| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Učíme angličtinu dobře?

 Celkem 23 názorů.
 Zdena 
  • 

Souhlasím s vámi 

(11.9.2012 8:35:31)
Ten norský přístup je pro děti lepší. Vidím to na svých, dnes už dospělých, dětech. Dcera chodila do angličtiny jako předškolačka (moc se tam toho nenaučila), syn ne. Oběma jsem pouštěla Muzzy in Gondoland a různé jiné kurzy, syn v té době byl školák, dcera předškolačka. Byli v místnosti, když jsem měla puštěné zprávy CNN. (Neučila jsem je, moje výslovnost není dobrá.) Syna to moc nepoznamenalo, je po otci trochu antitalent. Pasivně zvládá angličtinu na dost dobré úrovni, dokáže číst knihy, sledovat filmy, s mluvením je to horší, ale psaný projev není špatný (vím to proto, že jsem měla možnost číst jím psaný projekt a byl dost dobrý). Dcera nemá problém mluvit, číst, poslouchat, psát. Ostatně to oba ve svých profesích potřebují.
Proto si myslím, že by se animované seriály pro děti neměly dabovat. Kulturní přínos mají minimální, takto by měly aspoň jazykový.

 kačulee 


Souhlasim a dekuji za clanek! 

(11.9.2012 17:30:17)
Hezky den,
cely clanek jsem precetla jednim dechem! Jde poznat, ze pani ma opravdu mnoho zkusenosti a vi, o cem pise. Toto tema je pro me aktualni. Cely minuly skolni rok jsme s dcerkou navstevovaly Anglictinu pro deti, Helen Doron, a letos pokracujeme. Naprosto souhlasim s tim, ze je potreba u cizich jazyku prirozenost, hrava forma, pohodova atmosfera a prostredi. Nam toto vsechno zprostredkovava centrum. Deti si Aj osvojuji prirozenou a hravou cestou, lektorka vyuziva nazornost, stimuluje smysly a predklada detem mnoho hracek a didaktickych pomucek, ktere celemu procesu pridavaji na barevnosti.Je take prostor na to, aby se diteti venovala individualne (v nasi lekci je nas 6), mluvi na kazde dite a snazi se jej stimulovat, interakce je vyborna. Jak je psano v clanku, i ja mam zkusenost s tim, ze ve skole jazyk casto vyucuji nepovolani lide, kteri sami tapou - jak ma pak takovy clovek rozvijet dite? Jedna nase znama vyucuje na ZS anglictinu pouze proto, ze na skole neni k dispozici nikdo jiny a ona jedina aktualne navstevuje kurz pro dospele v Centru volneho casu. Nase navstevy v Helen Doron byly nekolikrat obdarovany nepeknymi poznamkami mych znamych i kamaradek, casto s argumentem, ze o tyto veci se ma starat skola a basta. Ja se vsak pouze na skolu rozhodne spolehat nehodlam... Kdyz se nad tim clovek zamysli, tak je to opravdu smutne...
 T 
  • 

Re: Souhlasím s vámi 

(12.9.2012 8:20:30)
U nas ve skole uci anglictinu z velke casti ucitele, kteri sami mluvit nedokazou a delaji chyby v zakladnich vecech. Deti jsou z anglictiny zpruzene, nebavi je, vysledky spatne. Hodne deti chodi po skole na doucovani z anglictiny privatne, protoze ze skoly nic neumi - a je to pak problem napr. pri prijimackach.

A na co nase salamounska skola letos prisla? Misto 3 hodin anglictiny dala detem hodiny 4 - pospojovane do dvou dvouhodinovek a vsude vykrikuji, jak je na nasi skole rozsirena vyuka jazyku. To, ze uci ucitele, kteri anglicky neumi, a ze efektivita dvou hodin za sebou u deti je hodne sporna, to je uz nezajima.

