| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka

 Celkem 185 názorů.
 Monty 


Téma: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 16:48:27)
Převzato z FB, autor Jan Jícha.

Vždycky kolem přijímaček a maturit řeší celá veřejnost, co by se mělo učit v češtině a co je zbytečné. Můj střípek poznání z hlediska životní praxe je následující:
Učit češtinu nebyl dvakrát efektní byznysplán, neplnil jsem si tím ani dětský sen, ba jsem to ani nevystudoval, prostě náhoda. Nicméně po těch asi pětadvaceti letech, co s češtinou a nadprůměrným počtem cizích jazyků soustavně pracuju (výuka, redakce, korektury, spisovatelství, překlad, scénáristika, textařství, přednášky, moderování, průvodcování aj.) si už troufám rekapitulovat, co ze školní látky ČJ se mi hodilo, co méně a co nikdy. Předem upozorňuju, že všechna níže zmíněná témata jsou v současnosti standardním učivem ZŠ:

1) Každodenně praktické nebo aspoň využitelné při učení cizím jazykům, tj. nechat jako učivo ZŠ:
Čtení, psaní (+ pravopis), pád (vč. latinských názvů), číslo, rod, vzor p.jm., osoba, číslo, čas, rod sloves. Podmět, přísudek. Měkká a tvrdá př. jm. Skloňování číslovek. Slovní druhy. Věta hlavní a vedlejší ve vztahu k interpunkci.
Slovotvorba, obohacování slovní zásoby. Slovní rozbor. Cizí slova.
Smysluplná stylistika, aktuální členění větné.
Porozumění textu, odhalení manipulace. Hledání pravdy z více zdrojů. Žádost, stížnost, zpráva. Jednoznačnost a dvojsmysl.
Prožitek literárního textu a divadla, tvorba a reprodukce příběhu. Vyprávění. Spisovný a nespisovný jazyk, vnímání stylového různohlasí.
Prezentace myšlenky, výklad. Výpisek, práce se zdroji informací.

2) Sporné či pouze půvabné, tj. přesunout na SŠ:
Slovesný způsob, vid. Další větné členy. Přechodník. Druhy číslovek. Věta jednočlenná a dvojčlenná. Skloňování tentýž a jenž. Nářečí a slang.
Argumentace, diskuse, přednáška.
Prožitek poezie, literární tvorba.
Literární žánry, figury. Interpretace nejednoznačného textu.
Přidat: Etymologie, korektura textu.

3) Zhola zbytečné, tj. omezit důsledně na VŠ:
Slovesné třídy a vzory. Pitva slova. Druhy podmětu a přísudku. Pitva věty. Druhy vedlejších vět. Souvětí souřadné a podřadné. Pitva souvětí. Vztahy mezi hlavními a vedlejšími větami.
Pitva básně a jakákoli jiná pitva.

Pravidlo je, že to, co je nejzbytečnější, taky žákům nejvíc nejde, a tudíž se s tím stráví nejvíc zmařeného času a všestranně nepříjemné práce. Nic z toho, co jsem zařadil pod bod 3), jsem za celý život nevyužil ani jednou, a kdykoli to jdu učit (sedmáky aj. nebožáky), musím se to pokaždé znovu naučit.
Kdyby každý dospělý Čech měl perfektně zvládnuté učivo ČJ prvního stupně, prožije plnohodnotný život, aniž by svým jazykovým projevem zanechával podezření z intelektuální nedostačivosti. Dokonalé zvládnutí současného učiva druhého stupně znamená, že je z občana expert a k jeho filologickým dovednostem už není mnoho co přidat. Takových absolventů ZŠ je samozřejmě minimum, zato všichni mají vzpomínky, jak je čeština štvala - namísto proživatelů mateřštiny z nich nadělala jazykové patology, kteří v mrtvole věty nebo textu hledají nicneříkající součástky, jako třeba aposiopesi nebo příslovečné určení zřetele (vždycky když učím PU, nechávám děti vymýšlet si vlastní, a mají dobré nápady, třeba PUZÁ je prý příslovečné určení závěti: "Zdědil jsem cirkulárku PO DĚDEČKOVI").

A proč že je výuka češtiny tak přecpaná ptákovinami?
Protože před sto lety byla naše školská věda ve vleku německé. Protože bylo potřeba naučit školáky jazykovědnou analýzu potřebnou pro pozdější výuku latiny a řečtiny. Protože tehdá ještě frčelo archaizující řečňování a jiný hovadismus (termín V+W). Protože nezpochybňovaný vědecký pohled na svět velel rozebrat tělo a vytlouct z něj duši.
A tak se dneska učí čeština podle osnov z první republiky, akorát učebnice jsou na to barevnější.
Je to asi jako kdyby se v autoškole učila rozborka motoru a převodovky, druhy čalounění a dějiny asfaltu - pro vyšinutou menšinu by to byla prča, ostatní by nechápali, co jim tím kdo chce říct, normálně řídit by se naučili jinde a kurz odtrpěli jenom kvůli těm papírům.
A nejhorší (nebo nejlepší?) je, že ten balast žádná vrchnost nevyžaduje - ani RVP, ani ministr osobně nikde neuvádí "žák rozebere souvětí a určí v něm přísudek jmenný se sponou". Na vině jsou jen autoři učebnic, jejich poslušní uživatelé a zejména postrach jednotných přijímaček, k nimž se všichni ti ostatní odvolávají. Ergo státní přijímačky jeví se jako největší brzda radostného a smysluplného vyučování národnímu jazyku.
Od září nám odchází češtinářka na mateřskou, takže je to zase na mně. Ať ale nikdo nečeká, že je budu celý druhý stupeň pérovat ve vedlejší větě doplňkové. Řeknu jim: koho to baví, naučte se to doma, případně přijďte o přestávce. Deváťákům jsem ochoten udělat rychlokurz kvůli přijímačkám, jinak ode mě tenhle jarmark marnosti nečekejte. Když někdo miluje jazyk(y) tak jako já, nesnese pomyšlení, že by je měl ostatním znechucovat.
Aj, kantore český, postůj a zamysliž se, zdali většina tvého pachtění není venkoncem na
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:13:03)
Jen jsem text prolétla očima, nechtělo se mi číst. Ale co je zajímavé: volá po etymologii, ale slova pitvat nechce. Argumentaci a diskuzi přehodit na SŠ? To snad ne?
Přídavná jména přivlastňovací by neučil nikdy?
A jak bude řešit pravopis číslovek, když to nehodlá učit na ZŠ?
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:16:22)
Kaipo,
pitváním slov pravděpodobně nemyslel pátrání po jejich původu, ale určování kořene, přípony apod.
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:19:53)
No jo, ale někdy to bez toho nejde, ne? Abys našla kořen, musíš si říct příbuzná slova, a to i taková, která nejsou na 1. pohled zřejmá.
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:31:53)
Kaipo,
kolikrát jsi tak mimo období povinné školní docházky hledala kořen slova?
 libik 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:37:22)
Když chci napsat objednávka nebo věda, ne?

