| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Čtení - genetická metoda

 Celkem 19 názorů.
 Helča + J+V+M 


Téma: Čtení - genetická metoda 

(2.10.2012 13:26:57)
Děvčata, kdybyste měla některá čas a chuť a podělila se se mnou o zkušenosti s touto metodou. Teorii trochu "chňápuˇ, ale zajímal by mě praktický postup, jdou písmena něja z sebou? Koukala jsem na ukázky učebnic od frause a jsem z toho nějak rozpačitá. Jeník jel klasicky analyticko-syntetickou metodou, slabikování a v poho. Veru mě uhání, že chce také učit číst, některá písmena pozná, ale ani v budoucnu a ani teď to na slabikování nevidím. Takže asi touto metodou. Nebo nevíte, zda je někde na netu "návod" , krok za krokem (chtělo by se mi říct, že je to polopatě pro "hloupé" - omlouvám se za tu formulaci, ale poslední dobou, co není krok za krokem, tak nedám).
Takže předem děkuji.

PS:koukala jsem i do minulých témat a ty sdílené knihy od SPN máme, tak jestli máte někdo s nima zkušenosti, rady k použití. Já si opravdu nedovedu tuto metodu představit v reálu.
 R+2 


Re: čtení - genetická metoda 

(2.10.2012 13:44:51)
sama jsem zvědavá na odpovědi, syn jde za rok do školy a tam se učí gen. metodou číst. Třeba mi/ nám to někdo vysvětlí blíže
 Žanika, Rony 03, Willy 05 


Re: čtení - genetická metoda 

(2.10.2012 14:15:11)
Helčo, jednoduše řečeno se dítě neučí po slabikách, ale hláskách. Takže místo m á má m a ma - máma, řekne m á m a máma. U delších slov se potom říká třeba k ko koh kohou kohout. Také co vím, tak genetická metoda se spojuje často s tím, že se první naučí dítě velké tiskací, pak i malé. A pak teprve psací, pokud se je učí. A to jak pro čtení tak pro psaní. Odborně ti tady bude jistě vysvětleno víc. Tohle jsi už asi stejně věděla.
 Renka + 3 


Re: čtení - genetická metoda 

(2.10.2012 14:03:10)
Nejstarší dcera se tak učila v první třídě, vím, že začínali s M a potom s A, asi aby mohli brzy číst máma. Já osobně si myslím, že je jedno, v jakém pořadí se dítě písmenka učí, letos v létě jsme přišli na to, že nejmladší čtyřleté dítko přečte spoustu slov a číst ho nikdo neučil, max. se zeptal , jaké je tohle písmenko, ale takový mišmaš, podle toho, co kde viděl a momentálně čte lépe než naše prvňačka, která se teď učí slabikovat.

Takže je to asi metoda přirozenější.



 KoproFka 


Re: čtení - genetická metoda 

(2.10.2012 14:16:27)
Synek se sám taky naučil. Před 5-tým rokem četl. Písmena znal od 18-ti měs. (byl jimi úplně fascinován) a pak je začal spojovat k sobě.
Na slabikování vůbec nedošlo.

Teď je v první třídě, čte plynule malá i velká tištěná písmena. Kurzívu neumí - tu se učí teď ve škole - ale upřímně - jen kroutím hlavou, protože první písmenka, která se učí, jsou: S, L, P.... jsem z toho kapku paf..~d~ samohlásky ještě nebrali....~d~
 Žanika, Rony 03, Willy 05 


Re: čtení - genetická metoda 

(2.10.2012 14:20:02)
A my jsme prostě učili tak obyčejně - třeba jeden den naučili P - k tomu E. A druhý den jsem nadepisovala pro čtení P E S. P E R. P E C. Taky jsme tak skládali různé z vystřihovacích písmen, hráli jsme si, že každý prst je jedno písmeno - perfektně se takto čte ze Sekorova slabikáře. Já to děti učila naprosto přirozeně, jak mne to zrovna napadlo. A dodatečně jsme přečetli i slabikář, ale číst se neučili po slabikách ani jeden. Jen pozor, protože Willy - ROny ne - měl pak opravdu tendenci hláskovat třeba s u š e n k o v ý a ztratil se v tom, až mi kamarádka poradila udělat si takové jakoby zakrývátko z papíru a vždy odhalit jen jedno písmeno a to přisouknout k tomu celému. A pak třeba dvě tři atd. S SU SUŠE SUŠEN atd. Někdy měl tendenci odhadovat a to jsme se nasmáli. Nezapomenu na úplný začátek - Willy měl před sebou velkým tiskacím P A T. HEzky to vyhláskovat - tak WIlly, přečti to dohromady. PRD. :-) Ale to nebyla drzost nýbrt jeho snaha to co nejlíp přečíst:_)
 Lubar 


