| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Naučte mě číst!

 Celkem 16 názorů.
 komba 


globální metoda 

(9.5.2012 9:08:28)
Zajímavé, ale proč se nepoužívá metoda globálního čtení? taky vhodná pro dyslektiky.
Asi je to pozůstatek jednotného školství.
 YgorkaD 
  • 

Re: globální metoda 

(10.5.2012 13:48:11)
No protože globální metoda je pro většinu dyslektiků absolutně nevhodná. Dokonce učí-li se děti číst globální metodou vzniká ve třídě mnohem více dyslektiků než při klasickém slabikování nebo při genetické metodě. (Např. globální metoda je velmi rozšířená v anglicky mluvících zemích - a mají tam taky nejvetsi procento dyslektiků - a i pro tento jazyk platí, ze pouzivaji-li se jine metody, ze je to s tou dyslexii mnohem lepsi).
Pri metode sfumato naproti tomu ucitele tvrdi, ze se dyslexie prakticky nevyskytuje. Metodika Sfumato deti uci cist a neuci je plno zlozvyku popr. navyků, ktere ve skutecnosti pri cteni clovek nepotrebuje ci dokonce pri skutecnem cteni prekazi...
 Petra 
  • 

Re: globální metoda 

(14.5.2012 9:45:17)
Presne tak, ve Francii byla globalni metoda uplatnovana zhruba 20 let a uz od ni totalne upustili, vysledky byly katastrofalni (podle studie v roce 2002 vice nez 17% zaku 6. tridy "neumelo" cist, tzn ze meli problemy pochopit vyznam textu). U globalni metody bylo caste zamenovani slov, deti videly zacatek slova a uz se nenamahaly s koncem a dosadily si tam jine slovo, ktere se mu podobalo.
Ted se opet preslo vetsinou ke slabikove metode u prvnaku, maximalne ke smisene, nektera kratka slova ci vyrazy, ktere se v beznem textu velmi casto opakuji, se deti ucu cist globalne (i vzhledem k nepravidelne vyslovnosti, ktera francouzstinu charakterizuje).
 Pole levandulové 


Touto metodou ctou u syna ve skole 

(9.5.2012 10:08:43)
Bohuzel neposoudim tuto metodu v kontextu s klasicou vyukou cteni, ale musim rict, ze syn se letos ucil cist ve skole prave metodou splyvaveho cteni a cte bez nejmensich problemu a krasne, navic se to da poslouchat. Neni to to slabikovani, kdy si deti ctou slovo dopredu a pak ho teprve reknou cele, jak jsem nedavno zazila u stejne stare, velmi chytre a bystre holcicky, kde jsem ale po peti minutach cteni mela z toho poslouchani koprivku, hrozne mi to cteni - necteni znervoznovalo.
 MajdulkaF 


Re: Touto metodou ctou u syna ve skole 

(9.5.2012 10:35:26)
U nás taky :-) Byla jsem se podívat na ukázkové hodině a moc se mi to líbilo. Hodina byla velmi živá, píuč střídala různé aktivity, děti se učí všechny čtyři tvary písmene najednou, jsou tam prvky dramatické výchovy. Bylo vidět, že to děti opravdu baví ~R^

A píuč sama říkala, že by se už ke klasické metodě slabikování nevrátila - že vidí, jak děti rychle dobře čtou a hlavně, že rozumí tomu, co čtou.

Mladší nastupuje do školy letos v září, tak jsem na něj zvědavá.
 Pole levandulové 


Re: Touto metodou ctou u syna ve skole 

(9.5.2012 10:53:57)
Ano, taky jsme meli ukazkovou hodinu, nekdy v rijnu ci listopadu a zazitek to byl pekny. Pani ucitelky tuto metodu v prvni tride pouzily letos poprve, ale taky si chvalily, jak ctou pekne vsichni a jak u teto metody uz zustanou.
 Kahlan+5 


Re: Touto metodou ctou u syna ve skole 

(9.5.2012 11:20:30)
Jen pro ujasneni, je to jen jiny nazev pro genetickou metodu nebo je to neco jineho? S genetickou metodou jsme moc spokojeni, dcera v 1. tride dnes cte krasne a plynule:-)
 ygorkaD 
  • 

Re: Touto metodou ctou u syna ve skole 

(9.5.2012 13:50:21)
Ahoj,
metodou splývavého čtení jsem pod dohledem (resp. podle instrukcí paní Navrátilové) učila dceru.
Metoda splývavého čtení není schodná ani s genetickou ani s globální ani se slabikováním.
Od genetické (která je pro dyslektiky nevhodná) se liší v prví řadě tím, že genetici jaksi předpokládají, že když dítě mnohokrát uslyší, že P-e-s je pes, ze mu nakonec dojde, jakým způsobem ty písmena spojit a bude to umět. Splývavé čtení naproti tomu dítě učí od samého počátku písmena (převádět na hlásky a hlásky spojovat). Dítě postupuje dál, když tohle zvládne. Takže pokud jeho dyslexie spočívá v tom, že není schopné hlásky spojit, tak paní Navrátilová ho to prostě naučí - stejným způsobem jakým se dítě naučilo mluvit. Je neobyčejně obohacující ji při práci pozorovat - vidět jí, jak dítě poslouchá a přesně detekuje problém a později odnaučuje zlozvyky ( my jsme k ní chodili na nápravu čtení - takže těch zlozvyků bylo plno...- u nás ve škole by se dcera nenaučila číst vůbec - taky chytla paní učitelku, která učila první třídu prvně a pozorovací telent neměla žádný a praxi také ne...)
 radka 
  • 

