| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Jak učím dceru anglicky

 Celkem 102 názorů.
 Simeona a 3 


Ranné hraní ano, učení ne 

(11.1.2008 9:51:24)
Dobrý den, souhlasím s tím, že učit dítě od nejrannějšího věku ano, ale rodiče nesmí čekat zázraky, spíše pasivní porozumnění. Písničky a říkanky se ale každé dítě učí rádo, skvělá jsou dvd s říkankami nebo knížky, protože dítě vidí o čem říkanka je aniž by mu to někdo překládal.
Výukou od 3 měsíců se zabývají jazykové školy Helen Doron, kde se děti učí právě hrami, písničkami...

A taky mějte na mysli, že je třeba být důsledný, že děti jsou velice přizpůsobivé a jazyk se naučí, ale když ho nepoužívají a tedy nepotřebují, zase ho zapomenou.
 Simeona a 3 


Re: Ranné hraní ano, učení ne 

(11.1.2008 9:55:16)
ha ha, to patří samozřejmě úúúúúúúplně jinam....omlouvám se !
 Dana 
  • 

Neumím anglicky 

(11.1.2008 12:03:31)
Ale jak "učit" dítě, když rodič anglicky neumí? Dcera v 5 letech začala chodit v mš na aj, budou mít kroužek i v 1.třídě zš, takže bude posléze pokračovat. Ale mně to někdy přijde jako "násilné učení" se slovíček a frází, ale přesto jí může i tak trvale v hlavičce něco zůstat. Občas také třeba řeknu to je pejsek a anglicky se to řekne dog, ale nevím, zda postupuji správně. Tak co byste mi radily? Děkuji.
 KačkaH 


Re: Neumím anglicky 

(15.11.2008 18:46:47)
Dani, to je těžké. Pokud sama neumíš, tak vyčkej. Opravdu nemá smysl drtit děti slovíčka, stejnak je zapomenou, pokud se s nimi nebudou setkávat. Já osobně učím aj a můžu ti říct, že nejsem zastánce předškolní výuky jednou týdně. Je to zbytečně drahé a neefektivní. Já osobně jsem počkala do druhé třídy, sebrala bandu šesti dětí (vč.své dcerky) a vesele si jednou za týden s angličtinou hrajeme a pak ještě dostanou domů hravý domácí úkol. Mně se to osvědčilo, tak třeba ti to pomůže. Určitě se ve tvém okolí najde někdo, kdo bude mít zájem děti učit, nebo jim třeba najdeš dobrou jazykovku. Uvidíš. Neztrácej hlavu. Já sama se začala učit až v páté třídě a umím fakt perfektně. Není to jen o tom, kdy se začne, ale jak moc člověk chce.
 Dana, dvě děti 
  • 

Re: Ranné hraní ano, učení ne 

(12.1.2008 17:56:10)
Vím, že je to mimo mísu, ale slovo raný se píše s jedním n. Vídám tuhle chybu čím dál častěji, tak promiňte...
 cheva 


ANJ učit nebo neučit? A jak začít? 

(13.1.2008 15:23:49)
Zdravím všechny, mě spíš zajímá, zda dítě nebude angličtinu v roce, kdy se ji teprve začne učit, už vlastně potřebovat v základech. Slyšela jsem totiž, že velké procento dětí se na ZŠ angličtinu nezačíná učit, ale má základy právě z různých kroužků na MŠ. A je mi jasné, že když je takových dětí většina, pojede se jejich tempem. Sama jsem angličtinář (SŠ), nemám potřebu syna vystavovat jako opičku a navíc si myslím, že by dítě nejdřív mělo zvládnout češtinu (se kterou je syn v pohodě, logopedicky taky); spíš mám obavy, abych mu nezpůsobila problémy tím, že ho učit dopředu nebudu právě s ohledem na základní školu.
Nemáte s tím někdo zkušenosti?

Jinak jsem taky měla tendenci to aspoň zkusit (prostě jsem na něj začala mluvit v jednoduchých spojeních anglicky), ale syn stejně jako další děti tady nechtěl. Nutit ho nechci zas já. Jakou mu dát motivaci? Nemůžu na něj přijít s tím, že se mu to "jednou bude hodit".
 Líza 


Re: ANJ učit nebo neučit? A jak začít? 

(13.1.2008 15:33:39)
Chevo, starší dceru mám ve třetí třídě. Ve školce jsem ji na angličtinu nehlásila, připadalo mi, že má dost plnou hlavu našeho druhého jazyka, kterým doma nemluvíme, a proto pro ni byl ve styku s prarodiči a jinými příbuznými skutečně "cizí". Na konci první třídy nechala něčeho, co do té doby několik let dělala a objevila se příležitost dát ji na celkem kvalitní (ale taky ne moc levný) kroužek pro začátečníky pro děti z první nebo druhé třídy. Tam chodila rok. Za ten rok popojela v angličtině tolik, že nyní mezi všema těma dětma, které se anglicky "učily" od tří let ve školce a pokračovaly návaznými kursy až do té druhé třídy, zvládla zařazení právě do té nejnáročnější skupiny na angličtinu (jak jsem popisovala to rozdělení u nás ve škole níže). V té skupině nijak nezaostává, jen holt rodiče některých dětí, které i přes 5letou docházku na angličtinu do téhle skupiny nedosáhly, vypadali, že půjdou požadovat vrácení školného.
Myslím, že v tomhle věku je to hodně o individuálním nadání na jazyky a jakmile systematická výuka jazyka ve škole začne, hodně rychle to můžou dohánět i děti, které se s jazykem dosud nesetkaly. Naopak pokud dítě na jazyky buňky nemá, ani všechny kroužky světa ho nezachrání - teda to je můj dojem.
 cheva 


Re: ANJ učit nebo neučit? A jak začít? 

(13.1.2008 16:00:46)
Dík, docela jsi mě uklidnila. Podobné informace jsem totiž slyšela od majitele jedné jazykovky, se kterou jsem spolupracovala: prý i uvažovali o tom, že zruší ANJ pro MŠ a první dvě třídy ZŠ, protože pak ve třídě třetí během pár měsíců byli nováčci (samozřejmě jen ti, kteří se ANJ opravdu věnovali) na stejné úrovni jako ty děti, které předtím chodily do kroužků...
Je fakt, že mi taky jde o správné se učení jazyku ve všech jazykových kategoriích - což ale bohužel nezaručí ani všichni učitelé na MŠ, ani na ZŠ a bohužel dle mých zkušeností ani na SŠ...
 KačkaH 


Re: ANJ učit nebo neučit? A jak začít? 

(15.11.2008 18:52:19)
Naprostý souhlas!!!!!!!!!!!!
 KačkaH 


Re: ANJ učit nebo neučit? A jak začít? 

(15.11.2008 18:51:06)
Chevo, buď v klidu. Ty děti z MŠ nebo z různých kroužků žádný velký základy nemají. Většinou se tam učí jen slovíčka. Žádný spojování do vět a dost často je to tak trošku mimo život. Umí sice 10 různých odstínů barev, ale neumí říct. Jsem Petr a je mi sedm let. Umím plavat a mám rád naší černou kočku. Takže fakt klid. pokud klučina nechce, tak ho nenuť, jen bys mu to otrávila. Podle mě spousta dětí v první či druhé třídě absolutně nechápe, k čemu by jim mohla být aj dobrá. Chápou to jen ty děti, které se aspoň občas s anglicky mluvícími lidmi setkávají a chtěly by se s nimi domluvit. Jinak je jim to jedno. Mají dost práce s tím,a by se naučily číst a psát ve svém jazyce, tak proč je zbytečně stresovat. Moje holčina je ve druhé třídě a jak jsem popsala výše, letos jsme začaly. Je to spíš taková hra s partou kamarádů. Vzájemně se hecují a chtějí být lepší než kamarád. Hodně soutěžíme, rozdávám samolepky atd.atd. Takže je to zatím baví a řekla bych, že i docela rychle chápou.
 renny2 


Re: ANJ učit nebo neučit? A jak začít? 

(17.10.2010 12:13:01)
Myslím, že se nemusíte obávat, pokud Vaše dítě nemá žádné základy z MŠ. Děti, které měly (záměrně píši měly - jakoukoli formou) cizí jazyk před zahájením výuky na ZŠ, nemají žádné "tempo" - jejich výhodou je, že už mají cizí jazyk v "uchu" a také mají zkušenost, že se mluví i jinak, než jsou zvyklé z okolí. Kromě případů přirozeného styku s jazykem od rodilého či vysoce kompetentního mluvčího (anglické školky apod.), znalost několika desítek slov, říkanek či písniček neznamená žádný významný předstih. Jelikož se i na ZŠ dnes začíná s angl. poměrně brzy a navíc jsou často od 1. či 2. třídy nepovinné kroužky, děti tento náskok velmi rychle doženou. Co je podle mě hlavním problémem, je kvalita učitelů a výuky. Vím, o čem mluvím - také jsem se zpronevěřila a neučím , ač jsem vystudovaná jazykářka, děsila bych se, co mé děti ve škole čeká.
 Lara, syn 1 rok 
  • 

Re: Helen Doron 

(13.1.2008 19:21:20)
Chodime se synem na anglictinu Helen Doron, je to opravdu od 3 mesicu, to mi pripada prehnane (i kdyz nektere aktivity jsou delane prave pro takto male deti), zacali jsme chodit v 10 mesicich, kdy je jiz díte velmi zvedave. "Vyuka" probíha naprosto prirozene - diteti se nic nevysvetluje, nepreklada, hraje si stejne jako doma, ale v anglictine. Ale co je dulezite - nestaci jednou tydne prijit na lekci. S ditetem je treba opakovat doma - poustet pisnicky a delat aktivity (cca pul hodiny denne - stale kolem dokola stejne veci, ktere se postupne obmenuji cca po dvou mesicich) - samozrejme nemohu hodnotit prinos do budoucna, jiste, je, ze slovicka si k objektum prirazuje, kdyz se ho v leporelu o krtkovi zeptam Where is frog, tak spolehlive ukaze na zabu (a knihu o krtkovi na anglictine samozrejme nepouzivame). Maminky deti kolem dvou a pul let rikaji, ze nejake vysledky vidi.
Ale jak uz v diskuzi zaznelo - nelze skoncit po roce, aby mel takto brzo polozeny zaklad smysl, musi uz vyuka probihat nepretrzite.
Vice informaci na www.helendoron.com
 Katushka 


Re: Helen Doron 

(13.1.2008 20:01:45)
Ahojky, i ja navstevuji kurzy Helen Doron s deviti mesicni dcerkou a myslim si,ze to uricte ma vliv na jeji budouci vztah k cizim jazykum a jejich uceni. Samozrejme je uceni dlouhodoby proces a opravdu nejde po roce prestat a cekat zazraky. Na jedne hodine, kde byly o neco starsi deti (cca. 1,5 roku - 2 2 roky), jsem se presvedcila, ze tahle metoda (pokud tedy se doma opravdu poctive opakuje) funguje uzasne....ty deticky reagovaly uplne presne na to, co se po nich chtelo a nektere dokonce pouzivaly i anglicke vyrazy pro danou cinnost. Ja osobne jsem s touhle metodou naprosto spokojena a i pres financni narocnost bych ji doporucila vsem, kdo chteji dat detem sanci ziskat pozitivni vztah k cizim jazykum, ktere pro ne budou v dospelosti nezbytnosti ;-)
 Líza 