Nebo by se to psalo do 20 let, jak to slyšíme?
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:39:47)
Libiku,
a ty to děláš? Používáš to v běžném životě? Nesetkáváš se s tím slovem v psané podobě dostatečně často na to, abys měla zafixované, jak se to správně píše?
 libik 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:48:49)
Musím říct, že když chci napsat něco jako domněnka a porozumění, tak jo.

Můžeš si myslet, že jsem nesečtělá, ale počítám, že na tom nebudu hůře než armáda lidí, která se na vš s čj vůbec nesetká, protože jsou jinak vyhranění.

A jsem ráda, že vím, jak to funguje a nemusím si to pamatovat slovo od slova.

 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:50:46)
Ono na kořenu slova nakonec není nic těžkýho, ale ty druhy vedlejších vět apod. jsou fakt navíc. To se nedá využít ani k těm cizím jazykům.
 Dana 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:25:11)
Naprosto s tímto jazykovědcem souhlasím. Výuka češtiny se přeceňuje, a protože se učí tak přehnaně velký počet hodin, tak se ten čas holt musí nějak využít. Tak se vyplní balastem typu doplňku, druhů přívlastků a rýmů. Nikoho to nebaví, nikoho to nezajímá, každý se to, když musí, naučí a za týden stejně nic neví. Všimněte si také, že o nutnosti maturovat z češtiny se nikdy ani nediskutovalo, stále jen o matematice.
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:27:24)
Dano,
a přitom, jak správně upozorňuje autor textu, třeba ta zmíněná etymologie by nejspíš bavila i děti na základce. O té se ale nedozví nic, musí drtit přívlastky a typy vedlejších vět.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 23:06:04)
já bych počet hodin klidně zachovala, ale výsledkem té výuky by měla být schopnost skutečně porozumět textu a taky třeba napsat něco, co má hlavu a patu. a rétorika se neučí u nás už prakticky vůbec.
 libik 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 13:34:04)
Akorát, že to není jazykovědec, ale pán, co píše veselé příběhy.

Včera, když byla přebita moje věcná námitka, že je třeba se učit kořen slova, argumentem, že není třeba vědět, kdy se narodil Jan Neruda, jsem ještě přemýšlela o tom přísudku jmenném se sponou.

Sám autor připouští, že ten malý potenciální rétor se schopností interpretace , co nemusí znát z pravopisu prakticky nic, by ale mohl znát shodu podmětu s přísudkem.

Takže dítě se dozví, že toto je podmět, toto přísudek a na logickou otázku "a co je toto slovo, pane učiteli", dostane odpověď "kus, nevotravuj, to se dozvíš na vš"~;)

Jan Jícha, jak tak koukám, svěže píše, všechna čest, měl by se ale toho držet..
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 13:46:33)
Libiku,
už za dob mé školní docházky existovaly pro ukojení zvídavosti žáčků nad rámec výuky zařízení, nazývaná knihovny.
Dnes má takovou knihovnu každý žáček v mobilu. ~;)
 Vítr z hor 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:49:16)
Mně se to hodilo teď, když jsem zhroucené kolegyni, jejíž syn nevymyslel u přijímaček "náměstí", ukazovala, jak se to dá vyřešit bez zásadního přemýšlení.

A taky se mi to hodilo, když jsem totéž učila loni děti na jejich přijímačky. Venkoncem vzato je to úplně k ničemu, jen je to jakási velmi pochybná cesta k možnosti se dále vzdělávat. ~e~
 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:36:17)
Moc mě ani nenapadá, k čemu je určování kořene slova. Vyjma toho důvodu, že se na to ptá cermat v přijámačkách. :-)
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:36:09)
Nevím, co vystudoval, nezjišťovala jsem to.
Zjevně ho ale čeština živí a uvědomuje si, jak zoufale je její výuka odtržená od reality a jak málo dává smysl.
Já s ním souhlasím a co myslel pitvou slova a věty je mi myslím jasné.
 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:43:54)
Taky chápu, co tím myslel.

Celá základoškolská čeština je strašně teoretická a jde v tom daleko víc do podrobna než ostatní předměty.

Pak je nemožně podrobný ještě přírodopis. (Já vím, že Montíka to baví, ale pro ostatní je tam spousta věcí taky nějak moc podrobná).
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:17:30)
Modrý kvítko,
proč bych se měla zlobit? V podstatě jsem počítala s tím, že tady s tím narazím.
Tady je prostě to Rakousko-Uhersko zažrané hodně, hodně hluboko. ~;)
 Ráchel, 3 děti 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 23:07:10)
pitva věty je provokativní název pro větný rozbor. to snad je pochopitelné docela snadno.
 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:25:05)
Moc nechápu tu argumentaci a diskuzi a další drobnosti, ale jinak jo. Na základce se učí neskutečné množství naprosto neuvěřitelných teoretických chujovin, které by klidně počkaly na později na specializované školy pro ty, co to zajímá.

Naopak jsou málo trénovaní v jiných věcech. Formulovat písemně myšlenky, rozumět napsanému, vyargumentovat to,..... Tyhle věci jim chybí a bodejť by ne, když se čas věnuje volovinám.