Re: Touto metodou ctou u syna ve skole 

(9.5.2012 14:25:51)
nevím, jak vypadají jednotlivé metody čtení, ale dítě od mala tak od 3-4 let chtělo vědět, jak se které písmenko jmenuje, a postupně si tak čte různé nápisy a tak, teď už je i píše, někdy i věty, občas to jde přečíst, občas jí některé písmenko vypadne, zajímavé je, že většinou chybí samohlásky. nijak jsme to nezkoumali ani nekomentovali ani jsem nehledala, zda je to nějaký styl učení, prostě chtěla vědět, co to je, jak se to říká a tak nenásilně se naučila. je to nějaká z těchto metod?
 babi_ 


Re: Touto metodou ctou u syna ve skole 

(9.5.2012 15:58:04)
To je radko metoda tzv. přirozená ;-)
 Pole levandulové 


Re: Touto metodou ctou u syna ve skole 

(9.5.2012 15:14:35)
Kahlan, ne, neni to geneticke cteni. Velmi jednoduse receno, deti se uci pismenka, ke kazdemu si maluji obrazek, lepi papiry do taru, uci se basnicku nebo pisnicu....a hlavne, kdyz pak ctou, tak nedelaji pauzy, ale predchozi pismeno vyslovuji do doby, nez poznaji, jake je to pismeno za tim a tak dal. Ze zacatku je to neco jako mmmmmmaaaaammmmmaaaa, postupne, jak ta pismena poznavaji rychleji, se to vyslovovani jednotliveho pismena zkrati na beznou miru. Pismena vyslovuji s az teatralni dikci, ale pri tom si krasne to pismeno uvedomuji a slysi ho pak bez problemu ve vyslovenem slove - napriklad pisou jednoduche diktaty a diky teto metode to zvladaji bravurne. Taky se tomu rika metoda Osbua, podle poradi prvnich pismenek, ktere se uci. Nebo taky cteni s porozumenim, ci metoda Sfumato.
U nas zacali prvnim pismenkem O hned prvni den skoly, meli ve tride vybudovany ostrov a poidali si o nem, nosili si na ten ostrov veci na O a pak to malovali, pak psali.....Misto papirovych pismenek maji tabulku, kam vtlacuji plastova pismenka, delali to velmi ochotne, predhaneli se, kdo to udela driv a civicili tim i jemnou motoriku.
Maji k tomu i odpovidajici pisanku. Momentalne jsou ve fazi, kdy umi vsechna pismena jak precist, tak napsat a ctou nahlas knizky, kterym pri tom cteni rozumi a umi o tom povypravet, coz vzhledem k tomu ,ze pred nastupem do skoly syn cist nemul vubec, mi prijde uzasne.
 Helena 
  • 

písmena podle abecedy? 

(9.5.2012 15:17:28)
Na článku mě zarazilo, že se dětí snad učí jednotlivá písmenka podle abecedy. Je to pravda? Když jsem chodila do školy já - před 40 lety, tak první písmenko bylo O, pak A a tak různě. Na každé písmenko byla nějaká básnička. O - Ovečky se pasou samy..., A -Alenko stůj, auto houká... Co se týká čtení, nevím jestli měly jednotlivé metody nějaké pojmenování, když někomu nešly spojovat slabiky, tak to paní učitelka zkusila jinak a v první třídě jsme do vánoc uměli všichni číst.
 babi_ 


Re: písmena podle abecedy? 

(9.5.2012 15:55:27)
To maj v článku jen nějaký úlet, podle abecedy se snad neučí v žádné metodě.
 Pole levandulové 


Re: písmena podle abecedy? 

(9.5.2012 21:20:22)
Heleno, neni to pravda, pismena se uci nejdriv O,S,B,U, A a pak dalsi, rozhodne nezacinaji podle abecedy.
 EvaK, Kryštof04,Rozulína11/07 


Re: písmena podle abecedy? 

(11.5.2012 21:52:28)
písmena nejsou podle abecedy, ale jsou řazena na základě kontrastu - jiný tvar, jiný způsob tvoření.
Po probrání "zákaldních písmen" OSBUA se pokračuje s M, L a začínají se spojovat dvojpísmenná spojení a trojpísmenná slova.
Učím ve spec. škole, ve třídě používám jak analyticko- syntetickou, tak globální a teď i SFUMATO- splývavé čtení. Prokaždého je vhodné něco jiného, třeba autista, který nemluví dělá pokroky v globáním čtení, dívka, která 7.rok čte jen slabiky začala díky SFUMATu číst slova a věty.
 Lenka 
  • 

Re: písmena podle abecedy? 

(13.5.2012 13:43:01)
Náš prvňák chodí do školy, kde se čte normálně.Žádné experimenty.Je to velmi živý chlapec a stejně tak se dokáže zatvrdit.Má těžkou ruku a psaní je tedy šílenost / jsem z pedagogické rodiny tak šílím dvakrát /. Doma mají číst ze slabikáře Alter 5x určené článečky. Náš ale si vyprosil,že nemusí číst za slabikáře, že smí číst rovnou z knih z knihovny.To čteme denně, 10 vět já, 3-7 on a tak se střídáme. Čte rád, pěkně, a každopádně si téměř vždy vynutí dvě kapitoly nebo dvě pohádky.Čte tak víc než mají určené.mimochodem, články ze slabikáře zná už ze školy nazpaměť a tím to ztrácí čtecí efekt.A to je jich ve třídě jen 15 dětí včetně našeho.Co tím chci říci? Že ne vždy je třeba extra metoda.Někdy stačí jen prima úča a doma trpělivost a nadšení zpříjemnit mu to jak nejvíc jde.Do peda.psych.poradny jdeme v září.Je u nás podezření na ADHD ještě s dalšími kombinacemi. ;-)

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.