Berengarie |
|
(23.1.2015 9:47:52) Ve svém předchozím tématu ohledně alternativní třídy pro budoucího prvňáka (v režimu „Začít spolu“) jsem narazila na názor jedné diskutující, který mi přišel jako z jiného vesmíru. Šlo o to, že do alternativních tříd údajně dávají rodiče ty děti, které by v klasických třídách neobstály (nejspíš ve smyslu špatných známek), a tudíž preferují režimy bez známkování. Přiznám se, že mě tohle uvažování fakt hodně překvapilo. Já jsem naopak předpokládala, že do alternativních tříd dávají děti rodiče, kteří se o problematiku základního vzdělávání zajímají a na základě vyhodnocení negativ současného školského systému a jejich případných negativních vlivů na dítě se rozhodli jít jiným směrem. Od mého záměru dát dítě do alternativní třídy mě to samozřejmě neodradilo, nicméně by mě zajímalo, jaký je podíl rodičů uvažujících dle prvního schématu vs. druhého. Samozřejmě hranice mezi nimi nebude ostrá a kromě nich tam nejspíš bude i velká část dětí, jejichž rodiče nic neřešili a děti prostě byly do takové třídy přiděleny. A dále tam budou děti s různými poruchami a integrované, protože takový typ třídy je pro ně vhodnější, což vítám. Jaká je dle vašeho názoru převažující motivace rodičů? Jaké je složení u vás, co už děti v takových třídách máte? Díky
|
Františka85 |
|
(23.1.2015 9:54:58) Pro někoho jsou snesitelnější několikastránkové romány než prostá známka černá na bílém. Někdo se nechá strhnout módou a pocitem, že pro jeho geniální dítě není obyčejná škola dost dobrá.
|
|
withep |
|
(23.1.2015 9:55:29) Souhlasím s tebou, ale uvažování jiných mě nepřekvapuje
Se kolem sebe rozhlédni - jaké čtou lidi noviny, jaké jsou pořady v televizi, jak tráví lidé volný čas, co nakupují (co se prodává), kdo vyhrává volby...
Už jenom to slovo "obstát" - brr. Škola je od toho, aby děti něco potřebného naučila, a bohužel většina škol při tom děti srovnává a hodnotí. Ale brát to primárně jako kritérium už při výběru základní(!) školy, že by dítě mohlo neobstát, to je smutné.
|
Jachtarka |
|
(23.1.2015 11:50:48) Já "obstát" v tomto kontextu chápu tak, že po konci ZŠ každé dítě bude srovnáváno s ostatními, protože se bude hlásit na další stupeň vzdělávání.
|
úča | •
|
(23.1.2015 11:55:38) Děti z "alternativních" škol běžně vy vyšší stupně vzdělávání nastupují a to se horší úspěšností než děti z běžných škol. Např. u waldorfských dětí jsou k dispozici dlouhodobá data z většího počtu zemí, stačí zkouknout. Jsou úspěčné ve vysokoškolském studiu aniž je někdo pokroutil jak paragraf. Kupodivu.
|
Jachtarka |
|
(23.1.2015 14:49:00) U té VŠ se už asi těžko dohledá souvislost mezi alternativní základkou, když mezitím projdou "klasickou" SŠ. Nebo jsou to děti, které by byly úspěšné bez ohledu na typ základního vzdělávání?
|
Mr. Miçkey |
|
(23.1.2015 19:19:53) Pokud jsou to data z jinych zemi, tak tezko, v Nemecku mas treba waldorfskou skolu do maturity.
|
úča | •
|
(23.1.2015 19:51:06) To je i u nás. Jejich maturanti mají na VŠ velmi dobrou úspěšnost.
|
Jachtarka |
|
(23.1.2015 20:00:42) Procenta dětí z waldorfského systému, které dojdou na VŠ a jsou úspěšné jsou větší nebo stejné než procento dětí z klasiky, které dojdou na VŠ a jsou úspěšné?
|
Kamisi |
|
(23.1.2015 20:09:56) Jachtarko, myslím si, že tohle by nebyl relevantní údaj. Co jsem postřehla na Waldorfském lyceu (které je mimochodem v žebříčku úspěšnosti při maturitách na prvních místech), ty "děti" jsou jiné. Jiné jsou proto, že je formuje jiné prostředí, prostředí které jim dává značnou svobodu a posiluje jejich sebedůvěru. Jsou chytré, bystré, sebevědomé, vědí, co chtějí. A některé prostě nechtějí studovat VŠ, mají jiné životní cíle.
|
Monty |
|
(23.1.2015 20:19:11) Kamisi, zatímco normální základky jsou plný duševně znásilněných deprivantů.
|
Kamisi |
|
(23.1.2015 20:32:43) Monty, já o voze a ty o koze.
|
|
úča | •
|
(23.1.2015 20:44:25) Ne, základky nejsou plné znásilněných deprivantů, jen je jich tam víc, než je nutné. Kromě toho jsou i méně brutální kategorie problému než znásilněný deprivant, a přesto je to problém. A naopak Waldorfské školy neprodukují esoterické blbečky. Oni tam ty děti totiž normálně učí a často by běžného mainstreemáka zaskočilo, že toho chtějí elkem dost a ještě na tom trvají. Oni učí dobře, jenže fakt jinak. A pro dost lidí to není stravitelné, hlavně proto, že nerozumí, jak to může fungovat, ty mechanismy jsou ale známé a nic kouzelného v tom není.
|
Monty |
|
(23.1.2015 20:52:46) účo, jenže on ani ten waldorf není úplně pro každý dítě. Systém, který by vyhovoval úplně všem totiž neexistuje a myslím, že ani nikdy nebude. Moje dítě by třeba ve waldorfský škole trpělo jako zvíře.
|
úča | •
|
(23.1.2015 20:56:54) Já ovšem o univerzálních systémech vhodných pro každého nemluvím a to nikdy a už nejmíň o waldorfském. Říkám ti pouze, že je to dobrý systém, ačkoliv se tobě nebo tvému synovi nelíbí/nehodí. Já tu celkem do úmoru pořád melu, že ve vzdělávacích soustavách je maximálně žádoucí o nejširší pluralita, pořád dokola, čili nechápu, proč mi tu podsouváš takové bláboly. Fakt už sorry.
|
Monty |
|
(23.1.2015 20:59:32) účo, ale vždyť já nikomu nic nepodsouvám, ani s tebou nejsem ve sporu, jen se ohrazuji proti zde občas tak oblíbenému škatulkování "alterna = skvělá", "klasika = hrozná" ("čtyři nohy dobré, dvě nohy špatné...").
|
Alena | •
|
(23.1.2015 21:08:59) Ja myslela, ze klasika=normalni, alternativa = pro ty, co by normalni nezvladali nebo pro ty, co chtej bejt in (ostatne to take pises) :) To bylo takove drobne popichnuti. Jinak si myslim, ze by nabidka mela byt siroka, ale neustale testovani, jednotnost prijimacek, zmensovani poctu prihlasek a dalsich hovadin tomu moc nenahravaj
|
Monty |
|
(23.1.2015 21:16:18) Aleno, však ono to tak minimálně podle názorů na Rodině vypadá. Mně zkrátka v principu vadí házení všeho a všech do jednoho pytle. Sama jsem měla na ZŠ fakt šílenou krávu třídní, díky ní jsem ani nemohla jít na gymnázium, ale nebudu kvůli tomu tvrdit, že jsou krávy všechny učitelky na základkách. Stejně jako to, že jsem potkala pár doktorů na přesdržku neznamená, že co doktor, to ichtyl. Pořád je to v první řadě o konkrétních lidech. Takže nemám problém uznat, že mohou být skvělé učitelky na alterškolách, ale tak nějak z principu musím vystartovat, když někdo dělá z učitelek na normálních školách strigy, co mučí neviňátka.
|
|
|
. . |
|
(23.1.2015 21:21:29) Monty, v celé diskuzi jsem nezaznamenala jediný případ "škatulkování "alterna = skvělá", "klasika = hrozná"
maximálně: alternativa bývá spíše lepší, klasika spíše průměrná. Lze najít nepodařenou alternativu stejně jako vynikající klasiku, jelikož je to o lidech. A dále různé systémy jsou více či méně vhodné pro různé děti.
