| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovali?

 Celkem 85 názorů.
 ...j.a.s... 


Téma: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovali? 

(26.1.2022 11:20:43)
Inspirace vedlejší diskuzí, kde jsem se ptala, jaký smysl má oznamování každé písemky, když se pak dítě naučí jen na ten den. Dostalo se mi pár zajímavých názorů a je fakt, že má něco do sebe to oznamování, protože žák / student se tak může věnovat po škole nějaké zájmové činnosti nebo sportu, aniž by byl později ve stresu, že se nestihl připravit na další den.
Já jsem vyrostla v drilu, kdy se nic kromě pololetních písemek neoznamovalo a každou chvíli se psaly neohlášené desetiminutovky, aby se zjistilo, jak moc se učíme průběžně. Jo, pak když člověku bylo jeden den blbě, tak druhý den riskoval, že schytá kuli z desetiminutovky nebo zkoušení. Na druhou stranu mě tenhle dril naučil, abych se učila průběžně, což jsem rámcově využila i na VŠ, protože ne všechno se dá stihnout o zkouškovém. I na VŠ se člověk musí připravovat průběžně, např. načíst literaturu, takže ten dril nebyl úplně od věci.
Tady na rodině.cz je hodně učitelek, napadlo mne se tedy zeptat, jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ mají a jaký by preferovaly a zároveň, jestli se jim třeba nějakou změnu ve způsobu hodnocení podařilo prosadit.
Samozřejmě je to volné téma nejen pro učitelky. ~c~
 babi_ 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 12:00:31)
Mně tedy přijde normální a v pořádku, že by člověk měl mít stálý přehled, co se v jakém předmětu probírá - znát tu látku, protože jinak má přímo v hodině hodně ztížené chápání látky navazující, což ho dále limituje a znevýhodňuje oproti těm, co jsou stále "v obraze". Je v takové pak už stálé situaci "nerozumím nebo nevím přesně, oč jde", a když se pak píše oznámená velká písemka, pokouší se naučit všechno najednou. Buď se mu to podaří za cenu velkého vypětí a s malým efektem do budoucna (zase toho většinu zapomene), nebo se mu to ani nepodaří. Případně se tedy ani moc nepokouší, protože je to předem prohraná bitva.

Ovšem zkoušení a testy na známky jsou už zas jiná věc. Situace by neměla být ve smyslu "nachytat na švestkách", ani nutit všechny, co to nepoberou ve škole, aby se pořád doma učili, natož hodně, ale držet alespoň většinu s sebou už ze školy - čím mladší tím spíš.

Ověřovat, co žáci, studenti pobrali, a co je třeba doladit, ale nedělat z toho stresovou situaci - např. tedy aspoň opravitelné hodnocení znalostí (možnost opravit si známku), když už tedy jsme u známek. A to ověřování právě co nejčastěji - hned při výkladu nové látky zjišťovat, kdo je "s námi", a kdo ještě plandá. Další hodiny opakovat, prohlubovat, ověřovat klidně testíkama, co u koho uvízlo, ale beze strachu z chyb.





 Federika 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 12:01:06)
Moje děti měly vždycky plánované testy, zkoušení, odevzdávání projektu, všechno předem oznámené, jasně daný termín.
Je nesmysl myslet si, že se kvůli tomu děti nepřipravujou pravidelně, protože testy se píšou dost často, nic se nevynechá, jen prostě vědí dopředu, že teď se učí například v zeměpise Ameriku,zkoušejí si slepou mapu, připravujou projekt, probírají třeba vodstvo a ve čtvrtek si napíšou na to a to téma test.Můžou se tak postupně učit, tím, že se nemusí stresovat, že už v úterý , kdy se ještě nestihli připravit, budou zkoušení nebo budou psát test.
Já to tak ve škole neměla a dobře, na základce jsem se neučila, ale na gymplu to byl v tomhle směru jeden velkej stres. Bejt pořád perfektně připravenej , pořád čelit tomu, že mě může kdykoli kdokoli vytáhnou k tabuli, kdykoli se učitel rozčílí kvůli čemukoli, může zavelet" Tak to ne, milánkové, nas...jste mě, vytáhněte si papíry a píšeme...
Neohlášené testy a zkoušení je záležitost nepartnerská, zákeřná a do škol to nepatří.
 TaJ 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 13:07:16)
Federiko, mám to podobně...já sama jsem na základce taky měla samé neohlášené desetiminutovky, nebo přesně jak píšeš, občas vyučující prostě zahřímal, že když se neumíme chovat, tak si napíšeme teď hned test... Fakt to nebylo příjemný a to ani když se na to člověk průběžně koukal, já se tedy zrovna na základce učit musela...
U syna to mají tak, že větší písemky mají vždycky nejmíň týden dopředu oznámené, včetně témat, ze kterých to bude...takže mají dost času se na to naučit...jiná věc už je, že moje dítě mi od začátku tvrdí, že mu nejlíp vyhovuje se to naučit až ten večer před, že jinak toho stejně většinu zapomene, jak mají ve škole jiné předměty a dělá jiné úkoly...no asi jo, protože zatím mu to docela funguje...učit se něco průběžně postupně pár dní před testem mu prý nevyhovuje. Jinak malé testíky mívají i bez ohlášení, ale to je z věcí, které zrovna berou a pořád ve škole průběžně opakují, takže s tím problém nemá.
 Monty 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 12:08:53)
Náhodou na mě dnes ráno vybafl na FB tenhle článek.

Cituji:

Pojďme si ty největší mýty o vzdělávání rozebrat postupně.

Mýtus č. 1: Na chybu je třeba upozornit
To je úchylka východoevropského školství. Nikde jinde ve vyspělém světě nepracují s chybou tak jako u nás. Dobrá pedagogika radí hledat na výkonu žáka vždy to dobré. Neukazovat, kudy nelze, naopak vést tam, kudy lze. Nasměrovat k dobrým výsledkům. Proč v písance prvostupňového dítěte škrtat červeně písmenka, která jsou špatně, když můžeme podtrhat ta, která jsou dobře? Proč strhávat body za chyby, když naopak můžeme body získávat za správné odpovědi, práci navíc, dobrovolné úkoly a tak dále? V učení jazyků je upozorňování na chybu likvidační, vede k zablokování, ostychu, strachu promluvit. Dobrá pedagogika se snaží přirozené lidské „mindráky“ odstraňovat a zmírňovat, ne je způsobovat.

Mýtus č. 2: Je třeba hodnotit
Špatní učitelé jsou posedlí hodnocením, zapomínají však, že učení je pouhý proces, ne hotový výsledek. Cílem výuky je osvojení vědomostí a získání zkušeností. Nejefektivněji těchto cílů dosáhneme, když vytváříme situace, ve kterých si mohou žáci učivo dostatečně vyzkoušet, osahat, zažít chybu (!), selhání a bezradnost, zároveň ale vědomí, že jsou v bezpečném prostředí školy, tudíž se mohou uvolnit a kreativně, společně se spolužáky a učitelem hledat řešení. Jakmile do tohoto přirozeného, kreativního procesu spolupráce a hledání cesty hodím systém nálepek dobře/špatně/hůře/lépe, jenom se zbytečně naruší přirozené flow.
Na prvním stupni je posedlost hodnocením obzvlášť škodlivá, protože pro malé děti je učení přirozeným projevem bytí. Nechápou, co je výkon, jeho hodnocení vztahují na svou osobu. Známky si zvnitřňují. Buď jsi jedničkář, nebo nejsi jedničkář. Jsi snad trojkař? Význam těchto nálepek pro reálný svět je nulový, pro psychiku dítěte prokazatelně škodlivý. Neexistuje sebemenší důvod pro známkování na prvním stupni, většina vyspělých zemí od něj dávno upustila.