Re: Helen Doron 

(14.1.2008 4:56:46)
No a jsme právě u toho, ty se ho u leporela zeptáš Where is frog a tím mu fixuješ chybu, kterou spousta Čechů jako chybu vůbec nebere (přece mluvíme bez členů a taky žijem), ale pro rodilý mluvčí snižuje vynechávání členů srozumitelnost projevu někdy až k úplnému neporozumění. Když budeš dítě od mala učit anglicky a přitom ho učíš "where is frog", děláš mu medvědí službu, pokud tedy předpokládáš, že si ty věci zafixuje tak, aby je jednou používalo aktivně. Učíš ho anglicky špatně. Nebylo by v takovém případě lepší nechat to na někom, kdo umí anglicky pořádně?
Na druhou stranu, můžeš mi namítnout, že používat členy neumí i kdekterý angličtinář na základní škole a budeš mít pravdu :-(. Což mi ale furt ještě neosvětluje, proč je třeba učit dítě od mimina anglické hrubky.
 Alicee 


Re: Helen Doron 

(14.1.2008 7:27:25)
Lízo,
Já bych to zase s tím fixováním hrubek v raném věku neviděla až tak tragicky. Pokud mají děti i jinou možnost se s jazykem setkat, tak jim brzy dojde co je správně a co ne.
Má situace je, přiznávám, o dost jiná než na to, co jsi reagovala, ale trocha podobnosti se tam najde. Žiju v anglicky mluvící zemi, můj muž česky neumí, takže náš syn má takovou tu klasickou dvojjazyčnou výchovu. Když mu bylo patnáct měsíců, tak začal chodit do školky, kde kromě ředitelky a jedné učitelky není žádný "native English speaker", většinou jsou to číňanky, nebo evropanky s dost silným přízvukem a spoustou chyb. Byla jsem zvědavá jak se s tím náš syn vyrovná a jestli bude mluvit s chybami nebo čínským přízvukem...a byla jsem překvapená. Nic takového se nestalo. Přestože trávil osm hodin denně v jazykovém prostředí plném chyb, jeho angličtina byla v pohodě.
U nás to asi bylo způsobené tím, že angličtina v okolí byla bez chyb, takže měl možnost sám v sobě opravovat a vybrat si to, co znělo líp...ale stejně trávil většinu času s lidmi, jejichž angličtina byla dost mizerná a nepodepsalo se to na něm.
Takže já bych tak úplně nezavrhovala pokusy maminek snažících se na jejich děti mluvit anglicky ač s chybami. Pokud ty děti budou mít možnost se v pozdějším věku setkat se správnou angličtinou, rychle si to co je špatně opraví. Třeba nebudou mít skvělou znalost členů, ale budou znát aspoň zhruba strukturu anglické věty, slovosled apod...a to jim určitě v budoucnosti na škodu nebude.
 HelaV 
  • 

Re: Helen Doron 

(15.1.2008 0:15:43)
Tot otazka - jako ucitelka cizich jazyku (AJ, NJ) pozoruji, ze lidem da asi desetkrat tolik prace se spatne naucene preucit na dobre, nez se naucit neco uplne noveho. Cili jsem zastancem pristupu: bud poradne, nebo radsi vubec.
 KačkaH 


Re: Helen Doron 

(15.11.2008 18:55:31)
Souhlasím. A navíc je to všechno jen pro rodiče, kteří aj umí. A co ti co neumí?????????????? Já si myslím, že i děti rodičů, co neumí anglicky to zvládnou. Právě proto, že na tý úplně raný výchově to zase až tak nezáleží. Spíš na tom, co jsou schopný tomu potom obětovat.
 Dagmar, dvě holčičky, 2a 4 roky 
  • 

Anglicky nenásilně 

(11.1.2008 11:07:48)
Moje starší dcera chodí od 4 let ve školce na angličtinu, učí se hrou a hlavně básničky a písničky. Máme i pár hraček, které zpívají anglické písničky a už se několikrát stalo, že dcera začala tyto písničky zpívat a měla i pěknou výslovnost (podotýkám, že jám mám velký problém pochytit z těchto hraček i pár slov a to anglicky umím). Myslím, že od tří či čtyř let se dítě může pomalu začít seznamovat s cizími jazyky. Bude to určitě pro něj do budoucna velké plus.
 Verka351 


Re: Anglicky nenásilně 

(11.1.2008 12:19:30)
Jak tady vidím,píší sem jen samé matky holčiček.To jo, to se to učí.Zkuste učit dva neposedné kluky (2 a 4),kteří ani chvíli neposedí,nevydrží u pexesa u ničeho.Slovíčkům-pes-dog apod se smějí jako-by šlo o nějaký žert.A to si myslím,že oba jsou bystří,ale prostě se nedokáží ani chvíli soustředit.Divočáci!
 .Žaba 


Po anglicky s chlapcami 

(11.1.2008 13:08:57)
Tak ja mám dvoch chlapcov, o niečo mladších ako vaši. Satrší chodí na dve dopoludnia v týždni do "anglickej školky". Nie je to originál anglická, aj keď ju vedie američanka, majú tam aj českú tetu, a mám pocit, že sa spoliehajú dosť na ňu. Ale verím, že počutie angličtiny (či iného jazyka) je doležité.

Ale nazad k téme. Domov som si kúpila knihy Cookie and friends (učiteľskú knižku + zošit pre deti + CD) a asi tak 2x týždenne si spravíme "angličtinu" doma. Deti pesničky z CD milujú (aj keď sú úplne primitívne), dá sa totiž na ne vyblázniť, vyskákať, a potom si na pár minút sadneme k pracovnému zošitu a niečo tam vyfarbujeme. Mladšiemu to samozrejme nič nehovorí, ale rád sa s čmáraním pridá.

Ak vy sama hovoríte po anglicky, vcelku to doporučujem, lekcia vždy začína "Hello" pesničkou, tak chlapci jasne vedia, čo sa bude diať, už si angličtinu doma sami žiadajú. A v učiteľskej knihe je dobrý popis toho, ako na lekcii postupovať - sú tam návody na každú "hodinu".

Ja mám ale otázku, koľko času tomu týždenne venujete? Chápem, že nútiť sa nedá, niekedy sa doma do angličtiny dva týždne nepozrieme, ale ak javia záujem, koľko toho stíhate?
 Ridwen2 


Re: Po anglicky s chlapcami 

(11.1.2008 13:25:05)
Já bych byla u cílené výuky předškolní angličtiny (zejména učené ve školkách) dost opatrná - vyučují většinou školkové paní učitelky, málokdy vystudovaný anglista, a špatně naučená výslovnost, zafixovaná v raném věku, se velice špatně odstraňuje. A skutečné učení jazyka, na úrovni schopnosti tvoření vět, je podle mě možné, teprve když má dítě jakés takés povědomí o struktuře mateřštiny. Když dítě ještě neví, co je to sloveso a jaká je ve větě jeho funkce, tak je těžko odhalí v cizojazyčné větě. Ty předškolní pokusy (samozřejmě pokud dítě přímo nežije v cizím jazykovém prostředí nebo není cizímu jazyku intenzivně vystavováno) zůstávají většinou na úrovni pár naučených písniček, říkanek a jednotlivých slůvek. Ale je fakt, že když mají děti zájem o nějakou věc jako takovou, tak jim cizí jazyk zase tolik nevadí - náš synek v předškolním věku koukal na anglická dětská dvd a hrál dětské počítačové hry v angličtině - nejdřív si nás k tomu volal, když nerozuměl, ale po několika opakováních nás už nepotřeboval. V tomhle ohledu je ta kapacita pro učení u malých dětí opravdu asi větší. A ověřila jsem si to, když jsem byla na návštěvě u jedné rodiny v Dánsku - jejich tehdy asi devítiletá dcera mluvila anglicky s perfektním americkým přízvukem, tak jsem jim pochválila školu a oni řekli, že ne, že ve škole s aj ještě nezačala. Jenže v dánské televizi tenkrát prakticky nepoužívali dabing, jenom titulkování, a děti se od nejrannějšího věku dívaly na anglické kreslené filmy v originále, jenom s titulky - a co jim ty byly platné, když neuměly číst? Takže se snažily rozumět a po pár letech se takhle fakt ten jazyk naučily.
 Lizzie 


Re: Po anglicky s chlapcami 

(11.1.2008 14:01:40)
Ridwen,

vystudovaní anglicisté neučí ani na základkách. Když jsem přišla na střední - tos měla vidět ty rozdíly, já byla naštěstí ve výhodě, byť příšernou jazykářku jsme pro první ročník zas dostali tam. Ale když slýchám historky, že se učili jazyk a učitelka byla 2 lekce před žáky..nevěřím vlastním uším. Je to neprofesionální, a pro žáky/studenty hodně velký handicap.
Ostatně různá kvalita učitelů i mou jazykovou znalost dost zbrzdila - teď abych to doháněla po různých kurzech.
 Mortadela 


Re: Po anglicky s chlapcami 

(11.1.2008 14:47:52)
Lizzie,
ty máš tu super výhodu, že jsi mladá, ale věz, že když se u nás na základce začala po revoluci učit angličtina (tenkrát mi bylo 11 let), tak co se učitelů týče, fakt nebylo na výběr. Kolik lidí u nás tenkrát umělo anglicky? A kdo z těch šťastných by se hnal učit na bezvýznamnou základku kdesi mimo Prahu? Takže ano, angličtinu učily učitelky, které byly o 2 lekce před námi, neboť jim prostě byla přidána třeba k přírodopisu a tělocviku. :-) Byla taková doba. Na střední už to bylo lepší, za těch pár let se přece situace o něco zlepšila, ale skutečně anglicky jsem se stejně naučila až v práci, v hotelu na recepci v každodenním kontaktu s cizinci.
 Katka,kluci 5 a 8 
  • 

U nás 

(11.1.2008 14:58:36)
v naší venkovské školce mají děti 1x týdně takovou hravou angličtinu se studentem ped. fakulty (už jen to, že tam mají mladého kluka, který s nimi blbne, děti velmi vítají). A probíhá to tak, že hrají hry - pohybové - třeba tu,jak se obíhají židle, kterých je o jednu míň než dětí a na povel se všichni snaží najít místo. No a právě ty jednoduché povely a taky písničky a říkadla ke hrám jsou anglicky.Děti se neučí žádná slovíčka, jen si takhle hrají. Myslím, že takhle je to pro malé děti celkem ideální - prostě na nich ten jazyk nenásilně ulpívá, zvykají si na něj. Nic víc, nic míň.
 Lizzie 


Re: Po anglicky s chlapcami 

(11.1.2008 15:07:54)
Jo, většina známých/kamarádů kolem 25 (a víc) s angličtinou bojuje, doučili se jí časem. Víš, já mám třeba výhodu mládí (byť ty ,,stará" nejseš ani zdaleka), ale žiji v době, kdy jsou na jazyky zcela jiné nároky.Lidé mého i nižšího věku kolikrát angličtinu ovládají na mnohem lepší úrovni, co se písemné i mluvené podoby týče, z čehož plyne výhoda různých stáží i studijních pobytů v zahraničí.Kamarádka mého věku si už někdy v 18 udělala první stupeň mezinárodní zkoušky z němčiny (na název si nevzpomenu), o čemž si já mohu nechat jen zdát a sháním kurzy, abych se zdokonalila nejen v Aj, ale i v mém velmi oblíbeném druhém cizím jazyce...Nejhorší je ten pocit, že jeden čas máš dobrou učitelku, s kterou tě hodiny baví a hodně ti dávají a pak sedíš někde, kde nepobíráš vůbec nic - protože není pobrat co.
Souhlasím, že komunikací se člověk naučí nejvíc - a tys měla na procvičení jazyka super práci.
 Jíťa 
  • 

