| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Angličtina na základce? Z mých zkušeností k ničemu

 Celkem 107 názorů.
 Beruška syn 7,5 a 25tt, dcera 3  
  • 

co my a angličtina 

(3.3.2010 9:26:55)
syn dělá angličtinu doma asi od tří čtyř let na PC, s krtečkem a různé blbinky, jen na slovíčka.
Když se objevila možnost výuky angličtiny ve školce v jeho 4letech, byli jsme nadšení, hlavně on sám, cena 500 Kč za rok byla výborná, tak jsme ho přihlásili.
Bohužel v té době, tam probíhaly změny a učitelka, která učila AJ ve školce dříve - pedagoška pro malé děti odešla na rizikové těhu a školka sehnala náhradu,která ale s takto malými dětmi vůbec neuměla pracovat.
Bohužel pro našeho syna, které dle uč. vyrušoval tím, že když ona řekla slovíčko česky, on ho vykřikl anglicky, po třech hodinách, kdy nebyla schopná se s dětmi poprat to vzdala a peníze všem vrátila.

Teď je syn ve druhé třídě. Na angličtinu chodí ve škole, ale platíme ji zvlášť a to dvě hodiny týdně.
Učitelku mají vynikající (platíme za 2h týdně 2.000 Kč za rok). Učitelka s nima má jednu hodinu učící a druhou hrací. Obě hodiny mluví ale na děti pouze anglicky a syn se svojí slovní zásobou co už měl je úplně v pohodě, věty začal tvořit už po prvním půl roce a to tak, že třeba manželovi říká anglicky jestli by mu skočil pro pití... říká nám anlgicky mamy tati.. prostě legrace, vůbec se nebojí mluvit, že se ztrapní.
Trošku jsme měli problém - což ale má asi víc dětí, že jak se učí od první a neumí psát, tak pak mají problém že ikdyž slovíčko vlastně znají, tak ho nepoznají napsané.
Ale jinak jsme s pí učitelkou moc spokojení, učí všechny děti na naší škole od 1 až do 9 té třídy a motivuje je třeba kostičkama, odměny za povedený úkol, povedenou soutěž.. a pod, kostiček je asi 25 na řádku a za každý plný řádek je na konci roku vezme na kopeček zmrzliny. Letos ještě začala dávat libry vytisknuté na papíru a na konci roku si za ně děti můžou koupit nějakou sladkost nebo drobnost v bufetu. Po půl roce většina dětí jí tyká, což ale jí neubírá na autoritě. Dělá s dětmi různé aktivity, když je hezky mají výuku venku. Ta hrací hodina je na rozšíření a pobavení, děti do ní si vytipovala sama. O děti se zajímá i soukromě, teď třeba syn byl dlouho nemocný a první hodinu angličtiny přišel domů, protože ho strašně bolely záda a nemohl sedět, tak mi hned volala, jestli nemá strach přijít, že hodně zameškal, že by to byla škoda. Má prostě osobní přístup ke každému dítěti, ale věřím, že o takového kvalifikované a vnímavé pedagogy je asi velká nouze.
 Zuuuza 


Re: co my a angličtina 

(3.3.2010 12:46:12)
~R^~g~
 Dana Penkova 2 děti 
  • 

Re: co my a angličtina 

(4.3.2010 12:42:33)
Dobrý den já mohu říct že syn chodí do čtvrté třídy a angl.má již od první.
Učila je třídní a poté ve třetí třídě udělal příjímací zkoušky do jazykové třídy kde mají na třídu dvě učitelky .Uměl toho dost už v první třídě a myslím že opravdu záleží na škole která učitele vybírá a hlavně na učitelce.
 Winky 
  • 

Re: co my a angličtina 

(3.3.2010 13:24:50)
Musím říct, že sama v tom mám trochu chaos.
AJ v mateřských školách, centrech, 1-2 třída základek - najednou hrozná poptávka.
Udělala jsem si před 2 roky také kurz WattsEnglish abych rozšířila svoje možnosti výuky AJ i na menší děti. Metoda to byla docela pro mě přijatelná, vím že malé děti mají skvělou zvukovou paměť, takže si snadno zapamatují zvuk těch slov, intonaci, celkovou melodii té řeči, a i když si třeba neodnesou "vědomosti" jako takové (nebo odnesou ale z důvodu pauzy mezi výukou v MŠ a pak od 3. třídy je třeba zapomenou), určitě jim v hlavě zůstane ten cit pro jazyk, ta schopnost nebát se něco říct jinak a nestydět se "sradnovní" výslovnosti některých hlásek, což je pak problém u předpuberťáků a pubošů.
ALE - protože hrozně záleží na tom jak je tahleta fonetická část AJ kvalitní, tak efekt není vůbec zaručený. A navíc - musím říct že ta finanční stránka mě děsí. Platit řekněme od 4 do 9ti let AJ dítěti, které se dejme tomu během této doby opravdu něco "naučí" stojí opravdu dost. A pak přijde do třetí třídy, kde se začíná znovu od začátku, pomalu, ne třeba úplně dobře takže dost dětí to otráví... to jako vyhodím to kurzovné za 5 let do kanálu tímhle způsobem? (upozorňuju že v každém městě nejsou jazykové zš, opravdu ne)....

Takže i když to učit můžu, přesvědčená o tom nejsem. Já jsem vyrostla v době kdy angličtina se učila velmi málo, spíš jen z dobré vůle některé učitelky která to dělala zadarmo ve svém volném čase. Takže se ji šel učit jen ten, kdo opravdu chtěl (u nás to šlo od 5. třídy, ze 4 tříd v ročníku nás chodilo 12), a na výsledcích to bylo naprosto evidentní.
 Beruška syn 7,5 a 25tt, dcera 3  
  • 

Re: co my a angličtina 

(3.3.2010 16:20:54)
no přesně na toto jsem se ptala, než jsem syna v první třídě na angličtinu dala. Co bude potom, až ve třetí třídě přijde angličtina povinně. A teď bude hned několik stupňů znalostí dětí - ty které angl. nepovinou neměli vůbec, ty kteří měli angl nepovinou jednu hodinu týdně dva roky, ty kteří měli angl. nepovinou dvě hodiny týdně dva roky a různé kombinace jedné a dvou hodin.
Naštěstí pro nás, učí i povinnou angličtinu totožná paní učitelka, která děti rozdělí do skupin dle právě už té pokročilosti a pokračuje ve zdokonalování.
Takže tímto jednoduchým rozdělením, který se provádí vstupním testem, se děti rozdělí a podle toho dochází na hodiny a odbourá se to, že jsou vyhozené peníze, případně to, že se děti, které něco umí nudí.
Ale i při tomto přístupu by peníze za AJ ve školce byly vyhozené, protože na to aby dělila děti už v první třídě nemá výukové kapacity, protože na celou školu na AJ je sama, na děti od první do deváté třídy - v průměru 4 třídy na ročník.
 Miriam, 4r + 2r 
  • 

Re: co my a angličtina 

(4.3.2010 2:29:27)
No super, akurat to podplacanie deti je ubohe. Je smutne, ze takyto pristup ku vzdelaniu podporujeme a este mu aj tlieskame. Co rozdava p. ucitelka vo vyssich rocnikoch, ked uz zmrzlina a falosne peniaze nezaberaju ?
 MeddyM 


Jsem učitelkou na ZŠ a učím i soukromě 

(4.3.2010 17:16:16)
Já jsem aprobovaná učitelka AJ pro ZŠ. Angličtinu učím na prvním i druhém stupni, ve volném čase připravuji na jazykové škole studenty k maturitě z AJ a učím i individuálně. Takže mám možnost srovnání...

Na základní škole se člověk často setkává s tzv. přeučenými ruštináři, tj. tito lidé většinou mají oficiálně dodělanou angličtinu na vš, ale jaksi dálkově a třeba mé kolegyně... to jě nekdy běs - ptají se mě třeba i na celkem běžné výrazy, dělají chyby, výslovnost je taky někdy hrozná atd... Někdy mě opravdu přechází zrak. To si myslím, že je hlavní chyba, že takoví lidé učí. Ale kdo to má učit, když aprobovaní učitelé odcházejí pryč?

A ani se nedivím, že aprobovaní učitelé jdou raději do soukromé sféry. Já si tak také přivydělávám. Učí se v malých skupinách. Vemte si, že žák, který si za tu hodinu s vámi platí, vás bere úplně jinak. Lépe se připravuje, hltá každé vaše slovo. Navíc ta cenová relace, kdy za hodinu dostanete cca 200,- je taky příjemná (tou hodinou rozumějte ODUČENOU hodinu, to znamená, že doma se na ni taky musíte připravit).

Já jsem odmalinka chtěla být učitelka, takže učení dětí na ZŠ beru to jako poslání, ale řeknu vám, někdy je to spíš k posr... ~t~ Zatím však převažují ta pozitiva.:-)
 MeddyM 


Jsem učitelkou na ZŠ a učím i soukromě 

(4.3.2010 17:18:02)
Já jsem aprobovaná učitelka AJ pro ZŠ. Angličtinu učím na prvním i druhém stupni, ve volném čase připravuji na jazykové škole studenty k maturitě z AJ a učím i individuálně. Takže mám možnost srovnání...

Na základní škole se člověk často setkává s tzv. přeučenými ruštináři, tj. tito lidé většinou mají oficiálně dodělanou angličtinu na vš, ale jaksi dálkově a třeba mé kolegyně... to jě nekdy běs - ptají se mě třeba i na celkem běžné výrazy, dělají chyby, výslovnost je taky někdy hrozná atd... Někdy mě opravdu přechází zrak. To si myslím, že je hlavní chyba, že takoví lidé učí. Ale kdo to má učit, když aprobovaní učitelé odcházejí pryč?

A ani se nedivím, že aprobovaní učitelé jdou raději do soukromé sféry. Já si tak také přivydělávám. Učí se v malých skupinách. Vemte si, že žák, který si za tu hodinu s vámi platí, vás bere úplně jinak. Lépe se připravuje, hltá každé vaše slovo. Navíc ta cenová relace, kdy za hodinu dostanete cca 200,- je taky příjemná (tou hodinou rozumějte ODUČENOU hodinu, to znamená, že doma se na ni taky musíte připravit).