Mýtus č. 3: Hodnocení, soutěžení a srovnávání motivuje
Rozdíl mezi vnitřní a vnější motivací se vyučuje v prvním ročníku jak pedagogiky, tak managementu a mnoha dalších oborů. Je obecně známo, že když je člověk vnitřně přesvědčen o smyslu dané činnosti, chápe její význam a důležitost, bude ji vykonávat lépe, než když je k ní nucen vnějšími okolnostmi, typicky odměnou nebo trestem. Dostatečně silným vnějším stimulem můžeme člověka donutit udělat cokoliv, včetně masové vraždy.
Ve vzdělávání však nejde o to, jak se žáci jeví navenek (jsou ukáznění, plní úkoly), ale o to, co se jim děje v hlavách. Probrat neznamená splnit úkoly učitele. Probrat znamená pochopit základy fungování, umět použít, vysvětlit ostatním a po dokončení školy mít zájem se sám v předmětu dál vzdělávat. Učitel musí být schopen (a ochoten!) s žáky komunikovat o důležitosti a smyslu učiva. Je to podstata jeho práce.

Mýtus č. 4: Učitel by měl budit trochu strachu
Když organismus pociťuje strach, vypíná všechny civilizační „pluginy“ a aktivuje nouzové systémy pro útěk nebo útok. Jelikož ze školy není možno utéct, občas se stane, že se někdo pokusí o útok. To je pak špatný učitel velmi překvapen, ačkoliv se jedná o logickou reakci organismu na nepřátelské prostředí. Většina žáků samozřejmě zůstane sedět a tiše se koupe v lázni stresových hormonů. Psychosomatické projevy na sebe nenechají dlouho čekat. Bohužel v momentě, kdy vaše dítě každé ráno bolí břicho, už byly škody napáchány, na těle i na mysli.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 16:26:18)
Monty, na to se dá říct jen "AMEN"
 libik 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 12:12:21)
Dcera má hlášené testy i obsahy a je vyvalená, když tam je otázka přesahující téma, z druhý strany, píšou furt něco. Pokud neuspějí, mohou se nechat ústně zkoušet ze stejného tématu.

Když jsem jí vyprávěla, že středoškolák za nás nevěděl dne ani minuty a mohlo přijít cokoliv, řekla mi, že je to bylo svým způsobem lepší. Že oni se taky musí prakticky učit pořád, ale na rozdíl od nás jsou za blbce, když vyhoří, protože to "přece věděli"~d~

Já bych se s nimi hlavně na střední nepárala, na rozdíl od základky.

Základka má vzbudit zájem a chuť, na střední už by se mělo makat.
 Federika 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 12:16:01)
Libík,
jsou za blbce úplně stejně jako my kdysi.
Ale doteď si vybavuju to hnusný nervní ticho, koho dneska tasí z dějáku,nesnášela jsem to. A jsem ráda, že moje děti to už tak nemají, ať na základce nebo na gymplu.
 libik 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 12:26:55)
Federiko,za nás byli za blbce ti, kteří si nedokázali spočítat, že když profesor už tasil všechny kromě dvou, je 80% šance, že jsou na řadě. A pak ti, co byli vydivení z toho, že dostali kouli z předminulé látky, když se vždycky zkouší 3 poslední témata.

Jinak tedy nahodilé zkoušení mělo svá pravidla, existovali "dobrovolníci" , začínalo se zkoušet od lepších, šlo to různě kombinovat a bylo zábavné to pozorovat a podstupovat.

Dneska, co jim člověk nenatroubí předem, s tím nehnou.

Myslím si, že jsme byli obecně životaschopnější a otužilejší.
 Stará husa 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 12:35:58)
Já jsem měla taktiku, že jsem se nechala dobrovolně vyzkoušet ze všech předmětů hned na začátku. Věděla jsem, že kantor bude muset vyzkoušet všechny žáky, takže jsem pak měla relativní klid. Jen v chemii jsme měli takovou zákeřnou čarodějnici, která dělala takové věci, že třeba při výkladu nové látky nedokončila větu a na dokončení vyvolávala nahodile studenty. Kdo to řekl blbě nebo vůbec, měl velkou pětku, kdo dobře, měl malou jedničku a pět malých jedniček dávalo velkou jedničku, z níž se počítal průměr známek na vysvědčení. Bylo to psycho a před každou chemií jsme se třásli hrůzou. A samozřejmě málokdo měl z chemie na výzo jedničku.
 monam 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 12:13:40)
Jak to, že se na oznámenou písemku naučí "jen na ten den"? to je dost blbost, ne? Jako že to zapomenou a proto je to zbytečné? Pak bychom od školy ale nemohli čekat nic jiného, než čtení, spaní a maximálně malou násobilku a i u tu s otazníkem, všichni přece máme nejméně v mobilu kalkulačku.,
Podle mě by škola měla naučit se učit. Písemky jsou asi součást toho celého, ale větší součást by měla být systematická práce na prezentacích, referátech, dohledávání informací.
 libik 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 12:19:46)
Mně ty prezentace připadají k ničemu, jen modernější forma někdejších "aktualit" (to se vzal novinový výstřižek, nalepil do sešitku a něco se k tomu řeklo (tedy odprezentovalo) a nebyly to politické agitky, pamatují si povídání o ježcích v zimě, tažných ptácích aj.

Informací je tolik, že ani učitel není sto je srovnávat, je to podvod.
 monam 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 12:24:26)
Libiku, to asi záleží na tom, co si pod tím pojmem představíš. Ale už prvňák si může vzít encyklopedii, najít třeba Krkonoše, něco si o tom přečíst (dva odstavce) vypsat tři věty, nakreslit obrázek a dvě minuty o tom něco povídat. A postupem doby se nároky zvyšují, takže deváťák už nakreslí všechny významné řeky, odkud kam tečou, které jsou splavné, vysvětlí co je povodí.... a je jasné, že to pa (chvíli) umí.
Mám prezentace ráda a mrzí mě, že je školy mých dětí využívají málo.
 libik 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 12:32:03)
Monam, já tam vidím velkou potíž s tím, že dobrá prezentace je odvislá od dobrého počítače a softwaru, ne pro každou rodinu je to samozřejmost.

A pak to, že se dají elegantně odprezentovat povodí, aniž by žáček tušil něco o koloběhu vody v přírodě, byť vystupuje jako školitel nadnárodní auditorské firmy:-)

 monam 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 13:02:09)
libiku, ale ty prezentace děti mohou dělat ve škole. první stupeň v rámci čtení, psaní, druhý stupeň v rámci daného předmětu. Musí jen být volná počítačová učebna.
 Monika 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 13:10:43)
Libiku, proč by krásná prezentace byla odvislá od počítače a programu? Jde to přeci udělat "ručně" ? Obě děti dělaly moc pěkné prezentace na čtvrtky A3, s ručně kreslenými obrázky, psanými texty, plus případně nalepily něco, co jsme jim vytiskli v práci (jsme takoví sociální případi, že doma ani nemáme tiskárnu). V počítači to začaly dělat vlastně až na distančce, ale i tam šlo naskenovat a poslat "ruční výrobek" ... Povinně prezentace na PC dělaly jen pro informatiku, kde šlo o to, aby se to naučily - mohli ale použít i volně dostupný software, nemuseli použít power point ani jiný placený program - to si zkoušeli ve škole.
Jako, samozřejmě jsou asi i děti, co jim rodiče nepořídí ani čtvrtku a lepidlo, ale to už je extrém ...
 TaJ 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 13:18:12)
Moniko, přesně, u syna je taky začali na PC dělat hlavně při distančce, předtím je dělali na papír, psali ručně a kreslili k tomu obrázky, nebo je hledali někde v novinách, časopisech, případně jsme je vytiskli doma...
 Monty 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 13:18:37)
Moniko,
mě tedy od druhého stupně výš všechny ty "tištěné" nebo "rukodělné" prezentace dost štvaly, protože je to příšerně neekologický. Tuny zbytečně potištěnýho papíru v době, kdy se dá prakticky cokoli odprezentovat z flešky, kterou strčíš do compu a která se dá používat opakovaně.
 Monika 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 13:23:17)
Monty, však děti měly možnost volby (možná kromě prvních dvou tříd, kdy šlo o to, aby psaly vlastní rukou), většina učitelů prezentaci na flešce brala, ale nenutili k tomu. A zase tolik toho papíru nezlikvidovaly, deset čtvrtek A3 za rok (plus pár těch výstřižků)??? Stejně většina těch, co to dělají na počítači si to i vytiskne (a možná víckrát, když najdou chyby, opraví ...)
 monam 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 13:45:42)
Monty, ale pokud si děti tvorbou prezentací mají procvičit i psaní a kreslení (malování) tedy VV a PCˇ, asi je blbost, aby to nosily na flešce.
 Monty 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 13:54:16)
monam,
píšu "od druhého stupně výš".
Nevím, jak je to na školách, kam chodí tvoje děti, ale moje dítě na druhým stupni tisklo do školy každý týden minimálně dvacet papírů.
 Konzerva 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 14:14:46)
"moje dítě na druhým stupni tisklo do školy každý týden minimálně dvacet papírů."

