K_at |
|
(20.11.2019 8:35:00) Prostě BUDETE POSLOUCHAT, POSLOUCHAT, POSLOUCHAT! Není náhodou už zneužití postavení, moci, a vydírání?! já Duku fakt nemám ráda. Už dlouho.
|
K_at |
|
(20.11.2019 8:45:05) Eleonor, já souhlasím.
|
|
Renka + 3 |
|
(20.11.2019 9:02:56) Osobně nechápu tu nutnost celibátu. Jak je vidět, hrabe jim z toho a snaží se uspokojit, jak jen to jde. Kdyby mohli žít normálně sexuálním životem, tak by tyhle případy určitě ubyly. Pro mě je to také na úrovni středověku. Sex je prostě jedna ze životních potřeb, kdyby jim zakázali jíst, tak také budou potají někde ujídat.
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(20.11.2019 9:22:28) Renko, nejde o sex. Když farář v celibátu chce sex, najde si milenku nebo milence. Jde o moc, o převahu, o vybití nějaký neúplný a nezralý sexuality. Jsou to často lidi, kterým přeskočí z moci nad lidmi a chtějí to dovádět do krajnosti. O lidi, kteří utekli do celibátu před svou nestandardní sexualitou. Nebo o lidi, kteří nedokážou navázat rovnoprávný vztah s dospělým partnerem.
|
libik |
|
(20.11.2019 9:46:24) Kardinál Duka, sám stíhán komunistickým režimem, poněkud neobratně trvá na tom, aby byla policií vyšetřena obvinění ze sexuálního zneužívání. V tom kontextu bych od diskuse čekala rozbor psychologického dopadu na oběti, ne štvavé výkřiky proti církvi.
Ale možná se to dotýká každého z nás, neboť všichni jsme někdy viděli bezpráví na slabých a drželi jsme hubu, proto ten křik proti církvi.
Špiňte si ji tu do bezvědomí, je to vaše ubohost.
Kromě známého pátera Toufara přidávám odkaz na seznam umučených z řad církve https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_ob%C4%9Bt%C3%AD_komunistick%C3%A9ho_teroru_v_%C4%8Ceskoslovensku_z_%C5%99ad_katolick%C3%BDch_duchovn%C3%ADch_a_%C5%99eholn%C3%ADk%C5%AF
je to wiki, ntakže neúplný zdroj
|
Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 |
|
(20.11.2019 9:52:50) libik, tohle je přece nesmysl a netvař se zase, že někdo špiní církev... když tu kdysi zetko prohlašoval, že ženská, která nenahlásí znásilnění, by měla jít sedět taky, všichni viděli, co je to za blábol a najednou jde o "neobratnou" snahu? v reálu je to způsob, jak zastrašit kohokoliv, kdo by se chtěl ozvat...
|
|
|
K_at |
|
(20.11.2019 9:56:11) No Libiku, psychologický dopad je snad jasný, ne? Církev se špiní zdatně sama.
|
K_at |
|
(20.11.2019 9:57:52) Mmch stíhán komunistickým režimem před 30 lety bohužel nezaručuje že se z dotyčné osoby nestane nekritický úředník
|
|
|
libik |
|
(20.11.2019 10:02:37) Možná se pomodlím za vás, kočenky, teď na vás ale seru.
Je to nezajímavé a primitivní, co tu předvádíte.
|
Kopřiva Dvoudomá |
|
(20.11.2019 10:05:23) Libik, nečekala jsem nic jinýho
Paralela se Zetkovým "zavřete oběť, pokud to neohlásí" je přesná. Ve výsledku to vede k umlčení. Snaha o očistu to rozhodně není.
|
libik |
|
(20.11.2019 10:14:39) Mrzí mě, že jsem do té diskuse vlezla, církev nikoho nezajímá, jelo by tu max 25 příspěvků.
Já nediskutuji postoj kardinála Duky, nakonec řekla jsem, že se neobratně snaží něco napravit, nebavím se o tom, jestli je to blbě nebo dobře, nejsem amatérský psycholog jako každá rodinkářka, co má díru do prdele.
Ale zaměňování Duky s institucí, úvahy o potlačené sexualitě duchovních a tupém stádu věřících jsou urážky, na které reagovat musím. Ne jako věřící, ale jako myslící člověk.
|
|
Filip Tesař |
|
(20.11.2019 10:43:08) Podobný úvahy můžou (nezřídka i jsou) tendenční a povrchní. Ale je křesťanství soubor navyklých praktik, jako je nedělní chození do kostela, kde mši slouží kněz v ornátu, nebo jde o následování Ježíše? To je ta podstatná otázka. Nebo spíš: je to obojí, může to být obojí, ale někdy se ty dvě polohy dostanou do konfliktu a lze si vybrat jen jednu.
|
libik |
|
(20.11.2019 10:54:38) Filipe, to že si dáváš ráno s manželkou kafe a přeješ jí dobrý den, je láska nebo je to soubor navyklých praktik? Já věřím, že to první, ale zcela určitě vím, že je to vaše privátní věc, kterou nikomu nepřísluší hodnotit.
Ať si lidi lezou dobrovolně do kostela z libovolných důvodů, ne? Bez toho, že by byli terčem urážení a vysmívání. (ostatně, tuší se, že tam občas taky zajdeš, takže víš, že to vnější společnost nijak neohrožuje)
|
Filip Tesař |
|
(20.11.2019 11:10:03) Libíku, Ježíš hodnotil spoustu takových privátních věcí a mnozí jeho následovníci dělali podle jeho vzoru totéž.
Nakonec, pro pořádek, i katolická církev a mnohé další církve ještě víc po staletí zkoumaly, hodnotily a dirigovaly privátní životy svých oveček - ale pro pořádek taky hned říkám, že to není argument v téhle věci.
Církev není a priori vždy dobrá a ctnostná, stejně jako není a priori špatná. Dobré a špatné je konkrétní počínání. Kritika počínání, které podle někoho dobré není, nemusí být útokem na církev jako takovou - může být (to je vyjádření osobního postoje, který zase já osobně nezastávám a jsem proti němu), ale nemusí, a je vhodné rozlišit, co je co.
