| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Malí čtenáři

 Příspěvky 110 z 22 [Dalších 12 >>]
  • 
26.10.2004 22:02:17
Ahoj E¨li, konečně jsem se dostala k tomu, abych řešila naší velmi podbnou situaci. Náš Ondráš Měl na chlup stejný zájem - ve 20 ti měsících sám projevil zájem o písmenka, ve 2 letech všechny znal. Ve 3,5 roku četl aniž by slabikoval. Tomu předcházela fáze, že si zapamatoval více jak 10 knížek slovo od slova, když jsme mu je asi tak 3x přečetli. Nyní v 5 letech si sám čte především encyklopedie. Počítat umí celkem slušně, chápe násobilku i dělení. Dokonce se i sám občas snaží psát psací písmenka. Fakt nechápu co bude v té první třídě dělat. Okamarády nemá nouze, chodí s nimi ven i když jsou o 2-3 roky starší. Zajímali jsme se o to dát ho do 2. třídy , ale v PPP nám to nedoporučili, protože to prý není běžné. Tož uvidíme za rok. Taky se držte. Eva
  • 
14.4.2004 15:18:06
Ani nevím, jak se zde tento článek ocitnul. Byl psaný pro časopis Psychologie dnes.
Nicméně když už je tu a já ho tu (ještě ke všemu náhodou) objevila, nedá mi to, se k tomu nevyjádřit a nedovysvětlit, co je podle mého názoru vysvětlit potřeba.
To, že se dítě naučí číst v předškolním věku, ještě neznamená, že je hyperlektik. Buď ho to naučí rodiče, nebo se to naučí samo. Pokud ho to rodiče naučí, je to jejich věc (zde je spíš dobré zamyslet se nad tím, proč ho to učí? Protože se o to dítě zajímá? Nebo protože mají rodiče potřebu mít geniálního potomka a ukázat to světu?).
Pokud se dítě naučí číst ve velmi brzkém věku samo, aniž by ho to někdo cíleně učil, pak:
* může být - a s největší pravděpodobností je hyperlektické, ale ve smyslu, v jakém tento pojem užívá prof. Matějček - v tomto případě je hyperlexie pouhé označení skutečnosti, že se dítě naučí číst velmi brzy (jakýsi opak k dyslexii); s velkou pravděpodobností je to spíš příznak vysoké inteligence než čehokoliv jiného
* je-li hyperlektické v tom smyslu, v jakém je hyperlexie vysvětlována ve výše uvedeném článku, je to jen přidružený symptom, spíš plus než minus... hyperlexie se může objevovat u dětí s vývojovými poruchami. V žádném případě ale není diagnózou, dokonce ani diagnostickým kritériem pro jakoukoliv poruchu. Neznamená to tedy, že pokud je dítě hyperlektické, má nějakou vývojovou poruchu (autismus, ADHD..). Naopak - má-li dítě nějakou z těchto poruch a navíc je hyperlektické, je zde příležitost této výjimečné schopnosti a zájmu využít ve prospěch dítěte a při jeho výchově. To měl být hlavní smysl článku, ale nějak to zřejmě nevyplynulo.
  • 
12.3.2004 20:30:06
Tak v tolika začal syn poznávat písmenka.Ve 24měs. už poznal bezpečně všechna a tak se stále zdokonaluje.Dnes plynně čte je mu 5,5 roku.Je také podzimní,tak nyní po psychol.vyš byl poslán do školy.Sama jsem trochu v šoku,neb jsem počítala se 7mým rokem.Malej,nedonošenej a všechno dohnal.Nasává vědomosti ze všech stran,tak mu přeci nebudem bránit.Mám strach co to udělá v kolektivu 7letých,ale co by dělal příští rok to nevím.Možná násobilku.Dost se píše o postižených dětech ,ale jak s těmito čertíky,to moc rad není.Zkusíme klub rodičů pro pro tyto případy a tam nám třeba poradí více.Rodičové držte se !Eli
24.2.2004 1:40:10
Clanek je pro sirsi verejnost ponekud nevhodny, protoze mnoho rodicu naprosto normalnich deti bude zdeseno tim, ze to, co pokladali za skvele, ze se dite naucilo samo cist a spoustu hodin travi ve svem vysnenem svete je neco patologickeho. Je rozdil mez tim kdy jde skutecne o poruchu a kdy uzavrenost ve vlastnim svete muze dite poskodit, a kdy je to dusledek jeho uteku pred realitou, ktere je pro ne z ruznych duvodu prilis obtizna k pochopeni. A nekdy dite skutecne tihne k samotarstvi, aniz by to svedcilo o autismu. Nekdy to je nedostatek podnetu ze strany dospelych, protoze dite ktere pozna pribehy, ktere si muze samo precist a o kterych muze snit, si skutecne vytvori jiny svet do ktereho se utika v pripade neprijemnosti a ohrozeni. Nekdy i takto vznikly vlastni svet muze byt zpusoben izolovanosti, nepochopeni a osamelosti ze strany dospelych. Ale vetsinou je cteni obohacenim zivota ditete, ktere zije v normalnim zazemi. Pokud bych to mela nejak hodnotit pripada mi mnohem skodlivejsi zavislost na PC hrach, ktere v diteti nerozvijeji ani fantazii ani podobne prinosne sklony a jen ho v pravem slova smyslu od reality izoluji.