Re: Po anglicky s chlapcami 

(11.1.2008 17:50:00)
To záleží na výběru MŠ. U nás do mateřinky docházela paní učitelka, která se specializovala na angličtinu pro děti, a potom pokračovala v kroužcích i na ZŠ. Skončilo to tak, že když ve 4. třídě začal být jazyk povinný, ZŠ paní učitelku zaměstnala (jen jako angličtinářku) a děti tak mohli pokračovat, tam kde skončili.
 Simeona a 3 


Re: Anglicky nenásilně 

(11.1.2008 17:50:21)
Verko, o to právě jde, podle mého názoru je lepší koukat na pohádky v originále nebo číst knížky v originále, objednat je přes Amazon už není problém. Učení ve stylu pes/dog asi děti v tomto věku ještě rozumnět nebudou...
 Katka Lip. 
  • 

Re: Anglicky nenásilně 

(11.1.2008 23:17:42)
Ano, toto byla pointa meho clanku. Spise nez memorovat a ucit slovicka (i kdyz nic proti pisnickam a basnickam) je lepsi na dite mluvit, cist kratke pribehy, hrat divadlo, ukazovat a povidat mu cizojazycne. Nechtit interakci. Mozna to neni tak oslnive, ale do budoucna dobry vklad. Deti jsou velmi vnimave, moje dcerka dokaze porozumet kratke neprilis slozite bajce o zviratkach pouze s cca dvema objasnenimi, i kdyz jsou tam slovicka, ktera nikdy neslysela. Ma vycviceny sluch a perfektne rozeznava co zna a zbytek domysli... nekdy je samozrejme mimo, ale to nevadi. Ja se priznam, ze se malokdy vybicuju k uceni ve smyslu "lekce", kdy premyslim, jak ucit a co, spis mi vyhovuje, treba kdyz ji vezu do skolky, zacit povidat anglicky, co kolem vidim. A mame moc hezkou knizku "Many more bedtime stories", kde jsou kratinke pohadky od zviratkach a ty si tak obden cteme (to jak se tu nekdo ptal na frekvenci uceni).
 Vladan 


Mít takovou maminku... 

(11.1.2008 11:07:48)
Mohl jsem mít zdarma aspoň ruštinu:-( Víc takových matek, které se snaží u svého dítěte probudit zájem o cizí jazyk.
 Lizzie 


Souhlas 

(11.1.2008 12:43:10)
Vladane,

naprosto souhlasím. Sama občas uvažuji nad tím, jak dítěti občas přiblížím cizí jazyk. Byť je čeština krásná, chci aby např. angličtinu slýchalo odmalička, alespoň si na ní zvyklo. Striktně kvůli tomu si Angličana hledat nebudu (i když kdoví..:-))), ovšem uznávám, že dvoujazyčné děti mají výhodu..
 Hanka,Rebeka 12/05,Miriam 4/07 


Dvojjazyčné rodiny 

(14.1.2008 9:20:58)
Ono ne vždy je pro malé děti výhra být ve dvojjazyčné rodině. Ségra žije ve Švýcarsku, její syn je hyperaktivní, a je v mluvení dost pozadu. Psycholožka se vyjádřila, že dvojjazyčná rodina je pro tento typ dítěte ještě zátěžovější, když už má hendikep hyperaktivity. Proto bude mluvit dobře ještě později. No časem se to snad srovná, teď chodí i na nějaké doučování od odborníků, ale jak říkám, ne vždycky je to pro děti to pravé ořechové...
 Jaja 
  • 

Jiný názor 

(14.1.2008 14:03:48)
Vzhledem k tomu, ze se touto problematikou zabyvam v postgradualnim studiu, tak bych zde rada uvedla par veci na pravou miru (jinak viz literatura, napr Lojova aj.).
Jednak je treba rozlisit osvojeni jazyka (tzn bez vedomeho uceni, tak jako matersky jazyk) a jeho vedome nauceni. Prvni pripad je idealni - tak to funguje v bilingvnich rodinach, kde si dite zcela prirozene osvoji jazyky obou rodicu. Napodobit tento model lze napr. navstevou anglicke MS - ovsem pusobeni jazyka musi byt aspon nekolik hodin denne. Idealni by bylo kdyby tam byly aspon pul napul anglicky a cesky mluvici deti, takze skolky, kde jsou same ceske deti a uca obcas prohodi "hello" jsou akorat vyhozene penize. Znam taky model, kdy rodice zamerne mluvili na dite jinym jazykem (myslim 1 z rodicu, zato neustale), ale deti vnimaly neprirozenost teto situace a celkove byla komunikace s timto rodicem vazne narusena.
Co se tyce toho, kdy zacit ucit dite cizi jazyk, vetsina vedcu se shoduje na veku 11-13 let!!! V tomto veku je jeste dite schopno vnimat ale i se pomerne rychle vedome ucit. NENI prokazano, ze dite, ktere se zacne ucit driv, umi lip. Naopak, rozdily se velmi brzy stiraji, takze napr. v sedme tride jsou na tom uplne stejne deti, ktere zacaly v MS a ktere az ve treti tride (rozdily nejsou zpusobeny delkou studia, ale spise nadanim a motivaci). U nas na fakulte na tohle tema prave probiha rozsahly vyzkum. Naopak je tam spousta uskali - dite muze po tolika letech ztratit motivaci, muze si osvojit spatnou vyslovnost atd... Jedina vec, kterou si dite v predskolnim veku osvoji snadneji, je vyslovnost, ale v tom pripade je obvzlast dulezite mit ucitele s dokonalym prizvukem (kolik ucitelek v MS ho ma???).
Takze AJ klidne i v tomhle veku - ale pouze prirozenou a hravou formou s perfektnim prizvukem, tak aby dite neztratilo motivaci a ziskalo dobry prizvuk. Ale i tak si myslim, ze hodina keramiky nebo telocviku bude mit pro budouci AJ asi podobny prinos:o) coz pri tech penezich co tyhle silene krouzky leckdy stoji je dost malo...
 Iris 
  • 

Konečně kvalitní názor 

(14.1.2008 18:31:15)

Souhlas.Moje zkušenosti do toho zapadají.
 SnowWhite 


Re: Konečně kvalitní názor 

(19.1.2008 22:33:37)
Vzdycky me doslova paralyzuje pristup. Proc jste Iris proboha nazvala svuj prispevek "konecne kvalitni nazor"? Znamena to, ze ostatni nazory jen proto, ze se neshoduji s vasim jsou nekvalitni? To mi mozek nebere. Navic s timto nazorem coby kvalitnim absolutne nesouhlasim - ovsem je otazkou, co vlastne posuzujeme - zda vyuku jazyka formou integrace do bud prirozene cizojazycneho prostredi nebo i umele vytvoreneho nebo "lekce anglictiny ve statnich MS s ceskou ucitelkou. Mozna jeden o voze, druhy o koze
 Iris 
  • 

:-))))) Paralýza 

(21.1.2008 12:50:06)

Jde o to, že Jájin článek obsahuje hodně utříděných myšlenek. Že s ní navíc souhlasím, je věc jiná. Chtěla jsem ji jen podpořit, nic víc. Pokud chcete polemizovat o některých tezích, jistě zde najdete mnoho ochotných diskutérek.

Zmiňujete jednak přirozené osvojování jazyka a klasickou výuku - Jájin článek se zabývá obojím. Vše je přehledně odděleno odstavci.
 Luca 
  • 

Re: Jiný názor 

(26.1.2008 17:22:57)
Docela mě uklidnilo, že má někdo i takový názor. Ani zdaleka nejsem odborník, ale zdá se mi, že je toho na děti (i rodiče) dost už od první třídy ZŠ a snažit se, učit děti např. už ve 3 letech mi připadá zbytečně náročné a neefektivní. Samozřejmě, pokud jde opravdu o přirozené seznámení s jazykem v dvojjazyčných rodinách, tak to je něco jiného.
 Venice+3 


Učím v MŠ angličtinku 

(11.1.2008 15:14:20)
Jsem angličtinářka na MD a docházím do školky mé starší dcery učit angličtinku. Lekce jsou jen pro předškoláčky a to jednou týdně cca 30minut. (Zájem rodičů i dětí je tak o 2-3lekce týdně, ale program MŠ obsahuje plavání, logopedii... prostě není nafukovací.)
Do skupinky si neberu více jak 7 dětí. Naším cílem není aby se děti naučily hromadu slovíček, nedej Bože, frází. Děti se s jazykem seznámí prostřednictvím říkanek, písniček, příběhů. Nezapamatují si všechna slůvka, ale budou jim povědomá. Uslyší-li je znovu, budou vědět, že jsou z písničky o zvířátkách a to "už přece znají". Stejně tak v první třídě se jazyka nebudou bát - "angličtinu měli přece už ve školce, no ne?" Věřte mi, předchozí ročníky nám to potvrdily.
Letošní předškoláčci už znají barvy, některá zvířata, části oblečení, číslice... Určitě je neučím mrskat číselné řady :-) Namátkou spočítají kolik je u stolu židliček, kolik kluků je dnes v kroužku, uši na maňáskovi... Umí se pozdravit, rozloučit, poděkovat.
Mají z toho radost a doma zkoušejí rodiče :-))

Používám také sadu Cookie and friends (někdo to tu zmiňoval). Sadu si zakoupila MŠ a já ji mám k dispozici. Lekce si rodiče platí v hotovosti.

Nemáte takovou školku? Nevadí. Rozlišujte s dětmi doma pastelky, počítejte lžičky, rozeznávejte jablko od banánu. Není nic jednoduššího!
 Venice+3 