Raným následovníkům Kristovým se předhazovalo ledacos, i mnohem horšího než toto, a většinou (věřím) lživě, ale zdá se, že to snášeli s mnohem větší lehkostí.
|
|
Žžena |
|
(20.11.2019 11:21:16) Vážný, kodex církve se od kodexu obecné společnosti liší jen v "v jednoho Boha věřiti budeš" a "neber jméno Boží nadarmo". V bodech týkajících se morálky se neliší.
|
|
Kudla2 |
|
(20.11.2019 12:23:35) Vážný,
a v čem odlišný?
Taky nevidím jiné rozdíly, než píše Žžena, a snad ještě větší toleranci k předmanželskému sexu, ale jinak mi to přijde dost stejný - nepokradeš, nezabiješ, nepožádáš manželky bližního svého...
|
Žžena |
|
(20.11.2019 13:23:43) Kudlo, vzhledem k boomu požadavků na křtění dětí z nesezdaných soužití, no i vzhledem k tomu množství těhotných nevěst, to s tím předmanželským sexem asi už taky není tak horký.
|
|
Žžena |
|
(20.11.2019 13:38:28) Vážný, no já vidím pořád ty rozdíly primárně ve víře/nevíře. Jinak dobré vztahy s rodinou i širším okolím, altruismus, charita, nezadlužování se, problematika odmítání potratů, nekohabitace tam, kde nejde o vážný vztah apod. jsou naprosto běžná věc i u ateistů.
|
Žžena |
|
(20.11.2019 13:47:34) Vážný, jestli nemáš najivní představy o morálce těch věřících Jsou na to statistiky?
|
libik |
|
(20.11.2019 18:32:00) Buchli, vzpomněla jsem si na scénu (Musíme si pomáhat), kde se Martin Huba (důstojník SS) vzpomíná, jak "někde" četl, že jeden Němec je lepší než 100 Židů.
Nevěřím svým očím.
|
libik |
|
(20.11.2019 18:38:19) Vůbec si nedovedu předtavit výzkum bádající, jestli příslušník rasy, vyznání nebo národnosti je morálnější, doufám, že takový neexistuje a že jsi se jen velmi nešťastně vyjádřila.
Zpočátku to byla legrace, tady sranda přestává.
|
. . |
|
(20.11.2019 18:47:39) Libiku, takové výzkumy skutečně existují. Ne tedy ohledně rasy vyznání nebo národnosti, ale takové, jak psala Buchli, tedy věřící versus nevěřící.
|
. . |
|
(20.11.2019 18:51:14) Kterážto moje poznámka nijak nesouvisí s mojí obecnou skepsí ohledně sociologických výzkumů, jde pouze o věcné konstatování.
|
|
libik |
|
(20.11.2019 20:15:17) Slupko, já vím, že po válce proběhl antropologický kongres, kde se deklarovalo, že přes to vlak nejede.(dneska se tu nezdrojuje, ani já to hledat nebudu)
Lze možná zkoumat, jestli věřící(nevěřící) chodí v neděli do práce a to nějak kvantifikovat. Z hlediska "obecné" morálky to nic nevypovídá , vypovídá to o dodržování nějakého kulturního (tady křesťanskéh) pravidla - chceš-li kodexu, čímž se dostáváme ke "dvojí" morálce,, rp. odlišnosti. Nelze zkoumat, jestli je skupina lidí morálnější, opravdu ne.
|
breburda71 |
|
(20.11.2019 20:24:21) Nezkoumala se morálka, ale altruismus..A přišlo se na to, že věřící lidé mají tendenci pokládat svoje náboženství za lepší než mají ostatní, a své souvěrce za více hodné pomoci než nevěřící nebo jinověrce..Takže nevěřící vykazovali vyšší míru altruismu než nevěřící..
|
|
Cimbur |
|
(20.11.2019 20:26:42) Četla jsem třeba o výzkumu, který zjišťoval, do jaké míry se děti z různých prostředí ( ve smyslu formování náboženskou výchovou v rodině) chovají altruisticky ke spolužákům. Děti z věřících rodin méně ochotně půjčily spolužákovi peníze nebo daly opsat úkol. Je ale dlužno říct, že tam může být i jakýsi výchovný aspekt. Dítě morálně vyzrálé ví, že takto spolužákovi vlastně moc nepomůže... Nicméně jsou i jiné studie na dospělých.
|
Kudla2 |
|
(20.11.2019 20:29:19) Cimbur,
já prábě myslím, že to není moc "směroplatný" už třeba jen proto, že opisování někdo považuje za podvod.
|
|
libik |
|
(20.11.2019 20:33:26) Neveřím, že ten výzkum proběhl ve smyslu zkoumání charakterů lidí s vírou a bez.(bez ohledu na výsledky)
Pokud ano a nevadí vám to, nemám co dodat..
|
Kudla2 |
|
(20.11.2019 20:40:52) hele, Libiku, máš pravdu, že kádrovat podle ne/víry by se nemělo.
Ale pamatuju si to špatně, nebo se přesně toho samýho, jen v opačným gardu (jako že věřící jsou v nějakým směru lepší), dopouštíš někdy ty sama?
|
libik |
|
(20.11.2019 21:23:58) Kudlo, jestli se mě ptáš na subjektivní názor, jestli jsou lepší Pražáci nebo Brňáci, s jistou mírou nadsázky musím říct, že je to prašť jako uhoď
Pokud vyhledáš moji citaci o "lepších" křesťanech, sním svůj klobouk (a mám pěkný)
Svého času (já píííííí*a) jsem v těžkém životním období nohla sdělovat své trancendentální prožitky, které mně velice pomohly a přála jsem to i ostatním (jak říkám, pí*a jsem byla) lituju toho velice, kromě slušných lidí je tu strašně šmejdů (nechť si nikdo nebere osobně)
|
Zasjaj. |
|
(20.11.2019 21:28:20) No jo, transcendentalni zazitky jsou velmi osobni afera ale je to vetsinou takova pecka, ze se clovek proste neudrzi, zejo
|
|
|
Kudla2 |
|
(20.11.2019 21:35:08) Libiku,
jen pro objasnění - kdo přesně mají být ti šmejdi, ti lidi, kteří se vymezovali proti výrokům typu (parafrázuji) "já věřím a je to krásný a pomohlo mi to v těžký chvíli, je mi vás líto, pomýlenci, že nevěříte taky"?
