| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Zklamání z vysoké školy

 Celkem 93 názorů.
 Baby 
  • 

Hmm 

(2.7.2009 9:06:52)
Nojo, jsou holt "mladí a neklidní", prahnou po "spravedlnosti a smysluplnosti".... a pak náraz - praxe, zaměstnání - a kde tu samostatnost, kritické myšlení a smysluplnost uplatní? Budou skákat jak chce šéf/vedení/zákazník/, vyplňovat tabulky pro tabulky, měnit toleranční hodnoty tak aby to tabulkám vyhovovalo, podlízat zákazníkovi, lhát v zájmu zachování kšeftu a podobné lahůdky (mluvím o zkušenosti z automotive).

Ano, viděla jsem nesmyslnosti studia - třeba jsem nepochopila proč byli studenti technické fakulty protěžováni na zahraniční stáže když o to valně nestáli (to by tam "chlapi" - mamánci museli být sami bez servisu a navíc mluvit anglicky, chudinky), ta samá stáž byla studentům pedagogiky - obor AJ (holky) - zakázána jako nevhodné narušení běhu studia :-(

Když jste někde - třeba na VŠ - zdá se vám to jako středobod světa. Když to vidíte s odstupem praxe, zdá se vám to jako plivnutí v moři. Netvrdím že je to absolutně správně, jen mám obavu že autorovo plané provolání o sebezměně zanikne v šumění požadavků všedních dnů jako ten plivanec :-(
 Lizzie 


Re: Hmm 

(2.7.2009 9:21:09)
Baby, ale jsou třeba lidi, co se chtějí věnovat vědecké práci apod. - a ty tu VŠ a tamní prostředí přece jen prožívají o něco víc.
To, že některé záležitosti jsou dost tristní je pravda.
 Zdenka_ 


Stáže 

(2.7.2009 14:15:05)
"Nevhodné narušení studia" je sice pitomý argument, ale jinak stáže tak, jak byly u nás, byly obvykle výměnné mezi konkrétními katedrami. Vyučující se tam snažili dostat nejlepší studenty, aby nabrali zkušenosti jak pro sebe tak pro naší katedru, no a taky aby neudělali ostudu a stáže mohly být příští rok nebo semestr znovu. Já jsem byla ten lenoch, kterému se nikam nechtělo, ale dost mých kamarádů bylo na univerzitách v Německu, Francii, Anglii, Irsku a už ani nevím kde ještě, a měli tam slušný zápřah. Ostatně my jsme ty vyměněné taky nešetřili ~;) a nedokážu si představit, co bychom si na katedře počali s nějakým cizokrajným studentem češtiny ~d~ Každopádně s takovou školou, co by nám něco takového poslala, bychom víckrát stážisty nevyměňovali.
 DivaAja 


Re: Hmm 

(5.7.2009 1:00:32)
Ahoj,
nevím, kam tento dotaz zařadit, tak sorry za OT, včera jsme byli s dětmi v 3D kině. Já úplně poprvé. Dostali jsme všichni ty brýle, ale já žádné speciální efekty neviděla. A to jsem si vzala pak jiné. Stalo se to někdy někomu, dá se s tím něco dělat? Díky za reakce.Nosím dioptrické brýle, že by to bylo tím?
 Sylvie 


Re: Hmm 

(5.7.2009 7:09:38)
Taky nosím brýle, na dálku, a v 3D kině problémy nemám, ty jejich spešl brýle si dám normálně přes ty svoje a viděla jsem v pohodě. Jinak já problémy měla kdysi v dinoparku, tam měli takové divné nic moc brýle, které mi pořádně nesedly, nějak mi nešlo nakombinovat ty moje + jejich... ale tam bylo promítání jen pár minut, to jsem tehdy snahu vzdala, že mi to za to nestojí. Nicméně v normálním kině jsem nikdy problém neměla ~d~
 Líza 


Re: Hmm 

(5.7.2009 7:13:58)
Hm, viděla jsi na tom plátně všechno dvakrát? Ne? Pak brýle fungovaly a holt máš asi horší prostorový vidění.
 DivaAja 


Re: Hmm 

(5.7.2009 22:00:15)
Když jsem si ty brýle sundala, tak jsem viděla plátno rozmazaný a s brýlemi to bylo ostré, akorát, že všichni natahovali ruce po příšerách, které vykukovaly z plátna až do páté řady a já nic. To co pro ostatní bylo 100 metrů vzdálené, pro mě bylo stěží metr. Ještě mi uvaděčka pak po promítání řekla, že někteří lidé s tím problémy mají a když si sundají svoje brýle, pomůže to.
 Hanika 


Re: Hmm 

(6.7.2009 22:10:17)
je tak to ja bryle nenosim, ale mam stejny problem.

Katka
 DivaAja 


Re: Hmm 

(6.7.2009 23:07:40)
A dělala jsi s tím něco, třeba byla u očního apod.?
 Lizzie 


Zklamání z VŠ 

(2.7.2009 9:20:15)
Za roky strávené na VŠ jsem jaksi ,,zhloupla". Vidím to na sobě a vůbec se mi to nelíbí.

K pedagogům - jsou ti, kterých si opravdu vážím, mám je ráda a klobouk dolů před nimi (a to jsou třeba přísní, ale zároveň féroví a chytří lidé), na stranu druhou mám i špatnou zkušenost s těmi, co jsou jaksi mimo reality nebo své ,,učitelské" povinnosti neplní. A s takovými je to pak velmi těžké.

Co je (alespoň na mém oboru) výborné jsou lidi - resp. ten mix, diskuse, nové názory apod. Myslím, že to je jeden z největších přínosů mého studia.

I když to nebylo a není to, po čem mé srdce (a hlava) prahnou, jsem buldok a co jsem začala chci dokončit. Není však vyloučené, spíš je to dost dobře možné, že další uplatnění začnu hledat zcela někde jinde...bohužel je tu stále velmi zakořeněné: ,,vystuduj jak nejrychleji můžeš, pak šup šup do práce, hypotéka, děti...". Ale já se jen tak nedám,-)

Určitě by to chtělo změny, nicméně i na sobě vidím, že ta odvaha chybí - těžko se dá dohromady větší skupina lidí. Třeba i proti jednomu velmi nevyhovujícímu pedagogovi.

A že blbec a hulvát může být i s kdovíjakým titulem...to netřeba řešit.
 Hana 
  • 

Re: Zklamání z VŠ 

(2.7.2009 9:53:26)
Jako učitel na VŠ musím přiznat, že hodně z toho je pravda. Jsou kolegové, které učení obtěžuje, náplň předmětu je přizpůsobená pouze jejich zájmu. Vzhledem k jejich postavení si nikdo nedovolí jim cokoliv říct. Pak jsou další kolegové, kteří začali učit rádi a s chutí, jenže brzy přešli na částečný úvazek, neb si pořídili dítko a zjistili, že vlastní firma je řešení finanční situace. A učení pak jde na druhou kolej, už není tolik času na přípravy zajímavých hodina a pomalu se vpluje do zajetých kolejí...

A pak jsou zde studenti. Část jde na obor se zájmem ho studovat, část přijde, protože "tahle škola mi vyšla" a část "protože tatínek si to přál".
Není nic horšího, než učit skupinu lidí bez zájmu. Letos jsem takovu učila a byla to k nevydržení. Oni si to teda odseděli, neptali se, nehádali, neměli připomínky. Byla to jedna skupina ze šesti a já tam chodila se zatnutými zuby. Mohla jsem se na hlavu postavit a odrážet ušima, oni prostě neměli zájem. Totéž o téhle skupině říkali i kolegové.

Běžně se se studenty hádám o to, že jim nebudu předkládat všechny materiály na zlatém podnosu, že když mají za úkol dohledat si informace, tak Wikipedie nemusí být to pravé, že by měli umět jít do knihovny. Nemluvím o základu, ale o materiálech pro seminárky atp. A občas mám tu drzost, že povolím tahák A4, ale pouze psaný rukou. Což je pro některé hrozná představa.

A ještě se objevuje mezi mými studenty jeden zajímavý druh - student-podnikatel/zaměstnanec. Někteří se zastaví na začátku semestru, domluví se, že budou chybět častěji a předem si dohodnou náhradní úkoly. Jiní přijdou koncem semestru a prohlásí, že oni chodí do práce a neměli čas řešit školu a teď mají volno a nechápou, že se mi nelíbí jejich přístup.
Zažila jsem studenta, který mi poslal seminárku i s indexem po své slečně (celý semestr anijednou nepřišel, nenapsal mail, nezavolal) a pak si na mě stěžoval, že jsem mu nedala zápočet, chybějící písemky nepovažoval za podstatné. Zažila jsem mail, kdy mi student v pondělí večer psal, že přijde do školy v úterý šest večer a má půl hodiny čas, tak že se staví na zkoušku...

