Delete |
|
(31.8.2016 22:10:14) Na prvním stupni si rozvrh skládáme většinou samy, jsou tam jistá omezení (TV a AJ), takže ne vždy to člověku vyjde, jak by chtěl, ale já už třetí rok budu praktikovat dvojhodinovky ČJ a letos i PRV, kolegyně se letos inspirovala a poskládala si to podobně, navíc i díky TV to má ještě trochu lépe rozložené, povedlo se nám do toho rozumně zakomponovat dohledy, kterých není tolik jako ty minulé dva roky (je víc učitelů), pohotovost v družině.....
No a letos budu mít poprvé i nějaká okna, takže budu chodit i suplovat. A právě jsem zjistila, že v těch hodinách je nějčastěji fyzika, přírodopis, matematika , jen jedna čeština, zeměpis, občanka a výchova ke zdraví, ale hlavně žádný dějepis a cizí jazyk .
Takže si tu teď celkem spokojeně pochrochtávám .
|
Zufi. |
|
(1.9.2016 13:43:58) ,,Na prvním stupni si rozvrh skládáme většinou samy,,
Upřímně závidím, u nás befelem a tvrdě, to by tak hrálo aby si každý vymýšlel, kdy chce mít češtinu a matiku Mě se to letos netýká, ale holky zuřej. Stejný přístup jsem ale zažila i na minulé škole.
|
Senedra |
|
(1.9.2016 14:05:48) Hm, tak u nás, v rámci vlastního rozvrhu není problém hodiny přehodit.
|
|
Kaipa |
|
(1.9.2016 14:40:08) Zuřej? A proč? Předpokládám, že na 1. hodiny vedení dá matiku nebo češtinu popř. jazyk, následuje prvouka a pak ten zbytek. Myslím, že je fuk, zda mají děti hudebku ve středu a výtvarku v pátek (nebo naopak).
|
Delete |
|
(1.9.2016 15:05:54) Kaipo,
není to fuk.
Já si třeba dala v první třídě hudebku na pátek poslední hodinu, jakože už jen na dojezd, a byla to katastrofa. Tak jsme ji neoficiálně měli vždy druhou nebo třetí hodinu, končila jsem prvoukou, což se zase ukázalo na poslední hodinu jako super...
V druhé jsem si po zkušenosti dala hudebku první hodinu, ostatní si ťukali na čelo, ale bylo to naprosto super, tedy kromě toho, že jsme nemohli dělat moc pohybové věci, abychom nerušili třídu pod námi. Ale děti šlapaly a vydrželo jim to celý den, příjemně se naladily a já koneckonců taky, ač hudebka není můj šálek kávy. Naopak jsme v pátek končili dvouhodinovkou VV/PČ a to je také super, právě na ten dojezd.
Letos mají v pátek poslední hodinu angličtinu, tak jsem si před to nacpala dvojhodinovku prvouky a máme prostor na projekty a pokusy.
Také není nutné začínat matikou nebo češtinou, navíc na prvním stupni je hodin češtiny víc než dnů v týdnu, rozložení mluvnice, slohu, čtení a psaní je na učiteli, když jedeš projektově, tak to ani neodděluješ, pak se hodí mít ty hodiny zase za sebou (M - ČJ - ČJ nebo ČJ - ČJ - M), ale běžný model je ČJ - M - ČJ - něco, což mně tedy vůbec nesedí.
Jo a začínáme často tělocvikem, každý rok polovina tříd prvního stupně, protože máme dvojhodinovky, aby se stihlo dojít do tělocvičny, a první stupeň má tělocvik vždy buď první a druhou nebo třetí a čtvrtou.
No a taky děti nejsou každý den stejné. Moje třída byla třeba loni výrazná v tom, že v pátek ráno byli neskutečně hodní, soustředění, klidní....opravdu proti jiným dnům výrazně....takže jsem pak na pátek ráno začala směřovat třeba ty obtížnější věci. Naopak ve středu nesměli dostat na jednu stranu nic náročného a na druhou stranu žádný "odpočinkový" předmět, protože byli neskutečně divocí a jen soustavná, ale ne příliš náročná práce dávala šanci něco je naučit.
Kolegyně v paralelce to mívala jiné, často přesně naopak, i když předměty jsme měly ten den stejné. Třídy máme hned naproti sobě, děti by se mohly vzájemně ovlivňovat i v tom chování (hlavně v divočení) a ono ne....
Takže když rozvrh sestavuje někdo bez znalosti způsobu výuky a nastavení třídy, může to věci dost komplikovat.
|
|
Zufi. |
|
(1.9.2016 15:55:28) Kde žiješ? První hodinu je cokoli, tedy podle toho, aby vyšel rozvrh pro x lidí, nejde aby kažá třída měla češtinu, nevychází to prostě.
|
Delete |
|
(1.9.2016 16:26:59) Zufi,
na prvním stupni to jde, proč by ne? Češtinu standardně učí třídní, pokud je to prvostuňař...mimo jiné proto, že počet hodin češtiny je dost vysoký a těžko ho nahradit něčím jiným....
|
Zufi. |
|
(1.9.2016 16:50:29) Já to samozřejmě vím, ale u nás učí dost z II.st. na I. a obráceně, opravdu netuším proč, je to zvyk, 15 let je to stejné.CASP učí druhost. a naopak HV učí I. na II. aj.
|
|
|
Kaipa |
|
(1.9.2016 17:06:15) Hm, tak to asi učíš na nějaké zvláštní škole, podle mé zkušenosti mají na 1. stupni děti jakousi kmenovou učitelku, která až na výjimky (třeba jazyk) učí ve své třídě většinu předmětů a tam opravdu není problém s tím, aby na 1. stupni měly všechny třídy češtinu, matiku (popř. jazyk) první 2 - 3 hodiny (což je ideální čas a kvůli tomu netřeba zuřit). Na 2. stupni to už je jiná káva, ale 1. stupeň na školách, které znám já, funguje tak, jak jsem popsala. A podívala jsem se na několik rozvrhů několika škol a potvrdilo se mi to (druhá hodina češtiny v jednom dni bývá později, to jo, ale v tom bych problém neviděla).