Angličtinaxlogopedické problémy 

(11.1.2008 15:27:51)
Zapomněla jsem na důležitou věc.
V ŽÁDNEM PŘÍPADĚ NEUČTE VYSLOVOVAT CIZÍ SLOVA DÍTĚ S LOGOPEDICKÝM PROBLĚMEM!
S logopedkou v MŠ jsme domluveny, že tyto děti nebudou slova hlasitě opakovat s ostatními. Volím jiný způsob jak zjistit zda si to zapamatovali.
Myslete na to ať dítěti neuškodíte.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(11.1.2008 16:44:18)
Tomu nerozumim - jsou lidi, kteří mají vadu řeči na celý život a mluví několika jazyky. Nechtěla bys specifikovat kdy konkrétně a proč?
 Tvoje horší já 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(11.1.2008 17:43:19)
Když jsem studovala anglistiku, mělo výslovnostní vadu hned několik spolužáků, je zajímavé, že v angličtině někteří z nich žádnou vadu neměli.
 Evas2 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(14.1.2008 16:13:46)
No,například proto, že velmi častou vadou výslovností je mezizubní(popř. přízubní) c-s-z..tedy s jazýčkem mezi zoubky, známé "šlapání" si na jazyk. Je potřeba tento návyk nechat vyhasnout, ale v angličtině se právě takto vyslovuje např. think. Je pak pro děti těžké nemít z toho v hlavě guláš.
 Líza 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(14.1.2008 17:30:18)
Evas, a jak je tedy možné, že rodilí mluvčí se naučili jak "the", tak ";s"? Zase jenom jedno logopedické usnadnění života - tedy ne dítěti, ale logopedce, prostě jednu hlásku škrtnem, místo abychom ji nechali existovat a přidali k ní další, kterou dítě dosud neumí. To stejné mě rozčilovalo, když logopedka mé dceři nadávala za srbské ć a nutila ji úplně ho přestat říkat, nebylo moci, která by jí vysvětlila, že ta hláska je v pořádku, jen je třeba naučit i č a pomoci s rozlišováním, kde ho má používat.
 Evas2 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(14.1.2008 20:25:52)
To ale není problém rodilých mluvčích, to je problém dětí s logopedickým problémem. Dítě se může naučit správnou výslovnost v angličtině, ale bude mít problém odstranit špatnou výslovnost v rodném jazyce. Je obtížné přinutit mozek, aby nechal vyhasnout špatně tvořenou hlásku (tím, že ji postupně přestane používat a nahradí ji správnou variantou), když ji musí používat v jiné situaci. To je právě příklad zmiňovaného "th", jehož výslovnost se blíží v češtině nesprávnému mezizubnímu ";s" nebo "z". Další věc je, pokud dítě patlá hlásky, které jsou i v angl. stejné. Pak se i nová anglická slovíčka učí s nesprávnou hláskou a její fixace se prohlubuje..o to je pak obtížnější vadnou výslovnost napravit. Proto si myslím, že je lepší, aby si dítě nejprve zafixovalo správnou výslovnost v jazyce, kterým komunikuje se svým okolím ( a je pro ně socíálně důležitější), a pak se teprve učilo výslovnost dalšího jazyka. Pokud dítě neumí pouze "ř", tam pak není žádný problém. U bilingvních dětí je to zase o něčem jiném, tam mozek funguje zase trochu jinak.
Samozřejmě logopedka nemůže nikomu nadávat. Od toho tam je, aby, jak píšeš, naučila dítě (v podstatě novou)hlásku správně vyslovovat a používat
 Líza 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(15.1.2008 5:22:38)
Evas, no právě, já tvrdím, že není žádný důvod nechat "the" vyhasnout, a pak ve třetí třídě se snažit mermomocí naučit dítě, aby ho neříkalo jako d nebo dz. NENÍ. Pokud se to dítě učí anglicky, tak je to ideální situace k tomu, říci mu, ano, tohle písmenko říkají angličani, třeba v tomhle slově, ale když říkáš třeba sluníčko, tak to s musí znít jinak, pojď se ho naučit.
Stejně jako není žádný důvod nechat mojí dceři "vyhasnout" ć a ve chvíli, kdy ho přestane být schopná říkat, najednou říct - jo a když mluvíš s babičkou, tak to musíš říkat takhle.
Je to prostě jenom zjednodušení pro toho logopeda, který není zvyklý pracovat v terénu více jazyků nebo v terénu něčeho navíc než jen češtiny.
 Evas2 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(15.1.2008 14:16:20)
To ale nejsou výmysly logopedek, to jsou principy na kterých funguje v logopedii náprava hlásek, a ty zase vychází ze zákonitostí, jimiž se řídí mozek. Někdy není prostě dobré chtít všechno najednou a hned. Nejspíš to není nemožné, ale je to pro dítě rozhodně mnohem náročnější a nápravu to prostě komplikuje. Proč tedy nenechat dítě, aby nejprve zvukově zvládlo svůj vlastní jazyk a až v něm bude mít jistotu, začalo pracovat na jiném. Ostatně nemělo by to trvat déle, než do nástupu školní docházky ( v některých případech je náprava otázkou jen několika týdnů). U tebe je navíc situace jiná v tom smyslu, že dítě aktivně používá jazyky oba. Logopedka by měla vyvodit českou hlásku a učit ji zapojovat do českých slov, rozhodně by něměla říct tohle č neříkej , říkej to takhle, to je prostě hloupost a žádný dobrý logoped takhle nepracuje. Na druhou stranu se asi nebudeš moci divit, pokud tvoje dítě začne po určitou dobu (záleží na věku a vyzrálosti nervového systému) používat českou variantu hlásky i v tom druhém jazyce.
 Líza 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(15.1.2008 14:21:00)
Evo, já jsem špatnou logopedku zažila a je mi jasné, že její striktní přístup byl špatný i v kontextu logopedického mainstreamu. Na druhou stranu asi nezbude než si zvyknout, že je čím dál více dětí, které mluví více než jedním jazykem, a tak se nelze spoléhat jen na české hlásky. A že v principu, je-li anglické dítě schopno rozlišit mezi the a s a anglický logoped ho to je schopen naučit, mělo by toho být schopno i české dítě.
Zda v případě, kdy má dvakrát týdně ve školce půl hodiny říkání zvířátek, ta námaha za to vůbec stojí, to je jiná. Ale princip - ten napadám. Není důvod, proč by se to dítě nemohlo učit obojí.
Jinak k naší bývalé logopedce - když poté, co dcera potřetí během konzultace místo č řekla ć, vzala bez varování špátli s drátkama a strčila jí to do pusy a u toho jí rozzlobeně říkala, že když to nejde normálně, musí to teda jít takhle, a že mluví úplně špatně, rozhodla jsem se, že jsme tam byli naposledy. Dcera mluví už úplně dobře, jen bohužel právě to ć patrně vyhaslo díky malé stimulaci přirozeným prostředím.
 Cow :-) 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(15.1.2008 14:27:46)
Lassie, to neber vážně...Jde o osbní invektiv. Terinek asi neunese, že jsem to todáhla dál, než prodavačka z Lidlu.

Kudlo, opravdu jsem neměla čas zkoumat, jestli byl kluk opilý nebo co to mělo znamenat.
 Evas2 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(18.1.2008 21:05:23)
Lízo, předpokládám, že ani anglický logoped by neprováděl nápravu obou hlásek ("th", "s";) souběžně; stejně jako v češtině se musí napravit nejprve jedna sykavka a až je zvládnuta, může následovat další. Jestli se ale dítě učí, že při "s" má mít jazýček za dolními zoubky a zárověň se učí nové slovo s mezizubní hláskou (mmch. nejsem znalcem angl. fonetiky, ale "th" se taky bude řadit mezi sykavky), je pro ně obtížné to rozlišit a náprava české hlásky se tak může zkomplikovat. Tohle (a další... podle toho, s čím má dítě potíže) by měl asi rodič zvážit.
 Líza 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(19.1.2008 6:25:31)
To se učí i to anglické dítě, a jistě nápravu obou hlásek nedělá souběžně, takže by stačilo postupovat podobně, jako postupuje anglický logoped, pokud si dítě šlape na jazyk ;-)
Jako já chápu tvůj postoj, ale připadá mi to jako nemístné zjednodušení, a říkám, že tvrdit, že náprava řeči není možná nebo je zásadním způsobem zkomplikovaná, pokud dítě mluví víc než jedním jazykem, je nesmysl. Jsem přesvědčená, že to platí u dětí s těžkou poruchou výslovnosti, u nichž je náprava velmi složitá už tak. Většina dětí, které si na ten jazyk šlapou nebo mají problém s některými hláskami, ale takovými těžkými případy není a bránit jim kvůli tomu v druhém jazyce považuju za špatný nápad.
Jak jsem už ale řekla, určitě bych to jako rodič poměřovala přínosem té výuky druhého jazyka - pokud si budu vědomá toho, co konkrétně může dítěti dát dvakrát třicet minut české angličtiny týdně, pak líp posoudím, jestli mi to stojí za malé logopedické zdržení nebo ne.
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(16.1.2008 9:08:48)
Ještě pro Evas2:
Moji dva starší synové nezvládají některé hlásky dodnes, to jim už je 17 a skoro 19 let. Chceš mi snad tvrdit, že by se neměli učit cizí jazyk??? MMCH, oba umí velmi dobře anglicky, slušně německy, starší letos začal s ruštinou.
Nejmladší syn chodil na logopedii do 9 let, v té době ale už byl v páté třídě, tudíž už měl druhým rokem povinný cizí jazyk. Předtím na AJ chodil už ve školce, problémy neměl.
Řekla bych, že máš na tuto problematiku hooooodně zjednodušený pohled. Někdo si to halt usnadňuje...
 SnowWhite 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(17.1.2008 22:45:37)
Přesně to si myslím též. Dcera měla problém se sykavkami - logopedka jak vystřižená z výše uvedeného příspěvku, prostě výstavní kráva, která mi přesně poukazovala na mé chyby, že dcera nezvládla češtinu a já jí dávám do anglické školy..... Úroveň anglického jazyka je u dcery dnes na velmi vysoké úrovni, britský přízvuk, jež rodilí mluvčí obdivují....no a sykavky se samovolně zlepšovaly až jsou dnes v pohodě. Logopedický problém nesouvisí s počtem jazyků, které se dítě učí. Navíc se celkem rychle naučí výslovnosti rozlišovat. Spíše řešíme problém nedostatečné slovní zásoby v mateřštině spisovné :-).
 Evas2 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(18.1.2008 20:16:54)
Nemám ve zvyku si věci nějak zjednodušovat a mrzí mě, pokud můj příspěvek takto vyzněl. Psala jsem ho v kontextu úvodního článku, tedy s tím, že se tu bavíme o předškolních dětech. Ani netvrdím, že se dítě nemůže postupem času naučit dobře další jazyk. Já jen říkám, že aktivní výuka cizího jazyka komplikuje (dost často, výjimky se nejspíš taky najdou, lidský mozek je složitý a zdaleka o něm nevíme všechno) nápravu výslovnosti vlastního jazyka. Kromě jiného taky proto, že dítě se učí nová slova s vadnou výslovností a ta se tak ještě hlouběji fixuje.(Učit se slovíčka se špatnou výslovností asi taky není optimální.) A opravdu si myslím, že ovládnout výslovnost mateř. jazyka( nebo se o to alespoň snažit) je v předškolním věku hodně důležité, ve škole se pak na tyhle potíže můžou vršit další (což se zase dost často děje, zejména pokud dítě nemá dostatečně vyzrálé sluchové vnímání)Je na rodiči, aby určil, co je pro jeho dítě prioritou. Logoped může jen dávat doporučení na základě svých znalostí a zkušeností. Řešením by podle mě bylo takové to pomalé vrůstání do jazyka, jak ho popisuje autorka článku, pěstování poslechu, porozumění pokynům a krátkým příběhům spíše než aktivní používání angl. slovíček; popř. pečlivý výběr aktivních slov, což by předpokládalo hodně individuální přístup a nejspíš konzultace angličtináře s logopedem (což jsem v realitě ještě nezaznamenala)
 SnowWhite 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(18.1.2008 20:28:09)
No já též nezjednodušuji, jen prohlašuji, že dle vlastní zkušenosti vím, že výuka druhého jazyka nemá vliv na odstraňování problémů s výslovností hlásek v mateřském jazyce. Dcera, nyní 10 let, byla též předškolní dítě (s angličtinou začala ve 3 letech) a měla problém se sykavkami. Problém se časem vyřešil a v současné době rozlišuje zcela jasně výslovnost jak v jednom tak druhém jazyce....prostě je to pro ní přirozené, nijak nad tím nepřemýšlí. Jediný problém, který jsme řešili, byl přístup logopedů, kteří si opravdu snaží usnadnit život a jejich přístup je sto let za opicemi. Přesně všechny ty kecy, kterými se mě snažili odradit, přesvědčit, že dělám chybu..... nakonec jsem kontaktovala přes rodinu maminky v USA a Kanadě, abych se ujistila, že neudělám chybu (odnaučováním "s,c,z" se špatnou výslovností v ČJ, že dceři nenastolím problémy se "th" v AJ......Odborník ze zahraničí mě ujistil, že je to kravina....což se ostatně později ukázalo jako správná teorie.
 Evas2 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(18.1.2008 23:48:05)
OK, to je tvoje zkušenost. Logoped tě nemá o ničem přesvěčovat, má tě prostě informovat o tom, jak to vidí( ostatně i on může na základě svých zkušeností jen předpokládat, nikoli na 100% předpovídat) a pracovat s dítětem jak nejlépe umí. Ovšem moc nechápu, v čem si logopedi usnadňují život.
Ohledně té otázky na zahraničního odborníka, tak ta je stavěná trochu jinak než tady řeším(e). Jestliže už má dítě zafixovanou správnou výslovnost hlásky (aktivně ji používá ve slovech), v tomto případě "Th", neměla by ho náprava ostatních, zvukově i artikulačně podobných hlásek ovlivnit. To je princip platný i v české logopedii, tady tedy mohu se zahraničním odborníkem jen souhlasit, jinak by náprava ostatních hlásek asi vůbec nemohla probíhat. Potíž je v tom, že by neměla probíhat výuka dvou a více zvukově podobných hlásek souběžně, což se děje, když se dítě učí vyslovovat správné např."s" a anglické slovíčko s "th".
 SnowWhite 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(19.1.2008 16:04:43)
Nemyslím, že bych byla mimo - dcera měla v jeden konkrétní okamžik problém se sykavkami (tedy vadu výslovnosti v mateřském jazyce) a začínala komunikovat v AJ. Byli jí tři roky, nepředpokládám tedy, že by bylo mnoho dětí, které v tomto věku perfektně vyslovují v mateřském jazyce. Tudíž přesně splňuje tebou popisovaný případ. Ovšem vzhledem ke "špatné poloze jazyka při vyslovování sykavek v ČJ", zvládala lépe "th v AJ". Kvalitní výslovnost v AJ jí zůstala a sykavky jsme časem odstranily i v ČJ. Logopedka měla tendenci moralizovat a otravovat teorií, že pokud nenecháme angličtiny, kdy si fixuje špatné návyky při vyslovování th, nikdy se nezbaví špatné výslovnosti sykavek v ČJ. Což by ovšem znamenalo, že všichni anglicky mluvící si nutně musí šlapat při výslovnosti ČJ na jazyk.....a to tak rozhodně též není. Mám spoustu známých, kteří se česky naučili obstojně a na jazyk si nešlapou. Logopedka si ulehčovala život tím, že místo individuálního přístupu k bilingvnímu dítěti na nás chrlila spoustu keců, co se nemá....a nebyly pravda.
A ještě - ano je to moje zkušenost, z níž pramení můj názor. Nikomu to nevnucuji, jen jsem se s popisem konkrétní situace zapojila do diskuse, kde se toto téma probíralo s pocitem, že někdo řeší třeba to samé. Já tenkrát měla "hlavu v pejru", abych dcerce neuškodila. Takže znovu opakuji, že s tebou nesouhlasím.