NIKDO tu nepsal nic jednoznačně "skvělé versus hrozné".
|
Monty |
|
(23.1.2015 21:27:42) Slupko, jenže realita je taková, že většina lidí vč. dětí je taky spíše průměrná. Takže proč takové křižácké tažení proti průměrným školám? Ve finále je stejně úplně jedno, na jakou kdo chodil školu, podstatné je, jak se uplatní v životě a jak s tím bude spokojenej. A na to typ školy ve většině případů až tak zásadní vliv stejně nemá.
|
. . |
|
(23.1.2015 21:39:36) Monty, domnívám se, že způsob, jakým tráví dítě značnou část svého života, a to v době, kdy se ještě hodně rozvíjí, nasává, dospívá, formuje... rozhodně na to, jak se uplatní v životě a jak s ním bude spokojenej má poměrně zásadní vliv. V některých případech dokonce rozhodující.
A většina lidí je spíše průměrná, ale to neznamená, že nemohou mít všichni trochu lepší školu, než se momentálně většinově nabízí. Budou třeba všichni trochu spokojenější a trochu lépe se v životě uplatní. A to už za to tažení ve prospěch alterntiv stojí. A u těch pár (ono jich zas tak málo není), co jim opravdu klasická škola (v průměrném provedení) vysloveně škodí, dostávají alternativama opravdu výraznou pomoc.
|
|
Eržika. |
|
(23.1.2015 21:44:52) Monty, myslím si, že tím jak tráví ve škole děti hodně času a spoustu let, tak je školní prostředí důležité.
Formuje osobnost, názory, dítě přejímá vzorce chování a způsoby vyjadřování a pod.
A mě na tom záleží...
|
Monty |
|
(23.1.2015 21:49:31) Eržiko, no a já jsem toho názoru, že dítě zásadně formuje rodina. A empirické zkušenosti z okolí mi to zatím potvrzují. Ono to s tím ale hodně souvisí; kdykoli slyším někoho ještě před nástupem dítěte do ZŠ vykládat, jak je školství hrozný, jak nepodporuje a neakceptuje individualitu žáka atd. atd., je mi jasný, že dítě bude mít problém. Ale rozhodně ne primárně kvůli škole.
|
Eržika. |
|
(23.1.2015 21:53:31) Jasně, je ti to jasný. Moje velký dítě znáš. Jaký má problém???
(řečnická, tebe stejně nepřesvědčím... )
|
|
Ropucha + 2 |
|
(23.1.2015 21:58:47) Monty, rodina určitě formuje, také genetická výbava formuje, ale přesto se dítě může po devět let třeba jen cítit méně příjemně (v horší škole) nebo více příjemně (v lepší škole).
|
|
Alraune |
|
(23.1.2015 22:02:53) Největší sranda je, že takoví exoti jako my jsou tu za největší obhájce starých pořádků :)
|
Ropucha + 2 |
|
(23.1.2015 22:15:59) Alraune, to podle mě proto,že vy jste tak silné osobnosti, že vám nedělalo problém sebedebilnější systém ustát, a tak vám to připadá snadné a třeba i užitečné pro život. Jenže holt někdo má strach, že by to jeho dítě semlelo, a má ho třeba oprávněně.
|
Alraune |
|
(23.1.2015 22:27:44) Ale já mám přece taky o své dítě strach, to má každý. Na druhé straně, já jsem zažila ten náraz, když jsem najednou z umetené cestičky propadla do reálného světa a ten nikomu nepřeju a nejmíň svému dítěti. Před frustrací lze uchránit morče, s trochou štěstí psa... člověka ne, pokud ho nebudeš chovat v rezervaci.
Všichni nemáme nadání na všechno, no a co? Není nic hrozného na tom, že to zjistíme. Nikdy ze mě nebude jaderný fyzik, zjistila jsem to včas a nikdy jsem se tím neužírala :) A že člověka někteří nemusí, že ne každý mu jde na ruku, že se v životě dějí podrazy, to je docela důležité zjistit včas.
|
úča | •
|
(23.1.2015 22:54:30) To je všechno hezké a pravda, taky pokud někdo doufá, že alternativní škola nějak zamezí střetu jeho dítěte s realitou, nemůže se nedočkat zklamání. Jádro problému je jinde. Ve škole jde jednak o získání (zjednodušeně řečeno) znalostí/schopností. Nedělej si iluze, že všude to jde aspoň tak jako v Plamínkovce, Plamínkovka je mezi základkami dost vpředu. Už jen tady je snadné chtít něco jiného, pokud chci, aby děti uměly češtinu, počty atd. Další neméně významný proces je formování motivace ke studiu (poznávání, objevování, prostě ukotvení na cestě k hlubším vrstvám existence), na tomhle poli nepochybně musí fungovat především rodina, jenže vliv školy je obecně mnohem větší, než si jsme ochotni připustit. Další věc je potom uvědomění a vytváření postoje na poli jedinec versus celek, to jen rodinou nahradit nejde a formování charakteru v mezilidských vztazích. Všechny tyhle věci jsou důležité. Záleží samozřejmě na souhře mnoha proměnných, lidé mají různé zkušenosti, světové názory, přesvědčení o tom, jaká výchova je pro jejich děti žádoucí. Obecně ale je skutečně vliv školy na děti obrovský. A pro mě je třeba hlavním problémem ta motivační oblast, ta v mých očích selhává fatálně a považuju to za velmi škodlivé. Osobnostně defektního učitele si troufnu říct, že umím rozpoznat a dítě do jeho rukou nevydat, popř. v nejhorším z nich vyndat. Nepotřebuju (ani nechci, já jsem náturou v podstatě rovnostář) aby moje děti byly ve škole jen s chytrými, bílými, věřícími, nerozvedenými, co nebydlí na sídlišti... atd.. nepotřebuju, aby neprožívalo konflikty s učiteli nebo aby mi/jim učitelstvo náležitě lízalo paty, nic z toho. Tak jako já jsem člověk s chybami, nečekám dokonalost od učitele, ale čekám, resp ne čekám, ale hledám inspiraci, tvůrčí vhled a skutečné vzdělání u lidí, kterým děti svěřím, plus asi přece jen v zásadě humanistickou názorovou orientaci, ale stačí v principu, na detailech nelpím. Opravdu není zase tak exotické chtít, aby škola fungovala jinak, na to člověk nemusí být hned esoterik nebo hyperprotektivní rodič. Stačí i být jen učitel..
|
Alraune |
|
(23.1.2015 23:14:50) Po pravdě, z Plamínkové nejsem vůbec urvaná, i když děti se v zásadě naučí a vepředu asi jsou. Ovšem není to lážo plážo pro nikoho, pro děti, ani pro rodiče.
Jinak, já jsem esoterik... proto se tomu vyhýbám ve vzdělávání :D
|
|
Alraune |
|
(23.1.2015 23:15:07) Po pravdě, z Plamínkové nejsem vůbec urvaná, i když děti se v zásadě naučí a vepředu asi jsou. Ovšem není to lážo plážo pro nikoho, pro děti, ani pro rodiče.
Jinak, já jsem esoterik... proto se tomu vyhýbám ve vzdělávání :D
|
|
Alraune |
|
(23.1.2015 23:15:47) Po pravdě, z Plamínkové nejsem vůbec urvaná, i když děti se v zásadě naučí a vepředu asi jsou. Ovšem není to lážo plážo pro nikoho, pro děti, ani pro rodiče.