Já jsem odmalinka chtěla být učitelka, takže učení dětí na ZŠ beru to jako poslání, ale řeknu vám, někdy je to spíš k posr... ~t~ Zatím však převažují ta pozitiva.:-)
 kili 
  • 

Re: Jsem učitelkou na ZŠ a učím i soukromě 

(4.3.2010 17:22:49)
:-)) pěkně napsané :-))

 Zdenča S. 
  • 

Re: co my a angličtina 

(3.8.2012 13:29:07)
Já jsem s AJ začínala ve 4. třídě, patřila jsem mezi premianty, ale po těch pěti letech výuky AJ, jsem neuměla absolutně nic. Ovšem naštěstí jsme všechno na střední brali od začátku, samozřejmě, že rychleji. Obvykle se za jeden ročník ZŠ učí jeden čas, my jsme jen za prvák na střední stihly ty časy asi čtyři (počítám průběhové a prosté varianty jako jeden čas). Takže jsem s AJ problém neměla. Největší problém mi ovšem dělá nedostatečná slovní zásoba, proto bych možná ocenila, kdyby se na ZŠ věnovali alespoň tomuto, než nekvalitní výuce gramatiky.
 Horama 


Jazykový paradox 

(3.3.2010 9:33:09)
Úsměvným paradoxem občas je, že školy mívají k dispozici aprobované i výborné učitele jiných cizích jazyků, ale chtějí vyhovět zájmu rodičů o angličtinu, a proto dalším a dalším třídám vypisují její výuku, i když vlastně nejsou schopny zaručit kvalitu této výuky. Znám osobně více případů, kdy škola má možnost velmi dobrého zajištění výuky němčiny (která je paradoxně např. pro budoucí řemeslníky skoro praktičtější než angličtina) nebo francouzštiny (která je jako druhý jazyk dle mých zkušeností hodně žádaná), ale narážejí na odpor rodičů, aby zrovna jejich dítě s tímto jazykem začalo.
Ano, s angličtinou je na školách velká potíž, sama jsem se leta živila tím, že jsem soukromě vyučovala děti, které po ukončení základní školy s poměrně dobrými známkami z angličtiny najednou na střední škole zjistily, že vlastně neumějí skoro nic a nestíhají dohánět.
 DENISA 


Re: Jazykový paradox 

(3.3.2010 9:49:56)
No Hujko, to je pravda, sama znam daleko vice dobrych ucitelu nemciny, franiny ci rustiny, nez anglictinaru. Ovsem rodicum, pozadujicim vyuku AJ se nedivim. Ja bych taky chtela jen AJ. Sama jsem na SS nemela na vyber a musela jsem se povinne ucit nemecky. V zivote jsem v Nemecku ani Rakousku nebyla, neziju v pohranici, vse jsem zapomnela a v dospelosti na stara kolena se horko, tezko drtila anglinu. Podobne jsou na tom i mi spoluzaci, dle toho co rikali na srazu. Takze v nasem pripade ztracene 4 roky.
 Inka 
  • 

Re: Jazykový paradox 

(3.3.2010 9:57:00)
To je pravda. Já nechala syna začít s němčinou a udělali jsme dobře. Měl výborného učitele na jazykovce, na gymplu mají dokonce Němce,. umí německy perfektně. Anglicky umí tak normálně, jako ostatní puberťáci, domluví se, ale němčinou převyšuje
 hbf 


Re: Jazykový paradox 

(4.3.2010 9:21:41)
Tak jest. Posedlost angličtinou je opravdu silná. Přitom německy mluví naši sousedé a na němčinu se dá narazit i v takovém prdelákově, jakým je Papua Nová Guinea ... (Helmuti měli severní část ostrova jako kolonii)
Druhá věc samozřejmě je, že hafo lidí nemá na jazyky "talent" a prosazování cizích jazyků (angličtiny) na pracovních pozicích typu uklízečka, údržbář a podobně mi zavání fašismem.
Děti nerozumí slovenštině (o jiných slovanských jazycích nemluvě) a my do nic cpeme horem dolem angličtinu ...
 BB 
  • 

Re: Jazykový paradox 

(4.3.2010 13:46:58)
S tou dominanci anglictiny je to smutne. Ja jsem vystudovana ucitelka NJ, mam staze ze dvou zahranicnich skol, necely rok jsem pracovala v Nemecku, takze bych rekla, ze bych detem mela co nabidnout, ale o ucitele Nj proste neni zajem. Ucit nemcinu ve skole by me moc bavilo, ale proste nikde me nepotrebuji, proto ucim Nj jen dospele v jazykove skole. Tam je zajmu dostatek, protoze firmy potrebuji pracovniky se znalosti Nj a dnes se holt kazdy ve skole nauci jen tu Aj. Je to takovy paradox.
Na druhou stranu mam takovy nazor, ze tim, ze se dite zacne ucit cizi jazyk v utlem veku, se nicemu nejak vyrazne nepomuze. Znam spoustu lidi, kteri se zacali cizi jazyk ucit az po dvacatem roce zivota a behem tri let se naucili naprosto perfektne. A co pristehovalci? Nauci se jazyk velice rychle, prestoze jim je treba tricte a vic! Je to zas takova moda rikat, ze se deti maji ucit uz od skolky... ;-) ja vim, ted me ukamenujete, ale jen jsem proste rekla, co si myslim. :D
 perdita 


Re: Jazykový paradox 

(4.3.2010 13:49:30)
BB, rozhodně bych tě nekamenovala~t~ Můj syn bude mít němčinu jako majoritní jazyk na gymplu a je mu to líto, chtěl by francouzštinu nebo španělštinu, je to odborník na 2. světovou válku... prostě chce cokoli, jen ne němčinu~t~ Taky si myslím, že němčina je praktická, že se mu bude v životě hodit. Umím jen dva jazyky plynně a je mi to líto, ráda bych ještě jeden přidala, aspoň na funkční úrovni - a přiznám, že němčina to teda není, francouzština jo~;)
 perdita 


S autorkou souhlasím 

(4.3.2010 13:52:52)
Je to někdy děsná bída~a~ Kdo může a věnovali jste se angličtině už před školou... vybírejte dobrou školu, která bude schopna vašemu dítěti ještě něco v angličtině dát. Děti u nás ve škole, respektive jejich rodiče a nejsou to takoví ti chamtivý ambiciozní kapitalisté~t~ svým dětem připlácejí soukromé hodiny v jazykovce, aby nestagnovaly, aby se moc nenudily, ale je to vážně těžké.
Jsem ráda, že nás se to zatím moc nedotýká, škola respektuje náš "individuální" status.
 sarlota18 


Re: Jazykový paradox 

(17.10.2010 15:41:54)
souhlasím s Vámi.Mám syna chodí do třetí třídy a bez milosti nám dali angličtinu. Vůbec tomu nerozumí ani on a ani já ,takže mu s učením ani nemůžu pomoci. Děti sotva zvládají češtinu a rvou do nich angličtinu. A ve třídě je jich takovích více ,protože když za někým zajdu se zeptat ,tak to také neví. Kdo tohle vymyslel určitě dostal dobře zaplaceno,ale vůbec nebral ohled na to,že někdo na jazyky nemá.~g~
 Tes 


Re: Jazykový paradox 

(5.3.2010 14:38:41)
No tak především podle mě je angličnina v současnosti "jazyk č.1". Bez nemčiny se klidně obejdete, ale bez angličtiny dnes už těžko, proto se vůbec nedivím tomu zájmu o výuku angličtiny.
Mě právě naopak vadí potěžování němčiny a přeceňování její důležitosti jako druhého jazyka.
 DENISA 


Danovy poplatnik 

(3.3.2010 9:55:11)
Jano, jako danoveho poplatnika by me zajimalo jeste daleko vice veci, nez jen ministerstvo skolstvi a jeho prerozdelovani penez na platy jazykaru. On takovy ucitel matematiky si taky zaslouzi vic, jak by k tomu prisel, kdyby mel podstatne mene, nez ucitel angliny. Myslim, ze tohle je vec kazdeho z nas a moznosti nasi penezenky, jak se o vyuku jazyku svych deti postarame. Spolehat se v tomto na stat, to je opravdu v pripade nasi vlasti, dost naivni. A nejen v oblasti skolstvi, jak vsichni vime...... A co mam zkusenosti z jinych zemi, tam se take stat o vyuku jinych jazyku moc nestara (snad s vyjimkou zemi, kde jsou dva uredni jazyky jako treba Belgie) a lide si musi vyuku dost tezce zacvakat sami.
 Carlin 


Re: Danovy poplatnik 

(3.3.2010 10:22:22)
Deniso, souhlasím. Prostě učitelé dostávají mnohem nižší plat, než by si zasloužili. ~Rv Problém je, že kdo má z peďáku aprobaci na jazyky, vydělá si mnohem více jakou učitel v soukromé jazykovce (kamarádka takto vystudovala a učí němčinu a francouzštinu pro firmy). Kdo má aprobaci na češtinu a dějepis, už takové závratné možnosti nemá.

Dcera (4. třída) chodila na angličtinu ve školce a naše základka má taky povinnou angličtinu od první třídy. Myslím, že až do té třetí třídy od školkové výuky moc nepokročila (barvičky, zvířátka, čísla, rodina, části těla). Ale jak taky!!! Kdo učí budoucí učitele pro první stupeň jak mají v budoucnu vyučovat dětičky, co neumí číst, psát, nevědí, co je množné číslo, první a druhí osoba,... Ti učitelé to učí stejně, jak se to kdysi na základce a gymplu učili oni sami. Ale výuka nejmenší má probíhat úplně jinak, jenže JAK??? Toto Know-how je drahé a pedagogické fakuty ho svým studentům nedaávají.

Dcera dělá pokroky až teď, ve 4. třídě. Už se jim totiž střídají učitelé na jednotlivé předměty, takže mají angličtinářku a ne jednu svou učitelku pro první stupeň. Myslím, že v 5. třídě bude úplně jedno, kdo dělal angličtinu už pět let a kdo jen jeden rok. Jediný výsledek těch let je, že dcera angličtinu NESNÁŠÍ.~n~
 Margot+1 


Re: Danovy poplatnik 

(3.3.2010 16:18:40)
Myslím si, že opouštění oboru není problém jen jazykářů, ale učitelů obecně. I ten češtinář bývá žádaný, protože, co si budeme povídat, lidé neumějí česky o nic lépe než anglicky. Kromě toho jsou učitelé obvykle velmi flexibilní, schopní vystupovat na veřejnosti, ochotní celoživotně se vzdělávat, atd. Neboli - pro rozumného zaměstnavatele pravý poklad ~;)
 Miriam, 4r + 2r 
  • 

Re: Danovy poplatnik 

(4.3.2010 2:42:08)
Male deti sa ucia cudzi jazyk skoro presne tak ako svoju matercinu. Zo zazitkov. Vysvetlovanie gramatiky nema cenu. Treba na ne hovorit celu hodinu vylucne cudzim jazykom a samozrejme vymysliet zaujimave hry, kde sa spoji audio, vizual, hmat, cuch, chut, pohyb. Deti zacnu chodit domov s celymi frazami, ktorym najprv vobec nebudu rozumiet, postupne zacnu tusit o co ide a po case zistite, ze VEDIA. U kojencov a batoliat je to trosku ine v tom, ze oni najprv rozumeju o co ide a hovoria az neskor, ked na to dozreju.
 Jíťa 
  • 

Re: Danovy poplatnik 

(3.3.2010 15:04:16)
Sorry, ale daňový poplatník není povinnen platit angličtinu prvňákům. Jazyk je povinný až od 4. třídy, takže do té doby by si měli rodiče na rozšířenou výuku AJ připlácet.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Danovy poplatnik 

(5.3.2010 6:45:29)
Nikde v rámcovém vzdělávacím programu se nepíše, od kterého ročníku se má cizí jazyk učit. Je tam jen že se musí odučit nejmíň 9 hodin týdně rozloženo do pěti ročníků. Čili školy si volí většinou po třech hodinách ve třetí až páté, nebo po dvou hodinách od první do páté.
 Jíťa 
  • 

Re: Danovy poplatnik 

(5.3.2010 7:42:29)
Tak v tom případě na něj škola mít prostředky musí, protože má pořád stejný úvazek. Učí stejný počet hodin, jen je má jinak rozdělené.