(Protože jsem přesvědčená, že kdyby to bylo zůstalo u tý první půlky, tak by se nevymezoval nikdo nebo skoro nikdo, že vadila až ta druhá, a vymezování proti ní za nic šmejdskýho rozhodně nepovažuju)
|
libik |
|
(20.11.2019 22:00:32) Kudlo, asi jsem sebežer, ale měla jsem za to, že tenkrát (a myslím tím období poté, co jsem rok blouznila o tom, že se manžel uzdraví z ALS a pak dva roky truhlila fakt vysílená a naprosto bez lidí) jsem měla jisté hájení ve vztahu ke svým problematickým hláškám. Vidím, že ne, ale těžko s tím mohu něco dělat dnes večer.
Pokud ochutnám mango a budu si myslet, že je lepší než jablko z Polabí a nabízet ho ostatním, možná, že poděkujou. Víra není jabko..
|
Kudla2 |
|
(20.11.2019 22:08:25) Libiku,
já myslím, že tehdy a ještě dlouho potom jsi to hájení měla bezesporu.
A není od věci si uvědomit, že i když pro mě je mango mana nebeská, tak jsou lidi, co jim nikdy chutnat nebude, maj rádi jabka a mango jim lze lehce nabídnout, ale rozhodně ne vnucovat (ovšem ani oni by neměli cpát mangožroutovi svoje jabka s tím, že mangožroutství je oproti jabkožroutství něco horšího)
A taky není od věci to brát tak, že klidně můžou sedět vedle sebe u stolu a pojídat každej to svoje a normálně se u toho bavit, aniž by si navzájem povráželi do krku ty perořízky, kterejma si to ovoce loupou.
|
libik |
|
(20.11.2019 22:13:34) Kudlo, kdybych byla sběračem toho, co kdy kdo pronesl (aniž by četl, co říkám) na adresu mého světonázoru, tak sem ani nemohu chodit.
Jenže to je v pořádku, že jo.
|
Kudla2 |
|
(20.11.2019 22:24:05) Libiku,
jestli myslíš TADY, tak možná čtem každá něco jinýho, ale já jsem tady na adresu TVÝHO SVĚTONÁZORU nezaznamenala nic tak šokujícího, ovšem dost výhrad proti ZPUSOBU, jakým ho prezentuješ, které byly dle mého názoru oprávněné, rozhodně to nebylo v "době hájení" a dost striktně bych to rozlišovala.
Pokud budu tvrdit, že jabka jsou nejlepší jídlo na světě a kdo je nejí, je praštěnej, a někdo mi řekne "to trochu přeháníš, ne", tak si nemyslím, že by bylo na místě obvinit ho, že nesnáší jabka.
|
libik |
|
(20.11.2019 22:26:44) No každej si pamatuje něco jiného, že jo, je to tu někde všechno zaznamenaný včetně toho, jak mi bylo při retro diskusi bez varování nadáno do kryptokomunistů, co si nedají šáhnout na PB a Karla Gotta, nech bejt, tvl
|
|
|
|
|
|
|
|
Zasjaj. |
|
(20.11.2019 21:49:43) Jo Greto, Stejne silence jsem nasla na netu, v realu nikoho se stejnymi symptomy neznam
|
|
Kudla2 |
|
(20.11.2019 21:54:11) Greto,
chápu, je to citlivá záležitost.
Mně osobně ty transcendentální zážitky přijdou zajímavý a mám k nim úctu i naživo, pokud se ovšem dotyčný omezí na to, že to jsou JEHO zážitky a netvrdí, že by si to měli vyzkoušet i ostatní a že jsou nějak divní, když se jim do toho nechce.
Ale chápu, že to je asi tak intenzivní, že obzvlášť pokud je to čerstvý, tak je někdy těžký se tomu ubránit (kamarádi, kteří uvěřili v dospělosti, toho byli občas tak plní, že ti, kteří věřili odmalička a byli tudíž už "staří mazáci", se tomu lehounce pousmívali. Přišlo mi to dost podobný jako zamilovanost versus solidní manželská láska.
|
Zasjaj. |
|
(20.11.2019 22:43:08) Greto, jo, ja tomu rikam spiritualni puberta. Akorat jsem necekala, ze se mi dostavi kolem padesati.
|
|
|
|
|
libik |
|
(20.11.2019 22:03:28) Greto, taky tak. Máma mi v tomhle tedy rozumí, ale co se týče dětí nebo chlapů, jsem takticky spirituálně neutrální
|
libik |
|
(20.11.2019 22:22:57) Greto, smekám před tvoji maminkou a víru bych jí přála. Ovšem mí tchánovci ve vzdáleně podobné situaci jsou tak nevěřící, že jsem k tomu skeptická (promiň). Oni byli jediní na světě, které jsem se pokusila do svého světa vtáhnout, náš vztah se velmi prohloubil, je bohatší o důvernost, ale ... no prostě jsou ateisté, že se ani nebojí , že je PB potrestá(parafráze Cimrmana, aby si zase někdo nemyslel, že ..)
|
libik |
|
(20.11.2019 22:43:04) Greto
Jinak "arogantní", vidíš, to mně nenapadlo. Ale já jsem si víru od "rozum bere" dost přála, přišlo mi logičtější nebo přijatelnější, že život není nahodilost, asi, že z vyššího principu mravního.
No a teď to zase schytám od Kudly, jdu si umýt hlavu (fakticky ne obrazně)
|
|
Zasjaj. |
|
(20.11.2019 23:03:16) jo. Kazdy clovek proziva nakou transcendenci svym unikatnim zpusobem a kazdy je jedinecny, neopakovatelny, naprosto nenahraditelny tak, jak je, neni mu nutne neco pridavat nebo prat, jedine, co ma nejvetsi cenu, je byt sam sebou, to je to nejkrasnejsi.
|
Kudla2 |
|
(20.11.2019 23:04:54) Zasjaj přesně
|
|
libik |
|
(20.11.2019 23:15:17) Tak to se těším na všechno
|
Zasjaj. |
|
(20.11.2019 23:33:50) Tak jsem vyfotila vcerejsi cmaranici, co vznikla, kdyz jsem zaparkovala a cucela pred sebe.
|
|
|
|
. . |
|
(21.11.2019 6:49:32) Zasjaj, souhlas :)
|
|
libik |
|
(21.11.2019 8:13:11) zasjaj, to je ideál pro člověka, který to má v živozě srovnaný, je ale bambilion lidí, kteří mají naloženo, ať už objektivně nebo subjektivně.