Helena,dvojčata3,5 kluci
  • 
24.2.2004 0:24:29
Kluci se naučili písmena na SPZ, nyní sami začali číst jednoduchá slova i je sami skládají a rozumí jim.V knížkách -převážbě encyklopediích napřed luští nadpisy.začali s tím sami, nikdy jsem je k tomu nevedla i když jsem se naučila číst zcela sama v 5 letech a vždy jsem textu rozumněla. Myslím že ve vašem příspěvku se jedná převážně o děti ctižádostivých rodičů, kteří je tomu záměrně učí a tím jim čtení akorát znechutí - např. můj bratr nemůže přenést přes srdce že jeho dcera starší o rok než kluci písmena nezná, ani znát nechce a chce jí je učit - čemuž se neteř usilovně brání. Myslím ,že dětem , které se naučily číst samy, se čtení neznechutí nikdy.
  • 
2.2.2004 22:56:02
PLne s Vami souhlasim. Tento clanek pojednava o detech s projevy autismu. A docela muze zpusobit zdeseni u rodicu, jejichz dite ma zajem o pismenka prilis brzy. A souhlasim s Vami, že pokud se jedna o zdrave, prospivajici dite, psychicky i socialne v norme svemu veku, ktere ma zajem o pismenka - neni se treba desit. Je to zcela normalni,ze poznava pismena, tak jako pozna na obrazku psa nebo kocku.

A naopak z me 15 ti lete praxe vyplyva, že u urcitych typu deti, ktere k nam dochazeji na logopedii ( maji logopedicky problem) a pracujeme S NIMI NA ROZVOJI SLOVNI ZASOBY, VETNE STAVBY, VYJADřOVANI A ARTIKULACE, zaciname v dobe odkladu skolni dochazky i s pocatky cteni, nebot detem to nesmirne pomaha na pocatku skolni dochazky a pomaha to i k fixaci vyvozenych hlasek v artikulaci. NIkdy vsak to neni klasicke uceni cteni,ale je to hra - s magnetickymi pismeny, vystrihovankami,..apod.A cela cinnost musi byt radost.(Dite nesmi byt nasilim nuceno.) A to uz je zase v rukach odbornika, aby si dite predem pripravil tak, aby cteni nebylo pro dite obtizne.

Zaver: Klasicky deti neucit cist a nenutit je k tomu, ale rozvijet zvidavost deti, rozvijet dite po vsech strankach(zrakove, sluchove vnimani, pamet, pozornost, motorika hruba, jemna, psani, kresleni...) s tim, ze ukazovani pismen a jejich vystrihovani a vybarvovani je take bajecna hra........
A zadne strachy z hyperlexie.
MaminaM (2 baby, 13 a 5)
  • 
2.2.2004 21:49:26
Myslím si, že autorka skôr chcela upozorniť na rozvoj autizmu a novšie diagnostikovaného Aspergerovho syndrómu, ktoré sa môžu okrem iného prejaviť aj "genialitou" vo veľmi včasnom (18 mes.) rozoznávaní písmeniek a čítaní (3 r.a menej). Tu treba naozaj sledovať aj iné príznaky, Obzvlášť u malých "aspergerov" je niekedy ťažké zistiť, že dieťa s nadpriemerným IQ má túto diagnózu.
NIČ Z FAKTOV V ČLÁNKU sa však nemusí sledovať u detí, ktoré majú primerané sociálne prejavy a neukazujú známky narušenej sociálnej komunikácie. Jednoducho povedané: čipernému, spoločenskému a šikovnému dieťaťu netreba v o včasnom čítaní brániť! Rozvíja to jeho svet a otvára nové možnosti poznania. Zdravé dieťa je šťastné, keď môže poznávať, objavovať, učiť sa. Prosím, neoznačujme ho hneď za "hyperlektika" a nediagnostikujme ho!
28.1.2004 23:07:04
když jsme byli na 18. měsíční prohlídce, tak nám řekli, že jí písmena nemám ukazovat a motat jí tím hlavu, že se má učit obrázky a tak. Jenže ty písmenka jsou fakt všude a jí se to líbí. Taky hrozně ráda přehrabuje krabici s umělýma písmenkama co mají starší bratranci a ukazuje písmenka a chce aby jsme jí řekli, co je to a když najde to svoje A a B, tak jásá a hned nám je ukazuje a říká... Nebudu si z toho dělat hlavu. Beru to tak, že to bere jako by to byly ty obrázky. Tak snad jí to pak nebude dělat problém, až bude starší...
Jitka, dcera 9 let
  • 
28.1.2004 12:21:52
Pokud vím, tak já i všichni moji blízcí jsme se naučili číst až s nástupem do školy.Když nastupovala do 1. třídy moje dcera, měla jsem z toho málem mindrák, protože téměř "každý" už četl. Tiskací písmenka znala všechny, hodně jsme jí od malička četli a knížky měla už tehdy velice ráda, ale číst, číst tedy opravdu neuměla. Ve škole to pak zvládala skvěle a světe div se, trošku problémy začaly mít děti, které už číst "uměly". Jak nám vysvětlila paní učitelka, mnohdy prý nečetly správně, nechápaly, co to jsou slabiky, sice přečetly, ale nerozuměly co.... a z toho pak pramenily jejich problémy s psaním. Nakonec z toho celkově vyšly lépe děti, co před nástupem do školy číst neuměly. Aspoň pokud to mohu posoudit z okolí své dcery. Je to náhoda?
Dcera je dnes náruživou čtenářkou, píše velice dobře a češtinu má ráda.
Milena, 3 koťátka
27.1.2004 22:21:52
Mmiky, kdo vám zakázal dceři písmenka ukazovat?
 Příspěvky 110 z 22 [Dalších 12 >>]

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.