To, že učitelé brečí, že mají málo, mě nechává celkem chladnou. Brečí všichni: zdravotníci, zemědělci, dopravci..... To už je náš národní zvyk.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Danovy poplatnik 

(5.3.2010 13:30:57)
No hlavně bez ohledu na počet hodin angličtiny má škola pevně dáno, že v prvním až pátém ročníku musí na prvním stupni odučit 118 hodin. Tj my např. máme v první a druhý třídě 21hod týdně, ve třetí a čtvrtý 25 a v pátý 26 (páč máme věkově smíšený ročníky a potřebujem, aby nám první s druhou a třetí se čtvrtou končily stejně) a někdo jinej klidně může mít v první až pátý třeba 21, 22, 24, 25, 26... jen součet musí bejt pořád 118. Takže škola ve výsledku od první do pátý zaplatí vždy stejnej počet hodin práce.
 Lybicka + dva kluci 


Re: Danovy poplatnik 

(3.3.2010 20:07:44)
no to mas pravdu, ale at tedy jazyk na skole neuci vubec a rodic se o to postara!
Ja mam zkusenost z jedne prazske skoly (kam bohuzel syna nevzali, neb byl natresk) zemaji anglictinu EXCELENTNI a navic pul hodiny s cizojazycnym lektorem! Skola je to statni, ale pravda je, ze tim, ze nas nevzali jsem se jiz nedozvedela, zdali povinne rodice doplaceji. Ale i tohle by byla varianta! Rada bych priplacela na vyuku jazyka ditete, pokud by byla kvalitni!
 remus 


angličtina 

(3.3.2010 9:59:11)
Tak dcerku jsem do školky na angličtinu ani nedávala, tam by to nemělo smysl, když učitelka sama mluvit anglicky nemluví, teď je v první třídě a chodí na anglinu soukromě, učí se jedině hrou, ale celou hodinu se mluví pouze anglicky, česky ani slovo, ze začátku to dětem dělalo problém, ale postupně rozumí víc a víc, mluvit ve větách neumí, ale už ví, co se po ní chce.
 Vanka 


Re: angličtina 

(3.3.2010 10:18:10)
Je to jak kde.
Já byla naprosto v šoku, neb naše holka chodila na aj od 3 třídy v klasické škole a ač jich bylo ve třídě 30 tak výsledky byly jasně patrné.
Pak přešla na 8letý gympl se zaměřením na jazyky a v primě je učitelka testovala na znalosti a dcera byla mezi těmi nejlepšími (uměla víc než některé děti které se učily od školky)
na gymplu se znalosti lišily od toho jakou měli učitelku. nejdřív celkem dobrý, pak dva roky bída s nouzí a to měli učitelku která má muže angličana a žila tam 5 let (holka si neuměla v zahraničí říct ani o zmrzlinu). Teď druhým rokem mají naprosto super učitelku, odebírají časopisy, chodí na filmy v aj, mluví zásadně anglicky a dcera je schopna souvisle mluvit - konečně.
mají i konverzaci s rodilým mluvčím a to je jak by se ani nic nedělo - prostě to s nima moc neumí.

druhá dcera chodí do 4 třídy a taky jsem moc spokojena - jednoduché věty už umí tvořit, ale je pravda že my to do ní doma dost hustíme.
 Tizi 
  • 

Re: angličtina 

(3.3.2010 11:12:45)
Souhlasím s tím, že ve většině škol se děti anglicky nenaučí - moje 18letá neteř, která takhle dělá angličtinu nějakých 10 let má potíž stvořit větu rozvitou. Ale tohle bylo vždycky. Já chodila od základy ještě zvlášt na jazykové kurzy, abych se naučila. Z blízkého okolí mám dobrou zkušenost se školkou pouze v angličtině, nyní je tam dítě třetím rokem a opravdu mluví plynule. Já navíc 15 tisíc měsíčně nemám, takže jsem volila kurzy Helen Doron a taky mohu doporučit - především proto, že jsou vedené zábavnou formou a dítě se na hodiny opravdu těší. Ale je třeba denně poslouchat cédéčko a trochu opakovat, prostě, pokud chodí jen jednou týdně, škola nestačí a musí se nějaká práce udělat doma, tak jako vlastně ve všem.
 Jíťa 
  • 

Re: angličtina 

(3.3.2010 15:17:24)
Tak to asi nebyla učitelka. U nás býval nešvar, že AJ učil skoro každý, kdo ji sám zvládal.
Sama jsem si dodělávala AJ večerně v jazykovce. Na konci roku jsme vždycky dělali postupové testy (něco jako přijímačky do dalšího ročníku) Nejhorším učitelem byl rodilý mluvčí. Česky neuměl vůbec, mluvil na nás jen anglicky, takže z gramatiky jsme nepochopili vůbec nic, a navíc neopravoval ani chyby, takže jsme se vlastně vůbec nic nenaučili. Testy mi (i dalším) dopadly tak mizerně, že jsem se nedostala ani do toho kurzu, co jsem zrovna ukončila.
 Jíťa 
  • 

Re: angličtina 

(3.3.2010 15:10:19)
Nám mateřinka AJ zprostředkovávala. Neučily mateřinkové učitelky, ale docházela externistka z jazykové školy, specializovaná na výuku dětí. Zmíněná jazykovka takto provozovala nejen AJ v několika Brněnských MŠ i 1.-3. třídy ZŠ.

Samozřejmě se ale platilo kursovné, jako v jakékoliv jazykové škole.
 Blanka 
  • 

Učitel 

(3.3.2010 11:10:20)
Asi záleží hodně i na učiteli, pan učitel, kterého měla dcera na kroužek angličtiny, na ně mluvil skoro výhradně anglicky.
 Molly. 


AJ na ZŠ 

(3.3.2010 11:13:44)
Doučuju teď dva žáky ZŠ, kluka z šesté třídy a holku z osmé.
Každou hodinu se kluka zeptám, jestli nemají ze školy nějaký úkol na procvičování - nemají. Pak se ho zeptám, co probírali...nic si nepamatuje, všechno se mu plete. Načež v průbehu hodiny z něho vypadne, jak vlastně v hodině hrají se spolužákem hry, když se podívám do sešitu nebo učebnice, je celá pokreslená, protože děcka, místo poslouchání učeitele, si radši čmárají.
Holka ke mně přišla na první hodinu celá ubrečená, v angličtině nerozumí ani slovo, dostali teď nové učebnice, ve kterých není ani slovo česky a ona prostě neví, co má dělat. Učitelka něco říká, nikdo ale netuší, co přesně, protože na ně celou dobu mluví anglicky, což je sice fajn, ale ne v případě, že má vysvětlit rozdíl mezi časem přítomným průběhovým a prostým třídě studentů, kteří umí říct anglicky možná Hello. Odebírají časopisy, v nich mají za úkol vyluštit si postupně všechny kvízy (křížovky), učitelka pak vybere z časopisu jeden článek a ten žáci čtou na známky.
U školní angličtiny je problém v tom, že děti neustále něco rozptyluje, nic je nebaví a přitom stačí nedávat pozor jednu dvě hodiny a už je problém, pokud se zrovna bere nová gramatika.
Já sama jsem ze základky přešla na jazykový gympl, jako druhý jazyk jsem měla AJ, dostala jsem se do té lepší skupiny z naší třídy a první půl rok jsem krutě nestíhala. Zatímco ostatní s učitelkou vesele konverzovali, já jsem nebyla schopná orientovat se v knize, hleděla jsem do jednoho článku, o čem že se to baví, načež jsem zjistila, že jsme vlastně o tři stránky dál. Postupně se to zlepšovalo, brzo jsme byli všichni ve třídě na více méně stejné úrovni. Po gymplu jsem se anglicky už nikde neučila, začala jsem ale sledovat různé seriály v angličtině a po chvilce zjistila, že jim opravdu rozumím (až na nějaké speciální výrazy), moje angličtina se zlepšila výrazně.
Co se týče zbytečnosti cizího jazyka na ZŠ - těžko říct, spousta spolužáků ale už v druháku umělo francouzštinu lépe, než angličtinu nebo němčinu za sedm let.
 stormer 


Byla jsem soukromá učitelka angličtiny... 

(3.3.2010 11:21:43)
...a z mých zkušeností můžu potvrdit, že úroveň tohoto jazyka bývá na MŠ a ZŠ tragická. Bohužel i většina rodičů pro své děti preferuje spíše zábavnou formu, při které se toho moc nenaučí. Když jsem ještě učila v Mš, byla jsem oškatulkována jako příliš náročná (což mě dost ohromilo ~t~), rodiče některých žáčků ale na mě ještě dlouho vzpomínali, protože se děti naučily poměrně hodně. Pak jsem několik let (před mateřskou) učila a doučovala angličtinu soukromě. Některých žáků mi bylo docela líto (hlavně rodičů), protože byl dost problém se ve výuce ve škole vůbec něco naučit.~d~
 stormer 


Re: Byla jsem soukromá učitelka angličtiny... 

(3.3.2010 11:40:29)
~t~~t~~t~ Jo jo, taky požaduju spolupráci. Začínám se pomalu vracet, malé je 19m, tak je víc času.
 stormer 


Re: Byla jsem soukromá učitelka angličtiny... 

(3.3.2010 12:24:51)
Toolitoo taky neznám~f~. Co to obnáší?
 Limai 


Re: uniká mi smysl výuky Aj v Mš 

(3.3.2010 11:36:54)
No tak mě třeba připadá naprosto zbytečné do školkových dětí hustit angličtinu nějakým náročným způsobem,protože jaksi nechápu proč se má pětileté dítě učit anglicky,když na základní škole se bude jazyk učit lautr od samého začátku znovu.Kolik předškoláků aktivně využije cizí jazyk,aby se dále mohli rozvíjet a zdokonalovat?Že jedou jednou za rok na dovču do ciziny?No tak to jim pomůže!Chápu že v tomto věku jde spíše o to aby se děti seznámili i s jinými jazyky než je čeština,ale to úplně stačí formou hry,kdy nejsou potřeba žádné spešl nároky na to aby děti mluvily jak rodilý mluvčí.
 stormer 


Re: uniká mi smysl výuky Aj v Mš 

(3.3.2010 11:43:06)
Samozřejmě, ale divila by ses, že i formou hry, pokud je inteligentně sestavená, se dá hodně naučit. "Moje" školkové děti (žáci) si pamatovaly skoro vše, aniž by to na ně kladlo moc velký nárok. Že pak není návaznost na Zš, to je chyba systému našeho školství.
 Jíťa 
  • 

Jak kde 

(3.3.2010 15:36:44)
U nás mateřinka úzce spolupracovala s nejbližší ZŠ, takže po nástupu do 1. třídy děti pokračovaly dál a ve 4. třídě se utvořila jedna skupina z dětí, co už něco umí a druhá z těch ostatních. A ty děti zase pokračovaly dál.

Na druhou stranu vím, že existují školy, kde dětem nahustí do hlavy strašnou spoustu slovíček (asi tam hrají pexesa), ale nenaučí je z nich složit ani tu holou větu.
 Helena 
  • 

Re: uniká mi smysl výuky Aj v Mš 

(4.3.2010 12:20:44)
Myslím, že ve školce by se děti měly naučit především česky. Mezi dětmi je velký rozdíl v komunikaci. Je vidět, s kterými se rodiče hodně baví, vyprávějí si, čtou jim pohádky. Takové děti si umějí o všechno slušně říct, poprosit, poděkovat, nebojí se mluvit. Naopak některé děti ještě zdaleka na takové úrovni nejsou. Pokud chtějí rodiče svým dětem zprostředkovat angličtinu v předškolním věku, nemělo byto být takto kolektivní, ale najít jim někoho, kdo se s nimi bude anglicky bavit, tak jak je to v bilingvních rodinách. Takovou přirozenou cestou se dítě naučí nejvíc.
 Jíťa 
  • 

Re: uniká mi smysl výuky Aj v Mš 

(4.3.2010 18:21:17)
Zatím jsem neslyšela o MŠ, kde by byla AJ povinná pro všechny děti. Osobně bych nedala dítě do MŠ, kde je povinné cokoliv navíc (ani plavání, sauna, solná jeskyně, nebo jazyk).
To platí i pro první stupeň ZŠ.

