Anička; |
|
(26.1.2012 12:53:06) Přestože moje dítko je velmi chytré a šikovné (po mamince - po tatínkovi je krásné ), dala bych ho na gympl od primy jen tehdy, kdyby strašně škemralo nebo kdyby ZŠ byla totálně v rozkladu a jiná rozumná by nebyla k dispozici. Myslím si, že gympl je pro dítě takto brzy do jisté míry ztráta dětství (kvůli množství učení) a svým způsobem i ztráta možnosti si vybudovat život podle sebe. Pokud dítě optimálně rozvíjím, tak ho spíš sleduji a zlehka napomáhám, poradím, když chce - než dril. Lidé se často vracejí k tomu, co je bavilo před tím, než se drilu podřídili - nebo o tom alespoň sní.
Dítě by mělo mít čas se vyprofilovat v tom, co ho baví, co mu jde, a aby nemuselo hodiny sedět nad věcmi, na které má čas na střední - a já se nervit s různými psychometodami. Svobodnější výchova, kdy odpoledne řádí i s méně nadanými vesničáky v lese namísto aby drilovalo ve škole nebo v práci doma - a třeba vymýšlí stroj na páru nebo jak nenápadně očesat nějaký ovocný strom a jak při tom nedostat nebo střídá různé hudební nástroje, protože sní o hudební skupině... ho do života vybaví více než předčasné vysedávání nad knihami. Je pak odolnější a umí se prosadit. A pokud někomu nestačí co se v ZŚ učí, tak je spousta skvělých knížek, kroužků, dá učit jazyk, ale ještě jaksi zábavně - ne s tím tlakem nutnosti a ne/úspěšnosti atd. Pro gymnázium jsem ještě v 2. případě, když není šance, aby dítě bylo v normální základce, ale jen v takové, kde rozklad hodnot dostoupil a přestoupil přes vrchol slušného lidského soužití. Pak naopak - na gymplu je možnost, jak alespoň zbytky z dětství ještě zachovat. Takový rozklad ZŠ se přihodil v blízkosti nás, takže dcerku raději vozím 5 km do vzdálené vesnické školy, kde je šťastná, má krátký rozvrh a tím se svobodně rozvíjí v tom, co ji napadne. Pokud ale rodič není doma, tak je otázka, zda by dítě bylo odpoledne doma šťastné, to pak asi ten gympl má také určitý smysl.
|
štěpánkaa |
|
(26.1.2012 14:01:42) ono, kdo je na gymplu nemusí nutně dřít od rána do večera. Jsou děti, které učení moc nedají, ty píšeš o dětech, které na studium nestačí a tudíš musí dřepět nad knihami. Mám na gymplu oba syny, nedělají téměř nic (až na výjímky, na ZŠ nedělali vůbec nic a ještě byli terčem posměchu pro šprtounství), dokonce - považ - nemuseli se vzdát ¨žádného koníčku a ještě k tomu je baví i některé předměty ve škole. Ani já před mnoha elty jsem se na gymplu nijak extra nenadřela, po příchodu na VŠ jsem se pak musela začít učit, jak se učit
|
Anička; |
|
(26.1.2012 15:53:39) Jasně - existují děti, které se v běžné škole mohou nudit, protože je učitel nedostatečně kvalitně zaměstná. V tom případě je to důvod, proč na gympl, protože u nás neexistuje to, co v Kanadě (nebo jen ojediněle), že dítě, co má hotovo, tak dostane rozšiřující modul. U nás se ve školství ctí spíše cesta do výšek nikoli do šířek. Nepíšu o dětech, které by na to nestačily, (takové jsou taky - to je pak s gymplem problém), ale o tom, že svoboda výběru programu je také věc, kterou se má dítě učit - a ne všechno je o výkonu. Jsou i jiné hodnoty, které tyhle děti z gymplu často nemají (učila jsem je na ZUŠ) a akorát přijedou z gymplu, běží do klavíru, nauky atd, aniž by ten klavír stihly ještě někde provozovat svobodně. Snad zas na gymplu ve sboru někdo. Tak jak to tu jedna paní v diskusi vypsala - ona to vidí pozitivně - v 9. třídě je z něj už malý dospělý. V šest domů, učit se moc nemusí - to je pravda, protože jsou na to dost chytré, aby to pochytily ve škole. Ale je tohle život té etapy? Užijou si tenhle program až budou dospělé až do 78 nebo dokdy nám to vláda naplánuje. Samozřejmě, dřív je to vychová k tomu, aby jim tento model života vyhovoval. Vlastní tvůrčí osobu to však v jistém smyslu upozaďuje. Jistá skladba hodnot se u nich rozvíjí jinak. (To ale neberte jako klad či zápor - ono každá situace toho dítěte je úplně jiná a někdy je lépe, když nefetuje na rozpadající se ZŚ a je na gymplu atd.) Přesto - většina dětí, co byly podobně chytré a ze základky mi v porovnání s těmi gympláckými připadala většinou víc v pohodě a s určitou rozletovou kapacitou, kterou ten gymplák nerozvine nebo rozvine už do prostoru dospělého světa.