Re: čtení - genetická metoda 

(2.10.2012 14:28:03)
Maxík se taky, čert ví proč, domnívá, že bude jednodušší si to slovo vymyslet, než ho číst. Takže se čtením stráví strašného času, ale skutek utek, protože u něj musím být jak dráb a pořád ho vracet k písmenkům.
Taky jsem si myslela, že pojedeme genetickou metodou, ale zjevně Maxíkovi nesedí, sám od sebe jede spíš ve slabikování. Na druhou stranu ale se i snaží si krátká slova pospojovat v hlavě z hlásek sám, takže v tom pěkně skáče. Já ho teda učím slabikovat, protože mi to pro něj nějak líp sedí, ale když chce hláskovat, tak ho nechám... ale možná to není dobře, nevím ...
 Winky 
  • 

Re: čtení - genetická metoda 

(2.10.2012 15:16:22)
Dcera měla vloni v první třídě. Taky jsem zpočátku moc netušila jak to všechno do sebe zapadá, no ale zapadlo a dcera to pobrala rychle, resp. asi celá třída. Co mě překvapilo, že to opravdu poznávají jen na velkých tiskacích písmenech, ty také psali tužkou do notesu, žádná písanka až do ledna - v lednu zkoukli malá tiskací, ty se během 14 dní naučili číst, a pak už psací - a docela hladce, nečekala jsem to. Opravdu celé první čtvrtletí tomu dala paní učitelka čas, aby četli jen tím velkým tiskacím. První tuším začali A-E-I-O-U, to trénovali dost, a pak ostatní hlásky, S,T,M a dál už si nejsem jistá. Prvních pár týdnů četli (skládali) jen třípísmenková slova - LES, PES, KOS, DUM a tak, opravdu poctivě, pak přidali čtvrté písmenko, pak kratičké věty ze dvou/tří slov (OTA VOLÁ), a pak už přidávali. Dceři nešel ten začátek (neslyšela že P-E-S je PES), ale asi po dvou týdnech to pobrala a pak už to šlo rychle. Postupně každé písmeno si nejprve "osahali" - namalovali veliké na jednu stránku v A4 notesu, pak si ho vyskládali z nějakých tvořivých materiálů ve třídě, paní učitelka jim ke každému písmenu řekla krátkou pohádku/příhodu jak takové písmenko vzniklo, ukazovali si věci které na to písmeno začínají, prostě si s tím všelijak hráli, aby dětem ten tvar písmena utkvěl, a pak až ho začali číst ve slovech. Myslím tak dvě-tři písmenka týdně že dělali.
ale víc té metodiky a odborněji to ti nepovím, jsem pouhý rodič :-) zajímající se pouze jak to zvládá jeho dítko, moc hlouběji ne. I když musím říct, že tohle zrovna mě docela zaujalo, hlavně jak ta učitelka jim to dokázala podat.
 Delete 


Re: čtení - genetická metoda 

(2.10.2012 15:57:20)
Jak psala Tuntenstein, kromě genetické metody existuje ještě metoda Sfumato, takzvané splývavé čtení. Metodika je velmi jednoduchá, prostě dítě vyslovuje první písmenko, ale už se dívá na druhé a to první přestane vyslovovat ve chvíli, kdy začne říkat to druhé (a v tu chvíli už v hlavě čte další).....takže slovo máma pa vyslovuje mmmmmmmmááááááámmmmmmaaaaaaa, přičemž postupně se zkracuje ta doba, kterou potřebuje k přečtení dalšího písmene, takže takonec čte prostě klasicky máma....Prý je to metoda vhodná právě pro dyslektiky, dysfatiky.....

Pak je ještě metoda globální, kdy se dítě učí číst celá slova, jako by pojmenovávalo obrázky....ale to je spíš pro děti, které nedkáží vůbec pobrat, že slovo se skládá z písmen a že z písmen se dají tvořit slova. Tato metoda má omezené možnosti ohledně složitějších textů.

Genetickou metodu tu už ostatní pospali dobře....
 Evís+3 ks 


Re: čtení - genetická metoda 

(2.10.2012 16:09:27)
Ahoj Helčo,

já učím taky slabikováním teďka předškolačku. Genetická metoda se mi líbí, ale přesně, taky nevím, jak jí uchopit. U F. to bylo jednoduché, písmena znal asi od roka a půl všechny a číst se naučil sám právě asi tou genetickou metodou, ale já jsem do toho vůbec nezasahovala. Jak znal všechny písmena, tak si to přehláskoval a pak dal celé slovo dohromady. Ve škole ho teda pak přeučovali na slabikování, ale jemu to nevadilo a zvládl to bravurně.