Ale na druhou stanu vítám, pokud školka/škola takové aktivity nabízí formou dobrovolných kroužků, nebo nepovinných předmětů. Ale chci si ponechat možnost sama uvážit zda je pro moje dítě ta která aktivita vhodná.
 Lizzie 


Re: Byla jsem soukromá učitelka angličtiny... 

(3.3.2010 14:02:53)
Kamarádka učí na ZŠ. A děti podle rodičů údajně přetěžuje, protože chce, aby se učily a opakovaly si slovíčka~a~
 lucyová (kluci 07/2006 + 05/2008) 
  • 

Re: Byla jsem soukromá učitelka angličtiny... 

(3.3.2010 16:57:26)
Vidíš, a zrovna tenhle styl výuky považuju za přežitý. Připadá mi, obzvláště pro děti, jako daleko přirozenější napodobit učení jazyka tak, jak se dítě učí mateřský jazyk. Přirozeně, nenásilně, bez systému (ten se dostaví později, až je dítě trochu schopno analyticky myslet a má taky nějaký základ). Asi to, co se tu popisuje jako "formou hry". Jasně, musí se to umět takhle učit. Což bude asi hlavní problém velké části učitelů u nás.
Sama nejsem učitelka, ale jazyků jsem se učila několik (takové moje hobby :-)) a postupně jsem dospěla k tomu, že intuitivní styl výuky je nejefektivnější, hlavně ze začátku. Neřešit systém, nedrtit gramatiku ani slovíčka ze sešitku. Učit se rovnou celé věty pro určité situace. Slovíčka se líp pamatují v kontextu než vypsaná ve sloupečku. Prostě Nepustilova metoda :-) A ty znalosti o systému se dostaví později celkem samovolně. Navíc to, co jsem popsala, vede k daleko rychlejší schopnosti se rozmluvit a domluvit, nebát se, improvizovat a odhadovat významy.
A to by měl být cíl výuky jazyků, ne? Aby se lidi aspoň v základu domluvili. Aby i prodavačka uměla pár základních vět pro komunikaci se zákazníkem (co na tom, že třeba s chybami). A kdo chce umět salonně, už nebude mít problém začít přemýšlet na gramatikou a vyhledávat konkrétní slovíčka.
 Lizzie 


Re: Byla jsem soukromá učitelka angličtiny... 

(3.3.2010 19:47:37)
lucyová, jenže když se něco učíš, tak se ta základní slovíčka přece jen hodí. Jinak kamarádka je velmi osvětová a moderní učitelka. Mladá holka, co do školy dělá spoustu věcí. Stejně se nezavděčí.
Jinak já měla na ZŠ velmi dobrou výuku a ta slovíčka mi dala dost.
 Lizzie 


Re: Byla jsem soukromá učitelka angličtiny... 

(3.3.2010 19:53:37)
Jinak výuku ve větách jako začátečník (jiného jazyka než angličtiny) jsem zažila a moc mi to nesedlo. Myslím, že bych to uvítala tak o rok později.
A to jsem člověk, který není na jazyky blbý, respektive prý mám talent. Ale to je jen názor.
 lucyová (kluci 07/2006 + 05/2008) 
  • 

Re: Byla jsem soukromá učitelka angličtiny... 

(3.3.2010 23:28:28)
Jo, základní slovíčka ano, ale když jsem viděla učebnici neteřinky (2. třída), kde na stránce o jídle měla málem celý jídelníček, tak mě brali čerti. Proč by 1. rok, co se učí angličtinu, měla umět 8 druhů nápojů a neumět stvořit jednoduchou větu?

Tu přirozenost, jak se učí děti mateřský jazyk, jsem pozorovala na svém starším synovi - začal mluvit hodně brzy a tak třeba gramatické jevy si dovozoval na základě aktuálních znalostí (takžebyly perly jako skloňování "mamkovi" dle vzoru tátovi :-)). Postupně se to spravovalo, ale vždycky dokázal ŘÍCT, co potřeboval.

Ad věty - možná je to trochu individuální. Mně to naopak vyhovuje, všechny mé jazykové znalosti dosud stojí na modelových větách, které jsem se naučila v začátcích. Do těch prostě dosazuju. Takže odpadá ono éééé, když mozek projíždí všechny osoby daného slovesa, pak tvoří tvar příslušného času a pak zapomene, co vlastně chtěl říct.
Ale i tak si myslím, že obecně platí, pokud se hned od začátku jede výhradně na slovíčka a gramatiku a netrénuje se vyjadřování za pomocí toho, co umím, zbrzdí to schopnost promluvit o pár let.
 mariquitka 


Re: Byla jsem soukromá učitelka angličtiny... 

(5.3.2010 17:02:43)
Já jsem učila před mateřskou aj jak soukromě, tak na ZŠ, na prvním stupni. Nechtěla jsem s dětmi psát slovíčka, ani gramatické přehledy - jenže jsem hodně narazila! Slovíčka po mě vyžadovali rodiče, aby se s dětmi mohli učit a gramatické přehledy -nebo prostě zápisky do sešitu zase škola...
Jinak co se týče peněz, je to fakt katastrofa, samozřejmě nejen ve školství. Nástupní plat 14tisíc hrubého... hrůza, ale jistě jsou na tom někde ještě hůř. Osobní ohodnocení se u nás dávalo podle toho, jak jsi sympatická/ý ředitelce, takže někdy nic moc...
 veronika77 


Re: Zalezi na ucitelce.... 

(3.3.2010 13:25:21)
Dobry den, par let jsem ucila na anglicke skole a pak chvili na normalni zakladce treti tridu v ramci materske - ale chtela jsem poprosit - nemate prosim nejake materialy pro vyuku AJ pro male deti? V nasem materskem centru by se nam celkem sesly... Dekuji moc! Veronika
 stormer 


Re: Zalezi na ucitelce.... 

(3.3.2010 11:39:01)
Peto, tos napsala přesně~:-D. Já ve školce taky přestala učit kvůli neexistenci pedagog. minima. Pak tam nastoupila známá p.ředitelky ( mně to řekli rodiče mých žáků) a kroužek se do dvou měsíců rozpadl ~t~. A já začala učit na soukromo. Během své praxe jsem se nesčetněkrát setkala s hrubými chybami ve výslovnosti učitelek a s naprostou neschopností vytvořit systém, který by měl logiku a návaznost. Ale co s tím naděláme...
 vetvicka 


Re: Zalezi na ucitelce.... 

(14.3.2010 17:28:41)
Je pravda, že na učitelce (učiteli) hodně záleží a těch aprobovaných je minimum. Já sama jsem také učila angličtinu, ačkoliv jsem aprobovaná na nj. Ptali jste se, co na to miminsterstvo... Snaží se s tím něco udělat, ale hodně záleží i na školách, kde učitelé pracují. Například ministerstvo zřídilo roční kurz aj pro učitele 1. stupně, který celý každému učiteli zaplatilo. Důležité ale bylo, aby do něj chtěli učitelé chodit a aby je ředitelé škol na tento kurz 1 krát za týden uvolňovali. Učitelé, kteří tímto kurzem prošli, získali certifikát, který jim umožňoval učit aj na omezenou dobu. Pro mě byl tento kurz přínosem, protože jej vedli skvělí učitelé, kteří mají zkušenosti s učením aj ve školách. Musím přiznat, že na aj nejsem žádný velký odborník, ale jsem schopná se anglicky domluvit. Učila jsem aj do 3. do 5. ročníku. Snažila jsem se hlavně o to, aby to pro žáky bylo praktické. Například jsem získala kontakt na učitelku ze Španělska, která také učí aj. S touto učitelkou jsme pak žáky vedly k dopisování přes e-mail anglicky. Za 1 školní rok každý žák napsal 2 anglické dopisy ve wordu a poslal je svému kamarádovi z cizí země. Ti šikovnější pak vytvořili prezentaci v power pointu (také anglicky) a tu také poslali přes e-mail. Přestože se žáci učili teprve druhým, nebo třetím rokem, dokázali napsat jednoduché věty v aj a co bylo nejúžasnější dokázali si přečíst, co jim kamarádi ze Španělska píší o sobě a většinou tomu rozuměli. Co tím vším chci říct? Opravdu záleží na tom, kdo Vaše děti učí. Někdo umí aj perfektně, jiný se snaží žáky namotivovat, aby se ji chtěli učit, ale jsou i tací, kteří můžou žáky od aj odradit...
 kreditka 


Jiná zkušenost 14 let zpátky:) 

(3.3.2010 11:32:03)
Tak já měla Aj od šesté třídy, měli jsme výbornou učitelku i když jsme ji přezdívali "čarodějnice" opravdu naučila. Kdežto na střední škole jsme měli "učitele" který nenaučil vůbec nic, do hodin jsem si normálně nosila denní tisk, časopisy, knihy, protože celou dobu mlel jen o tom co jeho otec zažil za 2. světové války~Rv Ředitel na naše prosby o jiného kantora nereagoval popř. je zamítl, takže jsme sice odmaturovala z Aj za 2, ale jen díky "čarodějnici" na základní škole ~t~
 Lenka 
  • 

A co kroužek v jazykové škole? 