Je mi z naseho skolstvi hodne zle. Uci lide, kteri maji formalni kvalifikaci, i kdyz nic neumi - a podle toho to vypada. Nabidla jsem se, ze klidne tam tu anglictinu ucit pujdu (mam VS, ale ne pedagogickeho smeru), protoze narozdil od pani ucitelky ji umim a ucim i na jazykovych skolach dospele i deti. Bohuzel to neni mozne kvuli formalnim pozadavkum na ucitele (pedagogicke vzdelani) - a uprimne, nemaji zajem si do sveho zatuchleho hnizdecka zatahovat nekoho ciziho. Takze sve dite ucim sama a musi, chudak, ty 4 hodiny ve skole, ktere mu nic nedaji, pretrpet. Fakt bezva lekce pro zivot.
 Ropucha + 2 


Pravdivé, bohužel 

(11.9.2012 9:19:03)
Co dodat, je to tak.
Jedno z mých dvou dětí mělo na ZŠ od počátku "štěstí" přesně na tu nekompetentní výuku se zapisováním slovíček a mechanickým skládáním vět, jakou autorka popisuje. V nultých letech jedenadvacátého století mě to nemile překvapilo a naplnilo smutkem a lítostí, protože výsledky jsou přesně takové, jaké se nabízejí - dítě jazyk ani po několika letech výuky neovládá a nemá k němu vztah.
Samozřejmě hledáme cesty nápravy na vlastní pěst, ale stojí to čas a peníze a škoda těch promarněných školních hodin.
 Anička; 


Funkční učebnice 

(11.9.2012 9:57:24)
Pokud se jde na angličtinu moc rychle, tak to nejde. Když jsem se setkala s učebnicemi paní Mileny Kelly, které jsou proti těm rádoby moderním pomalejší, kvalitně zpracované, s vysvětlením i v čj - a o hodně levnější, tak jsme se doma doučili i s dětmi (nenadanými s dysgrafií) angličtinu na docela solidní úroveň mluvení i psaní - myslím si, že to není nemoderností metod,nedostatkem prostředků, ale přetěžováním učebnice i dětí, přílišným tempem v počátku a minimálním porozuměním mluveného. (Ke Kelly prac. sešitu je CD, které si děti pouštějí dokola a pasivně či aktivně to do sebe dostanou, i když já jako rodič nejsem v angličtině nej a docela je to i bavilo.)
 Lampion911 


Výuka angličtiny 

(11.9.2012 10:32:58)
Přiznám se, že článek radši ani nebudu číst, protože je mi z výuky AJ v Čechách tak nějak smutno. Mám vystudovaný AJ se zaměřením na vzdělávání. Těsně před zahájením mého studia ke mně chodila na konzultace učitelka ZŠ, která učila děti angličtinu aniž by cokoliv sama uměla! Tato paní učitelka učit mohla, já ne. Dále doučuji angličtinu neteře, které tempo mladého, ambiciózního učitele na ZŠ prostě nezvládají. Proč tento učitel "jede" pořád dál, aniž by si snadno zjistil, že děti nepochopily jednodušší učivo a beznadějně se ztrácejí? Že by podle hesla ŠVP za každou cenu? ~Rv Vztah k angličtině je v obou případech (u paní učitelky, která neumí anglicky i u ambiciózního lektora) u dětí naprosto nulový, děti nejsou motivované a anglicky se podle mne alespoň od těchto pedagogů v životě nenaučí. Vztah budou později v dospělosti těžko hledat a budou se AJ přetěžko učit.
Nechci být jenom kritik - pokud najdu místo pedagoga, chtěla bych také učit. Třeba záhy přijdu o iluze ~6~
Samozřejmě jsem se už setkala i se skvělými pedagogy - na gymnáziu, před lety v kurzu AJ (mimochodem fantastická lektorka, která si nyní dodělává VŠ vzdělání), samozřejmě na univerzitě ~R^
 lucyová (06+08) 
  • 

Re: Výuka angličtiny 

(11.9.2012 14:14:24)
Nejen v angličtině. Znala jsem např. magora, který učil mat+fyz na učňáku a hrozně rád se chlubil tím, jak těm blbým slepicím solí čtyřky, protože ty káče to prostě nehápou. Nebylo naproto vůbec reálné mu vysvětlit, že cílem jeho práce není dupat po něčím egu, ale naučit své svěřence co nejvíc přiměřeně jejich schopnostem - a tudíž že když slečny mají všechny 4, tak chyba bude asi někde jinde.
Pevně doufám, že změny ve školství půjdou i když pomalu, tak aspoň jistě směrem, kdy si tihle pedagogicky nekompetentní lidi půjdou hledat práci v jiných oborech a učit budou ti, kteří k tomu mají předvším vlohy.
 Warhammer 