Lubar, já si myslím, že je to normální, že si při čtení děti vymýšlí. F. to občas dělá taky, ale pokud nad ním přímo nestojím a nekoukám na text s ním, tak to většinou ani nepoznám, páč to tak hezky do textu zapadá. Ale samozřejmě ho nutím, aby to četl správně.
 Delete 


Re: čtení - genetická metoda 

(2.10.2012 20:33:46)
Žluťásku,
je mnohem snazší motivovat dítě, které o písmenka nemá přirozený zájem, se je naučit, když už je umí spojovat do slov, takže čekat, až se naučí poznávat všechna písmena a pak teprve číst, by bylo škoda.
Už ze čtyř vhodně zvolených písmen se dá tvořit mnoho slov (a tedy i mnoho slov číst), postupné přidávání dalších písmenek je přirozenější.
Je to stejné, jako bys nejprve naučila dítě rozpoznat 32 čísel a teprve potom ho učila s nimi manipulovat, sčítat, odčítat.
U některých dětí, pokud bys to nechala na nich, kdy a jak se naučí číst, by ses také nemusela dočkat ~d~.
Jinak samozřejmě není nutné používat nějakou "metodu" a už vůbec ne jednu jedinou. Ber to ale tak, že ty metody jsou ověřené způsoby, jak se dítě může naučit číst vhodným způsobem ve vhodnou dobu, mají vypracované a ověřené postupy, jejichž dodržování usnadňuje práci tobě i dítěti. Občas dělat si něco po svém je jen znovuobjevování Ameriky ~d~.
Jo a zrovna u metod čtení platí, že ty postupy jsou napasované na naše děti, na češtinu, v zahraničí se učí číst často úplně jinak, protože každý jazyk má svá specifika, tuším, že u angličtiny je to ta globální metoda, která u nás díky skloňování a časování má jen velmi omezené využití....
 Helča + J+V+M 


Re: čtení - genetická metoda 

(2.10.2012 20:51:42)
Vhodná doba - já bych sama za sebe řekla, že každé dítě má období, kdy se zajímá o písmena (vidí je všude kolem sebe). Jde jen o to to zachytit, podchytit a rozvíjet. (no, ale možná se i mýlím, ale vidím to u Veru - jakmile nereaguji včas, tak pak zase musím "čekat". V době mezi tím, to jde ztuha, ale jakmile udeří ten správný čas, tak jede a nasává vědomosti jak houba.)
 Delete 


Re: čtení - genetická metoda 

(2.10.2012 21:11:27)
S tímhle naprosto souhlasím, každé dítě potřebuje svůj čas, ale není důvod ho brzdit, když je zrovna vhodně nastartované.

Také každé dítě má ty "svoje chvíle" jindy, takže chtít ve stejnou chvíli totéž po všech mi přijde zbytečné a nesmyslné. Jenže na rozdíl od spousty ostatních (zejména učitelek, ale často i rodičů) si dokážu představit toto alespoň do určité míry respektovat i ve škole, ostatně Montessori tak funguje a opravdu to funguje, tak nevím, proč je pořád tolik "nevěřících" ~d~.
 Delete 


Re: čtení - genetická metoda 

(2.10.2012 21:05:26)
To samozřejmě, záleží na zralosti pro čtení a proto se řeší ta školní zralost, že jo, aby na tom těch 30 dětí bylo plus mínus podobně ~d~.

Jinak třeba moje nejstarší dítě před první třídou umělo většinu písmen poznat, rozpoznalo sluchově první písmenko ve slově a poslední, pokud to byla souhláska (jinak souhlásku před poslední samohláskou), což je dostačující pro zvládnutí základů čtení...a taky jo, po šesti týdnech četla s porozuměním textu (učila se v Montessori genetickou metodou). Už jako zhruba čerstvě pětiletou ji bavilo nechat si třeba diktovat po písmenkách slova, sama zkoušela některá slova psát, jak si je v hlavě hláskovala, i když pár písmen neznala, někdy něco vynechala (obzvlášť samohlásky) a tak.
Dvojčata o písmena nejevila zájem, sluchově rozpoznala snad jen první písmeno ve slově a já tak nějak cítila, že ta genetická metoda by pro ně byla těžší. Holky se učily klasicky slabikovat, braly písmenko po písmenku, číst první věty začaly snad až v druhém pololetí....
Nejmladší holka se koukla na nějaký nápis, zeptala se na písmeno, které neznala, vyhláskovala, přečetla (spojovalo se jí to v hlavě samo, to třeba té nejstarší holce ne, o dvojčatech ani nemluvím)....takže opravdu první slova četla při znalosti jen několika málo písmen. Začala s tím jako čerstvě pětiletá, do té doby se písmenka neučila. Prostě začala rovnou s těmi nápisy (třeba cedule obcí, když jsme jeli autem)....
 Delete 