Takže stav na vysokých škloách je skutečně tristní, ale nejen z pohledu studenta.
 Nítěnka 


Re: někteří studenti jsou vskutku neuvěřitelní 

(2.7.2009 14:09:22)
Já také někdy nestačím žasnout.
Zažila jsem třeba studentku, která chtěla napsat zápočet předem, protože se jí nechtělo být na třídenním semináři déle než půl dne (nic jsme jí s kolegy nenapsali, dali jsme jí termíny dalších 4 skupin, ať s některou přijde, a kroutili hlavami).
A přitom ti, kteří třeba nemůžou z objektivních důvodů přijít třeba na poslední půlden (třeba akutní drobná operace aj.), tak ti se s provinilým výrazem domlouvají a omlouvají a nabízejí se sami, že přijdou s jinou skupinou a jestli jim napíšeme ten zápočet pak. A navíc si to tam jen neodsedí, ale je vidět, že je to zajímá a také mají potřebné vstupní vědomosti z příbuzných oborů.
Když je skupina mouchy snězte si mě, to je pro každého pedagoga děs.
 Toranoko 
  • 

Re: Zklamání z VŠ 

(3.7.2009 20:44:25)
Jojo, me to teda na vejsce moc nebavilo - prijela jsem z Francie, po triletem studiu, a sla studovat francouzstinu.
Nechci hazet vsechno na pedagogy, to zdaleka ne, ale proste me vyuka nezaujala - vsechno bylo temer jak na stredni, nekteri kantori chteli temer doslova odrikavat sve prednasky, museli jsme se ucit spousty zbytecnych slovicek nazpamet, treba jak se rekne sedackova lanovka, kabinova lanovka apod....vyber seminaru temer veskery zadny, ze vseho vlastne jen uvody, spousta latky se kryla...
Dokonce jsem zazila, ze mi dal pedagog horsi znamku, kdyz jsem byla "mezi", pry abych si nemyslela, ze kdyz jsem byla v te Francii, ze uz vsechno umim. Dost me to tenkrat zklamalo, ani ne tak osobne (znamky jsem moc neresila), jako spis principielna.
Postupne uz to byla i nechut - vim, ze student ma mit zajem, a byt aktivni, ale to podle me taky predpoklada, ze bude nabidka odpovidajicich vyberovych seminaru apod.

No, na druhou stranu musim priznat, ze nejsem vzorny student a dric, ke konci jsem tam chodila taky zpis uz jen ve zkouskovem, a nakonec skolu ani nedodelala. Nejvic me z celeho studia bavila "nepovinna" pedagogika - to mi prislo realne, smysluplne a obsahove promyslene

Ale je to uz dyl, ted se to mozna zmenilo ;-) Mladi doktorandi treba vetsinou ucilis chuti a jiskrou (nez odesli na materskou nebo nekam jinam ;-)) )
 luckabo 


Re: Zklamání z VŠ 

(15.7.2009 19:41:53)
Tady nejde o odvahu, ale ciste o penize. Ceska republika se radi mezi zeme Evropske unie, ktere z HDP davaji na vzdelani nejmene. A vysokoskolsti profesori tu prece nejsou jen od toho aby ucili, tak jako filozoficka fakulta neni Vysoka jazykova...
 luckabo 


Re: Zklamání z VŠ 

(15.7.2009 19:41:58)
Tady nejde o odvahu, ale ciste o penize. Ceska republika se radi mezi zeme Evropske unie, ktere z HDP davaji na vzdelani nejmene. A vysokoskolsti profesori tu prece nejsou jen od toho aby ucili, tak jako filozoficka fakulta neni Vysoka jazykova...
 Liška s banem :) 


Učitelé 

(2.7.2009 9:28:27)
Na každé škole se najdou učitelé, kteří za moc nestojí, a učitelé, kteří jsou pro studenty inspirací. Když máte štěstí, vyučují ti špatní učitelé předměty, které vás zajímají méně a ti dobří to, čím se chcete zabývat hlouběji. Ale někdy i ten na první pohled špatný učitel je jen unavený těmi roky co učil vesměs studenty, které studium vůbec nezajímalo. Jak se dnes říká - učitel měl syndrom vyhoření.
 ...j.a.s... 


Trochu jednostraný článek 

(2.7.2009 9:31:59)
Jako absolventka VŠ bych řekla, že článek je trochu jednostraný. Ano, studium na VŠ není dokonalé a má své mouchy, ale rozhodně pokud student jeví zájem o svůj obor o předměty a nechce jen proplout, je mu umožněna sem tam spolupráce na něčem dalším, co může publikovat apod., ale musí se po tom pídit a snažit se, jen tak mu to do klína nespadne.
Co se týče volitelných předmětů, může si dát kolik chce, ale pak je člověk mnohdy přetížen. V prváku jsem si taky nadšeně myslela, jak budu vedle svého oboru mít přednášky z psychologie apod.; záhy jsem vystřízlivěla. Oborové předměty, kterých není rozhodně málo, mi stačily a hlavně, ono dost dobře nelze chodit na jednu z přednášek psychologie jako oboru, neboť oni navazují na ostatní vlastní učivo a výsledkem pro neoboráře je tedy jen výsek něčeho odborného...
Psychologie nějakého obecného zaměření by se hodila každému, ale myslím, že student VŠ si může i sám přečíst, jak se chovat v jistých situacích apod. alfou omegou jsou cizí jazyky a ty jsme neměli rozhodně jednoduché.
A že obor nemá oborové předměty, to je taky zkreslené, tak to není.
 Lizzie 


Re: Trochu jednostraný článek 

(2.7.2009 9:33:51)
Souhlasím. Zvlášť zpočátku má člověk tendence nabrat si tohou spoustu.
 Babsi+2 


Re: Trochu jednostraný článek 

(2.7.2009 13:38:36)
Já jsem taky zklamaná, kolik toho neumím a postupem času se mi zdá, že celé studium bylo na 2věci. Část jsem si zavinila svou blbostí (to víte, mladá káča, kterou rodiče zavírali doma, ve velkoměstě), a část zavinila sama škola. Nechápu, na co mi jsou statistické metody, když je nikdy nebudu učit, ale rétoriku jsem coby pedagog neměla, resp. několikrát jsem se hlásila, ale přednostně byl pro národku a novináře (národku chápu, novináře ne!).
Naštěstí jsem se na poslední semestr dostala na českou gramatiku, takže nemusím s posudkama a oficialitama lítat na korekturu k češtinářkám.
 amy 
  • 

Dalších pár postřehů 

(2.7.2009 9:38:16)
Já jsem ze školy už dávno pryč (navíc medina má trošku odlišný režim než ostatní školy). Ale ráda bych přidala pár postřehů od dcery kolegyně, která letos dokončila magisterské studium.
Nejvíce zklamaná byla, že se dostala na státní školu, kde si přednášející dělali z přednášek holubník. Přednáška třeba začínala 9:45, takže přednášející bez problémů dorazil v 10:15-10:30. Tohle se nestalo jednou, ale stává se to pravidelně. Důvodem je, že ti lidé přednáší jak na soukromých, tak na státních školách. Jen na soukromých za to zpravidla berou dvojnásobek, takže radši dávají přednost soukr.školám a pak protože nestíhají, na státní dorazí později.
Za těch 5 let, co studovala, to posunuli na tolik daleko, že na státních školách toho odpřednáší sotva půlku toho co na soukromých.
Další zklamání bylo, že jim celý semestr chodil na přednášky totálně ožralý přednášející. Vše jsem viděla natočené na kameře v mobilu a nemám co dodat. Zatímco většina z nás, kdyby přišla takhle opilá do práce, vyhodí nás na §53, tento přednášející je tím známý, dělá to roky a vedení to evidentně nechává naprosto v klidu.
Další rozčarování přišlo, když si každý člověk vypisuje termíny zkoušek bez ohledu na ostatní přednášející, takže většině lidí se termíny kryjí a nikoho to nezajímá, naopak pak ty studenty ještě vyhodí za to, že přeci nemají hotové zkoušky. Ona tehdy u prorektora pro studijní činnost (nebo tak nějak se funkce jmenuje) doopravdy dlouze vysvětlovala, že když má jednu zkoušku od 11:00, nemůže být u druhé v 11:15.

A asi nejzásadnější rozdíl proti mému studiu - v době, kdy jsem studovala já, tak jsem vydělávala pouze o prázdninách na brigádě, jinak mě živili rodiče, pracovat při škole bylo časově téměř nemožné. Dnes je živit dítě na VŠ docela dost finančně vyčerpávající záležitost, takže studenti si přivydělávají jak to jde a pokud jsou unavení z práce, lze se jen těžko divit, že nejsou ve škole aktivní, nadšení pátrat po nových informacích a věnovat se škole ve volném času (protože buď ho stráví v práci nebo ho mají tak málo, že si ho chtějí užít).
 ...j.a.s... 