Jinak, já jsem esoterik... proto se tomu vyhýbám ve vzdělávání :D
|
úča | •
|
(23.1.2015 23:24:12) Já z nich taky urvaná nejsem a to ani náhodou, popravdě mi dost jdou na nervy, jenže vím, jak to vypadá jinde, a jsem ráda, že mi vyplivnou dítě aspoň se základní angličtinou a shodou podmětu s přísudkem. Je tam z důvodů, které se mi nechce pitvat na internetu, jen na druhém stupni a naštěstí je osobnostně taková, že pro ni to nic fatálního není. Ale štvou mě i tak. Já esoterik nejsem a taky esoteriku ve vzdělávání nevyhledávám, resp. ji ve vzdělávání považuju za silně nevhodnou. Asi jako žloutkový krém v česnekové polívce.
|
Alraune |
|
(23.1.2015 23:27:21) Já doufám, že to na druhém stupni bude lepší.
|
úča | •
|
(23.1.2015 23:42:07) Tak to radši ukonči doufání a zahaj duševní přípravu... Ale je tam dobrá angličtinářka, Hellerová (příznačně ), praštěná, ale dobrá. Pořád pořádá zájezdy, učitelé organizující zájezdy jsou moje slabost, ale ona je fakt dobrá. A i matika a fyzika, paní Horká je cajk. Pak všelijak různě a některé borkyně v čele s pí Moraovou vyžadují premedikaci toho, kdo chce s nimi vstoupit do jednání. Resp. bezpečně premedikaci moji.
|
Alraune |
|
(24.1.2015 23:31:19) Už jsem měla tu čest, když jsme domlouvaly besedy, nedomluvily jsme nic, protože nebyly schopné poslat požadavek na termíny. Dcera má zatím na angličtinu VOráčovou a taky to není bez problémů.
|
|
|
|
|
|
Alena | •
|
(24.1.2015 1:09:43) nečekám dokonalost od učitele, ale čekám, resp ne čekám, ale hledám inspiraci, tvůrčí vhled a skutečné vzdělání u lidi To je moc hezky receno, ja plne souhlasim, mam obdobna prani jake mas vysledky?Nachazis?
|
úča | •
|
(24.1.2015 9:15:04) Ano.
|
|
|
|
|
|
|
Dana |
|
(24.1.2015 10:39:35) Monty, přesně tak. Já znám několik dětí, které navštěvují různé alternativní třídy. Všechno jsou to děti, které mají nějaký problém, který by je znevýhodňoval na klasické základní škole. Ty problémy jsou různé, včetně chování a výchovy dítěte v rodině.
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(23.1.2015 21:55:35) Monty, to bych zase neřekla, že je úplně jedno, kam člověk chodil do školy. ZŠ trvá devět let, je to docela podstatná doba v životě. A různé křivdy a traumata ze školy si v sobě citlivý jedinec může nést dlouho. Ty se k tomu třeba stavíš tak, že je dobré se otužovat zvykat si, ale někteří rodiče holt považují případný náraz na systém za zbytečný a chtějí tomu předejít hledáním alternativy.
|
|
|
|
|
|
Kamisi |
|
(23.1.2015 22:51:35) Já jsem si taky dlouho myslela, že waldorf pro naše děti není to pravé. Po dni nedávno stráveném na w.lyceu jsem konstatovala, že jsem waldorf dosud nepochopila, protože to, co jsem tam viděla, bylo něco jiného, než jaký jsem si udělala obrázek podle doslechu. A opět jsem si ověřila, že bez osobní zkušenosti se nemá soudit. Ono je to taky určitě o lidech jako všude, věřím, že není každá waldorfská škola stejná, ale musím fakt říct, že na téhle škole mě celý koncept velmi mile překvapil.
Nicméně i po tom, co si to člověk "osahá", se mu to může nelíbit, to je každýho věc. Ale proč nedat možnost výběru, nebo různé alternativy jakkoliv odsuzovat, když většina kritiků neví, o co doopravdy jde. Já mám ze škol tak negativní zkušenosti, že jsem ráda za každý záchvěv vstřícného přístupu. Každá máme svoje zkušenosti a podle nich taky jiný přístup.
|
úča | •
|
(23.1.2015 22:55:45) Vida .
|
Kamisi |
|
(23.1.2015 23:04:57) Neučíš tam náhodou (v Praze)?
|
úča | •
|
(23.1.2015 23:17:13) Ne, já jsem, jednak už dost let doma jednak dělám na normální základce, především na druhém stupni a dělám to schválně, resp. dělala jsem . Do budoucna úplně přesně nevím, ale waldorfskou průpravu nemám a asi bych se do ní ani nepouštěla (ono to mj. je i dost drahé a já mám houf dětí, které je třeba živit a šatit), sice by mě to velmi zajímalo, ale v životě po čtyřicítce asi budu muset začít uvažovat i o tom, že bych mohla existovat, aniž bych současně něco studovala. A pokud, tak asi by stejně vyhrála hudebka, pokud budu chtít pokračovat v tom, co jsem přerušila, tak aby mě pustili na první stupeň, budu si muset zaplatit další DPS a najít vedení, které bude mít o moji práci zájem, což je daleko největší výzva, haha.
|
|
|
|
Alena | •
|
(24.1.2015 0:49:43) " věřím, že není každá waldorfská škola stejná, ale musím fakt říct, že na téhle škole mě celý koncept velmi mile překvapil" waldorfske lyceum je skvele protoze pan Smolka je osviceny muz. A mas pravdu waldorfske skoly se od sebe lisi dost a je to prave zpusobeno vedenim.
|
|
|
|
|
|
|
|
Berengarie |
|
(23.1.2015 20:08:00) účo, ještě bych měla otázku trochu OT - našla jsem na netu relativně čerstvou zprávu České školní inspekce. Zdá se mi, že nehodnotili jenom formality, ale i způsob a kvalitu výuky a jejich závěry na první pohled vypadají celkem rozumně. Jakou máš ty s nimi zkušenost?
|
úča | •
|
(23.1.2015 20:09:53) Že to je na první pohled. Mám s nimi pouze tu nejhorší zkušenost s jednou výjimkou, kdy relativně příčetně vyšetřili opravdu hodně absurdní udání.
|
Berengarie |
|
(23.1.2015 20:15:39) Aha, díky. Začínám si myslet, že s tím celým systémem fakt asi není něco v pořádku.
|
úča | •
|
(23.1.2015 20:29:15) Bohužel je to tak, že celý systém je mírně řečeno v hluboké krizi.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alraune |
|
(23.1.2015 9:58:49) Ano, pro spoustu rodičů znamená alternativní třída nižší nároky na dítě.
|
Rodinová |
|
(23.1.2015 10:01:42) A o to pozdeji a bolestneji narazi na vyssi naroky...ale treba se mylim.
|
Markéta, kluci 13 a 6 | •
|
(23.1.2015 10:05:31) Zakladatelka píše o vzdělávacím plánu Začít spolu - děti určitě nemají nižší znalosti než děti vyučované na základě jiných vzdělávacích plánů.
|
Alraune |
|
(23.1.2015 10:13:27) Konkrétně podle tohohle plánu nechtěla moje kamarádka dát učit syna, protože jí ve škole v Mníšku bylo naznačeno, že tam jdou pomalejší děti. Kluk měl odklad, vyhodnotili ho zřejmě jako problematického. Ono to bude také o tom, jak s tím která škola pracuje.
|
Markéta |
|
(23.1.2015 10:34:29) Ve škole v Mníšku má děti moje kamarádka. V žádném případě nechtěla do těchto tříd dát, protože v některých byly učitelky, které s tímto plánem uměly pracovat, v jiné ale nikoli a děti odcházely vzděláním neposkvrněné. Ona je ta škola asi specifická ve víc ohledech, co mi kamarádka popisovala.
|
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(23.1.2015 10:07:25) Dcera známých narazila před přijímačkama na osmiletý gympl, že část toho, co bylo v přijímačkách se vůbec neučili. Naštěstí o podchytili včas a intenzivním doučováním to dohnala. Ovšem to byl případ, že jí tam dali, protože tu školu měli přes ulici.
|
Alena | •
|
(23.1.2015 12:05:35) Kamaradky dcera mela stejnou zkusenost, cast latky , co byla u prijimacek na "prestizni" gmynazium nebrali. Ovsem nesla z alternativy, ale z velmi klasicke narocne jazykovky. TO je prece nyni u prijimacek naprosto normalni.
|
|
|
|
|
susu | •
|
(23.1.2015 10:02:35) Prostě, chtělas být za hvězdu, co má skvěle ošéfované vzdělání dítka, a teď se bojíš, že budeš zařazena mezi slepice, co hlavně chtějí, aby to dítko mělo jednoduché?
