| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Domácí škola a nucení dítěte do učení

 Celkem 105 názorů.
 .Katka 


Téma: Domácí škola a nucení dítěte do učení 

(11.4.2012 0:13:51)
Čím dál více si uvědomuji, že dnešní škola je represívní systém, který děti pod pohrůžkou špatné známky, poznámky, ale i obyčejného hněvu lidí, které má dítě rádo, nutí přizpůsobit se, dělat přesně to, co někdo jiný řekne, učit se to, co někdo jiný považuje za důležité, nedělat to, co dítě baví, nemít vlastní názor. Tím, jak jsem začala učit doma, jsem na sebe byla nucena převzít část té represe, a nemám z toho radost.
Dcera má poměrně velkou nechuť dělat některé věci. Ono je vůbec umění ji ráno vytáhnout z postele. Když se po třičtvrtěhodině konečně vyhrabe z pokojíčku, dokáže hodinu snídat, aby se nemusela začít učit. V současnosti by místo čehokoli jiného nejradši četla (přečetla za poslední měsíc a půl nejmíň 15 knížek). Ty činnosti, které jsem nepovažovala za přínosné, jsem omezila nebo úplně vyloučila (např. opisování čehokoli), na některých trvám, protože je považuju za prospěšné (psaní slohů, dopisů apod.). Ale ještě zbývá hodně věcí, které nechce dělat a přitom je dělat musíme, protože je to právě pro tento ročník napsané v ŠVP a bude z toho zkoušená. Například vzory a i/y v koncovkách podstatných jmen, diktáty, písemné násobení a dělení, Přemyslovci a vůbec celé dějiny (ani já si nepamatuju všechna ta jména a kdo koho zabil). Děláme i věci, co ji nadchnou, třeba rotundu z papíru (románský sloh), přelévání vody (jednotky objemu), kolik je zrnek hrachu v jednom balení (počítání, přímá úměrnost), ale spousta věcí ji prostě nezajímá ani omylem.
Doufala jsem, že nějak s domácí školou přijde na chuť učení, bude se sama zajímat o různé věci. Touha učit se se ale nedostavila, takže občas prudím stejně jako paní učitelka, ale bez té autority. Jako by skoro bylo lepší, aby tu „špinavou práci“ dělala radši škola (to také cítím z častých komentářů odpůrců domácího vzdělávání, kteří říkají „já bych na to neměla nervy“ apod.).
I když máte portfoliové hodnocení, tak vaše školy mají školní vzdělávací program, jak hodně vás omezuje, nebo se jím nenecháte omezovat? Jak dokážete dětem obhájit nutnost dělat něco, co je nezajímá (asi bych měla říct „motivovat je“? Není kontraproduktivní nutit dítě do učení?
 Betina 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 11:45:32)
jo to je výstižné, domácí učení neprovozujeme, to si neumím představit, ale je to každého věc, proč ne
já nejsem pedagog a s některými věcmi bych asi bojovala dost já, natož synek
ale přesné je, že celý vzděláváací systém je založený na "musení" - když to nebudeš umět, dá ti pětku, to je teda pro děti motivace jako "prase"¨
někdy i prostě syna nechám a nenutím ho i když vím, že to nebude jednička
naštěstí má kromě matematikářky celkem rozumné učitele, kteří se snaží je alespoň trochu zaujmout, pokud totiž je zaujme například Žižka svým vojevůdcovským uměním, mnohem snáze a rychleji to dostanou do hlavy a už to tam zůstane
za sebe si pamatuju, že neustálé omílání proletariátu mezi dvěma světovými válkami na mě nezanechalo vůbec žádnou stopu a tak z dějepisu nevím prakticky nic a učím se to spolu se synem, ostuda (ne moje, ale socialistického školství)
 .Katka 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 7:41:17)
Díky, Žluťásku, za obětavé noční odpovědi, ale nepředpokládala jsem, že tu ještě někdo bude vzhůru a ještě ochoten odpovídat, to mělo být nachystané pro ranní ptáčata!
 .Katka 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 8:24:20)
Diktát dává paní učitelka při přezkoušení, tak proto. Taky je to záminka vyžadovat psací písmo, jinak by na něj kašlala úplně.
 Pawlla 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 4:53:26)
Nemám zkušenosti s domácí školou,ale vím,že nutit dítě k učení nejde,kdo se nechce učit,nebude se učit,ani kdyby jsi ho donutila sedět nad učebnicí celé odpoledne.Dokud převažuje negativní přístup k učení a škole vůbec,nemá smysl dělat nic jiného,než se snažit ten přístup změnit,protože jakýkoliv tlak ten přístup ještě zhorší.Dále je dobré si přiznat,že ne všem dětem je vlastní touha po vědění a některé k tomu dojdou hodně pozdě a do té doby nepřetěžovat,nelámat přes koleno,i za cenu,že nebude vědět všechno jak má.Učivo se dá dohonit poměrně snadno,změnit negativní postoj daleko hůř.Nejsou to teoretické řeči,syn začalo učení a to jen některých předmětů bavit až teď,je v šesté třídě na třetí škole.Nakolik je problém v tom,že jsi matka a ne autorita zvenčí,to si musíš ujasnit v sobě.
 .Katka 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 8:06:14)
Školství je ale postavené na jednotnosti, všichni dělají všechno stejné ve stejný okamžik, i když, jak říkáš, různé děti dospějou k různým věcem v různou dobu. Souhlasím, že učivo se dá dohnat, koneckonců četla jsem o experimentu, kde v 30. letech v USA odložili takovou tu formální matematiku se zápisem příkladů až na 6. třídu (do té doby dělali jen číselnou řadu a psaní číslic a pak různé porovnávání, měření, odhady, čas a kalendář, z číselné řady přirozeně přešli na násobky), zato rozšířili diskusi, argumentování, přemýšlení o různých problémech. Na konci 6. třídy se tyhle experimentální třídy vyrovnaly těm klasickým a ve slovních úlohách byly ještě lepší.
 Pawlla 


Re: Nutit dítě do učení?  

(12.4.2012 4:30:43)
Katko je,ale ty máš teď výhodu,že je to na Tobě,teď můžeš zpomalit.:-)
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 8:17:29)
Pawli přesně, můžu donutit dítě u učení sedět, ale zapojit mozek už ne. Dítě musí trochu chtít, jinak je to skoro k ničemu. Bojuju s tím od prvního stupně, zatím marně.
 Hilly. 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 8:18:46)
Já ty děcka chápu.
 Pawlla 


Re: Nutit dítě do učení?  

(12.4.2012 4:32:16)
Dašo,jak píšu,u nás se to zlomilo až teď,kdy už jsem byla smířená s tím,že to jiné nebude.~d~
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 7:05:47)
Katko, teď nestíhám, ale určitě se sem ještě vrátím přečíst reakce.

Mám ve třídě nějaký děti, který škola fakt baví a vyloženě se dožadujou další práce. Pak mám ve třídě děti, kterým vyloženě musim říct "tak nic nedělej, mně je to fuk", protože jakmile se na ně trošku zatlačí, tak se seknou a nenaučí se nic - když mají prostor, tak se s nima dá. A pak širokou škálu mezi.

Každopádně dostat se do pozice, že ty seš ten, kdo po nich něco chce proti jejich vůli, je blbý - tomu se snažim vyhnout a celkem se dá to stavět tak, že já jsem tu od toho, abych vám pomohla zvládnou věci, který VY (NE JÁ) se potřebujete naučit.

A někdy se dá využít senzitivních fází - tzn. pokud dítě jenom čte a dostane dost prostoru, tak se nabaží a pak půjde dělat zas něco jinýho. Ale když mu to člověk utne dřív, zabejvá se jen tim, jak se vrátit k tomu, co zrovna má největší potřebu dělat a to období, než bude CHTÍT i něco jinýho se oddálí.


Ehm... nevim, jestli to takhle stručně má nějakej význam, ale už musim běžet.
 .Katka 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 8:38:00)
Já jsem nadšená, že dcera tak hodně čte, čte Enid Blytonovou, nic jinýho teď nechce. Ta napsala asi 100 knížek (nejsou teda všechny přeložené do češtiny), tak to máme ještě nadlouho, než se nabaží ~t~
 Roya 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 10:43:49)
Vzala bych knížku, kterou právě čte, a využila ji jako materiál pro to, co je třeba se učit.

