a domnívám se, že ve "sdružené" škole je riziko přehlédnutí nižší.
 Veronika 
  • 

Re: Super - jde to :-D 

(24.9.2012 8:52:46)
Dobrý den,

ráda bych jen maličko přispěla k tomuto tématu. S paní učitelkou Strnadovou jsme se s dcerou seznámily příchodem dcery do 4D. ZŠ Dědina. Dcera na paní učitelku vzpomína ráda a když se dozvěděla, že odchází bylo jí to líto. Co člověk to názor, co člověk to zkušenost. Dcera byla se Sofií ráda.
Hezký den Veronika
 susu . 
  • 

Re: Super - jde to :-D 

(18.9.2012 7:16:27)
Ach jo, to zní děsně. A ještě děsnější je představa, že v Robinsonu jsou s ní spokojení. ~a~
Na domácím vzdělávání mi vadí ta možnost nenápadného vymytí mozků dětem.
 Nikola Křístek 


Re: Super - jde to :-D 

(18.9.2012 1:48:21)
Dobrý den, jsem rád, že vás design webovek neodradil od úvah nad modelem, který prezentují.
Určitě není vše dokonalé, nejen webovky... a ten článek jsem zveřejnil proto, aby inspiroval další lidi, kteří by chtěli zajistit vzdělávání svých dětí po svém.
 JaninaH 


Jde opravdu o individuální vzdělávání? 

(17.9.2012 21:46:08)
V článku se uvádí: S překvapením jsme zjistili, že paragraf 41 školského zákona, podle kterého probíhá „tradiční“ domácí vzdělávání, zcela vyhovuje našemu záměru. Odpovědnost za výuku je na straně rodiče, stát však rodiči nenařizuje, aby sám výuku vedl.

Fajn, ale lze při výuce až dvanáctičlenné skupiny dětí mluvit o "individuální výuce"? Stát sice nenařizuje, aby výuku vedl rodič, ale má jít o výuku individuální. V žádosti o individuální výuku se dle odst. 2, písm. e) musí příslušné škole nahlásit vzdělání osoby, která bude žáka individuálně vzdělávat. Není podivné, když tam x dětí má nahlášenu paní Sofii? Nebo ta škola toleruje, že ve skutečnosti nejde tak docela o individuální vzdělávání?
Myslím si, že kolem vzdělávání tímto způsobem je víc otazníků, než se nám článek snaží namluvit.
 Nikola Křístek 


Re: Jde opravdu o individuální vzdělávání? 

(18.9.2012 1:08:37)
Dobrý den,
k vašim vyřčeným i nevyřčeným otazníkům:

CITACE "lze při výuce až dvanáctičlenné skupiny dětí mluvit o "individuální výuce"? Stát sice nenařizuje, aby výuku vedl rodič, ale má jít o výuku individuální."

Pedagogický slovník (Průcha-Walterová-Mareš) se věnuje několika pojmům obsahujícím slovo "individuální". Individuální výuka je definovaná jako "Výuka jednoho žáka jedním učitelem", tehdy ani domácí vzdělávání např. tří dětí jejich mamkou této definici nevyhovuje. Já však v článku používám termín "individualizovaná výuka", což je popsáno ve slovníku jako "Způsob diferenciace výuky, při níž se zachovávají heterogenní třídy žáků jako základní sociální jednotka a provádí se diferenciace vnitřní, obsahová i metodická, respektující individuální zvláštnosti žáků."

CITACE "V žádosti o individuální výuku se dle odst. 2, písm. e) musí příslušné škole nahlásit vzdělání osoby, která bude žáka individuálně vzdělávat. Není podivné, když tam x dětí má nahlášenu paní Sofii? Nebo ta škola toleruje, že ve skutečnosti nejde tak docela o individuální vzdělávání? "

Opět používáte pojem "individuální". Můžeme spekulovat, zda je v zákoně použito vhodně, nicméně zákon nevylučuje možnost, že jedna osoba individuálně vzdělává více dětí. Lidé, kteří praktikují tzv. tradiční domácí vzdělávání často uvádějí, že některé výukové činnosti probíhají v komunitě, využívají kapacit specializovaných lektorů, děti se v rodinách "střídají" (2 dny v jedné, 2 dny v druhé)... nepředpokládám, že škola, do které jsou děti zapsány, disponuje seznamem všech vzdělavatelů, kteří se kolem dítěte vyskytují. Proto si stále myslím, že stávající legislativa námi využívaný model umožňuje a tuto otázku jsem konzultoval i s některými zákonodárci. Jistě by bylo prima mít ve školském zákonu doslovný popis sdružených škol, avšak legislativní pragmatismus říká "pokud se podle zákona dá pracovat, nesnažte se jej měnit".