|
štěpánkaa |
|
(26.1.2012 16:17:14) Aničko, to co píšeš je jistě pravda - pro NĚKTERÉ děti. Je určitá skupina dětí, kterým prostě gymnázium vyhovuje. a pak jsou skupiny dětí, kterým moc nevyhovuje ale pořád je to pro ně nejlepší volba a pak jsou děti, kterým by mělo být umožněnoo z gymnázia se ctí odejít - zkusily to, nedalo se to zvládnout, tak pjdou jinam Paušalizace, kterou jsi předvedla je nesmyslná. I ty děti v hudebce - přece musíš vidět, že některé jsou tam skutečně z lásky k hudbě a naplňuje a baví je a některé jsou tam pasivní a jiné vyloženě nedobrovolně, protože si na nich rodiče plní své vlastní sny a s gymply je to podobné
|
Anička; |
|
(26.1.2012 17:38:51) No - paušalizaci spíš předvedly ty děti, protože zrovna štěstím nezářily. Neříkám, že to tak musí být vždy, co dítě, to jiný osud. Někteří rodiče však nepřipustí, že by jejich dítě mělo i něco jiného než gympl (zdrávku, atd.), ačkoliv to dítě v tom nemusí spatřovat takové štěstí. Pokud na to přijde řeč a zeptají se mne, zda je pro dítě dobré, že bude mít tu a tu školu a já jim tedy (ač nerada) něco musím sdělit, pokud jsou jednoznačně pro dané řešení, reagují podobně jako Vy Že právě jejich dítě na to má, babička je právnička atd. Prostě dítěti vyjdou IQ testy, poradna poradí a rodič má jasno. A to ditě názor třeba žádný nemá, protože sotva vyrostlo do rozhodovacího věku, tak už za ně někdo rozhodl. Mně spíš jde ne o problém rodiče (když se rozhodne, že to je pro dítě to nejlepší, tak je to jeho věc a nemá cenu se s ním o tom bavit) - ovšem o styl české společnosti, která je zaměřená poněkud jednostranně na výkon (peníze) a následky vidíme kolem sebe. Vedle rozvojového názoru existuje i názor Nechat děti (aktivně) být, aby si našly svou cestu, což u 12 letého dítěte už lze jaksi uplatňovat, má - li kvalitní ZŠ. Je to jiný přistup k výchově, nikoliv paušalizace. Již v předchozím příspěvku jsem psala, když má zájem a schopnosti na gympl a chce tam, tak proč ne - ale podporovat je i v jiných věcech než je škola či kroužky. Rodičům do toho nekecám, pokud se nepřijdou zeptat - je to každého volba a každý taky na svém dítěti nejlépe okusí, až přijde čas, zda se rozhodl s láskou.
|
štěpánkaa |
|
(26.1.2012 18:48:18) aničko, třeba ty děti, o kterých mluvíš jsou manipulovány svými rodiči, kteří se neptají na jejich názor a nutí je "do houslí" (mimochodem, ve škole každou chvíli slyším, jak je rodiče "nutí" do hudebky, ale nikdy bych se nesnažila tvrdit, že děti co jsou v hudebce jsou tkaové a makové....) Většina mých studentů se pro studium na gymnáziu rozhodla samostatně (aspoň podle jejich slov), někteří se odhadli dobře, jiní ne nevím proč je tolik rozšířený názor, že většina dětí na gymnáziu je tam kvůli rozhodnutí rodičů moje zkušenost je jiná, tkaových je minimum. Ony s děti dneska umí prosadit svoje přání a rodičům dokážou nucené studium na gymplu pěkně "osladit"
|
Anička; |
|
(26.1.2012 19:08:19) Pokud je dítě, které rodič přihlásil do hudebky bez jeho zájmu a je mu 7 let, tak se to dá. Dítě má v tom věku někdy období, které když se překoná, tak je to v pohodě. Ale když pak chodí ve 12 na klavír bez zájmu, ale protože "na to má" a radši by lepilo vláčky, tak mám k tomu stejný postoj jako k tomu gymplu. Už je na to rozhodování dost velké. Ač je na muziku šikovné, nemá cenu to trápit. Když se bude rozvíjet u vláčků, třeba z něj bude zubní technik, když bude nucené do piána, stejně ho to bavit nebude. a pokud je ta hudba přece v něm, třeba se později ke klavíru vrátí. Co se týká těch gympláckých dětí, se kterými mám zkušenost - spíš mi připadají samy za sebe několik let nerozhodnuté.
|
štěpánkaa |
|
(26.1.2012 19:16:10) já nezpochybňuju tvoji zkušenost. jen jsem proti aušalizaci, protože prostě každé "dítě z gymplu" má za sebou jiný příběh
|
|
|
Ecim |
|
(26.1.2012 22:19:39) "nevím proč je tolik rozšířený názor, že většina dětí na gymnáziu je tam kvůli rozhodnutí rodičů"
Štěpánko, já to také nechápu. Já zase znám někoho, kdo rodičům nemůže zapomenout, že bylo odmalička tvrdě a důsledně vedeno k jiné aktivitě (kvůli identifikaci neuvedu podrobnosti), a i když má dneska v té branži pěkné místo a má tu činnost docela rádo, tak cítí, že by dnes byl(a) nesrovnatelně šťastnější, kdyby se tomu měl(a) možnost věnovat jen v menší míře a jako koníčku a udělat si právě třeba ten gympl a pak nějakou VŠ.
A pokud mohu mluvit sama za sebe, tak představa, že se nedostanu na gympl, byla jedním z největších děsů mého dětství. Věděla jsem, že na jakékoli jiné škole bych byla velmi nešťastná. A pokud by k tomu došlo, srovnávala bych se s ním určitě podstatně hůř než moje rodina.
|
Anička; |
|
(27.1.2012 13:48:43) Jasně - některé děti mají děs, že musí na gympl - a rodiče jim to nechtějí dovolit - a jiné mají děs, že musí být na gymplu, protože jinak by to jejich rodičům zlomilo srdce. Prostě to chce trochu víc svobody a bude to OK. Co se týká mne, nemám VŠ a nevadí mi to. Možná si ji někdy udělám možná ne. Pouze spatřuji, že v poslední době v EU a už i naší zemi se přes tlak na zvýšení počtu VŠ vzdělaných lidí zároveň řeší i jiné sociální otázky (ne/naplěnost VŠ, pocit určitých VŠ vzdělaných, že oni řeknou - vnutí - zbytku světa, jak ten svět vypadá atd.). Mezi vŠ lidem mám ale i hodně kamarádů, takže nebudu paušalizovat. Blbí lidé jsou všude, ať mají IQ nízké, či vysoké...
|
|
|
|
Pawlla |
|
(27.1.2012 5:31:21) Aničko,naprosto souhlasím .I na dskusích ma Rodině si zrovna teď můžete přečíst jak rodiče vědí,že dítě na víceletý gympl musí a jejich úkolem je ho tam dostat po dobrém nebo po zlém. Štěpánko,Ecim,vždyť tam chodíte,neříkejte,že jste tohle nikdy nečetly.
|
Pawlla |
|
(27.1.2012 5:38:04) "Pawlo, ale většina dětí ztratí na druhým stupni motivaci...To už musí bejt fakt dobrá škola a nesmí z ní odejít většina dětí na gymply..Vždyť je tam ta úroveň výuky o hodně nižší, pokud ho zajímá něco víc do hloubky, tak co na tý základce bude dělat? jedině pokud je ta základka fakt dobrá-a to je málokterá..A jestli si vybírá kamarády podle toho,co psala Monty,taky bych zdrhala.."