Re: Dalších pár postřehů 

(2.7.2009 13:12:41)
No vidíš, já se zase s takovým přístupem nesetkala ani omylem, že by byl někdo opilý apod. To záleží fakt na tom, na jakou gardu člověk natrefí.
Souhlasím, jak někdo píše, že dnes je dost těžké živit někoho na škole, zase záleží na typu školy. Já třeba na Fildě viděla spoustu lidí, co nespěchali s končením školy a mohli i vydělávat... Zase medina, tam je to asi horší, jde spíš o to, aby člověk zvážil, co mu to přinese. Každý se může odborně realizovat už na škole, má-li na to a není to otázka peněz, musí jen určit hranici, kam až půjde, když mu o to půjde hodně, tak najde způsob, jak zafinancovat školu.
 ivaxx 


Studium jaké si každý sám zařídí 

(2.7.2009 9:43:31)
Nevím, proč je článek psaný generalizovně. Skutečně neplatí, že všichni VŠ pedagogové jsou špatní. Ano, také mě každý nenadchl, ale to snad ani nikdo nemůže očekávat. Na druhou stranu, má-li člověk o obor zájem, tak si "své" pedagogy nalezne a nikdy se mi nestalo, že by odmítli konzultaci, pomoc. Naopak, zájem o obor se vždy cenil a cení. Na druhou stranu nemůže nikdo očekávat, že nepodnikne-li sám kroky za hlubšími vědomostmi, přijdou za nim samy. Přednášky k tomu opravdu leckdy nestačí.
S faktem, že by výhradně dnešní studenti chtěli jen titul a prostě prolézali - nesouhlasím. Určité procento takových je a bylo vždy. A oslovování kolego-kolegyně se alespoň na naší fakultě nepěstovalo. Studenti se oslovují pane-slečno a pedagogové dle titulů či pane doktore.
 Winky 
  • 

Re: Studium jaké si každý sám zařídí 

(2.7.2009 11:22:17)
To si též myslím. Takové to přísloví "když je student připraven, učitel se najde" - na to docela věřím. Když se člověk nedá odradit prvním povrchním odhadem a zkusí to trochu víc sám, pak to jde. Nejhorší je takové to administrativní házení klacků pod nohy - viz ty termíny zkoušek, nebo odfláknutý uni-server který spadne takřka okamžitě po zahájení zápisů na předměty, takže člověk jak deb..l obíhá s tužtičkou jednotlivé dveře kde se píše do pořadníku, sprintuje z budovy do budovy mnohdy přes půl města aby pak zjistil že takový ničemný rozvrh je totální ztráta času :-( Osobně si myslím že pokud by se VŠ studium bralo vážně z obou stran (vyučující i studenti), dle toho by se sestavil rozvrh, že se dá magistr zvládnout za 3, max. 4 roky. Profláká se spousta času tím že někde něco nenavazuje, začátek v říjnu, konec skoro v květnu, mezitím vánoce, volno po zkouškovým.....
 ivaxx 


Re: Studium jaké si každý sám zařídí 

(2.7.2009 12:36:06)
Winky - ty 3 až 4 roky na magistra (včetně bakaláře) - asi jak který obor. V přírodních vědách, kde 3 roky děláš jen diplomku asi dost těžko ~:-D.
Já naštěstí studovala ještě v dobách, kdy se zapisovalo na papír a do indexu a hlavně nás opravdu v ročníku nebylo 300. Takže elektronické zápisy jsem nezažila.
 Jaana2 


Školné 

(2.7.2009 9:57:20)
Studium na VŠ by mělo být zpolatněné. Pak by se lidi jednak víc starali o formu a kvalitu a navíc by odpadlo spousta lidí, kteří studují právě jen tím proplouvacím způsobem, aby si prodloužili mládí a následně vystudovaný obor vůbec nedělají = získají VŠ diplom za peníze daňových poplatníků ne za své a podle toho k tomu přistupují.

pro rýpaly - mám dvě děti, předpokládám, že na VŠ budou chtít jí , starší určite, jde do 3. ročníku střední. A i tak jsem pro školné.
 Alice 
  • 

Re: Školné 

(2.7.2009 10:08:31)
Se školným vcelku souhlasím, ale chtělo by to zavést speciální studentské půjčky s odkladem splácení (na dobu, kdy již bude absolvent vydělávat dostatečně aby mohl splácet) a malým úrokem, aby i nemajetní měli šanci studovat. A já se obávám, že v našem absurdistánu se vše udělá jen napůl - tedy školné ano ale půjčky ne. Jinak ony půjčky by vyřešili i problém lidí, kteří musí při studiu pracovat a nemohou je podporovat rodiče - dnes student nemá šanci půjčku dostat, pokud se za něj nezaručí rodič, takže i když je vysoká škola "zadarmo" tak jsou lidé, ktří ji studovat nemohou. Navíc ne každý obor lze skloubit s prací (jediná možnost pak je kombinované studium...)
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Školné 

(3.7.2009 8:28:13)
Tak prosim Vás, až bude to školný a půjčky, tak bych se přimlouvala, kdyby k tomu mohly bejt i odpovídající platy pro aprobovaný učitele - aby to lidi jako já zvládali splácet i v případě, že si chtějí pořídit děti a bydlení dřív, než v důchodu...
 Alice 
  • 

Re: Školné 

(3.7.2009 9:52:55)
Někde jsem slyšela o přístupu, který by byl asi ideální - ty půjčky by měly odložené splácení až do doby, kdy absolvent dosáhne na určitou hranici výše platu. Aby prostě nedošlo k tomu, co říkáš. Jinak jsem rozhodně pro zvedání platů učitelů, protože dneska už skoro nikdo nechce za ty peníze co má učit (u nás na střední byl třeba neustálý nedostatek angličtinářů, protože mladí chodili do soukromého sektoru, kde si vydělali několikrát tolik než učením na střední....)
 Jája 
  • 

Re: Školné 

(3.7.2009 14:24:57)
Končila jsem v r. 1981. Kdyby bylo školné tenkrát a já si na něj vzala půjčku, začala bych to splácet možná tak letos. Letos mi totiž končí dítě na VŠ a plat do této doby nic moc. Jako žena s dítětem jsem nesehnala práci, chodila jsem uklízet, pak jsem ji opět nesehnala, protože mi pracovní doba kolidovala se školkou a pak s družinou, pak jsem neměla praxi, pak jsem nemohla dojíždět do Kotěhůlek (leda vlastním autem, ale k tomu zase nebyl odpovídající plat, abych si auto a denní dojíždění mohla dovolit). K tomu starost o bydlení... Takže jsem vzala podle možností co bylo a plat je nic moc ještě dneska.
 MartinaNov (dva rošťáci 


Re: Školné 

(5.7.2009 23:13:39)
taky si myslím, že třeba symbolické školné 1000 měsíčně by taky udělalo pořádek mezi "studenty" a "studenty".
Např. na Vysoké škole báňské v Ostravě je naprosto běžné studovat první ročník několik let. Nedostanou se na tu fakultu kam chtěli, tak vezmou za vděk HGF, kde je místo vždycky. Tam se rok plácají, pak přestoupí, zjistí, že tam jim to nejde, tak honem jinam.... A stát to vesele platí...

A to nemluvím o dobách nedávno minulých, kdy se takhle na výškách schovávali hoši nesympatizující se základní vojenskou službou...

I můj muž tam studoval-nestudoval... Teď studuje dálkově na Ostravské univerzitě a sám říkal, že přístup jak jeho, tak i vyučujících je úplně někde jinde.

Protože, mezi námi, když vyučující vidí, že není zájem, tak se asi taky zrovna nepřetrhne...
 marketa 
  • 

Re: Školné 

(5.7.2009 23:34:08)
mila zlata, precti si vysokoskolsky zakon. zas tak jednoduche to neni, jak to licis.
ono je totiz nutne vystudovat za max 6 let, to znamena : magistr trva 5 let a kdyz neco nestihnes, tak ti stat jeste jeden ten rok "daruje", ale tim to konci.
pak uz se plati skolne, takze sice muzes prvni rocnik zkusit na trech ruznych skolach, ale pak uz to nestihnes dostudovat zadarmo.
 marketa 
  • 

Re: Školné 

(5.7.2009 23:40:26)
jedine co by se tim ziskalo, by byl odchod chudych studentu a ti s bohatymi tatinky by si vesele studovali nekolik skol po sobe a menily je jako tricka. ti chudi by na to proste nemeli.
ono 10 000 korun je pro mnoho lidi spolecne s naklady na pobyt a dojizdeni do jineho mesta opravdu hodne penez. mnoho studentu si na naklady musi mesicne 3000 nebo i vice vydelat brigadami a kdyby meli platit jeste vic, tak uz to nezvladnou. ono tech brigad taky neni tak moc, aby si tim vsichni studenti na skolne vydelali.
 10.5Libik12 


Re: Školné 

(6.7.2009 0:06:55)
Takovou vejšku bych ráda viděla, je naprosto standartní, že se musí splnit určitý počet kreditů a v prvním semestru bývá vypsáno i penzum povinných předmětů, které si nemůžeš dovolit neudělat(zapsat podruhý)

No a jestli ti připadá symbolické 100O,- kč/měs, tak si pěkně představ, že ti dítě studuje v Praze(nebo ve městě mimo bydliště), což je minimálně 5 tisíc s tím, že se student obléká za své, raduje za své a učebnice kupuje za své, co si vydělá.
Nájem, jídlo a cesty jsou na hraně těch pěti tisíc.
 Lizzie 


Re: Školné 

(6.7.2009 19:38:36)
Mohu říct, že si nedovedu představit, že bych teď studovala a měla platit školné - když jsem šla na VŠ, plánovala jsem si, že si najdu brigádu, případně zaměstnání na půl úvazku a budu v pohodě, nicméně člověk míní, osud mění - nestuduji standardní jednoobor, ve škole jsem valnou část týdne a ani pro ten fastfood nejsem perspektivní zaměstnanec, protože nedám dohromady 15 hodin týdně jakž takž v kuse. Jsem vystresovaná, na mnoho důležitých věcí není čas ani energie, práce o prázdninách a ještě nevím, zda mi to k něčemu bude. Až školu dokončím a budu v budoucnu dělat třeba něco dálkově, asi se mi uleví - jakkoliv absurdně to zní.

