KoproFka |
|
(19.12.2020 11:17:21) Karkulino, NIKDY jsem ja osobne o prazdninach nic neopakovala. Zadne ukoly na prazdniny se za mou šd nevedly!! Ani ja, ani moji spolužáci jsme nepodavali takove výkony napr. nekonecne sloupce vypoctu na 1.st, na druhem stupni nasobeni a deleni mnohacifernych cisel v ruce , jako se chteji ted po detech. A zarucuji ti slovem dustojnika, ze negramotny neni nikdo z nas.
Ctenarsky denik jsme meli az na 2.st. Ja sama zacala cist knizky az ve 4.tr a troufam se oznacit za velkeho ctenare dodnes.... strašně mi vadí ctenarsky denik od 2.tr. a povinne cteni nahlas(obe moje deti ctou krásně i bez toho, syn se naučil cist san pre 5-tym rokem veku)... Priznavam, ze me soucasne skolstvi dost vytaci. Překvapivě i pres to, ze nemam deti, se kterymi jsou potize...
|
Marika Letní |
|
(19.12.2020 11:28:21) Na prázdniny jsme úkoly neměli, ale na víkend ano. A to já ještě občas chodila do školy v sobotu.
|
Analfabeta |
|
(19.12.2020 13:34:49) Školu v sobotu taky pamatuju. Ale tuším v r. 1968 se zaváděl dvoudenní víkend, takže to bylo zpočátku tak, že byl jeden týden se sobotou, druhý týden bez soboty. Ale v žákovské knížce z těch dob mám pozvánky na rodičovská sdružení, ta byla zásadně v neděli dopoledne, důvod netuším. Chtěla bych vidět, kdo z učitelů nebo z rodičů by tam dneska v neděli šel.
|
|
|
Karkulína |
|
(19.12.2020 11:38:34) Koprofko, já se svým synem jsem taky nikdy nemusela v první třídě procvičovat. Ale ne všechny děti jsou takto šikovné. Některé potřebují procvičovat pravidelně, at jsou vánoce nebo ne. Neumím samozřejmě posoudit, kolik těch úkolů dítě zakladatelky na vánoce dostalo, ale obecně na tom nevidím nic špatného. Tím spíš, jak ted ta výuka probíhá - určitě se nestíhá přesně podle plánu. Opakování nikomu neuškodí.
|
|
KoproFka |
|
(19.12.2020 14:41:12) Já to ale vnímám jako důsledek toho, co se teď děje. Ony jsou ve stresu, blokují se tím ty dovednosti k učení. Učí se spoustu kravin navíc a mnoho z toho zbytečně brzy, dřív, než by to bylo vhodné. Například násobení ve 2tř. vnímám jako zhůvěřilost!
Hodně věcí se učí dřív, a proto to trvá déle, než se to naučí a za cenu potu, krve a slz- někde doslova... nenechají se normálně dozrát, v klidu....
Ve spoustě předmětů jednou už na zš do takových podobností, až to odporuje zdravému rozumu. Podívej, v 7tř propadl syn mé kámošky z fyziky - doučoval ho jeho strýc, absolvoval čvut, je docent. Byl šílený z toho, co zjistil - říkal, že mnoho těch informací, která má umět není ani učivo sš, ale je to něco, co by měl vědět ten, jehož fyzicka prostě baví, je to víc navíc, než učivo sš...
a tak je to se vším... i v tzv pisech (ze, dj,př) , ze kterých se staly už na sš studijní obory, namísto pohodových předmětů - tak jsem to měla ve škole já... na pisy jsme se těšili celá třída....
|
K_at |
|
(19.12.2020 15:04:56) Hele, výbornou hlášku teď měla dcera u oběda. Úkoly nemají, mmch. Říkala "v 5.tride jsme v matice byli v pohodě, po prázdninách přišla paní ABC a řekla, že jsme pozadu! Co se jako stalo?!?!"
|
|
|
Delete |
|
(19.12.2020 17:03:55) Báro,
učitelům, co učí desítky let, uniká jedna dost podstatná věc. Dnešní děti mají při stejném počtu hodin týdně o několik předmětů více. Informatiku, výchovu ke zdraví, druhý cizí jazyk (2 hodiny). I na prvním stupni, kde za nás žádný cizí jazyk nebyl.