"Pawllo, většina dětí v tomto věku protestuje proti dokopávajícím rodičům, protože by nejraději trávila čas cestováním mezi fesťáky, sem tam pokouřením v partě, občas by to proložili středečním mejdanem a sobotním koncíkem, v čemž jim nechápající rodičové a škola pochopitelně brání. Ono se prostě do školy musí vstávat, což předpokládá alespoň několik hodin spánku a spát? Nuda, zmeškaný čas.
Pokud to rodiče dokopáváním nekorigují do únosných mezí, dítko nezvládne ani jednoduchý učňák."
"očekávám, že pochopí, proč je pro něj důležité na ten gympl jít a udělat ho."
"Pawlo, většina dětí ve věku 10-11 let ještě neví... Kdyby věděly, pak bych je třeba nechala spolurozhodovat.."
Kde tam vidíte,že se rozhodují děti a ne rodiče za ně?
|
Pawlla |
|
(27.1.2012 5:39:19) Více přípspěvků nekopíruju z časových důvodů,ne,že by nebylo co.
|
|
Anička; |
|
(27.1.2012 13:04:03) Paní Pawlo, děkuji Vám za inspiraci - ani jsem netušila, že jsem se takto trefilado vosího hnízda, které má takto vyhraněné názory v oblasti vedení dítěte a jeho školního a profesního rozvoje. Ještě jednou díky za citace. Brala jsem to tak nějak z toho, jak ty děti z gymplu vypadají. Část z nich jakoby lehce bez života. Proto jsem si řekla, že i když o mojí dcerce se tvrdí, jak by tam zářila atd., tak počkám, pokud v 5. třídě bude škemrat, že tam musí, tak jí to na rok dovolím, ale zatím to tak nevypadá, "vyžitího" má dost. Protože máme ale dobrou základku, ač vesnickou, tak jsem spokojená i když vychodí tu. Má to zase jiné kouzlo toho, že dělá divadla pro další děti, olympiády, poučuje mladší sourozence, bádá samostatně v našem lese - a tím že je ve vícetřídce, tak pomáhá i jiným dětem - protože ji to hrozně baví a k tomu shání různé info na netu atd., takže se v podstatě rozvíjí podobně jako ti, co makají na zkoušky a přitom já si v klidu hovím a nenervuji se. A ona taky. Kdybych jí do toho víc tlačila, myslím, že by jí to tak nebavilo, jako když si do těch věcí jde víc sama za sebe. Paní učitelka ji vede k tomu, aby své schopnosti max. využila - i pro druhé, nejen pro sebe, takže to, že chodí s méně chytrými dětmi vůbec není na překážku. Touto metodou Pomáhat ale netlačit vychováváme i jednoho pěstounského synka, který je v praktické a do té doby, co jsme dřeli, tak to bylo nic moc. Já i on jsme byli lehce naštváni a bylo to silou vůle. Pak jsme v jistém směru polevili - přešli na tenhle systém a chvíli vydrželi důsledně sami v sobě mu ty úkoly atd. neopravovat (což bylo pro mne jako učitelku ze začátku šílené) a když něco nedodělal, tak to nechat na škole - a kluk najednou sám po pár měsících začal chodit, co vše chce o různých věcech znát, že ho zajímá vesmír atd. Známky neřešíme, pouze chování, kdyby byl na někoho zlý - učitelům jsme to vysvětlili, ze začátku to nechápali, ale pak se to nějak urovnalo - že kdyžtak z něho bude popelář a najednou z toho lenoráje i přes to, že je jakožto Rom trochu pohodlnější a velmi citový - přišel s tím, že se bude učit i angličtinu, což dříve bylo nepředstavitelné... Takže metoda cukr a bič funguje, metoda Pomáhat a netlačit taky. Já i moje děti jsme zkusili obě dvě a v té druhé jsme našli zalíbení nejen já (mám míň nervů), ale i děti (mají učení raději a učí se víceméně sami, jen s takovou mírnou podporou.
|
Pawlla |
|
(28.1.2012 4:45:13) Aničko,naopak děkuji já,že jednou v takovém tématu netrčím úplně sama.Osobně taky nemám nic proti víceletým gymnáziím jako takovým,ale nechápu,kde se bere,ta urputnost některých rodičů a přesvědčení,že tohle je to pravé a bez toho bude budoucnost dítěte ohrožena.Já mám děti dvě,dcera je teď prvním rokem na 4letém gymnáziu,během základky vždy v aktuálním ročníku jsem se ji ptala,jestli si příjmačky chce zkusit,nechtěla.Do školy chodila ráda,neměli jsme žádný problém s tím,že zůstala na základce.V devítce jsme hodně přemýšleli,ji spíš lákala hotelová škola(jdou ji jazyky,i baví),ale protože nás od toho odrazovali lidé,kteří se v tom vyznají,zvolili jsme nakonec jazykové gymnázium.Píšu zvolili,ale my s manželem jsme měli opravdu jen hlas poradní,ona zvolila sama.A zase,protože chtěla sama,bere studium zodpovědně,což podle mě u dětí,které tam dotlačíme pak nemusí být.Mladší syn není studijní typ,takže vůbec toto u něj neřeším.Jinak mi trošku vadí,že přechodem na gympl,příjde dítě právě o ty sociální kontakty i s naprosto rozdílnými dětmi.Přece jen školní třída na běžné základce je hodně rozmanitá,vím,že to není pro spoustu lidí důležité,ale pro mě ano.Nevím jestli rozdělování dětí podle intelektu už v 11 je úplně šťastné.Ovšem to je taky menšinový názor.
|
|
|
|
Ecim |
|
(27.1.2012 10:19:00) Pawllo, a věříš i tomu, že na ty gymply chtějí i samy děti? Já jsem ve svém okolí zažila i případy, kdy s tím nápadem přišlo k velkému údivu rodičů samo dítě - třeba proto, že se na ZŠ necítilo úplně šťastné, že chtělo následovat sourozence, kamarádky a kamarády atd.
