26.4.2009 18:48:10 katuba
Zrušme povinnou školní docházku
Ač učitelka, sice tedy ne na ZŠ, vřele s Vámi souhlasím! A vyšla bych ráda lidem Vašeho typu naproti. Máte pocit, že základní vzdělání je v době internetu ztrátou času? Proč tedy rovnou nezrušit povinnou školní docházku od páté třídy? Jsem pro. Odpadlo by to nekonečné dokazování, proč je vzdělání důležité, nejen dnes, ale dokonce i zítra. Že i znalost průměrných srážek v určité oblasti může být užitečná. Slyšel jste o tom, jak tehdy zasáhlo JV Asii ničivé tsunami? Jedna dívenka, která shodou okolností dávala ve škole pozor, si povšimla, že se děje něco vážného, když moře velmi výrazně ustoupilo. Varovala spoustu lidí, kterým to zachránilo život. Že Vám se to nestalo? Víte, to je tak. Vzdělání užitečné určitě je, ale záleží zejména na Vašich dětech jestli a jak je v budoucnu využijí a s prominutím, snad také i na Vašem přičinění, pomoci dětem některé věci pochopit, vysvětlit, zkrátka věnovat se jim. Nicméně pokud si trváte na svém názoru, a já si představuji že trváte, Vás si zkrátka ani neumím představit jako typ člověka, který by prozřel, pak jsem skutečně pro, aby povinná docházka končila v páté třídě. Chápu, že jsou mezi námi tací, pro které je vzdělání jen zbytečná přítěž, kteří chtějí vědět jen to, co potřebují na zítra, maximálně tak napozítří. Dokonce jsou mezi námi takoví, pro které je znalost většího množství různorodých fakt v nízkém věku snad dokonce i nebezpečná – všichni ti školní útočníci a střelci, sebevraždy kvůli prospěchu, vstup do různých hnutí, zejména neonacistických atd. Jsem pro, aby systém vzdělávání byl prostupný, aby školy vedly večerní školy pro pracující – dokončení 2. stupně a 3. stupeň s maturitou, pro případ, že by si to v praxi někteří časem rozmysleli a došli k závěru, že to vzdělání přece jenom k něčemu dobré je. Samozřejmě by večerní škola byla placená. Pomohlo by to výrazně oběma stranám, odpadlo by to nekonečné oboustranné trápení, leckdy z pohledu učitele zbytečná práce, nutit někoho se něco naučit, když nechce, a učitelé by si konečně finančně polepšili. Protože proč jsou učitelé mezi vysokoškolsky vzdělanými lidmi za proletáře? Jakou drzost mají všechny naše vlády, že srovnávají platy učitelů s platy řemeslníků, obchodníků a jiných? To je inflací vzdělání. Vzdělání je povinné, a každý si myslí, že je expert na všechno. Pořídí si Indesign, už je expert na grafiku, koupí si foťák a hned je z něj fotograf, udělá si web nebo blog a už je z něj novinář... atd. Jenomže rozdíly mezi amatérem a profesionálem tu jsou, pouze někteří je nechtějí vidět. A učit může, podle naší povinně vzdělané většiny, přece každý.
Otázka je, co s dětmi od páté třídy po plnoletost. Dříve pomáhaly na polích nebo v obchodě. Dnes by tedy asi visely na Vás, který musíte chodit do práce a nemáte podle všeho čas, jen devět let cosi pozorujete, abyste je zasvětil do praktického života. Ale ani to by nakonec nebylo špatné, nakonec proč má všechno u nás zajišťovat stát, proč má mít takové pravomoci, jsou to přece Vaše děti, Vy máte své názory, a výchova a příprava dětí na život není jen věcí školy, je to také Vaše věc, je to věcí všech.
Komu by to však nejspíše ublížilo, to by byly děti imigrantů, kteří často ač sami mají třeba vysoké vzdělání, na našem pracovním trhu ho příliš neužijí, těžko uvěří tomu, že u jejich dětí to bude jiné kafe. A pak samozřejmě romské děti. Problém bude všude tam, kde je oprávněné podezření, že na trhu práce může mít větší roli původ, než nejvyšší dosažené vzdělání. Tak se nad tím prosím zamyslete.
Odpovědět