Nebojte - rodičům se hodlám do budoucna za podporu odvděčit,-) Ostatně jsme se už dávno domluvila, že mám ,,věno" formou vzdělání.
 Lizzie 


Re: Školné 

(6.7.2009 19:39:50)
A půjčky mě děsí. Takže kdyby bylo školné, tak asi začnu dětem šetřit odmalička. Ostatně myslím, že by mladí lidé měli i cestovat apod. - v tom je mi docela sympatický rok mezi SŠ a VŠ, což se uplatňuje v některých zemích.
 Alice 
  • 

Re: Školné 

(6.7.2009 22:05:13)
Já taky nestíhám při studiu brigádu. Teď je to tedy trochu lepší - už spadám pod určitou katedru a měření na bakalářku jsem měla dokonce honorované, stejné to bude i s diplomkou. Ale právě dnešní problém je, že existují lidé, kteří bez přivýdělku vysokou studovat nemohou. Viděla jsem jeden takový případ v televizi - holka bez matky jejíž otec se k ní odmalička nehlásil studovala medinu ale musela si přivydělávat. Výsledkem bylo prodloužení studia nad bezplatnou dobu, takže navíc musela platit školné. prostě dnešní představa vzdělání (vysokoškolského) zadarmo je mítus, i dnes existují lidé, kteří na to nemají a pokud studují náročnou školu bez dostatečného času na brigády, tak musí studium ustoupit práci a může to dojít až k překročení bezplatné doby studia (na bakaláře jsou to čtyři roky). Takže půjčky by to vyřešili i pro tyto lidi, kterým v dnešní době nikdo na slušný úrok nepůjčí.....
 Lizzie 


Re: Školné 

(6.7.2009 22:08:51)
Alice, jenže to by chtělo vymakat a já když to tu vidím, jsem poměrně skeptická.
Jinak to s tím překročením studia se stane kamarádovi - absolutně nevyhovující rodinné zázemí a velké komplikace.
Já jsem rodině upřímně dost vděčná, že táhne mé tři roky bakaláře (na magistru bych to samozřejmě už zčásti financovala sama), spousta lidí takovou možnost nemá a ne všechny obory se dají vyřešit kombinovanou formou studia.
 Alice 
  • 

Re: Školné 

(7.7.2009 10:27:30)
Souhlasím s Tebou, já také nebýt rodiny studovat nemůžu (nebo alespoň tak, jak bych to potřebovala). Mám náročný obor, kdy nebyl ani jeden den v týdnu volný a přes víkend jsem dělala protokoly na praktika, takže to šlo fakt blbě si něco přivydělávat. Jak říkám, teď už je to lepší, spadám pod určitou katedru a tak pomáhám tam a asi budu mít honorovanou i práci na diplomce, ale stejně bych si vyskakovat nemohla. A stěma půjčkama - ano, muselo by se to vymakat, chtělo by to odložené splácení a nízké úroky a bojím se, že v našem absurdistánu to půjde velmi těžko :-(
 amy 
  • 

Re: Školné 

(7.7.2009 7:35:36)
Lizzie, nic si z toho nedělej, dcera kolegyně si to taky pěkně "malovala", přes léto si sehnala práci na poloviční úvazek a koncem září pak dostala rovzh typu pondělí, úterý od 10:00-15:30, středa, čtvrtek, pátek od 8:00 pak hodina a půl volno, přednáška, pak tři hodiny volna, pak přednáška... taky nenašla práci, kde by to mohla skloubit se školou.
 Alice 
  • 

Re: Školné 

(7.7.2009 10:31:13)
Přesně, my měli rozvrh stylem, kdy sice bylo pár přednášek či cvičení, ale rozvrh byl sestavem s několikahodinovými dírami od rána do včera. A to je v případě brigády dost velký problém. Teď jsem upíchlá na katedře, tam člověk může něco udělat i při pauze ve vyučování (zvlášť, když má svůj stůl a svůj počítač), ale předtím to byla fakt síla.....Brigádu jsem měla tři měsíce v prvním semestru, pak nastoupili praktika a psaní protokolů (čtyři hodiny v laborce plus psaní celý víkend aby to nějak vypadalo, a to každý týden) a už to nešlo.....Takže jsem si vždy vzala brigádu přes prázdniny, něco málo vydělala a pak si z toho v průběhu roku platila drobné výdaje. Ale bez rodičů bych studovat nemohla....
 Lizzie 


Re: Školné 

(8.7.2009 21:15:12)
Jo, tak to máme my. Letos chci nacpat rozvrh do tří dnů, snad to bude lepší (pokud někoho nenapadne šoupnout seminář na pátek, což je na mrtvici). Doma to berou v pohodě, nicméně se najdou dobráci, co si rýpnou o budižkničemu apod. - no, oni mě neživí, tak ať si trhnou.
Dík za pochopení:)
 Alice 
  • 

 

(2.7.2009 10:02:59)
Já v současnosti studuji vysokou školu (letos jsem dělala bakalářské státnice a od září nastupuji na magisterské studium) a musím říct, že úroveň vzdělání a přístupu ke studentům se liší škola od školy. Samozřejmně, že školy, kde nabírají několik stovek studentů na jeden obor mají přístup poněkud méně osobní než třeba naše fakulta, kde na můj obor nastoupilo 97 lidí a letos v létě dělalo stánice jen 37 lidí. Ten přístup je u nás přece jenom trošku osobitější, ale na druhou stranu je zase dost vidět, když někdo nepřijde na přednášku :-). Co se týče pedagogů, tak můj děda říká, že největší rozdíl mezi středoškolským a vysokoškolským pedagogem je ten, že středoškolský je primárně pedagog, zatímco vysokoškolský je obvykle odborník ve svém oboru ovšem bez příslušného pedagogického vzdělání. Proto je samozřejmně jejich přístup jiný a někdo to zvládá lépe a někdo hůře. Také je potřeba vzít v úvahu, že jsou lidé, kteří na katedře zůstávají spíše kvůli výzkumu, ale aby tam mohli zůstat, musí i učit, což je třeba nenaplňuje. OSobně musím říci, že čím více se profiluji, tim lepší pedagogy dostáváme - možná je to tím, že je nás méně, ale přístup je rozhodně úžasný. Jinak někdo tu zmiňoval termíny zkoušek - oni Ti vyučující nemají jen výuku, ale od nás třeba jezdí na konference či provádějí výzkum v zahraničí, takže těžko budou plánovat zkoušky tak, aby to vyhovovalo studentům (třeba leos jsme z jednoho předmětu měli jediný termín zkoušky tak, abychom to stihli do státnic - vyučující byli dva a prostě se v Praze míjeli). Je potřeba prostě vidět rozdíl mezi střední školou, která pouze vzdělává, a vysokou školou, která provádí také výzkum (a to asi bude narůstat vzhledem k seškrtání rozpočtu akademii věd). Strašně záleží na jednotlivých školách či fakultách, jak se k tomu postaví. Každopádně s čím se musí každý smířit, na vysoké škole se s Vámi nemažou jako na střední - a je to jen dobře, protože jsme koneckonců dospělí a jednou stejně budeme muset nastoupit do práce, kde se s námi již vůbec nikdo mazat nebude.
A na závěr - myslím, že v dnešní době se vysokoškolské vzdělání devalvuje zejména tím, že už je musí mít skoro každý (včetně sestřiček v nemocnici atd.) a studují tedy i Ti lidé, kteří na to nemají. Tím se snižuje úroveň. Já sama k tomu říkám, že zanedlouho bude muset být Bc i uklízečka.....
 amy 
  • 

Re: VŠ 

(2.7.2009 11:25:11)
Asi moc zdravotních sestřiček nepotěším, ale jsem všema deseti pro, aby měly VŠ, přeci jen zdravotnictví je obor, kde jde o hodně.
Ale co nechápu, jsou inzeráty na jobs.cz - náplň práce - vítání návštěv a příprava pohoštění, pomocné administrativní práce (skenování, kopírování), požadavky - VŠ
Nechápu, k čemu je VŠ, když dotyčná/ý pak bude vařit kafe, říkat dobrý den a kopírovat papíry.
 Alice 
  • 