O takových rodičích, které popisuješ, samozřejmě vím, a částečně se otevřeně hlásím do jejich řad. Jen s tím rozdílem, že se svoje děti na víceletý gympl chystám připravit po dobrém a jen v případě, že na to budou mít. Prvorozený už tam vyloženě chce, druhorozený se zatím vzhledem k nízkému věku nevyjádřil.
|
Ecim |
|
(27.1.2012 10:26:06) Už se vyjádřil. Prý: "ANO!"
|
|
|
štěpánkaa |
|
(27.1.2012 15:56:06) ale Pawlo, já přece nepopírám existenci takových rodičů. Jistěže jsou a někdy "dokopávají" na gympl děti, které tam skutečně patří. Kdyby moje vlastní děti samy od sebe neprokázaly schopnosti, které mají a hlavně jasný záměr na gympl jít, asi bych se je vzhledem ke stavu "jejich základky" snažila namotivovat, aby to udělaly, ale ne násilím a ne v případě, že by na to nestačily a věř tomu, že takových studentů je většina. Přesto svoji subjektivní a osobní zkušenost nepromítám do tvrzení podobných těm Aniččiným začínám si myslet, že jsi fakt extrémistka (jak tě někdo nazval) takhle sbírat názory oponentů a kopírovat je do dalších diskusí.
|
Pawlla |
|
(28.1.2012 4:48:41) Štěpánko,nedramatizuj to,je to z jedné diskuse hozené do druhé,tam si to může každý přečíst taky a nikdo přece své názory netají.Já jsem reagovala na to,že píšete s Ecim,že ani jedna nikoho takového neznáte a nikdy jste to neslyšely,přitom obě na Rodinu chodíte a padá to tam skoro denně.
|
štěpánkaa |
|
(28.1.2012 14:14:45) Pawlo, to je právě ten tvůj "extremismus". Já jsem nepsala, že nikoho takového neznám, ale že děti jaké anička popisuje jsou dle mých zkušeností na gymnáziích ve výrazné menšině. Že většina dětí je tam ze své vůle a ze svého rozhodnutí
|
|
|
|
štěpánkaa |
|
(27.1.2012 16:07:30) a ještě bych dodala - není to tak, že rodič zná své dítě nejlépe a tudíž nějlépe posoudí, co je pro ně nejlepší? já si třeba pokud jde o moje kluky byly tak málo jsitá, že jsme byli v PPP jak před 3 (jazykovou třídou), tak před primou. V obou případech maličko kroutili hlavami, proč tam s takovými (inteligentními a šikovnými)ú dětmi chodím, že to je jasné, že to zvládnou
|
|
|
|
|
|
Hal2 |
|
(26.1.2012 16:32:43) Mě celkově na všech diskuzích na podobné téma zaráží skepse k druhému stupni ZŠ. Je to opravdu na tolika školách až tak mizerné? A je tak časté, že negymplové děti (a rodiče) nevidí ve vědomostech hodnotu? V téhle debatě to až tak nezaznělo, ale v těch ostatních na Rodině často. Argument že na ZŠ zůstanou děti v silně nepodnětném kolektivu a že setrvání = flákárna - to čtu hodně často. A hodně to píší ti, kteří dítě na gymnáziu mají. Nebude to taky tím, co se odehrává na prvním stupni? Nebo je to tím, že 30 nesourodých dětí jeden člověk prostě nemá šanci kvalitně zvládnout? Na ZŠ zůstane určitě nejméně polovina školáků, to je z nich opravdu většina takových, že ti, co dávají děti na gympl, si říkají, že není o co stát?
V jednom výzkumu jsem četla, že 1/4 dětí z 8-letých gymnázií v dotazníku uvedla, že tam nejsou rádi. Zajímala by mě odpověď školáků z druhého stupně, bohužel o takové studii nevím. Ale nejvíc by mě zajímalo, jestli je tu taky někdo, kdo nechal dítě na 2.stupni ZŠ a je se školou doopravdy spokojený. S tím, jak škola funguje, jaké má ve vztahu ke vzdělání jeho dítěte výsledky. A kdo může říct, že je rád, že dítě je právě tam.
Osobně proti gymnáziím vůbec nejsem, myslím, že v otázce téhle volby je tolik věcí parametrických, že obecné závěry nikomu nic neřeknou. A čím víc kvalitních variant, tím líp pro děti.
|
Markéta, kluci 10 a 3 | •
|
(26.1.2012 17:57:08) No. Několik mých kamarádek a kamarádů, kteří chytré děti nechali na základce, v sedmičce sháněli šestiletý gympl, protože jednak jejich děti byly centrem posměchu (šprti)a pak se toho taky moc nenaučily, protože třída jela prostě podle těch pomalých (a některé historky jsou fakt tragické). V Praze tedy.
|
štěpánkaa |
|
(26.1.2012 18:48:40) přesně tak, mám stejnou zkušenost
|
|
|
radka | •
|
(27.1.2012 12:38:16) tak moje dcera se v 5 hlásila na víceletý gympl, spíš, že to chtěla vyzkoušet. Já byla na vahách, myslela jsem si, že bude líp, když půjde z 9, protože se bude moct rozhodnout sama, co bude chtít (např. kdyby se nějak během druhého stupně vyhranila a chtěla jít na odornou školu - zdrávka, pajdák, průmka...). Nicméně to zkusila (na přijímačky se nijak nepřipravovala) a byla těsně pod čarou, takže ji nevzali. Já byla svým způsobem ráda a dcerce to bylo tak nějak jedno. Základku dokončila, moc si pochvalovala, výsledky měla dobré, kolektiv fajn, jevy patologické žádné (aspoň u nás). Takže za nás - jsou i dobré základky. Jinak teď je na gymplu, zatím odbornost žádná. Já s hrůzou zjistila, že dneska už člověk ani se zdrávkou nic není, aby byl obyč. zdrav. sestra, tak musí studovat další 3 roky, údajně je to na pajdáku podobné. Prostě to školství roztahali do dalších let...