Můžeš nahlédnout i třeba sem http://www.hra-skolou.cz/archiv-jednotlive-predmety/vzory-podstatnych-jmen.htm...
 .Katka 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 11:05:25)
Ale jo, to jsem taky už využila, ale nesmí se to přehnat, ještě by se jí to čtení mohlo zošklivit.
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 7:53:29)
To je zajímavé téma. Nejmenší školáci by se pokud možno nutit neměli. Jenže do života je potřeba naučit se i to, že člověk nemůže dělat jen to, co ho baví, že má i povinnosti a něco se zkrátka musí. V jakém věku se má člověk s tímhle faktem srovnat? A jsou tu i další otázky: Proč škola nedokáže víc využít přirozené zvídavosti dětí a často se pro dítě ze školy stane "opruz" už v prvních třídách a ne až v pubertě, kdy to je asi celkem normální? A úplně základní otázka je co si by vlastně děti měly ze školy odnést. To je na jinou debatu.
Je otázka, jestli my dospělí děláme věci, které musíme, i když o jejich smysluplosti pochybujeme. Řekla bych, že většina lidí občas něco takového dělá. jestli je to dobře je spíš na filozofickou debatu o lidské svobodě.
Osobní zkušenost nemám s domácí školou, ale syn by bez trochy "teroru" na školu kašlal úplně, a to nejen teď v pubertě. Že je mnohem lepší jiná motivace než nutit do učení vím, ale poraďte kde ji vzít. O významu vzdělání i praktických aplikacích některých školních vědomostí synovi vykládáme. Cílové prémie v podobě odměn - hmotných či zážitkových - trochu používáme, ale podle mě to taky není to pravé.
 Ropucha + 2 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 10:25:38)
Žluťásku, ale vezmeme-li to z druhé strany, proč by zrovna vzdělávání mělo být oproštěné od nutnosti dělat i nepříjemné věci ve chvíli, kdy se nám nechce, když v ostatních oblastech života to akceptujeme?
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 10:38:06)
jo, ono je to těžké. V zásadě souhlas, ale nevím jak by učitelky bez trochu občasné prudy zvládly 25 různých dětí s různými zájmy a dispozicemi. Ale určitě není nutné, aby škola byla jen pruda. Jsem asi ovlivněna tím, že pro našeho puberťáka je momentálně pruda skoro vše kromě lítání s kamarády, sportu, PC a TV a aby udělal cokoli, co se musí, ale co se mu nechce potřebuje nad sebou drába, sám od sebe neudělá nic, doma do školy.
 Brusinka14 


Škola je pruda sama o sobě?  

(11.4.2012 11:21:57)
Měla jsem vynikající učitele na čestinu, ruštinu, dějepis, matematiku a fyziku. Velice je to bavilo, dost nás honili (to se mi i nelíbilo), ale rozhodně mě to nenudilo. Ani když jsem byla mladší to nebylo špatné.

Pravopis nepovažuji za zbytečný. Je to estetická tradice. Učit se pravopis je hra. Něco jako doplňování křížovky nebo skládání puzzle.

Dějepis není jen souhrn encyklopedických údajů. Můžeme se z minulosti poučit, srovnat tehdejší situaci se situací, kterou známe. Časové údaje jsou od toho, abychom zjistili, jak co dlouho trvalo, kdy to začalo - no a když toho víme víc, tak si můžeme odpovědět i na nějaké to proč. Proč se stalo to a to. I na to jsou samozřejmě různé názory. Ale aby mohl mít člověk nějaký názor, musí mít napřed nějaký vědomostní základ.

Mladším dětem se to říká jinými slovy, ale v podobném duchu.
 Lubar 


Re: Škola je pruda sama o sobě?  

(11.4.2012 11:31:46)
Mně nesedí to, že abych se mohla ptát a chápat proč, musím nejdřív znát fakta. Podle mě je to právě naopak - nejdřív se ptám proč a díky tomu se dozvídám fakta a chápu souvislosti.
Vždyť tříleté děti se běžně ptají proč i na ty nejsložitější věci a, aspoň já to tak mám, my vysvětlujeme a hledáme způsoby, jak jim odpovědět... Fakta k tomu dodáváme mimoděk a děti je mimoděk přijímají a ukládají si je do paměti.
 Ropucha + 2 


Re: Škola je pruda sama o sobě?  

(11.4.2012 11:46:11)
Lubar: nejdřív se ptám proč a díky tomu se dozvídám fakta

Ano, to určitě platí, pokud se dítě ptá. Když se neptá, musí ho někdo k těm otázkám podnítit. Pokud se ho nepodaří k otázkám podnítit, k čemuž v praxi bohužel také dochází (a o tom vlastně celá diskuze začala), nezbývá asi, než mu fakta předložit. Ideál to není, ale i tak lze určitou část vědomostí předat a dítě se k nim může v budoucnu vracet a dávat si je třeba do nových souvislostí apod.. Jistě je riziko, že takové vědomosti snáze zapomene, ale zůstanou třeba alespoň v podvědomí a když ani to ne, přinejmenším se jejich osvojováním trénuje mozek ~;)
 Ropucha + 2 


Re: Škola je pruda sama o sobě?  

(11.4.2012 12:08:05)
Jistě, v tomhle s tebou souhlasím, takový postup je bez debat nejlepší :-) Asi se nakonec nelišíme v názoru až tak diametrálně, jen já víc trvám na tom cíli, tedy znát určitá fakta :-) Nepovažuji to za samoúčelné, jsem ráda za to, že v hlavě některá taková fakta mám, i když jsem je třeba tak úplně nechápala v dětství, protože později mi to pomohlo chápat další věci, které bych bez toho základu neměla šanci pochopit a musela bych se teprve pídit po souvislostech. A v případech, kde mi základ chybí, lituji, že jsem ho v dětství nezískala a musím to dohánět.
 Margot+1 


Re: Škola je pruda sama o sobě?  

(11.4.2012 18:44:24)
Anett (i ostatní),
taky si myslím, že naučit se něco "jen tak" občas vůbec nevadí.
Dospělí podle mě příliš srovnávají děti se svou situací - chápu, že naučit se básničku, slovíčka nebo vyjmenovaná slova zpaměti je pro dospělého peklo. Jenže dětem to jde mnohem snáz a kolikrát je pro ně jednodušší sáhnout do namemorovaných zásob (malá násobilka), než odvozovat.
Dodnes si pamatuji, jak jsem kdysi šla domů "hlava v pejru", když jsme se s dětmi (14 let) rozhodli hrát divadlo. Na první čtené zkoušce představitel Fausta koktal dlouhý monolog z knížky a já už v duchu viděla tu ostudu. Přišel na příští zkoušku a sypal to ~;)
 Ropucha + 2 


Re: Škola je pruda sama o sobě?  

(11.4.2012 19:39:01)
Margot, ano, to je další věc - malé děti mají obvykle perfektní paměť a je pro ně snažší si něco prostě zapamatovat, než vyvozovat logické závěry. Logickému myšlení je také třeba se učit a tato schopnost se vyvíjí.
 Ropucha + 2 


Re: Škola je pruda sama o sobě?  

(11.4.2012 11:38:31)
"Ale aby mohl mít člověk nějaký názor, musí mít napřed nějaký vědomostní základ."

Brusinko, přesně, to je to, co se tu snažím vyjádřit.

Ono je hezké všechno zpochybnit a volnomyšlenkářsky tvrdit, že nepotřebujeme vědět vlastně nic, pokud nás to nezajímá, a že až to začneme potřebovat, tak si to někde najdeme. Ale vůbec nejsem přesvědčená, že na takovém principu je možné postavit kvalitní vzdělání.

Samozřejmě netvrdím, že naše školy jsou kdovíjak efektivní a ideální, to absolutně ne, toho jsme si asi všichni vědomi. Ale zase si nemyslím, že úplně všechno je špatně a úplně všechno je třaba dělat za každou cenu jinak, abychom náhodou nevychovali pokřivené jedince.

A historická data - s dovolením se tu nenechám zkoušet a nebudu se přít o významnosti jednotlivých událostí, každý na ně samozřejmě může mít svůj názor, ale každý si také určitě umí přdstavit X situací, kdy si jen těžko lze uvědomovat souvislosti bez znalosti určitých konkrétních dat.
A že by všechna data byla zpochybnitelná a nepravdivá, to tedy určitě nejsou, i když se i takové případy vyskytnou.
 Ropucha + 2 


Re: Škola je pruda sama o sobě?  

(11.4.2012 11:48:28)
Však já netvrdím, že musí proběhnout "nalejvárna dat", ale že považuji za součást základního vzdělání ta data znát. O metodách, jak se je naučit, se nepřu.
 Lubar 


Re: Škola je pruda sama o sobě?  

(11.4.2012 11:54:55)
Mluvíš o výsledku, jakého má být dosaženo, nikoli o postupu, jak toho docílit... a tahle diskuse, podle mě, je o postupu ;)

Nezpochybňuju nutnost trénování mechanické paměti, ale jsem přesvědčená o tom, že jsou vhodnější věci k jejímu trénování, než seznam hlavních měst Afriky, pořadí Přemyslovců, data bitev husitských válek nebo seznam děl Jana Nerudy. V minulosti se mechanická paměť trénovala zejména předáváním příběhů, bajek, pověstí, zkrátka lidovou slovesností. A jsem přesvědčená, že jí lidi měli vytrénovanou líp, než my dneska...
 Ropucha + 2 


Re: Škola je pruda sama o sobě?  