Ty pak posíláme "odborníkovi", myšlena jím kdejaká Jennifer, co si myslí, že rozumí lidské duši, případně atestovaný psychiatr, co má svých problémů nad hlavu a na pacienta 15 minut.
Těm ovšem nikdo vzletně nenapíše, ať si s tím je doma, jelikož je jedinečný a neopakovatelný.
|
K_at |
|
(21.11.2019 8:22:27) Libiku, já se v tom fakt nevyznám. Já jenom vím, že pro mě osobně jsou tvoje reakce na cokoliv kolem církve prostě pře3,14ný. Prostě ideálně by se nikdo neměl vyjadřovat k čemukoliv, a už vůbec ne nevěřící. Je to většinou jako reakce hyperprotektivní matky, když se jí někdo otře o bobánka.
|
K_at |
|
(21.11.2019 8:36:51) A ještě doplním, že vím, jak to taky může vypadat, když člověk s problémy toho psychiatra nevyhledává. A není to zrovna prima.
|
|
libik |
|
(21.11.2019 9:15:00) Kat, ty můj plyšáčku, opravdu sis jista, že nezaujatě a nepřepíčeně reaguješ bez kontextu toho, že je na Rodina.cz dobrým zvykem hejtovat církev a dávat Libikovi sežrat, že má pámbíčka?
|
Kudla2 |
|
(21.11.2019 9:22:25) Libiku,
už asi po sto padesáté osmé:
fakt nikdo "Libikovi nedává sežrat, že má pámbíčka", dává mu - dle mého názoru zcela oprávněně - sežrat pouze jeho neuvěřitelné reakce, jeho vztahovačnost a obviňování z věcí, který nikdo neřek, a jeho stavění se do role málem křesťanskýho mučedníka. Za pánbíčkova záda bych se neschovávala, protože ten je v tomhle opravdu nevinně.
Ani nevidím, že by tu někdo "hejtoval církev", pokud tím nemyslíš občasné konstatování, že někomu jako instituce nesedí.
Myslím, že víra nikomu soudnýmu NEVADÍ a nenaváží se do ní.
|
libik |
|
(21.11.2019 9:26:51) Kudlo, nechtěla by ses ve své košaté moudrosti a neomylné paměti ála centrální mozek lidstva vyjádřit spíš k tomu, co jsem řekla tobě?
Mám dneska mimořádně skvělou (až hříšnou) náladu, zkus mě urazit
|
Kudla2 |
|
(21.11.2019 9:29:11) Libiku,
a co z toho, cos mi řekla, máš konkrétně na mysli?
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(21.11.2019 9:02:09) libiku,
tomuhle nerozumím, mícháš toho strašně moc dohromady.
Pokud má někdo psychické problémy, tak je to přece nezávislé na tom, jestli je věřící nebo ne, a měl by se s tím léčit.
Nevím, koho myslíš "kdejakou Jennifer" - jestli kartářku nebo psychologa. Ke kartářce snad nikdo soudný nikoho posílat nebude, naproti tomu psychologové na to x let studujou, jistě jsou mezi nimi dobří i špatní, ale úplně marné to asi nebude.
Psychiatři - opět, jsou dobří i špatní, ale ti už léčí opravdovou NEMOC, se kterou Ti víra pomůže asi tak, jako Ti pomůže se zánětem ledvin - je to někde úplně jinde.
Převážná většina věřících, které znám, to má v hlavě normálně srovnané a není důvod, aby vyhledávali odborníka. Jeden pán trpí maniodepresí, normálně se léčí a vedle toho je věřící, kdyby se neléčil, byl by na tom bez ohledu na víru strašně, teď je taky bez ohledu na víru stabilizovanej.
Fakt nevidím důvod to míchat dohromady - buď je ten člověk zdravej a léčit se nepotřebuje, nebo je nemocnej a léčit se potřebuje, no a navíc k tomu buď věří nebo nevěří.
|
libik |
|
(21.11.2019 9:12:47) Kudlo, já jsem reagovala na Zasjajino hezké nicméně poněkud prázdné prohlášení o tom, že člověku se v mentální rovině nemá nic nabízet, protože je jedinečný a neopakovatelný.
|
Zasjaj. |
|
(21.11.2019 15:26:03) Jo aha, Libiku, no ja bych proste nikomu neprala ani ateismus ani teismus ani budhismus, ani jedno mi neprijde lepsi ci horsi. Co ma cenu, je autenticnost, vernost vlastnimu poznani. To muze byt ruzne, muze odpovidat tomu -ismu, ale tataz forma muze zrovna tak slouzit jako unik pred poznanim. A navic jsme zivy, ono se to vyviji. Mam rada Patockovo « neminout se sam sebou », ackoli kdo vi, jak to myslel. Proste nepreju sobe ani nikomu ani viru ani neviru, preju si odvahu.
|
. . |
|
(21.11.2019 15:40:33) Zasjaj, opět naprostý souhlas.
|
|
libik |
|
(21.11.2019 15:49:58) Zasjaj, já jsem přála víru paní Grétině mamince, která přišla o dítě zvláště nepřijatelným způsobem, myslíš opravdu, že pro tyto situace platí "Co ma cenu, je autenticnost, vernost vlastnimu poznani. "
No, tak to děkuju pěkně.
|
libik |
|
(21.11.2019 15:50:44) Dodávám, že s Grétou jsme si spirituálně blízko.
|
|
libik |
|
(21.11.2019 16:02:24) Jinak tedy autentičnost poznání, nerozumím.
Pokud budu Mauglí, budu mít autentické poznání, že je dobrý nedráždit hada bosou nohou, nestanu se ani věřícím, ani politikem ani doktorem přírodních věd.
Žijeme v interakci a o poznání usilujeme.
|
Zasjaj. |
|
(21.11.2019 16:11:41) No dyt jo, ale nemyslim si, ze je nutne Mauglimu cokoli kazat, resp ze jeho poznani je lepsi nebo horsi, nez moje. a do jeho duse nevidim vubec. Ja nevim, co se stalo Gretine mamince, zni to hrozne, co pises, nechci se toho nijak dotykat.