Výuka 

(11.9.2012 13:04:47)
Vyučuji angličtinu v kurzech jako lektorka, takže hlavně dospělé, ale někdy mám i starší děti. Občas mi zůstává rozum stát nad tím, co se ve školách děje. Polovinu hodiny děti zabijí tím, že opisují z tabule slovíčka (aspoň kdyby pančelka pak zkontrolovala, jestli je mají dobře, ale často se je vesele učí i s chybami). Učí pořád lidi, co to pořádně neumí. Myslím si, že pro spoustu prvňáčků je angličtina dost zatěžující předmět, protože v první třídě se učí číst, psát a počítat - tedy to, co potřebují pro celý život a musí to zvládnout dobře. A ještě jednu věc- vím, že angličtina se dost propaguje i pro děti ze školky, ale já bych dodala, že jen pro děti bez logopedických problémů. Ty s logopedickými problémy mají dost starostí s tím, aby správně mluvily česky, natož vyslovovaly anglicky, kde některé hlásky znějí přesně tak, jak je v češtině odnaučujeme.
 Winky 
  • 

Re: Výuka 

(11.9.2012 18:30:20)
jj, taky jsem doučovala několik studentů a žáků, a taky mi bylo líto, že o angličtině prohlašují, že je to pruda, otrava, pakárna, že to nechápou a že je to těžký. Po cca půl roce společné práce a spoustě "aha-efektů" byli ochotni připustit, že angličtina přeci jen k něčemu je, když ví proč a jak se to učit, když najdou smysl v jejím využití (děti a počítač = využití AJ) a způsob (nemlčet jak ryba když se ho na něco zeptám, ale naprosto jednoduše odpovědět - stylem "jo, ne, jasně, v sedm, nevím, chápu, to je dobře, díky, ahoj". A pak už šly i složitější věci.
Myslím, že hlavním cílem metodického bádání pro učitele jazyků na ZŠ by měla být definice "cizí jazyk je DOVEDNOST, nikoli jen ZNALOST", a s tím by se k výuce resp. jak bylo v článku hezky řečeno "osvojován" jazyka mělo přistupovat. A že každá úroveň této dovednosti je dobrá a užitečná. Sama jsem příznivcem toho, aby se děti nejdříve učily pouze foneticky (cca od těch 6-7-8 let), bez nároků na zápis a čtení, a až později k tomu přijít. I menší děti jsou schopné zopakovat vyslovené složité slovo, které by je v psané formě zmátlo a odradilo. Na druhou stranu si také myslím, že na jazyky není každý úplně talentovaný, a tak bych klidně souhlasila s dvěmi možnými úrovněmi dosaženého výstupu na ZŠ - ti co chtějí a jde jim to by mohli zvládnout více, ti, kterým to jde pomaleji klidně méně, ale zato správně. A druhý cizí jazyk dávala pouze volitelně a ne povinně.
 Ladka 
  • 

aj od školky 

(13.9.2012 19:56:46)
Jsem ráda, že konečně čtu od někoho jiného, kdo nedoporučuje pro všechny AJ již od 1. třídy - nebo ještě lépe od školky.
Přijde mi, že dětí, které mají potíže vyjadřovat se v mateřském jazyce přibývá, proč jim tedy tak brzy přidávat další jazyk?
Také nerozumím velkému trendu dávat nadpoloviční většinu dětí do jazykových kroužků. Tato moda přispívá k tomu, že rozdíly mezi dětmi v jedné třídě jsou tak velké, že je velmi obtížné tam učit. A tím víc se pokročilejší děti nudí. Potom opravdu nemají motivaci ve škole pracovat.