CITACE "Myslím si, že kolem vzdělávání tímto způsobem je víc otazníků, než se nám článek snaží namluvit."
Nejsem si vědom, že bych tvrdil, že jsem v článku pojmenoval veškeré aspekty modelu sdružených škol. Určitě je otazníků mnoho, ostatně jako u všech lidských činností. Vyjmenoval jsem oblasti, které nám připadají nejdůležitější, a stručně popsal, jak jsme se jim věnovali. Je mi trochu nepříjemné, že mi podsouváte záměr se čtenáři manipulovat. Bylo by, myslím, prospěšnější, kdybyste dokázala ony případné nevyřčené otazníky pojmenovat.
 JaninaH 


Re: Jde opravdu o individuální vzdělávání? 

(18.9.2012 7:51:30)
O "individuálním vzdělávání" nehovořím ani tak já, ale, paragraf 41 školského zákona jako o jiném způsobu plnění povinné školní docházky. Já jen polemizovala s tím, že dle vás je skupina o 12 žácích vyučovaná placeným učitelem individuálním vzděláváním ve smyslu zákona.
Termín "individualizované vzdělávání" jen podle mého názoru úplněvněco jiného, je to pedagogický termín týkající se nikoli způsobu plnění povinné školní docházky, ale přístupu učitele k žákovi.
J.
 Nikola Křístek 


Re: Jde opravdu o individuální vzdělávání? 

(18.9.2012 16:04:27)
Stejně jako při vzdělávání tří dětí, nemyslíte?
 Jája 
  • 

Re: Jde opravdu o individuální vzdělávání? 

(18.9.2012 8:27:21)
Janino, tohle bych nehrotila. Jejich výuka možná není individuální, ale dala by se považovat za soukromou školu nebo malotřídku. Takže bych tolik neslovíčkařila. Spíš bych se zaměřila na to, co se děti budou učit a co se ve škole naučí.
 JaninaH 


Re: Jde opravdu o individuální vzdělávání? 

(18.9.2012 9:37:09)
Příběh pana Rozumbrady:
Nechutnají mi kupovaná rajčata. Zasadil jsem si tedy na své zahrádce tři keříky rajčat. Ale jelikož jsem velmi zaměstnaný člověk, nemám čas se o rostlinky starat. Co teď? Rozhlédl jsem se po okolí – a vida! I sousedé zprava i zleva mají na svých zahrádkách zasazená rajčata, dva tři keříky každý. Co kdybychom se domluvili, zbořili ploty a starali se o rajčata společně? Slovo dalo slovo, zbořili jsme ploty, založili společnou rajčatovou plantáž a nazvali jsme ji „Farma u šťastného rajčete“. Ale i sousedé jsou velmi zaměstnaní lidé, nikdo z nich nemá čas o rajčata pečovat. I najali jsme si odborníky. O našem hlavním agronomovi je sice známo, že musel odejít z blízké farmy, protože mu všechna rajčata uschla, ale nám se přesto jeho koncept intuitivního pěstitelství "Vstávej semínko holala" velmi líbí. A koneckonců my už si ho dokážeme ohlídat, aby měl výsledky.
Všechno se daří, sluníčko svítí, odborníci pracují, rajčata se červenají.
Včera jsem potkal známého, který provozuje farmu. Celý ustaraný si mi stěžoval, co je okolo farmaření starostí, jak musí dodržovat různé normy, mít různá povolení, papírovat, jak k němu chodí kontroly.
„Ale co mám tobě povídat“, dodal, „ty přece máš taky farmu“.
„Co tě nemá“, odtušil jsem dotčeně. „Já nic nemusím, nemám žádnou farmu, já mám jen na zahrádce tři keříky rajčat“.

 Nikola Křístek 


Re: Jde opravdu o individuální vzdělávání? 

(18.9.2012 15:52:18)
Alegorie je jistě mocný nástroj, ale nejsem si jistý, zda jí rozumím. Má takovou zvláštní moc, člověk se jí nechá unést, věří jí, i když jí třeba úplně nerozumí. Osobně preferuji spíše racionální než mýtická sdělení, a protože komentujete můj článek, rád bych vás poprosil o korekci interpretace následujících jinotajů:

Rajčata = vzdělávání nebo děti? "Nechutnají mi kupovaná rajčata" by mohlo reagovat na mou potřebu vytvořit alternativu vůči dostupné nabídce vzdělávacích institucí. Pak bych ale nerozuměl příměru s keříky rajčat... nějak tuším, že začínáte mluvit o dětech... jako vzdělávání pak používáte "pěstitelství, možná... prostě tomu nerozumím... pomůžete mi?