Musim pracovat, ne ze bych radsi nekecela. Pa pa.
|
libik |
|
(21.11.2019 16:19:26) Tak pěkně pracuj, já jsem cestou z práce prorazila pneumatiku, v práci zapomněla telefon a vůbec jsem taková čtvrteční (na co sáhnu, to hoří)
S poznámím je to tak, že když chceš poznat, tak poznáš, teď jde o to, co, proč a jak poznat chceš.
|
Kudla2 |
|
(21.11.2019 16:32:37) "když chceš poznat, tak poznáš" - ale to záleží na tom, jestli se jedná o něco prokazatelně existujícího a "poznatelnýho" (jako je ten Mauglího had), nebo o něco, co prokazatelný není a je to otázka čistě jen toho, jestli v to věříš, nebo ne.
V tomto kontextu bych byla se slovem "poznat" spíš opatrná.
|
|
|
|
|
. . |
|
(21.11.2019 16:39:06) libiku, jsem ohledně Grétina příběhu v obraze, a i s tím vědomím musím dávat Zasjaj celou dobu za pravdu, že přát její mamince víru znamená domnívat se (a nejen se domnívat pro sebe, ale i to psát „nahlas“), že s vírou by se s tím snáze vyrovnávala. Prostě předpokládáš, že věřící člověk by v té situaci na tom byl lépe.
|
libik |
|
(21.11.2019 16:49:00) Slupko, víš co má věřící člověk na rozdíl od nevěřícího? Má obě zkušenosti. Je tedy kompetentní k tomu je porovnat, nevěřící nikoliv.
Budu-li ti psát, že myčka na nádobí je velká úleva a ty mi budeš odpovídat, že bys ji nechtěla ani za nic, já ti napmítnu "milá Slupko, taky jsem si to před tím, než jsem si ji koupila, taky myslela, fakt jsem s ní daleko svobodnější a volnější", mýlím se v předpokladu, že by to mohlo stejně fungovat tobě (která ji zatím nikdy nepoužila)? Přeju ti něco nepřijatelného? Špatného?
Pozn. Slupka má jistě dobrou myčku na nádobí, je to jen příklad.
|
Kudla2 |
|
(21.11.2019 16:57:31) Libiku,
ale to je pořád jen TVOJE OSOBNÍ zkušenost s myčkou, která je autentická a je OK, ale jen pro Tebe.
Můžeš říct Slupce to, co jsi říkala (že s myčkou se Ti žije mnohem líp než bez ní) a bude to OK a v pořádku, můžeš jí třeba říct, že kdyby se rozhodla pro výběr myčky, tak jí ráda poradíš, ale kdybys ji začala přesvědčovat, že myčka je dobrá obecně pro každýho a že by si ji měla určitě taky koupit, tak už by to dobře nebylo (protože jsou i lidi, co myčku nechtěj, mýt nádobí v ruce je nijak neobtěžuje a nic by se na tom nezměnilo, ani kdyby měli možnost si myčku někde vyzkoušet - prostě to tak maj)
|
libik |
|
(21.11.2019 17:14:37) Kudlo, mě snad vomejou.
chceš říct, že když mě okouzlí Island, kde ty jsi nebyla, jsi sto vyloučit, že by se ti tam líbilo a nepřeješ si abych i jen pomyslela na to "ó, to by bylo pěkné kdyby i Kudlička moje milá viděla ty horké gejzíry?"
Hele, jak se mají lidi setkat s vírou, když o ní nesmí vědět od věřících(co původně nevěřili) Poněkud zapečené, že
|
Eudo |
|
(21.11.2019 17:19:22) Dej si frtana, libiku. A co kdyz ti neverici fakt prezijou, kdyz se ovladnes a nechas to Na nich?
|
|
Kudla2 |
|
(21.11.2019 17:28:00) libiku,
ale já vůbec nemám nic proti tomu, abys mi vykládala, jak je na Islandu krásně a jak sis to tam užila, třeba Tě i sama požádám, jestli bys mi o tom něco neřekla (a o tom už jsem psala).
Ale jakmile začneš zuzat, že bych určitě taky měla na Island jet a jaká je to škoda, že jsem tam ještě nebyla a jak by na Islandu chtěl žít každý, tak mě to začne docela dost otravovat.
|
libik |
|
(21.11.2019 17:34:37) Až na to, Kudla, že se nebavíme o akvizici ála pojišťovák za provizi, ale o tom, jestli lze někomu v těžké situaci přát víru a to tak, že na to pomyslíš nebo o tom řekneš jeho blízkému (věřícímu).
(nebyla jsem na Islandu)
|
|
|
|
|
. . |
|
(21.11.2019 17:40:00) libiku, "víš co má věřící člověk na rozdíl od nevěřícího? Má obě zkušenosti. Je tedy kompetentní k tomu je porovnat, nevěřící nikoliv."
Věřící člověk má SVOJE "obě" zkušenosti.
Nevěřící člověk může mít několik svých zkušeností, jak žít. Jedna z nich, ke které dospěl v (našem a výše) požehnaném věku, může být docela dobře pro něj lepší, než víra, a to, jak to má ten konkrétní nevěřící, NENÍ věřící kompetentní posoudit. Je kompetentní to posoudit u sebe.
Jinak tedy myčku nemám, a připadám si (i ohledně nádobí) poměrně svobodná a volná. Něco mi říká, že i ta myčka je prostě přístroj a spotřebič, který je potřeba pořídit, zabudovat, pečovat o něj, nějakým způsobem ho používat, něco spotřebovává... možná kdybych žila v domácnosti o osmi lidech, z nichž většina nerada myje nádobí, přijala bych tvoji myčkovou víru s výhodou, ale pro mě osobně teď a tady je to nesmysl - a tak je to i s vírou jako takovou.
|
libik |
|
(21.11.2019 17:45:22) Hele, odpovím už jen to, že náhodně kolemjdoucí by mohl propadnout zděšení, že tě hodlám evangelizovat. Opravdu ne
Diskuse je o tom, jestli věřící člověk může skrytě někomu zmítanému přát víru nebo ne.