Osobně kdybych měla pocit, že je mé dítě nadprůměrně talentované na jazyky, dám ho od druhé třídy na ruštinu, arabštinu nebo třeba čínštinu.

S tím, že učitelé cizích jazyků mají malou odbornou podporu a motivaci, netřeba polemizovat.
 Zuzana + kluk04, holčička06 


Zjednodušený pohled 

(11.9.2012 14:45:29)
Na článek nemám žádný názor - nic nového pod sluncem.

Ze zahraničních lektorů se však také nekácím. Můj syn chodil loni (ve 2. třídě) na angličtinu k Američance, po roce neuměl nic, zato nosil papíry popsané staženými tvary (na hodinách je museli opisovat): Where´s, who´s, she´s...
Když jsem se ho zeptala, zda umí říct "Kde je moje sestra?", neměl tušení.
Lektorka studovala lingvistiku ve Spojených Státech.
Začala jsem ho učit jednoduché věty formou překladu do jazyka, procvičovat gramatický jev na stejných větných strukturách s drobnou změnou. Konečně ze sebe něco vypraví.

Osobně si myslím, že by pomohlo, kdyby se konečně přestalo všechno dabovat.
 Manka, 1 syn 
  • 

Re: Zjednodušený pohled 

(11.9.2012 15:08:13)
Přesně, chtělo by to víc filmů v angičtině s titulky. Jeden čas byla možnost si televizi přepnout na originální znění, ale pak se začalo vysílat jinak (neptejte se mě, nevím jak :-) a bylo to v háji. Já sama jsem se začala učit anglicky před takovými 22 roky, do dneška žiju z toho, co jsem se naučila tehdy - u soukromého učitele. Bohužel, pan profesor přestal ze zdravotních důvodů učit a bylo to v háji. Žádný jiný učitel už mi tak nesedl. A protože AJ v práci moc nepotřebuji (sem tam si něco přečíst, a to zvládnu), samozřejmě zapomínám. Nyní si občas koupím film za 50 Kč a pouštím si ho v originále s titulky. A zjišťuji, že po takovém třetím shlédnutí už rozumím mnohem víc.
Syn se začal učit na ZŠ od 3. třídy. Ten první rok se tak nějak seznamoval s jazykem a pak jsme ho dali do jazykovky "na kroužek AJ". Ve třídě ŽŠ exceluje, zná věci, které já nevěděla nikdy. Takže přesně je znát, že ZŠ nic moc. Maminky se mě na třídních schůzkách ptají, kam to syn chodí, že vůbec nemá problém. Pravda, je jazykově nadaný, od 7. třídy (vloni) má jako povinně volitelný předmět němčinu a tam také nemá problém. Ale myslím si, že kdyby byl odkázaný jen na ZŠ, nebavilo by ho to a tomu by asi odpovídaly i výsledky.
Jsem pro titulkování filmů všemi deseti!!!
 Zuzana + kluk04, holčička06 


Re: Zjednodušený pohled 

(11.9.2012 18:34:59)
Ano, já vlastně ještě doplním. Proč zavrhovat gramatiku? Osmileté dítě je schopné si procvičovat gramatiku na modelových větách. A nezavrhuju čtení – už pro nejmenší děti se prodávají bohatě ilustrované audioknihy, dítě si může sledovat text a přitom poslouchat zvukovou nahrávku, dcera nadšeně "četla" pohádky takto v pěti letech. Poslední dobou si zas pouští CD Rom. Syn už je schopen sledovat s porozuměním psanou podobu jazyka, poslední dobou u nás frčí Mr. Bean, Shreck…. Na dobrou noc poslouchá Sherlocka Holmese, někdy si spolu pustíme IT Crowd s titulkama. Osmileté díte se již může snadno naučit časovat slovesa v přítomném čase, používat správné slovesné tvary. Během večeře někdy trénujeme otázka-odpověď – odpověď kladná, odpověď záporná… ale někdy také překlad do jazyka. Proč by dítě občas nemohlo něco přeložit?
U nás učí jedna paní malé děti angličtinu „hrou“. Všichni se tam derou, angličtina hrou je přece IN! Nedávno mi jedna holčička předváděla, co už umí. Zpívala písničku - byla to taková hatmatilka, každé druhé slovo zkomolené, holčička vůbec nechápala, co to vlastně zpívá. Nechápu, k čemu je to dobrý. Náš soused (8 let, nadprůměrně nadané dítě) tam chodí již 3 roky. Stále tam něco vybarvujou, zpívají. Umí celkem slovíčka, ale nedá dohromady větu.