|
Anička; |
|
(27.1.2012 13:24:29) To máte pravdu, s tím, že daný obor roztahali do více let se odbornost o tolik nezkvalitní - myslím, že hlavní, co to přineslo, je naplněnost vysokých škol v programu Bakalář, srovnání se k EU a ménědětnost v ČR. Zdravotnice s VŠ navíc občas ohrnují nos nad umýváním pozvraceného dítěte, zatímco ty, co si o sobě tolik nemyslí, to udělají častěji v pohodě...Když jsem byla se synkem na Jipce, tak tam rozdíly skutečně byly - v neprospěch těch z VŠ, ačkoliv vědomosti měly obě skupiny sestřiček podobné, tak v praktické péči o pacienta se některé vysokoškolačky cítily, že jim ty běžné záležitosti moc nevoní a občas si přivolaly obyčejné sestry, kterým toto nadřazené chování připadalo lehce mimo. Ale možná tohle chování časem ustoupí a i ty VŠ sestřičky budou plošně víc použitelné i v rutinní nemocniční praxi.
|
|
|
Meta |
|
(27.1.2012 13:05:01) Na naší základce to tragédie je. Když chtěl mladší syn za bráchou na gympl, nechtěla jsem mu v tom vysloveně bránit, ale modlila jsem se, aby ho nevzali. Nikdy nebyl studijní typ, nebyl by tam šťastný. Proto jsem taky neudělala v jeho přípravě na zkoušky ani fň. Zkoušky neudělal o dva body. Tenkrát mu srazili strašně moc bodů za tři dvojky na vysvědčení. Úroveň druhého stupně na základce byla tak příšerná, že jsem dospěla k názoru, že to byla chyba. Možná by na gymplu nebyl spokojený, rozhodně by na tom byl vědomostně mnohem lépe. A přejít na střední školu mohl taky.
|
Anička; |
|
(27.1.2012 13:08:44) v případě, že máte špatný 2. stupeň, tak to chápu, že gympl může být řešením.
|
Hal2 |
|
(27.1.2012 14:41:15) právě, škola, která dítě k ničemu nemotivuje je špatná vždy, na prvním stupni ubije zvídavost, na druhém může ubíjet i tvorbu "normálních hodnot". Děti, které si zvyknou, že všechno kolem nich "nějak dopadne" to pozděj mají hodně těžké.
|
|
|
|
nada | •
|
(1.2.2012 21:42:08) Já jsem ráda, že syn je na zákl. škole, kterou jsme vybrali. Přestože je velmi nadaný, výborně se učí, jeho výsledky byly lepší v testech, i známkách než většiny spolužáků co se hlásili na víceleté gymnázium. Zrovna loni tam šel spolužák s vyznamenáním....asi 7 dvojek, dnes se trápí a dře na 3. I někteří učitelé se divili, proč nehlásíme syna na gymnázium, loni v 7. tř. nás i doslova tlačili. Syn ale je nadaný i jinak a to především na hudbu. Chce konzervatoř a my jen schvalujeme. Přestože syn se zůčastnil olympiády z matematiky, nemyslím si, že by byl na gymnáziu štastný, a já sama za sebe mohu říct, že jsem štastná, že jsme vybrali dobrou základní školu. O čemž svědčí účast a výsledky v soutěžích a olympiádách. I na anglickém táboře, se lektorka velmi podivovala nad jeho úrovní a nechtěla věřit, že je na základce.
|
|
|
|
Ecim |
|
(26.1.2012 21:52:01) Aničko, nesouhlasím s Tebou. To, co píšeš, platí jen pro děti, které na studium na gymnáziu nemají. Já zase naopak znám lidi, kterým osmileté gymnázium dětství naopak velmi zpříjemnilo, protože se dostalo mezi lidi, se kterými se cítili mnohem lépe, než tomu bylo na základce. A věř, že ne každé dítě - a nemusí to být nutně nějaký génius - nebaví každý den po škole venku hodiny lítat s méně nadanými vrstevníky. (Schválně jsem nepoužila výraz "vesničáky", protože ač jsem z velkoměsta, tak dělení na "chytřejší" městské děti a "blbější" venkovany kategoricky odmítám.)
|
Anička; |
|
(27.1.2012 12:11:04) Vážená Ecim, já s Vámi také nesouhlasím, s arumentem který hlásáte - že jde jen o děti, které na gymplu nemají co dělat -jak je možné, že je tedy to gymnázium vůbec nabírá? Osobně si myslím, že ten gympl sedí spíš menšině dětí, která tam je, a to je super - a zbytku ne. (Osobní průzkum mezi uživateli.) V úvodním článku se mi nelíbí ten tlak na to, že pokud dítě za námi s tou myšlenkou nepřijde nebo v tom nějak není iniciativní, jak ho na ten gympl dostat i v takovém případě ..rodič by měl brát v úvahu i představy dítěte a pokud je nemá ujasněné, tak na ten gympl netlačit a nechat tomu dítěti prostor dozrát. Třeba se pak rozhodne v 15 letech. To taky není pozdě. Není to jen o inteligenci a psychice. Je to občas i o blbé aspiraci rodičů a o problémech s naplněností tříd gymnázií (aby bylo dost žáků).
2) osmi - sedmi letých gymnázií si vážím jako každé jiné školy - pokud na ní dítko chce a má o to zájem a schopnosti, proč ne? Nespíš jste nečetla všechny příspěvky tohoto vlákna, které jsme si vyměnily s jinou diskutérkou. Již jsem psala, že některé děti tam mohou zažít skvělé prostředí, které na ZŚ nemusí být vždy dostupné. Přesto ale, víceletý gympl i základka mají nejen klady. A to by měli rodiče zvážit nejen podle toho, zda na to dítě má psychicky, inteligenčně. 3) Je možné, že dítě nebaví lítat po škole venku. Když ho baví gympl, ať má gympl. Ovšem, pokud neví a my mu tím krokem směrem ke gymplu zamezíme jeho profilování, připadne mi to poněkud ochuzující. stejně jako kdybychom mu v gymplu bránili v případě, že je naprosto rozhodnuté tam jít, má - li k tomu předpoklady. 4) Nic proti Vaši antidiskriminaci - z praxe na pobočce a ve městě vidím jisté rozdíly. Na vesnici jsou děti empatické, pomáhají si, občas je rvačka, pozdraví spontánně dospěláka a nová látka se musí déle rozebírat, než to pochopí celá třída. Ve městě nedaleko jsou děti povětšinou méně empatické, zdraví častěji až jako druzí, vzájemná pomoc, to se nějak ostýchají nebo se jim nechce, s novou látkou jsme dříve hotovi a pokud si něco dělají, tak jsou to hůře zjistitelné mírné činy až lotroviny, málokdy se seperou. To už je několikátý ročník a je to zkušenost i z jiného vztahu pobočka - hlavní místo školy. Takže ani jedna skupina dětí není naprosto špatná a naprosto dobrá. Ale město s vesnicí se odlišuje a kdybych to jako učitel ignorovala, tak bych učila na obou místech špatně. Samozřejmě, musím dávat pozor na to, že se objeví, třeba i častěji, dítě, které tomu neodpovídá. Ale na nadpoloviční většinu to obvykle platí - na vesnici jsou trochu jiné sociální vztahy než ve městech - vesnice není tak anonymní a děti a jejich rodiče častěji tu školu tolik "nežerou".