|
Zufi. |
|
(1.9.2016 17:55:27) Na první škole, kde jsem učila, to bylo, jak píšeš.
|
|
HelenaPa |
|
(1.9.2016 17:55:59) Kaipo, syn měl loni ve 4. třídě 6 různých učitelů. A nebylo to tak jen u nich ve třídě. Ale fakt je, že na češtinu měli třídní. Ta už pak u nich měla jen hudebku a pracák.
|
|
Delete |
|
(1.9.2016 18:08:34) Kaipo,
ta druhá hodina bývá většinou to čtení/psaní, a i já takhle mám dvě jednotlivé češtiny až pátou hodinu. Ale mám k tomu i dvě dvojhodinovky a to zvykem nebývá, takže by mi je nikdo bez mého požadavku takhle do rozvrhu nedal. A to by mi vadilo. O dvojhodinovce prvouky ani nemluvím .
Lepší prostě je, když se vyučující na rozvrhu třídy i na svém rozvrhu alespoň podílí, když si může dát určité požadavky. Na minulé škole jsme mohli a pokud to jen trochu šlo, bylo nám vyhověno. Takže já jsem třeba ani jeden den neměla první vyučovací hodinu. Ve škole jsem sice v osm být musela, už kvůli suplování, ale dalo mi to půl hodiny navíc na odvezení svých dětí do školy a neměla jsem ani jeden ranní dozor. Měla jsem jich pak víc třeba v jídelně nebo o přestávkách.
Někdy něco nešlo, nebo mně se stalo, že na jedno mé přání zapomněli, tak pak už jsem na to netlačila, i když mi to hodně zkomplikovalo situaci (vyzvedávání dětí z družiny, která na jejich škole končila dřív, než do kolika jsem učila já).
Školy jsou různé, s většinou z toho, co tu Zufi píše, jsem se už setkala, ale aby mi někdo nařizoval, kdy mám mít kterou hodinu, aniž by to mělo vliv na cokoliv jiného, s tím tedy naštěstí ne.
Navíc si nejsem jistá, jestli si to Zufi coby druhostupňová jen nemyslí, že to tak je. Pevně dané jsou jen hodiny, kdy učí někdo jiný a zbytek si třídní skládají samy. U nás také druhý stupeň většinou netuší, jak to funguje na prvním a naopak. I třeba obsazování dozorů, ačkoliv je řada míst, kde se střídáme všichni, tak probíhá na 1. a na 2. stupni odlišným způsobem. U nás na 1. stupni se víc řeší, kde člověk dozoruje, abychom nelítali přes celou školu a tak, na 2. stupni klidně má někdo dozor na jiné chodbě, než učí před nebo po, hlavně když je to spravedlivé časově (na minuty, s rozdílem max. 10 min).
|
|
Zufi. |
|
(1.9.2016 18:33:53) Vím, posledních asi 5 let jsem na I.st. měla Cajsy.
|
Delete |
|
(1.9.2016 18:45:06) Zufi,
ale právě, že jen ten jeden předmět a logicky ti byla přidělena konkrétní hodina, protože se musela zahrnout do toho druhostupňového rozvrhu, abys nebyla blokovaná pro jiný předmět. To máme i my.
Ale kromě zablokovaných hodin neexistuje nic, co by opravňovala byť i vedení nařídit, že teď se učí čeština a teď hudebka, když to učí stejná osoba a neučí v tu dobu jinde a nemusí se přecházet do jiné učebny. To by bylo vedení samo proti sobě. Jako ještě se může dít, že když už vyvěsíš oficiální rozvrh, že pak podle něj skutečně musíš jet a nemůžeš si to přehazovat, jak se ti to hodí, to se dá obhájit tím, že jen tak je kontrola, žes odučila ten správný počet hodin daného předmětu (i když i tohle je ve své podstatě špatně, protože pak se ti stane, že se v přírodovědě dloubeš v nose a vlastivědu nestíháš), ale jinbak by to byla jen buzerace pro buzeraci a nedokážu si představit, že by se proti tomu někdo nevzbouřil. Vůbec si nedokážu představit pracovat ve škole, kde všichni otrocky plní příkazy, na ničem se nepodílí, o ničem nerozhodují, nic nesmí....
|
Zufi. |
|
(1.9.2016 18:53:56) Ale já se nehádám, vím to od holek z I., nadávají na to, samozřejmě si na černo přehazují hodiny, ale dostanou rozvrh a tečka. Jak už jsem psala, na počátku své kariery jsem na I.st. učila a měla jsem je na vše kromě HV a rozvrh jsem si dělala sama, na té druhé to bylo jako tady a stejně to má kamarádka na P8, takže nejsme jediní exoti.
|
|
|
|
|
|
|
|
Delete |
|
(1.9.2016 15:10:18) Zufi,
befel chápu tam, kde se střídají vyučující a je nutné zkombinovat rovrh pro 10 - 15 lidí. Ale jestliže někdo učí všechno, nebo třeba i na druhém stupni má jednu třídu na více předmětů v jeden den, tak si klidně může jejich pořadí prohodit. A projde i prohození předmětů mezi vyučujícími, pokud odpovídá časová dotace a neovlivní to rovrh jiných lidí.
|
Zufi. |
|
(1.9.2016 15:54:04) Souhlas, proč to nejde u nás, proč to nešlo ve škole X, kdo ví.
|
|
|
|