MOje děti ne. A každé chodilo do jiné školy.
 TaJ 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 14:16:03)
Monty, no, to by se mi taky nelíbilo, tisknout každý týden tolik papírů, naštěstí tohle u nás není, když dělali prezentace na PC, tak to posílali učiteli mailem...proti tisknutí by se asi většina rodičů ohradila, hádám, že ne všichni u nás tam mají doma tiskárnu a kvůli školním prezentacím na základce by ji fakt nekupovali...my ji sice máme, ale taky bych to tisknout nechtěla...nemám problém vytisknout sem tam jeden dva papíry, ale tolik a každý týden, to ne.
 monam 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 14:19:13)
Monty, moje druhostupňové dítě doma netiskne nic. Ale ve škole nějaké prezentace dělali i v rámci třeba společného projektu zeměpis + vv. Ale dělají je málo.
 HelenaPa 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 14:29:08)
Monty, u nás ve škole ani u syna na gymplu nemusí doma žáci nic tisknout. Dvacet papírů týdně je pro mě dost sci-fi.
 TaJ 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 13:16:10)
Monam, taky mám prezentace ráda, u syna je nejvíc dělali při distančce, to je měli pořád a to nás bavilo oba, jej to takové pestré - hledat něco v knížkách, na internetu, nebo třeba obrázky z časopisu, přemýšlet co ještě za zajímavost by se tam dalo dát, kreslit obrázky, hledat vhodné fotky, při tom si procvičí i práci na PC, což ho bavilo dvojnásob, než kdyby to psal v ruce...naučil se při tom zadávat dotazy a hledat informace tak, aby se dostal k tomu, co potřebuje a ve finále si z toho samozřejmě pamatoval mnohem víc, než když si něco přečetl v učebnici a v sešitě, nebo když jim to jen někdo odvyprávěl v hodině.
 vrrtak 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(27.1.2022 10:34:44)
vidíš a my zažili-dostali zadanou prezentaci -udělal ji jak je zvyklý-vypracoval vše co bylo potřeba,pohrál si s tím, aby vypadala pěkně a jen proto že to před třídou neodprezentoval zpaměti, ale četl co tam napsal dostal za 5 -děsně motivační, když učitelku vůbec nezajímalo co vše si k tomu vyhledal a udělal
 Federika 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(27.1.2022 15:45:00)
Vrrtáku,
protože cílem prezentace je umět odprezentovat nějaký daný téma.Určitým přijatelným způsobem.
Pokud to neprezentuje,jen přečte, nesplnil zadání. Jasně že si s tím může dát spoustu práce, ale většinou si učitel myslí, že mu to třeba někdo udělal. Na jedné předchozí škole mých dětí bylo dokonce vidět (ročníkové práce, prezentace i pro rodiče), že to to dítě nezvládá ani přečíst, pravděpodobně ten text vidělo poprvé v životě.
Ale ten způsob prezentace (nazpaměť, oslovená, seznámení s tématem, určitý tempo, nezakrývat obrázky, poděkování za pozornost atd atd, se ty děti mají učit ve škole.
 vrrtak 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(27.1.2022 18:39:53)
Nová Jano ,tak to je fajn přístup a takto se to mnohem lépe naučí
 vrrtak 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(27.1.2022 18:39:01)
Fed já to chápu,jenže pokud doteď byl zvyklý ,že to stačí tak jak to měl, tak potom je to překvapení. V tomto předmětu u této učitelky-mají ji letos nově , předváděli prezentace prvně a těch pětek je tam více - je šestý z osmi a průměr třídy je 3,2. Takže pokud by je to naučila a jasně řekla všechny podmínky,byl by výsledek asi lepší. Ale i tak si myslím že pokud si ji připravil a věděl o čem mluví,co a jak navazuje,jen ten text četl,mohl dostat aspoň za 4-kdyby se na to vykašlal úplně, vyšlo by to nastejno jen by si ušetřil čas s vyhledáváním informací a fotek k tématu
 Federika 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(27.1.2022 22:20:18)
Vrrtáku,
mně ta pětka nepřijde fér, já bych mu prostě řekla,že si to zpracoval, ale bohužel nešlo o prezentaci, protože ta má vypadat tak a tak. Pokud s tím ještě takhle nepracoval,řekla bych jasně pravidla a nechala to dodělat do další hodiny.
 vrrtak 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(27.1.2022 22:36:55)
Fed tak taková varianta by byla ideální,ale dokážu pochopit že na ni třeba nemá čas,každopádně každé jiné řešení mi přijde lepší než toto
 Federika 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(27.1.2022 22:45:15)
No hele, u dcery by to dopadlo tak, jak jsem psala, pokud by to předtím nedělali.
A u syna, výkonnostní gympl~:-D, tam nee, tam se předpokládá,že všichni všechno umí hned a skvěle~:-D Takže by tu kuli dostal taky, s vysvětlením, že nesplnil zadání.
 ivaxx 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 12:18:41)
Já to průběžné stresování dětí hlášenými písemkami nemám ráda - dcera, které na škole záleží kvůli tomu odvolává věci na víkend (přes týden nemá čas - sportuje, má ZUŠ) a vlastně nemá volno. Celkem dost mi i vadí, že dítě, když chytne špatnou známku v září a pak látku výborně pochopí a na konci klasifikačního období umí, tak má stejně smůlu. V tomto je systém na VŠ mnohem lepší. Jak tu padlo, je to pak o vnitřní motivaci.

Sama jsem se průběžně na ZŠ (tam vůbec) a na gymplu (tam max. dějepis, biologii) neučila, prostě jsme to znali z hodin. Na VŠ jsem se snažila udržet v tom, že rozumím tomu, co mi kdo přednáší, zbytek jsem se doučila ve zkouškovém.

 Lída+2 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 12:37:28)
Ivaxx, starší syn se nezvykle rozpovídal o víkendu a jednom předmětu.

Tak něco spíš na odlehčení:

Má na to člověka cca 65-70. Asi kapacita co tu po CR vyráběla a navrhla řešení kde co od Krušných hor po Kopřivnice.

Ale znělo to jak z první třídy a v sešitě mu chybí nějaká razítka co prvňáčky dostávají.~t~

Pokud člověk vyráží na zkoušku, mel by mít 100% účast na přednáškách. Už tohle záruka toho, že napoprvé ne, pokud na jedné nebyl. ( Asi si někde dělá puntíky nevím).

Je třeba posílat všechny příklady navíc a mít je dobře. Což se nedoví ani e.mailem ani ve škole. Pokud se proboxuje na ústní, profesor to vytahne a začne prohlížet. Chyby neřekne.

Pak po večerech bývají dobrovolné přednášky na které je potřeba jít. Něco z nich pak bývá u zkoušek.

No a zkoušky: dva příklady, musí být oba dobře, jinak další termíny. Pokud se zadaří. Dostane deset otázek, mezi tím opravuje ty dobrovolné příklady a ty prý budou taky součástí té známky.
Pak si popovídat nad deseti otazkama a pak se se studentem rozloučí.

Výsledky na internetu cca za 2-3-4h po té. Kdy on projde ještě jednou všechny ty věci co jsem sepsala.