Ohledně té otázky na zahraničního odborníka, tak ta je stavěná trochu jinak než tady řeším(e). Jestliže už má dítě zafixovanou správnou výslovnost hlásky (aktivně ji používá ve slovech), v tomto případě "Th", neměla by ho náprava ostatních, zvukově i artikulačně podobných hlásek ovlivnit. To je princip platný i v české logopedii, tady tedy mohu se zahraničním odborníkem jen souhlasit, jinak by náprava ostatních hlásek asi vůbec nemohla probíhat. Potíž je v tom, že by neměla probíhat výuka dvou a více zvukově podobných hlásek souběžně, což se děje, když se dítě učí vyslovovat správné např."s" a anglické slovíčko s "th
 SnowWhite 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(19.1.2008 16:07:08)
jen pro pořádek - odstavec na konci mojí odpovědi jsem si zkopírovala z předchozí reakce, abych na něj zareagovala. Mohlo by to vypadat, že si protiřečím :-) a to bych moc nerada:-):-)
 Líza 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(18.1.2008 20:53:54)
Evas, ty si fakt nedovedeš hypoteticky představit jazyk, kterej má všechny hlásky běžný pro češtinu i pro angličtinu zároveň?
Tak v takový situaci, jako by mluvily takovým jazykem, jsou děti, který mluví dvěma jazykama a mají nějaký problém s výslovností. Zkrátka těch hlásek je trochu víc a co by český logoped mohl šmahem zavrhnout jako chybnou výslovnost může být užitečné pro odvození hlásek v druhém jazyce. Toť vše, nic víc, nic míň.
 Evas2 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(18.1.2008 22:14:00)
Já ti rozumím, (aspoň doufám), ale přesto... ten přenos prostě funguje a je třeba s ním počítat.
 Lída,3 kluci a holka 


Re: Angličtinaxlogopedické problémy 

(11.1.2008 18:31:43)
Venice,
moji starší synové mají vadnou výslovnost až doposud (17 a 18,5 roku), ale bez problémů zvládají dva (mladší) a tři (starší) cizí jazyky. Stejně tak moje sestra, která se postupně učila 5 řečí, z toho dvě umí velmi dobře, dvě dost slušně.
Ostatně si myslím, že se u nás zbytečně "blbne" s napravováním některých vad výslovnosti.
 gorilka a mládě 
  • 

cizí jazyky 

(11.1.2008 15:17:06)
Máme stoprocentně dvojjazyčné dítě (čeština a němčina) a byla jsem zvědavá, jak se bude vyvíjet výuka angličtiny v první třídě. S odstupem času mohu potvrdit, že i angličtina jde synovi velmi dobře a jistě v tom hrají roli právě dva mateřské jazyky. Řekla bych s nadsázkou, že má ohebnější jazyk (mluvil v obou řečech vždy velmi srozumitelně) a také anglicky vyslovuje bezvadně a rychle se učí nová slovíčka.
Myslím, že ranná výuka u dobrých lektorů dítě pozitivně rozvíjí, i když výsledky nejsou zprvu tak hmatatelné. Rozhodně si dítě k cizím řečem vybuduje vztah a bude je vnímat jako součást života a ne jen školní povinnost. Zvlášť, když mu půjdou rodiče příkladem.
 Venice+3 


Odpověď 

(11.1.2008 17:47:18)
Tak na tohle si netroufám odpovědět. Předpokládám ale, že logopedka s dětma dlouhodobě pracuje, takže jsou v různých fázích zlepšování výslovnosti. Je možné, že ten proces lze nějak narušit, poškodit??? Opravdu nevím. Odvádím pro MŠ jen jazykové lekce, dodržuji tedy jejich požadavky a omezení.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Odpověď 

(11.1.2008 18:06:25)
Aha. No já bych určitě chtěla vědět proč.

Chápu to u dítěte s poruchou porozumění (tu má můj syn a AJ se neúčastní, protože má co dělat s nabíráním pasivní slovní zásoby ve vlastním jazyce a další jazyk by ho odrovnal).
Ale dítěti s poruchou výslovnosti hrozí snad jen že mu budeš špatně rozumět, nehledě na to, že jsou i děti, kterým jde výslovnost v angličtině líp, než v češtině.
 štěpánka 
  • 

Re: Odpověď 

(11.1.2008 19:37:12)
Mám 2 kluky (11 let) s vadou řeči. Jeden už mluví slušně - když chce, druhý má stále problematické R a Ř. Když se začali učit anglicky (3. třída, dřív to u nich nepřicházelo v úvahu - opožděný vývoj řeči a dislalie), tak ten co mluví hůř pracně naučené sykavky a i nácvik R náhle jako by zapomněl. Snaha vyslovovat v angličtině ho najednou vrátila o rok zpět v logopedických pokrocích. Naštěstí se to srovnalo, sykavky má dobré a máme vyhlídku, že snad i to R a Ř zvládne. Uvažovali jsme i o přechodu z jazykové do "normální" třídy, právě kvůli české výslovnosti. Proto asi ve školce nemají tolik dbát na výslovnost v angličtině, aby dítě nestagnovalo ve výslovnosti české.

Jinak nechápu jeden z příspěvků, kde se psalo, že se dnes klade příliš velký důraz na výslovnost. Mě spíš připadá, že děti mají výslovnost čím dál horší a připadá mi smutné, když v primě na gymnáziu v rozhovoru s rodiči zjistím, že jejich ráčkující dítě nikdy nechodilo ani nechodí na logopedii. Myslím, že rodiče by právě v předškolním věku měli udělat vše pro správnou výslovnost svého dítěte. Později už náprava není tak snadná i když chodit 8 let na logopedii (jako chodí můj syn) je fakt pro něj průda. No, taky je to průda pro mě. Ale u bráchy naštěstí vidíme výsledky a snad jich sám taky dosáhne.
 Líza 


Re: Odpověď 

(11.1.2008 18:10:08)
Hm, tak tohle by mě taky zajímalo. Já mám bohužel jen jednu zkušenost se špatnou logopedkou, která nebyla vůbec schopná pochopit, že když mám dvoujazyčné dítě, tak mu nemůže zakazovat používat hlásky z druhého jazyka, jen by mu měla pomoct oddiferencovat, že tenhle zvuk do češtiny nepatří a místo něj tam patří jiný a ten teď nacvičíme. Přijde mi to, jako by si tak logopedka, která s takovýma věcma není schopná zacházet, zjednodušovala práci...
 jana  
  • 

nevim jak to zladnem.  

(11.1.2008 19:12:53)
Jsem rada ze zde nekdo prisel stimhle napadem ja jen ze brzo budu mit miminko a nevim jak ji budu ucit protoze manzel je american a ja ceska a uz ted se hrozim aby mala umela i cesky i anglicky ale uz vim ted, ze to nebude lehke. kdyby mel nekdo napad sem stim?
 Líza 


Re: nevim jak to zladnem.  

(11.1.2008 19:16:27)
Na tomhle není třeba nic moc řešit. Mluv na ni česky, manžel anglicky, naučí se obojí zcela přirozeným způsobem.
 gorilka a mládě 
  • 

Re: nevim jak to zladnem.  

(11.1.2008 19:41:59)
Ahoj. Je to úplně jednoduché, alespoň podle mé zkušenosti. Důsledně s dítětem mluvit pouze česky, později předčítat české knížky, vychovávat ho v kultuře té dané země, to samé tatínek v druhém jazyce. Naše dítě začlo mluvit oběma jazyky velmi brzy, dříve než většina dětí s jedním mateřským jazykem a ještě nikdo v Čechách nepoznal, že dítě vyrůstá v jiné zemi. Dokonce navštěvuje dvě školy, v té české má individuální učební plán - aby uměl česky číst i psát.
 Simeona a 3 


Re: nevim jak to zladnem.  

(11.1.2008 20:32:46)
Ahoj, k tomu jen tohle - netuším jak to bude později, zatím je malému 2,5, takže vše je před námi, ale : snažíme se každý na dítě mluvit svým jazykem, ale když je táta v práci a malý chce např. přečíst anglickou knížku, samozřejmě mu ji přečtu, snad v tom chudáček nebude mít zmatek. Stejně jsme teď ve fázi kdy si slovíčka která anglicky neumí nahrazuje českými, takže to zní děsně, a co hůř, nikdo mu pak nerozumí. Ale jsem si jistá že touhle fází jste si prošly taky :-)
Žijeme v ČR a tak přemýšlím jak to jednou bude s angličtinou ve škole nebo i ve školce, mám strach že se bude nudit, i když se čtením a psaním na tom bude stejně jako ostatní, slovní zásobu bude mít samozřejmě větší, takže názvy barviček a jména zvířátek už ho asi nezaujmou...

Kdo máte starší děti, jak to probíhalo u vás ???
 gorilka a mládě 
  • 

ahoj 

(11.1.2008 20:47:53)
Také občas dítěti čtu knížky v němčině, to je jasné a ve společnosti německy hovořících lidí s ním mluvím německy, aby nám ostatní rozuměli.
Bála jsem se vždycky toho, co popisuješ - že bude nahrazovat slova. Byla jsem hodně překvapená, že jsme tuhle fázi NIKDY neměli. Syn nikdy nemíchal řeči dohromady, teď je mu sedm, takže pravděpodobně míchat ani nezačne. Možná jednou za týden, čtrnáct dní se stane, že řekne nějaké slovo, např. druh exotického zvířete a řekne mi: "Jak se ... jmenuje česky?"
Myslím, že nejlepší postup je, když Tvé dítě nahrazuje slova, zopakovat to samé, co říká, ale důkladně česky. Neopravovat ho, jenom to zopakovat správně.
 eva, 2 holky 
  • 

Re: nevim jak to zladnem.  

