| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Britští učitelé matematiky na návštěvě v Čechách

 Celkem 7 názorů.
 Šárka, syn 13 let, dcera 10 let 
  • 

Matematika a škola vůbec 

(23.2.2000 11:39:02)
Velmi zajímavé a poučné. Ačkoliv se vedou stále polemiky, myslím si, že matematika byla, je a bude potřebnou součástí vzdělání. Zcela nesporně podporuje logické myšlení, koncentraci a samostatnost. Mně konkrétně provází celým životem, protože jakožto dcera matikářky mám od malinka zmapovaný průměrný vývoj matematické vzdělanosti v naší zemi (nebo alespoň v jedné pražské škole). Musela jsem sypat matiku z rukávu a stejně jsem pořád nebyla dokonalá (a to jsem naštěstí chodila do zcela jiné školy na jiném obvodě). Názor mojí maminky je, že schopnosti a koncentrovanost dětí se zvolna vytrácí, čím dál méně je ze svých žáčků nadšená. Možná to je jen subjektivní pocit, související s "odmatikovanými" léty, možná má vyšší nároky, protože i o mém synovi, který je tč. žáčkem sekundy na víceletém gymnáziu a donedávna (do páté třídy) byl premiantem a matikovým přeborníkem, prohlásila, že je teda na tom gymplu nic moc neučí a že má z jejího pohledu značné mezery. Pravda je, že se asi těžko najde modul, který by vyhovoval všem dětem i pedagogům stejně. Tam, kde se jedno dítě po 5 minutách nudí, tak druhé zoufale přemýšlí, jak úlohu pochopit. Já si naopak myslím, že různé specializované třídy a víceletá gymnázia jsou řešením. Talentované děti jedou napřed a mohou se zabývat těžšími příklady, děti, kterým matematika tolik nejde, mají víc příležitostí se jí zabývat do hloubky a více procvičovat. Jde spíš jen o to, aby nevznikala ona kastace - my jsme chytří, vy blbí. To je ale problém spíš celé české společnosti než jen matematiky - každý, kdo v něčem vyniká, stává se dokonalejším, zatímco člověk průměrný nebo slabší je na okraji zájmu a spíš je tlačen dolů. S tím nic nenadělá ani návštěva zahraničních pedagogů. A mimochodem - příklad pro zajímavost: vzdálená příbuzná žije po emigraci mnoho let v Kanadě a má 3 děti, z toho nejstarší holčička je stejně stará jako ta moje. Gábinka mluví dobře anglicky, hůř česky (s patrným akcentem), navštěvuje francouzskou školu, takže mluví i částečně francouzsky, ale při své loňské návštěvě v Čechách nebyla schopná přečíst větu v knížce (ani anglické), píše jen tiskace a ještě mizerně, nespočítá jednoduchý početní příklad (o malé násobilce nemluvě) a celkově působí dost dezorientovaně. Třeba to jednou dohoní jinak, ale kdy a jak? Pořád nenacházím kompromis mezi českým šprtáním nesmyslů nazpaměť a americkým "vegáčem", kdy škola po dětech prakticky nic nechce. Doufám, že než moje děti dostudují, české školství se pohne správným směrem, ale pořád čekám na informaci, co je vlastně ten "správný směr"....
 Lida a 2holky 


Re: Matematika a škola vůbec 

(12.8.2002 13:25:34)
Sarko,

najit "ten spravny smer" je opravdu tezke a ruzne staty a jejich pedagogove si s tim lamou hlavu.
Ze sve zkusenosti vim, ze cesky system "biflovani" sice nauci jedince "znat" mnoho veci, ale pouzit je vubec neumeji, neumeji diskutovat, neumeji se spravne ptat, neumeji vyjadrit svuj vlastni nazor. Veskere "soutezeni" je jenom v tom, kdo umi vysypat z rukavu co nejvice "faktickych" informaci.

Na rozdil od napr. anglickeho systemu, kde nyni ziji. Jak spravne rikas, podle tve kanadske kamaradky, ja jsem se zde setkala s vysokoskolaky, kteri v pomeru s nasimi vysokoskolaky toho moc nevi - myslim tim, kolik toho vysypou z rukavu. Na druhou stranu to jsou lide, kteri dokazi diskutovat, zamyslet se nad problemy, hledat reseni, vi, kde si potrebne informace najit, kdyz je potrebuji apd.


