| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Malí čtenáři

 Celkem 22 názorů.
 Mmiky (Kačka6/02,Zuzi6/07) 


čtení u malých dětí 

(26.1.2004 14:04:42)
Zajímalo by mě, jak je to obecně s učením či neučením malých dětí číst dříve než jdou do školy. Nám zakázali 18 měsíční dceři písmenka vůbec ukazovat. Pozná všeho všudy A a B. Podle mě je to stejné, jako když vidí auto nebo kočku a pozná co je to, tak stejné je to u ní u písmenek. Bylo nám řečeno, že se děti vůbec nemají učit číst než jdou do školy. V čem můžou mít problém, že je to potom ve škole nebaví?
Dalším problémem je, že skoro ve všech dětských leporelech je obrázek a vedle něj je napsáno, co je to (a to i u obrázků pro opravdu malé děti), tak nevím, jak jí písmenka nemám neukazovat. Takže to řešíme tím, že když to svoje A nebo B pozná, že jí pochválíme a je to...
 petr 
  • 

Re: čtení u malých dětí 

(26.1.2004 15:48:51)
Myslím, že děti přijímají podněty okolního světa a jsou-li dost zralé, začnou se s nimi zabývat. Důležité je, tyto podněty jim nabízet tak, aby měly o čem přemýšlet. Nebudu-li chtít, hlavičku si ničím nezasekají.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: čtení u malých dětí 

(26.1.2004 18:47:31)
Já myslim, že neni důvod, aby děti nečetly, pokud samy chtějí a zajímají se. Nevim, kdo vám písmenka zakazoval, ale obávám se, že mluvil trochu z cesty...
 Irena, 1 Beruska 
  • 

Re: rozlisujme cteni a rozpoznavani pismen !!! 

(26.1.2004 19:44:59)
Kdyz dite pozna pismenka, jeste to neznamena ze cte.
Nase dcera se taky brzy zajimala o pismenka a kolem 2 let jich umela pojmenovat asi 5. To ji vice mene vydrzelo uz rok a pul, s tim, ze obcas nejake pismenko zapomene a misto nej se stane atraktivni jine. Take je uz umi i psat. Sama chodi a pta se, co napsala (nebo podle neceho opsala), tak ji to rikame, ale zadne slabiky ani slova neskladame - a ona take ne - proste A je A jako domecek je domecek.
Takze pokud dite rozezna pismenka, tak se nejedna o cteni.
Jen tak mimochodem - v Britanii nebo i v USA se uz 3-lete deti uci ve skolce rozeznavat pismenka - hravou formou - treba vybarvovanim apod. Ve 4 letech jich vetsina uz napise svoje jmeno (tiskace).
 Mana. 


Re: Re: rozlisujme cteni a rozpoznavani pismen !!! 

(26.1.2004 21:08:50)
Taky si myslim, ze je rozdil ve cteni a rozpoznavani pismenek. Alex pozna 3 pismena, ma je stejne za obrazky. Jenom se mu na tom libi, ze to umi vyslovit, je to mnohem jednodussi nez slova, jinak jeste moc nemluvi. Kdyz mi ukazuje na pismeno, jak na obrazek, tak mu to prece prectu. A kdyz by se sam zacal zajimat o cteni, tak mu s tim pomuzu a to ze by se pak ve skole nudil mi prijde nesmyslny. Manzel je ind a tam se deti uci cist a psat uz ve skolce od 3 let. Takze jemu prijde sileny, ze u nas se chodi do skoly az od 6 :).
 Mmiky (Kačka6/02,Zuzi6/07) 


Re: Re: Re: rozlisujme cteni a rozpoznavani pismen !!! 

(26.1.2004 21:59:00)
Jsem ráda, že naše KAčenka není jediné dítě, které se už takhle malé zajímá o písmenka. Nedělám si iluze, vím, že ty písmena bere jako obrázky a stejně tak vím, že pokud bude chtít znát další písmenka, že jí bránit nebudu. Nikdo jí nenutil, aby poznala A a B. Taky zatím moc nemluví a ta jednotlivá písmenka jsou pořád jednoduší než slova jako talíř nebo zajíc (což jsou naše nejnovější). A když je zapomene, tak se je ve škole naučí znovu....
 Petra, Sandra, Samuel, bříško 