(11.4.2012 12:10:30)
Lubar, ano, diskuze je hlavně o postupu, ale v průběhu se začalo mimo jiné zpochybňovat, jakých výsledků je či není záhodno dosáhnout ~;)
 Ropucha + 2 


Re: Škola je pruda sama o sobě?  

(11.4.2012 12:23:59)
A ještě co se mechanické paměti týká, v minulosti se trénovala ještě mnohem brutálnějšími metodami, než je zvykem v současné škole ~;) Latina, němčina, rákoskou přes prsty ... :-) Myslím, že určitá dávka memorování dětem vůbec neuškodí, pokud se výuka neomezí výhradně na to. Já bych uvítala, kdybych měla dneska v hlavě všechny české panovníky a římské císaře (například) včetně letopočtů, klidně i za cenu, že bych se je byla v dětství musela našprtat nazpaměť :-) Pomohlo by mi to ve vstřebávání dalších informací, aniž bych se musela zdržovat pátráním, o kom v jaké době je řeč ...
 Eržika. 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 7:58:51)
Je :-)

Potvrdila to i psycholožka, kam chodíme na diagnostiku s různými dys. Že jí pak tam děti končí s absolutní nechutí něco dělat.

Já s klukem doma dělat musím. On ví, že to někdy udělat musíme.
Argumentuju tím, že jestli bude chtít být tím leteckým mechanikem, tak nastopro musí umět číst a počítat.
O víkendu to bylo - nabíjení leteckého modelu půl hodiny rovná se jedno cvičeníčko, pak půl hodiny lítal a pak zase...
 Hilly. 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 8:14:12)
Katko a nemůžete zkusit se učit formou, která má blízko k činnostem, které jí baví? Podstrčit knihy, které se třeba odehrávají v historických kulisách období, které se zrovna musíte naučit a potom třeba jít na procházku a opakovat to po cestě.Třeba jet na bruslích a dát jí do uší MP3, kde by to bylo nahrané. Uplatnit různé počítačové hry a programy. Historické filmy. Myslím, že to není tvou dcerou,že je úplně normální, koho by bavilo se suchopárně něco učit. A na mamku to zkoušet bude. Já se třeba učím anglicky takovou formou, aby mě to bavilo. Čtu historické detektivky, romány. Učit se klasicky z učebnice nejsem v domácích podmínkách schopná. A neboj, ve škole by jí zase o tolik víc nenaučili. Pamatuji si, že nás ve třídě bylo celkem dost a v pohodě jsem mohla "vypnout", úču neposlouchat, a nikdo si toho ani nevšiml. Nakonec by tvrdla ve škole a stejně by si se s ní musela doma třeba učit.
 Hilly. 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 8:17:47)
Ale máš pravdu, někdy je lepší, když tu "špinavou práci" někdo odvede za tebe:-) Domácí výuka mi přijde pro rodiče dost náročná kvůli tomu, že musí přípravě na výuku věnovat daleko víc času, než zkušená úča, co učí léta...Nicméně určitě ty vědomosti u dítěte nebudou o nic menší, než kdyby chodilo do školy. Vem si co se ve školách dělá, velkou část hodiny zkouší. Chvíli úča něco hromadně přednáší, píšou se písemky..na pokusy atd. moc času není.
 .Katka 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 8:47:38)
Taky si myslím, že ze školy si toho dítě (i jedničkář) zas tolik neodnese. Třeba jsem vzala na konci třetí třídy sešit z prvouky a jen tak mimochodem jsem se zeptala na pár věcí a dcera vůbec netušila, že něco takového brali! Taky mi tuhle řekla, že ve škole půlku věcí nechápala.
 Hilly. 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 9:22:19)
Katko, já se učila na ZŠ vždy velice dobře a dnes úplně žasnu, že neumím základní věci. To zjišťuji, když chci něco vysvětlit své dceři. Mám trochu jiný způsob chápání a osvojování si látky, takže musím si vše dávat do souvislostí. Ve škole jsem se něco sice naučila, dostala za to jedna, ale tím že to plavalo jaksi ve vzduchoprázdnu a nebylo to dáno do jiných souvislostí, tak se to z té hlavy vypařilo. Škola se dost přeceňuje, dle mého. Většina děcek si to tam jen odsedí, ztráta času...Tím nechci říct, že se v každé třídě nenachází pár dětí, kterým tento systém vyhovuje a doma už se nemusí moc učit.
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 8:29:35)
Katko, pokud je dcerka celkově zvídavá a vášnivá čtenářka, nelam to, co ji vysloveně nebaví přes koleno víc, než je nutné, aby uspěla u zkoušení. Pokud tomu tedy rozumím dobře a jdde ti o ne tak důležité věci a ten potřebný základ uděláte. Předpokládám, že si rozumná a pod slovem uspět si nepředstavuješ jen jedničku. Pokud se dítě naučí učit, když bude potřeba, nějakou opomenutou látku časem hravě dožene.
 Kapradina 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 8:39:06)
Přiznám se, že jsem měla štěstí mít chytré a zvídavé děti, u těch nejmenších ještě nevím, zatím nenavštěvují ani školku, ale pevně doufám, že budou podobného ražení jako starší. Protože s takovými dětmi má rodič daleko míň práce - neznám žádné velké nucení do učení, psaní úkolů, natož úkoly s dětma dělat nebo je z učící látky zkoušet. Byly a jsou prostě samostatné a zodpovědné. Vím, že je to povahou a hlavně to není moje zásluha. Ale pokud by takoví nebyly, tak bych se snažila je motivovat, aby je učení bavilo a hlavně, aby úkoly splnily. Nějak se mi nelíbí postoj, že když se dítěti něco nechce, tak to dělat nemusí ... nemyslím, si že je to správná cesta, prostě povinnosti jsou a budou, tím, že je neudělám samy nezmizí.
Takže ano, já bych nutila. Navíc zakladatelka mluví o dvanáctiletém dítěti - to už je velký školák, který by si měl důsledky svého nechtění a odporu uvědomit.
Mmch, vám se vždy vše chce? Vstávat, vařit, prát, uklízet, pracovat?
 sarmi 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 8:43:23)
puberta ~d~
 Eržika. 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 8:57:07)
Kapradino, aha o dvanáctiletém.

To jsem nějak nepostřehla, já psala o svém druhákovi.

To si myslím, že by už dítě mělo nějakým způsobem vyhodnotit, co mu jde a nejde, případně že když mu to nejde, je to třeba procvičit.

Já se se svojí jedenáctiletou neučím - ale pokud jí něco nejde, tak jí řeknu, ať si třeba mluvnici potrénuje na compu a zeptám se jí na procento úspěšnosti.
Ale vím, že ve škole v pohodě proplouvá, výpisky si dělá sama, domácí úkoly a pod. také, o tom ani netuším, kdy co má. ~d~
 .Katka 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 9:05:18)
Mluvím o devítiletém dítěti. Do školy nechodila ráda, chytrá je, ale má svou hlavu. Jediná domácí příprava, co kdy dělala doma, byly domácí úkoly, a ještě s odporem. Mě se nelíbí, že děti nutíme dělat věci bez odmlouvání a jakékoli volby, prostě je zlomit, aby se přizpůsobily. Některé se přizpůsobí (ty považujeme za hodné, chytré, zodpovědné), jiné s tím mají problém (ty můžou být ve skutečnosti ještě chytřejší a vlastně chtějí být svým způsobem zodpovědné za to, co dělají, prostě se bouří). Dospělý má spoustu možností nedělat to, co nechce. Když se mi nechce vařit, koupím něco hotového, jdeme do restaurace nebo prostě dojíme nějaké zbytky. Praní odložím na jindy. Když se mi nechce vyplňovat daňové přiznání, donutí mě hrozba penále, ale můžu si taky vybrat, že to penále zaplatím, nebo si nechám daňové přiznání od někoho zpracovat.
 Eržika. 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 9:15:45)
Katko, ale já nenutím své 9leté dítě dělat věci (do školy) bez jakékoliv volby.

Podíváme se, co má dělat, vybere si, co chce dřív a co potom.
Domluvíme se např. že mezi čj a m si půjde zajezdit na kole. Také třeba, že když bude mít z deseti příkladů půlku špatně, že si musí dát cvičení navíc. Domluvíme to dopředu a pak to platí.