Re: VŠ 

(2.7.2009 11:28:25)
Když já si myslim, že u práce zdravotní sestry je nejdůležitější určitý vztah k lidem a spousta lidí, kteří ten vztah mají prostě nezvládnou vystudovat VŠ. Nehledě na to, že pak dle mého jde dost lidí už spíše na doktora, než na sestru, protože rozdíl je jen tři roky a stejně se učit musí (můj osobní názor - nevím, jak náročné je studium na zdravotní sestru, ale určitě to nebude sranda). Samozřejmně, že určité vzdělání mít musí, ale otázkou je, jestli nestačí střední či VOŠ a pak školení již při praxi.
Ale jinak máš pravdu, dnes chtějí VŠ již téměř všude - za chvíli to bude i ta uklízečka ;-)
 Lassie66 


Re: VŠ 

(2.7.2009 11:34:13)
Alice, přesně tak. Já se do zdravotnictví vrátit nechci, mj. i proto, že nehodlám studovat další léta, abych stejně dělala práci sestry a sanitářky zároveň, ač s Bc. titulem. Na VŠ jsem se přihlásila a byla přijata - ale na obor, který se zdravotnictví týká jen okrajově.
 Toranoko 
  • 

taky si myslim, 

(3.7.2009 20:55:10)
ze to neni o vzdelani, jenze holt to je cely zastaraly system. Lidskost je na poslednim miste, nejen ve zdravotnictvi, ale temer vsude. Ja sama se hodne zajimam o alternativni metody a musim rict, ze dneska uz bych do skoly ucit nesla - leda zas do nejake, kde je otevrena atmosfera....
V nemocnicich obzvlast - sestra je rehabilitacni pracovnice, ma VOS, a bere min nez lidi s bakalarem - pritom delka vzdelani stejna, a na VOS daleko vic praxe - na BC teoretickych znalosti. No, a stejne - nakonec je to jedno, protoze kdyz ma pani treba zlomenou ruku, a nemuze si podat caj z te strany, na ktere ma stolek, a rehabka ji ho vymeni, sestra ho vrati zpatky kvuli tomu, aby byl na pokoji "poradek" - jako kdyby pri vizite bylo nejdulezitejsi to, na ktere strane ma pacientka stolek, ze ? Nejde o lidi, ale o pohodli personalu. Ze se pak pani treba pul dne nenapije, protoze sestra nema cas ji caj pravidelne podavat (coz je logicke, ma sve prace dost), to taky nevadi..
A pritom porad do nemocnic ve spouste mist temer nesmeji pribuzni ci dobrovolnici, kteri by treba radi pomohli. Lepsi se to teda jen pomalu, a v mensich mestech dost ztuha
 Lavina 
  • 

Re: VŠ 

(3.7.2009 11:27:13)
Ano, je to tak. Na běžné referentské a administrativní pozice se pak hlásí inženýrky (absolventky ekonomických oborů všeho druhu), které potom nikdo nechce, protože na tyto pozice stačí vzdělání středoškolské a u vysokoškolaček se jaksi předpokládá, že za úsilí věnované studiu budou chtít také odpovídající plat.
 Iren 
  • 

Srovnání VOŠ, VŠ státní a soukromé 

(2.7.2009 10:13:19)
Studovala jsem gymnázium, pak VOŠ ekonomicko právní, státní. Byla jsem z ní velmi nadšená, odešla jsem nadupaná vědomostma a studium mi přišlo dost přísné a obtížné, vzhledem k tomu, že jsem neodešla s titulem, "jen" s vědomostma (skončila nás čtvrtina, většina musela ukončit už během prvního roku, protože nezvládli). Za dva roky jsem nastoupila na státní vysokou školu a byla jsem velmi zklamaná úrovní a způsobem výuky. Např. zkoužka z právních základů proběhla formou testu v aule, kde bylo přes 100 lidí a jeden od druhého opsal. Informace a výuka byly velmi povrchní, v podstatě nic jsem se nedozvěděla, jen povrchní informace. VOŠ měla mnohem vyšší úroveň. Nemělo to smysl pokračovat, dosáhla bych jen Bc. Pak jsem nastoupila na soukromou VŠ, kde půjdu až k Ing. a nedá se to srovnat. Lidé mají zájem (když si musíte zaplatit 50 tisíc ročně, tak už koukáte aby jste z toho něco měli a udělali zkoušky) a škola se snaží o kvalitní výuku. Bohužel je na soukromé VŠ nahlíženo tak, že si zaplatíte a nemusíte nic dělat. Já mám zkušenost opačnou, zklamala mě státní VŠ.Ale věřím že jsou i kvalitní státní školy a nekvalitní soukromé.
 marcia 


Mizerne platy, malo ucty 

(2.7.2009 10:49:48)
Skolne neni reseni, kvalita skolstvi v ruznych zemich se neodviji od vyse skolneho ci jeho existence (neexistence). SKolne jeste vic zvysi socialni bariery pro studium. Co je ale zasadne nutne, je zvysit platy vedcum a vysokoskolskym ucitelum. V Cesku jsou smesne nizke, zvlast na humanitnich oborech, oproti jakekoli civilizovane zemi (krome byvalych kom. zemi, ktere jsou na tom vetsinou podobne). I na kvalitnich univerzitach tzv. tretiho sveta si profesori a vedci vydelaji nekolikrat tolik, co v Cesku. Pak se neni co divit, ze kvalitni vyucujici odchazeji do ciziny. Dalsi veci je verejne projevovana neucta k humanitnim a socialnim vedam, ktera se odrazi v nekultivovane verejne debate, nizke kvalite zurnalistiky a konec koncu i politiky
 16.5Salám&Lajka14 


Re: Mizerne platy, malo ucty 

(2.7.2009 11:09:56)
marcio,
školné vyřeší jiný problém... na VŠ nepoleze každý středoškolák, kterému se nechce do pracovního procesu a radši si "prodlouží mládí" studiem na některé ze škol, kam se celkem bez problémů dostane, aniž by toho vzdělání hodlal v budoucnu využít. Ono je bohužel svatou pravdou, že co člověk dostane zadarmo, toho si neváží...
 Winky 
  • 

Re: Mizerne platy, malo ucty 

(2.7.2009 11:30:32)
nj, to je taky jedna z bolístek. Před lety jsem se na přijímačkách octla v situaci, kdy jsem sice měla zájem o obor, věděla jsem proč to chci studovat a že se tím hodlám dál živit(jazyky-netradiční), leč byla jsem v práci a ta mě živila... a tato fakulta mi sdělila že i když jsem splnila podmínky pro přijetí, musím nastoupit na prezenční studium, individuál - nezájem. Většina těch co tam byli tenkrát se též ucházet o studium byly "holčičky" z gymplu, z jejich rozhovorů jsem zachytila to že již byly nebo se chystají na mnoho dalších přijímaček na různé školy a různé obory prostě aby se někde upíchly. Zájem o konkrétní obor nikde. Ale mohly nastoupit na prezenční studim, takže ok.
 Zasjaj. 


Re: Mizerne platy, malo ucty 

(3.7.2009 2:53:20)
Monty
zasadne nesouhlasim se skolnym - mozna jen tak s poplatkem, ktery by bylo mozne vydelat na mesicni brigade, ale ne vice. Zazila jsem oba systemy, nemam dojem, ze by se mastne skolne odrazilo na kvalite vyuky, ve vetsine pripadu spis naopak - kdo si to zaplati, chce hlavne prolezt, umet nemusi nic. Tam, kde se plati skoly, se snaze vytvari elita, vzdelani je mnoha lidem proste fakticky nepristupne, protoze na to nemaji a musi pri studiu pracovat a pak je to proste nekonecne a strasne vysilujici, zatimco kdejakymu blbeckovi tatinek zacaluje. A nevadi mi, kdyz lidi nezustanou v oboru, at treba studujou dejiny umeni nebo japanistiku, zivit se s tim nikdy nebudou, ale rozsiruje to obzory a ze by to byla takova silena dira do statniho rozpoctu? par ucitelu japonske kultury na FF UK za minimalni mzdu? za to to udrzuje barvitost a uroven spolecnosti. Fakt hruza me jima, kdyby kazdej s vidinou vynosneho povalani studoval jen obchod, finance nebo podnikatellskou akademii.
 Lassie66 


Re: Mizerne platy, malo ucty 

(2.7.2009 11:18:24)
Marcio, jestli v tom není ten zakopaný pes - chceme vyšší platy pro pedagogy a zdravotníky, ale nechceme platit školné a zdravotnické poplatky. Kde na to tedy brát?
 amy 
  • 

Re: Mizerne platy, malo ucty 

(2.7.2009 11:20:03)
jo, jo, právě v tomto bude. Na druhou stranu jsem ale pro přiměřené poplatky, aby to nedopadlo jako ve Státech.
 Alice 
  • 

Re: Mizerne platy, malo ucty 

(2.7.2009 11:25:23)
Také souhlas....Navíc představa, že na školu se dostane "tupý" sporotovec na stipendium, ale člověk průměrně až lehce nadprůměrně chytrý ne se mi moc nelíbí
 amy 
  • 