Na druhou stranu i skladník ve šroubárně může........ dělat větné rozbory.~:-D
 Monika 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:27:24)
Přijde mi to vtipný. Ale učit diskusi a argumentaci až na střední škole jako zbytnou (nebo roztomilou) záležitost, to teda nevím. Možná ale myslel nějakou sofistikovanou formu, případně teorii? Jinak je jasný, že spousta té jazykové teorie je pro velkou část dětí do života o ničem, ale hodně se hodí při výuce cizích jazyků (alespoň při výuce tím stylem, jak se u nás ve školách děje) ... A má samozřejmě pravdu s tím, že výuku táhne "potřeba umět to na přijímačky" ...
 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:49:19)
Jasně, že se to dá naučit, ale je to zbytečný. Mohli by se učit a něco užitečnějšího a dělat přijímačky z toho.
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:50:36)
Půlko,
~R^
Přesně tak. Je to zbytečné a zdržuje to od výuky věcí, které by mohly být užitečné.
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:04:18)
Nechápu, proč se všichni strefují do češtiny. V zeměpise, přírodopise, chemii,... se neučí nic, co člověku k ničemu nebude? Proč to tak vadí právě u češtiny? Co je potřeba umět v zeměpise? Orientovat se a číst z mapy? To se dá naučit na 1. stupni, zrušme to pak.
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:06:42)
Kaipo,
ano, máš pravdu, ale z dějepisu, zeměpisu, chemie atd. se nedělají přijímací zkoušky na střední školu a ani se z nich povinně nematuruje. ~;)
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:13:55)
Kaipo, protože CJ je součástí přijímaček. A maturity.
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:29:18)
Kat, nějak to neodpovídá na moji otázku.
Když se to nebude učit na základce, logicky to nebude u přijímaček a u maturity. Jak prosté, milý Watsone.
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:31:18)
Kaipo,no to vůbec logické není. Už takhle jsou rozdíly mezi školami a učivem takové, že bez domácí přípravy je to na pytel.
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:34:02)
Ale to není chyba té češtiny.
A taky jsou rozdíly mezi dětmi, někdo exceluje, někdo je průměr no a pak jsou ti zbývající. Jenže když dneska každý chce maturitu... a pak maturant běduje, že nezná Nerudu. Ovšem ani tohle není argument.
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:37:16)
....pricemz Jan Neruda je primo zasadni autor ceske literatury :-)
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:40:03)
...a taky jeste lumirovci s ruchovci....a pak budeme ve svete naprosto konkurenceschopni
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:41:46)
Kat, bylo mu 17...tak si vybral, kam ho srdce tahlo - golf a vareni
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:43:33)
77, v tom případě ok. Jen s těmi pravý měl švihnout a vystudovat něco, co by ho zajímalo.
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:44:44)
Kat, na prava chtel jit asi od 10 let, s tim tezko neco nadelas
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:20:08)
Koho by měl z české literatury maturant znát? Jeden rok maturanti šíleli, že se po nich chtěl držitel Nobelovy ceny za literaturu. Taky zbytečné? Jasně, sežrat se to nedá a dobře placené místo mi to asi taky nepřinese.
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:23:57)
Kaipo, no blbě je jít po jménech a seznamech děl napříč literaturou a světem.
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:27:22)
Jestli se nemýlím, byla tam ukázka, nešlo se po autor-dílo.
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:30:20)
Kaipo, tak řešíš 1 otázku. ~d~ možná že když nebudou zahlcení mnoha dílčími údaji, tak to půjde líp.
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:35:54)
Samozřejmě, nezahlcovat. Nikoho, nikde, ničím, ať všichni můžeme říct, že jsem tu základku, střední, vysokou i postgraduál zvládli se samými jednotkami. Teda jako že všechno, co nás učili, umíme.
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:38:52)
Kaipo, jsi naštvaná? Nebo proč tak nesmyslně startuješ? Nejde vůbec o známky. Jde o schopnost používat aktivně rodný jazyk tak, aby člověk chápal a produkoval na nějaké úrovni. Na ZŠ se opravdu učí často zbytečné veci, místo čtení - pochopení - dovednosti se písemně i verbálně projevit.
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:41:29)
Kat, nejsem naštvaná. Já neříkám, že by se nemělo učit jinak. Ale autor článku nebude učit číslovky? A jak pozná, kde se píše tečka? To je takové to vylil s vaničkou i dítě.
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:43:28)
Kaipo, asi není třeba souhlasit s panem autorem ve všech bodech. Já to chápu jako podnět k zamyšlení a diskusi. Číslovky jsou jistě důležité.
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:48:18)
Našla jsem tam víc důležitých věcí, asi si to měl tedy líp promyslet, protože takhle to (pro mě) snižuje jeho fundovanost.
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 20:02:05)
Kdoto, a co přesně se stalo? Že by asi potřeboval ve třídě asistentku, no to možná jo. A taky hlavně jinou třídní. Ale to by měla jaksi vyučující poznat hlavně ve třídě.
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 20:14:06)
Kdoto, distanční výuka ukázala mj že neumí zadávat a vysvětlovat učivo. ~t~
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 20:31:59)
Kdoto, zeptej se jí. Tohle taky nechápu.
 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 20:31:05)
"Kdoto, distanční výuka ukázala mj že neumí zadávat a vysvětlovat učivo."

Kdyby se ty učitelé na základní škole naučili jasně formulovat a strukturovaně psát místo těch volovin, co se tam v češtině učí, tak ta distanční výuka mohla mít hnedle jinou úroveň. ~t~
 Federika 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 20:20:59)
Kdoto,
každý dítě by mělo lepší výsledky, když se mu věnuje jeden celej člověk...
 Federika 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 20:45:26)
Kdoto,
to je otázka,jestli to umí líp učitel.
Každopádně ty jako rodič, pokud už se tedy svýmu dítěti individuálně věnuješ, můžeš líp reagovat na jeho individuální potřeby, způsob chování, rychlost práce. Jde to pak líp, většinou...
 Ráchel, 3 děti 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 23:12:18)
kdoto, "ale učitelka to zase umí vysvětlit lépe" - no s tím by se ovšem v řadě případů dalo úspěšně polemizovat ~:-D
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 20:19:54)
kdoto, děkuju za důvěru, pokud to nebylo myšleno ironicky, ale nerozumím tomu, nejsem pedagog. Nicméně selský rozum mi říká, že pokud dítě potřebuje asistenta, mělo by se na to přijít dřív než na konci šestky. A na základě distanční výuky? Zajímavé.
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 20:21:45)
Člověk vidí po čase, že nějaké dítě potřebuje k sobě a pro sebe člověka, který ho bude provázet. Ať už učivem a prací, tak třeba i vztahy ve třídě.
 Senedra 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 20:24:29)
Kaipo, klidně na konci šestky... Jasné a vážné případy jsou rozpoznatelné už v MŠ, ale třeba šestka je hodně zlomová - přechod na druhý stupeň, výuka už jiným stylem, víc učitelů, třeba i jiný kolektiv, nástup puberty, případně problémy v rodině, se spolužáky.. - a najednou dítě, které bylo jen trochu slabší/pomalejší tu pomoc potřebuje ve větší míře a je potřeba asistent.
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 20:27:38)
No vidíš, selský rozum je málo. Al nesedí mi tam ta diagnostika na dálku (vím, že syna kdoto paní učitelka zná osobně, ale proč teď?).
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 20:44:06)
Myslím, že distanční výuka mohla ukázat leccos o schopnostech učitele a mnohem méně o schopnostech dětí.
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 21:19:11)
kdoto, všechno, co jsi vyjmenovala, mohli dětem pomáhat rodiče. Pokud by byla jistota, že děti pracovaly samostatně, pak máš samozřejmě pravdu.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 23:13:30)
já bych řekla, že na tom viděla, že mu prospělo, když se mu věnoval někdo individuálně
 kachna_ 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 12:07:02)
Jo, to mi taky dává smysl
- nebo jí to přišlo jako logické odůvodnění myšlenky "a co když si v poradně řeknou, jak to jako můžu vědět, když tři měsíce sedí doma a mohlo se leccos změnit"? (případně jí formulaci někdo z kolegů poradil)
 Ráchel, 3 děti 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 23:10:10)
Kat, vážně potřebuješ vědět DRUHY číslovek? já si to třeba teď musela najít ~:-D
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 7:30:23)
Ráchel, psala Kaipa - kvůli tečkám. Víc asi nepotřebuju. Děti asi taky ne. 😂
 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 7:39:49)
Ta tečky bohatě stačí si říct, jestli přišli tři kamarádi nebo třetí kamarád. Tím je celá teorie ohledně teček odbavená.