 .Katka 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 9:29:51)
Co bude dělat, to snad určuje škola, ne? Když škola řekne naučíš se láčkovce, tak se je naučí, tam absolutně žádná volba není.
 .Katka 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 9:30:40)
Teda spíš obojživelníky, láčkovci se 9 letech neberou.
 Eržika. 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 9:46:00)
No tak je tam volba v tom (dávám příklad, jak bych to dělala se svým synem - má různé dys):

- já je napoprvé s tebou přečtu, ty mi pak řekneš, co si pamatuješ
- pak můžeš jít na půl hodiny na kolo, a pak to zase prolítnem znova
- můžeme to takhle udělat?

Kdežto když mu řekni sedneš si a budeš se to učit, dokud to nebudeš umět, tak bude otrávený a stejně se to nenaučí.
 .Katka 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 10:10:26)
Já jsem nemluvila o vynechávání i/y nebo dělení, v tom se domácí škola od školní školy vůbec neliší, učivo je prostě dané. Navíc je to opravdový základ, který by měl znát každý. Ale vypustit Přemyslovce a místo nich se věnovat dinosaurům například, pokud o ně dítě projeví zájem, by bylo mnohem přínosnější.
 Ropucha + 2 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 10:22:18)
Katko, když ono nechat náplň učiva na rodičích asi nejde, i když samozřejmě by mohlo být předmětem diskuze, co je pro děti ve kterém ročníku ideální se učit. Tolik libovolnosti ale asi není reálné domácí škole dopřát. Škola stanovila nějaký plán, který má pokrýt požadavky na základní všeobecné vzdělání, za které ručí, tak holt se ho musíte držet. Máte výhodu v tom, že si můžete určit, jestli si o Přemyslovcích budete povídat v pondělí nebo ve středu, ráno nebo večer, v kuchyni nebo v lese ... to je veliká možnost volby oproti dětem, co sedí ve škole v lavicích. Pořád jste ale účastni procesu povinného vzdělávání, které má nějaká pravidla ~d~
 Ropucha + 2 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 10:55:09)
To se klidně může stát, že ho nestanovila nejlíp, ale s tím lze těžko něco dělat do doby, než ho třeba na základě podnětů rodičů nebo některých učitelů pozmění ~d~ To je to, že pořád jsme součástí systému a do určité míry se musíme přizpůsobovat, i když se nám to nelíbí. A to je to, co je dobré naučit i ty děti. Domácí výuka pořád dává možnosti si to stanovené učivo pojmout co nejvíce podle svého, pořád je tam velká výhoda oproti dětem, co sedí ve škole.
 Ropucha + 2 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 11:05:09)
Žluťásku, určitě není dobré vést děti ke slepé poslušnosti pod pohrůžkou trestů. V tom naprosto souhlasím. Já si ale nemyslím, že to tak většina rodičů dělá, ani těch, co děti normálně posílají do školy. Myslím, že lze najít cestu kompromisu, jak se přizpůsobit systému a přitom si zachovat vlastní osobnost a kritické myšlení ~;)
 Lubar 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 11:19:55)
Já jsem teď nějak zabředla do "zkoumání" toho, jak dítě naučit být funkčně gramotný... a přečetla jsem si k tomu i dost diskusí učitelů a z některých příspěvků jsem byla fakt zděšená. Kupř. že u prvňáků není třeba se ptát na to, co že to vlastně přečetli, že tam je důležitá hlavně ta technika. Stejně tak, když jsem se zajímala o metodiku výuky čtení, tak jsem dokola narážela na to, že klasická, běžně používaná slabikovací metoda vede k tomu, že se děti učí, že čtou něco, co nedává smysl, protože slabiky samy o sobě smysl nedávají. A že jsou děti, a není jich prý málo, kterým ten smysl přečteného uniká ještě několik let poté, protože se soustředí právě na to správný slabikování, nikoli na slova a na větší celky. Takže já taky pochybuju o tom, že škola, většinou(výjimky určitě existují a díky za ně) vede sama o sobě ke schopnosti kritického myšlení.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 18:09:13)
Ještě jsem nedočetla celou diskusi, ale připadá mi jako celkem zásadní říct, že nikde v Rámcovym vzdělávacim programu neni dáno, že se něco má naučit v konkrétním ročníku. První stupeň je rozdělen pouze na dvě období a ani ta nemusí škola striktně dodržovat.

Kopíruju náplň předmětu Člověk a jeho svět (bývalá prvouka a vlastivěda). Přemyslovce ani láčkovce tam nikde nevidim. Zabývání se jimi má IMHO být prostředkem a ne cílem.

1. stupeň
MÍSTO, KDE ŽIJEME
Očekávané výstupy – 1. období
žák
¾ vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší
možná nebezpečí v nejbližším okolí
¾ začlení svou obec (město) do příslušného kraje a obslužného centra ČR, pozoruje a popíše
změny v nejbližším okolí, obci (městě)
¾ rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině a vyjádří různými způsoby její estetické hodnoty a rozmanitost
Očekávané výstupy – 2. období
žák
¾ určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu
¾ určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad
bezpečného pohybu a pobytu v přírodě
¾ rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních
podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy a polokoulí
¾ vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým
způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního
a vlastnického
¾ zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob
života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích
¾ rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam
Učivo
y domov – prostředí domova, orientace v místě bydliště
y škola – prostředí školy, činnosti ve škole, okolí školy, bezpečná cesta do školy
y obec (město), místní krajina – její části, poloha v krajině, minulost a současnost obce
(města), význačné budovy, dopravní síť
y okolní krajina (místní oblast, region) – zemský povrch a jeho tvary, vodstvo na pevnině,
rozšíření půd, rostlinstva a živočichů, vliv krajiny na život lidí, působení lidí na krajinu
a životní prostředí, orientační body a linie, světové strany
y regiony ČR – Praha a vybrané oblasti ČR, surovinové zdroje, výroba, služby a obchod
y naše vlast – domov, krajina, národ, základy státního zřízení a politického systému ČR, státní správa a samospráva, státní symboly
y Evropa a svět – kontinenty, evropské státy, EU, cestování
y mapy obecně zeměpisné a tematické – obsah, grafika, vysvětlivky

LIDÉ KOLEM NÁS
Očekávané výstupy – 1. období
žák
¾ rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi
¾ odvodí význam a potřebu různých povolání a pracovních činností
¾ projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků, jejich přednostem i nedostatkům
Očekávané výstupy – 2. období
žák
¾ vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě)
¾ rozlišuje základní rozdíly mezi jednotlivci, obhájí při konkrétních činnostech své názory,
popřípadě připustí svůj omyl, dohodne se na společném postupu a řešení se spolužáky
¾ rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už tolerovat nemohou a která porušují
základní lidská práva nebo demokratické principy
¾ orientuje se v základních formách vlastnictví; používá peníze v běžných situacích
¾ poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a některé problémy a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí obce (města)
Učivo
y rodina – postavení jedince v rodině, role členů rodiny, příbuzenské a mezigenerační vztahy,
život a funkce rodiny, práce fyzická a duševní, zaměstnání
y soužití lidí – mezilidské vztahy, komunikace, obchod, firmy, zájmové spolky, politické strany,
církve, pomoc nemocným, sociálně slabým, společný „evropský dům“
y chování lidí – vlastnosti lidí, pravidla slušného chování, principy demokracie
y právo a spravedlnost – základní lidská práva a práva dítěte, práva a povinnosti žáků školy,
protiprávní jednání, právní ochrana občanů a majetku, soukromého vlastnictví, duševních
hodnot
y vlastnictví – soukromé, veřejné, osobní, společné; hmotný a nehmotný majetek; peníze
y kultura – podoby a projevy kultury, kulturní instituce, masová kultura a subkultura
y základní globální problémy – významné sociální problémy, problémy konzumní společnosti,
nesnášenlivost mezi lidmi, globální problémy přírodního prostředí

LIDÉ A ČAS
Očekávané výstupy – 1. období
žák
¾ využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, rozlišuje děj v minulosti,
přítomnosti a budoucnosti
¾ pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu,
interpretuje některé pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije
¾ uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti,
soužití, zvycích a o práci lidí; na příkladech porovnává minulost a současnost
Očekávané výstupy – 2. období
žák
¾ pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy
¾ využívá archivů, knihoven, sbírek muzeí a galerií jako informačních zdrojů pro pochopení
minulosti; zdůvodní základní význam chráněných částí přírody, nemovitých i movitých
kulturních památek
¾ rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší
vlasti s využitím regionálních specifik
¾ srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území
v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik
¾ objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů
40Část C Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání VÚP Praha 2007
Učivo
y orientace v čase a časový řád – určování času, čas jako fyzikální veličina, dějiny jako časový
sled událostí, kalendáře, letopočet, generace, režim dne, roční období
y současnost a minulost v našem životě – proměny způsobu života, bydlení, předměty denní
potřeby, průběh lidského života, státní svátky a významné dny
y regionální památky – péče o památky, lidé a obory zkoumající minulost
y báje, mýty, pověsti – minulost kraje a předků, domov, vlast, rodný kraj