Myslím, že ono jak kde se to sejde. Záleží na konkrétních lidech, kteří v daném místě žijí.
|
Puma |
|
(23.1.2015 10:08:41) Myslím, že rodiče dávající děti do alternativních škol, mají povětšinou mínění sousedky na párku.
|
susu | •
|
(23.1.2015 10:15:36) Jak kteří.
|
|
|
Berengarie |
|
(23.1.2015 10:27:17) susu, nevím, proč bych měla být někam zařazována (ostatně kým?) a proč by mě to mělo vůbec zajímat.
Chci zjistit: - jaké bude přibližně složení dětí ve třídě; to kvůli tomu, že chci, aby bylo dostatečně podnětné a různorodé, děti zvídavé a ideálně z domova vedené ke vzdělání, - jací budou typově rodiče; to kvůli tomu, že s nimi budu řešit možné problémy.
|
Kapradina |
|
(23.1.2015 10:36:57) Berengarie,
- jací budou typově rodiče; to kvůli tomu, že s nimi budu řešit možné problémy.
Tak mě právě tento "bod" od daní dítěte na takovou školu odradil, asi jsem měla štěstí na hodně alternativní vzorek rodičů a to mě v podstatě od tohoto kroku ubírat se tímto směrem odradilo.
|
ronniev |
|
(24.1.2015 22:08:53) No, já děti na alternativní škole měla. Jenže ta alternativnost se v průběhu jejich docházky dost výrazně změnila, takže na počátku, když to byla škola, jakou jsme si vybrali, byli i rodiče fajn. Když to pak začala být drahá montessori s anglickými učitelkami a s některými esoterickými pedagožkami, co povlávaly po škole a tichým hlasem kázaly o škodlivosti bílého pečiva, tak i rodičovstvo začalo být snobsko-esoterické a já byla strašně ráda, že už mi odtamtud odchází poslední dítě. Kdyby nešlo o poslední rok docházky, vzala jsem ho odtamtud.
|
|
|
susu | •
|
(23.1.2015 10:40:59) No, z druhé půlky tvé otázky bych soudila, že je pro tebe důležitá i ta první část, ale můžu se plést. Složení dětí a typ rodičů ti nikdo neřekne, protože to závisí na místě, kde žiješ. Pokud v satelitu, čekala bych převahu rodičů, pro které je to "in", pokud na vesnici, čekala bych převahu rodičů, kteří čekají jednodušší podmínky, pokud v alternativní komunitě počítačových maniaků(např.), tak bych čekala touhu po lepším přístupu, pokud žiješ ve městě, záleží na konkrétní čtvrti,... Možností je mnoho.
|
|
|
|
Markéta, kluci 13 a 6 | •
|
(23.1.2015 10:03:32) Švagrová dala dceru do, jak ty říkáš, alternativní třídy (Začít spolu), protože se obávala, že by v klasické třídě neobstála. Mě to jako žádná zvláštní alternativy nepřišlo, kromě toho, že je neznámkovali a neměli klasické členění předmětů. Ale měli fantastickou učitelku, to jo.
Synovec tam šel, protože tam měl sestru.
Otázka je, co si kdo představuje pod pojmem "alternativní". Syn měl ve třetí třídě paní učitelku, která nás první školení den seznámila s tím, že bude vyučovat "alternativně", výsledkem byl totálně rozkopnutý kolektiv a absence jakýchkoli znalostí. Já o to opravdu nijak nestála.
Takže podle mě - částečně móda, částečně obavy, částečně nespokojenost s klasickým školstvím.
|
Dana |
|
(23.1.2015 14:10:31) Je jasné, že v dnešní době se kdejaká blbost honosně nazývá a je třeba umět číst mezi řádky. Kdekdo je prezident něčeho, prodavačka je prodejní asistentka, čtení katalogů cestovních kanceláří je také kapitola sama o sobě. A to samé je vytvoření tkzv. "alternativní" třídy na škole, zvlášť, když tam ještě mají třídu jazykovou a klasickou. To úplně bije do očí, že je to třída pro děti s nějakými, nejčastěji, mentálními hendikepy. Bohužel to dnes nemohou nazvat pravými jmény - třída pro ty chytré, střední a bl.. Ale mají to dobře rozsortýrované, časem, až se zjistí, jak na tom který žák opravdu bude, tak to trochu přeskupí a budou mít pěkné tři úrovně.
|
Alena | •
|
(23.1.2015 14:11:47) "A to samé je vytvoření tkzv. "alternativní" třídy na škole, zvlášť, když tam ještě mají třídu jazykovou a klasickou. To úplně bije do očí, že je to třída pro děti s nějakými, nejčastěji, mentálními hendikepy. "
Koukam, ze se to tak delalo i drive, budes asi absolvent.
|
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(23.1.2015 10:05:02) Taky si myslím, podle zkušeností z okolí, že do alternativních tříd dávají rodiče děti, které by v klasických třídách neobstály.
|
Monty |
|
(23.1.2015 10:08:40) Ano, taky mám takovou zkušenost. Buď ti, kteří si myslí, že by děti neobstály nebo ti, co chtějí být in. Těch pár nadšenců, kteří to dělají z přesvědčení prohnilosti českého školství už to nevytrhne, to je relativně malá skupinka.
|
Puma |
|
(23.1.2015 10:10:22) "Těch pár nadšenců, kteří to dělají z přesvědčení prohnilosti českého školství už to nevytrhne, to je relativně malá skupinka."
Jak to vidím kolem sebe, tak spíš největší skupina.
|
Monty |
|
(23.1.2015 10:11:48) Alfo, jak psala susu:
"Myslím, že ono jak kde se to sejde. Záleží na konkrétních lidech, kteří v daném místě žijí."