Ty hodiny někde chybí. Mám srovnání, letos mám v sedmičce matiky 5 hodin týdně, loni jsem měla 4 a nestihla jsem ani probrat, natož procvičit. Teď, byť distančně to jde. Hodina týdně...
A co se týče třeba té odkazované fyziky. Mám učebnice z generace před námi, naše a současné a ač témata vypadají stejně a dokonce některé ty učebnice psali stejní lidé, je to o něčem úplně jiném. Za nás jsme byli v rámci fyziky informováni o problematice a to na naší úrovni, srozumitelným jazykem. Současný Bohuněk je čitelný leda pro kantora, který umí fyziku, a to si tam musí milion věcí domyslet, je to psané odborně a pro děti nesrozumitelně, jsou tam faktické chyby v důsledku zjednodušení tam, kde je to na škodu (unikají souvislosti), samostatně se z toho dítě nenaučí nic. Fraus je ještě horší.
A třeba měření hmotnosti v šesté třídě vypadá jako brnkačka, jenže pokud děti neumí číst desetinná čísla a převádět jednotky z matematiky, což v době, kdy se bere hmotnost, většinou neumí, je celé vážení dost problém. Za nás se naskládala závaží a sečetla a největší problém bylo nezapomenout nasadit misky na břity a aretovat. Teď musí dítě z jednoho čísla na první dobrou trefit rozsah, přesnost a hmotnost tělesa, aniž si dokáže představit, jaký je skutečný rozdíl mezi kilogramem a gramem....o tom, jak málo je 1 mg (nebo 10 mg, což bylo nejmenší závaží u laboratorních vah) radši nemluvím. Pomůcky, které jsou k dispozici, nejsou vhodné pro dnešní dobu. Nemá smysl trávit hodiny vážením na laboratorních vahách (i za nás to byla max. jedna laborka za rok, ale člověk to pak použil aspoň v chemii), ale digitální v odpovídající kvalitě nikdy nebudou. Ty děti z běžného života neznají různé druhy vah, nejezdí se sběrem, nechodí nakupovat do OVO-ZEL nebo do masny, ani na poště už normální váhu nepotkáš. A n ení to vina rodičů, že to neznají. Všechno se "schovává", ty děti k tomu úprostě běžně nepřijdou. Takže je pak učíš něco, co se dřív učit nemuselo, protože to všichni znali. A je otázka, jestli stojí za to je to učit, ale asi jo, protože jde třeba o princip toho vážení a to bez poznání různých druhů vah jde špatně. Akorát v reálu pak vidí jen to, že z váhy lezou lístečky s Kč a ne kg .
Oproti nám mají dnešní děti neuvěřitelné znalosti v oblastech, o kterých my jsme ani neměli tušení, že existují. Neumí toho méně, jen ve školách se pořád učí totéž, bez ohledu na to, kolik nových informací přibylo, takže se jejich objem zvětšuje.
Ono se toho učí víc s menší časovou dotací na základní znalosti (M, ČJ) ve světě, kde škola zdaleka není jediným zdrojem informací, ale ty se na nás hrnou v neuvěřitelném množství ze všech stran a v takovém množství, že ani mnoho dospělých je nedokáže správně třídit a vyhodnotit, a my se divíme, že ty děti nedokážou papouškovat tak, jako jsme to uměli před 40 lety my .
|
A. Andrs |
|
(19.12.2020 17:31:32) 4 a 5 trida uz neni cizi jazyk? u nas byla rustina.
|
Delete |
|
(19.12.2020 17:42:16) To ar,
za nás byla ruština od 5. třídy, ale to už byl 2. stupeň. Jen jazykovky měly ruštinu od 3. třídy a na druhém stupni k tomu ještě angličtinu. Ale měli o to navýšený počet hodin týdně (stejně jako matematické třídy měly víc matematiky).