(3.3.2010 12:09:30)
No nevím...Pokud nejsi spokojená, co vyhledat pro děti jazykovou školu? Nebo soukromého učitele? Vím, že to stojí peníze, ale....
Jinak mám z článku divný pocit, nemám ráda ty přehnané ambice rodičů, které "drtí" své děti.
A bohužel, z tohoto článku, tyto ambice na mě přímo srší.
 Lenka 
  • 

ještě doplním 

(3.3.2010 12:11:13)
Ještě doplním: nechtěla bych být v roli učitelky tvých dětí.
 stormer 


Re: ještě doplním 

(3.3.2010 12:39:05)
~d~Lenko, on ale každý extrém je špatný. Rodiče by si měli ujasnit, jestli chtějí pro své dítě výuku angličtiny, nebo nějakou lehkou volnočasovou aktivitu, aby se zabavily a nedělaly neplechu~:-D. A když si vyberou to první, je dost nefér, že si pak často platí za dětské zábavní odpoledne. Tolik ke kroužkům. A pokud jde o výuku ve škole, tak to je snad jasné, že tak je na 1.místě něco naučit a ne si jen hrát...
 Dana 
  • 

Jsem spokojená 

(3.3.2010 15:14:23)
Možná máme štěstí,že spádově patříme na bývalou jazykovou školu.Přestože už škola ofic.není jazyková,tak se snaží stále zachovat dobré jméno a láká zájemce především na kvalitní výuku jazyků.
Dcera letos začala chodit do 1.třídy a angličtinu mají jako nepovinný a placený kroužek,ale navazující hned po skončení vyučování.
Angličtinářka žila řadu let v Anglii a na děti mluví po celou dobu výuky jen anglicky,doprovází to názorem(předměty,obrázky,výraznými gesty),takže dítě pochopí ze souvislosti,co jim vlastně říká.
Na doma mají originál.nahrávky(takže slyší správnou výslovnost)a může si podle nich opakovat.Já anglicky umím jen základy a mám obavu,že bych dceru naučila např.špatnou výslovnost.Už se mi stalo,že mě několikrát opravila,že to vyslovuji špatně.
Od třetí třídy bude mít jazyk povinný a většinou tam učí bývalí odchovanci jazykovky,takže úroveň také není špatná.Často jezdí s dětmi na výjezdy do zahraničí,kde děti 14 dní pobývají v rodinách.
 Ekaterina 


Obdobná zkušenost 

(3.3.2010 15:14:27)
Mám synka v první třídě, taky chtěl chodit na nepovinnou angličtinu. Tož chodí, ale už po půlroce by toho nejraději nechal a já bych se ani nebránila. Syna to nudí, protože donekonečna vybarvují obrázky, občas se naučí nějaké slovíčko, ale v podstatě za ten půlrok neumí nic. I já jsem rozčarovaná, protože on místo aby aspoň získal kladný vztah k jazyku, tak k němu má po půl roce spíše odpor~:(
 Jíťa 
  • 

Asi zadarmo 

(3.3.2010 15:27:07)
Já mám z článku pocit, že škola AJ prvňákům poskytuje úplně zdarma, takže to potom vypadá jak to vypadá. Kdyby se to platilo, tak by si tohle pan ředitel nejspíš nedovolil, protože by asi dořediteloval, aspoň kdyby se to týkalo mých dětí. Já bych totiž upozornila i ostatní rodiče a společně bychom podali stížnost na školském úřadě, kvůli zpronevěře našich peněz na zajištění výuky AJ.
 Sylvie 


Re: Asi zadarmo 

(3.3.2010 15:41:03)
Hele, Jíťo, a u vás ve škole si výuku platíte? Jako že zacvakáte angličtinářce, že učí anglinu... matikářce, že učí matiku... češtinářovi, že učí češtinu... nebo jak? Z článku tak nějak nevyplývá, jestli se jedná o neplacený kroužek nebo o řádnou výuku dle školního vzdělávacího programu ~d~
 Jíťa 
  • 

Re: Asi zadarmo 

(3.3.2010 15:45:30)
Ano, od 1. do 3. třídy jsme si AJ platily. Škola není povinná ji v těchto ročnících vyučovat, tak proč by to ještě navíc měla dělat zadarmo! Pak to vypadá jako v tom článku.
 Sylvie 


Re: Asi zadarmo 

(3.3.2010 15:50:11)
Jíťo, ale pokud si škola dá výuku angličtiny do ŠVP od první třídy, tak jaksi JE POVINNÁ ji vyučovat zdarma a žáci JSOU POVINNÍ na výuku docházet ~d~ MMCH na naší škole je angličtina formou placeného kroužku v první a druhé třídě, od třetí třídy je normálně povinná... ptž to tak prostě je zanesené v ŠVP. Že je u vás až od čtvrté třídy... no, evidentně má vaše škola jiný výukový plán ~;)
 Jíťa 
  • 

Re: Asi zadarmo 

(3.3.2010 17:15:25)
Já jsem měla vždycky dojem, že od 4. třídy je jazyk povinný školským zákonem, možná už to tak není a škola ho nemusí vyučovat vůbec. Pro výuku AJ v 1.-3. třídě žádný závazný předpis není ani osnovy nebo učebnice které by jasně stanovily kolik se toho mají děti naučit.
Pokud si škola v rámci ŠVP určí dřívější výuku jazyka, tak si nejspíš také určí kolik se toho ty děti za rok naučí, případně jakým způsobem se to naučí. Pak se nemůže nikdo divit.
 Sylvie 


Re: Asi zadarmo 

(3.3.2010 18:03:16)
Pro výuku AJ v 1.-3. třídě žádný závazný předpis není ani osnovy nebo učebnice které by jasně stanovily kolik se toho mají děti naučit.

Jak to? A co Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, ve kterém je stanoveno, co by děti měli na konci 3. ročníku doporučeně a 5. a 9. ročníku povinně umět? Pro cizí jazyk jsou na konci třetího ročníku očekávané výstupy:
Očekávané výstupy – 1. období
žák
- vyslovuje a čte foneticky správně v přiměřeném rozsahu slovní zásoby
- rozumí jednoduchým pokynům a větám, adekvátně na ně reaguje
- rozlišuje grafickou a mluvenou podobu slova
- pochopí obsah a smysl jednoduché, pomalé a pečlivě vyslovované konverzace dvou osob s dostatkem času pro porozumění
- používá abecední slovník učebnice


Jinak učebnice samozřejmě nic nestanovuje, tu si učitelé vybírají podle svých potřeb tak, aby s ní byli s to naplnit ŠVP ~d~ Vždyť ani na čtení nebo matiku nemáš jednotnou učebnici, každá si jde svojí rychlostí svoje dovednosti ;o)
 Jíťa 
  • 

Re: Asi zadarmo 

(3.3.2010 18:21:20)
Dík zas jsem o něco chytřejší. Jedno dítě už mám ze školy venku a to druhé ještě nechodí ani do MŠ.

Ale stejně to neříká, co mají děti umět v 1. třídě. Taktže, když si škola stanoví, že na konci 1. třídy budou děti umět 20 slovíček a nic víc, tak je to naprosto v pořádku a ničemu to neodporuje. Než dojdou do třetí, tak to doženou. A ty jako rodič s tím nic moc nemůžeš dělat, jedině si najít jinou školu, nebo kurz.
 DENISA 


Re: Asi zadarmo 

(3.3.2010 16:50:21)
No ono to sem stejne brzo doleze ze "Zapadu". Co bude statni (tzn. za nase dane, z kterych po vyplaceni davek socialum, nic nezbyde), tak bude stat za prdlacku. Zdravotnictvi, skolstvi, doprava. Kdo bude chtit lepsi vyuku, bude si muset najit placenou skolu. Kdo bude chtit vyuku na vysoke urovni, prohne se jak blazen. Proste jinak to asi fungovat ani nemuze. Uz tu samozrejme takove skolky a skoly jsou, kdyz rodice zacvakaji 100 litru rocne, tak je jasne, ze tam bude jazykar na urovni (nejspise native), protoze ho skola holt muze dobre zaplatit.
 maja 
  • 

Re: Asi zadarmo 

(3.3.2010 16:16:40)
možná taky , že bys narazila u některých ostatních rodičů...ne každý považuje jako základ všeho anglinu a někteří jsou rádi , že děti jsou v pohodě a v klidu prolézají...já sama bych radši aby něco uměli, ale vím, že to nelze zobecnit.
 Jíťa 
  • 

Re: Asi zadarmo 

(3.3.2010 17:19:50)
Myslím si, že 99% rodičů dětí, kteří si výuku AJ platí, tak by chtěly, aby ty děti něco uměly. V opačném případě nevidím důvod děti na AJ posílat a tudíž ani nic platit.
 Lea 
  • 

Není to tak jednoduché 

(3.3.2010 18:25:53)
Jako vystudovaná učitelka 1. stupně se specializací AJ (státní zk.), mometálně pracující na Ministerstvu školství musím přiznat, že tahle problematika mě taky dost vytáčí. Situace je bohužel dost komplikovaná na to, aby mohlo v nejbližší době dojít k nějaké zásadní změně. Školy jsou financovány ze státního rozpočtu, což jak všichni víme, vychází taktak na provoz a mzdy zaměstnanců (bohužel dost mizerné). Jednou ze šancí škol na další finance jsou pak např. zdroje financí z EU ve formě strukturálních fondů, které jsou ale zase dosažitelné jen pro žadatele, kteří jsou schopni napsat kvalitní projekt, tedy kteří dokáží své vize a požadavky jasně obhájit a přinést něco nového do systému výuky na "své" škole. Jinak určitě není pravda, že neexistují žádní dobří učitelé Aj na ZŠ, ale je jich samozřejmě pomálu, neboť učitel, který je opravdu odborníkem ve svém oboru a zároveň uplatňuje lidský přístup k žákům, neboli je zkrátka šikovný a flexibilní, se velmi dobře může uplatnit také v jiné sféře pracovního trhu a za mnohem vyšší mzdu. A v době, kdy se již vytratila jakákoli úcta k pedagogům, kdy děti často přemýšlejí, jak nejlépe svého učitele "vytočit" nebo ponížit, případně ho přizabít, se ani člověk nemůže divit, že se většina schopných absolventů učitelských oborů do školství nehrne...
 Jíťa 
  • 

Re: Není to tak jednoduché 

(3.3.2010 19:22:40)
Strukturální fondy EU:
Mělo by být jednou z priorit ministerstva školství, aby naučilo učitele a hlavně ředitele škol, jakým způsobem je čerpat. Ostatní ministerstva pořádají bezplatná školení a do jejich resortů ty dotace plynou (zemědělství, rozvoj venkova...)

"v době, kdy se již vytratila jakákoli úcta k pedagogům, kdy děti často přemýšlejí, jak nejlépe svého učitele "vytočit" nebo ponížit, případně ho přizabít,..."
A tomu se divíš? Jak se má chovat dítě, které už od druhé třídy minimálně 1x za týden nachází nějaké učitelce v nějakém zadání nebo úkolu chybu? Jak si pak může vážit učitelů?
Jak si mám vážit učitele, který mě nutí opakovat (nejlépe doslovně) nesmylsné bláboly nadiktované do sešitu, protože absolutně nechápe souvislosti toho, co vyučuje? To jsem před lety ve škole zažila! A soudě podle článku se toho zas až tak moc nezměnilo.
 Margot+1 


Re: Není to tak jednoduché 

(3.3.2010 19:30:04)
"Jsou schopni napsat kvalitní projekt"... Nemyslím si, že by učitelé nebyli schopni napsat kvalitní projekt, problém bude spíš v tom, že mají už tak naloženo moc, a proto nejsou ani OCHOTNI mořit se s nějakým projektem.
Pro šťouraly: Učitelé mají kromě učení a přípravy na ně na starosti hory administrativy, všelijaké výchovné funkce a úkoly včetně nedůstojných dozorů na chodbách a jídelnách, atd. Spousta rodičů bere jako samozřejmost několikadenní výlety a kurzy zahrnující i víkendy, apod. A aby toho nebylo málo, museli v posledních letech ještě smolit Školní vzdělávací programy, což dle mého názoru představovalo desítky, ba stovky hodin práce, pokud měly být napsány kvalitně - A TO VŠE ZDARMA. ~q~
 *Šárka* 


Re: Není to tak jednoduché 

(3.3.2010 20:23:25)
Projekty, na jejichž základě lze získat peníze z fondů EU, píší i lidé jiných profesí. A bez školení; zadarmo, ve volném čase.
Prostě proto, že jim (a nebo i jejich zaměstancům) přinese na další období práci :-) (v přeneseném slova smyslu).
 Winky 
  • 

Re: Není to tak jednoduché 

(3.3.2010 20:42:21)
ba ba, v práci jsme museli "zdarma" (tj. jako bonus ke své dosavadní práci) tvořit třeba konkrétní metodiky a postupy k dosažení předepsaných standardů kvality.... to bylo hodin a tun papíru.... no ale "muší to bét" řekl říďa - a bylo... Je kvanta profesí kde se k vlastní práci přidruží hromada papírování, obzvlášťe pokud jde o instituci co spadá pod stát potažmo kraj. "nahoře" se něco vymyslí a "dole" se to musí udělat, pokud možno včera. A když se změní zákon, šupky dupky znova tráva na zeleno a patníky na bílo. Nic nového pod sluncem.