 Ráchel, 3 děti 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 18:41:13)
přesně, kvůli tomu nepotřebuji znát nějaký názvy druhů číslovek
bez tohohle jsem dosud vydržela:

1) Základní - Kolik?

Vyjadřují počet.

jeden, dva, tři, čtyři, jeden a půl, jedna třetina, dvě pětiny

2) Řadové - Kolikátý?

Vyjadřují pořadí.

první, druhý, třetí, několikátý, poprvé, podruhé, potřetí, poněkolikáté

3) Druhové - Kolikero? Kolikerý?

Vyjadřují počet druhů.

dvoje, dvojí, troje, trojí

U pomnožných podstatných jmen určují jejich počet, a proto jsou brány jako číslovky základní.

dvoje housle

4) Násobné - Kolikrát? Kolikanásobně? Kolikanásobný?

Vyjadřují počet opakování, násobnost a srovnání.

dvakrát, dvojnásobně, dvakrát tak

5) Podílné - Po kolika?

Vyjadřují podílnost.

po jednom, po dvou, po třech

 Tante Bante 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:41:59)
No, Neruda je fakt literární velikán :-D. Stejně je to srandovní, jak se mění vkus publika, já staromódně trpím na Antonína Sovu. Nikomu to vyloženě nevnucuji, jen se mi to tak líbí, že by mě nenapadlo, že někomu se to nelíbí nebo dokonce považuje jeho tvorbu za komickou ~t~. https://www.youtube.com/watch?v=XNCYRzctYv0
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:47:11)
Neruda má významné místo v naší literatuře, ať se tomu pošklebuje kdo chce. Zrovna Povídky jsou skvělý, mám ráda Romanci o Karlu IV., fejetony,...
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:51:10)
Kaipo, docenis ho ty jako dospělá. Když to je jeden z mnoha mnoha autorů, které si žáci mají pamatovat systémem "autor - dílo", tak to nevynikbe. Protože se často i literatura učí blbě.
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 20:01:14)
Kat,
a to je právě blbě a jede se to masově.
Neruda se narodil tehdy a tehdy, umřel tehdy a tehdy, napsal to a to. Nazdar. Přitom za každým tím jménem a nudnými daty je zajímavý příběh, každý den "nudný dědek/nudná bába" z učebnice měla nějaký osud, přátele, koníčky, neřesti... "papíroví hrdinové" nezajímají nikoho. Osobní příběh zaujme (skoro) každýho. Zvlášť u těch umělců, kteří přece jen většinou nežili úplně konvenční životy. ~;)
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 20:03:24)
Monty, já to vím. Proto se v tom potom ztratí taková věc jako Nobelova cena. Což je bezesporu prestižní ocenění.
 Federika 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 20:04:48)
Monty,
ani jeden ze synů nejel Nerudu takhle, vůbec. Ani klasický čtenářský deníky nejeli, všechno spíš taková malá veledíla právě o autorovi jinak, zamyšlení nad způsobem práce, přínosem, názorem na něj. nebo si vybrali jednu hlavní postavu a měli se do ní jakoby převtělit a "mluvit".
Právě jsem si říkala,jak odlišně se učí, úplně jinak než my.
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 20:07:35)
Monty, jenže tvé děti jsou na školách, které fungují jinak. A těch je pár v republice. Dcera se takhle "učí" dějepis - učebnice, výpisky, test. A literatura se učí stejně.
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 20:10:41)
Federiko,
to je sice hezké, ale na většině škol se to tak jako u tvých dětí rozhodně neučí. ~;)
 Federika 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 20:11:49)
Starší syn byl na státním gymplu.
Ale musím přiznat,že on se svým AS by bral raději holá fakta a data~:-D
Tohle mu na rozdíl od toho mladšího fakt nesedělo~t~
 Federika 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 20:17:36)
Kdoto,
tohle byl celkem běžnej státní gympl...
Starší syn ale fakt nesnášel svý čtenářský deníky, vůbec to pro něj nebylo-zatímco mladší se v tom vyžívá~:-D
Tohle byl třeba úkol v kvartě: Poutníka nenáviděl:-)
Jan Amos Komenský: Labyrint světa a ráj srdce

Povinné úkoly:

1. Struktura literárního díla - podrobně

- jazykový plán

- tematický plán

- kompoziční plán

2. Kdo se stal poutníkovým průvodcem? Co tito průvodci symbolizují? Jaká je jejich role? Uveďte další díla, v nichž autoři také pracují s motivem poutníka.

3. Převeďte poutníka do našeho současného světa a napište kritiku nějakého aktuálního celosvětového problému. Vžijte se do role průvodce.

Volitelné úkoly:

4. Vysvětlete pojmy hyperbola

alegorie

groteskno

Které motivy díla dokládají užití těchto pojmů

5. Vypište, které společenské stavy (povolání) poutník pozoruje a napište, jak je hodnotí.

6. Brněnské Divadlo Husa na provázku uvedlo dramatizaci Labyrintu podle scénáře Ludvíka Kundery. Popište toto představení. Porovnejte jej s knihou.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 23:14:58)
ano, například Neruda uháněl moji prababičku ~:-D a u nich na letním bytě napsal Písně kosmické - to je pořádná čeština!
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:57:35)
ja se Nerudovi neposklebuju, Povidky malostranske jsem mela vzdycky rada, ale dala bych prednost tomu, kdyby se vic probirali autori z tohoto stoleti, vlastne ne tohoto, sakrys, myslim tim 20. stoleti
 libik 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:36:32)
Kdo a kdy v životě využil, že zná hlavní město Kanady, fotosyntézu, Prosta a pohyb na nakloněné rovině?