Nyní je cizí jazyk povinně od 3. třídy (tedy jako dřív jen v jazykovkách), v mnohých školách už od první třídy. Informatika nebyla vůbec, nyní je od 4. třídy (nebo v páté 2 hodiny týdně, záleží na škole, ale povinná na prvním stupni je).
|
Marta. |
|
(19.12.2020 17:49:14) Delete, já chodila do jazykové školy v Praze, za totality a tehdy nebyla jen ruština od třetí. Za nís byla ještě od 3. třídy němčina nebo jinde na jazykovce angličtina nebo francouzština. Na škole, kam jsem chodila já od roku 1970 byla ta němčina od 3.tř., od 5. třídy ruština a od 7.třídy angličtina.
|
Půlka psa |
|
(19.12.2020 17:52:54) Taky jsem chodila na jazykovku. Měli jsme tři jazyky, ale byla navýšená dotace hodin oproti jiným ZŠ a mnoho předmětů jsme naopak neměli vůbec (vaření, rodinnou výchovu, dílny, pěstitelské práce).
|
|
|
A. Andrs |
|
(19.12.2020 17:51:05) musi se ozvat vrstevnice, ale urcite prvni rok rustiny byla ctvrta trida a druhy rok pata, vyhrazuji si tedy pravo na sklerozu a prvni stupen byl vcetne pate tridy, sesta byl prvni rok druheho stupne a pak byl vyber zda skoncit v osmicce nebo v devitce, ja chodila do devitky jakozto dite co nastoupilo do skoly v 5 letech kvuli matce ucitelce
|
A. Andrs |
|
(19.12.2020 17:52:26) ze by byla rustina az od te pate? no nevylucuju to...
|
Marta. |
|
(19.12.2020 17:53:54) Toa, já si pamatuji že byla ruština na normálních základkách od 4. tř., na jazykovkách od 5.tř.
|
Marta. |
|
(19.12.2020 17:54:37) Píšu o 60. a 70 letech.
|
|
Půlka psa |
|
(19.12.2020 17:55:59) "já si pamatuji že byla ruština na normálních základkách od 4. tř., na jazykovkách od 5.tř."
Jako, že byla jazykovka jazykovkou proto, že tam byl odklad jazyka?
|
Marta. |
|
(19.12.2020 18:00:05) Půlko, jazykovka to baly proto, že tam byla navíc od 3. třídy jiný jazyk. Někdy koncem 70,let, to ale soudruzi změnili, že se začínalo ve 3. tř. ruštinou. To posunutí za nás bylo proto, aby hned po němčině ve třetí třídě nenásledovala ruština ve čtvrté.
|
Marta. |
|
(19.12.2020 18:06:26) Tady je jeden rozhovor s učitelkou ruštiny, a ta taky vzpomíná, že RJ byl od 4. třídy.
"V době totality byl ruský jazyk povinný a vyučoval se od čtvrtého postupného ročníku až k maturitě. „Řekla bych, že pro ty nejmenší děti to bylo něco nového, protože se učil zajímavým způsobem, který byl osvědčený při výuce českého jazyka."
https://kolinsky.denik.cz/zpravy_region/zaci-si-do-ruskych-vet-pridavali-ceska-slova-vzpomina-jana-jiraskova-20141113.html
|
Marika Letní |
|
(19.12.2020 18:09:18) Ale o kterém roce učitelka mluví? Já měla ruštinu od 5. třídy, na osmileté základce v 80. letech.