Agronomem je asi myšlena paní učitelka. Píšete, že všechna rajčata uschla... v kontextu dalších komentářů zřejmě narážíte na popisovanou nekvalitní práci s dětmi. V podobenství se ten výrok může zanořit... a pak nečekaně vyplout. Pokud máte nezprostředkované informace o tom, že námi vybraná paní učitelka není kompetentní, prosím, předejte mi je, není v zájmu naší školy mít nesprávného učitele. Jinak bych se musel domnívat, že prostřednictvím příměru šíříte nepodloženou informaci. Případně mi vysvětlete, zdali se v interpretaci vzoru osobnosti agronoma pletu.

"koncept intuitivního pěstitelství "Vstávej semínko holala"" - podle kterých kritérií soudíte kvalitu programu a metod, které se v Robinsonovi používají, prosím? Mám dojem, že dětskou říkankou jen chcete zesměšnit... pletu se?

"Všechno se daří, sluníčko svítí, odborníci pracují, rajčata se červenají." - to zní jako pozitivní popis... a protože ve škole často pobývám, v tomto bodě mohu souhlasit.

"Známý, který provozuje farmu" - ředitel soukromé základní školy?
Jaké má pak být vyznění podobenství? Že soukromé školy mají více formální agendy než sdružené? To jistě není objev, který je třeba halit do alegorického hávu. Je to vyváženo tím, že soukromé školy pobírají dotace na plat učitele dle normativu, zatímco my neseme všechny náklady na vzdělávání našich dětí (vyjma učebnic) z našich rodinných rozpočtů.

Za podobenstvím se skrývá poučení nebo obtížně sdělitelná pravda. Můžete prosím explicitně napsat, o jaké poučení či pravdu jde? Nebo to opravdu nelze sdělit? Tehdy bych zavzpomínal na nejslavnější Wittgensteinův citát "O čem se nedá mluvit....". Pro diskuse na veřejných fórech mi připadá velmi inspirativní. Souhlasíte?
 JaninaH 


Re: Jde opravdu o individuální vzdělávání? 

(18.9.2012 16:24:53)
Pane Křístku,
prosím neberte si to tak, byla to jen taková legrácka. V podstatě to byla reakce na vyjádření neregistrované uživatelky Jáji, že můj dotaz, zda jde o individuální vzdělávání ve smyslu školského zákona nebo ne, napsala, ať "neslovíčkařím", že nejde o formu, ale o obsah, že se instituce, kterou provozujete, dá brát jako soukromá škola nebo malotřídka a že je to vlastně jedno.
S tím nesouhlasím a pokusila jsem se svůj názor vtipně (nebo spíš rádobyvtipně) vyjádřit.
Pointou mělo být to, že se Robinson nazývá školou, ale není to škola, že děti jsou registrovány v ZŠ jako individuálně vzdělávané svými rodiči, což ale nejsou. Toto konkrétně bych jako rodič, který pro své dítě hledá vhodnou formu vzdělání, vnímala hodně negativně.
Opravdu za tím nic jiného nehledejte, nechtěla jsem nikoho pomlouvat ani se nikoho dotknout.
 Nikola Křístek 


Re: Jde opravdu o individuální vzdělávání? 

(18.9.2012 16:40:38)
Prima, děkuji za odpověď.
Slovo "škola" má silné kulturní konotace, je velmi obtížné se o organizovaném vzdělávání dětí vyjádřit srozumitelně jiným slovem.
I o domácím vzdělávání se také hovoří jako o domácí škole, např. Asociace DV má webovky na doméně domaciskola.cz.
My jsme hledali co nejlepší termín, používali jsme "Komunitní individualizované vzdělávání", ale je to příliš složité vyjádření na zkratka "KIV-model" je nesrozumitelná.
Začali jsme na radu jednoho z rodičů používat název "Sdružená škola", jistě to není dokonalé označení... a budeme vděční za lepší návrh...
 CisloPi 


Re: Jde opravdu o individuální vzdělávání? 

(18.9.2012 16:42:55)
JaninaH ~g~
 Komara, 3 kluci 


domaci vzdelavani? 