Obávám se, že mnozí lidé v duchu přejí ostatním daleko hnusnější věci
|
Eudo |
|
(21.11.2019 19:03:00) Libiku, v mym tematu nejoblibenejsim.proc mas na mysli,ze neverici je jak zmitanej?
|
Eudo |
|
(21.11.2019 19:06:11) Jo, a z ceho vychazis v domnence,ze neverici ma jen tu neverici zkusenost?
|
|
. . |
|
(21.11.2019 19:16:01) Eudo, v daném případě píše libik o člověku zmítaném osudem. Ne snad, že by nějak nutně byl psychicky nevyrovnán. Aspoň tedy doufám.
|
|
|
K_at |
|
(21.11.2019 19:36:38) Zmítanému člověku můžeš přát, aby nalezl cestu. Formu cesty netřeba vybírat.
|
libik |
|
(21.11.2019 19:53:02) No, začíná to být trochu divná debata.
Jelikož se do ní pouští především bezvěrci, může jim být celkem jedno, jestli jim někdo přeje zdraví, štěstí, víru, pád z mostu nebo aby zkrkavčeli, ne?
Za sebe se snažím přát lidem to dobré a nehodlám svá přání podrobovat cenzuře Rodina.cz, zvlášť pokud je pronáším v duchu nebo zprostředkovaně.
Jako holky, jste normální? Já si fakt připadám jak v říši divů.
|
Půlka psa |
|
(21.11.2019 19:58:08) Tato debata je defincí pořekladla, že jeden o koze, druhej o voze.
|
|
. . |
|
(21.11.2019 20:10:42) Nejsem normální, děkuji za optání.
|
libik |
|
(21.11.2019 20:37:52) Slupko, mno, tak přesto mi zkus vysvětlit, co je na přání špatného. (odhledněme od toho, že navíc nevyřčeného)
|
. . |
|
(21.11.2019 20:43:34) libiku, ne snad špatného, ale jevíš tím přesvědčení, že i pro jiného člověka (než tebe, která jsi o tom pro sebe přesvědčena)
je víra lepší než nevíra.
Právě proto, že přeješ to dobré, a nikdo ti v tom pochopitelně nechce bránit
Rozumíš mi? Představ si, že já ti budu přát nevíru. V dobré víře... Jak to na tebe bude působit?
|
libik |
|
(21.11.2019 20:55:20) Slupko, je mi to jedno, pokud to nemá negativní konotace, ono přát NE je negace, odejmutí. Musela bys mi přát takovou bezmoc a nenávist, že bych odhodila lásku, přání nevíry je vlastně kletba.
Musela bys to jedině formulovat pozitivně . "Přeju ti, abys dostala rozum, nazřela existenci bytí v zákonistostech mechaniky a potravinového řetězce " To ovšem není přání nevíry
|
. . |
|
(21.11.2019 21:06:26) libiku, pominu hrátky s částicí "ne" a konstatuji, že na mě jako "kletba" působí přání víry. Zakletí do ztráty zdravého rozumu. Říkáš mi "zbav se svého rozumu" (VEEEELMI zjednodušeně řečeno, řekněme toho, co já považuji a cítím za "rozumné".......) Ale já bych nikdy nikomu nepřála, aby se zbavil svého světonázoru, který mu vyhovuje a umožňuje zvládat, co má naloženo. Nemyslím si, že to moje je pro něj lepší.
Zasjaj to popsala ve dvou příspěvcích perfektně - to si přečti znovu, to je to, co si o celé věci "přála bych jí víru" myslím.
|
libik |
|
(21.11.2019 21:20:51) No ale rozdíl je v tom, že zdravý rozum neohrozí žádné přání ničeho abstraktního, ne? Nebo mi chceš říct, že každý večer zavřeš oči a vroucně šeptáš "Pane, ochraňuj mě od víry a bludů"
|
. . |
|
(21.11.2019 21:34:53) libiku, nejde o žádné reálné ohrožení (že by něčí přání mohlo druhému způsobit nějakou újmu). Bavíme se tu o tom, co ty si myslíš - že víra by byla pro někoho zmítaného osudem lepší. Proto bys mu ji přeci přála. Nejde o nějaký praktický reálný dopad tvého přání.
Bavíme se tu o tvém názoru "věřit je lepší", který vyjadřuješ tím, že přeješ člověku to dobré - v diskutovaném případě víru.
Tady si nikdo nemyslí, že bys chtěla či mohla někomu ublížit tím, že mu přeješ (cokoli).
Myslím si ale, že když napíšeš "přála bych jí víru" (...aby lépe zvládala tu nálož), vyjadřuješ tím přesvědčení, že PRO NI by byla víra dobro, byla by lepší, než nevíra.
No, a to je jako s tou myčkou. Každý ví sám nejlépe, zda je pro něj lepší, či nikoli. A když ti napíšu, proč myčku nepotřebuji (naopak, byla by pro mě přítěží), bez problémů to přijmeš. Když ale napíšu, že pro mě není víra lepší, tak mi napíšeš, že to proto, že nemám s vírou zkušenost, takže nejsem kompetentní to posoudit.
|
libik |
|
(21.11.2019 22:51:36) Slupko, drhne to v tom, že já vím, že víra je pro každého lepší, to je prostě víra
Nevíra je nic, nothing.
Jo a zkus myčku
Schválně jsem napsala lehce provokativní příspěvek, který pozbyl korektnosti. Korektnost je slušnost, ale je to i přetvářka.
|
Rodinová |
|
(21.11.2019 22:54:24) Ach libiku... Ty vis, co je pro ostatni nejlepsi? Takovy lidi me vzdycky desili.
|
libik |
|
(21.11.2019 22:58:22) Rodinová, copak, nějaká chmura?
Nejsem člověk, co by někoho děsil, věř mi. Dovoluji si myslet, že pro každého je dobré, když má co jíst a kde spát, blbě?
Vy jste tak akademické, že si člověk občas dovolí
|
Rodinová |
|
(21.11.2019 23:01:47) Nejsem akademicka nemam ted cas sem moc lizt, tak jsem mozna jen trochu mimo, trebas to tak v kontextu nemyslela
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(21.11.2019 22:56:16) Libiku,
takovejch už bylo, co si mysleli, že vědí, co je pro všechny ostatní lepší.
|
libik |
|
(21.11.2019 22:58:52) Kudla, něco originálnějšího, čekala jsem víc.
|
|
|
. . |
|
(21.11.2019 23:03:29) libiku, ano, přesně v tom to drhne. Že "ty víš", že víra je pro každého lepší. To je obsaženo nejen v tomto nekorektním příspěvku, ale právě již v tom přání víry.