(14.1.2008 4:18:23)
Mam 5 letou a 3 letou holku, ta 3 leta taky plete vsechno dohromady (hlavne v cestine), ale ta 5 leta to uz umi pekne rozeznavat. V cestine to sice jeste plete ale ted jedeme poprve zpet do cech a tak doufam ze tam ji to vsechno dojde a neco se jeste ponauci. No a aby toho nebylo malo, tak chodi do francouzske skolky (bydlime v Kanade). Ale znam tu dost cechu kteri doma mluvi s detmi cesky, venku deti mluvi anglicky a ve skole francouzsky. Deti jsou vetsinou priserne jazykove ohebne a ani jim to neprijde ze se musi neco noveho ucit. Tak se neboj, i to tvoje 2,5 lete detatko si ten jazykovej mamrajs do roka nejak osvoji a bude krasne mluvit obouma ci vice jazykama.
 kotz 


Re: nevim jak to zladnem.  

(14.1.2008 21:26:13)
dekuju docela jste me uklidnily snad to pujde. Bydlime v new yorku takze je tady docela hodne moznosti ji prihlasit na ceskou gramatiku coz ja vubec neumim snad ji to pujde. Hlavne ted aby jse narodila a bylo vse v poradku. A ten jazyk uz nejak zvladnem ;-)
 Róza - 05,08 


Jak to zařídit 

(11.1.2008 20:02:43)
A nevíte někdo, jak to zařídit, když sama na tom z angličtinou nejsem tak, abych to mohla učit dceru? A dobře :-(((.
 sally 


Re: Jak to zařídit 

(12.1.2008 4:19:20)
Roozo,
dcerku neuč anglicky sama... jednak je to pro dítě opravdu dost zmatené, když rodič mluví každou chvilku jinak, za druhé - myslím, že anglicky mluvím velmi dobře, ale na své děti anglicky nemluvím - vím, že mám přízvuk a jsem si jistá, že občas se chybka vloudí... takže ode mě by se děti naučily špatně.
Myslím, že dost pomůže právě dívání se na pohádky v originále, poslouchání písniček atd.... J8 jsem jako malá byla o víkendech vystavená rakouskému radiu a televizi (chytali jsme to na chalupě blízko hranic) a dodnes německy rozumím - ale jen vídeňské němčině :-) Přitom formální německé vzdělání nemám. Když se mě někdo zeptá, co znamená jednotlivé slovo, tak to nevím - ale z hovoru, filmu atd. dokážu pochopit to hlavní - a asi by pro mě nebylo těžké se německy doučit... a vídeňská němčina mi dodnes zní velmi melodicky a příjemně...
 Zuzka, Tereska 18m 
  • 

Hmmmmmm 

(11.1.2008 20:31:26)
Cely (teda takmer cely) clanocek sa mi pacil. Dovolim si ale nesuhlasit s pani co prednasa vyvinovu psychologiu(ta cast ze deti do 3rokov by nemali byt vystavene cudziemu jazyku lebo ich to rusi).Co by sme potom mali robit my , maminky v zahranici. Zijem v Kanade a na moju dcerku hovorim vyhradne slovensky. Chodime do drop-in centier kde na nu vsetci (vratane mna nakolko je povazovane za neslusne hovorit jazykom ktoremu ostatni nerozumeju)hovorime anglicky. mas pravdu v tom ze spociatku ked sme tam zacali chodit bola trosku prekvapena a nereagovala na ostatnych. Dnes pouziva slova tak slovenske ako aj anglicke(samozrejme primerane veku), vie sa pozdravit v oboch jazykoch, krasne reaguje na bilinvalne pokyny, pri interaktivnych versikoch ci pesnickach vie co kde a ako.A vidim tu aj kvanta inych deti ktorych rodicia hovoria na ne inym jazykom a deti su kompletne bilingvalne bez stresu a problemov.Nik ma teda nepresvedci ze do 3rokov to dieta rusi, naopak myslim si ze cim skor sa zacne tym lepsie.Prirodzene, nenasilne, hrou.
 Katka Lip. 
  • 

Re: Hmmmmmm 

(11.1.2008 23:28:19)
Dekuji.:-) Ja si myslim, ze je neco jineho pokud dite prirozene vrusta do cizojazycneho prostredi a vnima, ze nekteri lide mluvi jinak a neco jineho je, pokud titiz ("jeho") lide najednou zacnou mluvit jinak. Dite vnima jinak, kdyz soused american mluvi stale anglicky a kdyz na to nema, proste ho "vypne" a ignoruje. Nemuze ale ignorovat vlastni matku. Odmala se snazi porozumet a do jiste miry i zavdecit. Ma radost, ze rozumi a chape, co maminka chce a umi reagovat. A najednou ho z tehle nove a prijemne situace "vyhodi", ze maminka zacne mluvit jinak a ono opet nerozumi. Pozorovala jsem na Marketce, ze nemela problem s cizim jazykem v televizi nebo kdyz jim mluvil nekdo cizi. Mela ale v urcitem obdobi problem, kdyz jsem jim mluvila ja.
Toto je moje zkusenost a interpretace teorie pani docentky Sulove, nerikam, ze je spravna.:-)
 Líza 


Re: Hmmmmmm 

(12.1.2008 4:54:02)
Osobně mám k tomuhle způsobu výuky rezervovanej postoj. Jednak že to není diktováno žádnou potřebou (jako u dětí, které jsou třeba dvojjazyčné nebo mají v zahraničí příbuzné), jednak že fakt dítěti předáváš své vlastní anglické chyby (výslovnost, pravděpodobně i různé gramatické chyby apod., které většina Čechů má)... Kdybych měla říct, jak to vnímám s předškolní a batolecí "výukou" angličtiny, tak uznávám vícejazyčné rodiny a uznávám jiné jazykové prostředí (např. anglická školka) pokud možno s rodilými mluvčími. Takové ty kurzíky v české školce považuju z hlediska jazyka za bezvýznamné, ale za dobré k protáhnutí mozku a v lepším případě i k pochopení konceptu dvou jazyků.
Jinak celé mi to připadá - zakladatelko, nemyslím to ve zlém - o přílišné ambicióznosti a dělání cvičených opiček. Výkon už od roka a půl, dvou let. Jde mi to proti srsti, hodně.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Hmmmmmm 

(12.1.2008 9:17:31)
Souhlasim s Lízou.

U nás v MŠ je 5 hod. týdně rodilý mluvčí (buď básničky doprovázené pohyby nebo běžná interakce při oblékání na procházku, při přípravě svačiny, při VV apod.), je tam proto, aby trošku vytvořil bilinvální prostředí, nic se nepřekládá a děti vědí, že pokud mu chtějí něco sdělit, nebude jim rozumět česky, takže používají ruce, nohy, ukazování a pochycená slovíčka. Jediným cílem je NĚJAK se domluvit, když mu něco chtějí sdělit - když nechtějí, nemusí.

Jediná situace, kdy se svojí mizernou angličtinou mluvim před dítětem anglicky je, když před nim mluvim s lektorem. Stejně tak ve škole, kde je stejnej systém, jen se postupně přibírá psaní a čtení, na děti učitelky mluví česky, lektor anglicky a učitelky s lektorem anglicky - já osobně si tam připadam spíš jako dítě, který se taky učí - sice pomáhám děti organizovat, případně řeším zlobidla, ale jinak jsem názorná ukázka, že člověk nikdy neumí říct vše (naposledy jsem na dotaz lektora co máme doma za zvířata předváděla a popisovala strašilky a mnohonožky :-))

Než se ukázalo, že náš starší má vážnej problém s komunikací, pouštěla jsem doma v AJ některý pohádky.

Myslim si, že má smysl, aby děti jazyk nenásilně naposlouchaly, protože v pozdějšim věku už ztrácí schopnost pochytit správnou melodii řeči, přízvuk.

Ale cíleně je učit, nebo dokonce zkoušet co už umí, v horším případě českou agličtinou...? No já bych se do toho nepouštěla.
 Danila, kluci 3 a 4,5 
  • 

Nevím..... 

(12.1.2008 2:43:47)
Možná budu za "zpátečníka" ale není to brzy učit děti cizímu jazyku v předškolnim věku? Náš 4,5 letý syn neumí pořádně ani česky, všechno správně vyslovovat, ani všechno správně skloňovat. A měl by se učit cizí jazyk? A jestli se naučí pár anglických slovíček, opravdu mu to v budoucnu pomůže? Je to asi dobou, ale nechceme toho po malých dětech trochu moc? A je to vůbec k něčemu dobré? Jen můj názor :-)
 Verča 
  • 

Re: Nevím..... 

(14.1.2008 8:38:50)
No, nevím jak které dítě,ale moje dcera se jako předškolačka začala učit ve třech letech v MŠ, ve čtyřech si sama začala říkat o hodiny doma (chodí k nám holkam, co učí AJ mne) a když jsme jeli před první třídou k moři, tak se sama domluvila v obchodech, na pláži si mohla hrát s dětmi atp. Podotýkám,že třeba do obchodu jsme ji posílali samotnou a čekali venku. A když je u nás cizojazyčná návštěva, tak se taky v pohodě domluví, dokáže reagovat a hlavně CHCE se domluvit a ví, že to jde. I když se zatím domouvá lámaně, občas si musí hodně pomoct opisem, ale domluví se o běžných věcech. A to je podle mne celý vtip předškoláků - nebojí se a cizí jazyk pro ně není strašák.
 Myss 


Re: Nevím..... 

(16.1.2008 11:01:07)
naprosto souhlasim,mam stejny nazor
 SnowWhite 


Re: Nevím..... 

(19.1.2008 16:32:30)
Možná, že ve Vašem případě je to k ničemu. Pokud neumí česky a nemá příležitost cizí jazyk využít....tak asi nemá cenu klást vysoké cíle. Ale u nás to nebylo o mých ambicích, ale holá nutnost - neustále cestujeme, zhruba z roku jsme 4 měsíce v zahraničí. Neustále nad námi visí možnost odjezdu...chtěla jsem být připravená. A navíc, když jsem porovnávala školky, vyšlo mi, že lepší přístup je v té anglické.....pak už se to vezlo, najednou jde dítě do školy a není ho kam dát. V první třídě angličtina není a když je tak s ní začínají, co tam bude dělat dítě, které plynule mluví???? Takže tam to šlo samo. Mladší jsme dali na začátku do státní školy v místě bydliště na dopoledne....byl to tak diametrální rozdíl, že jsme jí po 3 měsících přesunuli do britské školy za starší dcerou. Nepořizovala jsem si děti, aby trávili čas v prostředí, které jim nic nedává (nechci být zlá, paní učitelky byly fajn, ale ředitelka, prostředí....hnus) Všechno se vykrystalizovalo velmi přirozeně a jsem dnes ráda, že jsem se touto cestou vydala. Když porovnávám děti stejně staré, jsou ty moje sebevědomější, mají hlubší znalosti, dokáží samostatně uvažovat a cítí se jako partneři dospělých.....
 Havvah71+2xmazlíci TP 23.4.09 