(17.9.2012 23:05:59)
My ucime sve deti tretim rokem doma. Komunita domacich skolaku je az prekvapive velika a neni problem delat spolecne projekty a akce. Domaci vzdelavani urcite neznamena separaci deti od spolecnosti - spise naopak. Myslim, ze jim dopravame vyrustat v prirozenejsim prostredi nez jsou prave velke skupiny stejne starych deti v jedne mistnosti. Zatim nas to moc bavi a chlapeckum a cele rodine to myslim velice prospiva. To co popisujete vy ovsem za domaci vzdelavani absolutne nepovazuji. Muze to byt urcita forma vzdelavani, ktera nekomu vyhovuje, ale absolutne popira ideu domaciho vzdelavani. Jste teprve na uplnem zacatku sveho experimenu na to abyste tvrdil jak je skvely a vyhovuje vam i detem. Jsem opravdu zvedava jak se to bude ubirat dal.
 Nikola Křístek 


Re: domaci vzdelavani? 

(18.9.2012 0:18:19)
Dobrý den,
reaguji na váš příspěvek.
Nemám v úmyslu popírat ideu "domácího vzdělávání" a nejsem si vědom, že bych to někdy dělal.
Nevím, jak dlouhá má podle vás být doba, po které je možné vyhodnotit, zda je člověk spokojený nebo ne. Ponechávám si výsadu tuto dobu si určit sám.
Nemyslím si, že jsme "úplně na začátku" a formulaci " na to abyste tvrdil jak je skvely" opravdu nerozumím. Svou roli v tom hraje i skutečnost, že jsem nikde netvrdil, že "experiment je skvělý". Experiment se může skvěle povést, skvěle provést, nebo taky ne. V publikovaném článku jsem však pouze napsal, že model sdružené školy naplňuje naše očekávání, a zatím na tomto stanovisku nemám důvod něco měnit.
Když píšete "Domaci vzdelavani urcite neznamena separaci deti od spolecnosti", může to vyznít tak, že v článku píšu, že domácí vzdělávání znamená separaci od společnosti. Nikde v článku ale nic takového netvrdím a ani si to nemyslím. Nevím, proč jste zde něco takového napsala, patrně zde řešíte problém, který vznikl jinde a se kterým zde zveřejněný článek nemá nic společného.
Přeji mnoho zdaru v domácím vzdělávání, je prima, že dopřáváte svým dětem to, co sama považujete za nejlepší.
 Nikola Křístek 


Re: domaci vzdelavani? 

(18.9.2012 0:18:19)
Dobrý den,
reaguji na váš příspěvek.
Nemám v úmyslu popírat ideu "domácího vzdělávání" a nejsem si vědom, že bych to někdy dělal.
Nevím, jak dlouhá má podle vás být doba, po které je možné vyhodnotit, zda je člověk spokojený nebo ne. Ponechávám si výsadu tuto dobu si určit sám.
Nemyslím si, že jsme "úplně na začátku" a formulaci " na to abyste tvrdil jak je skvely" opravdu nerozumím. Svou roli v tom hraje i skutečnost, že jsem nikde netvrdil, že "experiment je skvělý". Experiment se může skvěle povést, skvěle provést, nebo taky ne. V publikovaném článku jsem však pouze napsal, že model sdružené školy naplňuje naše očekávání, a zatím na tomto stanovisku nemám důvod něco měnit.
Když píšete "Domaci vzdelavani urcite neznamena separaci deti od spolecnosti", může to vyznít tak, že v článku píšu, že domácí vzdělávání znamená separaci od společnosti. Nikde v článku ale nic takového netvrdím a ani si to nemyslím. Nevím, proč jste zde něco takového napsala, patrně zde řešíte problém, který vznikl jinde a se kterým zde zveřejněný článek nemá nic společného.
Přeji mnoho zdaru v domácím vzdělávání, je prima, že dopřáváte svým dětem to, co sama považujete za nejlepší.
 Tragika 


Re: domaci vzdelavani? 

(18.9.2012 1:03:41)
Osobně znám děti pana Křístka, jeho nikoliv. O škole Robinson jem uvažovala opravdu jen chvíli. Pak jsem nahlídla pod pokličku a nevábně to zavonělo.
Školu otevírali s tím, že ji povede výborná učitelka. Nakonec se střídali nadšenci a rodiče. V soukromé škole v Břežanech mi pak ředitelka řekla, že rodiče dětí jsou ,,tak spokojeni s výukou v Robinsonovi,, , že hromadně hlásí své děti na jejich školu.
Opět se ukázalo, že pouhé nadšení nestačí.
V Černošicích jsou nevychované děti pana Křístka a jeho pseudovýchova dobře známy. Osobně znám i rodiče, kteří raději nedali své ratolesti do školky, aby se vyhnuli kontaktu s výše zmiňovanými.
Ve světle těchto informací chápu, proč pan Křístek usiloval o školu podobného charakteru.
Byla jsem dokonce i na informativní schůzce. Nevěřila jsem vlastním očím a děkovala Bohu, že moje ratolest nebude dělat Robinsonům Pátka.
 Tragika 


Re: domaci vzdelavani? 