Je fakt že určité "služby" a "dozory" mi taky přijdou dost irelevantní pro práci učitele, ale v dnešní době kdy se neustále "vyhodnocují a eliminují rizika" aby náhodou někdo někoho nežaloval že si došel újmy ve veřejném prostranství ... :-( spíš se to bude stupňovat než ubývat, chjo.

A k těm jazykům resp. jejich výuce obecně - trend "všechno všem" mě prostě přijde zvrácený, rvát angličtinu horem dolem do dětí které nemají evidentně zájem, chuť, motivaci nebo prostě jen nedostatečný drteček talentu na jazyky mi vadí. Respektive vadí mi to, že musí všichni dosáhnout na nějakou pofiderní úroveň jenže výsledkem je akorát znechucení něčeho, co je skutečně užitečné a to na jakékoliv úrovni. Když doučuju děti ca 14-16 let, které zajímá akorát "co jim ta úča dá za známku když udělají tolik a tolik chyb" a ne to co skutečně dovedou a co se svými znalostmi dokážou..... je mi to nesmírně líto jakým směrem se výuka ubírá.
 *Šárka* 


Re: Není to tak jednoduché 

(3.3.2010 20:55:57)
Winky, k některým těm profesím, u kterých se předpokládá práce přes čas, hromada papírování atd. patří i takové, u kterých - pokud chceš držet trend a nebo se rychle přizpůsobit probíhajícím změnám - vzděláváš se ve svém volném čase (večery, víkendy, dovolená) - a dokonce za své peníze!
 Vlasta 3 děti 
  • 

Re: Není to tak jednoduché 

(4.3.2010 8:38:59)
Jsem učitelka na prvním stupni, učím Aj i na druhém. Nic nejde zevšeobecňovat. Já se také stále v Aj zdokonaluji, o dovolené jsem byla za své peníze na intenzivním kurzu Aj. Záleží na jednotlivci, zda se chce dál vzdělávat. S dětmi je to obdobné. V některých třídách se učí dobře, ale hlavně na 2. st. mnoho dětí zajímá vše jiné než učení. Stačí pár jednotlivců, kteří nabourají výuku a kdo se chce opravdu něčemu naučit je šprt. A učit se slovíčka? Vždyť se nemá pamětně učit!
 Jíťa 
  • 

Re: Není to tak jednoduché 

(4.3.2010 9:08:14)
Myslím, že biflovat slovíčka skutečně není potřeba (možná až na vyjímky). Na střední jsme měli němčinářku a z naší skupiny se nikdo slovíčka doma neučil. Naučili jsme se je během normální hodiny ve škole při procvičování gramatiky, četbě různých mimoučebnicových článků, poslechem textů apod.
Z těch 15-ti studentů měli jen asi dva nebo tři troju na vysvědčení, ostatní jedničky a dvojky. A co je podstatné po dvou letech jsme byli schopní se domluvit.

Podobnou zkušenost jsem udělala i s jednou učitelkou AJ na jazykovce.
 Margot+1 


Re: Není to tak jednoduché 

(4.3.2010 17:43:02)
pro Šárku a Winky:
Ačkoli nejsem učitelka, mohla jsem si učitelovaní vyzkoušet dostatečně dlouhou dobu na to, abych pojala HLUBOKOU ÚCTU k lidem, kteří jsou schopni toto povolání vykonávat dlouhodobě.
Srovnávat administrativu, vedlejší úkoly a přesčasy v jiných povoláních podle mě nelze, už proto, že ve školství je toho nad únosnou míru, minimálně jakýsi další půlúvazek, jaksi mimo hlavní proud činnosti. Navíc po nějakých pěti, šesti hodinách výuky stojí člověk na pokraji psychického i fyzického vyčerpání (fyzického také, protože neustále mluvil, nesedl si, něco nosil, nevyčural se, když potřeboval, nenapil se, když potřeboval, nenajedl se...) V takovém stavu se k nějakému projektu zvesela sedat prostě nedá, a když to přejde, je na čase chystat se na druhý den.
A pak - nevím jaká zaměstnání jste vykovávaly vy, ale pokud se podle mých zkušeností přesčasy rozuměly samo sebou, pak to bylo zakotveno ve smlouvě spolu s patřičnou finanční odměnou, nebo bylo třeba se na takové práci zvlášť dohodnout ~d~
 Jíťa 
  • 

Re: Není to tak jednoduché 

(4.3.2010 19:06:35)
Nevím, co si představit pod tvým výrokem "... nejsem učitelka, ale mohla jsem si to vyzkoušet dostatečně dlouhou dobu..." Ja to vlastně myslíš?

A druhá věc: Nedělej z ostatních blbce! Projekt sepisují odborníci. Když si stavíš dům, taky si neděláš projekt sama! Na řediteli a učitelích je jen vymyslet čeho se ten projekt má týkat, aby byl pro posuzovatele žádostí dostatečně zajímavý.
 Margot+1 


Re: Není to tak jednoduché 

(4.3.2010 19:56:10)
Výrok si vysvětli tak, že jsem v dosavadním profesním životě měla učitelskou etapu, ačkoli jsem se na to původně nechystala, už to nedělám a v blízké budoucnosti dělat nehodlám (byť to mělo leccos do sebe).

Proč ta agrese? Blbce z nikoho nedělám, jen jsem reagovala na návrhy, že si mají učitelé shánět peníze prostřednictvím grantů a projektů z fondů EU. A napsala jsem svůj názor, že to jsou takové knížecí rady.

 Jíťa 
  • 

Re: Není to tak jednoduché 

(4.3.2010 20:42:12)
To není žádná agrese. Píšeš nesmysly, protože o těch dotacích vůbec nic nevíš. A navíc takovým ukřivděným tónem, jací jsou ti učitelé chudáci. Jako by v jiných profesích problémy nebyly.
 Margot+1 


Re: Není to tak jednoduché 

(4.3.2010 20:57:27)
Na tenhle výpad už bych neměla vůbec odpovídat, ale už kvůli svým přátelům učitelům to udělám:

Neznám žádného UČÍCÍHO učitele, který by měl dost sil na získávání grantů. To dělají např. různé ops-ky, které produkují všelijaké projekty pro školství (kolísavé kvality), učitelé z toho sice mají jakýsi prospěch, nikoli však PENÍZE, o nichž tu byla řeč. Vím o tom dost, to mi věř.

Ano, problémy jsou i v jiných oborech, ale měla jsem dojem, že tato diskuse je o školství.

Ach jo, někdy mám dojem, že zastat se učitelů chce větší odvahu, než obhajovat Rudolfa Hesse. ~a~
 Jíťa)) 
  • 

Re: Není to tak jednoduché 

(4.3.2010 21:35:39)
promiň, ale uvodní příspěvek v této části diskuze byl o dotacích ze STRUKTURÁLNÍCH FONDŮ EU. O těch toho zase vím dost já. Z nich mohou jít peníze na konkrétní projekty konkrétním školám. Projekt nejčastěji zpracovává firma, která jej bude následně i realizovat. Konečné podání žádosti je věc vedení školy. Řadový učitel s tím nemá nic společného a nijak významně to nezasáhne do jeho běžných pracovních povinností.(to je jako bys chtěla aby si projekt a žádost o dotaci na modernizaci dojírny psaly samy dojičky).
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Není to tak jednoduché 

(5.3.2010 13:43:24)
Šárko, OK, jsem úča, ve svym volnym (myšleno neplacenym čase) jezdim na vejlety či školy přírodě, vyrábim pomůcky, píšu granty a školní vzdělávací program, vzdělávám se za svý (pokud mě ředitel vůbec uvolní z výuky!) atd. Můj muž v jinym oboru dělá totéž, takže to opravdu nepovažuju za něco divnýho.
Ale já mám oproti němu poloviční plat!
 lucyová (kluci 07/2006 + 05/2008) 
  • 

Re: Není to tak jednoduché 

(3.3.2010 23:42:14)
Ten poslední odstavec - to je přesně to, co jsem psala výše. Hlavně aby se dobře napsal diktát a doplňovačka na nepravidelná slovesa. Co na tom, že pak člověk nedokáže cizinci vysvětlit cestu jinak než rukama nohama.

Taky mě mrzí, že se to od našich časů zjevně moc nezměnilo. V létě jsem mimoděk vyslechla konverzaci děvčat na sousední zahradě - starší sestra zkoušela tu mladší z angličtiny. A nevěřila jsem svým uším: "Ty seš úplně blbá, přece je: zájmeno, modální sloveso v základním tvaru, infinitiv, ..." a dál už to ani nedokážu reporodukovat. Prostě šprtaly stavbu anglické věty. A ta starší dusila mladší tak dlouho, až ta jí to odpapouškovala. Zjevně se to po nich ve škole takhle chce. Slečny tak 12 - 14 roků. Jímala mě hrůza z toho, že se takhle pořád učí.
 Tenna /2 


Na ZŠ je to o náhodě 

(3.3.2010 23:44:13)
Moje zkušenost s angličtinou na ZŠ: syn (třeťák)chodí do školy, která se "prsí" výukou angličtiny od první třídy. Chtěl chodit, tak od té první třídy chodil. Nečekala jsem zázraky, ale výsledek byl ještě horší, než můj předpoklad - za dva roky pár barev a počítání do deseti (možná do dvaceti). Od třetí třídy povinná AJ dvakrát týdně, výsledky opět tristní, není schopen říct jedinou větu, plete se mu jedno přes druhé. Neumí prostě skoro nic (a to není v žádném případě hloupý, je ve všech předmětech jedničkář). Nezbyde, než od příštího roku ho přihlásit do nějakých kvalitních kurzů (za těžké peníze ~n~ ), zatím to s ním doháním sama. Dcerka chodí do školy, která výuku jazyků nijak speciálně nepropaguje, nicméně od první třídy mají také možnost angličtiny, začala chodit a umí už tolik, že se nestačím divit - prostě štěstí na šikovnou paní učitelku. A tak to podle mne na většině základních škol je - jen a jen o náhodě, na co zrovna natrefíte. Je to velká škoda, že ve věku, kdy by děti měly možnost naučit se jazyk perfektně, bez přízvuku, nemají všechny tu příležitost.
 holka anonymka 


U nás to jde.. 