Idealni by bylo asi neco mezi tim. Ale jak to zkombinovat, kdyz jsou to dve naprosto odlisna pojeti vyuky?
 Mirka, 1 dítě 


Re: Re: Matematika a škola vůbec 

(12.8.2002 13:30:57)
Jen z vlastní zkušenosti: nejčastější věta studentů střední školy je: "Já tomu nechci rozumět, já chci prolézt školu, abych mohl vydělávat a jít z domu..." a bohužel, pokud přitvrdíme, doletí na nás rodiče...smutné, že? Z toho, že by studenti měli vědět, co vlastně dělají, jsem vyrostla během asi tří let...
 Štěpánka, 2 kluci 
  • 

Re: Re: Re: Matematika a škola vůbec 

(25.2.2003 21:42:45)
Ucim na viceletem gymnaziu. Neni otazka, zda se studenti maji biflovat, ci ne, je otazka, aby vubec neco delali. Jak si jinak vysvetlit, ze na moji otazku: Jak byste resil tento priklad? (procvicovani probraneho uciva) mi jeden student odpovedel: Ja? Vy mi to preci mate vysvetlit.....A v matematice opravdu o zadne biflovani preci nejde, ale je nutne zapojovat mozek a myslet. A to proste dnesni studenty prilis boli.
 Lida a twins 


Re: Re: Re: Re: Matematika a škola vůbec 

(26.2.2003 14:04:51)
Vis, Stepanko, ja ti musim trochu oponovat. Jsem puvodne vystodovana ucitelka matematiky, ale ucit jsem nesla, jelikoz nesouhlasim s metodou, jakou se u nas uci, a jinou metodu by mi samozrejme nikdo nepovolil.


Co se tyce "biflovani" a "nebiflovani" v matematice. Ja osobne si myslim, ze matematika se samozrejme "biflovat" neda. Te se bud rozumi nebo nerozumi. Spousta ucitelu a rodicu vsak stale nechava deti sedet hodiny a hodiny nad knihou matematiky, bez toho, aby zadany problem s ditetem prosli, a zjistili, v cem vlastne zadrhel je a cemu vlastne nerozumi a znova mu to vysvetlit. To neni v tom, ze je nekdo liny myslet.
Takze, svym zpusobem mel ten tvuj student pravdu. Ty jsi tam opravdu od toho, aby si zjistila, proc a cemu konkretne ten student nerozumi a co mu zabranuje v tom, aby priklad vyresil (pokud to ovsem dalsi podminky, jako tridy o 35 studentech vubec dovoluji).
 štěpánka 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Matematika a škola vůbec 

(2.3.2003 20:57:25)
Mila Lido, mas samozrejme v mnoha vecech pravdu. Ja si myslim, ze nepochopeni matematiky vetsinou spociva v tom, ze nekde v minulosti bylo neco zanedbano, tim myslim spatne pochomeno, necemu nebylo porozumeno (setkavam se s detmi kolem 12 let). Casto staci zjistit, kde je problem a dovysvetlit.
S tim, ze se Ti nelibi metody ve skole nemohu souhlasit. Dneska je opravdu jedno, jaké metody vyuzivas. Skoro bych rekla, ze vsechno nove a neobvykle je prijimano kladne studenty i vedenim skoly. Osobne bych obcas uvitala napady na alespon "oziveni". Treba jeste v budoucnu do skoly zavitas?
A taky si myslim, ze kdyz v rovnici zmenis jen cisla a pismenka, mohl by to napodruhe vyresit, je-li postup obdobny.
 ladka 
  • 

dělení dětí 

(13.9.2012 20:09:19)
je zajímavé, že dělení dětí na nadané a méně nadané kritizují britští učitelé. V zemi, kde zase děti chodí do školy podle toho, kolik si rodiče mohou dovolit zaplatit. Je to trochu jiná "segregace", ale pořád je to ten stejný problém. A že se tomu věnuje největší část článku.

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2020 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.