(18.9.2012 1:13:40)
Pane Křístku, víte vůbec, co se odehrávalo na Dědině????~Rv~Rv~Rv
Víte, že se díky této učitelce několik dětí psychicky zhroutilo?
Jste obeznámen s tím, kolik dětí opustilo kvůli vaší ,,výborné učitelce,, školu? Já ano.
Přečtěte si prosím diskuzi Waldorfská škola. Pamatuji si, že tam konkrétně tuto situaci popisovala jedna z matek.
Bohužel ji znám i z vyprávění těch, kteří tam děti měli a se Sofií měli tu čest.
To snad ani nemůže být pravda!~8~~a~~8~

 Nikola Křístek 


Re: domaci vzdelavani? 

(18.9.2012 1:31:26)
Dobrý den,

překvapuje mě tvrzení, že mne neznáte a zároveň že jste byla na informativní schůzce. Pokud vím, na všech jsem byl přítomný.

Informace o tom, že v břežanské škole se shlukují dětí, které přešly z "výuky v Robinsonovi", je dle mého stejně zmatená. V DaVincim je jedno dítě, které se v Robinsonovi učilo, a přešlo tam coby dítě učitelky, která do DaVinciho nastoupila. Zeptejte se prosím přímo jí, zda má k Robinsonovi výhrady. Vzhledem k tomu, že se celá tato rodina nadále účastní našich komunitních akcí, byl bych překvapený něčím takovým, o čem píšete.
Paní ředitelky se s dovolením optám, zda podává o Robinsonovi takové informace... přiznám se, že nemilé překvapení nečekám ani v tomto případě.

Ve školce, o které píšete, jsem 2 roky působil jako učitel na částečný úvazek a nyní tam působí moje žena. Školka má plný stav, k mé práci jsem nezaznamenal po dobu svého působení ani potom žádné výhrady... a to ani od její ředitelky, která si servítky moc nebere.
Mám tři děti, jedno z nich má výchovné problémy, které řešíme ve spolupráci s odborníky. Trochu mi tuhne srdeční sval, když čtu takový obecný hanopis mých dětí...

Myslím si, že tu házíte špínu a nevěděl jsem, co vás k tomu vede. Možná nesnesitelná lehkost komentování pod přezdívkou, která mi připadá poměrně výstižná.

Možná vás mělo napadnout, že po rozkliku se objeví váš email a pak je možné najít třeba tento odkaz: http://www.rodina.cz/nazor14696165.htm, na kterém píšete
"Napiš mi na mail nella67@seznam.cz . Já ti zítra dopol. pošlu info.
Opravdu sháníme nejpozději od září 2011 učitelku MŠ. Hlavně někoho kdo je kreativní a má aktivní přístup k práci s dětmi."

Nepřipadá mi pak jako náhoda, že používáte invektivy vůči lidem, o kterých ani nevíte, zda jste je potkala.
 Ridwen2 


Re: domaci vzdelavani? 

(18.9.2012 7:35:41)
Tak tohle mi nedá.
Tragiko, promiň, možná cítíš spravedlivé rozhořčení, ale to, co píšeš, je jeden z nejhorších diskusních příspěvků, jaké jsem kdy viděla. Nejenže prakticky naplňuje skutkovou podstatu trestného činu pomluvy, ale jasně ukazuje, jak lze poměrně jednoduše očernit něčí pověst a charakter před širokým publikem. Podařilo se ti v anonymitě přezdívky znectít jmenovitě, konkrétně a zcela jednostranně jak pana Křístka, tak tu nebohou učitelku, od které by po tvých poznámkách nikdo ani kůrku nevzal, natož aby jí svěřil děti.
Já nikoho z nich osobně neznám, o tomto typu školy jsem nikdy neuvažovala, ale ta poznámka o "nevychovaných dětech", kterým se každý vyhýbá, se do mě teda zasekla a odhalila odpornost sociálních vztahů na české vesnici. A to jsme se do těch Černošic málem přestěhovali! Taky mám dítě s problémovým chováním a z představy, že jakmile bych se tam čímkoli zviditelnila, nějaká sousedka by se začala na veřejném serveru rozepisovat stylem "jedna paní povídala" o mém nevychovaném dítěti a pseudovýchově, se mi dělá poněkud zle.
 Hanina 
  • 

Re: domaci vzdelavani? 