ROZMANITOST PŘÍRODY
Očekávané výstupy – 1. období
žák
¾ pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích
¾ roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, uvede příklady výskytu
organismů ve známé lokalitě
¾ provádí jednoduché pokusy u skupiny známých látek, určuje jejich společné a rozdílné
vlastnosti a změří základní veličiny pomocí jednoduchých nástrojů a přístrojů
Očekávané výstupy – 2. období
žák
¾ objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody
a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka
¾ vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost
s rozdělením času a střídáním ročních období
¾ zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné
vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí
¾ porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech,
prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy
¾ zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou
prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat
¾ založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu
Učivo
y látky a jejich vlastnosti – třídění látek, změny látek a skupenství, vlastnosti, porovnávání
látek a měření veličin s praktickým užíváním základních jednotek
y voda a vzduch – výskyt, vlastnosti a formy vody, oběh vody v přírodě, vlastnosti, složení,
proudění vzduchu, význam pro život
y nerosty a horniny, půda – některé hospodářsky významné horniny a nerosty, zvětrávání,
vznik půdy a její význam
y Vesmír a Země – sluneční soustava, den a noc, roční období
y rostliny, houby, živočichové – znaky života, životní potřeby a projevy, průběh a způsob
života, výživa, stavba těla u některých nejznámějších druhů, význam v přírodě a pro člověka
y životní podmínky – rozmanitost podmínek života na Zemi; význam ovzduší, vodstva, půd,
rostlinstva a živočišstva na Zemi; podnebí a počasí
y rovnováha v přírodě – význam, vzájemné vztahy mezi organismy, základní společenstva
y ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody – odpovědnost lidí, ochrana a tvorba
životního prostředí, ochrana rostlin a živočichů, likvidace odpadů, živelné pohromy
a ekologické katastrofy

ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ
Očekávané výstupy – 1. období
žák
¾ uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím
elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke
zdraví
¾ dodržuje zásady bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných
¾ chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je mu
nepříjemná; v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné dítě
¾ uplatňuje základní pravidla účastníků silničního provozu
¾ reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech
Očekávané výstupy – 2. období
žák
¾ využívá poznatků o lidském těle k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových
soustav a podpoře vlastního zdravého způsobu života
¾ rozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se ve vývoji dítěte před a po jeho narození
¾ účelně plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem
na oprávněné nároky jiných osob
¾ uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích
simulujících mimořádné události
¾ předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek
¾ uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní
ochranou
¾ ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc
¾ uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech
sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku
Učivo
y lidské tělo – životní potřeby a projevy, základní stavba a funkce, pohlavní rozdíly mezi
mužem a ženou, základy lidské reprodukce, vývoj jedince
y partnerství, rodičovství, základy sexuální výchovy – rodina a partnerství, biologické
a psychické změny v dospívání, etická stránka sexuality, HIV/AIDS (cesty přenosu)
y péče o zdraví, zdravá výživa – denní režim, pitný režim, pohybový režim, zdravá strava;
nemoc, drobné úrazy a poranění, první pomoc, úrazová zábrana; osobní, intimní a duševní
hygiena – stres a jeho rizika; reklamní vlivy
y návykové látky a zdraví – odmítání návykových látek, hrací automaty a počítače
y osobní bezpečí – bezpečné chování v rizikovém prostředí, bezpečné chování v silničním
provozu v roli chodce a cyklisty, krizové situace (šikana, týrání, sexuální zneužívání atd.),
brutalita a jiné formy násilí v médiích, služby odborné pomoci
y situace hromadného ohrožení
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 18:26:55)
JJ, taky bych měnila školu.
 .Katka 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 21:24:31)
Vy mě teda dáváte. Jeno, máš pravdu, podívala jsem se teda konečně do ŠVP (že mě to nenapadlo dřív) a tam opravdu žádní Přemyslovci nejsou. Vlastně ŠVP vypadá velice podobně jako ten RVP, cos sem dala, učivo vlastivědy i přírodovědy je tam velice obecné. V matice a češtině učivo odpovídá, ale v přírodovědě je zas napsáno něco úplně jiného, než se učíme. Učivo se od nás očekává podle učebnic a učebnice jsou staré ještě z dob před RVP. Tak to je ta celá slavná reforma v praxi! Teď nevím, jestli se pouštět do nějaké konfrontace, ale asi se na ten rozpor aspoň zeptám.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Nutit dítě do učení?  

(12.4.2012 7:09:50)
Katko, ono už učení z učebnic samo o sobě je demotivující.

To, co je pro dítě největší motivací, je vyplavování endorfinu. A ten se vyplavuje, když dítě udělá nějakej objev - něco mu secvakne (aha efekt). V učebnici není pro nějaký secvaknutí vůbec prostor - věci jsou tam tak roztříděný a zjednodušený, že se je můžeš leda učit zpaměti - a při tom se nevyplaví zhola nic.

Náš mozek vzniknul už v pravěku. Od tý doby se, pravda, lehce vyvíjel, ale pořád ještě je uzpůsobenej k tomu, abychom si všímali věcí kolem sebe a toho, co říkají lidi kolem nás... a skládali to všechno dohromady. Když se nám něco spojí - blik - endorfin zajistí, že z toho máme radost.

Stejně jako se nám dodnes při pocitu ohrožení vyplaví adrenalin, abychom mohli rychle utéct před mamutem nebo se poprat, i když už nás nikdo nehoní a ohrožení typu možná mě vyhodí z práce vyžaduje úplně jiný řešení.

Takže to kladení otázek a hledání odpovědí v různých zdrojích není jen nějakej nepodloženej pocit jiných rodičů v domácím vzdělávání. To je nutnost, pokud má dostat šanci vnitřní motivace dítěte. A platí to i v matice a češtině, nejen v oblasti Člověk a jeho svět.
 .Katka 


Re: Nutit dítě do učení?  

(12.4.2012 7:59:49)
S tím souhlasím. Tak to by ti mohla být blízká teorie, že sběrači-lovci neměli žádný školy a děti se přesto všechno potřebné naučily prostě pozorováním, napodobováním a vlastním zkoumáním, aniž by je někdo nutil, bylo to totiž v jejich vlastním zájmu. Jenže dnešní člověk věří, že bez nucení se děti nenaučí nic.

Já neobhajuju používání učebnic. Jsem ta poslední, kdo by chtěl se z nich něco biflovat. Bohužel učebnice zajišťujou pro školství tu jednotnost a návod, co dělat, bez kterýho by byla většina učitelů v háji. Já mám pocit, že tím, že naše paní učitelka předpokládá, že jedeme podle (jejich) učebnic, mi vlastně nevěří, že to učivo dokážeme zvládnout i jinak.


 Amazonka 4D 


Re: Nutit dítě do učení?  

(12.4.2012 8:54:00)
Katko, vidím jako obrovský problém vaší školu, bohužel. Ty 1/4 letní písemky, diktáty, lpění na PŘEDEPSANÝCH učebnicích, to všechno stírá veškeré výhody domácího vyučování, a nechává jen zápory.
Co se týká nucení dětí do učení, tak nenutím, ale nutím je přemýšlet. Takže probíranou látku z tématu (širokého) si vybírají sami, ale vybraný úkol prostě vypracovat musí (ale za libovolně dlouhou dobu). Nenutím je učit se něco, co mi přijde zbytečné (spíš jde u styl, než o objem a obsah učiva), ale pokud narazíme na něco, co budou potřebovat dál ve škole, tak byť mi to přijde jako hloupost (ve smyslu, že jsem to v životě nepotřebovala), tak jim to takhle podám. Prostě "tohle budete potřebovat, tak se to holt naučíme", a najdu metodu, jak to do nich dostat ;)

Díky RVP (a výborné kmenové škole, kam se holky jen klepou, kdy už tam zase pojedeme, a že na dýl, mami?) máme možnost volby toho, co chceme probírat právě teď, a že je to učivo "jiného" ročníku fakt neřeším. Takže mohu třeba psaní (psací písmo) posunout do druhé třídy, ale probírat v první násobilku a ty Přemyslovce (mmch, Dějiny udatného českého národa v TV zpracování je úžasný odrazový můstek), pokud o to dítko projeví zájem.

A ano, učím děti (v rámci RVP a s přihlédnutím k tomu, že na 2.st půjdou pravděpodobně do školy klasické)) tomu, co já považuju za důležité, stylem, který já určím za vhodný pro to které dítě. Proto jsem zvolila DŠ. Pokud by mi tohle DŠ neumožnila, tak k ní nevidím důvod.