Někteří chudáci už v tomto předmětu trčí už tři roky. Syn je z něj na mrtvici. Kolik let bude trčet on.

Ani si z něj raději nedělám legraci jestli sesbíral dost " razítek a puntíky". Přijde mi to legrační. Tak hošíčku, dneska tu máš puntík za účast. ~t~

A to jsou hlavně ty dobrovolné přednášky prý hodně zajímavé.
 ivaxx 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 14:30:53)
Lído+2 učím na VŠ a kdybych uplatnila ten přístup, co jsi popsala, tak neprojde skoro nikdo. Dotyčný není asi moc pedagog.... To nemá smysl. Já se snažím, aby si cca 20-30% bodů potřebných pro zápočet mohli studenti vydělat během semestru domácí prací (cca 30 min týdně). Ale pro splnění zápočtu to není nutné - prostě někdo se to naučí až před testem, je to jeho věc. Testy píšou studenti během semestru 2 a je fakt, že po prvním testu značně vzroste počet odevzdaných úkolů ~;). Prostě pro ně je to motivační složka a hlavně je to i pro mě zpětná vazba, protože z chyb v úkolech vidím, kde je potřeba něco dovysvětlit. Studenti to v hodnocení dost často berou pozitivně - to, že si prostě body "přivydělají" a pak se míň stresují.
Také je pravda, že málokdo z těch, co úkoly odevzdávají pak neprojde u zkoušky.
 Lída+2 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 15:04:35)
Ivaxx, no někteří tam kroutí třetí rok. A asi mi to nepřijde ani divný.
Počet pisemek teda netuším.

Asi bude chytrý ten pan profesor, ale ten zbytek, by na to někoho potřeboval. Ty dobrovolné přednášky mám převyprávěné a fakt zajímavé.

Spíš to mělo být pro pobavení. Co lze v tohle věku požadovat.

No jsem na syna zvědavá. Prý může žádat o mimořádně čtvrtý pokus. A bývá vyhověno. Na to jsem zapomněla.

Podle mě to nebude špatný člověk, jenže se nehodí na profesora.

To co píšeš tak má asi podobné v jiných předmětech, přijde mi to rozumné. Něco jen modeluje a má hned známky. Už nikam nejde. To měl loni z jednoho předmětu, v klidu si tu modeloval a poslal to jen do školy. Co letos nevím. Jen nahlásil, že mu chybí toto.

Chybí mu jediný předmět. Zbytek zvládnul minulý týden. On je to pošuk co je schopen za tři dny tři předměty. Pak víkend a další tři.

Jo a ještě tento pán učí s těmi otevřenými okny celou dobu, takže bez termoprádla na přednášku nelez.~t~
 monam 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 15:27:40)
Lído, to co popisuješ se patrně odehrává na technické vš a tahle realita tam prostě je. všude. někde je těžká matematika, fyzika, aplikovaná fyzika, chemie, škola od školy. A přes to nejede vlak. A samozřejmě že na cvičení se z týdne na týden připravuješ. A pak jsou předměty, kde se třeba učíš nějaký software a odevzdáš jen výsledek své práce v něm.
 Lída+2 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 15:36:47)
Monam, jj je to technika.

A neměla to být stížnost, spíš pro pobavení. Syna to baví. A to je pro nás hlavní.

A odpady tam jsou. Veliké.

Prostě je legrační, když by jsi se mohla v pátek , když dorazí domů zeptat jestli má dost puntíku,.:-D
 Aninabe 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 17:29:00)
Lído, syn je na ČVUT a tohle ani omylem. Úkoly jsou, často dobrovolné, jsou z nich většinou body navíc. Přednášky nejsou povinné, často jsou streamované a jde na ně kouknout zpětně. Syn se tak často učí na ZK - puštěním přednášek + děláním úkolů. Zatím nemusel opakovat žádnou zkoušku, což nutně nemusí vydržet, ale takové prudění nezná, je ve druháku.
 Lída+2 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(27.1.2022 4:35:54)
Aninabe, tak at si to užívá.
Ale není jen ČVUT. Jsou i jiné VŠ. A tam je to jinak.

A syn to prudění má v jednom předmětu a na přednášce mu nepřidají ty co tu zkoušku nemají ani třetí rok.

Tento profesor dával videa jen loni. Letos jim řekl, že mají chodit do školy, když to tam odseděli a ptali se jestli jim to někam umístí, protože to musí mít nahrané z loni
.
Zbytek profesorů jak kdo. Tak jak popisuješ to dělal syn loni. MAximálně mu to vyhovovalo. Zastavovat si je při výpočtech a podobně.

Zrovna včera na ČT24 ukazovali Vš v Ostravě kde staví formule studenti a jezdí s nima po závodech a obsadili nějaké krásné místo v Evropě po závodech. A každý rok staví ty studenti nový stroj. Zajímavá reportáž. Asi jsou víc ve škole, než jinde.

 Lída+2 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 15:15:04)
Nová Jano, synovi práce navíc, vlastně to jsou domácí úkoly jsou příklady rovnice o několika neznámých na několik stránek.

A z jiného předmětů na PC modeluje různé věci. Přes víkend.

Ale to bude asi všude různý.
 ivaxx 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 15:23:10)
Jak píše Lída níže - příklady, zamyšlení se nad problémem. Seminárka není úkol z týdne na týden. To bývá spíše podklad přímo pro zápočet, ne domácí úkol.
 Lída+2 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 16:36:59)
Nová Jano, já jsem do toho pronikla až s koronou. Letos se mu to vrátilo postupně k normálnímu studiu.

A na rovinu říkám, tu školu co studuje syn nelze kombinovat s brigadama první dva roky vůbec. Pak možná jeden den. Ale lze ji nahradit stipendiem za krásný prospěch.

To co slycháš poslouchame taky. Nepřijede něco. Teď doma je, ale odjíždí zítra a kdoví kdy dorazí.

A syn dělá se školou nějaký firmě jakýsi výzkum. Jsem zvědavá jak to stihnou. Materiál dorazil až před Vánoci.~a~ Ale on materiál není, tak ta firma za to až tak nemůže.

Mě třeba vyšokoval syn, že si dojde na přednášky po večeři. Jsou dobrovolné. Tvrdí, že si tam i odpočne.

Nejvíc z něj dostane mamka s taťkou, když třeba sedíme po obědě a povidame.~;)

 Lída+2 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(27.1.2022 4:41:34)
Nová Jana, jj přesně to říká syn taky a letos má volný pátek, tam má práci v pátek.
Hraje si mimo obor.

Na koleji nepere. Vozí to domů. Zatím si stěžuje na menší porce jídla v menze. Takže ve čtyřech si dávají 6 jídel. Což před tím nemuseli.~t~
 Delete 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 22:56:18)
Já jsem na VŠ úkoly měla. Ne z mnoha předmětů, ale byly. Byla možnost je odevzdávat průběžně, nebo na konci semestru jako celek. U projektů to pak znamenalo zvládnout celý projekt ve zkouškovém a v případě nějaké chyby opakovaně předělávat, zatímco průběžně odevzdávané části stačilo opravovat jen v rozsahu toho týdne nebo dvou.
 Lída+2 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 12:19:44)
Kluci měli IVT hodnocení procenty.
Navíc je docela motivoval. Takže kdo makal ten to měl na 100-106%. Na konci pololetí.

Každá písemka byla hodnocena procenty.

Vše dohromady zase v takovém excelu, který na to měl.

Člověk přesně věděl kdyby končilo pololetí zítra co by měl za známku, někde byl uveden převod procent na známky.

Na víkend dával dobrovolné úkoly, které byli kolikrát na 10h práce. Temi se dalo dostat nad 100%.

