Život budoucího prvňáčka se, ať chceme nebo nechceme, během pár dnů významně změní.
V letošním roce očekává maminka Adélky datum 1. září s mírnými starostmi. Její jediná dcerka oslavila o prázdninách 6 let a jako dárek dostala školní aktovku.
Adélka si novou aktovku každý den před zrcadlem zkouší, otevírá a do školy se moc těší. Její maminka ale tuší, že s nástupem do školy přijde do života rodiny něco nového, něco s čím se budou muset naučit vypořádat. Její dcera se na jedné straně konečně naučí číst, psát a počítat, na druhé straně bude muset obstát v novém kolektivu i vypořádat se s novými povinnostmi.
Jaké změny děti v první třídě čekají?
Život budoucího prvňáčka se, ať chceme nebo nechceme, během pár dnů významně změní. Zkrátka do školy se narozdíl od školky chodí každý den v přesnou dobu, ne jako v mateřské škole třeba mezi sedmou a osmou hodinou. Rodiče určitě pomohou Adélce tento úkol pravidelného režimu zvládnout. Protože je Adélka ve školce hodně živé dítě, má její maminka největší obavy asi z toho, zda vydrží být Adélka celý den ve škole v klidu, sedět na svém místě a věnovat se stejným činnostem jako ostatní. Zvládne to její čiperná dcera? Co když není na školu zatím ještě dostatečně zralá?
Přechod z mateřské školy na školu základní s sebou bezpochyby nese mnoho změn. A to i přesto, že třídy základní školy dnes často připomínají hravý prostor mateřských školek – často zde najdeme koberce, lavice uspořádané do kruhu, knihovny plné knížek i hraček, či koutky určené ke čtení či samostatné plnění úkolů. Výuka v prvním ročníku má většinou zábavnou formu, aby byla pro děti srozumitelná a zábavná. Také samotný přístup učitelů se ve velké míře liší od toho, který známe z dob socialistických škol nebo ze třídy Igora Hnízda.
Tyto ohledy na dítě jsou určitě potěšující a velmi významné, ale přesto nezakryjí fakt, že „teď se to bude dělat trochu jinak“. Dítě již nebude mít tolik času na hraní a na to, co ho právě zajímá, ale bude řešit úkoly v určeném čase. Bude si muset zvyknout na to, že musí pečlivě poslouchat slovům, které učitel pronáší pro celou třídu a která jsou určena stejně tak i pro něj.
Velkým problémem často bývá zvládnutí dětské spontaneity. Vykřikování či překřikování ve škole již není možné, alespoň ne v takové míře jako v mateřince. Na druhé straně dnešní škola od dětí neočekává jen vzorné a tiché sezení v lavici, ale stále více je vítána samostatnost a aktivita. To vše (a nejenom to) se bude muset Adélka ještě naučit a potřeby zvládnutí podobných dovedností budou ještě přibývat.
Jak můžeme dětem pomoci?
Je v silách nás rodičů děti na tyto změny připravit a pomoci jim vše zvládnout? Ano, i nyní v době předškolní můžeme své děti „trénovat“, abychom jim vstup do školních tříd usnadnili. Zde jsou některé náměty:
Veďte děti k samostatnosti!
Přestože to někdy trvá poněkud déle, nechte děti ať se samy oblékají, chystají si do školky svůj batůžek i později školní aktovku. Nebojte se dětem svěřit zodpovědnost za konkrétní povinnosti v domácnosti, např. čištění bot, úklid svého pokoje, odnášení odpadků.
Snažte se posilovat jejich schopnost koncentrace na konkrétní úkol!
K tomu děti nejlépe vedeme stanovením rituálů a pevných pravidel v denním a týdenním režimu. Snažme se vyhnout stresu a hektickému chování, které často znemožňují soustředit se. Doporučuje se také redukovat doplňky dětského pokoje. Velké množství hraček a jiných lákadel často přitahují mysl tak, že koncentrace na jednu činnost bývá velmi ztížena. Totéž platí i na rozumné využívání technických přístrojů - počítačů, tabletů, mobilů.
Dejte dětem příležitost k rozvoji motorických činností – běhání, skákání, lezení a sport všeobecně. Snažte se včas podchytit dětské zájmy a dovednosti a v nich děti nadále podporovat.
Takovouto pomocí podpoříte posilování zdravého sebevědomí dítěte a vybudujete pevný základ pro nadcházející školní životní období, které může být pro vás i vaše dítě velkou inspirací a příležitostí.