Tak se na to vzdělání vykašlem, máme Googlle (a hlavně wiki~:-D)
 Dana 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:36:52)
Zeměpis je důležitý, je dobré, když se člověk orientuje, kde je jaký stát, jaké je kde podnebí, řeky, hory. Rozhodně se mu nevěnuje tak velký počet hodin, jako češtině. A také hodně lidí baví i to učení se zeměpisu, zvlášť, když se to zajímavě podá. Nevím, koho baví větný rozbor či určování předpony a přípony.
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:39:53)
Dano,
jak vidíš, tak to baví půlku Rodiny. ~t~
 Dana 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:45:08)
Mě ne, a ani děti, co znám to nebaví. To je baví víc ten zeměpis, dějepis nebo přírodopis. Přísudek jmenný se sponou jsme se my snad ani neučili, nebo se mi to již z paměti totálně vykouřilo.
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:58:42)
zizala je hermafrodit, ale jinak si pamatuju jen to, co pouzivam, coz je prave pravopis, mimo jine
 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:05:54)
Závitník ani rašpli jsme na základce určitě neměli. A ne, že bych je potřebovala, ale pořád mi to přijde pravděpodobnější než potřebovat poznat vedlejší větu přípustkovou. ~:-D
 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:34:38)
My jsme dílny na základce neměli vůbec. Ani pěstitelky, vaření, rodinnou výchovu a tyhle druhy předmětů. Ani rašplička.....
 Federika 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:38:43)
A my jsme měli pěstitelské práce, vaření,dílny,šití.
A výsledek je u mě stejnej, jako kdybych nikdy nic neměla.
Horší, vlastně, totálně mi to všechny tyhle věci znechutilo~:-D
Nešiju, nevařím, nepěstuju a nekutím.
Ještě že jsem do devítky nechodila,tam byla péče o dítě. To mi nestihli znechutit~:-D
 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:43:58)
My neměli nic, ani tu péči o dítě. V součtu se ušetřilo se několik hodin týdně na nějaký jiný předmět. Sice už nevím, na který konkrétně, ale jen zpětně doufám, že to nebylo na něco jako příčinné přístavky se sponou v polovětné vazbě.
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:45:35)
Půlko, my měli na ZŠ dílny. A já to milovala. Když jsem hřebíky zatloukaka a řezala lať líp než leckterý spolužák a dělala si technický náčrtek s rozměry. Krása!
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:41:54)
Dano, k čemu je dobré vědět, jaké podnebí je v Gabonu, když se tam drtivá většina lidí nepodívá? Může se to učit na VŠ nebo si to ten, kdo tam jede, najde na WIKI.
 Dana 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:53:57)
Podnebí Gabonu je alespoň zajímavější, než se učit nějaký doplněk či přísudek jmenný se sponou. Zvlášť, když se výuka doplní obrázky či filmem. Navíc je to také zbytečné se učit zrovna podnebí Gabonu, ale stačilo by podnebí Afriky. Zbytečný balast se učí ve všech předmětech, ale čeština tím zvlášť vyniká. Protože se ten velký počet hodin, který se jí zbytečně věnuje v rozvrhu od základní školy po konec střední školy, musí něčím vyplnit. A není možné pořád dokolečka omílat vyjmenovaná slova.
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:22:37)
Dano, to je tvůj názor, mně je podnebí Gabonu naprosto ukradený. Tak nezobecňuj.
 Okolík 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:27:19)
Podnebí Gabonu mi bylo, je i bude naprosto ukradený.
Zatímco větný rozbor mě vždycky bavil a umělá jsem ho bezchybně.
Když teď čtu tuhle diskusi, přísahala bych, že slovo přístavek znám jen že stavebnictví a sponu do vlasů a k opasku...
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:28:15)
Já přístavek znám, ale ne volný a těsný. Doplním mezery, fakt se na to mrknu.
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:28:48)
Okolíku, já myslím, že my jsme tohle nebrali. A manžel si to vybavuje z gymplu. Ale s otazníkem.
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:42:51)
Mě bavily víc ty přípony než průmysl Sovětského svazu.~t~
 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:45:30)
Mně třeba bavily determinanty matic v linární algebře a necpu to do páté třídy. ~:-D
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:47:51)
Půlko, fuj. Takový ošklivý cizí termity. 😂 Matice leda tak k šroubům. 👌
 Dana 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:03:44)
Ano, nějaké matice ( to mi vůbec nic neříká) se také v matematice neučí v páté třídě a ani v deváté. Protože v matematice je té látky k probrání a naučení do deváté třídy až dost. Takže je tam, co dělat, i když se mají naučit jen základy. V češtině toho zdaleka tolik v základu není, většinu z toho podstatného umí již páťák. A tak se vymýšlejí ptákoviny a jde se zbytečně do velkých a zbytečných hloubek.
 Vítr z hor 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:06:51)
"V češtině toho zdaleka tolik v základu není, většinu z toho podstatného umí již páťák. A tak se vymýšlejí ptákoviny a jde se zbytečně do velkých a zbytečných hloubek."

Porozumění textu je v ČR na tak tragické úrovni, že by bylo vhodné zaměřit se spíš na to místo ptákovin jako jsou vedlejší věty.
 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:08:55)
No jasně, sice nechápe, co se ve větě píše, ale hlavně, že to umí formálně rozebrat.
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:53:36)
kdoto,
tak on je špatně celý ten koncept výuky.
Je rok 2020, školství fungující jako za Františka Josefa je prostě dávno out. A pokud nedojde k nějaké tragické globální krizi, jeho čas už nikdy znovu nenastane.
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:57:38)
Monty, je to out, souhlas
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:26:37)
kdoto, dějin (z pohledu lidského života) přibývá? Kolik toho přibylo za tvůj život (kromě 1989) a bude to mít zásadní význam pro naše dějiny? Babiš? Možná jo.
 libik 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:52:24)
Jenže teorie tomu dává logiku.

Vím, že můj psaný (navíc bezbrýlový) projev je často tristní, ale pamatuji si, jak jsem na vš tála radostí z toho, že konečně chápu český jazyk. A to byla fakt hustá teorie (spisovný jazyk český, 3. semestr, za 2, Lumír Klimeš~x~)
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:55:59)
Libiku,
však na VŠ je to naprosto v pořádku.
Od základního vzdělání ovšem nečekám, že dítě bude jásat nad tím, jak díky znalosti souvětí podřadného chápe logiku češtiny, nýbrž že nebude mluvit a psát jako kokot a bude schopné porozumět psanému textu.
 libik 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:02:20)
Ale aby nepsalo jako kokot v 6.-13. třídě třídě bez znalosti stavby slova, muselo by buď nabiflovat slovník jazyka čekého nebo do bezvědomí číst texty po kvalitních korekturách. A kde je dneska najdeš, že~;)

A lidé, kteří by se v profesním životě hodlali věnovat například ornitologii, by také mohli psát vjeneček do konve života.
 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:07:48)
Tak obrozenci nám pěkně zavařili s tím, jak je to všechno složitý, ale dobře. No ale k čemu jsou ty druhy vědlejších vět, druhy souvětí a tyhle věci?
 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:59:04)
Však to je v pořádku. Když máš vlhké sny tohohle druhu, tak je můžeš uspokojovat na vysoké. Blbý je, že to musí provozovat i budoucí popelář, který by se místo toho měl učit vyjadřovat, číst a psát (a nemyslím tím znát písmenka).
 libik 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:06:08)
Půlko, budu si trvat na tom, že odvodit pravopis slova běžec, objev, běloch není vlhkým snem potrhlého nedostudovaného bohemisty, ale základní vzdělání~;)
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:11:27)
Modrý kvítko,
na základce nepoznáš ani budoucího bohemistu.
Proto by mělo být základní vzdělání smysluplné a v praxi použitelné pro všechny - včetně budoucího popeláře.
 libik 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:16:31)
Monty, myslím, že bys měla přiznat, že tvé nadšení z citovaného postu bylo zbrklé a že se oháníš abstraktními pojmy "smysluplnost" s předpodkladem, že děcko nemá šanci dobře napsat každé druhé české slovo.