Osobně si myslím, že skupina dětí, kterým gympl naprosto sedí, je menší než počet míst v těchto zařízeních. Proto se nezřídka stává, že tam jsou přijaté i děti, o nichž to víceméně rozhodli rodiče. Gymply bez těchto dětí nepřežijí - to je jasné - a tak tento stav bude asi i nadále
|
štěpánkaa |
|
(27.1.2012 15:51:10) Milá Aničko, to co píšeš teď, to jsou už úplné nesmysly. Z toho, že ti pár desítek dětí připadá jako bez života, protoože jsou na gymplu je zcela subjektivní názor urtvořený na základě malého vzorku dětí. Zrovna tak bych ti mohla napsat (a myslím, že už jsem ti to psala), že většina dětí, co znám a chodí do základní umělecké školy tam jsou z donucení rodičů - protože pár takových jsem potkala. taky je to nesmysl, že? Já na gymplu učím už roky a těch dětí, které jsou tam z donucení, nebo nešťastné je v každé třídě tak max. 5, spíš méně. Občas některé dítě na gympl chtělo, ale v průběhu studia se ukázalo, že to nebyla nejlepší volba. nevím, proč píšeš, že takové děti gymnázia nemají nabírat - opravdu jsi přesvědčená, že v přiojímacím řízení se promítně celé dítě, jeho rodina, kamarádi včetně toho, jak toto dítě bude "vypadat" za 2 roky? Na rozdíl od tvých příkrých soudů si však neodvažuju hodnotit situaci jinde než v Praze, kde působím. A zde je situace taková, že většina dětí je na gymnáziích spokojená
|
Ala | •
|
(27.1.2012 17:54:58) Mám ten samý pocit...třeba z bratrový třídy postupně několik dětí odešlo - ať už zpět na ZŠ nebo prostě po kvartě udělali přijímačky na jinou střední školu (třeba specializovanější). Mamka s bratrem třeba kolem kvarty o možném přestupu jinam mluvila - měl tedy známky super (v kvartě samé jedničky ;) ) ale profiloval se více na techniku a tak se ho ptala, jestli nechce na odbornější školu nebo technické lyceum...Nechtěl, vyhovoval mu gympl. A takhle by to dle mého mělo být, tak by měli rodiče k tomu přistupovat - dát dítěti na vybranou ale nechat to na něm..... Jinak jako plus osmiletého gymplu vidím to, ž ekdyž se sejde dobrá parta dětí (jako v mé třídě) tak to přáteltví vydrží osml let :) Dětis e začínají dávat dohromady jakoc elá parta (ne klučičí a holčičí partičky) tak kolem osmičky a pak v devítce by se měli najednou rozejít...To an gymplu po takovémhle "spojení" mají ještě další 4 roky navíc :)
|
|
|
Ecim |
|
(27.1.2012 19:43:10) Aničko, zásadní problém bude v tom, že já mluvím o dětech, které na gympl mají a patří tam. A ty byly bez života naopak spíš na základce a na gymplu ožily. A klišé týkající se lepšího či horšího města nebo horší či lepší vesnice naprosto odmítám, je to blbost jako hrom. Vždycky je to o konkrétních lidech.
|
|
nada | •
|
(1.2.2012 22:00:33) A pokud děti mají koníčky, různé zájmy je pro ně důležité i toto, a syn by určitě neměl tolik času se věnovat hudbě, kapele apod. kdyby byl na víceletém gymnáziu. Spíš mě hodně překvapilo, proč se tolik lidí divilo, že gymnázium nechceme ani my a on už vůbec ne. Dokonce jsem slyšela názory, že bychom ho měli přitlačit, že bude na druhém stupni neštastný apod. Nechápu tyto názory.
|
|
|
Ivulle |
|
(27.1.2012 19:58:05) Ecim, já se s tvým názorem úplně ztotožňuji. Navíc si myslím, že se chytré dítě tím, že postoupí na 8-letý gympl, dostane do sociální skupiny jemu blízkých vrstevníků. Určitě bližších, než kdyby zůstalo na ZŠ. Tím pádem má příležitost nalézt sobě rovné kamarády, s kterými si může lépe rozumět, lépe zapadne do kolektivu.. A mluvit na gymplu o nějakém drylu? Je fajn, že se dítě musí čas od času do hodiny připravit, aspoň si zvykne na to, že nebude mít v životě všechno "na háku" a zadarmo a že úspěch vyžaduje trochu snahy a píle. Frustrované se na gymplu může cítit akorát dítě, které na to "nemá", na gympl nepatří a nebo mu z nějakých důvodů chybí ambice.
|
Ecim |
|
(28.1.2012 19:00:00) Ivulle, dík.