Re: Mizerne platy, malo ucty 

(2.7.2009 11:29:23)
Neměla jsem na mysli tupého sportovce, ale i to je pravda. Já spíš myslela, že jakmile nezaplatíš určitou částku na zdravotním pojištění, tak na operaci, kterou potřebuješ čekáš v pořadníku třeba i roky (i u nás se lhůty pro plánované zákroky stále prodlužují a dost mě to s*re, ale proti USA je to pořád naštěstí krátká doba) nebo oblíbený příklad - bolí zub, neplatíš dostatečné pojistné, nebudeme ho vrtat, rovnou ho vytrhneme.
Ohledně školného je to ve Státech stejné. Jsem pro zavedení školného v ČR, ale nějakou rozumnou částku, ve Státech je normální, že lidi splatí školné kolem 40 let.
 Alice 
  • 

Re: Mizerne platy, malo ucty 

(2.7.2009 11:36:49)
Jasně, o tom zdravotnictví už jsem taky ledacos slyšela. A říkám si, že radši u nás zaplatím 30, 60, 90 korun poplatek než aby to tu tak dopadlo.....V USA je holt ryze kapitalistická politika - postarej se o sebe sám, nikdo Ti nijak nepomůže. Ne, že by se mi líbil socialismus či komunismus (v praxi, myšlenka je to hezká), ale někdo se o sebe prostě nemůže postarat (děti, důchodci...), tak od toho by tu měl být stát, aby se postaral. Ale zase starat se o člověka, který se o sebe může postarat sám je mrhání prostředky......Ale mám pocit, že všude ve světě je to pouze ode zdi ke zdi a kompromis žádný
 Alice 
  • 

Re: Mizerne platy, malo ucty 

(2.7.2009 11:24:15)
Přesně. A navíc, pokud by se zavedením školného byly zavedeny i studentské půjčky s možností odloženého splácení a nižším úrokem, tak by se ke vzdělání mohl dostat každý. A troufám si říci, že dnešní představa vysokoškolského vzdělání "zadarmo" je dost zkreslená - i bez školného to něco stojí (zejména medici by mohli vyprávět - co slyším od kámoše na 1:lékařské, tak vidání mají až až) a pokud student navíc studuje v jiném městě než žijí jeho rodiče, tak výdaje za ubytování také nejsou malé. Takže i dnes existují lidé, kteří si studium nemohou dovolit a lidé, kteří musí při studiu tvrdě dřít, aby studovat mohli......A pak to studium podle toho vypadá. Navíc ne každý obor je možné studovat a zároveň pracovat....
 jitka 
  • 

Re: Mizerne platy, malo ucty 

(2.7.2009 11:55:35)
Popravdě - školné je dle mne jen půl řešení. Mělo by význam, kdyby zůstávalo na té škole, která jej vybere. Avšak
ad1- školy by nabíraly studenty jen kvůli školnému, a mnohdy je tam i drželi...
Ad2 - je potřeba podpořit i školu, o kterou je třeba momentálně nižší zájem, ale i přesto je potřeba...
Koncepce, kterou už navrhovali tj,, vybrat školné, sebrat školám, přerozdělit... Je dle mne nesmyslná, a pochybuju, že by se školám vrátila alespoň polovina školného.

Školám by se mělo povolit přivydělat si. Je spousta firem, které by si na školu zadaly nějaký drobný výzkum a i si ho zaplatili, avšak nyní toto vysoké školy dělat nemohou. A nebo musí toto šíleným způsobem obcházet...

Platy jsou jedním z problémů. Koukám na to z druhé strany. Můj přítel je na půl úvazku zaměstnancem VŠ, učí, dodělává si doktorát, dělá tam na několik a projektech, které jej zajímají a jsou na mezinárodní úrovni. Často je tam časově dýl, než je ten půl uvazek, což je pochopitelné...
Chtěl by na škole i zůstat... Jenže - za ten půluvazek má 10000 hrubého. Občas nějaká odměna na komci roku, pokud zbydou peníze...

Na půl úvazku jsem mu dohodila místo u nás, bere víc jak dvojnásobek a zároveň v praxi používá to, co na škole vyučuje, čili má přehled o novinkách a o tom, jak to vypadá v praxi...

Já bych také ráda někdy měla rodinu (táhne mi na 31)... Bohužel si naprosto nedovedu představit, jak by se zvládala, pokud až letos dokončí doktorát vzal plný úvazek na škole...

Sama jsem ač nerada ze školství odešla, nedokázalo mne normálně uživit, navíc jsem chtěla děti učit a aktivita byla ze strany starších kolegyní velmi nevítaná, o vedení raději nehovořím... Tím normálně vydělat myslím, že snad by měl mít každý možnost vydělat si tak, aby měl alespoň šanci dostat hypotéku a třeba jednou za rok na 14dní vyjet někam na dovolenou...

 marcia 


Re: Mizerne platy, malo ucty 

(2.7.2009 23:02:02)
Zdravotnictvi bez poplatku neni "zadarmo", lide na nej plati zdravotni pojisteni.
Pokud jde o skolstvi, aby bylo kvalitni a dostupne, stat na nej vzdy bude muset dost prispivat.
Jde o otazku priorit, z dani se financuje armada, dopravni infrastruktury, atd., tak proc ne skolstvi a zdravotnictvi, pokud slouzi k tomu, aby spolecnost dobre fungovala.
A skolne rozhodne neodradi lidi, kteri jsou na VS bez zajmu, jen kvuli titulu.
 Janule 
  • 

Výdaje na VŠ 

(2.7.2009 12:16:09)
Dovolím si trochu odbočit a zeptat se Vás - kolik dnes vlastně měsíčně stojí výdaje spojené se studiem na státní VŠ? Třeba kolej, menza, skripta apod.? Kolik v tomto ohledu stojí studující děti?
 Xantipa. 


Re: Výdaje na VŠ 

(2.7.2009 13:08:04)
Tak já dceři platím cca 6 tis. měsíčně - je v tom kolej 2500,- Kč, paušál na mobil 250,- Kč a 3000,- Kč kapesné na měsíc. Do menzy nechodí, že prý nebude platit to, co z větší části nebude jíst. Tudíž v těch 3000,- Kč je strava v její režii. Už jsme to doma dořešili, takže z domova si nebere nic, jen svačinu na cestu. Internet neplatím, má ho na koleji, vařit si tam taky může. Nákup čistících prostředků, hyg.potřeb, pomůcky ke studiu - to všechno si platí ze svýho. Jsem ráda, že dcera má režijku, protože jinak by jí studentské jízdné vyšlo na 600,- Kč, což by teda byla pálka. Na oblečení dostává peníze k svátku, narozeninám a vánocům. V mezidobí si kupuje drobnosti sama. Občas si hodí nějakou tu brigádu a to má pro sebe, nepátrám po tom.
 helena + veverčátka 


Re: Výdaje na VŠ 

(2.7.2009 13:30:00)
No tak já myslím, že když člověk sečte dojíždění (řekněme 1x měsíčně), ubytování (na kolej nemají nárok všichni, zpravidla je to jen část těch, kteří bydlí nejdále a jsou v mladších ročnících), skripta (třeba jeden semestr je téměř bez skript, dají se půjčit v klihovně, ale v dalším je potřeba koupit si dvě tři knihy za pár set až tisíc korun)..
Jídlo nepočítám, protože jíme všichni ať jsme kde jsme a v menze je obvykle celkem slušné jídlo za slušné ceny.
Podtrženo sečteno, +- 4.000 pro denního studenta + jídlo. Ale jak bylo řečeno, fakulta od fakulty to je jiné. Někde jsou skripta elektronická, někde kvalitní knihovna, ale stejně chce člověk mít některé knihy prostě doma kvůli dalšímu studiu, zápiskům..
 Lizzie 


Re: Výdaje na VŠ 

(2.7.2009 13:52:02)
Kolem šesti tisíc - s bydlením, stravou, drobnostmi a příležitostným cestovným (nejezdím často).
 Magda & 2 
  • 

Re: Výdaje na VŠ 

(2.7.2009 14:47:37)
Promovala jsem v roce 2001 a cele sve studium jsem disponovala 2,5tis Kc, coz byli alimenty a social.prispevky. Pamatuju si, ze kolejne stalo 500-700Kc/mesicne, do menzy jsem chodila, protoze to byl nejlevnejsi zpusob obzivy. Kourila jsem, na vikend jsem si vzdy kupovala nejakou tu lahev vinka. A prezila jsem. Je pravda, ze jsem pocitala naprosto kazdou korunu a obcas jsem i "par dni hladovela" (ale jak jsem hrde hlasila- na chleba a na pivo bylo i v tech nejkrusnejsich chvilich). Domu jsem jezdila max 1x mesicne. Chodila jsem pravidelne do knihovny a co se dalo jsem kopirovala "zadara" v noci u sveho pritele v praci, aby nas nikdo nenacapal. O prazdninach jsem jezdila si vydelavat do zahranici k jedne spriznene rodine, kterym jsem hlidala kocku a dostavala za to zaplaceno. Za vydelane penize jsem si nakoupila veci na sebe a drogerii na cely rok....Jo, byly to svym zpusobem drsne casy, ale bylo to naprosto super, hlavne jsem byla pysna na svoji samostatnost a na zjisteni, ze uzivat si zivot (a studium) lze i s par kackama v kapse....(P.S. Mobil ani internet jsem tenkrat nemela....).....
 Magda & 2 
  • 