Já u dnešní generace naopak vidím velmi dobrou schopnost argumentace i porozumění textu na úkor toho, že neví kdy byla 2. světová válka, přesně podle tvých "smysluplných" požadavků.
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:18:25)
Libiku,
moje nadšení tímto textem, jakož i všemi ostatními texty, které upozorňují na nesmyslnou podobu výuky češtiny je konstatní a nic na něm nezmění ani tvůj vřelý vztah k přísudku jmennému ke sponou, jakkoli tě mám ráda. ~;)
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:20:16)
obecne si myslim, ze vsechna vyuka by se mela prehodnotit....i na pravech je roky diskuse o tom, kolik casu a usili by se melo venovat predmetum jako "dejiny statu a prava"...pac pro same dejiny pak zbyva malo casu na platne pravo

na druhou stranu kdyz nevlastni dite chodilo rok na high school v Americe, tak tam meli ujete predmety jako golf, vareni, tvoření ročenky.....mame podezreni, ze jeho zblnuti a zleniveni lze mj. pricitat rocnimu studiu teto high school
 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:22:58)
No vidíš, já měla v usa vyloženě naučné předměty, ve kterých se nelenošilo. Jak si kdo vybere, tak to má.
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:25:33)
Pulko, my ho poslali do Ameriky a nemohli jsme moc ovlivnit, jake ma predmety...byla to statni skola, 70% studentu bylo barevnych, byli jsme radi, ze se vratil zivej zpatky....skupinky jeho spoluzaku pravidelne koncily ve vezeni za obchodoveni s drogami
 Liaa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:27:20)
... 70% studentu bylo barevnych, byli jsme radi, ze se vratil zivej zpatky....skupinky jeho spoluzaku pravidelne koncily ve vezeni za obchodoveni s drogami

Proč jste ho tam posílali?
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:32:10)
Liaa, Ty jsi nekdy posilala dite na rok studovat na high school do US?
myslis, ze Ti to agentura nebo skola predem napise?
 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:28:13)
" nemohli jsme moc ovlivnit, jake ma predmety"

Předměty si většinou vybírá student sám. Některé jsou povinné a absolvovat se musí a další jsou pak volitelné. Těch musíš dokončit nějaký počet, ale je na tobě, na co se zaměříš.
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:32:15)
77, kolik mu bylo?
 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:20:44)
Tak pán to asi mohl napsat lépe.

Hezky nám ilustruje, že kdyby se na školách učilo spíš strukturované vyjadřování a argumentace místo teorie, tak jsme na tom všichni líp.
 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:13:40)
Budoucí bohemisté se můžou rozbory vět učit na střední nebo na vysoké a nám ostatním to chybět nebude. A ti, co po základce prakticky se vzděláváním končí, se v ušetřeném čase mohli učit něco využitelnějšího.
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:55:51)
MOnty, pred par lety jsem se s dcerou ucila:
- kořen slova
- základ slova

vubec jsem nepochopila, jak se to OD SEBE LIŠÍ, za mych mladych let byl jen "slovni zaklad" (70. a 80. leta)

s autorem souhlasim, ale asi bych o tom musela jeste vice premyslet

sama problem nemam, pokud jde o cestinu, ale zazila jsem na statnim uradu diskuse o gramatice (jak to napsat do uredniho rozhodnuti), ktere byly uplne mimo a prozrazovaly absenci jazykoveho citu...a taky jsem zazila, ze nekteri kolegove VS tam psali gramaticky i stylisticky uplne spatne
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 17:57:51)
pokud mi tu nekdo chcete vysvetlovat rozdil mezi zakladem a korenem slova, tak muzete, ale nebudu to cist
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:13:56)
Buchli a pred 40 lety byl pojem "slovni zaklad" taky chybny?

jsou tu statisice lidi, kteri se ucili pojem "slovni zaklad", tak asi by se meli vratit na zakladku na nejaky kurs, ktery by jim to objasnil
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:16:23)
tak jsem asi cela zastarala a to budu v duchodu az za cca 15 let
 libik 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:19:56)
Kvítko, nedej se.

Já myslím, že většina místních tady horuje s průměrnou dispozicí používat čj na základě toho, že je základka naučila elementární teorii~;)
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:22:52)
Libiku,
mýlíš se. Nikdy jsem se nenaučila ani vyjmenovaná slova. Nenáviděla jsem větné rozbory, rozbory slov, určování typů vět, a naštěstí jsem to všechno zapomněla hned poté, co jsem to naposledy potřebovala do nějaké písemné práce nebo přijímacích zkoušek.
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:25:34)
Monty, a co to dokazuje? Já se vyjm.slica učila a potřebovala jsem některé věci odvodit. Neskakalo mi to samo od sebe. I dnes občas nad něčím přemýšlím. Je fakt, že píšu málo. A většinou ty samé věci dokola. Tohle má každý jinak.
 libik 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:25:52)
Monty, ty používáš čj nadprůměrně, máš fotografickou paměť a nejsi budoucí popelář, který by měl vědět, že není žádný "dobitek" a četbou toho nedosáhne. Už proto, že nejde o nijak frekventované slovo~;)
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:28:52)
Libiku,
a jak mu k správnému psaní slova "dobytek" pomůže určování vedlejších vět nebo přístavek volný?
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:31:49)
Monty, zřejmě jsi přístavkem volným nějakým záhadným způsobem okouzlena, protože tento "terminus technicus" zde na Rodině používáš již (minimálně) podruhé a já ti podruhé píšu, že nic takového neexistuje.~;)
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:33:25)
Volný přístavek
Přístavek volný (volně připojený) vysvětluje nebo vykládá představu označenou v rozvíjeném členu. Významově a syntaxí se podobá vedlejší větě vztažné nebo vložené větě vysvětlovací. Přístavek volný je vysvětlovací obměnou výrazu základního. Ve spojení s přístavkem volným se základním výrazem vyjadřuje pojem užší, přístavkem pojem širší, t. j. přístavek pouze vytýká některý ze znaků toho pojmu jako vysvětlení (explikaci), jako pomůcku k zařazení, ale není ho zapotřebí k vymezení nebo k rozlišení.