|
|
|
|
Ala | •
|
(27.1.2012 14:43:09) Aničko, dítě, které musí na gymplu jen sedět nad knihami a nemá čas na své koníčky na víceleté gymnázium nepatří!!!! Vynechám tedy první cca půl rok, kdy si dítě navyká na nový režim (ale ten se mění i na ZŠ). Já s ekvůli gymnáziu svých koníčků vzdát nemusela, dál jsem chodila na keramiku, do sboru, doma jsem hodně četla a učila jsem se maximálně tak na písemky......bratr stíhal u gymnáia i turistický oddíl, tj. cca jednou za 14 dní až 3 neděle byl celý víkend pryč na výpravách, stejně tak o podzimních/jarních/velikonočních prázdninách a světe div se, i bez toho učení gymnázium zvládal....... Takže představa, že dítě přechodem na víceleté gymnázium ztrácí dětství je klišé, vytvořené lidmy, kteří dali na gympl i dítě, které tam nepatřilo a paks e holt tak moc učit muselo.....Ale u nás ve třídě nebyl snad nikdo, kdo by se denodenně bifloval, fakt ne......
|
Hal2 |
|
(27.1.2012 14:50:28) Alo, u nás ano, na čtyřletém, jedna holka se učívala až do půlnoci - skoro denně. I tak měla několik málo trojek. Ale učila se dobrovolně, řekla bych, že to tak sama chtěla. Vysokou zvládla s červeným diplomem. Myslím, že nic není dáno absolutně,(i když tohle nechci vydávat za obvyklý případ) jen že motivace dělá divy.
|
Ala | •
|
(27.1.2012 17:49:26) Tak jasně, na čtyřletém už většinou každý ví, co cche, už to nejsou děti, že :) Ale prostě mě přijde mimo tvrzení o tom, že osmiletá gymnázia berou dětem dětství (BTW to v dnešní době berou úplně jiné věci, když vidím 12 leté holky, jak se malují a oblékají jako osmnáctky...), protože když rodič vidí, že to dítě nezvládá, tak by ho holt měl vzít ze školy pryč (u nás jeden případ byl - holka prostě přechod mezi prvním stupněm ZŠ a primou nezvládla, neaklimatizovala se a tak šla po primě zpět na ZŠ.....později šla na čtyřleté gymnázium a normálně vystudovala VŠ ale v těch 11 evidentně ještě nebyla zralá...). Prostě a jednoduše chci říct, že dětství berou dětem spíše rodiče (ať už tím, že je vecpou na školu na kterou nemají, nebo je nutí do sportu na vrcholové úrovni etc). Víceletá gymnázia jako taková za to nemohou, naopak jsou pro určitou třídu dětí "požehnáním" tak je nebudeme rušit, ne? jen proto, že někomu přijde segregace dětí před 15 rokem nesmyslná....
|
nada | •
|
(1.2.2012 22:14:26) celkově je méně dětí, ale gymnázia se snaží udržet, tak berou i děti, které by před pár léty zůstaly při přijímání pod čarou. Zrušilo se spousta zš, ale o rušených víceletých gymnáziích jsem moc neslyšela.
|
|
|
|
Anička; |
|
(27.1.2012 18:23:32) Tak to buďte ráda za skvělou zkušenost, může to tak fungovat - to nevylučuji, ale někde to vypadá i jinak.
|
Ala | •
|
(27.1.2012 18:52:58) Znovu opakuji - pokud dítě na víceletém gymnáziu musí každý den celé odpoeldne věnovat učení, nemá čas na své koníčky aj. tak by měli rodiče zvážit, zda na gymnázium patří nebo ne a případně ho odtamtud vzít....Pokud to neudělají a to dítě se tam trápí, pak je to problém rodičů a ne principu víceletých gymnázií. už jen proto, že gymnázia nemůžou na nižším stupni (tj. do ukončení základní školní docházky) bez souhlasu rodičů dítě "vyhodit" - u bratra ve třídě měli určitý kázeňský problém ale bez spolupráce rodičů se vyřešit nedal :( Problém bývá většinou an straně rodičů tak nechápu, proč kritizovat gymnázia kvůli tomu,ž e rodiče nejsou schopni racionálního úsudku.....
|
štěpánkaa |
|
(27.1.2012 21:47:10) Alo, s tímto tvým názorem souhlasím na 100%
|
|
|
Ala | •
|
(27.1.2012 19:00:11) A ještě bych chtěla dodat, že cca polovina anší třídy provozovala aktivně nějaký sport - tj. měli klidně třikrát týdně trénink plus o víkendech zápasy.....Jeden kluk měl úplně individuální plán, protože závodně lyžoval....podobně to bylo i v ostatních třídách víceletého gymnázia, téměř všichni studenti měli nějaký koníček, kterému s epoměrně intenzivně věnovali.......Což teze o ukradeném (zkráceném) dětství a nemožnosti věnovat se koníčkům opět lehce rozporuje......
|
Anička; |
|
(27.1.2012 19:23:54) Pokud to máte na gymnáziu takto zařízeno, tak to nemusí být špatně. Otázkou je ale ten počet míst - v našem okrese má víceletou odnož asi každé gymnázium (nebo je v jeho městě víceleté gymnázium) a je to i trochu likvidační pro základní školy a když pak vezmu, že třeba 5 dětí je v té třídě do počtu a další 3 dělají pozadí pro ty hodně nadané - na přání rodičů, tak už je to v daném ročníku dětí dohromady jedna třída a půl. Možná je to z toho důvodu, že někde je ta hustota menší (třeba v okrese Domažlice je myslím jen jedno víceleté gymnázium) a tady 6, přitom okresy jsou podobně rozlehlé a hustota obyvatel u nás není šestinásobná...rozhodně nejsem pro likvidaci víceletých gymnázií celkově, ale když budou na našem okrese třeba 4 třídy, tak to bude tak akorát.
|
Ala | •
|
(27.1.2012 19:40:07) Otázkou je, jaký je ve skutečnosti převis......Na mém bývalém gymnáziu je stále z čeho vybírat, rozhodně se neberou všichni uchazeči (za mě se hlásilo 150 dětí a brali 30, dneska je počet hlásících se menší - cca 100 dětí). Od nás ze ZŠ jsme odešli 3, většinou odchází tak do 5 dětí......Ale je to tedy situace v Praze.... Snažší dostat se je dle mého na čtyřletá gymnázia, tam většinou berou téměř všechny, kteří se hlásí (tady na těch "méně prestižních") a tam v posledních letech dost slušně klesá úroveň..... Ale souhlasím, že pokud je dětí málo tak by se prostě některé třídy rušit měly....U nás se ještě do ročníku nade mnou braly na osmileté dvě třídy ale dětí ubývalo, tak se začala brát jen jedna......Protože jinak by se neudržela kvalita.