Jediný předmět který vidím jako velmi poctivě ohodnocený.
 Kaliope X 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 12:26:07)
Moje dítko mělo vše plánované a oznámené i na monte prvním stupni bez známek, na gymplu to považuji za samozřejmost. Mám plánovacího systematika s nízkým sebevědomím, takže tenhle systém dítku naprosto vyhovuje. Dokonce na dítka gymplu probíhá ústní zkoušení pouze dobrovolně.
U systém přepadovek a neustálého strachu, že by mohlo dneska něco být, nechápu jaký kladný přínos to pro dítě má mít.
 libik 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 12:36:32)
Tak to já tedy neznám, dítě chodilo na soukromou zš, o níž (zvláště o 2. stupni) mám zpětně jisté pochyby, co se týče úrovně výstupního vzdělání, nicméně je naučili naprosto korektnímu přístupu k údajům druhých.

To mně dodnes občas unikne dotaz typu "Hele, a co dostala Marie?"

"Mami, jak to mám vědět"~8~
 máta 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 13:05:10)
Nejsem učitelka, jsem jen rodič. Uniká mi důvod, proč by děti vůbec měly být za své znalosti hodnoceny. Líbilo by se mi, kdyby cílem školy bylo předat nějaký objem znalostí a jelo se v módu - až si to dítě osvojí (pochopí, zapamatuje, dokáže aplikovat), pokračuje dál. Takže děti se učí sčítat (a jakou formou a s jakou asistencí, to je jiná věc), v nějakém okamžiku následuje test nebo zkoušení, bez známek, ale k ověření, jak to dítě umí. Kdo zvládne, postupuje k ... já nevím, odčítání, kdo nezvládl, pokračuje v trénování sčítání ad absurdum. Takže třeba se někdo řekněme do 15ti naučí jen to nejjednodušší a pokračuje na řemeslo, jiný obsáhne neuvěřitelnou škálu vědomostí a pokračuje do výzkumu. A odmalička by se všichni učili, že každý je nějaký, nikdo není horší ... cílem není ohodnotit, ale naučit. Taková škola by se mi pro mé děti líbila.
 ...j.a.s... 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 16:27:23)
Máto, to, co popisuješ, má tuším Německo nebo Rakousko. Kdy je nějaká hranice v učivu a kdo to nezvládne, má xy % procent z nějakého předmětu jde na řemešlo, namísto na gympl atd. V tomhle je české školství liberálnější, ať už jsou známky OK nebo ne, tak i když máš trojky, čtyřky, můžeš jít na přijímačky na gympl nebo pak na VŠ, i když jsi na škole neměla jedničky, dvojky.
 adelaide k. 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 13:09:36)
Vzhledem k tomu jak české školství funguje a že je obvykle úplně jedno co kdo umí, hlavně když je jak ho oznámkovat, považuju za fér na písemky upozornit předem.

Navíc, oproti našemu mládí je objem učiva větší, hrnou na ně spoustu informací a i ten kdo se připravuje průběžně by měl dostat možnost se připravit, apsoň tak že si zkontroluje že umí.

Často se v debatách o různém "usnadňování" mává tím, že v dospělém životě ti taky nikdo nic neusnadní atd. Ale řekni mi kdo má práci, kde musí stále vést v patrnosti nejméně pět nesouvisejících, ale srobvnatelně obtížných oborů, stále mít znalosti ve všech na očekávané úrovni, s tím, že kdykoliv může přijít pověřená osoba a on musí okamžitě prokázat 100%znalost jinak se jeho hodnocení (řekněme prémie) snižuje.

Je takový stres nutný? Je dobrý? Pomáhá to nějka k lepšímu vzdělání?
 libik 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 13:13:21)
Co myslíš tím větším objemem?
 kachna_ 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 16:35:34)
Když už nic jinýho, tak dva jazyky?
 Monika 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 13:16:41)
Děti posíláme do školy, aby se něco naučily, ne pro známky a vysvědčení. Myslím, že hodnotit netraumatizujícím způsobem (vzhledem k tomu, že nějaké hodnocení zatím nutné je) je možné jak s předem oznámenými testy, tak bez nich. Učitel by měl mít hlavně přehled o tom, co děti umí a co ještě ne. Ve školách našich dětí se vše významnější hlásí předem a takové to "ústní zkoušení před tabulí" vedou tuším jen velmi výjimečně (někteří učitelé). Přijde mi to lepší, než "zastara", i když já jsem neměla zásadní problém ani tehdy, měli jsme poměrně normální učitele.
 libik 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 13:22:16)
Moniko, já neobhajuji žádný způsob, jenom jsem citovala, co si o tom myslí aktuální středoškolák. (větší - nepříjemná odpovědnost k výsledku při avizovaných testech)

Ale je pravda, že v mé rodině se známky prožívají jenom tehdy, měly-li by znamenat zásadní změnu typu vyhození ze školy. Takže moje dcera by nějaké ty dvojky, trojky z přepadovek ve většině předmětů brala.



 TaJ 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 13:30:21)
Libiku, jo, my taky známky nijak moc neprožíváme, syn měl do páté třídy skoro bez učení samé jedničky, pak loni na konci šestky měl najednou asi tři trojky, nic jsme z toho nevyvozovali, jen jsem upozornila, že konec základky se pomalu blíží a že od příštího roku už se mu budou známky počítat k přijímačkám na SŠ...v září a říjnu se nějak nemohl rozjet, na konci října najednou asi nějak zabral a teď to vypadá, že trojka nebude žádná, dokonce sám přišel s tím, že trojky mít nechce...ale přitom dobře ví, že my jsme to nikdy nijak neřešili, u pěkných známek pochválíme, že to se mu povedlo, u těch horších prostě konstatujeme, že ne vždycky se všechno povede a že se nic neděje...
 Len 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 13:38:25)
Vyhovuje mi, jak to maji me deti. Prvni stupen zadne znamky, druhy stupen ctyri zkouskove obdobi za rok, tyden predtim je opakovaci, vse je pisemne, osobni (ne)sympatie s ucitelem nehraje roli (to treba byl velky problem za casu me skolni dochazky).
 kosatka2 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 14:24:12)
Podařilo se mi narvat dítě do alternativní třídy, kde paní učitelka používala různé hodnotící i motivační metody. Byl tam nával, myslím, že se nakonec i losovalo.

No a hádejte co.
Koncem druhé třídy začaly některé maminky meldovat, že jejich Anička závidí sousedům jedničky, a jestli by nemohly být známky. Maminka Verunky zase začala, že kdyby její dítě dostávalo známky, určitě by lépe chápalo, že se musí víc učit tu násobilku. Pak tam byli dva tatínkové chytrolínové, ať paní učitelka dělá obojí, známky i slovní hodnocení. Tolik k děsně alternativním rodičům, co musí dítě narvat do alternativní třídy. Jo, odhlasovaly se známky, nás protiznámkařů byla cca 1/3 - vesměs matky chlapců. Maminky holčiček jedničkářek chtěly ty jedničky.

Mimochodem jsem to nedovedla vysvětlit ani příbuzným - pořád dokola se syna ptali, kdy už přinese konečně nějakou tu jedničku. Furt dokola jak u blbejch jsem jim musela vysvětlovat, že se tam neznámkuje. Syn byl akorát zmatenej, že jim nemůže vyhovět. No a pak se dočkal, ale dostával spíš dvojky.
 HelenaPa 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 14:27:28)
Všechny testy hlásím dopředu. I z čeho budou. Žáci nejsou ve stresu, když vědí, že se mohou připravit. Přepadové testy sice ukážou, kdo to TEĎ umí , ale stejně jsou dané výstupy za rok (případně pololetí), takže by tu látku měli zvládnout během té doby. Nikde v RVP (a ani ŠVP) není dáno, že obojživelníky musí zvládnout v 7. třídě do 15. října. Ale že na konci 7. třídy musí ovládat o obojživelnících tohle a tohle (zjednodušuji, výstupy v RVP nejsou na jednotlivé roky, ale ještě volnější). Pokud jim test nevyšel, mohou mi kdykoliv během klasifikačního období dokázat, že látku pochopili / zvládli / dopracovali.