Volný přístavek stojí za rozvíjeným výrazem a od ostatních větných členů se odděluje čárkou. Může být jednoslovný i víceslovný.

https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99%C3%ADstavek
 Dana 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:39:14)
Monty, to je příšerné, ten volný přístavek. A k čemu je to dobré ?
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:39:54)
Tak jsem asi nedávala ve škole pozor nebo jsme měli špatného učitele, nás učili, že přístavek je druh volného přívlastku.
Takže beru zpět a tvou okouzlenost shledávám jako oprávněnou.~;)

 Liaa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:41:32)
Kaipo,

"Tak jsem asi nedávala ve škole pozor nebo jsme měli špatného učitele, nás učili, že přístavek je druh volného přívlastku."

Druh shodného přístavku. :)
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:33:05)
Nerozumím.
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:36:12)
Že při všech věcech, jevech, údajích, seznamech atd, které se po skolacich ZŠ a SŠ v CJ a literatuře chtějí, se třeba taková Nobelova ztratí. A hlavně nevím, proč bazirovat na 1 otázce z maturit před rokem či dvěma.
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:39:43)
Na ničem nebazíruju, jen to krásně ilustruje, kam to vede, když je "všechno" v češtině zbytečný.
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:40:14)
Kaipo, nechápu. Co ilustruje "zbytečnost"?
 Kaipa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:42:52)
Ono to právě zbytečný není (výjimky existujou, ne že ne), jen to tak kde kdo prezentuje.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 23:21:53)
Monty, tos mi neměla dělat, teď nebudu spát ~:-D
 libik 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:32:17)
Vedlejší věty jsou hezké interaktivní téma, učí souvztažnostem a logice, rozvíjí slovo v hlavní větě. V praktickém životě usnadňují psaní interpunkce. Taktéž přívlastky volné.
 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:39:02)
Když se má na základce učit tohle, tak já navrhuju, aby se učil diferenciální a integrální počet. Ten taky hezky rozvíjí logiku a (některým) přináší potěšení.
 Vítr z hor 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:51:39)
Myslím, že skrz toho Vergilia ve šroubárně by měla být okamžitě zavedena výuka latiny nejpozději od páté třídy.
 Dana 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:05:28)
K tomu, abys udělala přijímačky nebo maturitu. Jinak je to totálně k ničemu.
 Vítr z hor 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:05:24)
....a mockrát jsi to v životě využila, například pro zdárné zvládnutí 4 cizích jazyků, které by ses bez výše uvedeného nedokázala naučit.
 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:35:14)
Takový přísudek jmenný se sponou se všichni učí v cca deseti letech v páté třídě. Jestli v tom věku umí v češtině všechny důležitější věci, tak teda dobře, ale moc jim to nevěřím.
 Liaa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:21:17)
Slova souznačná a slova opačného významu se na ZŠ učili už naši rodiče a prarodiče. Sedmi. :)
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:22:59)
Liaa, to fakt nevim, co se ucili rodice a prarodice....oba moji rodice pisi dokonale, asi proto, ze od mladi hodne cetli a poslouchali radio
 Liaa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:23:55)
Chceš říct, že ty ses to neučila? A tvoje dítě taky ne?
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:30:49)
Liaa, rozumis psanemu textu?

jak chapes moje tvrzeni
"napr. v pate tride se deti ucily pojmy jako synonymum a antonymum....pritom nekteri uz ani neumeli vyjmenovana slova a jejich pouziti"
?

(a) autorce prijde neprimerene, ze deti se uci pomerne slozity jev jako synonymum/anonymum, kdyz jeste ani poradne neumi vyjmenovana slova
(b) autorka se nikdy neucila synonyma/antonyma
(c) autorka ani jeji dite se nikdy neucily synonyma/antonyma
(d) rodice autorky se nikdy neucili synonyma/antonyma
(e) autorka, jeji dite ani jeji rodice se nikdy neucily synonyma/antonyma
(f) neco uplne jineho

je to otazka za tri body
 Liaa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:33:56)
No ano, Sedmi, já chápu, že to to připadá nepřiměřené, ale jednak se vyjmenovaná slova učí právě po tu pátou třídu, druhak si myslím, že slova stejnýho a opačnýho významu zvládnou děti ještě daleko dřív. ~d~

Jo, a jednak nevíš, kam já jsem posílala či neposílala studovat děti, a druhak zjistit, jak na tom která škola je, se dalo i v 90. letech, před rozmachem internetu. ~;)
 Půlka psa 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:25:08)
Synonyma a antonyma mi přijdou naopak užitečná. Co souvisí s porozuměním a ne s teorií, to je dobré.
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:15:41)
spousta aspektu vyuky cestiny mi prisla CHYBNA a zbytecna....napr. v pate tride se deti ucily pojmy jako synonymum a antonymum....pritom nekteri uz ani neumeli vyjmenovana slova a jejich pouziti
 Federika 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:18:10)
Sedmi~:-D,
synonymum a antonymum se učí ve druhý nebo ve třetí třídě...
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:21:50)
Fed, my to meli pozdeji, protoze vim, ze na to jsme uz nemeli ucitelu z 1-3 tridy
 Cimbur 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 20:42:47)
Já pamatuju jen kořen, a to jsem pěkně staré Husákovo dítě.
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 9:22:12)
Cimbur, ja ani nejsem Husakovo dite, ja dokonce nejsem ani dite prezidenta Svobody, ja jsem dite prezidenta Antonina Novotneho

za mne vzdy "slovni zaklad"
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 9:23:52)
ale prisaham, ze moje dite se ucilo ve skole jak zaklad slova, tak kořen slova a ucilo se to od sebe rozlisovat a psalo na to pisemky
 K_at 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 18:12:47)
Souhlasím, že se učí fakt ko...tiny. Zbytečně moc drobností ba odborností. Přitom práce s textem, schopnost se vyjádřit, jak napsat email, jak dopis (i to se někdy hodí) atd, umět se vyjádřit písemně bez chyb tak, aby to mělo hlavu a patu.
 Termix 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 19:28:00)
Poznat základní větné členy a slovní druhy se fakt hodí i kvůli cizím jazykům. Znát časy taky.
A práce s textem taky. Letos jsem připravovala, a ještě cca týden budu, pět maturantů. Porozumění textu byl průšvih. A nešlo o jazyk jako takový. I když jsme to přeložili, byl to problém. Ne teda studenti gymnázií, ale z ostatních středních škol fakt jo.
Líbí se mi, jak se učí čeština na obou gymplech mých dětí.
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 22:15:51)
Jako neodborník souhlasím. A podobně by to chtělo probrat matematiku a vlastně všechny předměty.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(12.6.2020 22:33:51)
pitva ~t~
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 12:54:21)
Milado, zrovna prechodnik mi tezky neprijde, dala bych ho na SS