Takže já bych neodmítala čtení ani gramatiku, naopak podporuju výuku všemi smysly a všemi prostředky, každý ať si vybere, co mu bude bližší.

 Girili 


Clanek dobry, ale je nutne 

(12.9.2012 1:21:25)
ho dorazet takovymi protimluvy?
"Je všeobecně známo, že vysokých škol, které kvalitně připraví budoucího učitele na vzdělávací proces, je jako šafránu (pakliže u nás vůbec jsou)."
 Gladya, bývalá dasa, 


méně je asi opravdu více 

(12.9.2012 12:20:54)
Méně je asi opravdu více, a nejen co se angličtiny týče. Podle mě by se děti ve škole měly jako základ naučit méně věcí, ale opravdu pořádně. Vidím rozdíl v tom, co mají děti v učebnicích, co se "učí" a co opravdu pochopily a znají, ne jen na jedno zkoušení či jednu písemku.

Samozřejmě nadané děti zvládnou víc, ale jde i o ten průměr a lehký podprůměr. Vzdělanost národa nejsou jen supervzdělané elity. Pokud by tedy u nás supervzdělané byly. Protože ani s talenty se u nás nepracuje vždycky ideálně. A na trochu individuální přístup učitelé mají málokde podmínky. Dopadne to často tak, že nadaní se ve škole nudí, podprůměrní "jsou mimo" a průměr vegetuje. A celkový výsledek je bída.
 Ilza 
  • 

Učitelka angličtiny 

(15.9.2012 21:08:46)
Ačkoliv s velkou částí názorů v článku souhlasím, nedá mi, abych nereagovala z pozice učitelky angličtiny na základní škole (18 let praxe). 1) Počet žáků ve skupině: Snem každého učitele angličtiny (a nejen angličtiny) je učit ve skupině do deseti žáků. Bohužel finanční situace ve školách toto neumožňuje a proto ředitelé dělí skupiny až při zmíněných 24 dětech. Je tedy pochopitelné, že se pak nemůže učitel věnovat každému žákovi a kvalita výuky tím trpí. 2) Nové učebnice: Za situace, kdy má škola k dispozici v ročním rozpočtu 7 tis. Kč(!)na všechny pomůcky, nemůže koupit učebnice, kdy každá stojí 200 a více korun. Věřím, že by někteří rodiče rádi svému dítěti na knihu přispěli, ale nelze pracovat pouze s polovinou žáků a nelze ani zbývající rodiče nutit k nákupu pomůcek. 3) Kvalita učitelů: Velká část učitelů angličtiny byla situací donucena k tomu, aby jazyk vyučovala. Pracovali na sobě a věnovali tomu spoustu volného času. Někteří by se rádi této povinnosti zřekli, kdyby byl k dispozici jiný "kvalitní" učitel - ale není. Prostě učitelé s dobrou znalostí jazyka a metodiky se na základní školu nehrnou. Co říci závěrem? Ne že by nebylo špatných učitelů, ale výše uvedené problémy dokážou pokazit i za jiné situace dobrou výuku.
 KaM 


Re: Učitelka angličtiny 

(16.9.2012 15:38:09)
Toto téma mě zajímá, protože sama jsem "nekvalifikovaná" učitelka angličtiny. V dnešní době je tak obrovský výběr učebnic, že učit se dá dobře, ale stojí to nemalé úsilí. Denodenní připravy na každou hodinu, aby nebyla suchá, ale zábavná, vyrábění pomůcek, přemýšlet jak mluvit na děti anglicky, ale tak aby co nejvíce rozumněly, zaberou spoustu času, proto se učitelé často uchylují k zajetým stereotypům. A už vůbec nechápu, proč se na některých školách děti ve 4. či 5. třídě učí podle čistě gramaticky strukturovaných učebnic - to by se snad mělo zakázat. škola se tak možná snaží prezentovat, že u nich je kvalitní vzdělání, ale jak vyznělo v článku, španělská cesta není ta pravá.
PS: ráda bych se s autorkou zkontaktovala, protože budu muset na své kvalifikaci zapracovat
 Líza 