Re: Výdaje na VŠ 

(2.7.2009 14:55:42)
....pardon...alimenty a prispevky bylY...
 Zuuuza 


Re: Výdaje na VŠ 

(2.7.2009 14:58:18)
Magdi, zajímalo by mě, kde je tak neuvěřitelně nízké kolejné... Díky. Já jsem studovala v Brně. Koleje tenkrát stály asi 900,- Kč. Ale to bylo v roce 1998. Když jsem promovala (to jsem bydlela na privátě), stály už koleje zhruba 2 - 2,5 tisíce. Z.
 Magda & 2 
  • 

Re: Výdaje na VŠ 

(2.7.2009 15:03:41)
....koleje Vetrnik na Praze 6, jsou to koleje UK. Je to samozrejme cena za 1 luzko na 2 dvojluzkovem pokoji. Pamatuju si, ze kdyz jsem zacinala, platila jsem 500Kc a kdyz jsem koncila tak 700Kc mesicne....je pravda, ze kvalita ubytovani docela divoka - sileny stary skrine, matrace radeji nezkoumat z blizka, plisne ve spolecnych sprchach atd. Ty koleje byly pred rekonstrukci, za opravene pokoje na jinych blocich se platilo vice....
 Zuuuza 


Re: Výdaje na VŠ 

(2.7.2009 15:16:06)
Díky. Z.
 hanadam 


Re: Výdaje na VŠ 

(3.7.2009 11:48:27)
Na Větrníku jsem bydlela v 1988-1990, za lůžko ve 2-lůžkovém pokoji jsem platila 50 kčs, tramvajenka po Praze byla za 35 kčs. Na měsíc mi tehdy rodiče dávali 600-800 korun, a bohatě to stačilo. Školu jsem končila v r. 1994, měsíční kapesné 3000 kč - tak skokově šlo všechno po r. 89 nahoru. Jsem vděčná rodičům, že mi umožnili školu dodělat / vůbec to nebyly pro ně lehké porevoluční časy, otec přišel restrukturalizací podniku i o práci/, ale myslím, že teď jim to bohatě vracím - příspěvek na auto, na dovolenou, a pod.
 Jája 
  • 

Re: Výdaje na VŠ 

(3.7.2009 14:36:03)
Já tam bydlela 1977-1981, když jsme na pokoji byly 3, tak bylo měsíční kolejné 35,- Kčs, na dvoulůžáku 50,- Kčs. 1 jídlo v menze tuším 3,60 Kčs (ale na stravenky byly šílené fronty, hlavně dole v Praze). S nějakými 500,- Kčs/měsíc se dalo rozumně přežít, i když na vyskakování to nebylo. Nicméně my nekuřáci jsme si nestěžovali.
 Yitta 


Re: Výdaje na VŠ 

(2.7.2009 15:26:28)
Studuji v Praze na ČVUT, nedávno jsem počítala náklady co mám - jsem na poměrně drahém oboru architektura (drahé tisky, výroba modelů apod. - naštěstí existují různé reklamní akce třeba od copy general, takže tisk ateliérového projektu, který by normálně stál 2000,- mám zadarmo). Za kolej platím tak cca 2300,-/měs - nejnižší možný standart - tedy bydlení na 2L + společné soc.zařízení, které sdílím odhadem s 80 lidmi :).
Jídlo v menze stojí průměrně 45 korun (před třemi lety to bylo průměrně 25,-). Pokud tam jdu 2x denně a dám si snídani, vychází to asi na 120,- denně (takže si kolikrát radši dohromady uvaříme, nebo si vařím nudle s kečupem..to se mi nepřejí a moc to nestojí).
MHD 230,-/měs, jednou měs. dojezd domů 180,-, pomůcky a různé školní tisky tak 300,-, internet 800,- na půl roku a výdaje za telefon mám díky komunikaci přes internet minimální. Kdybych nechodila na brigády, táhnu to pouze s penězi od rodičů dost blbě (hlavně mi je blbé, že mě stále živí). Svoje přesné výdaje jsem pro strach z toho co by vyšlo nikdy přesně nepočítala, stačí mi když nekončím v červených číslech, ale to co jsem měla kdysi naspořeno se už dávno vytratilo. Informativně jsem počítala výdaje svému klukovi který je na jiné škole ČVUT a vycházelo to tak na 6500,-/měs.
Nezapočítala jsem tam výdaje sportovní aktivity, což je něco, co rozumný člověk na vysoké prostě dělat musí, jinak by shnil, nebo se brzo zcvoknul.., taky tam nejsou věci jako počítač, praní prádla, nákup hyg.potřeb, oblečení, léky..
 Babsi+2 


Re: Výdaje na VŠ 

(3.7.2009 8:28:04)
Jojo, architektura je drahý obor. Počítala jsem sestře na kolik by ji vyšel jeden výtisk diplomky...a sedněte si...2 000Kč a měla mít tuším tři výtisky. V tu dobu naštěstí vyhrála nějakou soutěž, ale celou výhru šoupla do papírů a tisků.
Já jsem na svůj obor potřebovala 2xkomp za 20 000 (ale na to jsem si vydělala) a na začátku semestru knihy tak za 400Kč. Naši mi dávali 3000 a stačilo mi to (kolej 500-700, jídlo z mezny, později u bud.manžela).
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Výdaje na VŠ 

(3.7.2009 15:07:44)
Babsi, nevím, jak jinde, ale na pražské stavební fakultě mohou studenti svoje školní práce tisknout za veeeeeeelmi slušnou cenu - pouze za polovinu nákladů na papír a toner, druhou polovinu doplácí fakulta.
 Yitta 


Re: Výdaje na VŠ 

(4.7.2009 17:48:09)
No, na FA je školní tisk o něco málo dražší než u komerce. Vedení fakulty v tom má trochu bordel a asi je to i chyba studentů, že bouří proti náročnosti deskriptivy a matiky, namísto proti předraženým tiskům..
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Výdaje na VŠ 

(4.7.2009 19:01:42)
Oni když si studenti FA dojdou na tisk na stavárnu a zaplatí plnou cenu, pořád to mají levnější než u komerce... jen halt musí přijít včas, někdy se dost dlouho čeká.
 Janule 
  • 

Re: Výdaje na VŠ 

(2.7.2009 23:22:19)
Díky moc, jsou to vzácně sjednocené názory. Už abych začala spořit pro děti, protože když je jich víc, je to docela rána. A to ještě neuvažuji o školném.
 Katka,kluci 6 a 10 
  • 

Asi to není až tak hrozné... 

(2.7.2009 12:58:41)
Já si vzpomínám, že za dob mých studií byla např.velkým motivačním prvkem k nástupu na VŠ pro kluky možnost pouze jednoleté "špagátovské" vojny. Takže minimálně tento prvek dnes při rozhodování odpadá, což je myslím ku prospěchu věci. Rozumné školné by myslím neškodilo - ožralého přednášejícího bych si tedy v případě placených přednášek rozhodně líbit nenechala a myslím, že by na škole brzy skončil.
 Jana, 2 děti 
  • 

Jo, jo, tak nějak to je 

(2.7.2009 13:27:01)
Taky jsem absolventkou FF UK a názor mám podobný. Školu jsem dodělala jen se zatnutými zuby, chování učitelů často mizerné, nenadělá člověk nic, když se občas někdo bránil, svezli se po něm u zkoušek - u humanitního zaměření se nedá prokazovat ano/ne.
 Toranoko 
  • 

Re: Jo, jo, tak nějak to je 

(3.7.2009 20:57:22)
Jojo, ja ji ani nedodelala..ono taky zalezi na oboru hodne Je fakt, ze kam se hrabe FF UK treba na ´FSS MUNI - tu jsem delala kombinovane - i kdyz, pry i tam to jde tak nejak do...
 Zdenka_ 


Akademický senát 

(2.7.2009 14:29:14)
Už jsem sice pár let ze školy venku, ale zase tak dlouho ne. A za nás měl na škole docela váhu v rozhodování akademický senát. Takže sice aby jednotlivý student se svými nápady na reorganizaci obíhal celou univerzitu, tak nevím jak moc by uspěl, ale když to probral se zástupci studentů v senátu a s jeho názorem souhlasilo víc studentů, tak se to tihle zástupci snažili prosadit, a leccos taky prosadili (včetně věcí organizačně a někdy i finančně náročných!), takže bych to až tak černě neviděla. Některé články tady mi přijdou na úrovni hospodského stěžování u piva, jak by to VŠICHNI chtěli jinak a že by pro to leccos udělali, ale pár mocných to nechce, tak nic nebude. Realita naštěstí není tak černobílá.
 Meluzína78 