Re: čtení - genetická metoda 

(2.10.2012 21:14:09)
Žluťásku,
no jasně, ale to jsem neřešila, píše se tu o čtení, tak jsem vytáhla jen tu část, která se týkala čtení, prostě proto je to součást celého toho posuzování, aby se bylo z čeho odpíchnout....
Jde i o to, že i když dítě nejeví o čtení zájem, může být už na čtení zralé a je dobré to podchytit, aby se ta vhodná doba, kdy začít, neprošvihla...
 Helča + J+V+M 


Re: čtení - genetická metoda 

(2.10.2012 20:47:57)
Děvčata, děkuji všem za zkušenosti a postřehy.
Tím, že nic nemusím, tak se jenom ptám. Ona naše Verča (čtyři a půl) je celkem svéráz. Žluťásku, do ničeho jí nenutím - teda kromě té doby, kdy má okluzor (vymalovávat, stavět, vystřihovat a tak). Ona se sama ptá na písmenka, chce mít učebnice, chce číst, chce znát písmenka, chce si psát. ALE - je úúúúúúúúúúplně odlišná od Jeníka. Moc nevydrží u nějaké činnosti. Vím, že je to hodně moje chyba. Ale stále se nezvládám věnovat 3 dětem skoro současně. Teď jsem jí v týdnu ukázala T-A-T-A a ona byla nadšená, že to přečte a chodila za všema. Tak si říkám, že když se bude prát zase, tak abych jí nějak "nepoškodila". Já vím, že se vyjadřuji dost nepřesně, prostě aby měla správné návyky.

Ale také souhlasím s názorem, že jsou děti, které kdyby neměly "dohled", tak by samy nezačaly.

A jen perlička - Veru byla na logo a paní logopedka jí zkoušela z počítání do 10 (což mě dostalo). Dopadlo to dobře , kromě 7 dala vše . Má naposloucháno od Jeníka.
 Evís+3 ks 


Re: čtení - genetická metoda 

(2.10.2012 20:57:15)
Helčo, myslím si, že tím nic nezkažíš, rozhodně. Když jste na tom takhle, tak bych úplně vycházela z potřeb Veru, jak se jí co bude chtít.

A počítání do 10 - to by mě taky překvapilo. Naše děti teda umí od malinka, ale rozhodně to ve 4 letech není nutnost.
 Helča + J+V+M 


Re: čtení - genetická metoda 

(2.10.2012 21:12:39)
Nemít Žluťásku zkušenosti s naší novou logo, tak bych si to také myslela. Jenže co Veru chodí na logo (no byla zatím jen 2x), tak začíná špatně vyslovovat i to , co už uměla. Protože paní "učitelka" to dělá tak a tak (otevírá pusu, má jazyk tak a tak) a já mám smůlu (byť mám trochu zkušenosti s Jeníkem a načteno spoustu knih - hrozili mi kdysi u Jeníka dysfázií - no načetla jsem knihy, pérovala ho a ejhle při další návštěvě už měl jen dyslálii).

Evís - Jeník třeba v tomto věku už četl, počítal a tak. A v Maru (naše mimi) věku si obě děti stoupaly a tak. Vím, že je to individuální a moc se snažím nesrovnávat a jet v klidu podle jejich tempa. A pak přijde logo. Ono mimochodem mě překvapila i Veru, že to věděla, protože to s ní nikdo cíleně nedělá.

Vytáhneme knihy a budeme se brodit písmenky.

PS: tuhle knihu znáte?
http://www.dobre-knihy.cz/romany/romany-pro-deti/zatoulana-pismenka.html
 Helča + J+V+M 


Re: Čtení - genetická metoda 

(4.10.2012 0:21:39)
Při koukání po netu a hledání informací jsem narazila i na tento odkaz (učebnice, sešity) ke genetické meetodě

http://www.vyukoveprogramy.com/balicek---cteni-1-z00058.aspx

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.