cely zivot si pamatuju
- a, ouc, ouce
- e, íc, íce

a s tim vystacim
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 14:10:43)
Milado, protoze kdo nebude jazykovedec, ten se s prechodnikem uz nesetka a pritom prechodnik nekdy docela vhodne zkrati vetu...je spousta lidi, co se budou zivit psanim (treba ja se vlastne taky zivim psanim, technicky vzato) a pritom se cestinu uz na VS ucit nebudou

a to jsem cestinarska minimalistka
 Federika 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 14:13:03)
Přechodníky je dobrý umět utvořit třeba při překladu. Zrovna v němčině to už můžou používat i mladší děti než středoškoláci.
Spolužačka mého syna psala básně, teda píše pořád. A přechodníky tam používá.
Hlavně-není na nich nic těžkýho, nad čím by člověk musel nějak víc přemejšlet.
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 14:14:51)
Federiko,
a ono má být smyslem základního vzdělání naučit se všechno, na čem "není nic těžkýho"? ~d~
 Federika 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 14:17:45)
Ne, ale není to pro mě nic, co bych považovala za důležitej bod k řešení.
na rozdíl od spousty jiných věcí.
Přechodníky v pohodě, udělala bych něco s velkýma písmenama, na tom děti (i další) stráví podstatně podstatně víc času a stejně to pořád neí jasný~:-D
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 14:21:02)
velka pismena jsou strasna, zvlaste po posledni reforme

ulice mych rodicu se vzdy psala Na kopci, to jsem si musela roky pamatovat....a najednou se pise Na Kopci...proc?

moje ulice se psala Ptačí lesík, najednou se pise Ptačí Lesík...proc?
 Monty 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 14:54:17)
Federiko,
pro mě teda je důležitý bod k řešení, aby se děti na ZŠ neučily zbytné kraviny. I kdyby to nebyla vůbec žádná "práce". Základní vzdělání není jen pro místní univerzální génie, je pro všechny děti bez rozdílu, resp. mělo by být, ale ve výsledku dneska není k ničemu nikomu a to je, troufám si říct, tak nějak špatně.
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 14:16:34)
treba:

Obžalovaný Novák vida poškozeného Dvořáka před jeho rodinným domem a ukrývaje se za zděným plotem, vyňal z kapsy revolver znacky Browning a vypálil z něj dvě rány, které poškozeného usmrtily.
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 14:18:15)
...snad to jsem nezvorala :-)

kdybys to Milado chtela rict bez prechodniku, tak by ta veta byla delsi, ale nechci nad tim travit zbytek odpoledne
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 14:26:12)
Milado, to neni text pro sedmaky, to je mnou vymyslena cast fiktivni obzaloby podavane k soudu v trestni veci

vis, neni vsechno dobre jen do skoly, existuje taky realny zivot dospelych lidi, pardon
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 14:29:02)
musim priznat, ze ja taky obcas prechodnik pouziju v nejakem dokumentu...malokdy, ale nekdy se to hodi....protoze prechodnik je schopen zkratit dlouhe souveti, kde by se jinak muselo psat "obzalovany videl ...a pritom....zatimco...pricemz"
 Federika 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 14:50:18)
Já přechodníky používám. Nejen při práci,ale i v řeči, většinou ironicky.
Dcera teď měla psát názvy skladeb do testu. Přechodníky jí nic neříkají, protože místo :" ChtíC, aby spal" napsala "ChtíT, aby spal..."
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 14:34:00)
Milado, Ty jsi na zacatku psala, ze prechodniky by se mely ucit az na VS, pac je nepotrebuje zdravotni sestra nebo strojar s maturitou

podle mne by se je mely ucit na SS, aby je umeli treba pravnici, kteri pak uz cestinu nemaji

o sedmakach jsem nepsala ani slovo
 Jahala. 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 14:37:45)
Pokud to nebude maturitní otázka můžou to učit SŠ které obvykle generují budoucí studenty práv ostatní SS ne.
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 14:46:49)
Milado, je to jen šest v podstate výkřiků
- a, ouc, ouce
- e, íc, íce

to nikoho nezabije v te zmeti jinych mluvnickych jevu, ktere se deti/studenti musi ucit

ale uznavam, ze to je neprilis casto vidany mluvnicky jev, ktery nikomu nebude chybet

holt moje generace asi bude posledni, ktera je bude v beznem textu pouzivat :-(
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 14:55:37)
Milado, ja uz jsem vzory a tridy zapomnela, snad je tam nejake "kryje, kupuje, dela", ale vic nevim....nicmene prechodniky pouzivam
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 14:57:40)
cestinu jsem se letos s ditetem na PZ neucila....ucilo se ji hodne ve skole
 Aninabe 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 15:30:55)
Na našem osvíceném gymplu češtinářka dětem před lety řekla, že slovesné třídy považuje za neužitečné a že se to učit nebudou. Pokud to někdo bude kdy potřebovat, tak ať se to naučí kdykoli. No, neučili se, nikdy to nepotřebovali a už jsou i z větší části odmaturovaní - někteří teda ještě po neděli. Kdysi to smysl mělo, pro rozlišení koncovek, ale dnes jsou povolené zpravidla obě verze, takže jestli člověk napíše oni staví nebo stavějí je fakt šumák. A to bylo asi jediné, k čemu to bylo. Takže fakt záleží na škole, tady není moc obvyklé přestupovat jinam, tudíž na osmileté větvi to děti nemají ani k přijímačkám v devítce.~d~
 Aninabe 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 16:34:15)
Dítě mělo didakťák 50 z 50, takže to evidentně potřeba nebylo.
 Aninabe 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 16:40:12)
Nic takovýho OMG nepíšu. Jen že dítě, který se nikdy neučilo slovesný třídy, může mít plnej počet z didakťáku. Takže to letos zjevně nezbytný učivo nebylo. ~d~
A asi to tak bývá normálně, když to odmítá učit i vyučující.
 Okolík 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 16:29:31)
77krasko, vy jste se přechodníky učili? V mém ročníku se určitě neučily, na gymplu nám to cestinarka vysvětlila, jak se tvoří, abychom se orientovali ve starší literatuře. Ale sama to pojmenovala jako nepoužívané archaismy a chtěla to jen po těch co přiznali, že chtějí studovat jazyky, fildu, žurnalistiku apod. Ostatní byli ušetření.
 Jahala. 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 14:25:29)
77mi, dobře právnická fakulta si v prváku hodí seminář psaní přechodníků.
 77kraska 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 14:27:12)
Jahalo, na to tam neni cas....pocita se s tim, ze cestinu uz na pravech kazdy umi bezvadne
 Jahala. 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 14:29:47)
Ale, prd jedna přednáška by se vešla.
 Okolík 


Re: Velmi výstižný komentář k současné výuce českého jazyka  

(13.6.2020 16:33:13)
77krasko, tam by Klidně mohl být minulý čas a bylo by to i srozumitelný. Zrovna právníci by se mohli naučit psát tak, aby tomu bylo rozumět....

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.