Být v kůži Katky, tak měním školu tak rychle, jak jen to jde.
 .Katka 


Re: Nutit dítě do učení?  

(12.4.2012 9:18:04)
No ono to není tak horké, škola nám předepisuje to učivo, co je v učebnicích, ne že se to musíme z nich i učit. A ve 4. třídě nepovažuju za problém napsat písemku, dělala to do loňska ve škole a bude to dělat od 6. třídy zas. Diktát mi taky nepřipadá jako kdovíjaké zlo, copak napsat něco, co někdo jiný říká, je dovednost úplně na nic? Ostatně s těmi riziky jsem už tuhle školu volila, já jsem věděla, že to nebude žádné Vrané. Zas třeba s nima pojede na školu v přírodě, to považuju za plus. Mimochodem starší dcera by domácí školu nechtěla ani za nic, co byste na to řekly vy, co učíte doma nekompromisně?
 Amazonka 4D 


Re: Nutit dítě do učení?  

(12.4.2012 9:49:51)
Katko, neučím doma nekompromisně, děti mají na vybranou. Jen to mají ztížené tím, že znají jen svou kmenovou školu, kde se taky účastní vyučování (a mohou jet na ŠvP, výlety a pod), každopádně nechtěly by ani do ní (a to je sakra výjmečná, a být za rohem, tak bych neváhala), a u nás se "straší" školou, když mě pijí krev, tak hulákám, že je zapíšu do normální :D

Jinak jasně, pokud jsi s tím omezením do DŠ šla, tak to chápu. Jen by to pro mě takhle ztratilo smysl, protože doma učím právě proto, abych měla volnost (i v tom "nenucení" dětí do učení v tom "školním" slova smyslu).
 Lubar 


Re: Nutit dítě do učení?  

(12.4.2012 10:01:21)
Katko, a proč je teda vlastně doma učíš? Jaká je tvoje vnitřní motivace? To mi přijde jako strašně důležitý moment - já na sobě vidím, že nejdřív jsem si říkala, že Maxíka budu doma učit proto, že nevidím jiné východisko s ohledem na jeho zdravotní stav... ale teď se pomalu přesouvám k postoji, že domácí škola je úžasná příležitost něco naučit svoje děti i sebe a že mě to fakt baví a chci to. Že mi to sice dost komplikuje život, ale že to je ne vyvážený, ale mnohonásobně převážený tím, co mi to dává. A když jsem teď koukla na ten obrázek z vaší učebnice, tak mi jsem se zděsila, protože nechci, aby moje dítě pracovalo s takovýmhle zdrojem. Pokud bude třeba, aby umělo Přemyslovce, bude je umět, ale fakt ne takto... protože to jsou znalosti naprosto k ničemu, aspoň já to tak cítím.
 Lubar 


Re: Nutit dítě do učení?  

(12.4.2012 10:04:37)
A já to taky nekompromisně hozený nemám ... prostřední se ve školce jeví jako typický "předseda třídy", takže ten fakt bude mít svobodu v tom, co bude chtít. I když se obávám, že bude během roku zvládat tolik věcí, že jako předškolák už mi ani do školky nebude chtít chodit, protože se tam bude nudit, už teď je mezi těm nejmladšími dětmi fest napřed, a to jsme ho záměrně neučili nic...
 Amazonka 4D 


Re: Nutit dítě do učení?  

(12.4.2012 9:06:52)
Bohužel učebnice zajišťujou pro školství tu jednotnost a návod, co dělat, bez kterýho by byla většina učitelů v háji.

Tady musím hrozně oponovat, měla jsem v ruce 4 různé učebnice matematiky pro 1.,2.,3. ročník, a v každé se jelo jinak, jiným tempem a jiný objem i obsah učiva. Takže o jednotnosti se fakt mluvit nedá. A znám (sice z vyprávění, ale existují ;)) učitele v klasické škole, který právě takhle z více učebnic vytvářel pracovní listy a učil děti takhle. Učil je to, co on považoval za důležité a tempem, který on sám chtěl. RVP (a školy, to je dost důležité) mu tuhle možnost dalo a on toho využil.
 .Katka 


Re: Nutit dítě do učení?  

(12.4.2012 9:21:19)
Tak to byla čestná výjimka, já jsem spíš měla na mysli ty učitele, co se drží jedné své učebnice zuby nehty jak bible.
 Ropucha + 2 


Re: Nutit dítě do učení?  

(12.4.2012 10:28:45)
Amazonko, souhlasím a musím se přidat s obhajobou některých učitelů. Ve školách opravdu nepůsobí jenom omezenci se zajetými stereotypy, držící se špatných učebnic jako záchranných kruhů. Samozřejmě, že takoví jsou, a chápu snahu všech rodičů před nimi své děti ochránit. Ale např. mé děti učí i výborné učitelky, které dělají svou práci poctivě a promyšleně a rozhodně se neomezují na nějaké předepsané učebnice. Nakolik je to výjimka v rámci českých škol, to nejsem schopná posoudit.
 Ropucha + 2 


Re: Nutit dítě do učení?  

(12.4.2012 10:32:05)
Katko, určitě se na to zeptej, protože mně upřímně řečeno bylo celou dobu divné, že by devítileté dítě mělo "na programu" Přemyslovce ~;)
 .Katka 


Re: Nutit dítě do učení?  

(12.4.2012 15:05:18)
Co je na tom divného, prostě látka 4. třídy, je to v normálních učebnicích, i těch nových podle RVP.
 Roya 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 10:48:29)
A nejzajímavější na tom je, jak jsou lidé přesvědčeni, že znají pravdu o tom, jak to v historii bylo. Přitom když vezmeme jakoukoli kauzu dnešní doby, najdeme nespočet různých, často protichůdných verzí, a je těžké pravdu poznat - a to tu žijeme. Spisy, které se z minulosti zachovaly, byly poplatné nějaké určité skupině s určitými zájmy (většinou panovníci apod.). Denodenně dochází k novým historickým (ale i jiným) objevům, které zcela popírají dosud předkládané "pravdy", ale děti se vždy aktuální (někdy ani to ne) stav "informací" musí učit nazpaměť jako pravdu a nic než pravdu.
 Ropucha + 2 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 10:58:58)
Žluťásku, výklad historie je jedna věc, ale fakta jsou věc druhá. Já myslím, že znát jména, data, státní útvary a další nezpochybnitelná fakta je nutné, aby se člověk mohl orientovat a začít vůbec nad něčím přemýšlet a něco se pokoušet vyvozovat.
 Ropucha + 2 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 11:11:47)
Tak pokud se učí data bez souvislostí, tak to samozřejmě je špatně a ve výsledku k ničemu, to je jasné. Ale jinak trvám na tom, že jsou data, jejichž znalost patří k základnímu vzdělání a bez jejichž znalosti se souvislosti špatně chápou :-) Jiná věc pak samozřejmě je, jestli je nutné to znát v první, třetí nebo páté třídě nebo třeba až na střední škole :-) A jinak posloupnost prvních Přemyslovců si já osobně dodnes pořádně nepamatuji :-)
 Roya 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 11:21:57)
"jména, data, státní útvary a další nezpochybnitelná fakta"

Četla jsem už o tolika jménech, datech atd., která nebyla a nejsou pravdivá... Pokud jde o historii, neexistují žádná nezpochybnitelná fakta.
 Ropucha + 2 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 9:44:28)
Katko, v tomhle tě chápu, já mám také velice inteligentní dítě, které se ovšem nerado a nelehko přizpůsobuje autoritám a povinnostem. Také mě trápilo, že ho musím "lámat", a ve škole jsem zpočátku hodně bojovala s učitelkami, které mi zazlívaly, že s nimi v tom procesu lámání nechci spolupracovat. Ale postupně jsem přišla na to, že bohužel asi nějaká míra toho nucení a lámání je nutná, pokud chceme, aby se dítě naučilo žít ve společnosti a respektovat nějaká pravidla jejího fungování. A v neposlední řadě, aby mělo šanci zúročit svůj potenciál. Bez smyslu pro povinnost a bez umění překonávat překážky to bohužel nejde. Nemáš tak úplně pravdu v tom, že dospělý má vždycky možnost volby, vždycky ji nemá. Také musí často zatnout zuby a udělat něco, co nechce. Dítě by na takové situace mělo být připravené, nehledě na to, že není v jeho silách dohlédnout, proč je pro něj užitečné vědět a znát některé věci. Nikdo si v životě nemůže dělat úplně jen to, co se mu chce, to je iluze. Je samozřejmě dobré, když ví, proč to dělá, takže motivace je pro dítě určitě prvotní. Ale jak sama zjišťuješ, ke všemu dítě pozitivně nenamotivuješ, někdy je asi prostě třeba to podat jako povinnost, kterou je nutné splnit i přes nelibost dítěte.
 Kapradina 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 13:33:58)
Anet,
napsala jsi to úplně přeně! ~R^~g~
 Kapradina 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 13:33:58)
Anet,
napsala jsi to úplně přeně! ~R^~g~
 Kapradina 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 12:57:07)
Katko,
nedočítám, ale pokusím se průběžně, přeci jen přibylo od rána 90 příspěvků. ~;)