Maximálně by mi vyhovovalo hodnocení procentuální (místo známek) kombinované se slovním.
 Evelyn1968,2děti 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 16:07:34)
Děti mám velký, tak už to není aktuální, na základce do pátý třídy měly jedničky bez učení, když se dostaly na osmiletý gympl, známky jsme neřešili, i čtyřka byla dobrá známka ~;). Na Karlovku se dostaly obě na první pokus, kdyby známky neexistovaly, asi by to dopadlo stejně, neučily se pro známky. Za mě známky být nemusí, u nás ve specce je slovní hodnocení + známky, ale dá to učitelkám zabrat, všechno u dítěte popsat, u 30 dětí na třídu asi mazec.
 Yuki 00,03,07 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 16:22:26)
ono se ale nepíše 30 hodnocení, to možná první stupeň, ale zase tam nejde dát úplně dohromady češtinu a tělocvik do jednoho odstavce, takže vzniká elaborát, ale aspoň ten učitel děcko zná, ve všech ohledech
já jsem loni psala těch hodnocení celkem asi 130, v některé třídě na jeden předmět, ale v některé na tři, jenže na druhým stupni už ty děcka učitel tak nezná,i když je mám víc než hodinu za týden, není to tak dokonalá znalost, to se pak píše fakt blbě
letos slovní hodnocení nemáme, já hodnotím slovně průběžně, takže mi to fakt nechybí
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 16:16:05)
Co se pisemek týče, jsem pro kombinaci, hlášené i nehlášené. Obojí má smysl.

Ke známkování. Moc nefandím tomu, aby známka na vysvědčení byla jen průměr. Prostý průměr je nrsmysl.Průměr vážený je samozřejmě lepší, ale ani ten bych nebrala jako dogma.
A hlavně vzhledem k tomu, jak se známkuje se na známkách moc lpí. Dokonce i u přijímacích zkoušek.
 Yuki 00,03,07 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 16:17:26)
nebaví mě vůbec hodnotit, nedává mi to smysl, jenže je pravda, že některý děti bez pohrůžky násilí nefungují,

a dřív, než se někdo ozve s motivací ve škole, hned dodávám, že pokud je dítě zvyklý z domu na odměny za jakoukoliv práci, na neustálou pochvalu a pozornost, tak se velice obtížně hledá motivace ve škole, kde je jich v kolektivu dvacet a víc

mně by vyhovoval vysokoškolský systém, já předávám informace, ten základ, tady máte doplňující materiály a hledejte, zajímejte se, ptejte se
jenže tak to bohužel nefunguje

blbý je, když jdou už do první třídy s tím, že "počkej, oni tě tam srovnají" a nebo taky s častým "konec hraní, teď to bude těžký"

kdyby se tak povedlo vychovat rodiče, aby děti školou nestrašili, aby děti naučili poslouchat pohádky, malovat, vydržet u toho aspoň deset minut, nesedět jen u televize a počítače, mobilu..., prohlížet knížky, základy hygieny a slušného chování, neskákat do řeči, chvilku počkat, neničit nic, být samostatní v základní sebeobsluze...
to by ve škole pak bylo mnohem jednodušší
chceme měnit školu, já taky, ale čím dál víc vidím, že to chce začít změnou v přístupu společnosti ke vzdělání a k učitelům, změnou v požadavcích na výchovu, změnou v rodinách

blbý, protože to je utopie
 monam 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 16:26:33)
Yuki, u nás strašily babičky. "jen počkej, teď už to začne" případně i teď "neděj to, nebo se bude paní učitelka zlobit".
 Yuki 00,03,07 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 17:03:44)
monam, ano, přesně, děcko jde do školy s tím, že to bude něco nepříjemného, ani neví proč
 Lída+2 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 16:54:57)
Yuki, strašení školou, moje ségra to co jsi popsala.

Já to nikdy nedělala ona pořád. Stejný rodiče, ....

Za to snad může povaha.
 Yuki 00,03,07 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 17:13:32)
Lído,jj, někdo to dělá pořád, včetně toho počkej, oni tě tam srovnají, případně
udělejte s ním něco, už se s ním doma nemůžeme domluvit

co s tím tak asi potom můžeme udělat ve škole, když je děcko nevychovaný, autority neuznává, je proto všemu...
máme teď první třídu, ale nejen letos, je to běžný, kde učitelka řekne, aby si otevřeli učebnice a pár dětí lehne na lavici, že oni nechtějí

mají jít třeba do tělocvičny a oni sedí a nejdou, proč by měli, nechce se jim, místo poslouchání instrukcí, třeba pravidel nějaké hry, otravují ostatní, běhají,
vůbec to kolegyni nezávidím, jenže ona teď místo toho, aby jim ukázala, co všechno se dá dělat, aby jim všem bylo ve škole příjemně, tak krotí pár nevychovaných jedinců a nemůže kvůli nim spoustu aktivit vůbec dělat, celá ta třída je v nepohodě a začátek školy je úplně špatný, už nikdy nebudou mít je škole takový vztah, jak by byl, kdyby tam v první třídě byla pohoda

Od toho se potom odvíjí i způsob výuky i způsob prověřování znalostí a hodnocení
 Ráchel, 3 děti 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 16:34:05)
když jsem učila na VŠ, tak jsem v jednom z mých předmětů, který byl státnicový, nastavila systém, že se (kromě dalších menších úkolů) nechala studenty psát dva velké testy, jeden v půlce semestru, druhý ke konci. kdo ho nenapsal na minimální počet bodů, psal ho znovu. a pozor - ten test jsem nechávala stejný. šlo mi o to, aby prostě zvládli to dané minimum, nikoliv je na něčem nachytat. z tohohle předmětu za mne nikoho od státnic nevyhodili.

jinak celkově mi připadá nejlepší systém, kdy se na začátku semestru (pololetí) jasně studentům definuje, z čeho a jak budou klasifikováni včetně bodového ohodnocení. např. test tehdy a tehdy (a z jaké látky bude), 4 průběžné úkoly, prezentace apod. Pak kolik bodů potřebujou na 1, na 2 atd. Nastaví se předem jasně podmínky, vědí, co mohou čekat. Dají se průběžně dávat ještě dobrovolné úkoly na zlepšení známky. Tohle je klidně realizovatelné i na střední a upřímně řečeno, je to jednodušší i pro učitele, akorát nesmí k hodnocení přistupovat jak to přijde pod ruku, ale plánovat trochu víc dopředu.
 MaMar 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 17:12:01)
Vystudovala jsem v 80. letech učitelství 1. stupně, začala jsem učit, ale s vlastními i nevlastními dětmi a po dostudování nějakých oborů jsem řadu let pracovala buď jako OSVČ, nebo v trochu jiné oblasti, a zároveň jsem čas od času zaskakovala na část úvazku v různých školách v okolí. Takže myslím, že mám docela pestré zkušenosti, i když jsem v každé z těch škol strávila jen několik měsíců, maximálně pár roků.

Vychází mi z toho následující: Na prvním stupni bych známky nepotřebovala. Děti se dají ještě celkem snadno nadchnout, je na učiteli, aby volil metody, které je budou bavit a zároveň si z nich co nejvíc odnesou - šprtání z učebnice tou metodou není ~;)
Volila bych nějakou formu slovního hodnocení, je ovšem třeba si uvědomit, že kvalitní slovní hodnocení zabere učiteli mnohem víc času, než napsat známku, navíc ani slovní hodnocení nemusí být vždy spravedlivé. Nepřipadá mi, že by děti v průběhu roku vyžadovaly známky, a že by ty známky nějak zásadně ovlivňovaly, jak kdo pracuje. Známky, přesněji řečeno jedničky, chtějí rodiče. (Případně známky, i ty špatné, považuje ze setrvačnosti za nezbytné vedení školy.) Když už se známkuje, nemá podle mě cenu dávat víceméně všem jedničky. Trojka je "dobrá", čili dobrá, kdyby ji tak byli ochotni rodiče i děti chápat, poskytovalo by to možnost lepšího rozlišení úrovně znalostí :-)

Nejsem typ na druhý stupeň ~;) , i když jinak mám puberťáky docela ráda. Nevím, jak by fungovali bez známek žáci, kteří by na to byli zvyklí od prvního stupně. Bohužel vím, že škola, která se představovala jako alternativní, neznámkující a vstřícná, a její 1. stupeň takový asi opravdu byl, stáhla na druhý stupeň nezvladatelný počet problematických žáků z jiných, známkujících, škol a vytvořila tak džungli před tabulí, protože bez známek tyto děti dělaly jen to, co se jim chtělo, a to tedy nemělo s učivem moc společného ~t~ Po jednom školním roce jsem prchla.