Re: čtení u malých dětí 

(26.1.2004 21:35:12)
Já si nemyslím, že omezovat přirozenou zvídavost dítěte je dobré. Prostě když se mne zeptá na cokoli, tak samozřejmě odpovím. A když se zeptá na písmeno, tak odpovím taky. Sandra se naučila první písmena v 15 měsících, v dubnu bude mít 3 roky a pozná celou abecedu a snaží se číst slova, nikdo ji k tomu nenutil, prostě ji to zajímalo. Komunikační schopnosti a slovní zásobu má perfektní, je v tomhle jako předškolák (používali jsme Babyplus, tak asi proto) a knížky hrozně miluje, baví ji, když jí čteme i když si je prohlíží sama. Když iniciativa vychází z dítěte a není k ničemu nuceno, tak nikdy není na nic příliš brzy.
 Milena, 3 koťátka 


Re: čtení u malých dětí 

(27.1.2004 22:21:52)
Mmiky, kdo vám zakázal dceři písmenka ukazovat?
 Mmiky (Kačka6/02,Zuzi6/07) 


Re: Re: čtení u malých dětí 

(28.1.2004 23:07:04)
když jsme byli na 18. měsíční prohlídce, tak nám řekli, že jí písmena nemám ukazovat a motat jí tím hlavu, že se má učit obrázky a tak. Jenže ty písmenka jsou fakt všude a jí se to líbí. Taky hrozně ráda přehrabuje krabici s umělýma písmenkama co mají starší bratranci a ukazuje písmenka a chce aby jsme jí řekli, co je to a když najde to svoje A a B, tak jásá a hned nám je ukazuje a říká... Nebudu si z toho dělat hlavu. Beru to tak, že to bere jako by to byly ty obrázky. Tak snad jí to pak nebude dělat problém, až bude starší...
 16.5Salám&Lajka14 


Zajímavé, 

(26.1.2004 18:13:36)
to dám přečíst své matce. :o) Naučila jsem se sama číst ve dvou a půl letech, ve třech a půl jsem četla plynně... tuhle diagnózu jsem pravda dodneška neznala, ale ty ostatní, které jsem během života získala, celkem stačí. :o)
 Jana+kluk 8r.+Barunka 1,5 r. 


Re: Zajímavé 

(27.1.2004 9:49:17)
Taky jsem o tom ještě neslyšela, ale s hrůzou zjišťuju, že náš syn má podobné příznaky. Písmena a číslice se ale naučil ve 2 letech tak, že se ptal, co je na SPZ. Přece jsme mu museli odpovědět, když chceme, abychom ukojili jeho zvídavost a aby se ptal dál. Je blbost se vymlouvat jen proto, že dítě nezapadá do tabulek. Číst se naučil v 5 letech o prázdninách, když jsme mu s babičkou četli čtyřlístky, znal to zpaměti a pak najednou začal slabikovat. Čísla ho fascinují od malička, u zápisu předváděl počet do záporných čísel, ale je fakt, že když netrénuje, tak to zapomíná. Občas nám ale připadá, že opravdu nechápe, co po něm chceme. Nicméně po doktorech s ním běhat nebudu, za chvíli budeme mít všichni nějakou diagnozu, když nebudeme zapadat do průměru.
Já jsem se naučila číst a počítat opravdu sama podle slabikáře a početnice, ale to mi už bylo 6 let, naštvala jsem se, že mne nevzali do školy, jsem narozena v září a všechny moje kamarádky šly do školy a mě to nepovolila doktorka. Tak jsem chtěla v vánocům učebnice a za pár dní jsem se z nich naučila číst.
 Zuzana Masopustová 
  • 

dovysvětlení ke článku 

(14.4.2004 15:18:06)
Ani nevím, jak se zde tento článek ocitnul. Byl psaný pro časopis Psychologie dnes.
Nicméně když už je tu a já ho tu (ještě ke všemu náhodou) objevila, nedá mi to, se k tomu nevyjádřit a nedovysvětlit, co je podle mého názoru vysvětlit potřeba.
To, že se dítě naučí číst v předškolním věku, ještě neznamená, že je hyperlektik. Buď ho to naučí rodiče, nebo se to naučí samo. Pokud ho to rodiče naučí, je to jejich věc (zde je spíš dobré zamyslet se nad tím, proč ho to učí? Protože se o to dítě zajímá? Nebo protože mají rodiče potřebu mít geniálního potomka a ukázat to světu?).
Pokud se dítě naučí číst ve velmi brzkém věku samo, aniž by ho to někdo cíleně učil, pak:
* může být - a s největší pravděpodobností je hyperlektické, ale ve smyslu, v jakém tento pojem užívá prof. Matějček - v tomto případě je hyperlexie pouhé označení skutečnosti, že se dítě naučí číst velmi brzy (jakýsi opak k dyslexii); s velkou pravděpodobností je to spíš příznak vysoké inteligence než čehokoliv jiného
* je-li hyperlektické v tom smyslu, v jakém je hyperlexie vysvětlována ve výše uvedeném článku, je to jen přidružený symptom, spíš plus než minus... hyperlexie se může objevovat u dětí s vývojovými poruchami. V žádném případě ale není diagnózou, dokonce ani diagnostickým kritériem pro jakoukoliv poruchu. Neznamená to tedy, že pokud je dítě hyperlektické, má nějakou vývojovou poruchu (autismus, ADHD..). Naopak - má-li dítě nějakou z těchto poruch a navíc je hyperlektické, je zde příležitost této výjimečné schopnosti a zájmu využít ve prospěch dítěte a při jeho výchově. To měl být hlavní smysl článku, ale nějak to zřejmě nevyplynulo.
 Valkýra 