Spíš negativní zkušenost 

(12.1.2008 10:26:04)
Tohle je jen naše zkušenost: Děti jsem se snažila učit cizím jazykům snad od dvou let, jezdili jsme do Aady, od pěti let oba chodili do jazykové školy na čtyři hodiny týdně, kde se učili formou hry, první druhá třída angličtinové kroužky na základní škole, u syna nekvalitní, u dcery kvalitní. Od třetí třídy jazyková základní škola, kde naběhli do angličtiny krásně hravě a postupně zase od začátku.. Řekla bych, že naší rodině by bohatě stačilo až to učení v jazykové základní škole, nezaregistrovala jsem, že by jim někdy pomohla gramatika a slovíčka učená v jazykové škole nebo kroužcích před nástupem na ZŠ s rozšířenou výukou jazyků. Stejně na ZŠ od 3. třídy začínali od začátku a v klidu a učení Aj před třetí třídou nás stálo pro nás poměrně velké peníze, zbytečné dohadování s dětmi, které nechápaly, proč se mají učit gramatiku a slovíčka do kroužku, když chtějí mít zrovna jiný program, zbytečný velký čas strávený dovozy, odvozy apod..Co bych dělala já, kdybych se měla ještě jednou rozhodnout - vynechala bych drahé jazykovky v předškolním věku a nechala bych to na eventuelních kroužcích před začátkem výuky angličtiny na ZŠ - a to bych ještě předtím, než bych zaplatila, prověřila jejich kvalitu.
 Jája 
  • 

Moje zkušenost s angličtinou  

(12.1.2008 15:44:24)
Dcera chodí do 3.třídy na jazykovou ZŠ s vynikajicí pověstí.Do 1.a 2.tř. chodila na britskou školu,ale dala jsem ji zpátky na českou,protože výuky češtiny na anglické škole bylo pramálo a mi paradoxně začala u dcery chybět základní znalost češtiny!!Některým rodičům to samozřejmě nevadí, mi ano.Dcera ted má obrovský náskok,proto to řeším soukromým učitelem, který chodí k nám domů.Naštěstí angličtina a učitelka na ZŠ jsou na natolik dobré úrovni,že se dcera v hodinách nenudí,vždy ji dá něco navíc nebo si může číst nebo naopak čte nahlas dětem.Přínos pro všechny-dcera si procvičí čtení a děti poslech,i když něčeho,čemu moc nerozumí.
 Evka 
  • 

Re: Moje zkušenost s angličtinou  

(14.1.2008 14:46:55)
Ahojky Jajo,

muzu se zeptat, kam do britske skoly jsi dcerku poslala? Rada bych se podivala na stranky (a treba dosla k podobnemu zaveru jako Ty). Diky.
 Katka Lip. 
  • 

Nepochopeni... 

(12.1.2008 18:22:47)
Je mi lito, ze jsem napsala clanek malo srozumitelne, nebo ho autorky nekterych prispevku cetly s klapkami na ocich. Jinak si neumim vysvetlit poznamky o cvicenych opickach a ambicioznosti nebo dotazy, k cemu je par anglickych slovicek. Ano, k nicemu. Nadrilovana slovicka se zapomenou a predvadet, co si dite nacvicilo, je opravdu k nicemu. Zopakuji pointu, "ucit" anglictinu v predskolnim veku nema smysl. Ma ale smysl rozvijet schopnost ditete rozumet cizimu jazyku a spontanne na nej reagovat. Schopnost porozumeni se skutecne s vekem snizuje a to dost vyrazne (viz nektere zdroje uvedene v clanku). Je to stejne jako rozvijet jemnou motoriku nebo slovni zasobu ditete (samozrejme prostrednictvim pohadek a her, ne dril!). Rici, ze rozvijet tuto schopnost je k nicemu, je asi stejne, jako rici, ze je zbytecne rozvijet slovni zasobu ditete, vzdyt stejne az se nauci cist a bude chodit do skoly, tak se to nauci.
Jsou lide, kteri maji tuto schopnost natolik dobrou, ze se mohou zacit ucit jazyk v kazdem veku a nebudou mit problem s porozumenim. Ja mezi ne nepatrim, takze se obavam, ze moje dcera taky nebude. Vim, jake to je, umet velmi dobre jazyk a mit problem rozumet slovum treba z pisnicek (to se u me tyka i cestiny). POvazuji tuhle schopnost za hodne dulezitou a zivot usnadnujici, proto se ji snazim u dcery rozvijet. Je to ambicioznost? Take s ni chodim na plavani, aby se mi nekde neutopila. Nic vice a nic mene.
 Lizzie 


Re: Nepochopeni... 

(12.1.2008 18:43:43)
Katko,

věřte mi, že je to lepší než kdybyste s dítětem nedělala vůbec nic. Nejsem matka, ale minimálně vzbudit v dítěti nějaký zájem je fajn. Když jsem vyrůstala, vídala jsem kolem sebe rodiče, kteří pro dítě udělali minimum. Mě rodiče alespoň podporovali, byť v pozdějším věku, ale myslím, že vy svým přístupem nic nekazíte.
A cvičené opičky? Prosímvás, lidé toho napovídají..
A souhlasím s tím, že jazyk se učí jinak v dětství a jinak později. Tenkrát to šlo nějak tak ,,samo"..Teď se člověk musí víc soustředit, a to jsem mladá.
 Lizzie 


Re: Nepochopeni... 

(12.1.2008 18:43:43)
Katko,

věřte mi, že je to lepší než kdybyste s dítětem nedělala vůbec nic. Nejsem matka, ale minimálně vzbudit v dítěti nějaký zájem je fajn. Když jsem vyrůstala, vídala jsem kolem sebe rodiče, kteří pro dítě udělali minimum. Mě rodiče alespoň podporovali, byť v pozdějším věku, ale myslím, že vy svým přístupem nic nekazíte.
A cvičené opičky? Prosímvás, lidé toho napovídají..
A souhlasím s tím, že jazyk se učí jinak v dětství a jinak později. Tenkrát to šlo nějak tak ,,samo"..Teď se člověk musí víc soustředit, a to jsem mladá.
 Ufonka 


Re: Nepochopeni... 

(12.1.2008 21:22:31)
Já jsem vystudovala angličtinu pro střední školy (takže pedagogikou pro mrňata jsem nepoznamenaná). Už během studií jsem si vyzkoušela, co to znamená dávat lekce pětiletému dítěti. V té době jsem neměla prakticky žádné zkušenosti, ale založila jsem "lekce" na říkankách a hrách. A jak bylo zmíněno, "hmatatelné" výsledky se nedostavily. Nicméně bylo vidět, že holčička "něco" pochytila. Po mnoha letech jsem se pokusila "učit" angličtinu svou vlastní dcerku. Tehdy jí byly asi dva roky a naprosto jsem narazila. Zkoušela jsem jen pojmenovávat pár hraček. Ujalo se pouze jedno slovíčko "baby". Brzy mi ale dala jasně najevo, že o angličtinu nestojí. Když jsem na ni promluvila anglicky, řekla mi, že se jí to nelíbí, ať na ni tak nemluvím. Zlom nastal asi dva měsíce před jejími třetími narozeninami, kdy jsem navázala uzší vztah s anglicky hovořící paní. Dcerka ji se mnou několikrát navštívila a přestože anglicky neuměla a neumí, bylo vidět, že nás při rozhovorech poslouchá. A strašně se jí zalíbilo slovíčko "bye" a "hello" :-)) Bohužel jsme se přestěhovali, narodila se nám druhá dcerka, starší začala chodit do školky, a nám na angličtinu nevychází čas. Vím ale, že pokud bychom najely na "systematičtější výuku", určitě by už dcerka neprotestovala. Opravdu nemůžeme očekávat, že děti budou v cizím jazyce komunikovat, pakliže nepocházejí z dvojjazyčné rodiny. Ale určitě budou ve výhodě oproti ostatním dětem, které nikdy daný jazyk neslyšely. Myslím si, že každé málo je lepší než nic.
 Jája 
  • 

Souhlas s tebou,Katko 

(12.1.2008 22:37:49)
Souhlasím ve všem, co píšeš,Katko.Dělám totéž pro všechny tři své děti a to nikoli z důvodů ukojení svých vlastních ambic,ale pro ně samotné.Taky plavou,aby se neutopily,taky se učí anglicky,aby v dnešní kosmopolitní době byli schopni se ve světě pohybovat,taky hrají tenis a tančí,aby měly pohyb. Je mi lhostejno,jaký sport budou dělat(mmch mě rodiče nevedli bohužel k žádnému),jde mi jen o to,aby se hýbaly.Tím jim ukazujeme způsob,jak si plnohodnotně mohou zaplnit život,nejen ted, ale i v dospělosti.Znám spoustu dospělých lidí,kteří kromě práce a rodiny neví,jak si mají život zaplnit,vlastně se celým svým životem pronudí.A na to ukázat dětem správnou cestu a vést je k hodnotám není nikdy brzy.
 Líza 


Re: Nepochopeni... 

(13.1.2008 7:01:32)
Katko, četla jsem bez klapek na očích a i s tím vším, co píšeš, na té své poznámce trvám.
 Ester 
  • 

AJ 

(13.1.2008 18:39:16)
mam 3leteho chlapecka, rok chodil pouze 2x dopoledne do anglicke skolky, zacal zvladat zviratka, nejaka jidla atd., nejspis i neco rozumel. Jeho pristup se ale znacne zlepsil po zahranicni dovolene, protoze tak male dite nechape, proc se ma snazit rozumet. Najednou na to sam prisel, ze na rozdil od sve kamaradky umi podekovat za zmrzlinu, sam si rici zda chce orange juice, nebo apple juice. V navaznosti na to jsme proto navstevovali anglickou skolku v zahranici (nikoliv Britanie ci tak), nasel si kamarady (nase "ceska anglicka" skolka pri tech nehoraznych cenach totiz ani vlastne zadne anglicky hovorici deti nema). A co je zajimave, tak skolka 5x dopoledne v tydnu tam stala co v Praze 2x dopoledne v tydnu. Takze pokud je moznost nekde v zahranici po nejakou dobu bydlet (u pratel ci podobne), tak doporucuji proverit zda v miste je anglicka skolka a kolik stoji a sanci vyuzit, nam 3 mesice daly opravdu hodne.
 čaroda 


schopnosti a dovednosti 

(14.1.2008 0:12:06)
myslim, ze jsi clanek napsala dostatecne srozumitelne. Nejsem tedy bohuzel cizojazycny expert, ale trochu delam do teorie sportu a pohybu. Takze si dovolim prirovnani ohledne dovednosti a schopnosti. Vsichni tak nejak tusime, ze je dobre vest dite od raneho veku k pohybu. A skutecne zalezi hlavne na jeho siri-pestrosti. Spravnou cestou neni rana specializace, jak casto vidim u deti ktere chodi od utleho veku (4-5let) na jeden sport (i 5x tydne) s tim ze z nej vyroste spickovy hokejista, fotbalista....
Dulezite je pestrou vyrovnanou zatezi rozvinout jeho pohybove schopnosti - silovou, rychlostni, vytrvalostni a obratnostni...a na tehto zakladech pak tvorit nejake dovednosti - umi kotoul, kopnout do mice, prihrat puk apod. A osidit se to fakt neda, jenom se dite pretizi, zdravotne znici a pripadne odradi. Samozrejme jeden z tisece to treba na 1 ligu dosahne..ale za jakou cenu? A nebude umet nic jineho. Pohybova pestrost diteti naopak zaruci, ze v budoucim zivote bude moci na tech zakladech stavet, snadno se nauci lyzovat, bruslit..apod.
No, ja vim ze je to asi dost mimo tema, omlouvam se..ale chypu to tak, ze jazykovym znalostem a obecne porozumeni textu mluvenemu, psanemu apod urcite prospeje pestrost s jakou se seznami s intonaci a fonetikou i v jinych recech. A to za to stoji, i kdyby jim to melo pomoci treba jen v cestine a hudebce, ne?
Diky za clanek, jsem hodne rada kdyz nekdo napise neco odborneho kde se muzeme poucit, zamyslet a pomuze nam to nejak v rodicovstvi.
 Taodvedle 


Re: dvojjazycnost. 