Střední školy - tam jsem učila vždy jen pár měsíců angličtinu, byl to gympl a dva typy odborných středních škol. Gympl jazyk opravdu naučil, na těch dvou druhých školách to bylo slabší, ale se studenty se pracovalo pěkně. V této věkové skupině už necítím známkování jako nějakou újmu, stejně mě ale štvalo, že často místo toho, aby se studenti věnovali tomu, co jsme probírali, snažili se ze všech sil našprtat z učebnic schovaných v lavici vědomosti na některou z následujících hodin, zřejmě v obavě z testu nebo zkoušení. Doufala jsem, že se pak aspoň třeba v hodině fyziky učí pro změnu angličtinu ~:-D
 MaMar 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 17:18:01)
Jo, a na těch středních školách mi vyhovovalo, když bylo zvykem hodnotit v % , pak se to teda podle nějaké stupnice převádělo na známky. Co úplně nesnáším, je způsob známkování "za chybu stupeň dolů", v takovém systému některé děti vůbec nemají šanci.
 Yuki 00,03,07 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 17:23:05)
to tak měla učitelka kluků na původním gymplu, dala třeba 40 vzorečků v chemii, za chybu stupeň dolů, prý ona chce zjistit, co neumí
ale ona byla celkové dost mimo
 K_at 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 17:29:21)
MaMar, ani, za chybu stupeň dolů - to dělá problém i drahuně. Co mi přišlo zvláštní, že pokud v některých předmětech chybí nějaké písemky, píší se až před pololetím. Je fuk, že šlo třeba o říjnovou písemku. V kombinaci "učitelka není, učitelka zapomněla donést domluvený test, dítě není, karanténa, volno - přijímačky, atd) nemá v 1 předmětu dítě skoro známky. Nerozumím, proč to neřeší průběžně. Vždyť i pro ty vyučující musí být snazší mít prostě dopsáno průběžně....
 Delete 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 22:09:05)
Jednoznačně preferuju slovní hodnocení a konečně ho můžu legálně používat nejen jako neformální doplněk ke známkám.

Učím děti s poruchami chování, kde porucha pozornosti je ten nejmenší problém, dvě třetiny nemají podporu rodiny, takže to, co vidím, rozhodně není výsledek zájmu rodičů o školu a vzdělání. Užívám si, že nemusím psát žádné testy a nemusím zkoušet. Jsem prakticky u všeho, co ty děti dělají a sem tam si je nenápadně otestuju na něčem, co běžně děláme, aniž ony tuší, že je zrovna testuju.

Jinak jsem měsíční slovní hodnocení používala i dříve, ale tím převáděním na číslo na konci pololetí to nebylo ono, dřív nebo později se pak stejně vše upínalo k tomu, jaká čísla budou na papíře.
 Delete 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(26.1.2022 23:50:21)
Ve fyzice tedy testy píšu i známkuji. V matematice taky. Všechno hlásím předem, v zadání mají body ke každé otázce. Ale i v těchto předmětech bych asi radši psala slovní hodnocení, i když by jich vlastně bylo 200 každé pololetí. Ale já bych to spala každý měsíc, na to stačí pár řádků pro každého, a v naukových předmětech se to pak z toho každoměsíčního hodnocení na konci pololetí celkem dobře skládá.

Ale protože musím mimo svou třídu známkovat, tak jsem si našla systém hodnocení, který mě aspoň neničí. Píšeme testy po každém tematickém celku, někdy celek rozdělím na menší části. Každý test je na 20 bodů, otázky a úkoly jsou různého druhu, vždy teoretické i početní, někde spojovačka, někde otevřená otázka, někde ano/ne, výběr odpovědí, prostě aby každý mohl nějaké body nasbírat. Obsahově se otázky a úkoly trochu překrývají, takže v nich jde najít odpověď i na něco jiného. Snažím se i stupňovat úroveň. Moje snaha je, aby z toho nešlo dostat pětku, ale rozhodně to nejsou "dávačky". Testů je tak pět do roka, což stačí na klasifikaci na konci pololetí, takže kdo nechce víc dělat, učí se jen na testy, kde termíny hlásím. Při nepodařeném výsledku je možno test opakovat. Ústně zkouším jen toho, u koho vím, že je v ústním projevu výrazně lepší než v těch testech (výjimky).

Pak ještě dávám pracovní listy. Jsou dobrovolné a pokud je někdo rovnou hodí do koše, jeho věc. Pracovní listy pokrývají většinou celé téma, takže se na jednom dá pracovat průběžně, mohou je vytáhnout, kdykoliv mají volnou chvilku, mohou si je vypracovat doma, použít jakýkoliv zdroj, pracovat ve dvojicích i skupinách. Opět úkoly různého druhu, za každý správně splněný je +, za 4 pluska jednička s váhou 4 (test má váhu 6). Z každého listu jde dostat 6 - 10 plusek. Ale když je tam nějaká chyba, třeba i jen chybějící jednotka, apod, opravím, vysvětlím (dopíšu), ale plus není. Do testů pak dávám někdy velmi podobné úlohy (co má taky člověk furt vymýšlet). Takže i když nezískají pluska, je to bonus v přípravě na testy. Získat 4 pluska z 10 se dá, navíc je pořád načítám, takže i kdyby udělali jen jedno cvičení z každého papíru (a některá jsou hodně jednoduchá), za pololetí to na 2 jedničky vyjde. Někdo jich má taky třeba 8, a to pak taky dobře kompenzuje náročnější testy. Odevzdávat mohou skoro kdykoliv, opravuju průběžně.

No a pak dávám "měsíční" (několikatýdenní) úkoly. Ty jsou na doma a většinou jde o nějaké praktické (ale mám i čistě početní, opět střídám, aby se zvýšila šance, že si každý něco najde). Většina je o provedení nějakého pokusu nebo vyrobení vlastního měřidla, se kterým pak provedou měření. Dostanou návod a kdykoliv si mohou přijít pro radu, ze začátku jim i předpřipravuju protokol. Nechci, aby to byl úkol pro rodiče, tam prosím jen o ochotu poskytnout nějaký materiál, třeba tři kapaliny na porovnání hustoty apod., jinak cílím na aktivitu dětí. Opět jde o dobrovolnou práci, hodnotím jen do stupně tři a to jen u těch, kterým by třeba jinak vyšla čtyřka a tohle jim může známku zlepšit. Práci je možné opravovat, kolikrát dítě potřebuje, takže se lze dopracovat k jedničce, protože vždy řeknu, v čem je problém a radím, kde třeba hledat nebo co udělat jinak. Tyto práce mají váhu 8.

Mám ověřeno, že kdo opravdu pracuje, tak i když není zrovna lumen a testy nedopadají nejlépe, dosahuje na pro něj uspokojivé známky. A zase někdo, komu to jde samo, tak nedojíždí na to, že se u nechce dělat něco, co je pro něj zbytečné, protože to umí a třeba ho to nezajímá.

Hodiny se pak snažím mít hodně praktické a procvičovací, aby to fakt nebylo závislé na tom, co dělají navíc. Prý je fyzika se mnou baví.

No a je na nich, do jaké míry nabízené možnosti využívají.