Jinak celou dobu se bavím o víře ve smyslu náboženství, tedy v PB, o víře tak, jak ji tu prezentuješ ty.
Jinak samozřejmě věřím třeba lidem. Věřím, že člověk může ovlivnit hodně věcí ve svém životě, a věřím, že nemůže ovlivnit vše.
NIC obecně vzato není možné.
|
libik |
|
(21.11.2019 23:12:08) Slupko, to je hezké, že ses mi tak svěřila.
Já věřím v inteligentní a dobrou podstatu existence, ve smysl života..narozena ve střední Evropě tomu říkám Ježíš Kristus, ale tím bych vás nehltila.
Přát někomu totéž je přání klidu a naděje, nepřát to někomu, je popření této víry.
Já vám to prostě musím přát, s tím nic nenaděláš
|
Kudla2 |
|
(21.11.2019 23:19:32) prosim tě, Libiku, nechceš se už konečně smířit s tím, že víra není jediná cesta, jak se dopracovat klidu a naděje?
(kdybys někomu přála právě jen ten klid a naději, tak bych nehnula brvou, ale proč do toho furt cpeš to náboženství?)
Lituješ taky židy a muslimy, že nevěřej v Ježíše Krista nebo si myslíš, že pro klid a naději je kvalifikuje už samotnej fakt že věřej v NĚCO?
|
libik |
|
(21.11.2019 23:23:48) Kudlo, kdybys byla pozornější, tak máš odpověď ve sdělení "narozena tam a tam tomu říkám tak a tak"
|
|
|
Rodinová |
|
(21.11.2019 23:23:15) Klidne nam to prej, ale nenut, a nerikej, ze bez toho nas zivot nema smysl. Ja ti to taky nerikam
|
libik |
|
(21.11.2019 23:26:10) To jsem nikdy neřekla, řekla jsem, že já věřím v dobrou a inteligentní podstatu existence a tedy v to, že život má smysl (není nahodilý)
Jistě, Rodinová, že tvůj život má smysl
|
Rodinová |
|
(21.11.2019 23:28:13) Ja ti nevim, treba ma, treba ne, ale chci si na to zkusit prijit sama, nechci instrukce a to ani mysleny v dobrem.
|
libik |
|
(21.11.2019 23:37:45) No tak než usnu, kontrolní otázka.
Dala jsem někomu nějaké instrukce? Je nevyřčené přání "víry" instrukce?
Je to marný, marný, marný.., ale je to dobře
dobrou
|
|
|
|
|
. . |
|
(21.11.2019 23:54:39) "tím bych vás nehltila..." a "neumíš zapnout pračku"
no jo, libiku, tak mě máš za úplnou blbku, ok, usínej klidně ve svém inteligentním dobru
|
libik |
|
(22.11.2019 0:07:03) to byl pokus o vtip
|
|
|
|
|
. . |
|
(21.11.2019 23:06:17) Jo a myčku jsem zkoušela, děkuji, nechci
|
libik |
|
(21.11.2019 23:15:56) Ty neumíš zapnout myčku, oooh, nevadí
|
|
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(21.11.2019 22:31:01) Slupko,
přesně tak.
Nejde o to, že by to mohlo nějak reálně uškodit, jde o to, že je ujetý a přidrzlý domnívat se, že ta moje pravda je nejlepší pro všechny na celým světě.
Myslím, že ještě máme všichni v dobré paměti, k čemu takové představy "já vím, co je pro tebe dobrý, líp než ty sám" vedou, a opravdu děkuji, nechci. Bez ohledu na sebelepší úmysly.
|
Ruth |
|
(21.11.2019 22:52:51) Nejen v paměti. Děje se to zas.
|
|
|
|
|
|
|
|
Okolík |
|
(21.11.2019 20:27:37) Libiku, ty máš nějak prolustrováno, kdo je tu bezvěrec a kdo věřící?
|
libik |
|
(21.11.2019 20:38:18) Jo, Okolíku, mám hlášení shora, tvl
|
|
|
|
|
|
libik |
|
(21.11.2019 17:46:52) Jo a myčka se ti jasně při tvém asketickém životním stylu nevyplatí, nakonec pořádné sklenky od vína v ní stejně padají
|
|
|
Okolík |
|
(21.11.2019 19:11:20) Libiku, víš o tom, že někteří nevěřící mají také obě zkušenosti? Kdysi věřili v Boha a dnes již nevěří? Ti mají také obě zkušenosti, velmi odlišné od tvých....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EvaMarie |
|
(20.11.2019 20:51:05) Výzkumů ve společenských vědách, kde jednou z proměnných je vyznání respondentů, je celá řada, ale nikdy jsem se nesetkala s tím, že by výsledky byly interpretovány v duchu, že jedna skupina je "morálnější" než druhá. Znám řadu studií, které se zabývají altruismem a filantropií, a rozhodně souhrnná review těchto výzkumů nedospěla k jednoznačnému závěru, který by říkal něco o tom, že věřící jsou/nejsou obecně více ochotni pomoci.
|
Kudla2 |
|
(20.11.2019 20:53:22) Mně to přijde celý praštěný, copak jde dát rovnítko mezi pomáhám = jsem morální, nepomáhám = nejsem morální?
Třeba jako s tím opisováním - když někomu dávám opisovat, spíš mu tím pomáhám nebo spíš škodím?
|
|
|
|
Vítr z hor |
|
(20.11.2019 20:49:09) Kde ten výzkum probíhal? S takovouhle morální nadřazeností pravých věřících (jeslti je to teda ten pravý důvod zmíněného chování) jsem se setkala jen u nás. V jiných zemích byla víra celkem normální věc, Dotaz "hele kostel, zajdeme ke zpovědi?" se svou běžností rovnal dotazu "jdu do parfumerie, mají slevu na rtěnky, nechceš taky?" Žádná bašta obránců posledních věcí člověka.