(18.9.2012 8:33:49)
Takže pokud děti zná a ví, že mají výchovné problémy a napsala to, tak pomlouvá? Tak už chápu, proč v Čechách není zloděj, ale člověk, co jen "změnil formu vlastnictví", proč se v Čechách nekrade, ale "odklání" a jinak manipuluje... Jak je tomu dávno, co jsme podobné triky vytýkali komunistům, že lžou, až se i to jejich (P)právo červená. A ono se to používá pořád. No, nějak nám ta pravda a láska nevítězí, pořád má problémy s identitou.
 Ridwen2 


Re: domaci vzdelavani? 

(18.9.2012 8:52:41)
Víš, ona má každá věc dvě strany a zrovna posuzování, jestli je nějaké dítě dost dobře vychované a nějaká učitelka dost dobrá učitelka, je poměrně subjektivní. Kvůli tomu právě máme v závažnějších otázkách soudy, aby určovaly, kde je pravda, a nevládne tu soudce Lynč.
 Alena 
  • 

Re: domaci vzdelavani? 

(18.9.2012 10:03:38)
Ale hodnoceni je vždy silne subjektivni. Jak poznas ze Tragika je ten "kladny" hrdina? Znam velmi zbezne Tragiku i lidi kolem Robinsona a z meho pohledu je to opravdu velmi silna pomluva.
 Tragika 


Re: domaci vzdelavani? 

(18.9.2012 10:47:27)
Nejsem v kůži pana Křístka a ani bych v ní být nechtěla.
Za svými názory si stojím, nejsou to nepodložené bláboly ala jedna paní povídala.
Diskuzní příspěvek Hany Viansové je rovněž pravdivý. Pan Křístek jej ignoruje se slovy, že on si to ( narozdíl od ZŠ Dědina), ohlídá.
Pozornému čtenáři je snad jasné, že paní Haně nejde o pomluvy. Určitě ani já nemám zapotřebí očerňovat osobu pana Křístka. Jeho reakce mne nepřekvapila.
Aneb - Něco tady smrdí? Tak půjdeme zjistit, kdo na ten smrad upozornil. Myslím, že můj mail je to poslední, co by mělo pana Křístka zajímat.~6~
 Alena 
  • 

Re: domaci vzdelavani? 

(18.9.2012 11:37:20)
Opravdu cítím víc než jemnou nuanci mezi příspěvkem paní Hany Viansové "dlouholetá zkušenost s pi.ucitelkou, chtěla bych Vás na ní upozornit" a Vaším "pana N.Křístka neznám, při vyučování jsem nikdy nebyla, ale jeho syn je nevychovany".
 Hanina 
  • 

Re: domaci vzdelavani? 

(18.9.2012 12:16:35)
Ano, přesně v duchu tohoto státu: je nám jedno, co se děje, ale napadneme a očerníme toho, kdo to vynesl ven. Jakékoli upozornění na možnou nepravost potrestáme hned v zárodku, protože to je kyd. A pak se divíme. Stát se taky najednou diví, že pančovaného chlastu může být až 50%, i když o pančování a jeho rozsahu minimálně 2 roky věděl.
 Nikola Křístek 


Re: domaci vzdelavani? 

(18.9.2012 14:27:52)
Je mi líto, že diskuse pod tímto článkem není strukturovaná a míchají se tady mezi vlákny názory na organizační formu a lidské kvality jednotlivých aktérů jmenovaných v článku.

Paní "Tragiko", domnívám se, že diskuse s vámi nebude přinášet nic dobrého, protože vy pravdu nehledáte, vy ji prostě jednou provždy máte a je jen otázka vytrvalosti bušení do klávesnice, dokud to všichni neuznají.

Z vašeho vyjádření "Diskuzní příspěvek Hany Viansové je rovněž pravdivý. Pan Křístek jej ignoruje..." je mi jasné, že než byste ztrácela čas něčím takovým jako je ověření tvrzení, které zde veřejně vystavujete (kontakty na mne jsou na webu Robinsona), budete setrvávat ve své "pravdě". S paní Viansovou jsem v kontaktu, nehodlám však takto diskrétní děje sdělovat lidem, jako jste vy... protože stejně všechno už dávno víte.

Netuším, co vás k takovému nadřazenému postoji opravňuje, chci vás informovat, že vaše chování může poškozovat práci a dobrou vůli mnoha lidí, nejen těch, které tady bez úcty a snahy o ověření informací jmenujete.