Prezenční x kombinované studium 

(2.7.2009 19:32:59)
uff, mám podobný pocit. Zklamání ... a mrzí mě to. Zažila jsem obojí, pedák prezenčně hned po gymplu (mimochodem spolu s gymplem ta nejúžasnější léta mého života) a ekonomku s odstupem cca 6 let kombinovaně - prostě dálkově. No.. na pedáku, ať je to jak chce, jsem se setkala s fajn pedagogy, studium, byť pedák je asi jedna z nejlehčích škol, bylo zajímavé, dost nás dřeli, dost nám to dalo (studovala jsem jazyky), měli jsme dobrý pocit, že tam patříme. Totální zklamání přišlo po letech na kombinovaném studiu, kde bylo několik velmi náročných předmětů, které mi dávaly fakt zabrat, byli tam i vynikající pedagogové,a le taky ti velmi velmi špatní. Někteří spolužíci se celým studiem proopisovali (nejsem studijní typ, ale tohle mi vadilo), nemuseli nic znát. Když jsem viděla, kdo všechno absolvuje s inženýrským titulem, bylo mi nějak divně, zklamaně,. Byla jsem znechucená, nešla na promoci, vůbec ne hrdá na to, že jsem to zvládla, byla to fabrika na inženýry, nebylo mco těžké absolvovat, měl-li člověk drzost, vlastně se nemusel učit. VŠ ztrácejí prestiž, určitě to nelze paušalizovat, ale já byla zklamaná moc.
 Gabriela 
  • 

Re: Prezenční x kombinované studium 

(3.7.2009 10:21:34)
Proc se divite, ze uroven VS jak skol tak studentu klesla?
Kdysi pred 30 lety byla VS jen pro par vyvolenych, ted uz tam jde studovat leckdo. Ale proc? Proc uz musi mit vs vzdelani i ucitelka v ms, socialni pracovnice a zdravotni sestra? Bez VS muzes jit tak akorat na nejaky remeslo, prodavat nebo kopat vykop.

Tak se nedivme, ze VS se stava z exkluzivniho vzdelani vzdelanim prumernym.
 Lizzie 


Re: Prezenční x kombinované studium 

(3.7.2009 12:23:45)
Gabrielo, ale zase jsou lidi, co i s VŠ vzdělání, zvlášť pokud absolvovali jisté obory, v těch dělnických profesích skončí - neuplatní se, nevyvinou aktivitu nebo se nechtějí stěhovat za prací...
 Gabriela 
  • 

Re: Prezenční x kombinované studium 

(3.7.2009 12:39:22)
No ano, to je ale jina cast problemu :) mas ale prece jenom vice moznosti, kdyz si tu "vejsku udelas".
Pravdou zustava, ze vs vzdelani sve exkluzivity proste pozbylo. A my bezni obcane jsme to nezpusobili :) ted se jenom prizpusobujem.
 Meluzína78 


Re: Prezenční x kombinované studium 

(3.7.2009 13:01:32)
to je bohužel pravda, ale myslím, že i velká škoda. Když to vidím kolem sebe, je fakt někdy smutno.
 Hana 
  • 

Re: Prezenční x kombinované studium 

(3.7.2009 21:28:38)
Já jsem to taky tak pociťovala, byla jsem ve stejné situaci jako ty. Studovala jsem druhou vysokou školu a taky mi nebylo příjemné, když jsem pak při státnicích viděla lidi, kteří opravdu skoro všechno při písemkách opsali a když u některých nemohli opsat, tak si stěžovali. Mohla bys aspoň náznakem napsat, kde jsi studovala. A mám taky dojem, že dnes je schopen dálkově vystudovat nějakou VŠ každý, když má na to žaludek.
 10.5Libik12 


Re: Prezenční x kombinované studium 

(3.7.2009 23:53:50)
Já nechápu rozpor mezi kombajnama a prezenčákama, který máš v záhlaví.

Myslíš, že tví prezenční kolegové z akademické obce jako neopisujou? Teď jsem zrovna psala test z vývoje evropské integrace a jelikož my kombiňáci známe mapu a měli jsme zfocené zadání, celou dobu nás nechutně obtěžovali bulíci prezenčáci nechutným syčením, co je desítka a pětačtyřicítka. Jsou to máčka, povětšinou stejně vylítali, ačkoliv jsme jim mateřsky pomáhali~t~

Studuji moc ráda, mozek už sice není, co býval, ale zažívám rozkoš poznání, když se mi při přednášce něco spojí. Sporty ve zkouškovém období jsou zase adrenalin.
Co se úrovně státní regionální univerzity týče(a mohu mluvit za společenskovědní obory), je dobrá. Sice se nám do sociologií, politologií a antropologií etablovali mladí docenti, protože před nima nebyl nikdo, ale berou to vážně~;)

Je to jenom škola, hra..., úplmě úžasný svět, tak nepodobný tomu, co je realita.
Kdysi jsem byla na krátký čas prezenčním studentem, až je mi trapně, jak jsem se tenkrát brala vážně.
 jalinka 


Zlepšování pedagogických kvalit vysokoškolských pedagogů 

(3.7.2009 8:12:08)
bohužel představené fakult (mluvím za tu naši, ale možná je to jinde podobné)absolutně nezajímá. Kvalita výuky je v době, kdy školám chybí peníze, naprosto druhořadá. Důležité je, kolik katedry odučí studentohodin, tj. kolik studentů "odbaví" a kolik získají grantů, protože tohle jsou PENÍZE. Vedení chce přijímat stále více studentů, čímž se neúnosně zvyšuje jejich počet ve skupinách a někdy se ani nevejdou do učeben. Vyšší počet studentů přinese více peněz a zároveň znemožní veškerý osobní přístup k výuce..
 Danka 
  • 

Arogance na pedagogické fakultě 

(3.7.2009 20:12:57)
Před dvěma lety jsem dělala přijímačky na pražskou pedagogickou fakultu. V budově se od padesátých let nic nezměnilo, dvě stě uchazečů stálo na chodbě, kde byly dvě kratší lavice a asi čtyři židle, takže se fronta táhla celý den až na dvůr. Průměrný věk učitelů je asi 70 let, jeden se dokonce ptal, co se to děje, že je tam tolik lidí (oni ani nevědí, že zrovna probíhají přijímací zkoušky). Arogance učitelů jinak nemá mezí. Nesmíte se ani náhodou zmínit, že máte zkušenosti z jiného oboru. Udělování bodů je záhadou, například já s nadupaným portfoliem jsem dostala o dvacet bodů méně než dívka bez jakékoliv praxe, která právě vyšla ze střední školy. Docentka byla arogantní, skákala mi do řeči, ani jedinou větu jsem nedokončila. Kladla mi otázky, které vůbec nesouvisely s pedagogikou, například se mě ptala, kolik je v Praze bezdomovců. Ukazovala jsem jim osvědčení z různých stáží a školení, ale ani si je neprohlédly, řekly mi, že pokud jsem nechodila na kurz znakového jazyka, nemá cenu jim nic ukazovat. Celá konverzace byla tak nepříjemná, že jsem odcházela s pláčem.
 Gabriela 
  • 

Re: Arogance na pedagogické fakultě 

(4.7.2009 0:25:39)
tak se na ne vyser, na blbce...snad bys nechtela na takoveto skole studovat?
 Yitta 


Re: Arogance na pedagogické fakultě 

(5.7.2009 15:45:59)
Asi tak...pokud je k neustání přijímací řízení, zkoušky každý půlrok nebudou o nic lepší...
 Anka + 3 
  • 

počet studentů  

(15.7.2009 15:43:04)
Jedna zkušenost z humanitního spektra: Z mého pohledu je dost velkým problémem vysokých škol současný počet studentů. V roce 1997 kdy jsem začala studovat nás na obor brali 25, o deset let později minimálně o sto více. Pedagogové, zvláště ti starší (ale nejen ti) si s tak razantní změnou neuměli poradit, nejenže museli měnit koncepci výuky, protože jinak se přednáší malým skupinkám kde každý zná každého a jinak se promlouvá k anonymní mase, ale ani si nevěděli rady se zkouškami. Ve skutečnosti se zájem o obor nijak nezvýšil, berou v podstatě všechny. Opravdový zájem má stále pouze těch dvacet lidí, které nabírali původně.
Slyšela jsem, že stát usiluje o to, že v budoucnu bude mít 50% lidí VŠ. Nechápu čeho se tím docílí. Naroste počet studentů, co studují VŠ jen proto, že ještě neví co by tak jako chtěli dělat. A co takhle pracovat?
Jenomže to by chtělo, aby studium na VŠ byla opravdu makačka a ne jenom prapodivná strategická hra "na proplutí" (bohužel, přesně takto to na FF často vypadá). Pak by se totiž pracovní proces nejevil jako špatná alternativa. Tak např. na medicínu podle mne mnoho lidí nechodí jen tak uvažovat nad smyslem života...

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.