(4.3.2010 14:50:29)
Já měla to štěstí, že se synovi povedly talentové zkoušky od 1.třídy na jazyk. základní školu. Angličtinu měli každý den. Nějaké začátky měl už ve školce - jen malé. Taky koukáním na pohádky na satelitu - v té době pouze v angl. si taky trochu zvykl na intonaci cizího jazyka. V loňském roce končil ZŠ a SCIO výsledky měl lepší než maturanti z gymplu - je ale fakt, že byl skoro nejlepší ve škole (z angl.) Teď si dělá ještě kurz, protože na SŠ, kam nastoupil, se angl. sice učí, ale někteří spolužáci ji nedělali nikdy, takže se "jede od začátku". Syn si při vyučování pročítá slovník.. Během roku, dvou by chtěl zvládnout státnici FCE.
Mladší syn se dostal na tutéž školu, které ovšem mezitím město odebralo status jazykové školy, aby se taky dostalo žáků ostatním školám ve městě.. Úroveň se zhoršuje, nicméně výběr žáků alespoň trošičku ovlivňují povinnou angl. od 1. třídy a připlácením 1.200,- na rok za hodinu angl.týdně navíc.
 M+J+ 5 (2 holky -3 kluci) 


co se tyče angličtiny mame to tu formou kroužku 

(4.3.2010 16:44:26)
no moje deti krome nejstarsi ta bohužel o tu možnost prisla přistehovali sme se...
ale ve školce je angličtina uči ju stejny človek jako deti ve škole----děti ho maj moc radi jmenuje se františek...s každou vekovou skupinou probira angličtinu individualne s detmi ve solce formou her ale mluvi se anglicky sem tam česky...učitelky ty zase pak do dalsi hodiny s temi co do angličtiny chodi procvicuji anglicke basnicky pojmenovavaji veci tak jak proste to učil angličtinař...rocne to stoji cca 1000kč

ve skole s prvnaky kteri neumeji jeste psat a cist vllastne ted pokračuje vyuku ktera byla započata snema už ve skolce takže jen navazal......ostatni deti s druhe ,třeti čtvrte a pate chodi take......a pochyti od nej vicero anglicky nežli na same vyučovaci hodine ktera je u nas od třeti třidy povina...takže ma dcera ve třeti ma 3x tydne normalne vyučovani angličtina plus kroužek kam chtela chodit sama.....a angličtina ji jde fakt skvele na to že ma zasebou teprve pul roku...zezačatku si chodila pro rady k mladsim sourozencum mimu prvnakovy ktery anglicky už dva roky se učil a kacce ve skolce ktera tam ma anglictinu taktež druhym rokem....nemužu si stěžovat......
akorat bych vymenila učitelku s prvni třidy je to taková krav..a.. že to až boli deti si musej ulohy pamatovat ona jim nepise domaci ukol co kdo ma delt už od prvniho dne kdo zapomel nebo si nevzpomel ho nechava po škole...ucebnice si pry brat nemaji pry si musej zapamatovat veci co se učili....sešity jim dava jen ten co do nej maj neco doma psat...a tak ja jako rodič nemam prehled o nicem...a nejen ja na nu nadavama...
u holky jsem byla v prvni zvykla že mela zapsane co kde ma delat,veskere učivo jsem mela kdispozici takže jsem mela vse pod kontrolou a vedela co a jak ale u teto kravy to nejde a už jsem po ni i vyjela že nemužu denne chodit do skole a ptat se jako kráva zdali ma nejake ukoli,chodit kontrolovat synovy veci ktere ma ve skole a ktere si nemaji brat domu...ta učitelka je krava s velkym KKKKKKKKKK..jenže nikdo neni na vymenu......~o~
 perdita 


Re: co se tyče angličtiny mame to tu formou kroužku 

(4.3.2010 16:51:03)
Ale my to máme stejné~e~ ani u nás se nic nezapisuje, řekne se: zakoužkuj si. Zakroužkuje? nezakroužkuje? jeho problém. Dělají pokusy, mají něco přinést, napsané to nikde nemají, je to na jejich paměti. každý měsíc máme v záznamníčku minimálně dvě poznámky, že něco zapomněla přinést nebo udělat, ale říkám si, že ji to aspoň poučí.

Ve škole jsem zavedla malou anglickou knihovnu, ze které si děti můžou půjčovat, ale mrzí mě, že o ní prakticky nikdo neví, jen rodiče, jimž jsem to řekla já a ti si knihy půjčují. Paní učitelky to nikomu neprozradily~d~ tak jsem si řekla, že dost, víc jim dávat nebudu. S některými knihami by mohla paní učitelka dobře pracovat o ve škole, ale nevyužívají toho, už se fakt nebudu namáhat~q~
 Katjan 


Smrt dabingu 

(4.3.2010 16:48:53)
Taky jsem si prošla základkovou výukou angličtiny a celé roky věřila, že chocolate se skutečně vyslovuje čoklít a určitý člen je zcela věrné "dz". Ale myslím, že problém neleží jen v učitelích. I kdyby byli sebelepší, stejně má děcko výuku maximálně třikrát týdně jednu hodinu a to se na mě nezlobte, ale to se nerozmluví nikdo. Věřím, že k výuce angličtiny je potřeba přistoupit komplexněji a víc ji začlenit do každodenního života všech - například nedabovat filmy, ale titulkovat je. Například ve Švédsku nic než titulky neznají, a když se Švéda zeptáte, jestli mluví anglicky, málem se urazí, jako byste se ho ptali, jestli umí počítat do pěti. Zkuste to u nás - nebo i v Německu - a se zlou se potážete. Uslyšíte dz a čoklít. A to je setsakra škoda!
 perdita 


Re: Smrt dabingu 

(4.3.2010 16:53:21)
KK, nenávidím dabing~t~

Na to si ale právě paní učitelka stěžuje (já myslím, že by nemusela a kdyby aspoň trochu... no nic, marná řeč), že s dětmi nikdo nepracuje doma, a proto s nimi musí neustále opakovat a nehnou se z místa. je to bohužel tak. I dospělý, pokud se chce jazyku naučit, se tomu musí věnovat, ne-li denně, tak zpočátku opravdu skoro denně aspoň něco udělat. Jinak to ale fakt smysl nemá.
 Jíťa 
  • 

Re: Smrt dabingu 

(4.3.2010 17:36:44)
Nechápu, proč si učitelé myslí, že by rodiče měli své děti doučovat doma. Jsou rodiče, kteří se AJ neučili, jsou rodiče dislektici, kteří neumí pořádně číst a psát, jsou rodiče diskalkulici, kteří děti matiku taky nedoučí a jsou i rodiče normálně hloupí, kteří se sami ve škole moc nenaučili.

Učitelé by s tím měli počítat a učit děti tak, aby nebylo třeba nějaké doučování od rodičů. Já si své dítě klidně doučím, ale co když budu dlouhodobě nemocná? Moje kamarádka má rakovinu, chodí každou chvíli na chemo a k tomu dvě děti školou povinné. A co s nimi bude, kdyby svůj boj s nemocí prohrála? Kdo je potom bude doučovat?
 Tenna /2 


Re: Smrt dabingu 

(4.3.2010 19:36:55)
Jíťo, souhlasím s tebou, že je špatné, když dítě není schopné zvládnout ZŠ bez pomoci rodičů. Děti tráví ve škole spoustu času a minimálně na prvním stupni by se měly naučit vše potřebné během vyučování. Proto tam přeci chodí, proto jsou nějaké závazné osnovy a profesionální učitelé. Doučování doma by měly absolvovat jen ty děti, co mají nějaký problém, což jistě není většina. Přeci nemůže být dítě znevýhodňováno tím, že rodiče nechtějí nebo nedokáží denně náležitě spolupracovat na jejich školním vzdělávání. Mé děti jsou velmi chytré, přesto nás školní příprava stojí spoustu společného času a přiznávám, že je to zátěž ne vždy příjemná.
 Katka, kluci 11 a 7 
  • 

Re: Smrt dabingu 

(5.3.2010 9:34:23)
Pod to se podepíšu. V zemích, kde běží v TV filmy v AJ se opravdu děcka ten jazyk učí tak nějak samovolně.Mají pak hroznou výhodu. Stačí si vzpomenout na nás a dobu, kdy byly jeden stát se Slováky a koukali se na slovenské filmy a zprávy.. všichni rozuměli bez problému oběma řečem. To samé v našich východních Čechách s polštinou (díky TV). A dnes ? Přijedete s dětmi na Slovensko a ony nerozumí..... teenageři koukají jak vrány, když na ně Slováci promluví.
Vím, že AJ je obtížnější, není to slovanský jazyk.Ale ta TV by fakt hodně pomohla, děti by se naučily ten jazyk slyšet.
 Katka 
  • 

Re: Smrt dabingu 

(5.3.2010 9:51:12)
Pouštějte dětem DVD v anglickém znění.
 perdita 


Re: Smrt dabingu 

(5.3.2010 10:05:14)
My se na filmy v angličtině díváme, ale tady jde zase o něco jiného - tady se bavíme o tom, co děláme my rodiče, článek byl o smysluplnosti školní angličtiny.

S dětma se dá doma dělat strašná spousta věcí, angličtina je na webu, dají se hrát hry, pexeso nebo snap - word recognition, číst knížky, koukat na program v angličtině, vytvořit si s menším dítětem obrázkový slovník z obalovánek, dopsat si tam slovíčka, třeba k částem těla. Podle jakéhosi tipu jsem dělala s dětma příšeru, která měla
big hooked nose
small red eyes
crooked yellow teeth... prostě procvičujete podstatná jména, přidáváte přídavná.
Jde to, když člověk trochu umí a hlavně pokud chce. někteří by mi vynadali, že se to s angličtinou přehání, případně že jsem ambiciozní mattka, to už je problém toho každého, ale já si myslím, že hlavně s malýma dětma, když s nimi něco děláte a vás to baví, je to na vás vidět, že dítě to bude bavit taky. je jedno, jestli si čtete knížku, skládáte puzzle, stavíte z lega nebo se učíte anglicky, jde mi spíš o aktivně a radostně společně strávený čas.

Ale jak jsem psala na začátku, o tom ten článek nebyl, ten byl spíš o smysluplnosti angličtiny ve škole, k tomu bych se moc nevyjadřovala, to je skutečně hodně rozporuplné téma, protože smysl to má, ale musí se to přece jen dělat dobře a někdy na to nejsou podmínky~d~
 Katjan 


Re: Smrt dabingu 

(5.3.2010 17:01:51)
Perdito (nebo Agnes? :-D) naprostý souhlas. Je spousta věcí, které pro to člověk může udělat doma, a nemusí to znamenat, že děti doučuje, ale jak píšete - prostě si čas od času hrát tak, že z toho navíc i něco mají. Ale myslím, že i s čoklít je školní angličtina dobrá věc - ta slast, když zjistíte, že něco umíte lépe než paní učitelka!!! Hned se takovému předmětu věnujete s dvojnásobným zanícením...~6~
 perdita 


Re: Smrt dabingu 

(5.3.2010 17:26:00)
KK75, čteš tu správnou literaturu~g~~t~
Jen dodám, představ si, že dceři jedné klientky a bezvadné holky její paní učitelka říká: neuč se, k čemu ti ta angličtina bude, jsi moc napřed a podobné frky~d~ to mi hlava nebere.
 Katjan 


Re: Smrt dabingu 

(6.3.2010 21:50:01)
:-) no jo, není nad přístup "nepracuj tolik, kazíš nám průměry". Ale chachá, světu vládnou právě ti nenechaví syčáci, kteří se nedají a přece průměry kazí ~y~
 Lucka, 2 holčičky 