Na venkově to bude určitě jinak než v Praze a obecně ve velkých městech.
|
|
|
. . |
|
(23.1.2015 10:21:54) Dala jsem děti do alternativní školy z toho důvodu, co píše Františka - tedy z pocitu, že pro moje geniální děti není normální škola dost dobrá. Prostě mi klasika přišla ubíjející přirozenou dětskou zvídavost a nerespektující různý stupeň vývoje a nadání, se kterém děti do školy přicházejí. Byla jsem pak trochu překvapená, že řada spolužáků je na téže škole proto, že by na normální školu "nestačili", a další dokonce opravdu proto, aby byli "in" (jejich rodiče). Nicméně jsem udělala dobře, děti si školu a tedy ani vzdělání jako takové během prvních let neznechutily, což se při frontální výuce v normálních základkách běžně děje. První stupeň zš pro nás pro celou rodinu byl v pohodě, žádný stres, trápení s domácími úkoly... Pro další stupně vzdělávání jednoznačný přínos.
|
Rodinová |
|
(23.1.2015 10:23:48) Asi je to individualni, pro nas taky nebyl prvni stupen ZS zadny stres a trapeni, i s domacimi ukoly ...
|
. . |
|
(23.1.2015 10:28:31) Jasně že je to individuální. Vybírala jsem základku tak, aby vyhovovala prvnímu dítěti, a shodou okolností z jiných důvodů vyhovovala i druhému. Pokud bych jako optimální vyhodnotila pro konkrétní dítě "normání" školu na sídlišti, šlo by tam, apokud bych vybrala dobře (a nezměnili mi třídní učitelku), bylo by tam taky v pohodě. Jde o to vybrat vhodný program pro dané dítě. Je-li jím běžná frontální výuka a klasické domácí úkoly, proč ne
|
Rodinová |
|
(23.1.2015 10:37:28) Souhlasim, a myslim si, ze vyhodnotit to jde, v sesti letech uz byva rodicum jasny, jakou formu vzdelavani jejich decko snese
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(23.1.2015 10:28:57) U nás nebyl žádný stres v normální škole, od třetí třídy v jazykové, akorát trošku pomalé. Ale jakmůže člověk dopředu vědět, jak na tom dítě bude?
|
|
|
Monty |
|
(23.1.2015 10:29:09) Slupko, myslím si, že v tom je zakopaný pes. Rodiče předem předpokládají, že klasická škola je opruz (protože jich většina chodila do školy za totáče nebo těsně po něm a má dost ošklivé vzpomínky na "soudružky učitelky") a dneska to musíme dělat jinak, protože vše, co od soudruhů pochází, je špatně. A dítě přebírá postoj svých rodičů, zvlášť malé dítě. Potíž je v tom, že škola není zážitková dovolená, škola má mimo jiné v dětech pěstovat smysl pro povinnost, odpovědnost; on ani ten Komenský, když razil heslo "škola hrou" nemyslel, že si tam má každý dělat co chce a má se primárně bavit.
|
. . |
|
(23.1.2015 10:34:01) Tak my jsme ten první stupeň pojali spíš jako zážitkové vzdělávání (dovolenou asi ne), a povinnostní přitvrzení jsme nechali až na 8 leté gymply. U dcery jsem to tak volila proto, že byla sama o sobě příliš zaměřená na dodržování pravidel a na tak malé dítě až přehnaný smysl pro povinnost, tak tak jsem to chtěla trochu rozvolnit (a taky nenechat ji slabikovat, když běžně četla, matika dtto), u syna to pak naopak chtělo nějaký čas na vyspění, v 6 letech byl ještě dost neposedný a přecitlivělý, v 11 už to sezení iks hodin v lavici a další povinnosti snášel přeci jen lépe
|
Monty |
|
(23.1.2015 10:37:15) Slupko, jenže děti nejsou všechny stejné. Taky jsem uvažovala o "alternativní škole", ve školce mne do toho dost tlačili, ale po zvážení všech pro a proti a po konzultaci s několika lidmi, jejichž názor je pro mne relevantní jsem tu myšlenku zavrhla. Dneska si neumím představit, jak by syn fungoval, kdyby nebyl na normální základce a nebyl donucenej se srovnat. Resp. umím a radost bych z toho neměla.
|
. . |
|
(23.1.2015 10:42:36) Monty no dyť jo, píšu vedle, že pokud bych vyhodnotila jako vhodnou školu "normální", tak bych tam dítě dala.
|
|
|
|
Inka ..|-.|-.-|.- |
|
(23.1.2015 10:35:19) Tohle právě zažila ta známá v alternativní škole, nic se nemuselo, pořád se váleli po koberci a v pátý třídě s hrůzou zjistili, že neumí nic. Částečně je to chyba rodičů, že si nic moc nezjišťovali a dali holku do nejbližší školy a pak se spokojili s tím, že všechno je super.
|
jentak | •
|
(23.1.2015 10:48:33) Tak v naší škole se děti na první stupni válejí na koberci - o přestávce. Jinak jsou jasně daná pravidla, což je jasné. Musím říct, že při samostatné práci mě překvapil poměrně čilý ruch ve třídě a pohyb. Teď na druhém stupni se už děti neválejí po koberci, to je jasný a pravidla mají přísnější - učitel už jasně řekne, kdy je ticho a kdy se hlásí. Obecně se zdá, že je ve třídě poměrně šum, protože dost často se ve výuce diskutuje. Ovšem diskuze neznámená nekontrolovatelný vykřikování. Jinak bych řekla, i co říkal starší syn, je to náročnější na soustředění a přípravu, neboť všechno je vidět ihned - jak nesoustředěnost při práci, tak výpadek ve znalostech - děti musí být neustále připravené na každou hodinu a o žádné hodině si nemohou dovolit výpadek.
|
|
|
Siren |
|
(23.1.2015 15:41:36) Slupko, mám asi stejnou dceruTa pečlivost je až otravná
|
. . |
|
(23.1.2015 16:21:25) Tak ona dcera není až tak přehnaně pečlivá, spíše "pravidlová". Domnívávala se v předškolním věku, že pokud jsou stanovena nějaká pravidla, tak je všichni vždy dodržují. To jsem ji odmala učila, ovšem kdo by tušil, že to padne na tak úrodnou půdu, že... Pro život v normálním světě mi její očekávávní připadalo jako velice nevýhodné až nebezpečné. Naštěstí teď v téměř 21 je již v obraze, i když jí "porušovatelé" stále štvou, počítá s nimi, umí mezi nimi žít. A také se v alternativní ZŠ hodně kladl důraz na to, jak a proč (školní) pravidla vznikají, a mnohá si děti spoluutvářely, díky čemuž pochopila, že ne každé pravidlo je smysluplné a hodné dodržování. Nemyslím si, že by se na klasické zš s tím někdo takhle patlal. Navíc se v té alternativě právě sešly tak různorodé "kousky" (děti inteligenčně či emočně slabé a naopak silné, různé dys..., cizinci co neuměli při nástupu slovo česky), že tolerance jinakosti včetně přístupu k pravidlům se hezky přirozeně rozvinula
|
Siren |
|
(23.1.2015 16:27:39) Jojo, u nás je to podobné a proto jsem ráda, že se dostala do ZaS, taky pomáhali vytvářet pravidla třídy. Ona je teprve ve 2., takže ji porošovači štvou ještě dost, ale už se to začíná pomalu lepšit, i p.uč. si toho všimla A taky se mi líbí ve třídě ta různorodá směska, a jak ti silnější slabším opravdu pomáhají
|
Siren |
|
(23.1.2015 16:28:49) Porušovači mělo být...
|
|
. . |
|
(23.1.2015 16:29:39) " jak ti silnější slabším opravdu pomáhají" taktak, stejná zkušenost
|
Siren |
|
(23.1.2015 16:38:07) Musím konstatovat, že jejich učitelka je opravdu zlatá- spravedlivá, přirozená autorita a má výborné nápady. Od loňského září přešli 2 děti z klasické do naší třídy a rodiče si to nemůžou vynachválit, takže asi je to opravdu trochu rozdíl, hlavně ten přístup učitelky, je skvělá. Mám asi stejný názor na alternativu jako ty, Jiřka a podobné, proč by jinak byl o to takový zájem, kdyby to bylo špatné, že? Z naší ZŠ šlo nejvíce dětí na 8letý gympl ze Začít spolu.
|
|
ronniev |
|
(24.1.2015 22:14:45) Jo, my jsme to měli taky, silnější slabším pomáhali, to je OK. Až na to, že pak ti silnější nešli pro samé pomáhání dál, ačkoli by na to sami měli. Což jsme v páté třídě doháněli dost drsnou nalejvárnou.
|
|
|
|
|
|
|
Berengarie |
|
(23.1.2015 10:30:35) Slupko, takže i když složení dětí bylo dost jiné, než jsi čekala, hodnotíš rozhodnutí dát tam dítě jako správné? Celkově mu to prospělo?