(14.1.2008 9:46:12)
Zijeme ve Svycarsku. Od narozeni byla dcera vystavena nejen Cestine, Svycarstine, ale i spisovne Nemcine, Danstine a anglictine. Prvni dva jazyky umi perfekte, treti ted zacina v prvni tride, nebot ve skole je spisovna nemcina, a pro svyc. deti to neni tak jednoduche, takze cist a psat jako ceske deti v jejich jazyce umi svyc. o rok pozdeji. Kdyz mluvi jeji otec Dansky tak vyrozumi o co jde, to tez Slovesky. Uci se jazyky hodne rychle, a je to i tim ze je dvojjazycna. Takze ja bych se novych reci nebala, ale nechala to ve forme her, a to uz odmalinka.
 Sarka, dve deti a treti v ocekavani 
  • 

Re: dvojjazycnost. 

(15.1.2008 6:00:02)
Ano, to je velmi zajimave tema.....Ziji s manzelem v anglicky mluvici casti Kanady a moje sousedka vychovava triletou dcerku tak, ze na ni mluvi pouze francouzsky, jeji manzel z Chile pouze spanelsky a venku ve skolce komunikuje anglicky. Holcicka moc nemluvi, ale vsem trem jazykum dobre rozumi. Kdyz se setkame, tak to je docela chaos, protoze my dve maminky spolu mluvime francouzsky i anglicky, ale detem to zrejme velky problem nedela, behem par minut se adaptuji a odpovidaji ve trech jazycich.

U nas je to jine, deti (3 roky a 1,5 roku) mam zatim doma a jsou vice v kontaktu s cestinou nez anglictinou. Starsi syn navic asi do tri let odmital anglictinu od tatinka. Doma mluvime cesky a ted konecne zacina odpovidat manzelovi i anglicky. Mladsi dcera zatim anglicky jazyk neodmita a opakuje slova cesky i anglicky s tim, ze ma kazda vec pro ni dva nazvy. Zatim to "venku" mezi lidmi plete a pouziva smichanou cestinu s anglictinou. Podle nasich zkusenosti se nasim detem lepe "vplouva" do ciziho jazyka tak, ze proste jeden rodic prejde bud do anglictiny (manzel) ci francouzstiny (ja). Je jiste, ze je urcite rozdil v uceni ciziho jazyka v CR a v zahranici. Ceske deti zijici v CR nemaji takovou prilezitost slyset cizi jazyk ve vsednim zivote, ale maji velkou vyhodu v tom, ze se v ceske skole nauci matersky jazyk. V zahranici to dopada tak, ze deti sice cesky mluvi, ale nedokazou psat spravne gramaticky a diky studu pozdeji radeji prechazeji do jazyka, kterym se mluvi v te dane zemi. Vsichni mi vrstevnici z okoli, kteri se sice narodili v CR, ale studovali druhy stupen zakladni skoly uz tady, neumi dobre cesky a promichavaji puvodni rodny jazyk s anglictinou. Kdyz jsem se seznamila s manzelem, mel stejny problem, ale za 8 let naseho chozeni a manzelstvi se jeho mluvena (a trochu i psana) cestina velmi zdokonalila. Nechci ale prilis odbihat od tematu (to uz jsem stejne udelala) a jen rict to, ze pokud je moznost a deti to prilis nemate, je dobre zacit s ucenim ciziho jazyka ve stylu ";skola hrou" co nejdrive.
 Myss 


Re: dvojjazycnost. 

(16.1.2008 13:47:57)
dokonale pak deti neumi ani jeden jazyk.Ze vseho neco a dohromady a spisovne nic.Je potom ostuda,kdyz vzdelany clovek s titulem ma neco napsat a dela gramaticke chyby.my ho ale bodivujem,protoze umi mluvit 3mi jazyky... Rv
 SnowWhite 


Re: dvojjazycnost. 

(19.1.2008 23:35:17)
To je hodne hloupy postoj. Nekteri v CR trvale zijici lide delaji v pasnem projevu takove gramaticke chyby, ze zasnu. Nutno dodat, ze se snizujicim se vekem tento trend vzrusta - tedy mladsi generace by mela pritvrdit v rodnem jazyce, ale to neznamena, ze maji zamrznout jen v nem - oni uz to maji jako nezbytnou nutnost mluvit a ne jen jednim svetovym jazykem. Ja rozhodne budu obdivovat radsi nekoho, kdo sice ne zcela spravne, ale se snahou se domluvit, bude zkouset vice jazyku. Presne tento pristup, pokud nemluvim (zde tedy i nepisu) dokonale, radsi jsem jak ryba, mela vetsina mych vrstevniku.....a jak dlouho to trvalo, nez ziskali sebevedomi a zacali se normalne projevovat. Ale to uz je trosku jine tema, nebot muj rocnik 1970 zazil i jinou dobu, jiny system vzdelavani, jiny pristup pedagogu..atd.
 lezeleze 


moje zkusenost 

(16.1.2008 14:55:40)
Kdyz mi bylo 9 let (sestre 5), meli rodice moznost odjet s nami na cas do USA. Se sestrou jsme byly dany do skoly. Do ted si jasne vzpominam na svoje pocity, kdyz za rodici zaklaply dvere a ja zustala ve tride sama s hromadou deti, ktere jsem neznala a kterym jsem nerozumnela ani slovo. Asi jsem mela vyhodu: nebyla jsem jedine "cizi dite" ve tride - cela skola byla takova dost multi-kulti, ale byla jsem jedine dite, ktere skutecne nerozumnelo vubec nic. A co se stalo? Prosla jsem si nekolika fazemi: stadium exoticke (coveka z Evropy jeste nevideli), stadium nezajmu (tenhle clovek nicemu nerozumi a neni s nim zadna sranda), stadium postupneho zaclenovani (to kdyz uz jsem neco pochytila a zkousela sve chatrne znalosti metodou pokus omyl uplatnit) a nakonec stadium konecneho zacleneni. Anglicky jsem se naucila prirozene, asi jako se male dite uci svuj rodny jazyk. Proste jsem vice mene sama zacala rozumet, cist, psat a mluvit. Gramaticka pravidla jsem se poradne naucila az na gymnaziu, ale doted, kdyz si mam u anglictiny vybrat mezi svym pocitem a pouckou, vyberu si pocit. Moje sestra jako 5-ti leta na tom byla podobne, akorat u ni anglictina nebyla na tak vysoke urovni z hlediska slovni zasoby, vetnyh konstrukci... (5-ti lete deti proste mluvi umene svemu veku). Daleko lip nez ja ale naposlouchala prizvuk a jazyk spis jaksi vnitrne nasala - necini ji potize se ho ucit, nekdy se (pry) az sama divi, ze neco vi, ale poradne nevi odkud.

Dalsi nespornou vyhodou je, ze clovek na vlastni kuzi pozna, ze neco jako rasismus je vec plne nesmyslna (jak si muzu myslet, ze cernosi, misenci, lide z Latinske Ameriky, muslimove atd. jsou v necem horsi, kdyz jsem s nimi chodila do tridy, byli to moji pratele a na vlastni kuzi jsem si overila, ze jsou stejne chytri, maji stejne zajmy atd. jako ja?)

Vysledek? Dnes toto obdobi hodnotim jako jednu z nejuzasnejsich veci, co pro me rodice kdy udelali, a s pritelem si pohravame s myslenkou, ze nase (pokud tedy nase znamost dospeje az do stadia "deti" a bude ta moznost) deti taky takhle chytime a na nejakou dobu presadime do cizojazycne zeme.
 monika 
  • 

Re: moje zkusenost 

(18.1.2008 14:08:20)
Diky za zajimavy osobni zazitek. Jsme ted prechodne s rodinou v cizine a mame dite 3.5 roku. Jeden kolega mi v praci rikal, ze s nim tento experiment rodice provedli, kdyz byl maly. Dali ho do francouzske skolky a jedine, co si pamatuje je stres a frustrace a to, ze kdyz jednou nemohl najit sve boticky, sel na prochazku bos ... Dnes neumi francouzsky ani slovo, neb tento jazyk uz v dalsim zivote nepouzival.
Mluvime tedy doma pouze cesky a venku, v obchodech, na poste, na hristi atd. jazykem toho, s kym prave mluvime (aj, fj). Tyto jazyky dcera napodobuje a zacina prirozene pouzivat v interakcich s lidmi a detmi, podle toho, jak na ni kdo mluvi. Obcas si neco francouzsky nebo anglicky zpiva (nejspis to chyta v televizi nebo z PC her)a obcas mluvi francouzsky ze spani :) O vic se nesnazime, neb na nejakou edukaci by se nam pekne vykaslala.
Od vicelingvalnich pratel jsem slysela, ze takto naucene jazyky je treba pouzivat alespon do 9 let veku, jinak se pry ty znalosti castecne rozplynou ... tak uvidime.
 SnowWhite 


Re: moje zkusenost 

(19.1.2008 16:18:20)
To se mi zdá dost přitažené za uši - šel na procházku bos....No nic, ale možná by tento kolega měl problém i v české školce, je to asi záležitost dosti individuální. Naopak bych využila toho, že 3,5letá dcerka má šanci pochytit francouzštinu. Pokud jí budete moci dát do školky - byť i jen na pár dní v týdnu či dopoledne, využila bych toho být Vámi. Starší dceru jsme dali do britského systému ve 3letech, dnes mluví česky, anglicky a francouzsky. Mladší šla ve 3 letech taktéž a jelikož hodně cestujeme, jsou obě holky "otrkané". Největší radost mi udělá, když nechce mladší dcera, abych s ní šla pro chleba do pekárny a jde sama (5let) a zvládne to od Bonjour, Un pain blanc, sil vous plait až po au revoir a pyšně se vrací s chlebem....a podobně nakupuje zmrzlinu atd. Pokud je Vaše děvče kurážné a Vy máte nádhernou šanci jí umožnit styk s cizím jazykem přirozenou cestou, vzhůru do toho. Navíc francouzština je velmi těžký jazyk a myslím, že to, co nasaje, jednou dobře zúročí.
 monika 
  • 

Re: moje zkusenost 

(21.1.2008 12:01:50)
diky, zkusime to
 Terca 
  • 

Re: moje zkusenost 

(3.2.2008 18:36:14)
Naprosto souhlasim ze francouzstina je tezka,zkousela jsem se ji trochu ucit kdyz mi bylo asi 13 a slo to tak nejak samo od sebe.ted jsem se ji zacala ucit znovu a nejde to a nejde.urcite cim je clovek mladsi tim to jde lepe.
 Andrea, syn dva a půl roku 
  • 

Angličtina pro děti hravě 

(2.6.2011 12:18:14)
Dobrý den,
jsem na rodičovské dovolené a začala jsem svého syna učit angličtinu sama. Používám k tomu knížky s říkankami, obrázky, DVD pro nejmenší děti s pohádkou i s nenásilnou výukou, CD s anglickými písničkami a pomalu začínáme i s jednoduchými anglickými hrami. Asi po dvou měsících, co ho učím, už vidím výsledky. Jdeme na vycházku a on mi začne sám zpívat jednoduchou anglickou písničku. Ano, některá slova mu vypadnou, ale to i v češtině. Když už na něm vidím, že je unavený a má všeho dost, přestávám i s angličtinou. Učím ho v průběhu dne, jak si vzpomenu a jak máme chuť. Nejsem žádná učitelka, ale myslím, že když je snaha, tak se hravě dá naučit. Materiály, které k tomu používám můžete najít na www.anglictinadeti.cz. Tento obchod jsem založila s cílem učit své děti anglicky z materiálů, které jsou podle mého názoru ideální pro hravou formu výuky dětí.
Hezký den
Andrea

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2020 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.