V cizině jsem se ale zase setkala s vymezováním se a pomluvami mezi různými církvemi. Třeba o politickém protikandidátovi někdo roznesl, že je Jehovista. Ti, kteří pomluvě uvěřili, žasli nad jeho pokrytectvím, když ho viděli chodit do katolického kostela a k přijímáním. Kupodivu je vůbec nenapadlo, že dotyčný pomlouvač kecal...
|
sovice |
|
(20.11.2019 21:12:26) Větře,
u nás je to zřejmě vyhrocenější, věřící jsou a často se vnímají jako menšina v opozici a vyhraňují se; v zahraničí tím podle toho, jak to vnímám, trpí spíše malé církve. Tady je prostě malá vlastně každá církev.
Na druhou stranu v zahraničí se, když pominu některé agitátorské ateistické osobnosti, věřící člověk zdaleka tak hojně v běžném životě nesetkává s proklamovanými názory běžných lidí, že je ovce, víra je jen pro hloupé/slabé/neschopné, věřící jsou pokrytci atd. Musím přiznat, že i mně to už občas dost otravuje, furt do kolečka.
|
Zasjaj. |
|
(20.11.2019 21:32:43) Sovice, kultura, tradice, norma nebo jaky spravny pojem pro to.... tam je to nejake to nabozenstvi a u nas ateismus.
|
sovice |
|
(20.11.2019 21:39:48) Zasjaj,
uvěřila jsem ve třiceti, vyrostla jsem s rodiči, kteří se deklarovali výslovně a výrazně jako ateisté - ani agnosticismus nebyl na pořadu dne - a přesto jsem od nich nikdy neslyšela hodnocení věřících jako ovcí, slabochů, pokrytců...
Podle mého jsme tady příliš hojně nějakým způsobem vnitřně nesvobodní, poškození léty podivného režimu, že nedovedeme dopřát druhým svobodu víry/nevíry aniž bychom jejich víru/nevíru snižovali.
|
Kudla2 |
|
(20.11.2019 21:47:04) Sovice, naštěstí ne všichni.
Uvědomuji si, že prakticky všichni věřící, které znám "naživo", jsou stran své víry velmi tolerantní, nikdy mě do ničeho nelámali, ale byli ochotní odpovídat na otázky, a díky nim jsem se toho o tom dověděla tolik, že by mě musela hanba fackovat, kdybych en bloc vypustila z pusy něco o ovcích nebo cokoli podobného.
|
|
Zasjaj. |
|
(20.11.2019 21:47:38) No jo, to jo, u nas se plive ale na kazdyho, kdo se nejak projevi, o neco pokusi, dela neco, misto nic, hned se najdou experti, kteri vi, ze Greta je blazen a Havel alkoholik, misto aby sami necim prispeli a sli s kuzi na trh
|
libik |
|
(20.11.2019 22:06:53) Zasjaj, to máš pravdu, OT, jak jdou malby?
Občas si říkám, že bych se vrátila na fb.
|
Zasjaj. |
|
(20.11.2019 22:38:42) Libiku Diky za poptani Kresby nebo spis caranice, zadny maluvky A na fb uz je nedavam, ta motivacni skupinka uz se rozpadla Ale kreslim furt
|
libik |
|
(20.11.2019 22:44:31) Zasjaj, tak to já ti pošlu na mejl svoji rozpustilou neumělou zebru, a ty mně čmáranice, ju?
(ale spíš až zítra)
|
Zasjaj. |
|
(20.11.2019 22:47:15) Deal dostalovazuzanaa@gmail.com
|
libik |
|
(20.11.2019 23:05:25) Aha, nový, dík
|
|
|
|
|
|
|
K_at |
|
(20.11.2019 21:52:24) Sovice, já vnímám ve svém okolí to, že nevěřící mívá někdy špatnou zkušenost s blízkým silně věřícím, který jej průběžně urputně obrací na víru. A je to kontraproduktivní. Obecně často (i u sebe) narážím na očekávání toho že věřící prostě bude takový mravnější, lepší. Což je blbost. A dost lidí má obecně problém s církvemi skrze historii, majetky, skandály, názory (antikoncepce). A obrovský obrovitanský konflikt z hlediska nevěřících je zlo, utrpení, krutost na světě. Jak by mohl Bůh dopustit, že.....
|
|
libik |
|
(20.11.2019 22:30:09) Sovice, taky si myslím, že v tom politika hraje velkou roli, ostatně jako ve všem.
Ale nejen u nás, Francouzi mají liberté a jsou na řeči o PB taky dost hákliví. (když se jim to hodí)
|
|
|
|
Kudla2 |
|
(20.11.2019 21:41:08) "věřící člověk zdaleka tak hojně v běžném životě nesetkává s proklamovanými názory běžných lidí, že je ovce, víra je jen pro hloupé/slabé/neschopné, věřící jsou pokrytci atd. Musím přiznat, že i mně to už občas dost otravuje, furt do kolečka."
Ano, to chápu, že je otravné a taky mi to vadí.
|
|
byvala radka |
|
(21.11.2019 8:44:36) to je jako co bylo dřív - vejce nebo slepice? tolerance na obou stranách, prosím
|
|
|
|
Zasjaj. |
|
(20.11.2019 21:07:30) Cimbur to bude asi to, co jsem si taky pamatovala... ted jsem se koukala a je to “ retracted” Ale nevim proc a mam tu jen telefon, tak se mi to blbe hleda
|
Zasjaj. |
|
(20.11.2019 21:18:23) Jo, tak to stahli, protoze se to vztahuje k zemi puvodu, Tak ted jen nevime, z ktery zeme jsou ti sobcii https://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(19)30875-9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Buřt |
|
(21.11.2019 12:15:43) Vazny, jen by me zajimalo, kolik procent z tech nerozvedenych manzelstvi se nerozvede jen kvuli tlaku cirkve a spolecenstvi ... takhle od pohledu jich vidim dost, stastni spolu nejsou, ale rozvest se nemuzou
|
libik |
|
(21.11.2019 12:29:09) Burte, u nás je církevní sňatek a rozvod taková hra, právní platnost nemá.
A 80% věřících (zvláště katolíků) nežije v žádném bratrstvu kočičí pracky a nikomu nevykládá, jak je rozvedenej nebo vdanej. Moc si nedovedu představit "tlak církve" na setrvání v nefunkčním vztahu.
|
|
|
|