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.12.2020 18:12:48) já taky od 5., to byl začátek druhého stupně, 1986/87 jsem byla v 5. třídě
|
|
Marta. |
|
(19.12.2020 18:16:47) Marko, to nevím,ale já si taky pamatuji tu 4.tř, a to bylo po roce 1968 a začátkem 70.let. Ono je možné, že to pak změnili na 5. třídu.
|
Delete |
|
(19.12.2020 18:22:32) Není to možné. Prostě to tak je. V 80. letech se ruština na běžných ZŠ učila od 5. třídy, tedy až na 2. stupni .
|
Marta. |
|
(19.12.2020 18:34:08) Delete, co není možné? To, co píšu já o ZDŠ v 60. a 70. letech? Vždyť to píše i Okolík, že měla ruštinu od 4. třídy, takže to tak je. jen ty jsi v té době ještě do školy nechodila, tak si to pamatovat nemůžeš.
|
Okolík |
|
(19.12.2020 18:38:11) Delete píše o 80. letech, proto se nemůžeme shodnout.
|
|
Delete |
|
(19.12.2020 18:41:24) Marto,
psala jsi: "je to možné"....já na to reagovala (ale špatně napsala), že ne možné, ale jisté...prostě to tak bylo....aniž by to vylučovalo to, co píšeš ty.
Už v prvním příspěvku k To ar jsem upozorňovala, že to asi bude tím, že jsem mladší a že píšu o svém "za nás".
|
Marta. |
|
(19.12.2020 18:51:01) Delete, ale já opakovaně píšu o tom, že jsem do základky chodila koncem 60. let a začátkem 70.let.
|
|
Delete |
|
(19.12.2020 19:14:35) Marto,
no a já zase o těch 80 letech. Prostě jsem měla dojem, že zpochybňuješ, že to někdy bylo jinak, než to znáš ze školy ty, a proto vkládáš "důkazy", že to prostě bylo tak, jak píšeš ty.
Já s tím neměla problém, jen jsem psala, že za nás to bylo jinak.
|
Marta. |
|
(19.12.2020 19:17:46) Delte, tak to vyznělo špatně. Vůbec nic jsem nezpochybňovala. Jen jsem psala, že to bylo v době,ldy já chodila do školy jinak a psala jsem konkrétně i v jaké době. Ale to neznamenalo, že bych jakkoliv zpochybňovala to, co píšeš ty.
Máme pravdu obě.
|
Delete |
|
(19.12.2020 19:22:17) A tak já to beru od začátku . Hlavně, že jsme se domluvily...
|
|
|
|
|
|
Stará husa |
|
(19.12.2020 18:47:20) Marto, v 60.letech, kdy jsem chodila na ZDS já, byla ruština určitě od 4.tridy. Když potom zrušili devátou třídu, tak se to asi změnilo. Já pak od 7.tridy měla nepovinný druhý jazyk, mohli jsme si vybrat mezi němčinou a angličtinou. A na gymplu pak na prirodovedne větvi byla ruština a buď angličtina nebo němčina a na humanitní ruština, němčina nebo francouzština a k tomu ještě latina a řečtina.
|
Marta. |
|
(19.12.2020 18:51:49) Stará huso, ano, pamatuji si to stejně.
|
|
|
|
Federika |
|
(19.12.2020 19:27:39) U nás byla ruština od 4. třídy. Vím to jistě, protože ta vesnická malotřídka, kam jsem chodila, byla jen do 4. třídy. A pamatuju si, jak jsem se snažila jako prvňák mít rychle všechno hotový,abych se mohla se čtvrťákama učit "Ádam dóma..."
|
TaJ |
|
(19.12.2020 22:58:48) Taodvedle, my měli na ZŠ ruštinu taky od páté třídy a pak v sedmé a osmé třídě jsme měli jakýsi "povinně volitelný předmět", kde jsme si mohli vybírat z němčiny, konverzace v ruštině, dílen a nějakých biologických praktik, či co to bylo...
|
|
|
|
|
|
|
|
Půlka psa |
|
(19.12.2020 18:21:44) Jo tááák, na naší jazykovce v Brně to bylo obráceně. Začínalo se ruštinou a až pak byla němčina a angličtina. Bylo to tak za mně v osmdesátých letech i za doby mých rodičů v šedesátých letech.