Ale stejně by pro mě bylo snazší tu jejich práci okomentovat pár větami, než se snažit zkrotit čísla tak, aby byli všichni spokojení.
 Alena 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(27.1.2022 0:51:17)
Delete, pro mne je nepochopitelny, jak vsechny ty peclive a promyslene pripravy stihas. Klobouk dolu.
 Delete 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(27.1.2022 6:48:03)
Aleno,

většina toho vzniká o hlavních prázdninách. Během roku si sem tam zapíšu nějaký nápad, jezdím na Elixír, jsem ve FB profesních skupinách. První dva týdny prázdnin většinou jen sedím a nedělám vůbec nic. Pak začnu pomalu s domácími resty a když jde všechno dobře, kolem půlky prázdnin mi to začne šrotovat a zapisuju, rozvíjím, cíleně hledám. Na konci srpna potřebuju mít (kvůli sobě a vnitřní pohodě) rozmyšlený celý následující školní rok ideálně tematicky a právě organizačně. Pak během roku postupně rozpracovávám jednotlivé týdny a dělám podrobné přípravy z hodiny na hodinu. Ta fyzika se "rodila" dva roky cíleně, před tím jsem ji už několik let učila s nějakou vizí, ale pořád to nebylo ono.

Jinak na každodenní přípravy potřebuji alespoň dvě hodiny každý den plus sobotu večer a noc a neděli celou (ale u mě je to od cca 15 hodin dál, ta celá neděle).

Zanedbávám domácnost, teď už většinu nechávám na holkách. Nedělám nic moc jiného než věci do školy, ale nevadí mi to, není to na úkor jiných zájmů, protože mě právě to vymýšlení, co a jak dělat, baví moc.

Jen teď s tím vším kolem covidu právě není čas vůbec na nic, ani na to vymýšlení něčeho, tak mi to už hodně chybí. Celý podzim a od začátku ledna zase jsou i víkendy jen o trasování pro KHS a telefonování s půlkou školy. A nově i o permanentním předělávání suplování, a přemlouvání rodičů. Na přípravy není čas ~7~. Jako mě baví i ta organizace školy, ale tohle už je moc a už není kde brát.
 Monika 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(27.1.2022 7:02:20)
Delete,taková fůra času,to bys měla nějak víc využít než "jen" pro své žáky,ne?Co vydat nějakou učebnici/cvičebních/pedagickou příručku ...? (Já tedy asi tuším,že by to bylo ještě víc práce a finanční přínos nicotný?)
 Delete 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(27.1.2022 21:26:27)
Moniko,

ne že bych o něčem nepřemýšlela.

Ale když nepočítám ten systém práce a hodnocení na fyziku, tak všechno, co dělám, je vesměs aplikace toho, co jsem sama někde četla, viděla, slyšela. Možná mám dar brát si a dávat to dohromady právě tak, jak je potřeba, ale původního tam není nic.

Třeba tu fyziku už jsem popisovala ve skupině fyzikářů, mělo to hodně ~R^, ale snad nikdo nenapsal, že by to taky tak zkusil. Protože ono jednotlivě to nemá ten kýžený efekt a jako celek to nemůže přebrat prakticky nikdo, protože se do toho promítá celá osobnost, osobitý styl. A kopírovat někoho v plném rozsahu, to je přesně to, co mně podobná osobnost nedokáže. Vezme jeden nápad a přetvoří k obrazu svému, ale to je tak vše. A když pak do toho vstoupí i faktory školy, jako je nastavení hodnocení v rámci školy a předmětu, protože ne vždy si může učitel nastavit to hodnocení, jak mu vyhovuje (u nás máme taky sjednocené váhy známek třeba pro test, samostatnou práci, referát....já to mám možnost ovlivnit, protože mám v kompetenci celou fyziku a na 6. a 7. ročníky mám "monopol", ale to není úplně obvyklé). Takže je praktičtější si vymyslet systém, který se hodí do konkrétních podmínek.

Takže sepisovat něco didaktického asi nemá moc smysl.

No a uvažovala jsem i o učebnicích jako takových, ale to by bylo spíš o vedení týmu, který by to dal do kupy po odborné stránce a naplnil mou didaktickou vizi o mezipředmětových učebnicích. A tam dojíždím na to, že nejsem lídr ani startér. Takže tohle by mi musel někdo manažersky rozjet a já bych to pak byla možná schopná zkoordinovat. Tak možná, až někdy nebude mít manžel co dělat (~t~), tak si k tomu znovu sedneme. Sama jsem v tomto směru naprosto marná.

Vím, že by mě bavilo průvodcovat mladé začínající učitele nebo studenty (jednu zkušenost už mám a myslím, že se to docela povedlo), ale moje spolupráce s jakoukoliv ped. fakultou je dopředu vyloučena, protože nemám to správné vzdělání.

Jo a chodívala sem JENA, to je jeden z mých zdrojů a vzorů. Ta je navíc ještě i ten manažer. A bohužel nevím, že by něco napsala, i když třeba mě by její zkušenosti se zakládáním a vedením škol strašně zajímaly.

 K_at 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(27.1.2022 21:39:19)
Delete, ano, schopnost aplikovat a uzpůsobit viděné, čtené, nemá každý. Určitě mně to dělá problém. Já buď dělám přípravy a učím, nebo se učím a potom už zase nemám tu energii a schopnost to přenést. Což mě štve. Prostě v tom koloběhu věcí v práci mi chybí - konzultovat s někým stejně praštěným + aplikovat to té denní "rutiny".
 Delete 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(27.1.2022 22:27:10)
Kat,

tak můžeme konzultovat na FB, mám to puštěné pořád, takže jsem na příjmu a když mám nějaký prostoj, odpovídám.

O škole a učení můžu mluvit pořád, takže se neboj, že by mě to třeba obtěžovalo ~t~. Naopak, když mám absťák, zbytečně tu některým domácím narušuju jejich prostor.
 K_at 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(27.1.2022 5:36:43)
Delete, máš to krásně propracované. Klobouk dolů. Je mi líto, že moje dítě nepotkali na 1.stupni někoho jako ty.
 Delete 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(27.1.2022 6:53:36)
Kat,

ale tohle bylo o fyzice, tím zatěžuju 2. stupeň ~;).

Na prvním stupni mě baví to, že se na nějaké známku můžu z vysoka víš co...tam se prostě učíme, akorát děti a rodiče se prý dohadují, kdy už teda konečně začne ta škola. Přitom já nejsem moc na hry a extra zábavu pro zábavu, není to o tom, že by si děti pořád jen hrálya nic nemusely.
 K_at 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovaly 

(27.1.2022 6:55:42)
Delete, promiň. Ale já vím, že podobný přístup máš obecně ke všem předmětům. A i na 2.stupni bych ti ruce líbala. Dítě fyzikou netknuté, zcela nezajímavý předmět - v podání tehdejší školy.
 Dari79 


Re: Jaký způsob hodnocení na ZŠ / SŠ byste preferovali? 

(28.1.2022 16:07:14)
No, mám dítě na soukromé škole, už v 5. třídě.

Škola je naprosto neznámkovací. Píší testy, ale většinou to není na čas a je to na body nebo na procenta. Testy nejsou ohlašované, ale nejsou stresující, učitelky to berou (klasicky v češtině třeba), aby viděly, jak se dítě zlepšuje (zda prostě časem těch i/y píšou víc správně, než dřív). V odborných předmětech píšou "testy" nebo spíš vyplňují pracovní listy na jednotlivá témata - dávají se je do portfolií, teď před pololetím je dostaly oprocentované...

Protože jsou v 5. třídě, učitelky nás na začátku upozornily, že kdo chce dělat přijímačky na gympl, ať si děti rodiče samy začnou zvykat na časované testy atd., že s tím nehodlají začínat ani teď.

(Ačkoli je moje dítě chytré a testy mívá obvykle na 90-100%) opravdu nestojím o žádné známkování, zkoušení, psaní písemek a podobně. Chci, aby moje dítě chápalo, co se ve škole učí, umělo podstatu a nepotřebuju, aby se drtilo letopočty nebo délku žížaly...

Obávám se jen toho, aby jednou, až bude muset na střední, ten náraz nebyl příliš tvrdý... (myslím režimový náraz, nemyslím, že by uměl nějak míň než děti s "běžných" základek) Jinak jsem spokojená.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.