|
|
|
|
|
|
Anička; |
|
(28.1.2012 12:23:12) Máte skvělé dítě jako i někteří jiní rodiče v diskuzi, které vše zvládá nad limity a s běžnými dětmi by patrně pociťovalo problém, že by se nemohlo rozvíjet do nejvyšších sfér, (je otázka, zda by to taky dokázalo a co tím vším získá za hodnoty) - každý máme právo na volbu žít si život podle svého nejlepšího vědomí, Vy, já i naše děti...
|
Anička; |
|
(28.1.2012 19:19:38) Ne. V některých provincíích v Kanadě mají systém v ročníku A, B, C - pro všechny je áčko, (pro inkluzivní s asistentem třeba i jen půl áčka - u nás děti ve stylu praktická), pro lepší béčko, pro nejlepší céčko. Rodiče, kteří chtějí, aby jejich děti měly zkušenost i s běžnými "blblými" dětmi, tak ho nechají na ZŚ a dítě se tam rozvíjí podobně jako u nás na víceletém gymplu, jakožto nadané má dost duchovní stravy, ale zároveň se učí i značné empatii a řada úkolů je zaměřena na vzájemné spolupráci se slabšími žáky. Tak se mi to líbí, tak doufám, že to jednou bude i v ČR. Učitel se věnuje všem a k těm nadaným i těm slabším má asistenty. U dětí, co dělají B, nebo C modul neleze učivo směrem vzhůru, ale do šíře. Tedy se neučí učivo vyššího ročníku, ale dělají víc o daném tématu. Takže hloupý se naučí, že kočka má 4 nohy, chytřejší popíše celou kostru kočky a ten nejlepší se krom kostry naučí spolu s hloupým, jak mu pomoci kočku nakreslit a zároveň dělá výzkum na výskyt koček ve svém okolí atd. Celkově je tam společnost k handicapovaným nebo hloupějším lidem tolerantěnšjí než u nás nejen na hubě, ale i ve skutečnostni, lidé jsou tam víc v pohodě. U nás proti tomu máte ve větším měřítku rozdělení dětí (praktické - gymply) a narážky o tom, že lidé, co koukají jen na Novu, by neměli pomalu chodit k volbám, když se umí sotva podepsat atd. A ono už to začíná v tom, s kým se kdo kamarádí anebo nekamarádí v dětství. Zda se snese hlavně s elitou nebo se učí soužití i s těmi hloupějšími... Ale k tomuto modelu bychom potřebovali poněkud předělat základky (nelze tam poslat děti z praktické bezprizorně, jak se to teď chystá přičemž dojde pouze k přetížení kolektivů) a na druhou stranu by to chtělo odvahu od rodičů těch chytřejších tam děti ponechat a nevyřazovat je do gymplů a ze strany základek se o ty talenty taky starat... Aby děti tu otevřenou společnost tak, jak je v životě, tvořily a ne se rozdělily a pak se o sobě navzájem jen učily...To je ta hlavní hodnota, která prospěje dětem i společnosti.
|
štěpánkaa |
|
(28.1.2012 19:41:32) aničko, to co popisuješ jako realitu škol v Kanadě, to by se mi moc líbilo. Tím by totiž gymnázia (víceletá) částečně ztratila smysl. Obávám se, že v Čechách s tradicí Rakousko-Uherského školství je to ještě nadlouho utopie, především kvůli nedostatku kvalifikovaných pracovníků a peněz na jejich zaplacení
|
|
štěpánkaa |
|
(28.1.2012 20:00:23) milado pohop, že tad jsi v podezření, že jsi tam syna dotlačila proti jeho vůli, protože samo od sebe po tom přeci žádé dítě toužuit nemůže
|
Anička; |
|
(28.1.2012 20:28:16) Pokud se týče mne, paní Miladu nepodezřívám. Každý tyto věci zvažuje sám o sobě a ponese za to sám o sobě odpovědnost. Nikdy jsem, paní Štěpánkoo, nenapsala, že chci konkrétního rodiče podezřívat, ale chtěla jsem upozornit rodiče, kteří o víceletém gymnáziu uvažují, aby mohli svá rozhodnutí nahlédnout z více úhlů a nejen z toho Vašeho.
|
štěpánkaa |
|
(28.1.2012 20:31:30) prosím tě aničko, jaký je můj úhel pohledu? podle tebe? já si doteď myslela, že odchod na gymnázium má být SPOLEČNÝM rozhodnutím dítěte a rodiče a to co jsme psala Miladě, to jsem myslela poněkud obecněji, ne na tebe, nebo na Vás, já se omlouvám, všem na Rodině tykám až teď jem si všimla toho vykání směrem ke mě
|
štěpánkaa |
|
(28.1.2012 20:58:00) no to je fakt, já jsem tu taky služebně dlouho, tak co
|
štěpánkaa |
|
(28.1.2012 21:15:11) já jsme tu cca od roku 2000 (kdy mi tu vyšel bez mého vědomí článek na titulce), ale častěji chodím až tak poslední asi 3 roky-. jinak s tebou Milado souhlasím.
|
|
Pawlla |
|
(29.1.2012 5:28:36) Milado,nemáte žádnou diskusi o víceletých gymplech,kde by jste chodily jen vy a drbaly.Takže přirovnání k diskusi,kde chodí jen rybáři a jen si povídat o rybaření je mimo.Reaguju jen na dané téma,tady na článek a na Rodině teď naposled na diskusi Monty,která chtěla radu,jak na syna a nemyslím si,že žádala rady jednostranné.Tak jako ostatně na většinu těchto diskusí reaguješ Ty,ale Ty můžeš desetkrát napsat jedno a to samé a já ne?Protože se počítají jen souhlasy nebo jak?Je mi líto,ale já budu přispívat,tam,kde mě téma zaujme a nezajímá mě jestli je ti to vhod ani jestli jsi tu 155 nebo 300 let.
|
|
|
|
|
|
|
|
Anička; |
|
(28.1.2012 20:24:50) Přeji Vám safra mnoho štěstí ve výchově...
|
|
|