Taky jsem brzy četla... 

(27.1.2004 9:38:15)
Myslím si, že to, že dítě brzy čte, samo o sobě nevadí, pokud mu to nebrání v rozvíjení jiných činností. Dcera taky ve dvou letech rozlišovala písmena, dokonce si je v MS Word přepisovala na počítači, ale pak její zájem opadl. Skutečně číst začíná až teď, v první třídě, ale víc než o sezení u knih má zájem o pohybové aktivity.
Já jsem plynule četla od čtyř let a místo abych běhala po hřišti, chodila jsem s babičkou za ruku a četla nápisy na obchodech. Doma jsem četla všechno, co mi přišlo pod ruku a rodiče byli spokojení, byla jsem tichá, hodná a na čas nenáročná holčička, pořád zalezlá někde u knížek. Jenže ve škole jsem byla za exota, neznala jsem žádné kolektivní hry (dodnes nenávidím míčové hry), v pohyblivosti jsem stejně starým dětem nestačila a těžko jsem hledala kamarády. Byla jsem samotářská a nesamostatná. Rodiče, místo toho, aby mě přihlásili do kroužků a vzbudili u mě zájem o pohyb a společnost dětí, usoudili, že jsem dřevo a máma se styděla jít se mnou i do tanečních. A tam se najednou ukázalo, že tanec mě baví, chodila jsem potom i do tanečního klubu a dokonce jsem na gymplu excelovala i v gymnastice! Ostatní sportovní aktivity jsem objevovala až s mým mužem. Do té doby jsem měla jedinou kamarádku, která byla taky absolutně nesportovní typ, chodily jsme jenom na procházky.
Vcelku můžu říct, že předčasné čtení mi zkomplikovalo život tím, že jsem se dlouhou dobu rozvíjela jednostranně a pro rodiče to bylo pohodlné. Díky tomu jsem měla a mám nízké sebevědomí a v životě jsem rozhodně žádnou díru do světa neudělala.
Proto u dcery dbám na to, aby se rozvíjela po všech stránkách, čtení jsem jí nezakazovala, ale ani nepodporovala a sama si vybrala, co ji bude bavit. Chodí tancovat, plavat, na gymnastiku, aktivně žijeme i o víkendech. Nasedí se ještě dost a dost. P.
 Jana 
  • 

Re: Taky jsem brzy četla... 

(27.1.2004 11:21:15)
Ten clanek je velmi zajimavy, ale podle me neni treba podlehat panice, pokud dite zecne cist nebo pocitat prilis brzo. Taky jsem se naucila cist sama, ve ctyrech letech jsem uz plynule cetla a v sesti jsem zacala chodit do knihovny, protoze svoje knizky doma jsem mela uz prectene. Navic jsem v sesti letech naucila cist sveho ctyrleteho bratra, aby "neotravoval" a cetl si sam (podobne to bylo s dalsim mladsim bratrem). Presto nikdo z nas nemel pozdeji zadne potize se ctenim ani s ucenim, vsichni jsme se bez problemu dostali na vysokou skolu, na zcela rozdilne obory, meli jsme spoustu ruznych zajmu... Jedine, co nam zustalo, ze to vsichni dodnes vsichni se ctenim "prehanime" :-)
 Jana+kluk 8r.+Barunka 1,5 r. 


Re: Taky jsem brzy četla... 