Re: Učitelka angličtiny 

(16.9.2012 18:41:43)
Ilzo, na školách mých dětí to jde. Rodiče chtějí pořádné učebnice, interaktivní, do kterých se píše, tak je dětem platí.
 HANCULDA 


Re: Učitelka angličtiny 

(17.9.2012 10:55:07)
Samozřejmě, když se chce vechno jde. Pokud by to někdo schopný rodičům vysvětlil, proč je dobré mít lepší pomůcky, jistě by těch pár stovek za takovou užitečnou věc dali.
Jinak skvělí článek a kéž by takových učitelů bylo mnohem víc, aby škola nebyla pro děti otrava, ale místo kam si rádi chodí pro poznání.
 Petra 
  • 

Re: Učitelka angličtiny 

(17.9.2012 14:29:49)
Tak to se pletete. Na naší vesnické škole je někdy problém přimět rodiče, aby zaplatili dětem sešity. Učebnice by určitě neplatili, bohužel ne pro každého je vzdělání dětí prioritou.~:(
 Lida 3 


Re: Učitelka angličtiny 

(17.9.2012 20:47:34)
No, zajimalo by me ve ktere skole v Norsku pani autorka byla. Ono to tu zas tak vystavni neni. V Oslo jsem o takovem idealu: 16 zaku, 2 ucitele a az 6 asistentu jeste neslysela.
 Marcela 
  • 

teorie je jedna věc, praxe druhá 

(19.9.2012 22:48:30)
Na článek tohoto typu nelze nereagovat. Paní lektorka má jakési iluze o dokonalém školství. Problém a to velký jsou peníze. Dělení dětí na menší skupinky je krásná myšlenka, ale ředitelé škol na to nemají peníze, díky neustálým škrtům v rozpočtu. Učím na ZŠ a to na prvním i druhém stupni. Hravý přístup je skvělý nápad, ale nejméně třetina dětí, dokonce i v 1. třídě, si hrát neumí a nemá o to zájem!!! Můj názor je takový, že od 3. třídy je výuka jazyků dostačující. Absolutně nesouhlasím s názorem, že není třeba je učit gramatiku. Nechá se to naučit i hravou formou, ale, vážené metodičky prominou, dril je nutný. Učím angličtinu 12 let, mám za sebou dva roky života v USA a v UK, mám vystudovanou VŠ, byla jsem na x školeních a to podstatné je, že mě ta práce stále baví a jsem mezi dětmi ráda. ALE, praxe na ZŠ je opravdu někde jinde. Děti, které si vedu od 3. třídy opouštějí náš "ústav" s dobrou znalostí jazyka, ale jsou zde určité faktory - inteligence, zájem a domácí příprava dětí. A na systému - článek, gramatika, slovíčka, procvičování - nenacházím nic závadného. Máme na škole nové učebnice - Happy Street a Project - všechna nová vydání. Používám Smartboard, poslechy, hry a všechny možné metody, ale v některých třídách, kde není o učení zájem, se mohu rozkrájet a stejně je to nebaví. Jděte tedy - vy všechny teoretičky výuky - do procesu na běžné ZŠ a budete někde žasnou :-)
 Petra 
  • 

Jazyky 

(26.2.2014 11:58:02)
Souhlasím s názorem, že děti by si pomalu na cizí jazyk měly zvykat ještě v předškolním věku. Navíc pilnější děti to dokonce i baví (nemají ještě tolik povinností do školy tak se výukou angličtiny i baví) Učit se jazyk ve starším věku je už složitější (a to bohužel i časově). Já mluvím plynule od mala polsky i česky a abych se teď naučila anglicky musím už pravidelně navštěvovat kurzy http://www.parakalo.cz/anglicky-jazyk/

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.