Angličtina je problém 

(4.3.2010 19:40:28)
To, co popisujete, je bohužel častý problém. Učím na ZŠ desátým rokem (na 2. stupni) a pravdou je, že sehnat plně kvalifikovaného angličtináře není snadné. U nás na škole máme pouze jednoho, ostatní kolegové, kteří vyučují Aj, mají většinou aprobaci na jiný cizí jazyk (Nj, Rj či Fj) a angličtinu si dodělávají formou metodických kurzů (to ale samozřejmě plnou kvalifikaci nenehradí). Na 1. stupni je situace ještě horší - se zavedením RVP se předpokládá, že cizí jazyk (Aj) se bude vyučovat od 3. ročníku. Jenže - na 1. stupni nenejdete ani jednoho kvalifikovaného angličtináře. Na VŠ (a to jen některých) teprve před pár lety (tak 5ti) zavedli studium Učitelství pro 1. stupeň s rozšířenou výukou cizího jazyka - čili učitelé mají z cizího jazyka státní zkoušky a jsou plně kvalifikovaní pro 1. st. Takových učitelů je ale hrozně málo, troufám si říci, že zatím spíše nejsou vůbec. Proto se angličtina řeší na 1. st. tak, že stávající učitelé navštěvují základy angličtiny, aby mohli vůbec něco učit, bohužel jim však chybí odborné znalosti z didaktiky jazyka, což je mnohem důležitější. Na některých školách Aj zavádějí již od 1. tříd - u nás je to formou " Angličtiny napříč předměty". Vypadá to tak, že se Aj zařazuje do výuky jednotlivých předmětů - např.: v matematice děti počítají anglicky, v prvouce se učí zvířátka, barvy,... Co je ale nejdůležitější - od úplných začátků by učitel měl v hodině používat tzv. "classroom english" - veškeré povely, pokyny, omluvy, příkazy,... probíhají v angličtině s doprovodnými gesty, s využitím loutek, obrázků,... Gramatika jako taková se samozřejmě neprobírá - děti se jí učí v kontextu, nenásilnou formou ve větách, které užívají, hravou formou procvičují. Také hodně zpívají, učí se anglické jazykolamy, rýmy a básničky - což je velice důležité nejen pro slovní zásobu, ale zažití si správné výslovnosti, tempa řeči, spojování slov, atd.
Spousta učitelů se tedy s angličtinou vyloženě pere, a tak se nedivte, že situace je taková, jaká je.
 Lucie, dvě děti 
  • 

Angličtina u nás 

(6.3.2010 1:30:49)
Já jsem pro svou dceru vybrala "jazykovou školu" angličtina od první třídy, ale je to kroužek (v rámci rozvrhu), který rodiče platí zvlášť. Z počátku jsem byla rozpačitá, ale paní učitelka na děti mluví pouze anglicky, domácí úkol je vždy rozepsán v několika bodech na A4 a již na začátku nám bylo zakázáno dětem slovíčka překládat do češtiny. Musím říct, že si nedovedu představit, jak domácí úkol dělají s dětmi rodiče, kteří anglicky nemluví, asi to musí být dost náročné. Já jsem však spokojená. Je pravda, že dcera na angličtinu chodila již ve školkovém věku (a tím nemyslím kroužek angličziny ve školce) a tím je má úloha dost zjednodušená. Nicméně si nemyslím, že děti, které začnou s AJ v pozdějším věku, by neměli šanci tyto děti předběhnout. Já sama jsem se začala učit jazyky až na střední škole a anglicky se bez problémů domluvím i na obchodní úrovni.
Asi záleží jen na přístupu školy a pojetí učitele.
 Jana038 


AJ ve zdejší škole 

(6.3.2010 9:20:31)
Ve zdejší škole taky měly děti angličtinu docela brzy. Od druhé třídy povinně, v první nepovinně. V první třídě jsem dceru na AJ nedávala, ve druhé si taky děti jen tak s jazykem pohrávaly.

Zato ve třetí třídě zlom. Učebnice docela OK - děti baví (nebo aspoň dceru). Jenže ta učitelka... Má bývalá třídní ze 7. a 8. třídy, takže si troufám tvrdit, že vím, jaká je. Osobní zkušenost byla, velmi slušně řečeno, nemilá.

Ze školy si holka beztak nepamatuje skoro nic, takže se učíme doma. Slovíčka. Relativně kvanta slovíček, 1 fráze nebo větička se objeví tak 1x za 20 slovíček...

Naštěstí zřejmě ředitel školy pochopil "kvality" paní učitelky a spolu s jednou maminkou se mu podařilo sehnat rodilého mluvčího, který byl zvyklý učit pod agenturou i školkáčky a srovnat s paní učitelkou prostě nelze.

Za všechno mluví nejen jeho oblíbenost mojí dcerou, ale úsměvný výrok jednoho jejího spolužáka, který mi prozradila jejich třídní: "S Rodrigem to je angličtina, ne jako s tou H....ovou".

Horší je, že Rodrigo s dětmi "jede" dost rychle, resp. učí je toho každou hodinu hodně a ony si prostě nezapamatují všechno nové, co jim říká.

Já měla obrovské štěstí na učitele AJ na střední. Byl to Angličan, Lawrence Kuglin. Jeho maminka byla tuším původem z Německa, tatínek Angličan.

Nevím, jak se mu to podařilo, ale naučil nás toho spoustu a spoustu. Jenže - kde je mu teď konec ~a~

Takže AJ na základní škole asi začne být smysluplná až ve vyšších ročnících, řekněme tak v 6. třídě, kdy se děti budou schopny samy naučit většinu slovíček i vět a hlavně mluvit.

A on vůbec způsob výuky - slovíčka, slovíčka, slovíčka není nejšťastnější. Chtělo by to v rámci možností s dětmi mluvit. Aby se naučily říct si aspoň ahoj, já se jmenuju, je mi 9 let... A ne aby znaly jednotlivá slova, ale do věty je spojit neuměly.

Tak si holt angličtinu na základce (nebo aspoň na prvním stupni) oddřeme s dcerou samy a pak uvidíme, co z toho vyleze.

Ale je pravda jedna věc, kterou už tady psalo víc lidí. A to, že kvalitní učitel AJ do školy učit nepůjde, pokud by si chtěl vydělat. Musel by tam jít s posláním, s chutí naučit ty děti základy mluvení. Protože ho žádná škola nezaplatí tak, jako kdyby učil soukromně.
 štěpánka 
  • 

a co druhý jazyk? 

(6.3.2010 17:58:34)
Narážím na to opakovaně, u svých studentů (resp. jejich rodičů) a teď u svých dětí. Některé školy podléhají podivnému "tlaku" rodičů a společnosti na 2. jazyk. Výsledkem je pochybný paskvil, kdy se vzhledem k hodinové dotaci učí třeba 3 roky AJ 3 hod.týdně a druhý jazyk 2 hod.týdně. Stačí nějaké prázdniny, nemoc učitele a snadno se stane, že moji kluci třeba němčinu neměli 2 měsíce. Připadalo by mi smyslupnější mít denně jeden jazyk (tedy 5x týdně) a začínat se druhým jazykem až na SŠ (tedy po devítiletce). Ne každé dítě je na jazyky nadané a mít 2 jazyky od 6.třídy pro ně opravdu není přínos (možnost volby je fajn, změnit školu je možné, ale někdy těžko realizovatelné). o si myslíte o zavádění 2.jazyka. já mám tedy dnes asi nepopulární názor - radši až na SŠ.~3~~3~~3~
P.S. Zavedení anglicky mluvených filmů s titulky by pro mě osobně (i pro mé mnohem více v angličtině zběhlé děti) mělo jediný přínos - nemohla bych je sledovat. ani do kina nechodím na filmy, které nejsou dabované.
 petra 
  • 

Re: a co druhý jazyk? 

(7.3.2010 18:36:48)
Školy si nemohou vybrat, na druhém stupni musí zavádět druhý jazyk povinně, nejdéle od 8. třídy. Já osobně bych byla raději, kdyby se mé děti na ZŠ naučily pořádně anglicky, druhý jazyk bych nechala na později a jen dobrovolně.
 štěpánka 
  • 

Re: a co druhý jazyk? 

(7.3.2010 21:07:33)
Petro,
to asi ano, ale některé ho zavádějí už v 6.třídě (zejména víceletá gymnázia, bohužel i to kam chodí mí kluci). Asi chtějí být "lepší" než ostatní.~a~
 Ema Trédová 
  • 

aj 

(7.3.2010 20:03:23)
Zdravím všechny,
jsem učitelka angličtiny a 8 let jsem učila jak na prvním, tak i druhém stupni základní školy. V současnosti působím jako OSVČ a angličtinu vyučuji soukromě.
Chci jen reagovat na to co se tu píše. Je pravda ta, že o kvalitní učitele angliny na ZŠ je nouze. Je to o penězích, pochopitelně a také o možnostech, jaké škola nabízí. Tam,kde jsem působila byly skvělé možnosti, cokoli jsme pro výuku potřebovali, to jsme dostali :-), jen slova díky za odvedenou práci časem přestaly být dostačující.
Angličtinu zbožňuji a také jsem ji s láskou děti učila, určitě je to super již od první třídy a je to hlavně o hrách a podobných dovednostech a hlavně o učiteli. Mluvit, mluvit a mluvit anglicky, nepoužívat češtinu, místo toho obrázky, mimiku, cokoli, jen ne češtinu. Děti jsou z počátku překvapené, ale potom se to "podá" :-) Po čase už vědí, že zase přijde ta "ženská co mluví jinak" ... je to však pro učitele hodně složité na přípravu, chce to čas, nápady a pochopitelně i podporu ze strany vedení = solidní finanční ohodnocení. Slova díků i dobrý pocit jsou fajn, ale běžte si za ten DOBRÝ POCIT něco koupit do obchodu!!!!!
.... a co angličtina v MŠ - určitě to má také význam, zase je to o důkladné přípravě, dětem vůbec nevadí, že na ně mluvíte jinak než mateřštinou ... neřeší to tolik, jako dospělí, že nerozumí...koukají kolem sebe a už to, že se lekce účastní je dost, nasávají atmosféru, ale i tu angličtinu ... i ten žáček, co celou dobu působí tak, že ho to vůbec nezajímá, běží po lekci ze třídy a prozpěvuje si to, co jsme probírali ... to potěší ... V MŠ mám super zkušennost s česko-anglickými básničkami pochopitelně s pomocí obrázků ...
 MsLucii 


aprobovaný učitel AJ 

(8.3.2010 20:51:10)
Dokončuji VŠ - pedagogickou fakultu, obor angličtina pro 2. stupeň ZŠ. V rámci praxe (2x 1 měsíc) jsem se na vlastní oči přesvědčila, že ve valné většině je úroveň angličtiny u žáků na velmi slabé úrovni. Zastaralé metody, zastaralé učebnice a někteří učitelé, co sami viděli angličtinu z rychlíku (setkala jsem se ale i s pravým opakem a to pak byla v hodinách jízda, děti mluvili a reagovali neuvěřitelně!). Chci to ve školství zkusit, zda a jak se dá angličtina naučit dnešní děti (věřím, že to jde, ale možná jsem jen idealista :-)) Každopádně uznávám, že platové podmínky jsou silně demotivující a už teď vím, že celý život u tohoto povolání nezůstanu (min. ve státní sféře).
 perdita 


Re: aprobovaný učitel AJ 

(8.3.2010 21:47:11)
Prý existují EU granty, z nichž by si učitelé mohli doplnit jak znalosti angličtiny, tak by se mohli naučit u akreditovaných subjektů, jak učit jazyk - metodologie, přístup... Nevím, jestli je to pravda, jestli to není utopie, ale pokud je to pravda, věřím, že spousta škol by takovou možnost, na kterou by přímo dostali peníze, využila.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.