(27.1.2004 13:16:31)
My jsme právě proto dali kluka do školy s individuálním přístupem, právě proto, aby nebyl za exota a aby ho zabavili. On sice uměl číst a počítat, ale od malička odmítal vzít tužku do ruky a správně držet tužku jsme ho donutili až na konci první třídy. Sice strašně škrábe, ale už mu to jde. Navíc jsme ho nechali chodit ve škole na různé kroužky a zůstává odpoledne v družině, kde si hraje s dětmi, chodějí ven a učitelky se jim dost věnují ve srovnání s tím, co jsme zažili v dětství my.
 Jitka, dcera 9 let 
  • 

My jsme tedy brzy nečetli! 

(28.1.2004 12:21:52)
Pokud vím, tak já i všichni moji blízcí jsme se naučili číst až s nástupem do školy.Když nastupovala do 1. třídy moje dcera, měla jsem z toho málem mindrák, protože téměř "každý" už četl. Tiskací písmenka znala všechny, hodně jsme jí od malička četli a knížky měla už tehdy velice ráda, ale číst, číst tedy opravdu neuměla. Ve škole to pak zvládala skvěle a světe div se, trošku problémy začaly mít děti, které už číst "uměly". Jak nám vysvětlila paní učitelka, mnohdy prý nečetly správně, nechápaly, co to jsou slabiky, sice přečetly, ale nerozuměly co.... a z toho pak pramenily jejich problémy s psaním. Nakonec z toho celkově vyšly lépe děti, co před nástupem do školy číst neuměly. Aspoň pokud to mohu posoudit z okolí své dcery. Je to náhoda?
Dcera je dnes náruživou čtenářkou, píše velice dobře a češtinu má ráda.
 Helena,dvojčata3,5 kluci 
  • 

Re: A my zase čteme 

(24.2.2004 0:24:29)
Kluci se naučili písmena na SPZ, nyní sami začali číst jednoduchá slova i je sami skládají a rozumí jim.V knížkách -převážbě encyklopediích napřed luští nadpisy.začali s tím sami, nikdy jsem je k tomu nevedla i když jsem se naučila číst zcela sama v 5 letech a vždy jsem textu rozumněla. Myslím že ve vašem příspěvku se jedná převážně o děti ctižádostivých rodičů, kteří je tomu záměrně učí a tím jim čtení akorát znechutí - např. můj bratr nemůže přenést přes srdce že jeho dcera starší o rok než kluci písmena nezná, ani znát nechce a chce jí je učit - čemuž se neteř usilovně brání. Myslím ,že dětem , které se naučily číst samy, se čtení neznechutí nikdy.
 MaminaM (2 baby, 13 a 5) 
  • 

V článku ide o INÉ deti 

(2.2.2004 21:49:26)
Myslím si, že autorka skôr chcela upozorniť na rozvoj autizmu a novšie diagnostikovaného Aspergerovho syndrómu, ktoré sa môžu okrem iného prejaviť aj "genialitou" vo veľmi včasnom (18 mes.) rozoznávaní písmeniek a čítaní (3 r.a menej). Tu treba naozaj sledovať aj iné príznaky, Obzvlášť u malých "aspergerov" je niekedy ťažké zistiť, že dieťa s nadpriemerným IQ má túto diagnózu.
NIČ Z FAKTOV V ČLÁNKU sa však nemusí sledovať u detí, ktoré majú primerané sociálne prejavy a neukazujú známky narušenej sociálnej komunikácie. Jednoducho povedané: čipernému, spoločenskému a šikovnému dieťaťu netreba v o včasnom čítaní brániť! Rozvíja to jeho svet a otvára nové možnosti poznania. Zdravé dieťa je šťastné, keď môže poznávať, objavovať, učiť sa. Prosím, neoznačujme ho hneď za "hyperlektika" a nediagnostikujme ho!
 klinicky logoped 
  • 

Re: V článku ide o INÉ deti 

(2.2.2004 22:56:02)
PLne s Vami souhlasim. Tento clanek pojednava o detech s projevy autismu. A docela muze zpusobit zdeseni u rodicu, jejichz dite ma zajem o pismenka prilis brzy. A souhlasim s Vami, že pokud se jedna o zdrave, prospivajici dite, psychicky i socialne v norme svemu veku, ktere ma zajem o pismenka - neni se treba desit. Je to zcela normalni,ze poznava pismena, tak jako pozna na obrazku psa nebo kocku.