Jinak mé motivace jsou hodně podobné tvým.
|
. . |
|
(23.1.2015 10:40:14) Ano, složení dětí bylo velmi pestré, a rozhodně tam nebyly všechny děti proto, že jim jejich rodiče chtěly poskytnout podnětnější prostředí, než na normální zš. Nicméně alternativní přístup (výuka ve skupinkách, projektové v., kvalitní komunikace s rodiči, nepřenášení části výuky na rodiče prostřednictvím podepisovaných dom. úkolů, bez tlaku na výkon...) v té škole byl, a různé děti ho využily různě - některé k flákání, některé k tomu, aby zš "zvládly", no a některé k tomu, aby se dozvěděly maximum v tom, co je zajímá, a nutné minimum v tom, co je tak nebere A skutečně hodnotím kladně hlavně to, že děti chodily do školy rády, a vzdělávání nepovažují za (otravnou) povinnost.
|
|
|
|
|
|
Lisel |
|
(23.1.2015 10:11:43) Z mojí zkušenosti tam dávají děti rodiče, co mají problém s tím, že by jejich dítě v normální, standardní třídě neobstálo. Mám kamarádku, která v alternativní třídě dítě má a nutno říct, žádný zázrak. Sice super učitelka, děcka se tam těší, ale co se týče znalostí ve srovnání se svými vrstevníky je dost pozadu. Čas asi ukáže,zda to byla zprávná cesta, protože jednou nastoupí třeba na střední školu a tam už takové úlevy nebudou.
|
withep |
|
(23.1.2015 10:37:40) "Sice super učitelka, děcka se tam těší, ale co se týče znalostí ve srovnání se svými vrstevníky je dost pozadu."
Ono záleží, co kdo od školy očekává. Jestli aby dokázala využít přirozenou dětskou zvídavost, aby vytvořila pozitivní, aktivní a tvořivý přístup ke vzdělávání, aby naučila děti spolupracovat, aby se v ní děti cítily dobře a bezpečně... a nebo aby jim naložila na hrb tuny znalostí, aby obstáli v neustálém srovnávání, samozřejmě kvantifikovaném (známky).
Třída našeho prvňáka v klasické ZŠ je dost napřed. Klidně bych to vyměnila za "alternativní" přístup, kdy by mi nevyšiloval u domácího úkolu, že mu ujelo pero o 0,5 mm a dostane dvojku.
|
Monty |
|
(23.1.2015 10:38:54) "...a nebo aby jim naložila na hrb tuny znalostí, aby obstáli v neustálém srovnávání, samozřejmě kvantifikovaném (známky)."
whitep, a ty fakt myslíš, že to takhle na klasické základce funguje?
|
withep |
|
(23.1.2015 10:54:59) Nefunguje, evidentně v mém případě ZŠ selhala, protože tam mám hrubku
... aby obstály...
Mám prvňáka na klasické ZŠ, žádnou alternativní v dosahu nemáme. On je snadná kořist, je málo odolný vnějším autoritám, za tu krátkou dobu už ho to poměrně vcuclo, známky jsou svaté, má přehled, kdo dostal trojku, čtyřku, pětku, zatímco on nosí jedničky. Ale aby se rozdělil o školní pomůcky (materiál do PV nebo VV), to ne. Byla bych raději, kdyby se naučil komunikovat, spolupracovat, pomáhat... a ne se utvrzovat v tom, že je nejlepší a nejrychlejší (ve čtení, psaní, počítání... ale v den, kdy mají TV, mu nesmím dát rozepínací kalhoty, protože by byl v oblékání poslední).
|
susu | •
|
(23.1.2015 11:00:39) Withep, to je hodně o povaze, ne o škole. Dcera se dělí o cokoli i s dětmi, se kterými si nerozumí, některé z nich nemá ráda, protože jí to vrací poškozené, ale stejně jim to půjčí zase( a já su z toho čertova), kdo dostal jakou známku naprosto netuší ani na vysvědčení. Je na klasické ZŠ.
|
withep |
|
(23.1.2015 11:06:11) Jasně, že je to hodně na povaze. Do školy vždycky chodí konkrétní děti s konkrétními povahami. Já jen že kdyby se neznámkovalo a nesoutěžilo, kdo je první a kdo poslední, tak by se tím ten jeho nebohý perfekcionismus tak nepřiživoval.
|
Monty |
|
(23.1.2015 11:08:48) "Já jen že kdyby se neznámkovalo a nesoutěžilo, kdo je první a kdo poslední, tak by se tím ten jeho nebohý perfekcionismus tak nepřiživoval."
withep, a ty myslíš, že se to dělá? Mám syna v šestce a kdo má jaký známky vůbec neví, ani u nejlepšího kamaráda ne. Děti dostávají známky do internetový žákajdy a kolikrát je i samy viděj až tam. A na rodičáku se vůbec neprobírá prospěch. Takže vůbec nechápu, jak to myslíš s tím soutěžením.
|
jentak | •
|
(23.1.2015 11:11:59) Monty - ale to je spíš dáno osobnou toho konkrétního žáka. Starší syn nebyl a není schopen si vzpomenout, zda ten či onen spolužák byl ve škole a jak dopadl v testu. Mladší ví všechno. Jinak - jak pak děti diskutují třeba o známce, když s něčím nesouhlasí? Nějak v kabinetě učitele, nebo jak?
|
Monty |
|
(23.1.2015 11:15:28) jentak, zeptám se syna, to nevím. Možná nediskutují, protože mají férové učitele a diskutovat nemusí.
|
. . |
|
(23.1.2015 11:18:16) Monty, mám z dřívějších diskuzí tady pocit, že tvůj syn obecně známky moc neřeší, že? To je úplně jiná situace než dítě, které si "vrozeně" hlídá každé mínus za jedničkou, a pozdní příchod je pro něj neomluvitelná ostuda a projev neúcty ke všem zúčastněným (vyučující, spolužáci...).
|
Monty |
|
(23.1.2015 11:19:49) Slupko, ale řeší, ale ne cizí. Řeší svoje vlastní a o cizí se nestará. Ovšem cesta k tomu nebyla zrovna jednoduchá. Byly doby, kdy neřešil ani ty vlastní.
|
. . |
|
(23.1.2015 11:23:11) Jo, Monty, tak já si pamatuji ty doby, kdy neřešil ani ty vlastní, a tys to řešila tady
|
|
|
|
jentak | •
|
(23.1.2015 11:22:37) To není o tom, zda je učitel férový či ne. Je to prostě tehdy, pokud má dítě pocit, že není ohodnocen spravedlivě. Vzpomněla jsem si na to, protože teď při psaní čtvrtletní práce ze zeměpisu se syn cítil poškozen, neboť nestihl všechny otázky a zjistil si, že děti čtvrtletku psaly v době, kdy byl nemocný a když přišel, tak ji psal hned první den /ale to není nic divnýho, u nich to tak funguje/, ale učitelka dorazila do třídy pozdě, pak dala ostatním práci a pak teprve jemu zadání - což bylo dle jeho názoru zpoždění cca 10-15 minut. A jak vše nestihl, tak pochopitelně dostal dvojku a nestihl ani dobrovolnou otázku a navíc dospěl k názoru, že díky tomu se znehodnotí celá jeho pololetní práce a učitelka dojde k názoru, že neumí, když umí. Takže se ozval, ozvala se i nějaká další spolužačka, že to bylo u ní stejné. A učitelka je vyzkoušela a bylo. Sice známka se nezměnila, což syn chápal, že to nejde, ale byl spokojený, že učitelka si ověřila jeho znalosti a dvojka nehrozí.