Co si třeba jeden den zahrát s dcerou na to, že kdyby nikdo nedělal svou práci a povinnosti, jaký by to mělo dopad na ni? Takže ráno vstanu a nemáme se do čeho obléct, ptž paní švadleně se nechtělo šít, pak si nemám z čeho udělat snídani, ptž panu pekařovi se nechtělo péct a paní dojičce dojit mléko, tudíž si nedá ani jogurt a tak dále ... zuby si nevyčistí a ani se neumeje, ptž neteče voda, vodoinstalatérovi se taky zrovna nechtělo a v restauraci není jídlo na oběd, ptž se nechtělo kuchaři vařit, večer není světlo, protože ... ~;)~;)~;)

Prostě každý má v určité době určité povinnosti, žijeme ve společnosti, kde to tak je. ~;)

A pokud bude chtít mít život v dospělosti trochu jednodušší, tak je dobré si nějaké vědomosti do hlavičky nacpat. ~d~
 Kapradina 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 13:24:18)
Některé se přizpůsobí (ty považujeme za hodné, chytré, zodpovědné), jiné s tím mají problém (ty můžou být ve skutečnosti ještě chytřejší a vlastně chtějí být svým způsobem zodpovědné za to, co dělají, prostě se bouří). Dospělý má spoustu možností nedělat to, co nechce.


Katko,
dítě může být chytřejší, ale musí "to" umět prodat, jinak mu ta chytrost asi bude na nic. A ano, dospělý s vědomostmi má spousty možností nedělat to, co nechce - zjedná a zaplatí si někoho, kdo to za něj udělá - ten, kdo ty vědomosti nemá, musí dělat to, co mu někdo jiný řekne. ~;)

Lidi bez vědomostí s penězma v tuhle chvíli vynechávám. ~;)~t~~t~
 Ropucha + 2 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 10:35:24)
No vzdělávání je povinnost daná státem, a takových povinností je občanům stanoveno vícero, takže nevidím důvod, proč by se děti neměly naučit, že povinnosti dané státem se musí plnit ~d~ I když o jejich smysluplnosti a správnosti mohou pochybovat, je podle mě dobré zvyknout si, že přijatý konsenzus ustanovený v zákoně pro občana prostě platí ~d~
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 10:52:53)
Žluťásku, lze diskutovat o tom, jaká má být škola, ale ne faktu, že je škola, nebo spíš vzdělání povinné. Nic ve zlém, je hezké, že se snažíš nevychovat u dětí slepě poslušné ovce, ale aby jednou nenarazily. Umět nejen respektovat pravidla ale alespoň někdy i autoritu a třeba se skřípěním zubů je přece taky občas potřeba. Možná si to co píšeš vykládám jinak než to je v realitě. ale ten dojem to ve mě vyvolává.
 Lubar 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 11:04:30)
Možná je problém právě v tom, že je tu u nás povinná školní docházka, nikoli povinné vzdělávání. Pak by i většina rodičů od školy možná víc než hlídací ústav, kterej mimochodem dětem taky něco naleje do hlavy, chtěla prostředí, kde se děti doopravdy vzdělávají. A možná by mnohem víc šlo o výsledky v podobě schopností a dovedností, než o naučený seznam vědomostí bez pochopení souvislostí.
Osobně jsem přesvědčená o tom, že míra podrobnosti, s jakou se u nás probírá všechno, je hodně špatně, že to jen přetěžuje mechanickou paměť a brání to propojování. Podle mě by bohatě stačilo, kdyby děti znaly dobře posloupnost toho, jak se lidstvo vyvíjelo, ale už nemusí do detailů znát každou válku, začátek, konec, vojevůdce, vítěze, spíš by měly pochopit, proč k nim docházelo, jak se v té době bojovalo, co to lidem dávalo a bralo... a na to stačí jedna válka z období,na to se nemusím učit o jednotlivých bitvách ...

Sama jsem domácí učitelka začátečník a už teď vím, že s nejstarším synem, ač je velmi zvídavý, je ta otázka motivace hodně složitá. Soustředíme se proto na věci, které ho lákají, a domlouvám s ním kdy a co, na druhou stranu ale vím, že nějaký penzum znalostí obsáhnout musíme, tak hlídám i to...
 .Katka 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 11:13:04)
Ano, povinnou školní docházku bych zrušila, povinné vzdělávání stačí.
 Inka 
  • 

Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 9:09:34)
Normálně jsme mu vysvětlili, že když se bude blbě učit, bude dřít v montérkách každý den od šesti a když se bude dobře učit, bude jezdit v drahém obleku v drahém autě na devátou. Zabralo to perfektně:)
 Eržika. 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 9:17:36)
Inko, souhlas.

Říkal mi bratránek, že poté co domluvil synáčkovi letní brigádu u nic ve fabrice v provozu na osmičku (a viděl, kolik tam chlapy berou), tak se začal sám od sebe na strojárně podstatné víc učit. ~j~
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 10:29:12)
tak to máš dobré, mého syna vyhlídka na minimální mzdu s lopatou nebo při doplňování zboží v supermarketu ke studijnímu úsilí nevyprovokuje.
 Ropucha + 2 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 10:38:22)
V tomhle souhlasím, ukazovat práci v montérkách jako odstrašující příklad je nevhodné. Já děti učím, že je úplně jedno, jakou práci si vyberou, ale že jedině když v ní budou hodně dobří, dosáhnou uspokojení, úspěchu a velké míry svobody v životě.
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 10:41:36)
souhlas, já aby bylo jasno nestraším montérkami ale tím, že si se člověk špatnými známkami nemůže vybrat z tolika zaměstnání a bude dělat práci, která ho nebude bavit za pár korun
 Ropucha + 2 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 10:47:08)
Dášo, já ti rozumím, jak to myslíš, spíš chytám za slovo, protože u nás je to bohužel opravdu tak, že se všichni tlačí na školy a potažmo na teplá místa v kanclářích, manuální práce je pořád vnímána jako konečná štace pro odpadlíky. Málokdo při slově manuální práce vidí špičkové kuchaře, truhláře, kadeřnice, švadleny atd. jako machry, kteří pracují ve špičkových provozovnách nebo provozují své úspěšné firmy a jsou cenění a dobře finančně hodnocení.
 Gladya, bývalá dasa, 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 10:57:09)
naprosto souhlas, a podle mě právě v generaci našich děti budou "vystudovaní" s papírem o škole (ne ti opravdu vzdělaní) závidět šikovným řemeslníkům peníze i zajímavou práci
 Ropucha + 2 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 11:01:59)
Dášo, také si myslím. Být výborný doktor nebo právník je rozhodně fajn, ale pokud na to někdo nemá, je myslím zajímavější být výborný řemeslník, než "nikdo" s maturitou z obchodní akademie někde v kanceláři.
 Oggová 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 11:04:58)
No jo, ale na to být výborný řemeslník, kadeřnice atd. je docela nutné mít talent...to se rutinně nenaučíš.
Pak je otázkou zda být průměrný úředník nebo průměrný truhlář.

Myslím si, že když je vyšší vzdělání je větší volba. Opačně to nefunguje.
 Oggová 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 11:12:35)
To je pravda, že na určité pozice tě nepřijmou, když máš vyšší vzdělání. (nedávno s tím měla problém kamarádka).


 Ropucha + 2 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 11:16:02)
Přesně tak, já to znám z vlastní zkušenosti. S VŠ titulem člověk nedostane práci, na kterou stačí nižší vzdělání, protože nikdo nevěří, že to pro něj není jen momentální východisko z nouze a že na místě vydrží. Možná to ale časem už tolik nebude platit, protože VŠ titul bude mít kde kdo a odpovídající místa pro ty lidi nebudou.
 Lubar 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 11:09:34)
Být výborný je hezký, ale kolik lidí dokáže být výborných? Je cílem výchovy a výuky takový výsledek? Pak by to vysvětlovalo, proč dobré je vlastně ve vnímání společnosti nedostatečné... Nejlepší nemůžou být všichni a měli bychom to být schopni přijmout, že i být dobrý, a co - i být dostatečný, je prostě dostatečný. Že neúspěch je jen to, když člověk ve společnosti fungovat nedokáže... nikoli to, že holt nemá narvaný diář k prasknutí, nevyhrává závody, necestuje přes půl svět a tak.
 Eržika. 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 10:58:49)
Anett, jenže na ty profese, co píšeš ( v té úrovni, co píšeš) dnes už potřebuješ jazyk, maturu a odborné kurzy s certifikcí!!!!!!!!
 Eržika. 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 10:41:43)
Žluťásku, já holce říkám, že bude-li se učit, tak bude mít o hodně víc možnostní si práci vůbec vybrat, a také si najít, co jí baví.