A naopak z me 15 ti lete praxe vyplyva, že u urcitych typu deti, ktere k nam dochazeji na logopedii ( maji logopedicky problem) a pracujeme S NIMI NA ROZVOJI SLOVNI ZASOBY, VETNE STAVBY, VYJADřOVANI A ARTIKULACE, zaciname v dobe odkladu skolni dochazky i s pocatky cteni, nebot detem to nesmirne pomaha na pocatku skolni dochazky a pomaha to i k fixaci vyvozenych hlasek v artikulaci. NIkdy vsak to neni klasicke uceni cteni,ale je to hra - s magnetickymi pismeny, vystrihovankami,..apod.A cela cinnost musi byt radost.(Dite nesmi byt nasilim nuceno.) A to uz je zase v rukach odbornika, aby si dite predem pripravil tak, aby cteni nebylo pro dite obtizne.

Zaver: Klasicky deti neucit cist a nenutit je k tomu, ale rozvijet zvidavost deti, rozvijet dite po vsech strankach(zrakove, sluchove vnimani, pamet, pozornost, motorika hruba, jemna, psani, kresleni...) s tim, ze ukazovani pismen a jejich vystrihovani a vybarvovani je take bajecna hra........
A zadne strachy z hyperlexie.
 Misa3 


Re: Re: V článku ide o INÉ deti 

(24.2.2004 1:40:10)
Clanek je pro sirsi verejnost ponekud nevhodny, protoze mnoho rodicu naprosto normalnich deti bude zdeseno tim, ze to, co pokladali za skvele, ze se dite naucilo samo cist a spoustu hodin travi ve svem vysnenem svete je neco patologickeho. Je rozdil mez tim kdy jde skutecne o poruchu a kdy uzavrenost ve vlastnim svete muze dite poskodit, a kdy je to dusledek jeho uteku pred realitou, ktere je pro ne z ruznych duvodu prilis obtizna k pochopeni. A nekdy dite skutecne tihne k samotarstvi, aniz by to svedcilo o autismu. Nekdy to je nedostatek podnetu ze strany dospelych, protoze dite ktere pozna pribehy, ktere si muze samo precist a o kterych muze snit, si skutecne vytvori jiny svet do ktereho se utika v pripade neprijemnosti a ohrozeni. Nekdy i takto vznikly vlastni svet muze byt zpusoben izolovanosti, nepochopeni a osamelosti ze strany dospelych. Ale vetsinou je cteni obohacenim zivota ditete, ktere zije v normalnim zazemi. Pokud bych to mela nejak hodnotit pripada mi mnohem skodlivejsi zavislost na PC hrach, ktere v diteti nerozvijeji ani fantazii ani podobne prinosne sklony a jen ho v pravem slova smyslu od reality izoluji.

 Eli děti 5+3 
  • 

písmenka od 20ti měsíců 

(12.3.2004 20:30:06)
Tak v tolika začal syn poznávat písmenka.Ve 24měs. už poznal bezpečně všechna a tak se stále zdokonaluje.Dnes plynně čte je mu 5,5 roku.Je také podzimní,tak nyní po psychol.vyš byl poslán do školy.Sama jsem trochu v šoku,neb jsem počítala se 7mým rokem.Malej,nedonošenej a všechno dohnal.Nasává vědomosti ze všech stran,tak mu přeci nebudem bránit.Mám strach co to udělá v kolektivu 7letých,ale co by dělal příští rok to nevím.Možná násobilku.Dost se píše o postižených dětech ,ale jak s těmito čertíky,to moc rad není.Zkusíme klub rodičů pro pro tyto případy a tam nám třeba poradí více.Rodičové držte se !Eli
 Evča, 5+1,5 
  • 

Re: písmenka od 20ti měsíců 

(26.10.2004 22:02:17)
Ahoj E¨li, konečně jsem se dostala k tomu, abych řešila naší velmi podbnou situaci. Náš Ondráš Měl na chlup stejný zájem - ve 20 ti měsících sám projevil zájem o písmenka, ve 2 letech všechny znal. Ve 3,5 roku četl aniž by slabikoval. Tomu předcházela fáze, že si zapamatoval více jak 10 knížek slovo od slova, když jsme mu je asi tak 3x přečetli. Nyní v 5 letech si sám čte především encyklopedie. Počítat umí celkem slušně, chápe násobilku i dělení. Dokonce se i sám občas snaží psát psací písmenka. Fakt nechápu co bude v té první třídě dělat. Okamarády nemá nouze, chodí s nimi ven i když jsou o 2-3 roky starší. Zajímali jsme se o to dát ho do 2. třídy , ale v PPP nám to nedoporučili, protože to prý není běžné. Tož uvidíme za rok. Taky se držte. Eva

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde

Všechna témata


(C) 1999-2020 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.