Pokud máte výhrady vůči mé osobě, chci vám říct, že jsem smířený s tím, že nedosáhnu popularity Michala Davida či jiných hrdinů naší doby, a že bych o svých nedostatcích asi mohl napsat poměrně výživnou studii. Nebráním se výtkám... ve vašem případě se ale chci ohradit vůči formě. Jako člověk, který se zajímá o výchovu, jistě znáte techniku, kdy nesoudíme děti za to, jaké jsou, ale upozorňujeme je na to, jak se chovají. Prosím o stejně laskavý přístup, který, předpokládám, uplatňujete na své děti.

Ostatní diskutující, kteří se pročetli až sem, prosím o vyšší míru korektnosti. Článek, který zde byl umístěn bez mého vědomí a souhlasu, měl prezentovat organizační formu vzdělávání, která mně a několika blízkým lidem připadá inspirativní pro ostatní.

V této diskusi bych proto rád obrátil pozornost na původní téma, kterým jsou Sdružené školy... nejlépe v novém vláknu, tohle už je takové pomuchlané.
 Gordita 


Re: domaci vzdelavani? 

(18.9.2012 16:35:35)
Jenže Tragika nenapsala, že děti zná a že mají výchovné problémy. O žádném přímém kontaktu s nimi se nezmínila, jenom že osobně zná lidi, kteří je znali ve školce. Tomu se říká pomluva. Psát někdo takhle o mně, tak sháním právníka, obzvlášť kdyby to mohlo mít dopad na úspěch mého podnikání, jako v tomhle případě.
 kosatka2 


držím vaší škole palce, 

(18.9.2012 13:16:09)
taková škola, to je přesně můj sen. ať se vám daří! kéž bychom za pár let vydělali dost peněz, abychom si mohli něco podobného dovolit...
 Hana Viansová 
  • 

Re: držím vaší škole palce, 

(18.9.2012 13:23:07)
Chci jen dodat, že všechny moje komentáře se týkaly této konkrétní učitelky, ne nově vytvářené školy. O té toho moc nevím a nemám zatím ani jasný názor na její principy a fungování.
 Gordita 


Mám s něčím podobným zkušenost 

(18.9.2012 17:01:19)
Jsem v rozvojové zemi, kde je vzdělání na špatné úrovni, běžně se používají tělesné tresty a postižené děti jsou cíleně vyčleňované z kolektivu (zkušenost jedné známé z roku 2008). Tato známá tehdy s několika dalšími známými matkami založila školku, která funguje dodnes. Ze začátku měly kolem pěti dětí, které byly každý den v týdnu u jiné matky doma, najaly jednu místní studentku jako učitelku. Později jedna z matek poskytla trvalejší prostor ve svém vlastním domě. Tam se rozrostli na deset dětí a dvě učitelky a v roce 2011 jedna rodina poskytla vcelku prostorný dům v dobré čtvrti více méně zadarmo, ale pouze dočasně. Tam se školka rozrostla na více než dvacet dětí (od 18 měsíců do 5 let) a na čtyři učitelky rozdělené do dvou tříd. Jedna z těch původních matek tam od začátku zavedla montessori metody, nezavedly se samozřejmě uniformy (povinné všude jinde ve školkách). Letos byly vážné problémy s místem, na jaře ten dům ta rodina chtěla zpátky, rok trvalo hledání nových prostor, původní známou dokonce soudní cestou napadli obyvatelé čtvrti, kam se škola měla stěhovat, takže z toho na poslední chvíli sešlo, poté byla celá školka celé léto v obýváku jedné z matek (školní prázdniny jsou jenom dva týdny v srpnu) a až tento týden se školka konečně přestěhovala na trvalo. Bohužel se nepodařilo najít nic vhodného v hlavním městě, ale asi deset kilometrů za městem, autem asi 15 minut ve špičce. Platíme 125 USD měsíčně za jedno dítě a trochu míň za druhé, což je na evropské poměry výborná cena. Jsem ráda, že tuhle možnost máme, protože do místní školy bych tady děti dávala nerada a jediná americká škola tady má školné kolem 600 USD na měsíc.
Myslím si, že takovýhle projekt klidně může fungovat i na úrovni základní školy, nápad se mi rozhodně líbí. Bohužel je fakt, že pak všechno stojí a padá s osobností hlavní učitelky. Kdyby se mi nezdála dobrá, asi bych si to rozmýšlela. Každopádně přeju úspěch.
 Nikola Křístek 


Re: Mám s něčím podobným zkušenost 

(18.9.2012 19:12:57)
Dobrý den,

děkuji za povzbudivá a inspirativní slova. Dovolím si na základě vlastní zkušenosti reagovat na poznámku o tom, že vše stojí a padá na hlavní učitelce. V Robinsonu jsme už zažili situaci, kdy jsme o učitele přišli, ale "nepadlo to".... několik měsíců jsme ustáli svépomocí.