Bohužel bez vzdělání v dnešní době už výše uvedené příliš nelze.
Ano, může být dobrý řemeslník.
Ale už i kadeřnice, truhláři, zedníci mají maturitu, kurzy, certifikáty atd.

Já byla stará šprtka ~j~
 Hilly. 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 13:21:36)
~e~Jj, bude jezdit v devět ráno do práce v drahém obleku v drahém autě a v devět večer z práce. No a když se bude učit opravdu dobře, bude v práci na dva celé úvazky a vydělá si na hodinu v přepočtu stejně třeba jako ten pán v montérkách.~j~
 Hilly. 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 13:23:45)
myslela jsem, že když se bude učit opravdu dobře, bude z něj třeba lékař a v práci bude mít dvojnásobný úvazek a hodinový příjem automechanika..nějak mi ta myšlénka vypadla...Možná by si měla dodat, že pokud chce jezdit v tom drahém obleku a autě, tak by se učit moc neměl, protože si titul koupí na nějaké prestižní škole ala plzeň a peníze si bezpracně nakrade~7~
 Kapradina 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 13:31:01)
Hili,
hystorka z rodičáku mého syna, když se paní učitelka "zlobila" na tatínka žáka, který neuměl mmj. pravopis - tak tatínek vstal a před celou třídou povídá "Paní učitelko, vy jste měla z pravopisu jedničky a koukejte, jak jste dopadla. Já měl čtyřky a pětky jako můj syn, tak já mu taky koupím hospodu, jako mám já a bude." ~l~~8~ Tak tady končila veškerá motivace. ~d~
 Ropucha + 2 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 19:37:19)
Kapradino, k té historce o tatínkovi na rodičáku: takových rodičů je podle mě spousta, kteří zaujímají podobný ignorantský postoj. S jejich dětmi to pak učitelé mohou mít těžké, ale i tam lze motivovat dál - třeba vysvětlit, že i majitel hospody občas potřebuje něco napsat (třeba jídelní lístek :-) a i pro něj je užitečné, když to umí napsat správně a neudělá si ostudu.
A jinak, jak tu před časem padlo v jiné diskuzi, určitě není potřeba, aby všechny děti měly akademické znalosti na jedničku. Pro uplatnění v životě to pro každého opravdu není to hlavní.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 18:18:01)
NO, tak mu ovšem taky vysvětli, že když se bude dobře učit a pak bude makat v pomáhající profesi, tak to fáro mít stejně nebude ~t~
 Ropucha + 2 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 9:29:56)
Katko, i když doma děti nevyučuji, udělala jsem úplně stejnou zkušenost jako ty, když jsem měla snahu učit je sama třeba jazyk. Myslím si, že škola jako instituce nebo alespoň učitel-nerodič mají výhodu právě v tom, že je to trochu jiný druh autority a nevytváří se konflikty mezi dítětem a rodičem spojené s nucením do učení. Mně se jakékoliv učení dětí dařilo docela dobře v předškolním věku a krátce po nástupu do školy, to bylo takové to ideální přirozené učení. Ale jak se blíží puberta, vidím, že děti lépe přijímají režim učení mimo domov. Proto i např. platím drahé jazykové kutzy, přestože bych byla schopná učit děti jazyky sama. Ale mimo domácí prostředí, v kolektivu jiných dětí, přijímají mnohem lépe právě to, co je až tolik nebaví a nejsou samy od sebe motivovány se to učit, lépe přijímají tu povinnost. Doma jsou právě ochotny dělat jen to, co je baví, a jen tehdy, když mají chuť. Motivovat je k nevítanému domácímu učení se mi nikdy nepodařilo, možná jsem byla málo trpělivá a málo kreativní, nevím, ale došla jsem k závěru, že ode mě jako od rodiče, v domácím prostředí, prostě některé věci přijímají obtížně ~d~
 .Katka 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 9:48:40)
A učením jazyka a starší dcerou mám taky přesně stejnou zkušenost, taky začala odmítat. Ona je navíc strašně společenská, ta kolektiv potřebuje k životu. Na druhou stranu s mladší obě považujeme domácí školu pořád za menší opruz, než když chodila do školy.
 .Katka 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 11:03:31)
Tak moje dcera je asi telepat, právě se mi tu vztekla i s válením po zemi. A to jsem na ní jen chtěla, aby zapsala slovní úlohu, kterou předtím vyřešila z hlavy. Už při otvírání sešitu dala najevo neochotu. Ještě jakž takž zapsala známé údaje, ale když měla zapsat výpočet, najednou začala tvrdit, že neví jak. Navrhla jsem, ať mi aspoň řekne, jak to spočítala, že to spolu zapíšeme, ale úplně odmítla spolupracovat, na piják načmárala mračouna, roztrhala ho. Tak jsem se jí zeptala, co bude dělat, když jí slovní úlohu dá paní učitelka při přezkoušení (což je pravděpodobné, i ten zápis bude vyžadovat), a konec, lehla a řvala vzteky.
 .Katka 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 11:14:41)
To já právě taky zápisy normálně nevyžaduju, ale jednou za čtvrt roku před přezkoušením jsem to pro jistotu chtěla zopakovat...
 Lubar 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 11:13:42)
A neumí to zapsat nebo se prostě jen kousla? Já u nejstaršího vidím, že jak po něm chci něco, co umí, a on mi na to řekne, že to dělat nebude, a já zatlačím, tak se kousne... Já bych v tomhle asi netlačila. Asi by to kvůli přezkoušení umět měla, nicméně není nutný tak zapisovat každou slovní úlohu, jela bych tak, že nejdřív potěšení z řešení těch úloh, a teprve časem zápis, ale spíš jen informativně, a možná klidně až před blížícím se přezkoušením, to mi přijde, že to to dítě líp vezme.
 Tante Ema 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 12:28:33)
Je kontrproduktivní nutit děti do učení.
Není kontraproduktuvní je důsledně vést k plnění rozumě stanovených povinností.
Tvoje dcera, jak ji popisuješ, nepostrádá chuť k učení, je to otázka vhdné motivace a u vás bych si tipla, ale fakt jen tipla,že to bude problém rytmu.
Nerozumím tomu, co je zbytečného na gramatice a písemném násobení/dělení atd.. Opisování má "bohužel" taky smysl,ikdyž to určitě není úhelný kámen vzdělávání, naopak diktát je nepřínosný přežitek, pokud nemá sloužit jako nácvik zvládání stresové situace, což se ale musí dělat "sofistikovaně". Ani na Přemyslovcích nevidím nic pitomého, i když tě nebaví. U takových témat bych uvažovala zprostředkovat to dceři jinou cestou, ona těžko bude motivovaně šprtat Přemyslovce, když je máš za opruz.
 Tante Ema 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 12:49:51)
Však to by mělbýt princip.
Jenže se to a) při hromadném vzdělávání obtížně realizuje, b)úplně bez časového horizontu to u "normálních" dětí taky neni dobré, protože když se začne učit sčítat v sedmi letech, tak cca v deseti řekněme by mělo být možné třeba sečíst jednociferné a dvojcferné číslo.
Není to mimo, jak by to mohlo vypadat,takhle by to zachvilku dopadlo, pokud by se něco takového zavedlo v české škole ("jedno, kdy se to naučí"), do tří let by neumělo žádné dítě nic.
 Tante Ema 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 12:55:58)
Jo, podle mě je taky v současnosti lepší učit doma. Bráno globálně,pár dobrých škol pořád ještě živoří.
 Tante Ema 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 12:45:09)
Jo, s tím souhlasím.
Já jsem asi poslední, kdo by se zastával našeho vzdělávacího systém. Ten je na pytel od začátku do konce. Ale není to synonymum, že gramatika/počty/dějiny jsou blbost, protože "jde o souvislosti"... to ani nemumím říct,co z těch dvou věcí je absurdnější.
 Tante Ema 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 12:51:56)
Chtěla bych sdílet tvůj optimismus.
Mě vyškolila realita třídních schůzek a rodičovských konzultací.
 Hilly. 


Re: Nutit dítě do učení?  

(11.4.2012 13:25:23)
katko a jak to děláte s dětským kolektivem? malou jsem dala ze školky a děti jí dost chybí, nevím jak to teď řešit. V kroužkách není takové to spontánní hraní

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.