|
|
|
|
withep |
|
(23.1.2015 11:20:29)
Monty, ty mi odpovídáš na předchozí příspěvek, ale lepíš to na tento, kterýžto obsahem vlastně odpovídá na tento tvůj
Máš asi nesoutěživé dítě, gratuluju. Já to štěstí nemám. Mám to štěstí mít dvě děti (třetí zatím nemluví), které mou radu hledět si svého a nestarat se o cizí vytrvale ignorují. Jsou schopné se zhádat u čehokoliv, oba chtějí být první, mít víc, mít to lepší, hezčí atd. Tak jen říkám, že bych uvítala, kdyby to v nich škola explicitně nepřiživovala, když už se mi nedaří to výchovou utlumit.
|
|
|
. . |
|
(23.1.2015 11:08:48) Withep, ano, přesně toho jsem se bála u dcery v normální zš, alternativa ji pěkně uvolnila a upřednostnila spolupráci (i se slabšími) spolužáky před žákovskou plnou jedniček. Škoda že v okolí nic nemáte.
|
Berengarie |
|
(23.1.2015 15:14:40) withep, Slupko, to je přesně ten hlavní důvod, proč uvažuju o alternativě - syn se jeví jako perfekcionista poslouchající autority. A klasická základka přesně takové chování oceňuje a podporuje, takže z tohohle pohledu by nejspíš klasiku "úspěšně" zvládl. Ale podle mě do života tohle rozhodně výhra není. Já jsem byla taky taková, vzorná holčička s jedničkami, která hleděla na učitelky jako na božstvo. Jako v něčem mi to v životě pomohlo, ale spíš zkomplikovalo, a stálo mě to dost úsilí se tohohle chování zbavit. Možná by to u syna bylo jiné, protože já jsem byla takhle vedená z domova, kdežto my se s mužem snažíme o opak. Ale proč to zkoušet, když máme k dispozici alternativu přímo ve spádové škole.
|
Monty |
|
(23.1.2015 15:17:02) "...syn se jeví jako perfekcionista poslouchající autority. A klasická základka přesně takové chování oceňuje a podporuje..."
Ale to je fakt JEN o lidech! Copak každej, kdo učí na klasický základce musí být nutně klon učitelky Hajský z televizního seriálu?
|
. . |
|
(23.1.2015 15:18:25) Nutně ne (klon Hajský), ale systém ji v tom podporuje.
|
Monty |
|
(23.1.2015 15:22:51) Slupko, ale furt systém... systém nikomu nestojí za zády a nedýchá mu při výuce za límec. Systém buzeruje v malichernostech, lpí na výkazech a papírování, ale na to, jaký je kdo učitel až takový vliv nemá. A představa, že každý, kdo učí na klasický základce miluje malé robůtky, co sedí s rukama za zády a odříkávají naučený text, aniž by věděli, o čem mluví, je prostě nesmysl. Určitě někdo takový existuje, ale že by to byla výsada každého učitele, to ani náhodou.
|
. . |
|
(23.1.2015 15:28:04) A přeci dýchá!
|
|
úča | •
|
(23.1.2015 17:13:05) To je samozřejmě pravda, na obyčškolách učí dobří lidé a ne vždycky tam děti trpí bezprávím a šikanováním a i na nejblbější základce je takových učitelek, jaké tady pořád tlačí např. Alena, v nejhorším případě tak půlka. Zbytek jsou soudní lidé, kteří sice nejsou dokonalí, ale vesměs dělají, co mohou, akorát mají na té základce těžký život, částečně i díky rodičům, kteří mají o učitelkách jasno, vědí, jaké vlastní děti smí nebo nesmí "kvalitní" učitelka mít, pečlivost je vnímaná jako perverzní úchylka a hlavně musí být nadšené ze svobodného ducha dětí, které po nich čímsi hodí. S trochou nadsázky. To je pak těžký a člověk se na to často vykašle a jde dělat jinam za víc a do klidu. Nejsou to ale jen rodiče, samozřejmě, minimálně stejný náklad obtíží jde z dalších směrů a strašně přituhuje. To není záležitost toho, že nikdo nemá v práci zahradu Edenskou, ale spíš že se blbě snáší, když vidíš, jak jde i to málo, co se podařilo udělat, rychle do kopru.
|
|
|
|
Alena | •
|
(23.1.2015 15:25:06) Ale to je fakt JEN o lidech! Copak každej, kdo učí na klasický základce musí být nutně klon učitelky Hajský z televizního seriálu? "
no to nemusi. Ale pravdepodobnost oceneni vlastnosti "jako perfekcionista poslouchající autority" je opravdu na klasice mnohem mnohem vyssi. At chces a nebo nechces ucit na alternative je narocnejsi. Na pripravy, na cas. Vyhorely zensky si nebudou pridelavat praci. Ucitelky, ktere rvou do vyucovani hodne energie, zase oceni rodice se zajmem. V prumeru v alternative opravdu pracuji schopnejsi.
|
Monty |
|
(23.1.2015 15:29:58) Aleno, moje dítě je všechno jiné, jen ne "perfekcionista poslouchající autority". Nějak se mi nechce věřit, že si náhodným výběrem zrovna vybral jedinou základku, kde s tím žádný učitel nemá problém. Upřímně - tipla bych si, že má daleko víc problému se spolužáky než s učiteli.
|
|
|
Berengarie |
|
(23.1.2015 15:40:52) Monty, samozřejmě je nejdůležitější osobnost učitelky. Ale u alternativních směrů bych předpokládala, že se tam klasických socialistických učitelek bude vyskytovat výrazně méně.
|
Monty |
|
(23.1.2015 15:43:59) Berengarie, pětadvacet let po pádu socialismu už jich tam fakt tolik nezůstalo. Jsou dávno v penzi. Syn má na druhým stupni většinu učitelů kolem 30 - 40 let. Jediný relikt socialismu byla družinářka, které se přezdívalo "bachařka z komunistického lágru".
|
Berengarie |
|
(23.1.2015 15:56:31) Monty, já jsem mluvila o typu učitelky, který jsem zjednodušeně nazvala klasický socialistický. A těch je tam podle mě pořád ještě dost - řekla bych, že spíš navzdory systému se tam nějaká osvícená vyskytne, ale to je asi dáno spíš jejími osobnostními předpoklady.
|
jentak | •
|
(23.1.2015 16:01:58) Já mám i zkušenost s tím, že ty nové učitelky jsou zpracované těmi komunistickými, ale pochopitelně horšími a tak prostě zapadnou - je to jednodušší a navíc - proč si dělat problémy s kolegou, že.
|
úča | •
|
(24.1.2015 12:38:31) Přesně tak.
|
|
|
|
|
úča | •
|
(23.1.2015 16:57:09) To se nemyl, Monty. Mnoho z nich a jako na potvoru často ty největší zrůdy, pořád učí. MY máme v práci jen na druhém stupni dvě. Oběma je sedmdesát. A vesměs si je rodiče pochvalují. Tím, pls, nechci říct, že každá stará učitelka je totalitární stvůra, jen prostě není pravda, že ty, co škodily jako dětem dnešním čtyřicátníkům, jsou dávno v penzi. Ani náhodou.
|
Monty |
|
(23.1.2015 16:58:48) účo, tak na synově škole stoprocentně nejsou, to už by byl dávno vyloučenej.
|
úča | •
|
(23.1.2015 17:14:07) Máte kliku. Ale možná o nich jen nevíš. Ony dneska už dlouhé vlasy neřeší. Jejich úspěch spočívá v adaptaci.