|
Marta. |
|
(19.12.2020 18:30:34) Půlko, dívala jsem se na web naší jazykovky, mají tam kroniku, ta škola je od roku 1904 a tam píšou, že ta ruština od 3, třídy se na škole změnila ve školním roce 1976/77.
|
A. Andrs |
|
(19.12.2020 18:32:39) jeste, ze nas v ramci soudruzske spoluprace neucili cinstinu, i kdyz mozna ze by to clovek dnes uzil chudaci Syrani, kteri se musi ucit latinku z tech jejich klikyhaku
|
|
Půlka psa |
|
(19.12.2020 19:42:11) Máti v té době žila s rodiči v Mongolsku a školu měla v ruštině. Pak přijela ve třetí třídě na přezkoušení a v Brně dělala zkoušku z ruštiny jako cizího jazyka, což nebyl problemj, ale měla potíže s tím, jak se řeknou věci česky třeba v matice. Děleno a tak podobne. Z toho jsem usoudila, že to měli stejne jak za nás, ale teoreticky mohla mít indivindi studijní plán a ostatní mohli mít místo toho němčinu. Těžko. Těžko říct.
|
A. Andrs |
|
(19.12.2020 20:24:42) taky mam problem vysvetlit detem matiku, musim to psat a drzet pri tom pusu, protoze taky nevim jak se rekne delit /tedy to uz vim/ ale delitel, delenec a dalsi matematicky pojmy se odmitam ucit takze zavru pusu a cmaram to na papir az to pochopi, jeste ze procenta je mezinarodni slovo
|
|
|
|
|
|
Okolík |
|
(19.12.2020 18:22:45) V mém dětství (70.leta) byla na jazykovce od 3. třídy aj, nj nebo fj a od 5. třídy ruština. Já byla na běžné osmileté ZŠ a tam byla ruština od 4. třídy. Později to na většině jazykovek přehodili, od 3. Třídy ruština, od 5. Třídy druhý jazyk. A na ZŠ ruština od 5. třídy. Měnit se to pak začalo až v 90. letech.
|
Marta. |
|
(19.12.2020 18:31:14) Okolíku, ano, je to tak.
|
|
|
|
|
K_at |
|
(19.12.2020 17:54:27) My měli jazyk od 5. Určitě.
|
A. Andrs |
|
(19.12.2020 17:57:16) jo tak asi mate pravdu a byla az od pate, pardon
|
|
|
|
A. Andrs |
|
(19.12.2020 17:56:13) rustina je sice k nicemu, ale obcas jsem ji potrebovala na vejsce, protoze nektere materialy byly v rustine, nektere vypocty, v anglictine byly ty knihy moc drahe nebo zcela nedostupne obas ji pouziju pri komunikaci s mistnimi a pisu si ji do zivotopisu, to ze znam azbuku a umim ji precist je taky trochu vyhoda, nekdy, dost tim ohromuju, protoze azbuku umi cist jen Rusove
|
Renka + 3 |
|
(19.12.2020 18:21:05) Já jsem ruštinu oprášila a na ledacos v ruštině koukám, někdy je něco rusky s anglickými titulky, tak to můžu kombinovat. Začalo to, když jsme doma sledovali krasobruslařskou show/soutěž Doba ledová, což byla skutečně krása. Na sérii "Děti" koukaly i moje děti. Zjistila jsem, že ji umím dost obstojně a teď už i číst, tak jsem ráda, že mám těch jazyků zvládnuto víc. Občas na youtube vylovím něco zajímavého, co stojí za to vidět.
|
|
|
|
Marika Letní |
|
(19.12.2020 17:59:21) Ruštinu jsem měla od 5. třídy, tj. na druhém stupni, nechala jsem si ji i na gymplu. Tuším, že od 6. třídy byla AJ, ale jen pro půl třídy, méně zdatní měli něco jiného, už nevím co.
|
|
|
Delete |
|
(19.12.2020 17:56:41) To ar,
evidentně jsem o pár let mladší . My měli 5. třídu na 2. stupni a devítka se vrátila až po revoluci a jen pro ty, co se nedostali na střední školu.
|
|
|