Myslím naopak, že klíčová je práce s rodiči, s jejich důvěrou, s pravidly společného fungování. Při úctě ke kantorské práci si myslím, že každý učitel je nahraditelný, ale komunita ne. Píšu to s vědomím, že se to učíme a určitě to není naše nejsilnější stránka... ale pro základní fungování to snad už umíme.

Jsou i podobné "školy", které iniciují sami učitelé, kteří v tom cítí šanci pro seberealizaci. Mohou být dobré a úspěšné... ale v tomto případě plně platí vámi zmíněné riziko.
 bobina,1 dcera 
  • 

Re: Mám s něčím podobným zkušenost 

(23.9.2012 7:56:01)
Protože mám nyní jednoho vnuka, 10 let, kterého skutečně učitelka vyšikanovala ze třídy a musel opustit školu, protože jí "nesedl"..velice vašemu nápadu tleskám a zároveň mne mrzí, že jsem před lety nebyla důslednější, neb jsem měla podobný nápad..měla jsem dvě přítelkyně, které se také už dopředu obávaly, jaká bude škola, do ktreé své děti vypustí...už tehdy jsem navrhovala, že se dáme dohromady a budeme ty tři kluky, kteří navíc byli skoro stejně staří, učit doma..dodnes!! toho litujeme, protože jsme si mohly ušetřit mnohé..a hlavně..naše děti mohly být mnohého uštřeny..takže vám naprosto rozumím a vašemu počínání tleskám a držím palce/píšu to nejen jako býv. učitelka, ale jako jednooborový psycholog, neb jsem viděla, že ze školství musím odejít a vystudovala jsem pajk dodatečně ještě tento obor...
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


To je zajímavý, že jste nikoho nenašli 

(19.9.2012 18:00:08)
Takových skupin je celá řada.

My to tak taky měli, než jsme si založili regulérní školu a tu a tam se na nás někdo obrací pro rady, nebo k nám chce zapsat podobně vzdělávaný děti do domácího vzdělávání ~3~


 Hana Viansová 
  • 

Re: Pripojeni do diskuze o me beze mne 

(5.10.2012 18:43:19)
Dobrý den,

nemohu souhlasit téměř s ničím, co píšete, nicméně nevidím důvod všechno
znovu rozebírat. Nepřesvědčím ani já Vás, ani Vy mě.

Za tím, co tu píšu, si stojím.

Přeji Vám, ať najdete místo, kde budete spokojená.

S pozdravem

Hana Viansová
 Tragika 


Re: Pripojeni do diskuze o me beze mne 

(7.10.2012 15:00:35)
Dívala jsem se na stránky www-dobra-skola.cz
Po paní učitelce Sofii se slehla zem.
Vymazáno je i její jméno, zkrátka nikdy neexistovala.
Že by info na Rodině změnilo náhled pana Křístka?
Její příspěvek zde snad mluví za vše.

Možná bych též mohla něco napsat o potrefené huse. Paní Křístková mi totiž psala mail. Raději bez komentáře.
Důležité info pro všechny - má spokojenou rodinu a milujícího manžela.
Ze srdce jí to přeju.~x~

 Nikola Křístek 


Re: Pripojeni do diskuze o me beze mne 

(7.10.2012 16:00:28)
Sofie už v Robinsonu nepracuje, ne však z důvodů, které zde byly rozebírány. Informaci jsme ihned zveřejnili na našem webu, pokud byste si dala tu práci a zadala její jméno do vyhledávacího políčka na titulní straně anebo přečetla poslední aktualitu, jistě byste byla moudřejší (pokud to ještě vůbec jde :-).
 Nikola Křístek 


Web sdružených škol 

(5.12.2012 13:36:48)
Spustili jsme provizorní web na www.SdruzeneSkoly.cz, kde se budou sbíhat informace o
- sdružených školách, které už fungují
- rodičích, kteří uvažují o zřízení sdružené školy nebo o jejím využívání
- metodických i provozních tipech

Od 12/12 do konce roku bude pro středočeské obyvatele otevřena na www.leknin.eu registrace na celoroční kurz Lektor individualizovaného komunitního vzdělávání, pomocí kterého se ze zájemců o sdružené školy mohou stát jejich poradci nebo zřizovatelé.

Všem, kteří přispěli do této diskuse a pomáhají nám svými připomínkami formulovat základní myšlenky kolem komunitní formy vzdělávání dětí mimo základní školu, zde vyjadřuji upřímný dík.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.