|
Monty |
|
(23.1.2015 17:17:25) účo, o dozorkyni z komunistického lágru jsem taky věděla. Syn by se jistě pochlubil, kdyby na nějakou další narazil. On je celkem příčetnej, takže i když si na něco "stěžuje", tak zároveň uzná, že ta učitelka za to nemůže - viz případ s lezením do cizí třídy o přestávce, aby si prohlídl učebnice.
|
|
Monty |
|
(23.1.2015 17:21:29) Mmch., ty "původní" se poznaj. Jednou jsem čekala před školou a šly děti z družiny, tak koukám na družinářky a u jedný jsem si v duchu řekla "hmmmm, to bude soudružka, doufám že jí syn nemá". Neměl, ale názor jsem si nechala pro sebe. Když pak ve čtvrtý třídě přišel, že mají jinou družinářku (bachařku z komunistického lágru), hned jsem věděla, která to je. Jo, a z družiny jsem ho odhlásila.
|
úča | •
|
(23.1.2015 17:42:35) Jistě že se poznají. Jen prostě fungují poněkud jinak než za bolševika, i když stejně totalitárně.
|
úča | •
|
(23.1.2015 17:47:28) Ale jinak je možné, že máte jedno z těch mála inteligentních vedení, které těm strašidlům neprodloužilo smlouvy, dokavad to ještě šlo. Teď už to nejde, paradoxně tyhle báby jsou snad jediná skupina zaměstnanců, která má automatický nárok na smlouvy na dobu neurčitou. Velmi dobře vymyšlené a určitě to vzniklo shodou okolností...
|
|
Ropucha + 2 |
|
(23.1.2015 18:34:17) Já jsem s jednou takovou původní soudružkou důchodového věku vedla rozhovor, proč žáky oslovuje příjmením. Že mi to připadá takové neuctivé. Bylo to opravdu zábavné, protože a) snažila se mi lhát, že je oslovuje jménem a jen občas výjimečně příjmením, b) vůbec nechápala, co že by na pokřikování na žáky příjmením mělo být nevhodného. Což je samozřejmě jen nepatrný detail, ale podle mě dost typický.
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2015 12:32:28) Šuplíku, bez vykání a bez "pane, paní" to neuctivé je. Nebo ty akceptuješ, když tě někdo oslovuje "ty, Vomáčková"? Já tedy nevím o nikom, kdo by to ve slušné společnosti akceptoval. Jen ty děti ve škole si to nechávají líbit, protože si netroufnou odporovat. A to je podle mě špatně. Je to arogantní výraz nerespektu.
|
Monty |
|
(24.1.2015 12:36:15) Anett, nás bylo ve třídě pět se stejným křestním jménem, takže nám učitelky příjmením říkaly pořád. Proto jsem taky takový nepřítel "populárních" jmen, které má každej. Vadilo mi to, protože těm, co byli jen v jednom exempláři, se říkalo jménem.
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2015 12:46:03) Monty, za nás to bylo normální, jménem se říkalo jen vyvoleným oblíbencům, což byla netaktnost a arogance na entou. Vadilo mi to už tehdy, ale tehdy bylo sci-fi, aby to někdo komentoval. No a tuctovým jménům také nefandím, ale i kdyby se sešlo ve třídě deset Emiček, řešit to příjmením je nevhodné.
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2015 13:05:23) Šuplíku, jasně, vždycky se to dá po dohodě s dotyčnými nějak vyřešit. Ale nepředpokládám, že dneska oslovuješ žáky stylem "hej ty, Nováku". To už snad přežívá opravdu jen ve stereotypech některých starších ročníků, pro které je na změnu myšlení pozdě.
|
|
|
Monty |
|
(24.1.2015 13:10:25) To se musím syna zeptat, jak je to u nich ve škole, měli jeden čas myslím čtyři Honzy ve třídě. On je se svým jménem ve škole asi jedinej, ale zajímavý je, že mu prakticky na všech školních výkazech píšou jméno obráceně, nicméně říkají mu tím druhým. Možná to vysvědčení pak ani není platný, ne? Neměli bychom to nechat přepsat?
|
Monty |
|
(24.1.2015 13:18:09) Šuplíku, dík, na příštím rodičáku to řeknu třídní.
|
|
|
|
|
|
úča | •
|
(24.1.2015 13:30:35) Celkem běžná situace je, že ve třídě jsou tři Elišky, dvě Aničky, dvě Anetky, dvě Terezky a dvě Anežky, tři Honzové, dva Kubíci a dva Adámci. Jak se tedy taktně řeší situace bez použití příjmení (Eliška Adámková, Eliška Nováková atd..), pokud děti nemají samy zavedeny různé podoby jména, se kterými jsou srozuměny (jenže i pak ti hrozí malér, pokud například rodiče oslovení "Elo" či "Andy" považují za hrubé či šikanózní)?
|
Ropucha + 2 |
|
(24.1.2015 13:40:16) Účo, já ti nevím, to jen tak děláš, že mi nerozumíš? Nepíši nic o tom, že nelze použít jméno+příjmení, aby se děti odlišily (k tabuli půjde Eliška Nováková, Eliška Vopršálková zůstane sedět). Píši o tom, že používat jako jediné a výhradní oslovení ve všech situacích příjmení s tykáním, považuji za neuctivé (a nejspíš to tak považuje většina dospělých lidí, protože se tak mezi sebou neoslovují).
|
úča | •
|
(24.1.2015 13:43:32) Tak to jo.
|
|
|
|
|
|
|
|
úča | •
|
(24.1.2015 12:37:41) Šuplíku, já jsem byla jednou na koberci, protože jsem chlapečkovi, který se jmenoval Adam, oslovila "Adame". Přičemž já nejsem včerejší, dětí se vždycky ptám, jak si přejí být oslovovány, tyhle děti měly jmenovky, byly nové, a naštěstí existoval corpus delicti, ona jmenovka, vyvedená na jméno Adam, taky už to byl čtvrťák. Maminka ale byla natolik šokovaná, jak hrubě ho oslovuji, že si to nedovedla představit jinak, než že chlapce nenávidím, a oslovením "Adame" ho šikanuju. Protože lidé, kteří ho mají rádi, mu říkají "Adámku". Bez legrace. Příjemně mě tenkrát překvapilo, jak asertivně s ní zástupkyně vyběhla a ještě se mi za ni omluvila. Dítě pak během asi dvou měsíců putovalo o školu dál.
|
úča | •
|
(24.1.2015 13:21:19) Tenhle kluk na tom dost možná trval taky, jenže mu to nebylo nic platné. Bylo mi ho líto, jak mu bylo evidentně trapně. Nicméně jeho matka si nepochybně odnesla zkušenost, že já a zástupkyně jsme gestapačky bezostyšně zneužívající své postavení a na dalších (a předchozích) školách, kterými klouček putoval, nepochybně narazila na další stejné gestapačky a její celková zkušenost se školstvím musí být otřesná.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monty |
|
(24.1.2015 12:33:24) Šuplíku, to je možný, ale i když narazí, pokládám za užitečný, aby věděl, že takoví lidi existujou. Obecně vzato jsem spíš pro nekašírovanou realitu než vymýšlení extrabuřtů - pokud mluvíme o normálním dítěti, je jasné, že dítě se speciálními potřebami na tom bude trochu jinak.
|
|
|
|
|
Monty |
|
(24.1.2015 12:25:00) Šuplíku, já ti to věřím, proto se tu taky učitelek furt dokola zastávám.
|
|
|
|
úča | •
|
(23.1.2015 16:54:08) Berengarie, není to tak úplně pravda. Resp. asi se tam skutečně vyskytuje mizivé množství soudružek pozitivních na spolupráci s KSČ, ale fungují už i jejich dcery, ty jsou svým způsobem o nebezpečnější, hůře se identifikují, mají mimikry a používají sofistikovanější ale ne méně toxické metody než jejich matky.
|
|
|